Kirjoittaja
|
Taskuparkkeeraus
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#1 kirjoitettu 29.08.2021 16:54 Muok:29.08.2021 16:55
Ei ole vaikeaa jos on harjoitellut sen kunnolla. Rakentelin autokouluaikanani appiukon mökin lähistön hiekkakuopan pohjalle erilaisia "parkkiruutuja" kelottuneista puunrangoista ja opettelin homman oikeastaan siellä sen jälkeen kun autokoulusta oli saatu peruseväät auton käsittelyyn. Ensimmäinen opettaja ei osannut neuvoa taskuparkkeerausta oikein mitenkään, mutta lomilta palannut vanhempi autokoulukonkari antoi sellaiset ohjeet joilla homma alkoi sujua.
Jos on paljon liikennettä ja vähän enemmän tilaa noudatan aina helsinkiläisen tuttavani neuvoa ja ajan taskuparkkiin etuperin siten, että ajan keulan jalkakäytävän kautta ja tiputan auton paikalleen. Mutta ei peruutusparkkeerauksessakaan mitään ongelmaa ole. Jos on vaihtoehtoja, valitsen tietysti sellaisen paikan johon pääsee helpoimmalla.
Entisen työantajani parkkihallissa oli aina ruuhkaa ja usein tilanne, ettei autoa saanut muuta kuin hemmetin kiharaisen parkkihallin paskamaisimmille paikoille joihin kukaan ei olisi halunnut ajaa. Siinä olla pakko harjoitella jos jonkinmoista parkkeerausta kun muuta mahdollisuutta ei ollut.
Parkkipaikoilla harrastan poikkeuksetta "palomiesparkkeerausta" koska etuperin parkista pois ajaminen on niin paljon helpompaa kuin peruutus.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
geeli
3962 viestiä
|
#2 kirjoitettu 29.08.2021 17:30
Ei ole vaikeaa. Tosin autolla en ole viime vuosina ajellut.
Aikanaan kuitenkin tämä oli autokoulussa sellainen "tämän te nyt ainakin sitten tulette osaamaan, koska se on teille niin hyvin opetettu"-asia. Ihan samoin kuin insinööörin pitää osata lausua ruotsinkielen sana "ingengör" oikein ("ingen jööri" vs "insenjöör").
Eli on jossain määrin noloa, jos ei osaa...
Taskuparkkeeraus kuitenkin voi tuntua vaikealta. Siitä voi ottaa paineita. Se kuulostaakin joltain ihme tempulta...
Muistaakseni kuitenkin ajettiin etummaisen auton rinnalle. Sitten ratti väännetään ääriasentoon siihen suuntaan, mihin ollaan kääntymässä. Sitten peruutetaan, kunnes peilistä näkyy koko takanaolevan auton keula. Sitten ratti suoraksi. Peruuta. Ja sitten vielä suorista autosi keula.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#3 kirjoitettu 30.08.2021 07:18
geeli kirjoitti:
Muistaakseni kuitenkin ajettiin etummaisen auton rinnalle. Sitten ratti väännetään ääriasentoon siihen suuntaan, mihin ollaan kääntymässä. Sitten peruutetaan, kunnes peilistä näkyy koko takanaolevan auton keula. Sitten ratti suoraksi. Peruuta. Ja sitten vielä suorista autosi keula.
Tuo oli juuri se ohje jonka se vanhempi autokoulun opettaja osasi neuvoa; nuorempi ei.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
accent
10939 viestiä
|
#4 kirjoitettu 30.08.2021 16:22
Osaan taskuparkkeerata mutta en tykkää koska pitää peruuttaa liikenteen suuntaa vastaan ja muutenkin olla liian pitkään liikenteen tukkona ja oon luonteeltani sellainen hermoilija enkä halua olla kenellekään häiriöksi niin kuitenkin mieluummin etsin jonkun paikan mihin voi suoraan vaan ajaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#5 kirjoitettu 30.08.2021 23:06
IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Entisen työantajani parkkihallissa oli aina ruuhkaa ja usein tilanne, ettei autoa saanut muuta kuin hemmetin kiharaisen parkkihallin paskamaisimmille paikoille joihin kukaan ei olisi halunnut ajaa. Siinä olla pakko harjoitella jos jonkinmoista parkkeerausta kun muuta mahdollisuutta ei ollut.
Tuli tässä mieleen mun kokemukset trukkikuskina...
Olen joskus joutunut nostamaan pitkiä putkia (varmaan 4-5 metriä) lavallisen rekan perästä niin, että ne ei mahtuneet suoraan rekan oviaukosta ulos peruuttamalla, vaan joutui vekslaamaan...
Kerran taas oli lavallinen jotain muuta pitkää tavaraa tyyliin siten, että sen metrin leveän lavan kummastakin puolesta se tavara jatkui pari metriä suuntaansa... Tämä tuli saada sisälle halliin, jossa oli ensiksi ulko-ovi, sitten pieni välitila, ja vielä sisäovi, jotka olivat kummatkin kapeampia kuin sen lavan tavarat... Aikamoista vekslausta trukilla, mutta lopulta onnistui...
Olin muuten työpaikkani paras trukkikuski.Kokemusta trukilla ajamisesta 6v. Aika perusjuttuja nuo millä lesoilet.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#6 kirjoitettu 30.08.2021 23:34 Muok:31.08.2021 00:08
Siinäs lesoilet. Ei se oo mun lesoilultani pois. Kuulet sä mut vai mistä äänensävystä puhut?
Niinamaya muokkasi viestiä 23:37 30.08.2021
On muuten kokemusta myös lesoilusta B:llä? Onks sulla?
Niinamaya muokkasi viestiä 23:44 30.08.2021
Niin siis mä asun nykysiinC-rapussa
Niinamaya muokkasi viestiä 23:46 30.08.2021
Mutta siis ajamisesta tiedät kyllä paljon, sitä en epäile. Kyydeistä tuossa aiemmin puhuitkin.
Niinamaya muokkasi viestiä 00:07 31.08.2021
Ja kunnon miesten hommia tehny!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kostiainen
P. M.
Kostiainen
Project
6876 viestiä
|
#7 kirjoitettu 28.10.2021 09:44
Taskuparkkeeraus on saatanan keksintöjä. Vinoparkki on käytännöllisin. Kuusamon keskustassa juuri muutettiin vinoparkit taskuparkeiksi. Autoja mahtuu aiempaa vähemmän, mutta kun ruudut ovat täynnä niin se antaa kuvan suursta citystä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jamsteri
1063 viestiä
|
#8 kirjoitettu 29.10.2021 14:58
En tykkää. Mulla on semmoinen joku hahmotusongelma, että kuvittelen meidän pölynimurien kokoisten autojen olevan lentotukialuksen kokoisia ja sitten luulen ettei ne mahdu vaikka oikeasti mahtuisikin. Sen sijaan töiden takia olen alkanut peruuttamaan paljon enemmän parkkiin. Töissä oli taannoin jotain turvaeksperttejä, ja heidän keksintönään tehdasalueen sisällä pitää parkkeerata aina keula lähtösuuntaan. Minun toimipiste tietenkin sijaitsee sellaisessa paikassa, että pitää ajaa omalla autolla tehdasalueen sisälle. Hyvänä plussana sain töistä ilmaiseksi pitkän lämmityspiuhan tämän takia
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#9 kirjoitettu 29.10.2021 15:33
Jamsteri kirjoitti:
En tykkää. Mulla on semmoinen joku hahmotusongelma, että kuvittelen meidän pölynimurien kokoisten autojen olevan lentotukialuksen kokoisia ja sitten luulen ettei ne mahdu vaikka oikeasti mahtuisikin. Sen sijaan töiden takia olen alkanut peruuttamaan paljon enemmän parkkiin. Töissä oli taannoin jotain turvaeksperttejä, ja heidän keksintönään tehdasalueen sisällä pitää parkkeerata aina keula lähtösuuntaan. Minun toimipiste tietenkin sijaitsee sellaisessa paikassa, että pitää ajaa omalla autolla tehdasalueen sisälle. Hyvänä plussana sain töistä ilmaiseksi pitkän lämmityspiuhan tämän takia
Tehtaan turvaekspertit ovat näköjään heränneet samaan mihin minä aika monta vuotta sitten: "Parkkipaikoilla harrastan poikkeuksetta "palomiesparkkeerausta" koska etuperin parkista pois ajaminen on niin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin peruutus."
Parkkiruudusta on hankala ajaa takaperin pois, koska näkyvyys taakse ja etenkin sivusuuntaan on enemmän kuin rajallinen; varsinkin jos viereisessä ruudussa on pakettiauto tai muu vastaava kulkupeli.
Lisäksi vähänkin isomman auton kääntäminen on yhtä helvettiä jos takana ei ole tarpeeksi suoraa peruutustilaa; koko ajan saa olla vekslaamassa edestakaisin ja vahtaamassa ettei etukulma tai kylki osu naapuriin. Tästä kertyi kokemusta Helsingissä yhdessä saamarin peräreiässä eli Elielin parkkihallissa reilu kymmenen vuotta sitten kun oman auton puskurin kulma osui viereisessä ruudussa olleen auton renkaaseen. Puskuri vaihtoon (n. 1.600 €) josta omavastuuksi jäi muistaakseni parisataa Euroa. Elielissä on kyllä osattu maksimoida tilan käyttöaste aivan liian pienillä parkkiruuduilla; sen muuten näkee hallin tukitolpista löytyvistä erivärisistä maaliviivoistakin.
Tuon episodin jälkeen aloin jättää autoni Finlandiatalon parkkiin. johon on maalattu kunnon ruudut, joihin on merkitty erikseen ne viivat joiden väliin auton on osuttava jotta kaikkien ulospääsy autoista sujuu ongelmitta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|