Kirjoittaja
|
Oldschool samplet?
|
StudioRusto
185 viestiä
|
#1 kirjoitettu 04.04.2013 20:51
Tätä kattelin ja opiskelin Hugelta sampleista, nyt vois heitellä räppiin kelpaavia/samplattavia artisteja, albumeja tai yksittäisiä kappaleitakin. Kiinnostaa enemmän tä homma!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kostiainen
P. M.
Kostiainen
Project
6876 viestiä
|
#2 kirjoitettu 04.04.2013 21:53
Offtopikkina sanoisin että olipa muuten harvinaisen mielenkiintoinen videonpätkä..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#3 kirjoitettu 06.04.2013 08:04 Muok:06.04.2013 08:15
Halunnet varmaan vielä suorat linkit Tube-rippejä varten? Koko homman puoli ideaa on ettiä ja löytää ite ne sämplet, kuten Hugeki tuossa mainitsee.
Mut toi Freshin pätkä oli kyl tiukka. Tollaset sytyttää aina inspiraatiot huippuunsa.
Samin Kaima muokkasi viestiä 08:04 06.04.2013
Jos genrevinkkejä haluat, nii tyylistä riippuen jo esiin otettu vanha soul on yleensä luottokamaa. Jazz, klassinen, blues ja acapellat on myös hyviä vaihtoehtoja.
Tossa vielä mielenkiintonen haastattelu tuottamisesta ja biitinteosta Kultabassokerhossa 16.02.2013 Janne K:n, Sakke Aallon ja Iso H:n näkökulmasta. Ehdottomasti kuuntelemisen arvonen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BVR
20365 viestiä
|
#4 kirjoitettu 06.04.2013 12:42 Muok:06.04.2013 12:47
Oli muuten mielenkiintonen pätkä tuo.
BVR muokkasi viestiä 12:43 06.04.2013
Ja pitää kyl kompata muita noiden juttujen osalta. Kui perseestä on että kaikki pitäs saada valmiina tiskiin, ilman että näkee mitään vaivaa sen eteen.
Niin ja ihan btw, musiikin kuuntelu ei ole koskaan turhaa. Mutta jos on genreen sitoutunut ja niin suppeakatseinen ettei ole valmis makuaan laajentamaan niin silloin jää todella paljosta paitsi. Ei mikään yksittäinen musiikkigenre kauaa pysty kaikkea uutta ja mielenkiintoista tarjoamaan. Onneksi maailma on täynnä musiikkia, niin aina löytää jotain. Se jos mikä tekee höpöä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fitz
15369 viestiä Luottokäyttäjä
|
#5 kirjoitettu 06.04.2013 12:50
BVR kirjoitti:
Niin ja ihan btw, musiikin kuuntelu ei ole koskaan turhaa. Mutta jos on genreen sitoutunut ja niin suppeakatseinen ettei ole valmis makuaan laajentamaan niin silloin jää todella paljosta paitsi. Ei mikään yksittäinen musiikkigenre kauaa pysty kaikkea uutta ja mielenkiintoista tarjoamaan. Onneksi maailma on täynnä musiikkia, niin aina löytää jotain. Se jos mikä tekee höpöä.
Tässä on ketjun alottajalle sellanen viisaus, ettet parempaa saa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
StudioRusto
185 viestiä
|
#6 kirjoitettu 06.04.2013 13:13
BVR kirjoitti:
Niin ja ihan btw, musiikin kuuntelu ei ole koskaan turhaa. Mutta jos on genreen sitoutunut ja niin suppeakatseinen ettei ole valmis makuaan laajentamaan niin silloin jää todella paljosta paitsi. Ei mikään yksittäinen musiikkigenre kauaa pysty kaikkea uutta ja mielenkiintoista tarjoamaan. Onneksi maailma on täynnä musiikkia, niin aina löytää jotain. Se jos mikä tekee höpöä.
Mielenlaajennusta? No problem Ei mut, hyvältähä tää kuullostaa, en ookkaa koskaa ollu liia suppeemieline
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#7 kirjoitettu 06.04.2013 15:38
StudioRusto kirjoitti:
Tätä kattelin ja opiskelin Hugelta sampleista, nyt vois heitellä räppiin kelpaavia/samplattavia artisteja, albumeja tai yksittäisiä kappaleitakin. Kiinnostaa enemmän tä homma!
Mitähän hittoa, näin Puhoksen Fidassa ihan samannäköiset sähköurut, mutta hintalappu tais olla lähempänä satasta kuin 5 e. Sillon kävi jo mielessä, että siinä ois analoginörtille arvokkaan näköinen lelu. Jos se on sieltä kadonnut, niin oletan, että Hugelle meni.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sensuuri TM
140 viestiä
|
#8 kirjoitettu 06.04.2013 17:33
Kyllä munkin mielestä se koko homma lähtee siitä että selataan ja etitään sitä samplea ja hokataan ite et perkele tost ku leikkaa ja tosta ni saa hyvän pätkän..
samalla oppii tuntemaan musiikkia ja tekijöitä lisää joka mun mielestä on yks iso juttu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Funereal
2863 viestiä
|
#9 kirjoitettu 06.04.2013 17:38
Fakap kirjoitti:
StudioRusto kirjoitti:
Tätä kattelin ja opiskelin Hugelta sampleista, nyt vois heitellä räppiin kelpaavia/samplattavia artisteja, albumeja tai yksittäisiä kappaleitakin. Kiinnostaa enemmän tä homma!
Mitähän hittoa, näin Puhoksen Fidassa ihan samannäköiset sähköurut, mutta hintalappu tais olla lähempänä satasta kuin 5 e. Sillon kävi jo mielessä, että siinä ois analoginörtille arvokkaan näköinen lelu. Jos se on sieltä kadonnut, niin oletan, että Hugelle meni.
Kyllähän noita sähköurkuja tuntuu menevän uloskantohintaan esim. huuto.netissäkin pilvin pimein.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fitz
15369 viestiä Luottokäyttäjä
|
#10 kirjoitettu 06.04.2013 18:23
Mä ite tahtoisin vielä VÄHÄN korostaa sen niiden samplejen etsimisen tärkeyttä. Siis etenkin vanhasta, mustasta musiikista. Toki nykyään on varmaan aika "hyväksyttyä" samplata jotain kasarimeininkejäkin kun cloudrap yms.
Joka tapauksessa, itelle biittien tekoon ja ylipäätään hiphopin fiiliksen ymmärtämiseen avainteko oli tutustua kunnolla vanhaan r'n'b/soul -meininkiin. Se jotenkin valotti mulle sen rytmiikan, basson ja rumpujen yhteispelin ja saundin tärkeyden. Ainakin siis sillei, miten ite sitä haluan jatkossa tehdä. Tavallaan pääs jossain vaiheessa sen yli, että "ääh ku pitää koluta tätä vanhaa paskaa läpi", ja se muuttuki että "vitti tää kama on siistiä, kun tää ja tälläne juttu toistuu oikeesti hiphopissa vieläki yms" -asenteeks.
Eli kirppikselle siitä, tai muuten samplailemaan jos ei se vinyylit oo se juttu. Kantsii kans muistaa, että melkein mitä vaan voi samplata jos keksii mistä kohtaa ja mitä sillä tekee. Eli ei oo ihan PAKKO (joskin on suositeltavaa) samplailla just niitä vanhoja orjalaislauluja jos se ei omalta tunnu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#11 kirjoitettu 06.04.2013 18:28
Fakap kirjoitti:
Mitähän hittoa, näin Puhoksen Fidassa ihan samannäköiset sähköurut, mutta hintalappu tais olla lähempänä satasta kuin 5 e. Sillon kävi jo mielessä, että siinä ois analoginörtille arvokkaan näköinen lelu.
Ei oo kyllä analoginörttien homma noi. Tosi staattisia urkuja, ku kaikki äänet on "johdettu" yhdestä perusäänestä, ni ei noi elä yhtään noiden saundit vaikka täysin analogisia ovatkin. Ainoo hyvä puoli digivastineihinsa, niin säröjen kanssa kuullostvat vähän paremmilta.
Tai onhan noissa sähköuruissa helmiä seassa, mutta ei noissa perus 70-luvun kotiuruissa kyllä juurikaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä
|
#12 kirjoitettu 06.04.2013 18:37
Haava kirjoitti:
Tai onhan noissa sähköuruissa helmiä seassa, mutta ei noissa perus 70-luvun kotiuruissa kyllä juurikaan.
Tämä tosi. Parasta niissä on, että joissakin voi olla tuttuja soundeja aikansa kolikkopeleistä, se on kivaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#13 kirjoitettu 06.04.2013 19:20 Muok:06.04.2013 19:21
vaikka kaikki onkin periaatteessa jo sanottu, niin ajattelin vielä tähdentää sitä seikkaa, että läheskään aina se mahtava samplebiitti ei ole suoraan samplattu jostain vanhasta matskusta sellaisenaan, vaan on otettu pätkiä sieltä täältä, manipuloitu niitä ja toistettu niitä sitten ihan eri tavalla. lähdebiisi(t) ja lopputulos eivät välttämättä muistuta yhtään toisiaan, ja suurin pullonkaula on lopulta samplaaja itse. samplaamisessakin pitää nähdä vaivaa, se ei ole mitenkään sen helpompaa kuin muiden musiikintekokonseptien hyödyntäminen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
StudioRusto
185 viestiä
|
#14 kirjoitettu 06.04.2013 20:55
veezay kirjoitti:
vaikka kaikki onkin periaatteessa jo sanottu, niin ajattelin vielä tähdentää sitä seikkaa, että läheskään aina se mahtava samplebiitti ei ole suoraan samplattu jostain vanhasta matskusta sellaisenaan, vaan on otettu pätkiä sieltä täältä, manipuloitu niitä ja toistettu niitä sitten ihan eri tavalla. lähdebiisi(t) ja lopputulos eivät välttämättä muistuta yhtään toisiaan, ja suurin pullonkaula on lopulta samplaaja itse. samplaamisessakin pitää nähdä vaivaa, se ei ole mitenkään sen helpompaa kuin muiden musiikintekokonseptien hyödyntäminen.
Viisaita sanoja, ja osan tiesinkin jo (vaikken osaa niitä selittää, tollo kun olen...). Tossa vaa tuli vähän se pieni ajatusmuuri, että onko tää se oma homma, onko oikein samplata vai nähdä viikkokaupalla vaivaa yhteen biittiin, vai samplata ja duunata päivässä parissa valmiita biisejä kuten Huge itse.
Pitää kokeilla, nyt vähän lepäillyt rankoista hommista...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laupias Tolppanen
348 viestiä
|
#15 kirjoitettu 07.04.2013 18:34
☿ kirjoitti:
quafka kirjoitti:
Kyllä hyvän musiikin tekeminen samplaamalla on yhtä työlästä kuin muillakin tavoilla.
Bullshit. Kyl esimerkiks samplatun jazz rap -biitin tekeminen on ihan saatanasti helpompaa, kun hyvän bebop-kappaleen tekeminen. Toki sit esimerkiks punkin tekeminen on vielä helpomaa, mutta tuo väitteesi on kyl pelkkä väsynyt klise ilman mitään totuuspohjaa.
Mie kyllä en nyt samaistu tähän siinä mielessä, jos me ajatellaan jazz-kappaletta silleen ihan vaan sävellyksenä. Yleisesti jazzissahan on vaan teema, sitten soolot ja teema lopuks ja tadaa. Kuitenkin jazzmusiikin paino on siinä improvisoiduissa sooloissa eikä niinkään sävellyksissä. Kyllä mie uskosin että quafka pystys puolen vuoden opiskelulla jo tekemään suhkot hyvän bebop-sävellyksen. Eri asia sitten ne soolot eri instrumenteilla, ne vie kyllä sitten aikaa opetella ne soittaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Laupias Tolppanen
348 viestiä
|
#16 kirjoitettu 07.04.2013 19:14
quafka kirjoitti:
☿ kirjoitti:
Ei sen kehityksen nopeudesta ole kiinni, vaan vaadittavasta tasosta. Punkissa se on sitä, että osataan soittaa paria muutaman voimasoinnun riffiä kitaralla, ja bebopissa se on sitä, että osataan improvisoida nopeaa ja monimutkasta leadia huomattavasti monimutkasempien sointukiertojen päälle puhallinsoittimella.
Vaihdat taas puheenaihetta. Kun minä en ole nyt puhumassa soittimien/työkalujen teknisesta opettelusta, vaan musikin sävellys/sovitus/tuotantoprosessista, mistä tässä ketjussa on kysymys. Luova työ edellyttää muutakin kuin teknistä osaamista. Olen samaa mieltä sitä, että teknisissä vaatimuksissa on eri genrejän välillä eroa. Tämä ei kuitenkaan ole sama asia kuin sanoa, että hyvän punkkibiisin tekeminen on helpompaa kuin hyvän bebop-biisin.
Sitähän miekin tässä mietin että eikös tässä puhutakkaan lähinnä tuosta luovasta sävellyspuolesta enemmän, eikä niinkään soittotaidoista. Sillä mie vähän sanoinkin että ei se jazzkappaleen sävellys ole oikeastaan iso juttu tehä. Jos me nyt oikein mennään diipeille vesille, niin periaattessahan samplebeatin ja jazzkipaleen tekemistä ei voi oikein verrata, koska työtavat on niin erilaiset. Sit jos viel miettii että ethän sie itekkään soita niitä sämplejä sinne beattiin, niin miks pitäis verrata siihen että soittaa sit purkkiin jazzbiisissä ne soittimetkin sinne, jos sie vaan olet siinä ja käsket niitä soittajia soittaan silleen kun haluat. kuin ajattelesi että jokainen instrumentin taitaja siellä studiossa on vst-plugari ja komentelet niitä siellä studiossa tekee sellasen biisin kun oot aatellu tehä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laupias Tolppanen
348 viestiä
|
#17 kirjoitettu 07.04.2013 20:01
☿ kirjoitti:
Laupias Tolppanen kirjoitti:
eikös tässä puhutakkaan lähinnä tuosta luovasta sävellyspuolesta enemmän
No minä vastasin siihen quafkan esittämään väitteeseen siitä, kuinka työlästä se musiikin tekeminen on, ja että onhan se nimenomaan tietynlainen oikotie, koska sillä saa paremman tuloksen pienemmällä työllä.
Sit jos viel miettii että ethän sie itekkään soita niitä sämplejä sinne beattiin, niin miks pitäis verrata siihen että soittaa sit purkkiin jazzbiisissä ne soittimetkin sinne
Siks koska väite esitettiin muodossa "musiikin tekeminen".
Niin joo, mut tosiaan tässä nyt mentiin jo ohi aiheesta. Quafkan väitehän nimenomaan oli se että se sämpleillä työstäminen on työlästä siinä missä muukin musanteko. Sitten sinä sanoit että jazzrap-beatin teko on helpompaa kun hyvän bebop-kappaleen teko. Noh jos aatellaan ihan soitannollisessa mielessä, niin jazz vetää ohi siinä kyllä. Mutta jos oletetaan että lähetään ihan tyhjästä, niin kyllä se on aika työlästä löytää niitä hyviä sampleja, ja vielä niin paljon että saa kasaan niistä toimivan kokonaisuuden. Kyse on vaan niin erinlaisesta työtavasta, että niitä on hankala verrata keskenään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laupias Tolppanen
348 viestiä
|
#18 kirjoitettu 08.04.2013 10:41
☿ kirjoitti:
Laupias Tolppanen kirjoitti:
Quafkan väitehän nimenomaan oli se että se sämpleillä työstäminen on työlästä siinä missä muukin musanteko.
Niin, ja siitä minä olin eri mieltä.
kyllä se on aika työlästä löytää niitä hyviä sampleja,
No jaa. Ite lähinnä kuuntelin musaa muuten vaan ja pistin muistiin ku tuli vastaan jotain hyvää sämplättävää. Siinä kerty aika nopeesti hyvä samplekirjasto.
ja vielä niin paljon että saa kasaan niistä toimivan kokonaisuuden.
No sellaisenhan voi periaatteessa saada kokoon vaikka samplaamalla yhtä biisiä. Toki myöskin semmoisella suoralla samplaamisella, että ottaa yhdestä biisistä suoraan pari luuppia ja toistaa niitä. Tollee niinku esimerkkinä minimal effortista, jolla saa aikaan hyvän samplebiitin.
Noh joo, kyllä mie ymmärrän erimielisyytesi silleen, ja oon itekki enemmän sen kannalla että jazz vaatii enemmän työtä. Mut jos oikeasti mietitään hyvää sämpläämistä, niin eikös se (ainakin miun käsittääkseni) ole sellaista, että alkuperää pitäisi olla hankala jäljittää. Ja tosiaan sanoin jos tyhjältä pohjalta lähetään, niin siinä pitää sit plärätä niitä levyjä läpi ja osottautuu työlääksi sitten. Kyllähän parista biisistä voi rykästä jo biitin kanssa, mutta se ei ole sitten välttämättä mikään paras biitti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#19 kirjoitettu 08.04.2013 11:14 Muok:08.04.2013 11:15
Laupias Tolppanen kirjoitti:
Mut jos oikeasti mietitään hyvää sämpläämistä, niin eikös se (ainakin miun käsittääkseni) ole sellaista, että alkuperää pitäisi olla hankala jäljittää.
Ei.
Haava lisäsi viestiä 11:15 08.04.2013
Tai ehkä sinun käsittääksesi, mutta käsityksesi on silloin typerä. Miksi ihmeessä pitäisi olla? Eikö hyvä musiikki ole tärkeintä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laupias Tolppanen
348 viestiä
|
#20 kirjoitettu 08.04.2013 12:05
Haava kirjoitti:
Laupias Tolppanen kirjoitti:
Mut jos oikeasti mietitään hyvää sämpläämistä, niin eikös se (ainakin miun käsittääkseni) ole sellaista, että alkuperää pitäisi olla hankala jäljittää.
Ei.
Haava lisäsi viestiä 11:15 08.04.2013
Tai ehkä sinun käsittääksesi, mutta käsityksesi on silloin typerä. Miksi ihmeessä pitäisi olla? Eikö hyvä musiikki ole tärkeintä?
Noh tietenkin hyvä musiikki on etusijalla, mut siis miulla oli käsitys että tässä puhutaan just sen tyylisestä sämpläämisestä, että ei tarvii mikserituottajien maksella teostomaksuja minnekkään, eli siis mitään tunnistettavia sämplejä. Siinä tapauksessa olen sitä mieltä että se sämpläys osaa olla työlästä hommaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|