Kirjoittaja
|
Mikrofonietuasteet
|
Funereal
39 viestiä
|
#1 kirjoitettu 07.05.2014 17:37
Kuinka paljon äänitettyyn saundiin vaikuttaa se, että se on äänitetty käyttäen ns. hyvää mikrofonietuastetta? Mikä tekee mikrofonietuasteesta hyvän? Onko tonnin etuasteen ja jonkin Fast trackin sisäisten etuasteiden ero merkittävä?
Olen itse päässyt käyttämään pelkästään budjettiluokan etuasteita, ja olen huomannut merkittäviä eroja vain kohinatasoissa; halpispikkumikserien etuasteet tuppaavat kohisemaan paljon reilummin kuin esim. halpisaudiovälinaamojen. Ajattelin, että olisi kiinnostavaa joko kuulla käytännössä tai jonkun muun kokemuksen perusteella, millainen ero "ammattiluokan" ja "budjettitason" etuasteilla on.
Samalla voi myös esittää näkemyksiä siitä, mitkä (ja miten) muut parametrit mikrofonien laadusta akustointiin vaikuttavat erillisen etuasteen hankkimisen kannattavuuteen.
Tämä ketju ehkä sivuaa hieman Channel Strip -ketjua, mutta ajattelin kuitenkin perustaa uuden, koska tämä alafoorumi ei varsinaisesti ole hukkumassa uusien viestiketjujen paljouteen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
karman hardon
29 viestiä
|
#2 kirjoitettu 07.05.2014 21:03
joo, kyllä se yks erotteleva tekijä on just toi suhina, vai mikskäs sitä nyt hienosti termeillään: signal-to-noise-ratio. erillisiä etuasteita on tullut itsekin vain testailtua noita budjettiluokan vehkeitä ja kyllä niissä on vaihtelevissa määrin sitä ei-toivottua suhinaa. siellä budjettiluokan yläpäässä ei ihan niin kuultavaa se tauhka ole, sitä vain ihmettelee kun äänitykset kuulostavat jotenkin tunkkaisilta. Sitten kun on ollut kunnon studiossa äänitettävänä, kuulee sen eron noihin "isojen poikien" etareihin. Itse oon ollut Sibelius Akatemian studiolla Nord Electron hammond-soundeilla veistelemässä ja kyllä se vaan kuulosti aika vitusti paremmalta kunnon putkietarin läpi kun vertaa omiin kotinauhoituksiin. Noissa budjettiluokan etareissa se putkisoundi ei vaan ole samankuuloinen. Samoin kun oltiin poikain kanssa Finnvoxin B-studiolla nauhoittelemassa rokkiurkuja ja Rhodesia niin ero omiin himanysväämisiin oli melkoinen - ja ainoa erottava tekijä oli interface ja se etuaste (taisi olla joku vintage) siinä välissä. En kyllä kuollaksenikaan muista mitä ne oli, mutta ymmärtääkseni hieman eri hintaluokan vehjeksiä kuin nuo 500 eugenin molemmin puolin olevat budjettiasteet. Noita on tietty kahta koulukuntaa: ne mitkä värittävät ääntä sillai kivasti ja sit ne jotka ei väritä. Kiipparistina olen itse tykästynyt noihin mitkä antaa sitä putken rouheutta - joku toinen instrumentti ei sitä välttis kaipaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
37 viestiä Luottokäyttäjä
|
#3 kirjoitettu 09.05.2014 13:48
karman hardon kirjoitti:
Samoin kun oltiin poikain kanssa Finnvoxin B-studiolla nauhoittelemassa rokkiurkuja ja Rhodesia niin ero omiin himanysväämisiin oli melkoinen - ja ainoa erottava tekijä oli interface ja se etuaste (taisi olla joku vintage) siinä välissä.
onks sulla kotona identtinen B-studioäänityshuone vai menikö suoraan linjaan?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
29 viestiä
|
#4 kirjoitettu 09.05.2014 18:06 Muok:09.05.2014 18:10
veezay kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
Samoin kun oltiin poikain kanssa Finnvoxin B-studiolla nauhoittelemassa rokkiurkuja ja Rhodesia niin ero omiin himanysväämisiin oli melkoinen - ja ainoa erottava tekijä oli interface ja se etuaste (taisi olla joku vintage) siinä välissä.
onks sulla kotona identtinen B-studioäänityshuone vai menikö suoraan linjaan?
urut meni suoraan linjaan etarin läpi ja Rhodes oli sellainen suitcase sillä alakaappiämyrillä joka oli mikitetty lähimikityksellä, joten tila ei siinä yhtälössä paljoa painanut (SM57 kun on suuntaavuudeltaan aika pistemäinen puikula). Rhodes-soundissa tuo etari ei ehkä niinkään tuo kahmalokaupalla lisäarvoa koska se Rhodesille tunnusomainen rouheus tulee (ainakin noissa suitcase-malleissa, joissa on oma etuaste) itse sähköpianosta, mutta varsinkin noissa rokkiuruissa se etuaste on next level shit
- eritoten Nord Electron tapauksessa, koska 2-mallissa se särömallinnus ei ole kauhean hyvä. Eri asia olis tietty jos olis vetänyt Nordit aidon Leslien-kaapin läpi, mutta tuolloin tyydyttiin vetämään vain Nord linjaan ja jonkun vintagen putkietarin läpi, mistä tuli se rouhea soundi. Back in the day, kun nauhoitimme Carved in Ashes'in ekaa EP:tä Sibiksen studiolla, vedettiin sielläkin Nord putkietarin läpi ja tuolla rieskalla urkusoundit ovatkin aivan helvetin paljon paremmat kuin seuraavalla CIA-lätyllä, jonka urut äänitin itse himassa suoraan linjaan Logicin vahvistinmallinnuksen läpi (ei tosiaankaan, ainakaan vielä Logic 8:n mallinnukset pärjää kunnollisille putkietareille jos haluaa sitä putkisäröä messiin).
karman hardon muokkasi viestiä 18:06 09.05.2014
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
71 viestiä Ylläpitäjä
|
#5 kirjoitettu 20.05.2014 09:35 Muok:20.05.2014 09:36
Funereal kirjoitti:
Kuinka paljon äänitettyyn saundiin vaikuttaa se, että se on äänitetty käyttäen ns. hyvää mikrofonietuastetta?
Trankussa se perun nyrkkisääntölogiikka menee niin, että tärkein on se äänitetävän äänen oma laatu. Toiseksi tärkein on mikrofoni, kolmanneksi etuaste ja vähiten tärkeä on AD-muunnin.
Mikä tekee mikrofonietuasteesta hyvän? Onko tonnin etuasteen ja jonkin Fast trackin sisäisten etuasteiden ero merkittävä?
Trankuissa vähän säröä, suora taajuusvaste, ei hurinoita ja ei särje. On niillä eroja. Makuasia sitten sen merkityksen kanssa taas. Pitäytyisin tuosa nyrkkisäännössä taas.
Olen itse päässyt käyttämään pelkästään budjettiluokan etuasteita, ja olen huomannut merkittäviä eroja vain kohinatasoissa; halpispikkumikserien etuasteet tuppaavat kohisemaan paljon reilummin kuin esim. halpisaudiovälinaamojen. Ajattelin, että olisi kiinnostavaa joko kuulla käytännössä tai jonkun muun kokemuksen perusteella, millainen ero "ammattiluokan" ja "budjettitason" etuasteilla on.
Kyllä ihan trankuissakin eroja lineerisuudessakin on.
Samalla voi myös esittää näkemyksiä siitä, mitkä (ja miten) muut parametrit mikrofonien laadusta akustointiin vaikuttavat erillisen etuasteen hankkimisen kannattavuuteen.
Tota alun nyrkkisääntöä vaan peliin. Putkijutut on sitten erikseen. Sen voi ajatella efektinä, joka samalla korvaa sen trankkuvahvistuksen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|