Kirjoittaja
|
Omaa musikkiansa näkyville?
|
SheikkiLyyrinen
2216 viestiä
|
#1 kirjoitettu 27.08.2013 20:53
Rupesin miettimään, että ei ole paljoa keskustelua ollut missä voi omaa musiikkiansa demota?
Lähinnä haen nyt internetin maailmassa, mutta kaikki toimivat ratkaisut ovat tervetulleita! Mitä musiikkipalstoja/sivuja on? Mitkä mainontakonstit olette omalle musiikillenne nähneet hyväksi?
Mikserissähän on demot alue, joka ei auta juuri vittuakaan, koska kuka niitä nyt katsoo. Itse katselin aikanaan vain siksi, jos etsin nettiradiooni soittomusaa... En muuten. Räp musiikillehan on basso, missä on kävijöitä kanssa kohtuullisesti ja mainostusalue (Ellen ole väärässä). Tietenkin tavallinen kädestä käteen levyjä jakaa, on varmaan jossain määrin toimiva tapa saada musiikkiansa välitettyä ihmisille.
Olen juuri miettinyt, että mitä järkeä julkaista yksitellen biisejä nettiin. Voi julkaista kokonaisuuksina ja sitten pistää niin perkelesti mainosta sille!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
juusoy
140 viestiä
|
#2 kirjoitettu 27.08.2013 21:23
Hmm... Itse mietin joskus samaa asiaa, kunnes tajusin, että ei kukaan kuuntelen mun biisejä jos ne ei oo jonkun mielestä hyviä. Tai voin kerää jollain mainostuksella sata kuunteluu biisiin, mut jos siitä kukaan ei tykkää, ni ei ne kuuntelijat siitä lisäänny, eikä se homma kanna mihinkään.
Sitten kun tekee biisin, mistä joku tykkää, niin todennäkösesti se kuuntelee sitä, ehkä mainostaa vaikka facebook sivullansa ja sit joku muukin kuuntelee sen jne.
Mutta se on kyllä totta, että täällä mikserissä mainostaminen tai ylipäänsä biisien lisääminen on yhtätyhjän kanssa. Lisään biisin tänne, niin se kerää ehkä 10 kuuntelua ilman mainostusta. Sitten lisään biisin youtubeen tai soundcloudiin, niin kuuntelijamäärät on vähän eri luokkaa
En tiedä vastasko tää mitenkään mihinkään, mutta saimpahan kirjottaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#3 kirjoitettu 27.08.2013 23:01
You Tubessa meikäläinen on eniten kuunteluja kerännyt. Sellainen vaikutelma on jäänyt, että jotkut biisin nimet ovat siellä tehokkaita, mutten vielä ole keksinyt siihen logiikkaa. Kuitenkin biisi kannattaa nimetä lähelle jotain toista tunnettua biisiä, jota haetaan runsaasti, niin pääsee itsekin tarjolle. Biiseille annetut "tagit" ovat myös tärkeät, että ne hakuihin löytäisivät.
Sound Cloudia suosittelevat jotkut levyfirmat, eli biisi sinne ja sitten lähetetään se linkki kustantajan edustajalle. Muita kuunteluja en sinne ole tainnut saadakaan, mutta ne, jotka tekevät englanniksi, kuulema saavat kuulijoita sielläkin. Eli toimii huonosti suomenkielisessä musassa.
Last FM:nkin olen jotain laittanut, mutten edes seurannut, miten siellä menee. Sinnehän voisi ostaa soittoaikaa siihen radioon. En ole tarkemmin tutustunut taksoihin, mutta ne löytynevät sen sivuilta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#4 kirjoitettu 28.08.2013 07:28
kyllä siihen "demoon" tms. julkaisuun kannattaa panostaa ja lähettää niitä sitten arvioitavaksi musalehtiin ja nettibloggaajille. jos sitten tulee pelkästään paskoja arvosteluja, kannattaa miettiä oliko se rieska nyt sittenkään niin hyvä. mutta jos käy niin hyvin, että räiskäle kerää kehuja pitkin interwebbiä niin siitä se lumipalloefekti sit pikkuhiljaa lähtee vyörymään.
omaa bändiä Carved in Ashes ainakin jeesasi aika paljon keikkarintamalla se, että heti ensimmäinen omakustanne-EP tuli valituksi kuukauden demoksi Inferno-lehdessä back in the day. Ei tarvinnut kiertää noita pubeja ja pizzerioita lähestulkoon ollenkaan, vaan saatiin heti jalka oven väliin noihin astetta parempiin keikkapaikkoihin - ja kun yleisöäkin vielä riitti ne parit ensimmäiset ja tärkeimmät keikat niin jatkossa keikkojen saaminen oli sitten entistä helpompaa. (jos ei keikkaile, vaan tekee jotain läppärimusaa niin luulis noiden mairittelevien arvioiden silti tuovan faneja proggikselles...)
nyt mulla on myös uus projekti aluillaan, sellaista fiilistelevämpää synkistelyä (Ulver/Bohren & Der Club of Gore/Lunatic Soul-hengessä) ja ajattelin soveltaa samaa metodia: jos sitä vaikka seuraavat 12 kk yrittäisi panostaa biiseihin ja sovituksiin ennen varsinaista levyntekoa, niin että rieskasta tulee mahdollisimman hyvä, jotta saisi nettiaviisien musamooseksilta muutamia myötämielisiä sanoja - SITTEN voisi aktivoitua myös keikkalavoille jos ns. "hypeä" saa hieman synnytettyä. Jos esim. tekisi todella rajoitetun painoksen esim. digipak-lättyjä (pari sataa kpl korkeintaan) ja lähettää niitä pr-mielessä vaikka lähes koko painoksen eri paikkoihin ja sit vain nöyrästi toivoo ja uskoo että levy on tarpeeksi hyvä kerätäkseen kehuja niin kotimaisilta kuin ulkomaisiltakin kriitikoilta. Faneille voi sitten laittaa biisit jakoon latauksina - tai jos niinkin uskomaton flaksi käy että jengi alkaa vaatimalla vaatia fyysistä lättyä niin sit joku spesiaali "re-issue", limited edition-henkisesti. Musavideo olis kans kova juttu, YouTubeen - se nostaa meiningin heti ihan toiselle tasolle, vaikkei video mitään hifiä oliskaan. Oon kuullut että joissakin maissa (esim. Meksikossa) jengi tsekkaa musaa enemmän YouTubesta kuin mistään muualta...ja tottakai myös tälle uudelle proggikselle pitää hoitaa nää pakolliset pr-kanavat: Facebook, Spotify, ja tietenkin omat kotisivut jonne voi sitten pistää pydeen oman webstoren josta saa jotain ekslusiivista merkkaria. tarpeeksi tyylikkäät t-paidat viedään käsistä ja niistä saa jopa rahansa takaisin pienellä katteella - toisin kuin cd-levyistä
mä luulen, että noi 70-luvun lopun DIY-punk-ajat tulee takas (tai siis: on jo tullut), mitä tulee vähänkin marginaalisemman musan tekemiseen ja julkaisuun. Levylafkat ei enää riskeeraa mitään, vaan keskittyvät julkaisemaan jotain formaattipaskaa ja varmoja tulonlähteitä (kun lukee Suomen Virallista listaa, huomaa ettei Suomessa levyjä isommin osta kuin keski-ikäiset iskelmäpierut ja teinit, joiden musiikkihankinnat maksaa iskä tai äiti ).
Eli pitää tehdä ite kaikki.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#5 kirjoitettu 28.08.2013 12:27
Demoja toki kannattaa lähetää, joskin nykyisin sen voi tehdä sähköisestikin jokseenkin kaikille yhtiöille. Mieluiten ottavat nykyisin vastaan linkin, missä musiikki on kuultavissa. Demoja levylafkat saavat sadoittain päivässä, joten melkoista arpapeliä on, että sattuvat kuuntelemaan. Muinaiseen aikaan, kun demon lähetti, siihen jopa vastattiin. Siltä osin ovat nykyisin niin töykeitä, että eivät ilmoita mitään, edes sähköpostina, ellei se aiheuta kiinnostusta. Ikävää sinänsä, ettei sitten voi tietää, onko sitä edes kuunneltu, vai eikö ole mennyt biisinä läpi. Sehän olisi lähettäjälle arvokas tieto.
Mahikset saada soppari ovat toki häviävän pienet, vaikka demo olisi loistavakin, kun se voi jäädä ilman kuunteluakin. Paremmat "voitonmahdollisuudet" siinä kuitenkin on, kuin vaikka Lotossa, mitä sitäkin moni kuitenkin harrastaa.
Kaikkein paras keino on saada hommattua suhteita henkilöihin, joilla on asiassa vaikutusvaltaa. Ystävystyminen vaikka Ilkka Vainion kanssa tekee hommasta monin verroin helpompaa. Kaikki mahdollisuudet sellaiseen kannattaa hyödyntää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#6 kirjoitettu 28.08.2013 18:33
itse oon kallistunut enemmän sille linjalle, että levy-yhtiöihin on jokseenkin turha lähetellä mitään ennekuin on jo näyttää jonkinlaista fanbasea ja kysyntää - ja sittenkin voi olla, ettei vaan kiinnosta, tai lafka ehti justiinsa panostaa jonkun nimekkäämmän starban tuoreeseen julkaisuun niin ettei uusiin kiinnityksiin ole rahkeita.
promootiomielessä toki kannattaa niitä levyjä laitella erityisesti lehtiin, niin paperi- kuin nettilehtiin, sillä tavalla sitä mahdollista fanbasea alkaa pikkuhiljaa syntyä.
...ja tarkemmin kun ajattelee, mihin sitä oikeastaan levy-yhtiötä tarvitsee? kun julkaisee itse, on yksi välistävetäjä vähemmän.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#7 kirjoitettu 28.08.2013 18:33
itse oon kallistunut enemmän sille linjalle, että levy-yhtiöihin on jokseenkin turha lähetellä mitään ennekuin on jo näyttää jonkinlaista fanbasea ja kysyntää - ja sittenkin voi olla, ettei vaan kiinnosta, tai lafka ehti justiinsa panostaa jonkun nimekkäämmän starban tuoreeseen julkaisuun niin ettei uusiin kiinnityksiin ole rahkeita.
promootiomielessä toki kannattaa niitä levyjä laitella erityisesti lehtiin, niin paperi- kuin nettilehtiin, sillä tavalla sitä mahdollista fanbasea alkaa pikkuhiljaa syntyä.
...ja tarkemmin kun ajattelee, mihin sitä oikeastaan levy-yhtiötä tarvitsee? kun julkaisee itse, on yksi välistävetäjä vähemmän.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#8 kirjoitettu 29.08.2013 10:57
karman hardon kirjoitti:
itse oon kallistunut enemmän sille linjalle, että levy-yhtiöihin on jokseenkin turha lähetellä mitään ennekuin on jo näyttää jonkinlaista fanbasea ja kysyntää - ja sittenkin voi olla, ettei vaan kiinnosta, tai lafka ehti justiinsa panostaa jonkun nimekkäämmän starban tuoreeseen julkaisuun niin ettei uusiin kiinnityksiin ole rahkeita.
Suurempien lafkojen osalta varmaan näin, mutta pikkulafkat monesti julkaisevat ihan suoranaista paskaakin, jolle ei ole kysyntää. Se on sitten eri asia, onko sellaisen lafkan kautta julkaisu kenenkään kannalta hyvä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#9 kirjoitettu 29.08.2013 19:15
Mikko_Ilari kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:
You Tubessa meikäläinen on eniten kuunteluja kerännyt.
Omaa musiikkia kiinnostaisi tulevaisuudessa laittaa esim. spotify-palveluun. Kun katsoo mistä kaverit illanvieton aikana musiikkia kuuntelevat, on 1. spotify ja 2. youtube. Kuinka moni ylipäätään klikkailee musiikkinsa kuuluvaksi mikseristä?
Tuo "tee vitun hyvää" musiikkia pätee silloin, jos on laittanut jo musiikkinsa kaikkiin yleisimpiin palveluihin ja mainostanut aktiivisesti musiikkiansa, mutta niitä haluttuja kuunteluita ei vain tule. Riippuu mitä tavoittelee. Jos yksikin tyyppi pitää mun tekemästä biisistä, olen onnistunut omasta mielestäni musiikin tekijänä. Jos yksi tyyppi kehuu biisiä ja toinen haukkuu sen läpipaskaksi, olen onnistunut vielä paremmin. Silloin biisi saa aikaan erilaisia tuntemuksia, ja on siten vieläkin onnistuneempi.
se on totta, että jos musiikki onnistuu herättämään voimakkaita tunteita, oli ne sitten puolesta tai vastaan, niin se on tehnyt tehtävänsä. sellainen "ihan kiva" musiikki, joka ei jätä minkäänlaisia muistijälkiä on vain turhaa äänisaastetta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#10 kirjoitettu 29.08.2013 21:07
Isommat talot ovat paljolti alkaneet etsiä artisteja, jotka istuvat heidän valmiisiin muotteihinsa. Sen näkee helposti erilaisista Idols ym. ohjelmistakin.
Pienemmät talot saattavat kiinnostua, jos on persoonallista otetta, joka voisi mennä läpi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
morfin_mafer
423 viestiä
|
#11 kirjoitettu 02.09.2013 15:05 Muok:02.09.2013 15:10
Ongelma vuodesta 1995 on aina ollut se, että ihmiset tulee aukoon päätä jos ei pidä matalaa profiilia Musiikki- ja DJ-jutuista. Vaikka ei kaunistelisikaan totuutta yhtään. Ja sitten muut DJ:t ovat petollisia. Sanovat Face-to-Face jotain muuta tekeleiden laadusta ja sitten julkisesti aivan jotain muuta Foorumeilla. Asialle ei tunnu tulevan loppua koskaan vaan aina joku minua vihaa.
veezay poisti mainoslinkit 15:09 02.09.2013
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#12 kirjoitettu 03.09.2013 07:32
ongelma on myös se, että se ottaa sen 10 vuotta rakentaa tarpeeksi laaja fanbase minkäänlaiseen taloudellisesti kannatavaan toimintaan. ja kun ainakin allekirjoittaneella on jonkinasteinen keskittymishäiriö ja levoton luonne, niin ei jaksais millään jauhaa 10 vuotta putkeen samanlaista musaa. ja liian radikaaleja tyylinmuutoksia ei oikein voi tehdä kun vähänkään isommat kohderyhmät alkavat märistä sielunsa myymisestä saatanalle. pitäisi vain jaksaa etsiä se pienin yhteinen nimittäjä, ripustautua siihen ja roikkua sitten löysässä hirressä maailman tappiin asti niinku joku Rolling Stones. it pays the bills, but kills the thrills.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
daredevil
594 viestiä
|
#13 kirjoitettu 04.09.2013 19:02
Jotakuta vois kiinnostaa tämä..
http://www.hitrecord.org/
Näin joskus uutisissa tämän. Joseph Gordon-Lewitt toimii tässä promoottorina. Tässä voi tehdä yhteistyötä toisten artistien kanssa ja ehkä mahdollisesti jopa saada palkkaa siitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
_SP_
704 viestiä
|
#14 kirjoitettu 05.09.2013 00:15
Sanoisin, että melkeinpä parhaat vaihtoehdot ovat Soundcloud ja Youtube, olettaen että biisit ovat kovaa tasoa. Omat biisini nyt ovat kaukana kovasta tasosta, mutta kyllä niillekin saa enemmän huomiota noilla em. sivuilla, kuin täällä Mikserissä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
morfin_mafer
423 viestiä
|
#15 kirjoitettu 09.09.2013 10:06
Jos haluatte oikeesti näkyvyyttä niin pistäkää oma musiikki SoundCloud-palveluun.
Tämän jälkeen otatte .fi-päätteen ja jokun halvan Web-hotellin sähköpostille ja kotisivulle. Teette sähköposti osoitteet info@minundomain.fi ja etunimi.sukunimi@minundomain.fi.
Sitten pitää olla vielä puhelin jossa ei ole sitten mitään prepaid-liittymää ja puhelin pitää olla omissa nimissä.
Tällöin saatte Youtube-kanavan jonna saa yli 15 minuuttisia videoita.
Teette musiikistanne lyhyen n. 10 sekunnin mainosvideon Youtubeen ja maksatta Google AdWordsille mainosvideokampanjasta ei maksa paljon mitään.
Linkit sitten kokonaisiin raitoihin Youtube-videon kuvaukseen SoundCloudista.
Mutta tässä kuviossa on sitten vähän se huonopuoli, että yleensä ihmiset eivät ole kiinnostuneita siitä mitä mainosvideossa markkinoidaan vaan siitä videosta minkä ne oikeasti haluava katsoa. Mainosvideo nimittän tulee kaupallisissa Youtube-videoissa aina alussa jonka voi 3 sekunnin kuluessa ohittaa.
Jos kaupallistatte musiikkinne mm. Record Unionin tai Baseware Distributionin kautta ja pistätte linkit mainosvideon kuvaukseen mm. iTunesiin niin tällöin teillä pitää olla Y-tunnus joka pitää ilmoittaa Google, Inc:lle.
Olen itse tehnyt tämän yhden Osuuskunnan kautta mutta vaikka omistankin Osuuskunnasta alle 1 % niin olen nyt silti yrittäjä, koska se, että myyn juttuja netissä tällatavalla tekee minusta Suomen lain mukaan yrittäjän. Joten en enää koskaan saa työttömyyskorvausta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|