Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kolmen soinnun biisi -kilpailu (JÄLKILÖYLYT)

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#1 kirjoitettu 26.01.2015 01:38

Huutelen tälleen vieraista pöydistä että idea oli mielenkiintonen mutta laulun pakottaminen oli ihan paska sääntö. Oma osallistumiseni torppautui juurikin siihen.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 26.01.2015 05:00 Muok:26.01.2015 05:13

IT kirjoitti:
Toisekseen on ollut mukava seurata sitä kuinka erilaisia sointuyhdistelmiä kilpailijat ovat käyttäneet. Äänestykseen pääsi 19 kappaletta, ja ne melkein kaikki käyttävät eri sointuja. G, D ja C löytyivät kolmesta biisistä, ja Am, F, G kahdesta biisistä. Muutoin kaikki käyttivät eri sointuja.

sen sijaan että vertailis nimellisesti samoja sointuja, eri sointuasteiden vertailu vois olla hivenen mielekkäämpää. F G Am on oikeastaan sama kuin esimerkiksi Cb Db Ebm, vaikka tietynlainen fiilisero niiden soinnissa toki onkin. nopealla vilkaisulla osallistumisbiisien soinnuista löytää siten enemmän yhtäläisyyksiä.

lisäksi varsinaista sointukomboa on ehkä huono vertailla biisien välillä, koska kaikki biisit eivät käyttäneet annettuja sointuja koko ajan samassa järjestyksessä, joten kaksi eri biisiä samoilla soinnuilla saattoi hyvinkin käyttää eri sointukulkua. tätähän ei toki kielletty säännöissä.

Vessajono kirjoitti:
Huutelen tälleen vieraista pöydistä että idea oli mielenkiintonen mutta laulun pakottaminen oli ihan paska sääntö.

samaa mieltä. onneksi kitaraa, pianoa tai mitään muutakaan soitinta ei vaadittu.

^ Vastaa Lainaa

mahan
mahan
16 viestiä

#3 kirjoitettu 26.01.2015 12:51

Tässä on käyttäjän "mahan" ensituntuman mietteet kilpailubiiseistä. Noihin numeroihin ei kannata hirveesti tuijottaa, ne on ihan ensikuuntelun tulosta, ei siis äänestyspojoja! Kovin hankalaa on näitä biisejä paremmuusjärjestykseen laittaa kun löytyy yhden mikin, live, studio ja muita äänityksiä sekä lisäksi monta eri genreä joita on tavallaan mahdotonta vertailla toisiinsa. Mutta säännöt ovat selkeet ja niillä mennään!

t. johan

--------------------------------------------
IT_(10_Best_Demos)__I_Feel_Free

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 7
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Hyvä sävellys ja biisi idea joka kuitenkin kaipaisi hieman lisää sovituspuolelle koska pikkuisen tulee
sellainen tasapaksu olo ja biisin pituuttakin vois ehkä miettiä. Instrumentit hyvin vedetty. Laulukin toimii ja nuo tuplaukset vois myös käyttää stemmoille. Kokonaisuus kuitenkin jää jotenkin hengettömäksi, solisti sais olla rohkeampi ja innostuneempi koska onhan kyseessä laulu vapauden tunteesta.

---------------------------------------------
Klusteri__Huomisen_laulu

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 8
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 9

Jepp, melkein radiovalmis biisi, hyvin soitettu, sovitettu ja esitetty. Jos nyt jotain tuosta kaivelen niin:
- solistilla tosi mukava ääni, paikoin hieman kamppailee jotta kaikki teksti saadaan laulettua.
- soolokitara vetää hyvin alkuriffit mutta itse soolo kuulostaa hiukan kankealta
- stemmat toimii hyvin tässä niin että kaikki laulaa samaa, vois olla vielä niitä laulajia lisää
- hyvä ja tarttuva teksti
Missä on seuraava keikka?

----------------------------------------
Pestherd__Korppi

SÄVELLYS: 6
SOVITUS: 6
SANOITUS: 6
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Hiukan vaikea biisi seurata kun noi sanat ei oikein tule esiin sieltä metallimyllystä. Hiukan monipuolisemmalla sovituksella tästä vois saada paljonkin lisää irti, nyt se introa lukuunottamatta polkee samaa metakkaa koko biisin läpi. Ehkä joku kunnon breikki ja B-osa olis paikallaan. Rumpusoundeja vois teroittaa ja elävöittää, kuulostaa ihan liian tyypilliseltä EZ drummerilta ja sen jotenkin kolkosta huonekaiusta. Omaan lausekkeeseen viitaten: "Kierrätetty taas "Korppia" hävyttömän mielikuvituksettomasti" olen aikaslailla samaa mieltä joskin vähällä lisätyöllä tästä biisistä vois tulla ihan toimiva!

------------------------------------------
Kilpajakke__Subordinate

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 7
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 8

Tuossa aloittelin kuuntelun ja mietiskelin eikös tässä laulua lainkaan, mutta tulihan se sieltä, ehkä hiukan pitkä intro. Mukava rullava tempo ja sovituskin ihan ok. Bassokuviot hyvät ja vie biisiä hienosti eteenpäin. Sovituksellisesti olisin kaivannut sellaista yhtä total breikkiä joka antais lisää väriä ja fiilistä biisille. Laulajalla hyvä ääni mutta kaipais hiukka lisää poweria ja uskottavuutta, olikskohan flunssa ollut asialla...

--------------------------------------
el-camach/getting-fucked-up

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 6
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 8

Joo, ihan mukavaa perusrockantaa mutta biisi ei tuo mitään uutta maailmalle. Solisti hyvä vaikka paikoin hieman vireen vierestä mutta sehän ei rokissa haittaa menoa. Studioäänitys tuntuu hiukan ohuelta, basarin poljentaa ja bassoa vois korostaa enemmän niin potkua tulis lisää. Sovituksessa vois löytyä tilaa C-osalle joka antais hiukan lisämaustetta, nyt kun sama komppi jyrää koko biisin läpi samanlaisena niin yksitoikkoisuus tulee mieleen. Mutta nämähän on jo purkitettu aikoja sitten joten ei muutakun hyviä jatkoja hyvälle bändille!

------------------------------------------
P._M._Kostiainen_Project__Suoraa_huutoa

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 6
SANOITUS: 3
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Apuuuuva, tässä kyllä pitäis käyttää tota "valikoivaa kuuloa" jotta vois asiallisesti arvostella biisiä. Tällaisen tekstin käyttöä biisiin kun biisiin pitää tarkoin miettiä koska sen esittäjä pitää olla todella vittuuntunut ja käyttää sitä "suoraa huutoa" tulkinnassaan niin että ne vittuuntumisen tunteet välittyy myös kuulijalle. Komppia on onneksi mietitty hiukan enemmän ja siitä saa sellaiset unplugged fiilikset, hiukan vois ehkä parannella tuota soittotarkkuutta. Hienoja soittimia käytetty.

Käytä vaikka tätä mun saatanan kommenttia hyväksesi, vihastu tähän vitun ärsyttävään kirjoittajaan ja saatana irroita vaikka tuo vitun töpseli seinästä niin että pulinat pois!

-----------------------------------------
Henkstroem__Onnelliset

SÄVELLYS: 9
SOVITUS: 7
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 8

Tuopin päältä tehtynä aivan upea biisi. Toimii unpluggdena hyvin ja olis mukava kuulla tämä trubaduuri livenä lavalla. Samalla tekis mieli väsätä tähän kevyet komppiraidat, mut se on ihan toinen story.
Vaikeaa tätä on tuomaroida kun on laulu, kitara ja mies ja kaikki osaset toimii. Tää menee selkeesti suosikkeihini

---------------------------------------
Mikael_Hoo__Nimetön_no._2

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 6
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 7

Jep, aika hienosti tehty sanoitus jossa sanat istutetaan melodiaan yllättävästi mutta toimivasti. Itse biisi on hieman yksitoikkoinen ja vaatis ehkä joitain apusoittimia syttyäkseen kunnolla eloon. Rummut, basso ja Strato vois olla ratkaisu mutta ehkäpä jo akustisen kitaran lisäys sais parannusta aikaan.

---------------------------------------
mental_problems__syrjäytyminen

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 7
SANOITUS: 6
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 7

Tässä biisissä käydään kovaa kaksintaistelua, bändi oikealla yrittää soittaa laulajan vasemmalla hengiltä, saa nähä kuka voittaa. Kun biisi loppuu voidaan kai todeta että tasapeli tuli kun molemmat taistelijat pysyivät loppuun asti omilla paikoillaan. Hyvä idea tämä panorointi mutta loppua kohden olis ollut mukava kuulla kun laulaja astuu keskella lavaa ja ottaa bändin komentoonsa eikä tartte enää syödä paskaa.
Laulusta vois kai sanoa että se on enemmänkin julistusta kuin laulua mutta tässä kuitenkin välittyy se
lauluntekijän tuska, pikkuisen jäin miettimään tota "elämä on murhaa" juttua.... mitäköhän tarkoittaa.

-------------------------------------
Duo_TJ__Tuntemattomasta_tunnetuksi

SÄVELLYS: 9
SOVITUS: 9
SANOITUS: 9
TOTEUTUS: 9
ÄÄNITE: 9

Jessus mikä meno ja poljenta, pojoja taitaa ropsahdella. Tää on ihan valmis radiosoittoa varten joten siitä vaan myymään. Sanoitus hyvä ja on ihanan postitiivinen eli valoa tämä duo näkee putken päässä. Ei tästä meikäläinen kaivamallakaan löydä mitään muuta kommentoitavaa, eiku onnee Duolle ja menestystä tiedon valtatiellä!

----------------------------------------
Peloukoufa__Vaatehuoneen_Jamaika

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 6
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 7

Ei tuo nyt ihan reggaesoittoa ole mut ihan mukavasti se gungaa. Sovitukselliseti aika ykstoikkonen alusta loppuun, hyvät sanat pelastavat tilanteen. Eli tuossa vois esim. kertsissä käyttää hieman eri soundeja ja soittoja kun värssyssä niin sais lisää kontrastia biisiin. Miksaus on kaivellut pois keskialuetta niin että diskantit hieman sihisee, varsinkin lauluun vois palauttaa sitä keskialuetta niin se tulis paremmin läpi äänikuvassa. Ja jos reggeetä tavoitellaan niin basistilla on pieni työsarka edessään.

----------------------------------------
Otto_Potto__Plastic_(live)

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 7
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 10
ÄÄNITE: 7

Hyvää perusrockia, sellaista kunnon klubirockia. Tähän olis voinnut liittää videopätkä jossa sais olla innostuneen yleisön meininki. Live äänitys tottakai vetää hiukan noita äänityspojoja alas mutta toteutuksesta täydet 10.
Laulu toimii ja solistilla aika sopiva "rock" ääni. Tehkää ihmeessä tästä myös studioversio jotta pääsee detaleista enemmän nauttimaan.

-------------------------------------
reisiviilis__Komeetta

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 7
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 7

Joo, muistan tuon Haleyn komeetan katselmukset, ei kylläkään Kanarian saarilta. Tää on hyvä unplugged jossa sekä soitto että laulu ovat balanssissa eli mukava kuunnella. Sanoitus ja kerronta on hyvä eli kokonaisuutena kelpo biisi.

------------------------------------
Aaro2010---__Kolme_sointua

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 7
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 8

Hauska akkapella esitys, aina ei tarttee kalliita soittimia jotta tällaista saadaan aikaan. Hyvä lauluääni ja vaikka lisäisit suurummut ja suubasson niin ei haitaksi olis.

------------------------------------
Sorry_Ass_Joe__Spare_some_change-

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 7
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Countrymeininkiä joka kuullostaa ihan uskottavalta. Ja äänite on varmaan vuodelta 1936 tasosta päätellen. Tää toimii näinkin mutta koska biisi on noinkin lyhyt niin sitä vois jatkaa yhdellä toistolla ja siihen toistoon tulis mukaan rummut ja basso ja se miksattaisiin tän päivän soundeilla.

-----------------------------------
Tube_Microchips_and_Local_Warming__Miksen_ole_panija-Tommi-

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 9
SANOITUS: 4
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Nii että haavena sulla olla "panija Tommi" niin että naista pukkais jonossako? Noh, tätä biisiä kun heille soitat niin varmasti haavesi toteutuu....
Nämä vittu pillu kyrpä sanoitukset ei kyllä jaksa innostaa, jotenkin vievät hyvältäkin biisiltä mielenkiinnon. Tai jos näitä käyttää niin biisissä pitää olla kunnon särmää ja laulajalla kunnon asennetta jotta se toimii.
Se siitä, toi kappale on muuten ihan mielenkiintoinen ja hyvin sorvattu, paljon hyviä soundeja.

--------------------------------
skabiy__Nights_of_Orion

SÄVELLYS: 6
SOVITUS: 7
SANOITUS: 4
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 8

Ihan yees biisi tanssilattialle mutta näin ihan kuuntelua ajatellen niin mielenkiinto loppuu aika nopeasti.
Laulu/puhe vois olla hiukan enemmän oikealla lontoonkielellä lausuttua ettei tule parodiafiilistä, tai olisko se tarkoitus, mene ja tiedä. Pikkuisen tapahtumaköyhä kokonaisuus.

---------------------------------
Henki_Boyz__Ajattelin_hirttää_itseni_kettinkiin

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 8
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 9

Jep, tässäkin on aika raaka ja brutaali sanoitus mutta biisissä ja solistilla on sitä asennetta jota tarvitaan
tällaiselle sanoitukselle. Ja tässä se toimii. Ei ihan parasta studiolaatua mutta tällaiselle biisille nää on just oikeet soundit, kuin mielisairaalan kakkos osastolla nauhoitettu, solisti patteriin köytettynä. Vakavia asioita huumorilla sopivasti höystettynä.

---------------------------------

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2863 viestiä

#4 kirjoitettu 26.01.2015 15:27

mahan kirjoitti:
Nämä vittu pillu kyrpä sanoitukset ei kyllä jaksa innostaa, jotenkin vievät hyvältäkin biisiltä mielenkiinnon.


Täysin samaa mieltä. Mutta kun on pienessä darrassa ja vähän aikaa saada ylipäätään mitään aikaan, niin pakko mennä ekalla mieleen tulevalla idealla, oli kuinka paska tahansa. Ja toi laulun pakollisuus oli ihan paska sääntö muutenkin.

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2863 viestiä

#5 kirjoitettu 26.01.2015 16:34

IT kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Ja toi laulun pakollisuus oli ihan paska sääntö muutenkin.


Täähän oli biisintekokilpailu eikä mikään sävellyskaba.


Mitä ihmeen instrumentaaliallergiaa sulla oikein on? Biisejä ne instrumentaalitkin on.

^ Vastaa Lainaa

Kostiainen
Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6876 viestiä

#6 kirjoitettu 26.01.2015 17:53

Veezayn biisille antaisin vaikkapa 100 pistettä jos se olisi mahdollista. Puskista tuli ja kolahti paremmin kuin mikään laulaja/lauluntekijä- tai rockbiisi tässä kisassa. Mukava alkuysärimeininki ja toisaalta tuli myös Madventuresin soundtrackmusa mieleen. Ja ainut konemusakappale johon vokaalit sopivat kuin nenä päähän.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#7 kirjoitettu 26.01.2015 18:06

IT kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Ja toi laulun pakollisuus oli ihan paska sääntö muutenkin.


Heh. Mitä ihmeen vokaaliallergiaa täällä porukka potee, kun olet jo kolmas kommentoija, jonka mukaan tuo laulusääntö niin sanotusti imee (engl. sucks)?

Täähän oli biisintekokilpailu eikä mikään sävellyskaba.


No lähinnä sitä allergiaa, että omat laulunlahjani ovat sitä luokkaa että olisin pystynyt ehkä tekemään jonkun typerän ja huonon renkutuksen, koska muuhun en koe niitä riittäväksi. Instrumentaalimusan kanssa sen sijan koen kykeneväni tarjoamaan mielenkiintoisempaa tavaraa paitsi itseni, myös muiden kannalta.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 26.01.2015 23:30

mitä yhteistä on rokkijätkillä ja räppäreillä?
- kummatkaan eivät tajua musiikin konseptia ilman sanoja.
*studioyleisönauru*

Vessajono kirjoitti:
omat laulunlahjani ovat sitä luokkaa että olisin pystynyt ehkä tekemään jonkun typerän ja huonon renkutuksen, koska muuhun en koe niitä riittäväksi. Instrumentaalimusan kanssa sen sijan koen kykeneväni tarjoamaan mielenkiintoisempaa tavaraa paitsi itseni, myös muiden kannalta.

sama täällä. musta tuntui, että huononsin omaa biisiäni pakollisella vokaaliosiolla, ja oisin tehnyt sen tilalle mieluummin jotain parempaa instrumentaalina.

mahan kirjoitti:
Laulajalla hyvä ääni mutta kaipais hiukka lisää poweria ja uskottavuutta, olikskohan flunssa ollut asialla...

heh, flunssaa kyllä oli mutta oikea syy on ehkä siinä että mä en ole mikään kaksinen laulaja enkä laula muutenkaan juuri yhtään.

Kostiainen kirjoitti:
Veezayn biisille antaisin vaikkapa 100 pistettä jos se olisi mahdollista. Puskista tuli ja kolahti paremmin kuin mikään laulaja/lauluntekijä- tai rockbiisi tässä kisassa. Mukava alkuysärimeininki ja toisaalta tuli myös Madventuresin soundtrackmusa mieleen. Ja ainut konemusakappale johon vokaalit sopivat kuin nenä päähän.

kas, kiitti! tavallaan tuli myös puskista, että sä tykkäisit siitä.

^ Vastaa Lainaa

mahan
mahan
16 viestiä

#9 kirjoitettu 27.01.2015 07:49

Funereal kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Mutta kun on pienessä darrassa ja vähän aikaa saada ylipäätään mitään aikaan, niin pakko mennä ekalla mieleen tulevalla idealla, oli kuinka paska tahansa. Ja toi laulun pakollisuus oli ihan paska sääntö muutenkin.


Tuttu tunne, mulla kun aina syntyy tuo komppi ensin ja siihen sitten tekstin väsäily hiukan takkuaa niin monta kertaa ideoita on huone täynnä kun vaan pikkuisen rauhoitut ja tarkastelet ympäristöäsi. Varmaan siinä lojuu plektroja, piuhoja, hikinen T-paita tai tyhjä kaljapurkki, eli niillä jokaisella on hyvä story kerrottavana kunhan annat mielikuvitukselle hiukan tilaa.

Sunkin huoneessa löytyy esim. kitarapiuha, noh eihän se o kun jottain muovia jossa on kuparisäikeitä sisällä mutta loppujen lopuksi kun mietit niin onhan se aika paljon kokenut ja nähnyt sekin, eli anna sille "sielu" ja anna sen kertoa mitä kaikkee sille on tapahtunut.

- mistä se aikanaam sulle kulkeutui
- missä käytit sitä ekan kerran
- onko siinä jotain puutteita, rahiseeko tms
- joutaako kohtapuolin vaihtoon vai onko sillä vielä tulevaisuutta
- mihin kaikkiin paikkoihin se on tullut tyrkättyä
- jos joskus piuhanretale ollut kateissa niin mitkä silloin fiilikset

Eli aika paljon tostakin saa lauluntekstille aikaan vanhasta piuhanpätkästä kunhan vedät syvään henkeä ja annat kynän kirjoitella mitä mieleen sattuu ilman rajoituksia tai riimipakkoja ja kun tuota tekstiä on paperi täynnä niin sitten voipi sitä muokata esityskuntoon.
Ja seuraava laulunteksti käsittelee sitten tuota nurkassa lojuvaa loppuunkäytettyä likaista t-paitaa, esim. "I got dirt on my shirt" tyyliin ja mietippä vaan mitä sekin on joutunut näkemään ja kokemaan, taatusti monenkin laulun edestä kerrontaa.

Eli kyllä yllättävän paljon laulutekstin aiheita löytyy ihan tossa lähiympöristössä ilman että niitä pilluja ja kyrpiä tarttee siihen sekootella!

t. johan

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#10 kirjoitettu 27.01.2015 08:10

mahan kirjoitti:
Ja seuraava laulunteksti käsittelee sitten tuota nurkassa lojuvaa loppuunkäytettyä likaista t-paitaa, esim. "I got dirt on my shirt" tyyliin ja mietippä vaan mitä sekin on joutunut näkemään ja kokemaan, taatusti monenkin laulun edestä kerrontaa.

Eli kyllä yllättävän paljon laulutekstin aiheita löytyy ihan tossa lähiympöristössä ilman että niitä pilluja ja kyrpiä tarttee siihen sekootella!

paitsi jos se t-paita on ollut seksuaalisessa käytössä, niin pillut ja kyrvät saattaa olla hyvinkin aiheellisia siitä t-paidasta kertovassa tekstissä.

^ Vastaa Lainaa

HangoverMusic
HangoverMusic
13 viestiä

#11 kirjoitettu 27.01.2015 21:01 Muok:27.01.2015 21:20

Käsitin jo hetken et olis ollu jopa äänestys aika ohi...

^ Vastaa Lainaa

HangoverMusic
HangoverMusic
13 viestiä

#12 kirjoitettu 27.01.2015 21:07 Muok:27.01.2015 21:19

Joten siis äänestämään...

^ Vastaa Lainaa

HangoverMusic
HangoverMusic
13 viestiä

#13 kirjoitettu 28.01.2015 00:00

Otto-Potto: Siis niin sellasta Melrose-meininkiä ku voi olla, suoraviivasta
aitoo rock menoa arvostan suuresti! Ei häirinnyt livetaltioinnin saundi pätkääkään.
Toisaalta kiva kuulla miten livenä soitto sujuu

Heicky: Biisin toteutus on vissiin onnistunut täydellisesti! Aidot saundit, eikä
biisin kesto häirinnyt mua lainkaan... Aitoa western kamaa!

Snacke: Biisissä on uskomattoman hyvät laulumelodiat kolmen soinnun biisiks.
Oon ite todella huono keskittyy/ymmärtää sanotuksia, mut melodia uppos täysin
ja tuli hienot Kalle Ahola-Ismo Alanko tyyliset fibat.

Mahan: Mukavan swengaavaa menoa ja tosi tarkankuulosta soittoo, hyvän tuulista
meininkiä. Kertsi jää mukavasti rullaa päähän.

^ Vastaa Lainaa

BVR
BVR
20365 viestiä

#14 kirjoitettu 28.01.2015 00:21

mahan kirjoitti:
Ehkä joku kunnon breikki ja B-osa olis paikallaan.

Biisissä on sitten muuten A, B ja C -osa.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#15 kirjoitettu 28.01.2015 18:44

veezay kirjoitti:
sen sijaan että vertailis nimellisesti samoja sointuja, eri sointuasteiden vertailu vois olla hivenen mielekkäämpää. F G Am on oikeastaan sama kuin esimerkiksi Cb Db Ebm, vaikka tietynlainen fiilisero niiden soinnissa toki onkin. nopealla vilkaisulla osallistumisbiisien soinnuista löytää siten enemmän yhtäläisyyksiä.

lisäksi varsinaista sointukomboa on ehkä huono vertailla biisien välillä, koska kaikki biisit eivät käyttäneet annettuja sointuja koko ajan samassa järjestyksessä, joten kaksi eri biisiä samoilla soinnuilla saattoi hyvinkin käyttää eri sointukulkua. tätähän ei toki kielletty säännöissä.


Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?

^ Vastaa Lainaa

Kostiainen
Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6876 viestiä

#16 kirjoitettu 28.01.2015 19:04

Vessajono kirjoitti:
veezay kirjoitti:
sen sijaan että vertailis nimellisesti samoja sointuja, eri sointuasteiden vertailu vois olla hivenen mielekkäämpää. F G Am on oikeastaan sama kuin esimerkiksi Cb Db Ebm, vaikka tietynlainen fiilisero niiden soinnissa toki onkin. nopealla vilkaisulla osallistumisbiisien soinnuista löytää siten enemmän yhtäläisyyksiä.

lisäksi varsinaista sointukomboa on ehkä huono vertailla biisien välillä, koska kaikki biisit eivät käyttäneet annettuja sointuja koko ajan samassa järjestyksessä, joten kaksi eri biisiä samoilla soinnuilla saattoi hyvinkin käyttää eri sointukulkua. tätähän ei toki kielletty säännöissä.


Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Sama suomeksi?

^ Vastaa Lainaa

Kostiainen
Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6876 viestiä

#17 kirjoitettu 28.01.2015 19:33

Aha. Ok. Mulle soinnut ovat vain säveliä päällekkäin, en osaa niitä roomalaisiksi numeroiksi muuttaa..

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#18 kirjoitettu 28.01.2015 19:53

IT kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Tuostahan yhtä variaatiota jo Kostiainen ehdotti tuolla ketjussa, jossa oli noita kilpailuehdotuksia.

Idea on hyvä. Ja tuossapa on lyhyt lista Wikipediasta, jossa tuota progressiota käytetään: Songs with 50s progression

Itse kannatan tuota Kostiaisen alkuperäistä ideaa, joka on variaatio seuraavasta:
I-V-vi-IV

Tuo Kostiaisen idea taisi olla tuo tuossakin linkissä mainittu vi–IV–I–V,eli Am, F, C, G kisa, jossa nuo soinnut pitäisi olla tuossa järjestyksessä joko A tai B osassa. Kannatan tällaista kisaa, koska mulle tuli jo biisi-idea tästä kun tuo Kostiainen tätä ehdotti.


No just jotain tän tyyppistä. Tiukemmat raamit joka tapauksessa.

^ Vastaa Lainaa

Snacke
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä

#19 kirjoitettu 28.01.2015 20:47

Tässä oma äänestysmuistilista sopivasti siistittynä, jos siitä vaikka olisi iloa jollekin.

IT
Tempoa lisää ja hirveet Rust Never Sleeps - säröt ja ihan pikkuisen rohkeutta lisää lauluun herkkyys säilyttäen niin vois saada aikaan sellasta uinuu kanssa kalain - tyyppistä tanssii susien kanssa - musiikkia. 0p

KITNOX
Ihanaa, että Timo Kotipellon ja Bpb Dylanin laulajallinen rakkauslapsi on suomenkielinen 1p

BVR
Tuomiopäivän taide. 0p

veezay
Odotukset korkealla, jakke osaa yleensä kisoissa hommansa. Eikä turhaan, ja laulutkin on artistin itkusta huolimatta hienot. Vocoderstemmoja vois hyödyntää, tulis makeita juttuja karheenmatalan miesäänen voimin, ja miksei testausta vaan korkeammallekin alá Computer agen Nils Lofgrenin ja Neil Youngin stemmat. 4p

HangoverMusic
Kivasti jotain Tarantinoa tässä. Ja kerrankin englanninkieliset sanat jotka ei viihdytä tahattomasti. Keskaria autotunesukupolvelle näyttävä tyylikäs vaeltelu on mahtava taito. 6p

mahan
Pikku ylitulkinta laulussa ja kulmikas tuotanto tiputtaa kärjestä, mutta toimiihan tämäkin kivasti.0p

Kostiainen
Väkivaltateemainen kappale omaa nasevan sanoituksen, ja kivan etnisestä instrumentaatiosta huolimatta ei nouse Kostiaisen, eikä kilpailunkaan kärkikappaleiden joukkoon. 0p

Snacke
Oma

Mikael Hoo
Laulajan persoonallinen ulosanti on kiehtovaa kuunneltavaa. Teksti on kivan tiivistetty ja toimiva fraseeraus korostaa tätä. Soinnutuksesta ja sovituksesta uupuu pientä dynamiikkaa, joka vei tällä kertaa ykkössijoituksen. Lupaaava, pitää seurata. 2p

vesinorsu
Ns. vitun pelottava. Ei silti pisteitä. 0p

Timpi
Tuli jotkut porilaiset tarhapöllöt mieleen. Vähän tasapaksu. Laulu oli sillee epäselvä säveliltään, kuten kitarateemakin. Vähän sillee tavallaan tosi viimeistelty ja toisaalta ei. 0p

Peloukoufa
Fiilis on aika soveltuva aiheeseen. Laulusuorituksen flegmaattisuus ei ole haitta, vaan melkein välttämättömyys. Kolme sointua tuntuu rajoitteelta, vois kasvaa enemmänkin. 0p

Otto Potto
Kiva audio verité. Muuten aika semmoista ku tää nyt on. Ennen olis hirveeseen tyydytykseen tätä kuunnellessa riittänyt kaks pitkää, nyt ei kaikki maailman olut. 0p

koulavalakki
Tarina on aina lupaava juttu, mutta hieman pakotetut riimit ja hieman liikaa heliumia ennen äänitystä ei anna tarinalle parasta mahdollista viitekehystä. 0p

AaroFaarao
Laulun maneerit ja "jo muineiset kreikkalaiset" -aloitus ei oikein just tänään sytytä. 0p

heicky
Booze. Mihin lähijunaan hobo on menossa kun kolikot riittää? Miksei se ride the rails niinku ilmaseks ja osta sillä changella vaikka booze? Ja retroa vahakartiosoundia saa ja pitääkin tavoitella, mutta ei niitä ollut varaa tuhlata alle 2,30 vedoille. 0p

Funereal
Teksti on kiehtovaa nuoren miehen fantasiaa ja kiva aito epävarmuus tuo lisäpontta nyansseille. Mut muutenkin toimii. Pakko päästä Helsinkiin. 0p

djbiy0
Vähän binge bong ja laulu on ku kuolleen jäätynyt kanki perseessä vetämä. 0p

Urea 51
Crossover junttihop ja junttikitarapop, no niin. Älkää tappako itseänne kettinkiinne, sillä saattaa olla että opitte jonakin päivänä näkemään persereiät kettinkien tuolla puolen. 0p

^ Vastaa Lainaa

Snacke
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä

#20 kirjoitettu 28.01.2015 20:55

Vessajono kirjoitti:
IT kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Tuostahan yhtä variaatiota jo Kostiainen ehdotti tuolla ketjussa, jossa oli noita kilpailuehdotuksia.

Idea on hyvä. Ja tuossapa on lyhyt lista Wikipediasta, jossa tuota progressiota käytetään: Songs with 50s progression

Itse kannatan tuota Kostiaisen alkuperäistä ideaa, joka on variaatio seuraavasta:
I-V-vi-IV

Tuo Kostiaisen idea taisi olla tuo tuossakin linkissä mainittu vi–IV–I–V,eli Am, F, C, G kisa, jossa nuo soinnut pitäisi olla tuossa järjestyksessä joko A tai B osassa. Kannatan tällaista kisaa, koska mulle tuli jo biisi-idea tästä kun tuo Kostiainen tätä ehdotti.


No just jotain tän tyyppistä. Tiukemmat raamit joka tapauksessa.


Ja jotenkin jos olis ollut ns. nipotuspäällä (pois se minusta), niin mitä "kolmen soinnun biisi" tarkoittaa edes? Jos ajatellaan partituurin näkökulmasta, niin onhan noissa kaikissa vaikka mitä sointuja, esim siinä omassa riffin ja laulumelodian kautta ainakin seiskat varmaan kaikille kolmelle. Ja sit taas et puhutaanki Aaronin pianokoulun soinnuista vai basson sävelestä vai mistä? Eli hyvä et meni enimmäkseen nipottamatta, mut tavallaan kaikki oli sallittua samalla kun oli olevinaan tosi niukat raamit. Miten laulumelodia? Entäs stemmat? Jos olis neliäänisesti painanut menemään alusta loppuun?

Montako sointua on Tomorrow never knowsissa?

Mut kiitos järjestäjälle, oli hauskaa ja hauskuus jatkuu kun saa lukea jänniä kommentteja ja verrata omiin fiiliksiin kaikkien hienoista tuotoksista! Ja mikä osallistujamäärä! Ehkä venäläiset eivät olekaan reichstagin puistikossa ihan vielä ja Steiner pelastaa meidät vastahyökkäyksellä?

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#21 kirjoitettu 28.01.2015 21:13

Snacke kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
IT kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Tuostahan yhtä variaatiota jo Kostiainen ehdotti tuolla ketjussa, jossa oli noita kilpailuehdotuksia.

Idea on hyvä. Ja tuossapa on lyhyt lista Wikipediasta, jossa tuota progressiota käytetään: Songs with 50s progression

Itse kannatan tuota Kostiaisen alkuperäistä ideaa, joka on variaatio seuraavasta:
I-V-vi-IV

Tuo Kostiaisen idea taisi olla tuo tuossakin linkissä mainittu vi–IV–I–V,eli Am, F, C, G kisa, jossa nuo soinnut pitäisi olla tuossa järjestyksessä joko A tai B osassa. Kannatan tällaista kisaa, koska mulle tuli jo biisi-idea tästä kun tuo Kostiainen tätä ehdotti.


No just jotain tän tyyppistä. Tiukemmat raamit joka tapauksessa.


Ja jotenkin jos olis ollut ns. nipotuspäällä (pois se minusta), niin mitä "kolmen soinnun biisi" tarkoittaa edes? Jos ajatellaan partituurin näkökulmasta, niin onhan noissa kaikissa vaikka mitä sointuja, esim siinä omassa riffin ja laulumelodian kautta ainakin seiskat varmaan kaikille kolmelle. Ja sit taas et puhutaanki Aaronin pianokoulun soinnuista vai basson sävelestä vai mistä?


Tääkin ois tietysti yksi näkökulma aiheeseen.

Pidetään soinnutuskisa. Annetaan jokaiselle alussa x pistettä, sallitut soinnut on I, IV, V ja V7 ja äänenkuljetusvirheistä (rinnakkaiset kvintit ja oktaavit, terssikaksinnukset, septimin purkaminen väärin, piilokvintit ja -oktaavit ja mitä vittuja niitä nyt onkaan) vähennetään pisteitä ja eniten pisteitä saanut on voittaja. Who's with me?

^ Vastaa Lainaa

mahan
mahan
16 viestiä

#22 kirjoitettu 29.01.2015 09:23

Jos kisan säännöissä lukisi, että biisin olisi noudatettava tuota I-vi-IV-V -kaavaa, niin kuinka nuo ii, iii ja vi tulkitaan? Onko noiden sointujen oltava juurikin mollisointuja? Eli onko sointukulun oltava esimerkiksi täsmälleen G, Em, C, D ? (Kysymys heräsi, koska tuolla netissä on myös taulukoita, joissa kaikki soinnut on merkitty duurissa.)
Ehkäpä joku viisaampi osaa antaa tähän yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertaisen vastauksen?

No minäpä annan arvon muusikkotovereille hyvin lyhyen vastauksen, unohtakaa kaikki tuollaiset kummat kaavat ja systeemit mitkä vaan aiheuttaa tullkintoja ja vastakkainasettelua. Onhan nuo kaavat kivan näköisiä mutta esim. meikäläiselle tuollaiset i-v-x-iii-p jutut on täyttä hepreaa ja uskon etten ole ainut näin vajaavaisilla musiikkiteoriatiedoilla varustettu musasorvaaja. Mitä selkeemmät ja helpommin tehdyt säännöt sitä mukavampi on lähteä skabaan mukaan. Jos määrättyjä sointukulkuja haetaan niin annattakoon ne sellaisessa muodossa joka ei jätä tulkinnan varaa kuten yllä lainauksessa "G, Em, C, D".

Näin toivoo nuottilukutaidoton musasorvaaja

t. johan

^ Vastaa Lainaa

Peloukoufa
Peloukoufa
132 viestiä

#23 kirjoitettu 29.01.2015 09:51

Laitanpa minäkin kommenttiyhteenvedon tähän ketjuun keskitetysti saataville:

IT: Vähän laahaavan tuntuinen. Tarina simppeli mutta mukiinmenevä. Jos 4:42 kestävän biisin soittaisi kolmanneksen nopeammin, niin se kestäisi silti 3 minuuttia. Riittäisi hyvin.

Klusteri: Riffi hiukan toistaa itseään, mutta onhan tämä kuitenkin kolmen soinnun kisa. Teksti asiallinen ja tuntuu sopivan laulajan suuhun.

Pestherd: No saahan noista sanoista hyvällä tahdolla selvää sen verran, että kilpailuehdot täyttyvät. Muilta osin ollaan hyvinkin genren tunnelmissa, vahinko vain, että en noita tunnelmia oikein ymmärrä.

Kilpajakke: Kivaa konsolipelihenkistä pimputtelua etenkin tuo alku. Laulussa vähän sellainen päälleliimauksen maku, mutta kyllähän se nyt vaan on sillä tavalla, että kivassa poppibiisissä pitää olla sanat.

El Camach: Ryhdikkäästi lonksutellaan eteenpäin. Biisi rullaa perustoimivasti ja se on tässä kisassa valttia. Laulajakin kisassa paremmistoa. 4 pistettä.

Mahan: Karheansointinen laulu toimii kyllä. Perus-come-on potkii mukavasti. Letkeä biisi kisan kärkijoukossa. 1 piste.

Kostiainen: Biisin keskeinen sanoma sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen. Jännittäviä instrumenttiyksityiskohtia. Vähän kuitenkin tasapaksu tarina jopa kolmen soinnun biisiin.

Henkstroem: Yllättävänkin moni-ilmeinen biisi saatu aikaan kolmella soinnulla ja simppelillä instrumentalisoinnilla. Lyriikka jättää hieman salaperäisen jälkimaun. Arvostan silti. Olisiko tämä voittaja. Sanotaan 6 pistettä.

Mikael Hoo: Kokonaisuus hivenen monotoninen, enkä oikein saa tarinasta otetta. Henkstroemin biisin jälkeen kuunneltuna herää kysymys, että kuulostaako kolmen soinnun biisi pianolla soitettuna muidenkin korvassa väistämättä tylsemmältä kuin kitaralla. En lämmennyt tälle.

mental problems: Sanat vähän synkänsorttiset. Kilpailussa tässä ollaan ehkä vähän Pestherdin linjoilla, mutta ehkä vielä rujompana.

Duo TJ: Yksinkertaisuudessaan toimiva rock-ralli. Toteutuskin kelpoisa. Tämä hyvä. 2 pistettä kisassa.

Otto Potto: Livelle on aina annettava arvoa. Kappale perustoimivaa keskipaahtoa. Kaikuu aika pahasti, mutta live on live. Ihan kiva.

koulavalakki: Tarina kantaa. Laulu toimii vähäeleisessä kokonaisuudessa mukavasti. Ihan kärkijoukossa tässä kisassa, vaikka tässä kuuntelukierroksen vaiheessa kolme sointua alkaa jo tuntua vähän yksitoikkoiselta.

AaroFaarao: Taustahyminät tuo tietysti kivasti lisäarvoa, mutta biisin loppupuolella ne melkein varastavat pääosan huomiosta. Ehkä se on tarkoituskin. Pikkunäppärä laulelma. Kilpailun parempaa keskikastia ehdottomasti. Jää niukasti pisteittä

Heicky: Simppeli on tietysti kolmen soinnun kisassa paikallaan, mutta lyhyeksi jää tämä kisaponnistus. Ei oikein saa näin lyhyestä biisistä kiinni valitettavasti.

Funereal: Hyvät ja mielenkiintoiset soundit, mutta teksti ja laulu kuulostavat vähän pakotetuilta. Vähän laimeaksi jää kokonaisvaikutelma, kun en oikein ole genren ystävä.

djbiy0: Tässäkin runsaasti soundeja ja huoliteltu fiilis, mutta onko nyt niin, että elektroninen musiikki vaatii enemmän sointuja, vai miksi tuntuu vaisulta. Sanailussa vähän sellainen Guntherin Ding Dong Songin tunnelma, mikä tietysti on hyvä.

Urea 51: Pelkistetty rutistus kilpailun loppumetreillä. Parin huolitellun elektrobiisin jälkeen jättää brutaalin jälkimaun.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#24 kirjoitettu 29.01.2015 16:28

IT kirjoitti:
Jos kisan säännöissä lukisi, että biisin olisi noudatettava tuota I-vi-IV-V -kaavaa, niin kuinka nuo ii, iii ja vi tulkitaan? Onko noiden sointujen oltava juurikin mollisointuja? Eli onko sointukulun oltava esimerkiksi täsmälleen G, Em, C, D ? (Kysymys heräsi, koska tuolla netissä on myös taulukoita, joissa kaikki soinnut on merkitty duurissa.)


Sehän riippuu toki sävellajista. Toi akuankkakierto on esim. C-duurissa C, Am, F, G. Sillähän ei sinänsä ole merkitystä että mikä se (duuri)sävellaji on, koska niiden sointuasteiden väliset suhteet on aina samat. Mollit sitten asia erikseen, mutta niitähän ei tähän kannata sotkea.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#25 kirjoitettu 29.01.2015 17:52

IT kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Sehän riippuu toki sävellajista. Toi akuankkakierto on esim. C-duurissa C, Am, F, G. Sillähän ei sinänsä ole merkitystä että mikä se (duuri)sävellaji on, koska niiden sointuasteiden väliset suhteet on aina samat. Mollit sitten asia erikseen, mutta niitähän ei tähän kannata sotkea.


Kiitoksia vastauksesta. Sä kun olet syvällisemmin perehtynyt aiheeseen.

Ainoo mikä mulle jäi tosta oikeestaan epäselväksi on se, että onko se sama esim. C-duurissa, onko tuo akuankkakierto C, Am, F, G vai C, A, F, G ? Eli pitääkö noiden ii, iii, ja vi olla pakosta mollisointuja tossa progressiossa, vai hyväksytäänkö toi kierto vaikka niiden tilalla olisi duuri sointu? Eli onko sillä väliä onko soinnut molleja vai duureja tuossa kierrossa kun noita sointuasteita lasketaan?



Jos nyt ajatellaan vaikkapa sitä mahdollista skabatilannetta niin sehän on ihan että miten sovitaan. Jos sovitaan, että mennään sävellajin mukaan niin sit ne pitänee olla just eikä melkein. Reaalimaailmassahan sillä nyt ei sinänsä oo mitään väliä mitä tekee ja miten.

IT muokkasi viestiä 17:32 29.01.2015

Kysyin tätä siksi, että ensinnäkin osaisin ottaa osaa tuollaiseen kisaan jos sellainen järjestettäisiin, mutta myös sen vuoksi että kaikki biisit ei tunnu noudattavan noita kaavoja, joita esim. tuon viestin #36 mukaisessa taulukossa on. Itsellänikin on esim. biisi, jossa soinnut ovat Em, A, C, D ja sitä ei vaan saa pakotettua noihin tuossa taulukossa esitettyihin progressioihin.


Ne kaavat on aika rautalankamalleja. Reaalimaailmassa on kaikenlaisia poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia, joiden kautta kaiken saa selitettyä sointuanalyysilla kun vaan tarpeeksi analysoi. Toi Em-A-C-D olis (luonnollisessa) e-mollissa I, IV, VI, VII, jossa se IV on modaalinen muunnesointu, ts. lainattu muunnossävellajista eli e-duurista.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#26 kirjoitettu 30.01.2015 06:31

ilmoitan jo etukäteen, että en aio osallistua mahdollisesti järjestettävään akuankkasointukisaan.

^ Vastaa Lainaa

mahan
mahan
16 viestiä

#27 kirjoitettu 30.01.2015 09:37 Muok:30.01.2015 09:38

veezay kirjoitti:
ilmoitan jo etukäteen, että en aio osallistua mahdollisesti järjestettävään akuankkasointukisaan.

Älä anna noiden musiikkiteoria gurujen keskustelu masentaa itseäsi, olen aika vakuuttunut siitä että seuraavan biisikilpailun säännöt ei tule perustumaan siihen kuinka taitavia ja osaavia ollaan tuolla teoreettisella puolella.
Ja olis varmaan hyvä järjestää musiikinteorian ympärilta ihan oma tietokilpailu jotta nekin taidot ja osaamiset tulis paremmin esiin.

Toivottavasti joku rohkea mikseriläinen kohtapuolen avaa uuden keskustelun missä voitaisiin pohtia seuraavan musiikinteko skaban aiheita, itselläni ei tuota vetäjäpuhtia löydy mutta ihan malliksi vois ajatella vaikka "Kertsiskaba", eli tehtävänä tehdä biisi jossa kertosäkeestä vaaditaan seuraavaa:

1. Kertosäkeen tekstiin pitää sisällyttää seuraava lause: "Mikäpä siinä, eiku menoks". Kertsin ja/tai koko biisin teksti voi olla laulettu, lausuttu tai muulla tavoin tuotettu.

2. Kertosäkeen kompissa käytettävä neljä "soitinta / äänilähdettä" jotka kuulija selkeesti voi erottaa, vain mielikuvitus rajana. (perkussiot, kielisoittimet, puhaltimet, syntikat, käsien läpsytys, junan vessa ym. ym.)

3. Kertosäkeen soinnuista joka toinen pitää olla molli, eli siis vähintäin kaksi sointua pitää käyttää. Eka sointu vapaasti valittavissa joko molli tai duuri


Miltä tuollainen skabaehdotus kuullostais,

t. johan

mahan muokkasi viestiä 09:38 30.01.2015

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 30.01.2015 10:41 Muok:30.01.2015 10:41

mahan kirjoitti:
Älä anna noiden musiikkiteoria gurujen keskustelu masentaa itseäsi, olen aika vakuuttunut siitä että seuraavan biisikilpailun säännöt ei tule perustumaan siihen kuinka taitavia ja osaavia ollaan tuolla teoreettisella puolella.

en annakaan, ymmärrän teoriaa tarpeeksi tajuamaan tässäkin ketjussa käydyn teoriakeskustelun. tarkoitin, että mun mielestä toi iänikuinen C, Am, F, G -kierto ja kaikki sen variaatiot on niin kuolettavan tylsiä, etten halua tehdä niillä biisiä.

siksi mä osallistuin tähänkin kisaan, koska ne soinnut sai valita itse, ja valitsin tarkoituksella sellaisia sointuja, jotka erottuisivat muista jo puhkikäytetyistä sointukuluista.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#29 kirjoitettu 30.01.2015 17:31

veezay kirjoitti:

en annakaan, ymmärrän teoriaa tarpeeksi tajuamaan tässäkin ketjussa käydyn teoriakeskustelun. tarkoitin, että mun mielestä toi iänikuinen C, Am, F, G -kierto ja kaikki sen variaatiot on niin kuolettavan tylsiä, etten halua tehdä niillä biisiä.



Totta tietysti tuokin. Yks vaihtoehto, mikä kävi mielessä, oli se, että voihan sointuja toki laajentaa ja vaikka heitellä jotain kakkosvitosia tai tritonuskorvauksia väliin. Jazz-skaba?

^ Vastaa Lainaa

mahan
mahan
16 viestiä

#30 kirjoitettu 30.01.2015 18:26

Ei ole jazz kilpailuja kovin usein näissä piireissä järjestetty joten anna palaa ja pistä kilpailu käyntiin.
Koska on olemassa niin monta eri musiikkisuuntausta niin olis ihan paikallaan että kilpailuja voi olla useampia, jokaiselle jotain.

t. johan

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#31 kirjoitettu 31.01.2015 12:07

mahan kirjoitti:
Ei ole jazz kilpailuja kovin usein näissä piireissä järjestetty joten anna palaa ja pistä kilpailu käyntiin.
Koska on olemassa niin monta eri musiikkisuuntausta niin olis ihan paikallaan että kilpailuja voi olla useampia, jokaiselle jotain.

t. johan

heh, mikserissä ei kyllä riitä enää käyttäjiä että johonkin jazz-kisaan sais edes kahta osallistujaa.

^ Vastaa Lainaa

Kostiainen
Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6876 viestiä

#32 kirjoitettu 31.01.2015 12:09

Minä voin olla toinen osallistujista

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#33 kirjoitettu 31.01.2015 12:50

Joo siis jazz-kisa sanan varsinaisessa merkityksessä lie ehkä vähän yliampuva. Toi nyt oli enemmänkin tollanen ajatus että miten sitä mahdollisesti tylsää lähtökohtaa voisi elävöittää.

^ Vastaa Lainaa

Epoche
Epoche
5248 viestiä

#34 kirjoitettu 31.01.2015 15:36

veezay kirjoitti:
mahan kirjoitti:
Ei ole jazz kilpailuja kovin usein näissä piireissä järjestetty joten anna palaa ja pistä kilpailu käyntiin.
Koska on olemassa niin monta eri musiikkisuuntausta niin olis ihan paikallaan että kilpailuja voi olla useampia, jokaiselle jotain.

t. johan

heh, mikserissä ei kyllä riitä enää käyttäjiä että johonkin jazz-kisaan sais edes kahta osallistujaa.


Eikös jazz oo kuitenkin sen verta laaja genre että luulis osallistujia riittävän. Eihän jazzin tarvii olla akustista, livenä soitettua tai edes mustien muusikoiden akustisesti soittamaa.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#35 kirjoitettu 31.01.2015 16:10

Epoche kirjoitti:
veezay kirjoitti:
mahan kirjoitti:
Ei ole jazz kilpailuja kovin usein näissä piireissä järjestetty joten anna palaa ja pistä kilpailu käyntiin.
Koska on olemassa niin monta eri musiikkisuuntausta niin olis ihan paikallaan että kilpailuja voi olla useampia, jokaiselle jotain.

t. johan

heh, mikserissä ei kyllä riitä enää käyttäjiä että johonkin jazz-kisaan sais edes kahta osallistujaa.


Eikös jazz oo kuitenkin sen verta laaja genre että luulis osallistujia riittävän. Eihän jazzin tarvii olla akustista, livenä soitettua tai edes mustien muusikoiden akustisesti soittamaa.


Se on ihan liian laaja genre siihen, että vois kisailla rajaamatta sitä mitenkään tarkemmin. Acid jazzilla ja swingillä ei loppujen lopuksi kuitenkaan ole paljoakaan tekemistä toistensa kanssa.

^ Vastaa Lainaa

Epoche
Epoche
5248 viestiä

#36 kirjoitettu 31.01.2015 16:54

Vessajono kirjoitti:
Epoche kirjoitti:
veezay kirjoitti:
mahan kirjoitti:
Ei ole jazz kilpailuja kovin usein näissä piireissä järjestetty joten anna palaa ja pistä kilpailu käyntiin.
Koska on olemassa niin monta eri musiikkisuuntausta niin olis ihan paikallaan että kilpailuja voi olla useampia, jokaiselle jotain.

t. johan

heh, mikserissä ei kyllä riitä enää käyttäjiä että johonkin jazz-kisaan sais edes kahta osallistujaa.


Eikös jazz oo kuitenkin sen verta laaja genre että luulis osallistujia riittävän. Eihän jazzin tarvii olla akustista, livenä soitettua tai edes mustien muusikoiden akustisesti soittamaa.


Se on ihan liian laaja genre siihen, että vois kisailla rajaamatta sitä mitenkään tarkemmin. Acid jazzilla ja swingillä ei loppujen lopuksi kuitenkaan ole paljoakaan tekemistä toistensa kanssa.


No sitten jos rupeaa genrenatsiksi niin varmaan osallistujia saattaa olla hyvin vähän, ainakaan ite en omista tahi edes osaa soittaa saxofööniä joten se oli sitten siinä..

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#37 kirjoitettu 04.02.2015 15:17

IT kirjoitti:
No pannaan nyt Snackelle ihan varmuuden vuoksi tuollainen artikkeli englanninkielisestä vikipeediasta, että mitä se kolmen soinnun biisi oikein tarkoittaa:

veikkaan, että sä et nyt vältsiin käsittäny tota Snacken kysymystä tarpeeks perusteellisesti. nipotusmielessä jokaisessa biisissä oli muitakin sointuja kuin ne kolme, ja Snacke varmaankin kysy että mikä varsinaisesti lasketaan soinnuksi, eli missä se raja menee, onko biisissä vaan kolme sointua vai enemmän.

jos soitat kitaralla pelkästään puhtaat soinnut G, C ja D, eikä biisissä ole mitään muuta, se on taatusti kolmen soinnun biisi. jos laulat päälle, on todennäköistä, että käytät sellaista laulumelodiaa joka lisää sointuun muitakin kuin soinnuissa esiintyviä säveliä. kun ajatellaan lisäksi muuta biisissä olevaa instrumentaatiota, on vieläkin todennäköisempää, että noi pohjasoinnut muuttuu vähän väliä muiksi variaatioiksi noista soinnuista. voiko biisiä sanoa kolmen soinnun biisiksi, jos siinä esiintyy edellisestä johtuen pelkästään G-duurista variaatiot Gsus2, G7 ja Gadd9?

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#38 kirjoitettu 04.02.2015 15:24

Kolme sointua ja melodiassa pelkkiä sointusäveliä. Siinä voiskin olla tekemisen meininki.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#39 kirjoitettu 04.02.2015 18:09 Muok:04.02.2015 18:14

IT kirjoitti:
Toisaalta kaikki osallistujat kyllä käsittivät mistä on kysymys, ja tuo Wikipedian englanninkielinen artikkelikin on aika yksiselitteinen sen suhteen mikä on kolmen soinnun biisi. Eli kyllä tuosta näyttäisi jonkinlainen konsensus vallitsevan, kun termiä niin paljon internetissäkin käytetään.

se että se on yksiselitteinen vaatii aika runsaasti yksinkertaistamista ja pienten yksityiskohtien heittämistä roskiin, joita tässä on just yritetty tuoda esiin. joka tapauksessa kisan kannalta oli tietysti mielenkiintoinen nähdä miten pitkälle tota sääntöä voi venyttää ennen kuin joku älähtää (ja vastaus oli ilmeisesti "melko pitkälle").

siltä kantilta ajateltuna tää ois voinut olla myös mielenkiintoisempi kilpailu, jos noita sointuja ois tuomaroitu tarkemmin ja jäljelle ois jäänyt enimmäkseen vaan niitä biisejä, joissa on oikeesti vaan kolme sointua. nyt tästä tuli vähän sellanen tylsä "tee ihan tavallinen biisi" -kisa eikä toi sääntörajoite ollut niinkään se kantava idea monessakaan biisissä.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#40 kirjoitettu 04.02.2015 21:06

koulavalakin biisiä ei muuten löydy enää.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu