Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Rumpujen äänitys

Funereal
Funereal
2863 viestiä

#1 kirjoitettu 02.03.2013 16:27

Tolla Behkulla pystyy äänittämään vaan kaks raitaa kerrallaan. Siis kaikki mikserikanavat miksataan stereosignaaliksi, ja ne tulevat koneelle. Eli volumetasot ynnä muut pitää olla jo äänitysvaiheessa kunnossa, eikä jälkikäteen mitään voi tehdä. 8-kanavainen äänikortti olisi siis parempi vaihtoehto, vaikkakin hinta voi nousta tuosta 200 euron luokasta yli tuplaksi. Jos kuitenkin ostat myös mikit samaan syssyyn, niin niiden rinnalla (8 x 100 e + ständit ja kaapelit min. 8 x 40 e) 200 e on aika pieni lisämaksu.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#2 kirjoitettu 02.03.2013 16:35

Funereal kirjoitti:
8-kanavainen äänikortti olisi siis parempi vaihtoehto, vaikkakin hinta voi nousta tuosta 200 euron luokasta yli tuplaksi. Jos kuitenkin ostat myös mikit samaan syssyyn, niin niiden rinnalla (8 x 100 e + ständit ja kaapelit min. 8 x 40 e) 200 e on aika pieni lisämaksu.


Ei välttämättä. Mä maksoin käytetystä M-Audio Delta 1010:stä juurikin 200 euroa.

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2863 viestiä

#3 kirjoitettu 02.03.2013 17:08

Vessajono kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
8-kanavainen äänikortti olisi siis parempi vaihtoehto, vaikkakin hinta voi nousta tuosta 200 euron luokasta yli tuplaksi. Jos kuitenkin ostat myös mikit samaan syssyyn, niin niiden rinnalla (8 x 100 e + ständit ja kaapelit min. 8 x 40 e) 200 e on aika pieni lisämaksu.


Ei välttämättä. Mä maksoin käytetystä M-Audio Delta 1010:stä juurikin 200 euroa.


Niin, toki. Hintareferenssini koskivat uusia tuotteita.

^ Vastaa Lainaa

ex4
ex4
309 viestiä

#4 kirjoitettu 02.03.2013 22:01

Kannattaa miettiä tuota äänityssoftaa vielä uudestaan. Audacity on moneen juttuu ihan ok, mutta kun pääsee sisään vähän parempaan DAWiin, niin ei paluuta Audacityyn enää ole.

Itse käytän Linuxia ja siirryin Audacitystä Ardouriin enkä ole siitä enää luopumassa. Suosittelen. Winkkupuolella on yhtä lailla hyviä ja edullisia / ilmaisia DAW-softia.

^ Vastaa Lainaa

ex4
ex4
309 viestiä

#5 kirjoitettu 02.03.2013 22:08

Ja tuohon mikittämiseen vielä. Varmaan kahdella tai kolmella mikillä saa amatööri parempaa jälkeä aikaa kuin kahdeksalla mikillä. Itse mikittäisin basarin ja sitten konkkamikillä edestä. Jos kolmas mikki mukaan, niin virvelille sitten vielä oma mikki - ehkä jopa alakalvon puolelle. Titeysti riippuu paljolti musasta mitä soitetaan.

Rumpujen mikittämiseen voi muuten käyttää ihan samoja mikkejä kuin lauluun ja kitarakaappien mikittelyyn, joten kahdeksaa mikkiä ei sitä varten erikseen tarvitse ostaa. Esimerkiksi Shure SM57/58 tai AKG D5 käy ainakin välttävästi - ja yleensä vähintään kohtuullisesti - kaikkeen, basarille tosin on ihan perusteltua hankkia siihen tehty mikki. Mutta pakko ei ole sitäkään. Tilan vangitsemiseen se laulajan laajakalvoinen konkkamikki, jos moinen on käytössä.

Mutta kuten itsekin totesit, täytyy akustiikan olla kunnossa. Se vaikuttaa enemän kuin mikit tai mikserit.

^ Vastaa Lainaa

Fitz
Fitz
15369 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 04.03.2013 13:47

Misfits_Fiend kirjoitti:
norsunkyrpää ja vaikka mitä

tulen vain nopeasti arvostamaan tätä <3

^ Vastaa Lainaa

Fitz
Fitz
15369 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 04.03.2013 14:44

quafka kirjoitti:
Misfits_Fiend kirjoitti:
norsunkyrpää ja vaikka mitä

Fitz kirjoitti:
tulen vain nopeasti arvostamaan tätä <3


On kyllä monesti tehnyt mieli tuo EV-RE 20 hankkia. Vähän hintava. Loistava räppimikki.


me pari vuotta takaperin juurikin rumpuja mikittäessä tuota käytettiin. On kyllä hyvän kuulonen, sääli että sillon meillä oli vähän turhan hienot kamat ja liian vähän taitoa käyttää niitä.

^ Vastaa Lainaa

ex4
ex4
309 viestiä

#8 kirjoitettu 04.03.2013 16:27 Muok:04.03.2013 16:30

Misfits_Fiend kirjoitti:
Basarin mikit aika selvät mutta erityisesti hyvät konkka mikit (mahd halvalla) kiinnostaa.


Itse ostin joskus tälläisen http://www.thomann.de/... ja siinä on ainoat konkkamikit jotka on käytössä. On noilla rumpujakin äänitelty, samoin kuin akustisia soittimia ja jopa laulua.

Jos et ole käyttänyt reilusti (sanan reilu määritelmä vaihtelee hiukan tilaneen mukaan) rahaan ja aikaa studiosi akustointiin, ei ole järkeä sijoittaa satasia konkkamikkiin jolla otetaan huonosti soivan tilan soundi kiinni. Jos haluaa Neumanin mikit rumpusetin eteen, kannattaa ostaa muutama tunti ammattistudiolta. Tulee halvemmaksi ja kaupan päälle saa hyvin akustoidun tilan käyttöön.

Misfits_Fiend kirjoitti:
Ja jos osaa joku sanoo mitä diggaa 58:n virveli saundista (varmaa 57 ois parempi


58 ja 57 on käytännössä käsittääkseni ihan sama mikki. Joskus aikanaan taisi olla oikeasti ihan identtinen kapseli noissa, nykyään kai jokin hiuksenhieno ero. Muotoilu ja windshield joka tapauksessa suurin ero ja molemmat varsin hyviä kapistuksia virveliin.

ex4 muokkasi viestiä 16:28 04.03.2013

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#9 kirjoitettu 05.03.2013 10:57 Muok:05.03.2013 10:59

ex4 kirjoitti:

Itse ostin joskus tälläisen http://www.thomann.de/... ja siinä on ainoat konkkamikit jotka on käytössä. On noilla rumpujakin äänitelty, samoin kuin akustisia soittimia ja jopa laulua.



Ei.

Mulla on yks pari noita C-nollakakkosia ja voin kertoa, että oli muuten paskin hankinta ikinä. Ei ne toki maksa kuin satasen mutta sen sitten todellakin kans kuulee.

Ovareina mä noita oon käyttäny ja ei kyllä tullu mitään järin silkkistä peltisoundia. Harvoin minkään kamojen hankkiminen on vituttanut jälkeenpäin mutta noiden hankkiminen vituttaa kyllä ja paljon. Täysin hukkaan heitettyä rahaa.

^ Vastaa Lainaa

ex4
ex4
309 viestiä

#10 kirjoitettu 05.03.2013 11:03

Vessajono kirjoitti:
ex4 kirjoitti:

Itse ostin joskus tälläisen http://www.thomann.de/... ja siinä on ainoat konkkamikit jotka on käytössä. On noilla rumpujakin äänitelty, samoin kuin akustisia soittimia ja jopa laulua.


Ovareina mä noita oon käyttäny ja ei kyllä tullu mitään järin silkkistä peltisoundia. Harvoin minkään kamojen hankkiminen on vituttanut jälkeenpäin mutta noiden hankkiminen vituttaa kyllä ja paljon. Täysin hukkaan heitettyä rahaa.


Ehkä itsellä on vaan niin kapea kokemus hyvistä mikeistä että mikä vaan kelpaa. Ja joka tapauksessa tuo 60 euroa mitä nuo kaksi mikkiä maksaa on vaan niin vähän ettei itseäni harmittanut. Ja tämän hintaluokan mikeissä on varmaan yksilökohtaisia erojakin melkoisesti.

Se keskeinen pointti joka tapauksessa oli se, ettei kannata isoja summia mikkeihin sijoittaa ennen kuin on sijoittanut isoja summia akustointiin.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#11 kirjoitettu 05.03.2013 11:25

ex4 kirjoitti:
Se keskeinen pointti joka tapauksessa oli se, ettei kannata isoja summia mikkeihin sijoittaa ennen kuin on sijoittanut isoja summia akustointiin.


Ei toki. Mut mikä nyt sit on isoa ja mikä ei - mä näkisin et konkkamikkien kohalla se budjettiluokka alkaa siitä sadasta eurosta ylöspäin. Per kappale, toki. Tahtoo vaan olla et ne sitä halvemmat on sit ihan pelkkiä verkonpainoja.

^ Vastaa Lainaa

Arhebeatz
Arhebeatz
141 viestiä

#12 kirjoitettu 06.05.2013 00:34

Kevyt ohiaihe: 58 ja 57 taajuusvasteet ei vastaa, mittailtiin studiolla noita vähän aikaa sit. 58 grilli pois ja (muistaakseni) 57 tuulisuojalla tais olla lähimäpänä toisiaan. 57 kirkkaampi.

Mitä topikkiin tulee niin basarille Beta 52A, D112 tai audixin D6 on kaikki hyviä - D6 on on hevistelyhommiin erinomanen. Lähtee valmiiks napsua jostain 6-8 khz aika rankasti kun vähän suuntailee.

Snarelle 57 niin ei yleensä mee ohi.

Sit joko 1) monotila jollain laajakalvosella, kannattaa tsekkaa AIRin mikit! Halpoja kiinalaisia, kannattaa ite käydä vertailemassa ja kokeilemassa ja ostaa sit hyvän kuulonen yksilö. Erot voi olla valtavia mutta helmiä on.
tai 2) kaks pienikalvosta konkkaa, matched pair -mallisesti.

Ovaripolitiikassa kannattaa tsekkaila netistä erilaisia mikitystapoja koska niillä saa muunneltua saundia valtavia määriä. Onnea ja menestystä

^ Vastaa Lainaa

Arhebeatz
Arhebeatz
141 viestiä

#13 kirjoitettu 06.05.2013 00:36

Vessajono kirjoitti:

Ei toki. Mut mikä nyt sit on isoa ja mikä ei - mä näkisin et konkkamikkien kohalla se budjettiluokka alkaa siitä sadasta eurosta ylöspäin. Per kappale, toki. Tahtoo vaan olla et ne sitä halvemmat on sit ihan pelkkiä verkonpainoja.


Ei pidä ihan paikkaansa, esim eräästä kiinanihmeen U87 kopiomikistä saatiin täsmälleen Neumannin U87 kuulonen kun mitattiin molemmat ja korjattiin equlla kinkin taajuusvaste samanlaiseks ku neumannissa Pieksi taajuusvasteen tasasuudessa toi kiinamikki esim. Audio technicoita, Studio projectseja ja AKGn mikkejä.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 06.05.2013 08:28

Arhebeatz kirjoitti:

Ei pidä ihan paikkaansa, esim eräästä kiinanihmeen U87 kopiomikistä saatiin täsmälleen Neumannin U87 kuulonen kun mitattiin molemmat ja korjattiin equlla kinkin taajuusvaste samanlaiseks ku neumannissa


On suuri virhe kuvitella, että mikrofoni olisi vain taajuusvasteensa. Jos kuitenkin oiekasti tahtoo emuloida vain niitä taajuusvasteita, niin kannattaa se tehdä kunnolla vaikka tällä.

Tosiasia on kuitenkin se, että epälineaarisuuksiahan tuo ei emuloi.

^ Vastaa Lainaa

BVR
BVR
20365 viestiä

#15 kirjoitettu 06.05.2013 09:15

Joskus muinoin bändikämpällä äänitettiin rummut kahdella mikillä. Toinen mikki basariin ja toinen katosta roikkumaan rumpujen yläpuolelle, pienen etsiskelyn jälkeen sitten löytyi kohta jossa se nappasi kaikki suht tasasesti. Sitten taisi mikit mennä juurikin Behringerin kakskanavaiseen mikseriin ja siitä koneeseen. Maan mullistavinta saundia siitä ei saanut, mutta kyllä kuitenkin tuli saatua rummu ihan hyvin (lue: selvästi) nauhalle.

Mut ei kannata kokeilla, kannattaa kaivaa tuohta ja ostaa kalliit mikit sekä kunnon pelit ja vehkeet. Kybätonnil ainanki, ei kannata pihistellä. Etenkin jos demoa on tarkoitus tehdä.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 06.05.2013 09:29

BVR kirjoitti:

Mut ei kannata kokeilla, kannattaa kaivaa tuohta ja ostaa kalliit mikit sekä kunnon pelit ja vehkeet. Kybätonnil ainanki, ei kannata pihistellä. Etenkin jos demoa on tarkoitus tehdä.


100% samaa mieltä. Aina.

Nimenomaan ei kannata edes kokeilla tuota aiemmin esittämääsi, vaan käyttää se kybätonni ja sitten miljoona vuottaa siihen kun säätelee niiden joka rummun mikkien paikkoja ja hakkaa päätä seinää miljoona kuukautta kaikien vuotojen kanssa, kunnes lopulta pitää käyttää miljoona vuottaa että saa miksattua siitä suttupaskasta edes etäisesti hyvän (lue: selvän) kuuloiset rummut.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#17 kirjoitettu 06.05.2013 20:49 Muok:06.05.2013 20:49

Arhebeatz kirjoitti:
Ei pidä ihan paikkaansa, esim eräästä kiinanihmeen U87 kopiomikistä saatiin täsmälleen Neumannin U87 kuulonen kun mitattiin molemmat ja korjattiin equlla kinkin taajuusvaste samanlaiseks ku neumannissa Pieksi taajuusvasteen tasasuudessa toi kiinamikki esim. Audio technicoita, Studio projectseja ja AKGn mikkejä.


Kiinanihmeiden ongelma on laaduntarkkailu. Sieltä ei nimittäin ikinä tiedä tuleeko paskaa vai konvehteja, mulla on tullut sen verran monta kertaa ensin mainittua että oon päättänyt suosiolla lakata kokeilemasta. Ja totta tuokin mitä Haava totesi, että mikrofoneissa on kyse muustakin kuin siitä vasteesta.

Sen verran toisaalta täytyy ottaa tota kiinanihmelausuntoa takaisin että Behringer X32 on viime aikoina ruvennut kiinnostamaan, varsinkin kun käyttäjäkokemukset eivät oo olleet ihan tyrmääviä ja hintakin on poljettu alle kolmeen tonniin. Ja kun siihen sais vielä sen digitaalisen lavarasiankin kaheksalla huntilla.

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#18 kirjoitettu 06.05.2013 23:18

BVR kirjoitti:
Joskus muinoin bändikämpällä äänitettiin rummut kahdella mikillä. Toinen mikki basariin ja toinen katosta roikkumaan rumpujen yläpuolelle, pienen etsiskelyn jälkeen sitten löytyi kohta jossa se nappasi kaikki suht tasasesti. Sitten taisi mikit mennä juurikin Behringerin kakskanavaiseen mikseriin ja siitä koneeseen. Maan mullistavinta saundia siitä ei saanut, mutta kyllä kuitenkin tuli saatua rummu ihan hyvin (lue: selvästi) nauhalle.

Mut ei kannata kokeilla, kannattaa kaivaa tuohta ja ostaa kalliit mikit sekä kunnon pelit ja vehkeet. Kybätonnil ainanki, ei kannata pihistellä. Etenkin jos demoa on tarkoitus tehdä.


Jepa. Demo on demo, ei mikään albumijulkaisu. Ja genrestä riippuen ne suttusaundit voi olla ihan vitun jees.

Mut tietty ymmärrän et räppielämä ja pitää olla blingii ja sillee.

^ Vastaa Lainaa

Arhebeatz
Arhebeatz
141 viestiä

#19 kirjoitettu 07.05.2013 01:20

Vessajono kirjoitti:

Kiinanihmeiden ongelma on laaduntarkkailu. Sieltä ei nimittäin ikinä tiedä tuleeko paskaa vai konvehteja, mulla on tullut sen verran monta kertaa ensin mainittua että oon päättänyt suosiolla lakata kokeilemasta. Ja totta tuokin mitä Haava totesi, että mikrofoneissa on kyse muustakin kuin siitä vasteesta.

Sen verran toisaalta täytyy ottaa tota kiinanihmelausuntoa takaisin että Behringer X32 on viime aikoina ruvennut kiinnostamaan, varsinkin kun käyttäjäkokemukset eivät oo olleet ihan tyrmääviä ja hintakin on poljettu alle kolmeen tonniin. Ja kun siihen sais vielä sen digitaalisen lavarasiankin kaheksalla huntilla.


Totta myös. Sama mikki voi olla erinomanen tai kalaverkonpaino... Jossain näissä halpixxxis on kalvoja väärinpäin sun muuta. Ja se tekniikka voi olla osastoa kylmiä juotoksia ja huonoja komponentteja.

Tosta tiskistä muuten, se on vissiin tosiaan ihan oikeesti aika hyvä. Samoin behringerin DDX3216 on aika hyvä peli.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu