Nympho
25 viestiä
|
#1 kirjoitettu 26.11.2012 16:27
Oon aloitteleva konemuusikko, ja tämä konemusiikin ''sanasto'' ei oo oikein vielä auennut.
Oon tässä selaillut nettiä ympäriinsä ja yrittänyt etsiä muutamalle musantekoon liittyvälle termille selitystä, mutta sitä ei ole joko löytynyt, tai sitten on mutta englanniksi ja kielipää ei oikein riitä Joten päätin sitten aloittaa uuden keskustelun ja pyytäisin teitä kokeneempia muusikkoja vähän selittämään näitä juttuja, että mitä äänelle käytännössä ja teoriassa tapahtuu:
Lo-Fi
Threshold
Unison Pan (semmonen knuppi monissa syntikoissa)
Chours
DC offset
Submix (mikserissä tämmönen juttu)
Dry (esim. Fruity reeverbissä)
Sustain
Vel Curve
Flanger
Phaser
Siinä jotain. Osasta tiedän kyllä mitä tapahtuu jos esim. vääntää nupista, mutta olisi kiva tietää myös teoriassa että mitä se tekee äänelle
|
Kare_
1334 viestiä
|
#2 kirjoitettu 26.11.2012 17:29
Nympho kirjoitti:
Oon aloitteleva konemuusikko, ja tämä konemusiikin ''sanasto'' ei oo oikein vielä auennut.
Oon tässä selaillut nettiä ympäriinsä ja yrittänyt etsiä muutamalle musantekoon liittyvälle termille selitystä, mutta sitä ei ole joko löytynyt, tai sitten on mutta englanniksi ja kielipää ei oikein riitä Joten päätin sitten aloittaa uuden keskustelun ja pyytäisin teitä kokeneempia muusikkoja vähän selittämään näitä juttuja, että mitä äänelle käytännössä ja teoriassa tapahtuu:
Lo-Fi
Aika itsensä selittävä. LoFi voi olla tahallista äänen jälkikäsittelyä huonompaan suuntaan, tai sellaisen laitteiston käyttämistä äänittämisessä, jolla saadaan halutun 'huono' saundi.
Threshold
Kynnys, eli esimerkiksi kompressorissa vaadittu äänentaso jolloin kompressori alkaa toimia.
Unison Pan (semmonen knuppi monissa syntikoissa)
Unisono tarkoittaa montako kerrannaista siinä kyseisessä synan luomassa äänessä käytetään. Eli sama luomasi saundi esim. 4 kertaa. Sit kun niitä unisonneja pannaillaan, eli siirretään eri puolille stereokuvaa, syntyy tilan tuntua.
Chorus
Usein viitataan efektiin, joka ottaa siihen syötetyn äänen, esim. muuntaa hienoisesti sen sävelkorkeutta ja lisää tämän prosessoidun äänen siihen kuivaan ääneen.
DC offset
En tiä yhtään.
Submix (mikserissä tämmönen juttu)
Submix on ryhmä/mikseriraita, joka taas sisältää useampia kohteita yhdessä raidassa. Vaikka kaikille rummuille tai lauluraidoille voi tehdä oman submixin. Submixit voivat auttaa ainakin suurissa projekteissa joissa on paljon raitoja. Tällöin kaikkia elementtejä voidaan laittaa pienemmälle tai isommalle yhdellä ruuvilla, eikä tarvi kääntää kahtakymmentä eri nuppia pienemmälle. Joskus myös halutaan kompressoida vaikka koko rumpuraitaa niin submix voi olla se toteutuksen työkalu siinä.
Dry (esim. Fruity reeverbissä)
Tää tavallaan tulikin jo esiin. Kuiva ääni on se raaka ääni ennen efektointia. Kun laittaa dryn isommalle, kuuluu enemmän sitä alkuperästä, wet taas on sitä märkää eli reverbiä. Pätee monessa paikassa.
Sustain
Äänentaso, jolla ääni jatkaa soimistaan kun nuotti on painettuna pohjaan. Jos sustain on 0, ääntä ei kuulu Attackin ja Decayn jälkeen ollenkaan. http://fi.wikipedia.or...
Vel Curve
Velocity curve. Käyrä, joka määrittelee, millä tavalla soitin vastaa koskettimenpainalluksiin. Kurvi voi olla vaikka suoraviivainen tai pyöreähkö.
Flanger
Aika läheistä sukua chorukselle. Raita toistetaan ja soitetaan päällekkäin vähän jäljessä ja ehkä vähän sävelkorkeutta muuttaen. Huojuttava vaikutus.
Phaser
Vaihe on semmonen asia että mulle tulee ohisektori. Sen tiedän että jos vaiheet on päin vittua, se tuntuu kuuluvan pahasti pakatussa äänessä, esim. youtubessa.
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#3 kirjoitettu 26.11.2012 17:50 Muok:26.11.2012 18:08
Lo-Fi
- lyhenne termistä "low fidelity". tää on aika laaja termi ja on yksinkertaisimmillaan high fidelityn vastakohta, eli jollain tavalla teknisesti ideaalia äänenlaatua huonompaa soundia, mut ei välttämättä subjektiivisesti huonoa. kelloradion soundin voi ajatella olevan aika lo-fia - sellainen saattaa silti sopia johonkin.
Threshold
- pääasiassa kompressoreissa oleva säätö. on käytännössä se äänenvoimakkuuden raja-arvo, jota voimakkaampia ääniä halutaan kompressoida.
Unison Pan
- unison-efektissä oleva säätö, jolla voi määritellä miten leveälle unisonin eri ääniä pannataan stereokuvassa, tosin tää voi tietysti vaihdella synasta/efektistä riippuen.
Chorus
- efekti, joka tekee signaalista n kopiota ja toistaa niitä alkuperäisen signaalin kanssa muuttuvalla viiveellä. kuulostaa erityisesti synasoundeissa paksuhkolta "kuorolta", siitä nimi.
DC offset
- audiosignaali on vaihtojännitettä. hiljaisuus on käytännössä sitä, että jännite on nolla. normaalisti signaali on suurin piirtein yhtä paljon plussan kuin miinuksen puolella, mutta jos signaali on "kallellaan" jommalle kummalle puolelle, siinä on DC offsettiä, eli siinä on kiinteä poikkeama nollasta. sillä ei tee mitään ja se kuluttaa turhaan käytettävissä olevaa dynamiikkaa. siitä pääsee eroon varovaisesti säädetyllä hyvällä high pass -filtterillä.
Submix
- yksinkertaisesti joidenkin raitojen miksaus yhteen ennen masteria eli "loppumiksausta". sitä voi sit kätevästi efektoida tai kontrolloida sen sijaan että tekisi submixissä oleville raidoille kaiken erikseen.
Dry (esim. Fruity reeverbissä)
- monissa efekteissä voi säätää alkuperäisen (dry) ja efektoidun (wet) signaalin keskinäistä voimakkuutta. mm. reverbissä on hyödyllistä säätää näiden balanssia (eli käytännössä "miten kovaa reverb kuuluu"). usein se on jokin yksittäinen dry/wet-nuppi, jonka toinen ääriasento on dry, toinen taas wet.
Sustain
- tää voi tarkoittaa kahta asiaa. joko se on se oikeanpuolimmaisin poljin pianossa, joka jättää soitetut nuotit soimaan ilman että niitä koskettimia tarvii pitää pohjassa, tai sitten se on tavallisessa ADSR-envelopessa se taso, johon envelope laskee decay-ajan jälkeen. tää saattaa vaatia vähän pidemmän selityksen, havainnollistavaa materiaalia tai vain ADSR-envelopen kanssa pelailua jotta tajuaa mistä on kyse.
Vel Curve
- tää on kai velocity curve. riippunee kontekstista, mutta yleensä sillä määritellään se, miten jokin reagoi nuottien voimakkuuteen. lineaarinen velocity curve esimerkiksi voisi voimistaa syntetisaattorin tuottamaa ääntä tasaisesti mitä kovempia nuotteja soittaa, logaritminen taas käyttäytyisi, noh, logaritmisesti. näitä on vähän hankala selittää ilman havainnollistavaa kuva- tai äänimateriaalia.
Flanger
- läheistä sukua chorukselle, mutta yleensä flangerissa tehdään signaalista vain yksi kopio, jonka viivettä muutetaan. voi olla ohuemman tai metallisemman kuuloinen kuin chorus.
Phaser
- flangerin serkku, jossa signaalia viivästetään all pass -filttereillä, jolloin efektin luonne on hieman erilainen.
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#4 kirjoitettu 26.11.2012 18:20
Nympho kirjoitti:
Lo-Fi
Täsmennän vielä tätä aiemmista.
Teknisesti mahdollsimman virheettömän äänenlaadun (hi-fi) vastakohta. Eli ideaalitapauksessa äänentekninen laatu ei muutu esim. vahvistettaessa, miksatessa tai kun signaalia muuten käsitellään. Lo-fi:ssa tarkoituksenmukaisesti aiheutetaan näitä äänenlaadun teknisiä huononnuksia siten että se kuullostaisi hyvälle.
Käytännössä "lo-fi" on sitä, kun äänen teknistä laatua huononnetaan tarkoituksella huonoilla laitteilla, niin että se säröytyy, kohinee enemmän tai taajuusvaste vääristyy. Aiemmin tämä tehtiin teknisesti huonoilla tai väärinkäytetyillä analogisilla laitteilla, mutta nyttemmin erilaisia lo-fi efektejä on myös alettu jäljitellä digitaalisesti.
|
Funereal
2863 viestiä
|
#6 kirjoitettu 28.11.2012 08:00
veezay kirjoitti:
Phaser
- flangerin serkku, jossa signaalia viivästetään all pass -filttereillä, jolloin efektin luonne on hieman erilainen.
Tarkennetaan nyt sen verran, että phaserissa all-pass-suodatin ei viivästä koko signaalia vaan pelkästään tietyillä taajuuksilla, mistä johtuu, että niillä taajuuksilla, missä signaali on eniten jäljessä, esiintyy kuoppa taajuusvasteessa. Toisin kuin siis flangerissa, jossa koko taajuusvaste on täynnä kuoppia (kampasuodatineffecti (sic)).
|