Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja It's all about tone!

Asgardao
Asgardao
235 viestiä

#1 kirjoitettu 10.04.2022 21:22

Tässä on sellaista lämmintä analogista soundia kuitenkin moderneilla vaatimuksilla, tone on siis tuo koko miksaus:

https://www.youtube.co...

^ Vastaa Lainaa

Asgardao
Asgardao
235 viestiä

#2 kirjoitettu 10.04.2022 22:21

IT kirjoitti:
Asgardao kirjoitti:


Tässä on sellaista lämmintä analogista soundia kuitenkin moderneilla vaatimuksilla, tone on siis tuo koko miksaus:

https://www.youtube.co...


Joo, kaitpa sitä koko miksaustakin voi tonena pitää... Siinä missä rummuillakin on oma tonensa esim. rockissa ja hip hopissa...

Kävin kuuntelemassa tuon sun linkkaamasi piisin, ja helppo ymmärtää mitä tarkoitat tuolla, että "tone on koko miksaus"... Varsinkin rumpujen mutta myös basson tonea jäin tossa piisissä kuuntelemaan...

Joskus muuten tuota eri aikakausien tonea pääsee mukavasti vertailemaan erilaisten coverien avulla.... Tossa yksi vertailupari:

Blondie - Call Me

In This Moment - Call Me


Jotenkin tossa alkuperäisessä on lämpimämpi tone, ja tämä uusi on aavistuksen verran aggressiivisempi kitaroinneiltaan... Toki ne menee hieman eri genreenkin... Mielenkiintoinen soolokitara tone kuitenkin tossa jälkimmäisessä (Reilun kahden minuutin kohdalla)...


Tässä uudessa Call Me-vedossa on sama ongelma kuin usein, eli periaatteessa hyvin tehty, mut liian varman päälle, josta seuraa vähän tylsä ja mauton miksaus.

Tuo Sneaky Little Devilin veto, minkä linkkasin on muuten Gregory Scottin ja eukkonsa projekti. Gregory taas on herra UBK, eli Kush Audion perustaja. Kush tekee jonkun verran hardwarea ja myös varsin hyviä plugareita, joita itsekin käytän jatkuvasti. Suosittelen.

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
289 viestiä

#3 kirjoitettu 11.04.2022 15:25

Tässä on biisi jossa on tone kaikin puolin kohillaan.

https://www.youtube.co...

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
289 viestiä

#4 kirjoitettu 11.04.2022 15:44

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Tässä on biisi jossa on tone kaikin puolin kohillaan.

https://www.youtube.co...


Kaiken voi saada kuulostamaan hyvältä, jos toteutus on tarpeeksi hyvä... Kieltämättä ihan mielenkiintoinen piisi...

Näytti olevan vuodelta 1992 tuo video ilmeisesti... Mitenköhän tuo menestyisi tänä päivänä?


Eiköhän tuo menstyisi mainiosti nykyäänkin... Bone Machine -levy on yksi ehdottomia lemppareitani, kovin montaa "turhaa" biisiä ei siinä mun mielestä ole.

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
289 viestiä

#5 kirjoitettu 11.04.2022 16:05 Muok:11.04.2022 16:06

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Eiköhän tuo menstyisi mainiosti nykyäänkin... Bone Machine -levy on yksi ehdottomia lemppareitani, kovin montaa "turhaa" biisiä ei siinä mun mielestä ole.



Silti, joka sukupolvessa sen nuorison osalta se oikea tone tuppaa olemaan erilainen... Me wanhat rokkarit aletaan olemaan niiden mielestä aikamoisia dinosauruksia, jotka kaiken lisäksi kuuntelevat ihan väärää paskaa...


Joo ei ehkä oo nuorisolaisten mielestä tavara mitä tulee kuunneltua ehkä ihan kuranttia.

Tässä ihan tuore biisi jossa toneasiat on myös hyvin kohillaan.

https://www.youtube.co...

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#6 kirjoitettu 11.04.2022 16:10

ei Tompan suosio tosiaankaan ole millään tavalla aikaansa sidonnainen. Aina on löytynyt ja tulee löytymään riittävästi meitä vähän vinksallaan olevia joille se kama uppoaa.

Aikasidonnaisuudesta jos puhutaan niin tosi monesta 80-luvun rokki- ja metallilevyistä on vuosikymmenten mittaan tullut ainakin mulle kuuntelukelvottomia, kun kaikki äänet kitaratone mukaan lukien on hukutettu ihan hirmuiseen reverbiin. Siellä olisi paljon uudelleenmiksaamalla pelastettavissa olevia loistolevyjä. Jotkut on sitä pelastustyötä toki tehneetkin. Whitesnake muun muassa.

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
289 viestiä

#7 kirjoitettu 11.04.2022 16:16

art074 kirjoitti:
ei Tompan suosio tosiaankaan ole millään tavalla aikaansa sidonnainen. Aina on löytynyt ja tulee löytymään riittävästi meitä vähän vinksallaan olevia joille se kama uppoaa.



Tämä

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#8 kirjoitettu 11.04.2022 16:20 Muok:11.04.2022 16:23

ja ihan vertailun vuoksi tässä Tompan viimeisimmän studiolevyn (2011) "singlehitti". Aika hyvin sekin levy myi.

Tone kyllä kohdillaan tässäkin.

Bad As Me

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#9 kirjoitettu 11.04.2022 16:29

AC/DC:tä taas tullut tässä soitettua ja pitää todeta että tuo Youngin veljesten tone on kyllä täyttä timanttia ja jo yksinään riittävä syy kuunnella bändiä. 80-luvun jälkipuoliskon levyillä sekin vähän eksyi raiteiltaan mutta muuten....

For those about... levyllä ehkäpä kaikkein hunajaisimmillaan tuo soundi? Tekee keskivertobiiseistäkin kovia.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#10 kirjoitettu 11.04.2022 16:30 Muok:11.04.2022 16:34

IT kirjoitti:

Ja jollakin kierolla tavalla tästä piisistä tulee myös Leonard Cohen mieleen...

Tarkoittaa siis sitä, että kummatkin herrat ovat mestarilausujia...


Onneksi Leonard ei ole tuota kuulemassa.

Mutta jollakin kierolla tavalla kyllä ymmärrän mitä tarkoitat...

----------
tosi moni Waitsin biisi voisi kyllä ihan olla Cohenin kynästä

tuossa yksi esimerkki

All The World Is Green

^ Vastaa Lainaa

SampoM
SampoM
Samo
1197 viestiä

#11 kirjoitettu 11.04.2022 16:38

Tässä on itselleni tonet kohdallaan. Tekee mieli ajaa Harlikaa, vaikka en ole koskaan edes ajanut mopoa. No, vielä ehtii...

https://www.youtube.co...

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#12 kirjoitettu 11.04.2022 16:52

IT kirjoitti:


Enpä osaa sanoa, kun pitäisi kuunnella läpi tuota tuotantoa sillä silmällä, mutta sen voin sanoa, että on tossa AC/DC:n tonessakin vuosikymmenien kuluessa tapahtunut pientä muutosta, eli on seurattu aikaansa... Tämä siis vain hyvä asia...



pikkasen se toki elää läpi vuosikymmenten niin kuin melkein kaikilla muillakin, ja erityisesti ovat alkaneet vetään enemmän rytmikitararaitoja päällekkäin studiossa kuten nykyaikaan kuuluu. Soundi tukevoituu siinä modernimmaksi.

Livenä sitten vaan pitää kikkailla efektien kanssa että pääsee edes lähelle samaa kitaravallia.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#13 kirjoitettu 11.04.2022 16:55

youngeista puheen ollen. Iso tone vaatii myös ison vahvistimen.

Hey Hey My My

^ Vastaa Lainaa

SampoM
SampoM
Samo
1197 viestiä

#14 kirjoitettu 11.04.2022 16:55

IT kirjoitti:
SampoM kirjoitti:


Tässä on itselleni tonet kohdallaan. Tekee mieli ajaa Harlikaa, vaikka en ole koskaan edes ajanut mopoa. No, vielä ehtii...

https://www.youtube.co...


Joo, hyvä piisi ja tonet kohdallaan... Tämäkin bändi jäänyt multa pimentoon, vaikka nimen olenkin kuullut... Tää on juurikin sellaista perjantai-illan fiiliksen nostatus musiikkia pikku nousuhumalassa ennen ravinteliin lähtöä...


Se on just toi

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#15 kirjoitettu 11.04.2022 17:24

IT kirjoitti:

Tuli tästä mieleen Metallican musta albumi, ja sen tuotanto... En nyt muista mistä olen tämän kuullut (voi olla sultakin Arto), mutta siinä tuotantovaiheessa ne piisit miksattiin kaiketikin siten, että niitä samoja kitararaitoja ajettiin yhtä aikaa usealla raidalla erilaisten efektien ja vahvareiden kautta, ja yhdistettiin yhdeksi toneksi ja saundiksi...

Lopputulos kylläkin on tone mielessä loistava...


Noista sessioista on tehty (yli)pitkä dokumentti jossa käydään tuottaja Bob Rockin kikkailuja myös läpi. Siitä jäi itselle mieleen vain se että kuulin siinä yhteydessä ensi kerran autotunesta - tai jostain sen esiasteesta? Sitä käytettiin laittamaan kaikkien soitinten ja laulun vireet just eikä melkein kohdilleen.

Yksi helppo kikka kitarasoundin lihavoittamiseen myös kotiäänittäjälle on esim. triplata sama kitararaita ja laittaa kakkos- ja kolmosraidat ihan aavistuksen eri vireeseen. Tai sitten laittaa 2.ja 3. raitoihin muutama millisekuntti delayta. Saattaa toimia paremmin kuin että koettaisi vetäistä monta identtistä ottoa nauhalle.

Tässä muuten vuotta aiempaa Bob Rockin tuottamaa kamaa jossa myös aika hyvät tonet...

Dr Feelgood

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#16 kirjoitettu 11.04.2022 17:38

You Tubessa löytyy tällainen kanava kuin Premier Guitar joka tekee ihan kiinnostavia Rig Rundown-videoita bändien livekamoista ja käytössä olevista efekteistä jms

Monenlaisia kummallisuuksia siellä on näin amatöörille ainakin tullut vastaan.

https://www.youtube.co...

tuossa AC/DC-jakso. Ei tosin veljesten itse selittämänä.

https://www.youtube.co...

^ Vastaa Lainaa

cedarbear
cedarbear
2908 viestiä

#17 kirjoitettu 11.04.2022 17:50

art074 kirjoitti:
You Tubessa löytyy tällainen kanava kuin Premier Guitar joka tekee ihan kiinnostavia Rig Rundown-videoita bändien livekamoista ja käytössä olevista efekteistä jms


Noita on aika monta tullut katsottua, J Mascisiltä siellä on useita, ja yksi ihan tuore, joka täytyykin katsoa nyt!

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#18 kirjoitettu 11.04.2022 18:21

IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:


Yksi helppo kikka kitarasoundin lihavoittamiseen myös kotiäänittäjälle on esim. triplata sama kitararaita ja laittaa kakkos- ja kolmosraidat ihan aavistuksen eri vireeseen. Tai sitten laittaa 2.ja 3. raitoihin muutama millisekuntti delayta. Saattaa toimia paremmin kuin että koettaisi vetäistä monta identtistä ottoa nauhalle.


Joo, noita kikkojahan on olemassa monia...

Itse käytin tässä viimeisessä mun piisissä (Kotkan siivin) niin ihan sitä metodia, että soitin kaksi eri ottoa särökitaralla komppia, jotka sitten jaoin oikeaan ja vasempaan... Sillä joskus kun yrittää levittää kahta identtistä raitaa, niin se kuitenkin kuulostaa siltä että ne on keskellä... Kun siis soittaa kaksi eri ottoa, niin niissä on sen verran eroa, että ne saa paremmin miksattua kummankin raidan sivullensa... Sitten jää siihen keskelle tilaa muulle...

Ja kun nyt tuli omat piisit puheeksi, niin tossa "Usva" piisissä on mun mielestä erittäin onnistunut soolokitaran tone...


samalla tavalla minäkin suurimman osan kitararaidoista olen nauhoittanut, eli erilliset otot ja pannannut ne laitoihin.
Raskaammassa musassa kun koettaa sitä kitaravallia rakentaa niin se ottojen rytmien pieni eriaikaisuus tulee kuitenkin helposti tosi häiritseväksi. Riffien toimivuus kuitenkin pohjautuu soitannan tiukkuuteen paljolti.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#19 kirjoitettu 11.04.2022 19:52 Muok:11.04.2022 19:55

IT kirjoitti:
ajattelepas miltä nää sun piisit kuulostaisi, kun sulla olisi bändi ympärillä... Ihan levytyskamaa nää olisi...


niin, jos olisi hyvä bändi, hyvä laulaja, hyvä tuottaja, hyvä miksaaja, hyvä manageri ja hyvä motivaatio tehdä musiikkia sekä hyvät hermot tasapainoilla ja koettaa tulla toimeen em. hyvien mutta todennäköisesti myös aika mulkkujen tyyppien kanssa. Ja toisaalta olen myös itse aina ollut liian konfliktinhakuinen diktaattori mihinkään bänditoimintaan.

Ja eipä ole kukaan kysellyt levytyslupaa biiseihin. Tai on yksi...iskelmälaulaja naishenkilö pyysi lupaa kääntää ja mahdollisesti levyttää yksi biisini. Annoin toki luvan mutta ei siitäkään mitään sen jälkeen kuulunut. En muista neidin nimeä eli en tiedä onko tytölle ura auennut. Epäilen että omakustannelevystä oli kysymys.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#20 kirjoitettu 11.04.2022 20:08 Muok:11.04.2022 20:13

tuli sopivasti tällainen video youtube-suosituksiin

Don't start a band

onneksi silloin kun oli itse bänditoiminnassa ei ollut kännyköitä, nettiä eikä You Tubea.

-------------------------
ekassa klipissä on kyllä ihan ymmärrettävä reaktio kun kaverit haluaa soittaa Bon Jovia.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#21 kirjoitettu 11.04.2022 20:38

IT kirjoitti:

Joskus käy tunteet kuumana... Mutta ihan vakavissaan, niin etkös sä ollut ihan esiintyvä artisti 90-luvulla? Näin muistelisin, että olet joskus täällä tarinoinut aikoinaan...



no keikkoja olen toki bändeissä silloin soittanut. Mutta ei nyt mitään isompaa. Yhdessä bändissä oli kyllä potentiaalia. Siinä oli toinen kitaristi jo aiemmin levyttänyt ja kierrellyt Eurooppaa, ja on senkin jälkeen. Lutakossa soitettiin Jyväskylässä jokusen kertaa. Sekin jengi levisi kaikki eri suuntiin ympäri Suomea töihin tai opiskelemaan.

Että jos sellainen lasketaan esiintyväksi artistiksi niin sitten...

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#22 kirjoitettu 11.04.2022 21:25

IT kirjoitti:

No eikös se ole esiintyvä artisti sellainen, joka esiintyy keikoilla?



näinhän se on. Itsellä tuli tuosta 'artisti' sanasta jotenkin mielikuva henkilöstä joka saa elantonsa esiintymisestä. Mutta useinhan se on se artisti joka maksaa.

Claptonilla oli aika mieletön tone aikoinaan Bluesbreakers-levyllä vuonna -66.
Gibsonin ES ja Marsun nuppi. Särö tulee pitkälti siitä kun vahvistin on (oikeasti) aivan täysillä studiossa, mikä aiheutti harmaita hiuksia äänittäjälle. Mikrofonit oli vastakkaisella seinällä vahvistimeen nähden.

Varsinkin tuossa kitarasoolossa lähtee...

All Your Love

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
289 viestiä

#23 kirjoitettu 21.04.2022 12:03

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Joo ei ehkä oo nuorisolaisten mielestä tavara mitä tulee kuunneltua ehkä ihan kuranttia.

Tässä ihan tuore biisi jossa toneasiat on myös hyvin kohillaan.

https://www.youtube.co...


Aloitin just tuon kuuntelun, ja ihan mielenkiintoinen saundimaailma on tässäkin...

Tää on just sellaisia piisejä, että sen tone jutun joko hiffaa taikka ei... Eli joko tosta saundimaailmasta pitää taikka ei...

Joskus kun tekee omia piisejä, niin sen sijaan että mentäisiin soinnut taikka melodia edellä, niin keksiikin jonkun jutun kitaralla, ehkäpä jonkun uuden efektin myötä tms. ja rupeaa fiilistelemään, ja se piisi syntyykin tone edellä niin sanotusti... Joku riffi saattaa syntyä ihan vaan siksi, että se tone vaan kuulostaa siinä niin hemmetin hyvältä...

Erilaiset kitarasaundit kun tuppaa tykkäämään, että niistä tehdään erilaisia piisejä... Eli tonen pitää olla kohdallaan...

Tähän tämän sunkin linkkaaman piisin vetovoima perustuu, siis niiden kohdalla jotka tykkäävät piisin soittimien tonesta...


Kappas tää oli mennyt multa ohi.

Se on just tuo, että tone vaikuttaa hyvin paljon siihen mitä ja miten soittaa.
Tuon huomaa tosi hyvin kun mulla on tuo variaxin mallintava kitara. Soittotuntumalta ihan "normi strato"... mutta kun ottaa esim akustisen tai banjokitaran soundin sitä soittaa ihan eri tavalla ja, hämmentävää kyllä, soitin myös "tuntuu" käsissä erilaiselle.

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
289 viestiä

#24 kirjoitettu 21.04.2022 18:39 Muok:21.04.2022 18:46

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Se on just tuo, että tone vaikuttaa hyvin paljon siihen mitä ja miten soittaa.
Tuon huomaa tosi hyvin kun mulla on tuo variaxin mallintava kitara. Soittotuntumalta ihan "normi strato"... mutta kun ottaa esim akustisen tai banjokitaran soundin sitä soittaa ihan eri tavalla ja, hämmentävää kyllä, soitin myös "tuntuu" käsissä erilaiselle.


Jaa, että sulla on ihan Line6:n Variax... Minkäslainen peli tuo noin muuten on soitettavuudeltaan? Onko mallinnukset sun mielestä osuneet nappiin? Ja toisaalta oletko käyttänyt sitä Workbench ohjelmaa mallinnusten twiikkauksiin? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla sun mielipide tuosta kitarasta...


Joo... tuli joskus james tyler "strato" hankittua thomannin b-stock tarjouksesta. Ihan ok kitara. Ainoo mikä ehkä häiritsee ni ykköskieli on mun makuun liian reunassa, mut samaa vikaa on niin monessa kitarassa ja osin se että tuo häiritsee johtuu puutteista soittotekniikassani.
Joku vibran lukitushommeli pitää varmaan jossain vaiheessa asentaa tuohon, mut sekään ei tietty johdu varsinaisesti kyseisestä kitarasta vaan yleisesti tallan toimintaperiaatteesta. On ihan kiva että on kammellinen kitara käytössä, harvoin sinänsä tarvii, mut kelluva talla on vähän hanurista soitannollisesti ja etenkin jos/kun asioita joutuu säätämään. Meinas järki lähteä kun vaihdoin käyttöön 10/52 setin presettinä olevan 9-setin asemesta. Mut mun mielestä ysisetti on vaan liian veltto ni vaihtoehtoja ei ollu. Mut joo ihan ok "perus-strato" soitannollisesti ja säädettävyydeltään.

Mut sit päästään siihen miksi tuo on vallan mainio, eli mallinnuksiin...
Kun "ainoo" tarve kitaralle on musiikillisten ideoiden toteuttaminen on mahtavaa kun yhdestä kitarasta saa ulos eri tyyppisiä kitaroita.
Ei tarvi pitää kuin yksi kitara vireessä ja "hyllystä" löytyy akustisi, 12-kielisiä, resonaattorikitaroita, sitarkitaraa jne. me like. Ja kitaran vireitä voi muuttaa koskematta virityskoneistoon, mikä tietty kelluvatallaisella on jo suht tekemätön paikka kun säädöt olis vituillaan jos/kun tarvii jotain muuta kuin normivirettä. Esim se että on mahdollisuus käyttää new standard tuningia (jos sattuu tarvimaan) on ihan mahtavaa, koska muuten sen käyttö vaatis oman kitaran. Nyt ei tarvi ku säädintä vääntää ja sekin löytyy. Ton new standardin kanssa systeemi alkaa kyllä ehkä oleen vähän rajoilla kun kutoskieli pudotetaan c:hen ni vähä alkaa tuntua että "hmmm, onko alapäässä latenssia", mut kyllä se vielä menee.
12-kielisissä ehkä on aavistus "jotain" yläpäässä. En oikeen osaa sanoa mitä, mut oon havaitsevani että jos 12-kielisiä kuuntelee pitkään on se jotenkin väsyttävää korville... ehkä jotain keinotekista tai jotain mikä rasittaa korvaa, en tiiä.

Workbechia en oo hirveesti tweekkaillu kun valmiit mallinnukset on ihan ok. Tuon new standard tunen kikkailin sillä ite kun sitä ei ollu. Muistaaksen avoimen A-virityksen korvasin sillä.

Sit tietty se, että aina vituttaa yhtä paljon kun pitäis jotain mallinnusta käyttää ja akkua ei ookaan muistanu ladata...

veikko-antero muokkasi viestiä 18:42 21.04.2022

Nii joo... ja se, että kun ottaa jonku "ison" akustisen kitaran ni sitä alkaa soittaa sillai että kädessä olis jäykkäsatsinen akustinen, ku sille se kuulostaa, ni sit alkaa tuleen intonaatio-ongelmaa ku tarjoaa liian raskasta kättä. Toi ongelma oli vielä pahempi ysisetin kanssa. Mut joo tuokin tietty johtuu omista puutteista soittotekniikassa

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
289 viestiä

#25 kirjoitettu 21.04.2022 20:05

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:

Joo... tuli joskus james tyler "strato" hankittua thomannin b-stock tarjouksesta. Ihan ok kitara. Ainoo mikä ehkä häiritsee ni ykköskieli on mun makuun liian reunassa, mut samaa vikaa on niin monessa kitarassa ja osin se että tuo häiritsee johtuu puutteista soittotekniikassani.

Joku vibran lukitushommeli pitää varmaan jossain vaiheessa asentaa tuohon, mut sekään ei tietty johdu varsinaisesti kyseisestä kitarasta vaan yleisesti tallan toimintaperiaatteesta. On ihan kiva että on kammellinen kitara käytössä, harvoin sinänsä tarvii, mut kelluva talla on vähän hanurista soitannollisesti ja etenkin jos/kun asioita joutuu säätämään. Meinas järki lähteä kun vaihdoin käyttöön 10/52 setin presettinä olevan 9-setin asemesta. Mut mun mielestä ysisetti on vaan liian veltto ni vaihtoehtoja ei ollu. Mut joo ihan ok "perus-strato" soitannollisesti ja säädettävyydeltään.

Mut sit päästään siihen miksi tuo on vallan mainio, eli mallinnuksiin...
Kun "ainoo" tarve kitaralle on musiikillisten ideoiden toteuttaminen on mahtavaa kun yhdestä kitarasta saa ulos eri tyyppisiä kitaroita.


... Mutta tossa on Strato tyyppinen talla, ja itse tykkäisin enemmän kiinteästä tallasta...



Schaller Tremstop:ia oon kelannu että jos laittais tuohon keppiin... näyttää kyllä umpipaskalle kitarassa ollessaan ja voi olla että joutus ruuvaan kiinni, en oo ihan vakuuttunu että pysyy tarralla. Mut toisaalta mulle on ohan sama mille homma näyttää kunhan toimii.
Sillä olis kampi helposti käytettävissä ja hinta ainakaan thomannilla ei oo paha. En oo vaan muuten ku kuvassa nähny semmosta, mut tuntuis olevan yksinkertaisen toimiva idea.

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
289 viestiä

#26 kirjoitettu 21.04.2022 21:26

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Schaller Tremstop:ia oon kelannu että jos laittais tuohon keppiin... näyttää kyllä umpipaskalle kitarassa ollessaan ja voi olla että joutus ruuvaan kiinni, en oo ihan vakuuttunu että pysyy tarralla. Mut toisaalta mulle on ohan sama mille homma näyttää kunhan toimii.
Sillä olis kampi helposti käytettävissä ja hinta ainakaan thomannilla ei oo paha. En oo vaan muuten ku kuvassa nähny semmosta, mut tuntuis olevan yksinkertaisen toimiva idea.

...

Mut sit tuli vielä semmonen asia mieleen tossa kun mainitsit soittotekniikan, niin että mikä on tärkeintä kitaran soitossa?

...


Joo, eipä oo itsellekään se tekniikka ykkösasia soittamisessa, senpä takia siinä onkin osin hyvin häiritseviä puutteita
Mulle ehkä tärkeintä on että saa soitettua ideansa ja viihtyy soittaessa.

Tuossa yksi pläjäys jossa tonet kohdillaan... niinku ian duryn jutuissa usein tuppaa olemaan

https://youtu.be/g33rN...

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
289 viestiä

#27 kirjoitettu 21.04.2022 22:04

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Joo, eipä oo itsellekään se tekniikka ykkösasia soittamisessa, senpä takia siinä onkin osin hyvin häiritseviä puutteita
Mulle ehkä tärkeintä on että saa soitettua ideansa ja viihtyy soittaessa.

Tuossa yksi pläjäys jossa tonet kohdillaan... niinku ian duryn jutuissa usein tuppaa olemaan

https://youtu.be/g33rN...

...
Mut mä siis sävellän sitä mukaa kun piisi valmistuu...


Tuollai mäkin usein toimin, se on hyvin viihdyttävää ja mielenkiintoista kun ei voi koskaan tietää mimmonen lopputulos tulee olemaan.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#28 kirjoitettu 27.04.2022 14:56

pitiks näiden automaattisesti olla ikivanhoja? Tuossa näytteet tänään so far kuuntelemiltani albumeilta. Ainakin linnunpöntöistä oli tonet kohdillaan ihan kaikissa levyissä....

Opeth - Windowpane (2003)
Mr.Airplane - C'mon DJ (2004)
Lucifer- California Son (2018)
Ghost - Respite Of The Spitalfields (2022)

viimeisimmän bassotone taitaa olla maukkain mitä pitkiin aikoihin kuullut...

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7677 viestiä
Luottokäyttäjä

#29 kirjoitettu 06.05.2022 17:26

IT kirjoitti:
Kysyisinkin porukan mielipiteitä, että kuinka paljon oikeanlainen rumpusoundi vaikuttaa siihen, että piisi kuulostaa oikealta genreltä, ja ylipäätään kuinka paljon rumpusoundi vaikuttaa piisin fiilikseen?

vitusti.

Mutta voiko väärä rumpusoundi pilata koko piisin?

voi. samoin huono komppi.

Lähteekö koko piisin tone siis tietyllä tavalla rummuista ja rytmistä liikkeelle?

siitäkin.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1470 viestiä

#30 kirjoitettu 06.05.2022 18:09

omassa päässäni rumpusoundi kytkeytyy aika suoraan siihen minkälaista tilaefektiä tuotannossa halutaan.

Olen itse aina jostain syystä kutsunut ääripäitä sanoilla märkä vs kuiva. Eli märkä on parhaimmillaan/pahimmillaan sellainen rumpuläiske jossa korostuu huoneen kaiku voimakkaasti, joko konkreettisesti tai sitten se yrittää luoda sitä illuusiota.
Kuiva taas sitten luonnollisesti sen vastakohta.

Rumpujen alataajuudet on toinen iso juttu...soiko ne paksusti vai mahdollisimman ohuesti. Olen viimeisen vuoden aikana kuunnellut paljon näitä pitkän linjan metallibändejä jotka on vuosikymmenten aikana siirtynyt enemmän progen ja 70-luvun soundimaailman suuntaan ja niissä tuo ero korostuu erityisen paljon vaikka musiikki sinällään ei paljoa olisi muuttunut.

Niin, ja voiko rumpusoundi pilata biisin. Voi ja on usein pilannut kokonaisia albumeitakin. 2000-luvun alussa varsinkin kun tämä hemmetin nu-metal tuli kuvioihin niin moni bändi otti virppojen matot irti ja tämä roskapönttösoundi oli hetkellisesti muodissa.

Metallicacin meni tuohon halpaan. Tosin tästä levystä nyt ei kovin kummoista olisi saanut millään rumpusoundilla. Mutta tuo nyt on jotain aivan käsittämätöntä....

St Anger

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu