Kirjoittaja
|
Kitaran äänittäminen
|
Gitara Uggeli
37 viestiä
|
#1 kirjoitettu 05.05.2012 00:00 Muok:05.05.2012 00:01
Laitetaanpa tänne vielä keskustelu tästäkin, että saamme erilaisia näkökulmia ja ideoita kitaroiden äänittämisestä.
Aloitetaan perusjutuista, linjassa vai mikitettynä? Linjassa vetämiseen käytössä olisi M-audion fast track ultra 8R, samoin mikitettynä. Mikkeinä shuren sm57, Roden NT1 ja NT5. Mitä näistä kannattaisi käyttää?
Tarkoitus olisi päästä mahdollisimman lähelle tiukkaa ja "ruotsalaista" metallisaundia. Esim. http://www.youtube.com..., nuppina itselläni toimii ENGLin powerball, ja pedaaleita löytyy vaikka minkälaista... Kuinka nupikan säädöt ja mikkien sijoittaminen, leadkitaroiden äänittäminen, yms muu tarpeellinen?
Kuinka sitten miksaaminen tommoisille saundeille, eli mitä kaikkea pitäisi miksatessa tehdä?
Rummuille kyseinen keskustelu löytyy: http://www.mikseri.net...
Gitara Uggeli muokkasi viestiä 00:00 05.05.2012
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Epoche
5248 viestiä
|
#2 kirjoitettu 05.05.2012 02:34
Ruottimetalliin suosittelen suosiolla vetämään linjaan, giutar rig siihen perään vaan. Tarvitaan jumalatonta volumea styrkkarista et tommosta saundia saa nauhotettua..Mut kandee kokeilla, mikä kuulostaa parhaalta - jos mikität kaappia niin suosittelisin shurea käyttämään mikkinä. Luultavasti kaikki teknotukat nyt sanoo että pitäs tehä just päin vastoin..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vessajono
7993 viestiä
|
#3 kirjoitettu 05.05.2012 17:38
Epoche kirjoitti:
Ruottimetalliin suosittelen suosiolla vetämään linjaan, giutar rig siihen perään vaan. Tarvitaan jumalatonta volumea styrkkarista et tommosta saundia saa nauhotettua..Mut kandee kokeilla, mikä kuulostaa parhaalta - jos mikität kaappia niin suosittelisin shurea käyttämään mikkinä. Luultavasti kaikki teknotukat nyt sanoo että pitäs tehä just päin vastoin..
Komppi tälle.
Kannattaa käyttää molempia, eli nauhottaa kuivan signaalin suoraan linjaan ja heittää siihen jotain mallinnuksia ja siihen oheen sitten ottaa sitä vahvarisoundia. Ja viisseiskahan on kitaran mikittämiseen aina se ensimmäinen ykkösvaihtoehto.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
GxBx
4644 viestiä
|
#4 kirjoitettu 05.05.2012 23:39
Vessajono kirjoitti:
Epoche kirjoitti:
Ruottimetalliin suosittelen suosiolla vetämään linjaan, giutar rig siihen perään vaan. Tarvitaan jumalatonta volumea styrkkarista et tommosta saundia saa nauhotettua..Mut kandee kokeilla, mikä kuulostaa parhaalta - jos mikität kaappia niin suosittelisin shurea käyttämään mikkinä. Luultavasti kaikki teknotukat nyt sanoo että pitäs tehä just päin vastoin..
Ja viisseiskahan on kitaran mikittämiseen aina se ensimmäinen ykkösvaihtoehto.
miks muute? ku tätä kuulee aika paljon.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vessajono
7993 viestiä
|
#5 kirjoitettu 06.05.2012 00:26
GxBx kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Epoche kirjoitti:
Ruottimetalliin suosittelen suosiolla vetämään linjaan, giutar rig siihen perään vaan. Tarvitaan jumalatonta volumea styrkkarista et tommosta saundia saa nauhotettua..Mut kandee kokeilla, mikä kuulostaa parhaalta - jos mikität kaappia niin suosittelisin shurea käyttämään mikkinä. Luultavasti kaikki teknotukat nyt sanoo että pitäs tehä just päin vastoin..
Ja viisseiskahan on kitaran mikittämiseen aina se ensimmäinen ykkösvaihtoehto.
miks muute? ku tätä kuulee aika paljon.
Viisseiska kestää äänenpainetta ja niitä löytyy jokasesta studiosta vähintään kenkälaatikollinen. Ja se vaan toimii, oli se soundi sitten mikä tahansa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#6 kirjoitettu 06.05.2012 10:50
GxBx kirjoitti:
miks muute? ku tätä kuulee aika paljon.
Siinä on oma vahva ominaissaundinsa, jota on totuttu kuulemaan miljardilta levyltä. Siis nimeomaan särösaundissa muokkaa ääntä aika paljon ja näköjään sellaiseen suuntaan josta ihmiset tykkäävät.
Itse en tykkää. Sellanen tuhnu saundi, josta puuttuu aina sellaista artikulaatiota. Mutta jos perus tuhnua kitarasärösaundia hakee, niin sillä saa sen todella helposti. Peittää hyvin virheitä rumasta särösaundista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#7 kirjoitettu 06.05.2012 10:56
Gitara Uggeli kirjoitti:
Kuinka nupikan säädöt ja mikkien sijoittaminen, leadkitaroiden äänittäminen, yms muu tarpeellinen?
Nupikan säädöt ja mikkien sijoitukset täytyy vähänniiku opetella ite ja kokeilla. Lähimitiktyksellä tuo esimerkikappale on tehty. Varman lähtisin sillä perus shurella hakemaan tollasta. Koklaa eri kohtia kartiosta ja eri kulmilla sitä mikkiä. Kandee varmaan heittä joku konkka puolen metrin päähän kun kerran noita on ja kannavia. Miksaa sitä sitten sekaan tai jättää pois vähän kokonaismiksistä rippuen. Ehkä joku konkka vähän lähemmäksikin jos se osoittutuisi hyväksi. Jos ei, ni jättää miksausvaiheessa pois.
Kuinka sitten miksaaminen tommoisille saundeille, eli mitä kaikkea pitäisi miksatessa tehdä?
Miksaus on ihan oma juttunsa eikä löiity tähän. Paitsi siten, että se kitarasaudi kandee heti alusta alkaen hake sellaiseksi että se sopii kokonaisuteen, eikä siten että se kuullostaa yksistään hyvältä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#8 kirjoitettu 06.05.2012 10:58
Vessajono kirjoitti:
Ja se vaan toimii, oli se soundi sitten mikä tahansa.
No siis mikätahansa moderni metalisärö. Kyllähän jengi vintagempiakin särösaundeja ja sellasia heleitä cleaneja sillä yrittää äänittää, mutta niihin se ei kyllä minusta oikeasti toimi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#9 kirjoitettu 06.05.2012 11:15
Millaiset ovat studion olosuhteetkin? Onko siellä mahdollista huudattaa vahvistinta täpöllä, vai tuleeko naapuri kyllään? Eräs tapa on sellainenkin, että kitarasta tallennetaan pelkkä kitaran oma singaali. Ainoastaan monitorointiin pistetään vahvistin ja säröt päälle. Miksausvaiheessa viedään se puhdas singaali vahvistimelle, joka on laitettu äänieristettyyn tilaan. Miksataan sitten sitä vahvistimelta tulevaa ääntä mikitettynä. Tuo konsti mahdollistaa jokaisella miksauskerralla uudet ruuvailut. Miksaushan voidaan tehdä jossain toisessa studiossakin, jossa on mahdollisuus huudattaa, ellei oman kotistudion nurkassa oikein kärsisikään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#10 kirjoitettu 06.05.2012 11:20
Lautajaska kirjoitti:
Eräs tapa on sellainenkin, että kitarasta tallennetaan pelkkä kitaran oma singaali. Ainoastaan monitorointiin pistetään vahvistin ja säröt päälle. Miksausvaiheessa viedään se puhdas singaali vahvistimelle, joka on laitettu äänieristettyyn tilaan. Miksataan sitten sitä vahvistimelta tulevaa ääntä mikitettynä. Tuo konsti mahdollistaa jokaisella miksauskerralla uudet ruuvailut. Miksaushan voidaan tehdä jossain toisessa studiossakin, jossa on mahdollisuus huudattaa, ellei oman kotistudion nurkassa oikein kärsisikään.
Tää on hyvä. Tärkeeää muistaa että vääntää ne saundit jo suunnilleen halutuiksi soittaessa, kun se saundi mitä kuulee vaikuttaa todella paljon siihen soittoon. Eri tyyppisellä säröllä se homma ei välttämättä enää toimi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vessajono
7993 viestiä
|
#11 kirjoitettu 06.05.2012 15:10
Haava kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Ja se vaan toimii, oli se soundi sitten mikä tahansa.
No siis mikätahansa moderni metalisärö. Kyllähän jengi vintagempiakin särösaundeja ja sellasia heleitä cleaneja sillä yrittää äänittää, mutta niihin se ei kyllä minusta oikeasti toimi.
No jaa, aika suuri osa niistä vintagemmista särösoundeista on kuitenkin tehty just viisseiskalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Gitara Uggeli
37 viestiä
|
#12 kirjoitettu 06.05.2012 15:12
Olosuhteet ovat semmoiset, että täysillä voi soitella 24/7, joten ei pitäisi olla ongelmia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#13 kirjoitettu 06.05.2012 16:20 Muok:06.05.2012 16:20
Vessajono kirjoitti:
No jaa, aika suuri osa niistä vintagemmista särösoundeista on kuitenkin tehty just viisseiskalla.
No se yleistyi siinä 70-luvulla joo. Ite tykkään just siitä vanhasta konkkasaundista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#14 kirjoitettu 06.05.2012 21:05
Nyttemmin aika monessa studiossa vedetään kitaralla tarkkaamon puolella. Styrkkari saa huutaa eri huoneessa. Siitä on sekin etu, että kitaristi kuulee soundinsa studion monitoreista ja tietää jo soittaessa, miltä se tulee valmiinakin kuulostamaan.
Netissä oli jossain sivu, jossa annettiin näytteitä mikityksen vaikutuksesta soundiin. Muistaakseni sitä mikin paikkaa pääsi itse siirtelemään. Jos joku toinen sattuisi sivun tietämään, olisi toivottavaa, että laittaisi linkin tänne. Muistan siihen joskus törmänneeni, mutta eihän se näköjään enää löydy, kun etsii.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
walkaway
59 viestiä
|
#15 kirjoitettu 06.05.2012 21:35 Muok:09.05.2012 10:15
Tossapa tommonen os. ,youtube How to record pprofessonal METAL guitar tone excerpt
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Gitara Uggeli
37 viestiä
|
#16 kirjoitettu 19.01.2013 15:27
Heidå taas! Nyt on paketti aika hyvin kasassa ja kitarat, rummut ja kaikki soittimet äänitetty!
Tarvitsisin vain hieman miksausapua kitaroihin. Lähtösaundi on aivan helvetin hyvä, mutta kuinka saada kitaroista isomman kuuloiset? Äänitimme molempien kitaristien kitarat tuplana, joten rytmikitaroita on yhteensä 4 raitaa. Panoroituna L100, L70 ja R100, R70. Auttaako joku plugini saamaan kitaroista vahvemmat ja isomman kuuloiset?
Käytän Cubase 5:sta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#17 kirjoitettu 19.01.2013 16:27
Gitara Uggeli kirjoitti:
Lähtösaundi on aivan helvetin hyvä, mutta kuinka saada kitaroista isomman kuuloiset?
Eivätkös tuo virkkeen kaksi lausetta ole ristiriidassa keskenään?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
walkaway
59 viestiä
|
#18 kirjoitettu 19.01.2013 16:56
Gitara Uggeli kirjoitti:
Heidå taas! Nyt on paketti aika hyvin kasassa ja kitarat, rummut ja kaikki soittimet äänitetty!
Tarvitsisin vain hieman miksausapua kitaroihin. Lähtösaundi on aivan helvetin hyvä, mutta kuinka saada kitaroista isomman kuuloiset? Äänitimme molempien kitaristien kitarat tuplana, joten rytmikitaroita on yhteensä 4 raitaa. Panoroituna L100, L70 ja R100, R70. Auttaako joku plugini saamaan kitaroista vahvemmat ja isomman kuuloiset?
Käytän Cubase 5:sta.
Cubases on sellanen laajennus efekti joku inlimiter tai jotain , raitojen lisääminen on periaatteessa vain stykkareiden lisäämistä sul on nyt 4 vaik ääni on yhdestä. Äänityksessä toimii sama kuin laulun äänityksessä mitä lähenpää mikkiin laulat sen suurempi ääni, kauttimen keskiosasta läheltä saa isomman saundin mikkittämällä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
walkaway
59 viestiä
|
#19 kirjoitettu 19.01.2013 19:09
quafka kirjoitti:
Mun mielestä kotioloissa DI-nauhoitus + mallinnus softalla on helvetin hyvä vaihtoehto. Ei tarvitse miettiä mm. akustiikka ja mikitystä, ja varmasti pääsee halvemmalla tekemään kitarasoundia, joka menee 99,9% kuuntelijoista täydestä.
Eipä siihen muuta tarvitse kuin DI-boksin (ellei tossa sun audio interfacessa jo ollut tällaista) ja jonkun pluggarin.
Tollasta modernia metalliasoundia irtoaa esim. Peavey ReValver -pluggarilla käden käänteessä.
Veikkaanpa että tämä ketjun aloittajan hakema kitarasoundi tehdään aika monesti ns. oikeissakin studioissa DI-raita + softaprosessointi -tyylillä.
Jepa , cubases on myös nuo styrkkari mallenokset kitaralle bassolle lauluun yms. voi valita joko linja kytkennän tai mikitys mallennoksen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Gitara Uggeli
37 viestiä
|
#20 kirjoitettu 19.01.2013 21:36
Haava:lle :
Unohdin mainita kitaroiden äänittämisen plugareilla ja linjassa, jolloin lauseessa on järkeä... Sitä voi sillon muokkailla oman maun mukaan.
Beno:lle :
Tarkoitin siis, että molempien kitarat on äänitetty kahdessa eri osassa, kahdella ei otolla. Ei äänitetty kahta raitaa samaan aikaan!
quafka:lle:
Ja tosissaan unohdin mainita, että tämän äänityksen kitarat on äänitetty suoraan linjassa käyttämällä vahvistinmallinnoksia!
Mutta joo jotakin tosta saundista vielä puuttuu. Soitto on todella tarkkaa ja hyvin rauhassa hoidettu. Semmoinen voimakkuus, jonka saisi mikitettynä ja kovalla nuppisaundilla soitettuna.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
walkaway
59 viestiä
|
#21 kirjoitettu 19.01.2013 22:16
Gitara Uggeli kirjoitti:
Beno:lle :
Tarkoitin siis, että molempien kitarat on äänitetty kahdessa eri osassa, kahdella ei otolla. Ei äänitetty kahta raitaa samaan aikaan!
Mutta joo jotakin tosta saundista vielä puuttuu. Soitto on todella tarkkaa ja hyvin rauhassa hoidettu. Semmoinen voimakkuus, jonka saisi mikitettynä ja kovalla nuppisaundilla soitettuna.
Cubasessa on myös mahd. käyttää niitä vahvistin saundeja miksatessa , valitset vain sen mikitys version jos linja jo käytetty. Atakkia saat volume säädöillä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Gitara Uggeli
37 viestiä
|
#22 kirjoitettu 19.01.2013 22:44
Cubasessa on myös mahd. käyttää niitä vahvistin saundeja miksatessa , valitset vain sen mikitys version jos linja jo käytetty. Atakkia saat volume säädöillä
Tämäkin ensimmäinen asia on kyllä tiedossa!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#23 kirjoitettu 21.01.2013 11:48 Muok:21.01.2013 11:50
Sähkökitara ei äänittäjlle ole suurikaan ongelma, mutta akustinen klassinen nylonkitara on kaikkein hankalin. Sen ääni kun ei jotenkin ole oikea edes maailman huippujen levyillä. Tarvittaisiin kalliita mikkejä ja niiden asettelu on tosi nuukaa, eikä silti kuulosta samalta, kuin miltä kitaran ääni luonnossa on.
Lieneekä täällä monikaan moisen kanssa taistellut, mutta jos on, voisi kertoa menetelmistään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|