Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#1 kirjoitettu 18.07.2013 17:30
Applen ammattilaismuusikoillekin suunnatun musiikkityöaseman kymppiversio, Logic Pro X (luetaan Logic Pro kymmenen), on nyt sitten vuosien odottelun jälkeen putkahtanut ulos. Ensireaktio oli "vittu jes, vihdoinkin". Pikasilmäyksen jälkeen "äähh.. onko tää sittenkin vain kosmeettinen päivitys". Hieman pidempään tutkiskelleena kuitenkin "oho, oho, jospa tässä on sittenkin järkeä". En ole päässyt itse ohjelmaa vielä käsin koskettelemaan, mutta artikkeleiden ja videoiden perusteella tässä muutamia ajatuksia:
Ulkonäkö ja käyttöliittymä ovat kokeneet muutoksia mielestäni parempaan suuntaan. GUI on tummempi ja modernimpi, kuin Mac OS 8 -ajalta tuttu Matti Vanhanen -harmaa. Uusia graffoja pitäisi kuulemma jaksaa katsella pidempiä aikoja, ja ne tukevat korkearesonäyttöjä. Harmi, että esimerkiksi Environment ja suurin osa vanhoista plugareista näyttää kuitenkin olevan vanhassa kuosissaan, ja EXS24:n UI on edelleenkin sama vanha muinaisjäänne. Toolbar näyttää kätevämmältä ja reaktiivisemmalta. Selain on nyt vasemmalla, transport ylhäällä, ja tallaiset muutokset kuulemma tekevät layoutista intuitiivisemman. Itse tykkään uudesta lookista paljonkin. Eniten kuitenkin kiinnosti channel stripiin tehdyt muutokset. Vanhan version kankeaan inserttien käsittelyyn hiirellä on näköjään tehty juuri niitä muutoksia, mitä olen mielessäni hiljaa toivonut. Ja tuolla ylänurkassa näyttäisi olevan gain reduction! Headroom loppuu projekteistani aina, ja varsinkin channel level -automaation jälkeen sen lisääminen on turhaa säätämistä. Veikkaan, että tuosta pienestä säätimestä tulee ainakin tähän studioon yksi suurimmista ajansäästäjistä.
Flex Pitch on vireenkorjaustyökalu à la Melodyne. Ensimmäinen pelkoni oli, että Apple olisi tehnyt käyttöliittymältään ja parametreiltaan rajoitetun dummy-version, jossa vain raahataan pitchiä ylös tai alas. Mutta 3:30 eteenpäin näyttää lupaavalta, kun pitch driftille ja formantille paljastuu omat parametrinsa. Ärsyttää, kun noiden videoiden tekijät unohtavat oikeasti soittaa miltä se kuulostaa raakana.
Track Stacksilla niputetaan useampia sekvensseriraitoja yhdeksi, helpommin hallittavaksi raidaksi. Tämä yhdessä Smart Controlsin kanssa helpottanee workflowta sellaisilla tuottajilla, joilla on tapana kasailla soundeja useammasta VI:sta ja inserttiefusta. Smart Controls on taas kontrollidatan reititysprotokolla, jonka avulla yhdellä knobilla pystyy hallitsemaan useita parametreja. Jos NI Massiven makrokontrollit on tuttuja, niin siihen tyyliin. Logic käsittääkseni luo tietyille plugineille tai pluginkokonaisuuksille älykkäät pikakontrollit, mutta kustomisaatio näyttää todella tehokkaalta, ja midituki löytyy tottakai. Toivottavasti nuo esiasetukset ovat hyvin toteutettuja, koska tässä on mielestäni tehokkaalta kuulostava työkalu pikakorjausten nopeaan tekemiseen. Tuntuu hölmöltä joutua säätämään equn parametreja erikseen vain simppeliä yläpään buustausta varten.
MIDI-efektit saapui Logiciin myöhässä, mutta on tietysti erittäin tervetullut lisä. 3rd party plugareiden arpeggiaattorit käyttäytyvät jokainen omalla tavallaan, ja mielestäni on workflown kannalta fiksuinta antaa DAWin hoitaa nämä hommat. Midiefuja voi skriptata itse, mikä lisää geek valueta hurjasti.
Rumpujen emulointiin on tullut kaksi uutta työkalua. Drum Kit Designer on rumpuplugari, jossa voi rakentaa oman rumpusettinsa tarjoten näköjään ihan kivasti säätövaraa peruskäyttäjää ajatellen. Videopätkien perusteella soundeista saa laadukkaan vaikutelman. Drummer taas on eräänlainen midiefekti, joka luo käyttäjän valitsemalla soittajalla ja soittajatyylillä rytmejä ja fillejä. Aika eJaymainen ratkaisu, mutta tehokkaan tuntuinen työkalu kiireisille tuottajille. Ja midiähän voi muokata jälkeenpäin itsekin. Jos tuohon saisi tehtyjä omia "rumpaleita", niin siinä avautuisi kivasti lisämahdollisuuksia, mutta tuskin saa.
Retro Synth on mielenkiintoiselta vaikuttava multi-engine-syna. Turha tuota on kommentoida sen enempää kun ei ole päässyt twiikkaamaan, mutta ei nuo soundit huonolta kuulosta. Olisiko tästä Minimonstan haastajaksi?
32-bittisten plugareiden tuki on lakkautettu. Vaikka LP9:n bridge olikin kammottavan epävakaa, niin joillekin se oli ainoa vaihtoehto saada Sylenthinsä edes vähäksi aikaa mukaan projektiin. Aika julmaa viedä se pois, mutta näin käyttäjiä painostetaan hankkimaan kunnon työkalut eikä elämään väliaikaisratkaisujen kanssa. Perus Apple. Olenkin tyytyväinen, että oon tajunnut napata ostoskoriin vain 64-bit natiiveja kikkareita.
Muita uusia ominaisuuksia on mm. Logic Remote -iPad-appi, Bass Designer -bassovahvistinemu, uusia pedaaleja ja iso läjä uusia presettejä ja looppeja.
Alkujärkytyksestä toivuttuani uusi Logic näyttääkin potentiaaliselta työkalulta. Bridgen hautaamisen lisäksi muita varsinaisia paskennuksia ei ole osunut silmään, eli mitään pelättyä Final Cut Pro X -fiaskoa tai Garagebandistymistä ei ole tapahtunut. Päivitys on tietysti auttamattomasti myöhässä, eikä se varmasti onnistu tyydyttämään kaikkia neljän vuoden aikana kasautuneita tarpeita ja toiveita. Devausryhmä näyttää myös ikävästi jättäneen monet käyttäjien kuuluttamat vaatimukset täysin huomiotta, kuten EXS24:n uudistamisen ja plugin-valikon uudelleenorganisoinnin. Vanhan version omistajille ei myöskään tarjota päivitysalennusta. 180 e on silti ihan ok hinta kaikesta uudesta kivasta. Nyt pitääkin enää seurata raportointeja lastentaudeista ja bugeista, joiden perusteella ostopäätös viime kädessä tehdään.
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu 19.07.2013 14:33
Fakap kirjoitti:
Ja tuolla ylänurkassa näyttäisi olevan gain reduction! Headroom loppuu projekteistani aina, ja varsinkin channel level -automaation jälkeen sen lisääminen on turhaa säätämistä. Veikkaan, että tuosta pienestä säätimestä tulee ainakin tähän studioon yksi suurimmista ajansäästäjistä.
Korjaus: Ei se olekaan säädin, vaan mittari, joka kertoo vissiinkin dynamiikkaefektien aiheuttaman amplitudin vähenemisen signaaliketjussa. Harmi, olisin toivonut samanlaista trimmeriä kuin DJ-miksereissä.
|