Kirjoittaja
|
Dubstep & wobble bass. Uusi keksintö?
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#1 kirjoitettu 29.12.2011 05:34
Kovasti on viime aikoina ollut esillä tämä nuorison suosima ihmeellinen wobble bass.
Jotkut kutsuvat sitä nimellä dubstep. Onhan se toki aika svengaavaa kamaa, mutta olisiko oikeampi nimitys sille ihan sellainen matalien taajuksien moduloimalla aikaan saatua kuraa? Vai voiko tätä ilmiötä tiivistää yhteen pötköön? D&B yhteisö on ainakin ollut hyvin perillä tästä salaisesta pötkylästä, jo vuonna -96 Trace&Nico kokeilivat sitä, mutta huonolla menestyksellä.
Jotkut toki vannovat ns. "brown noten" nimeen. Saattaa aiheuttaa spontaania rentoutumista klubissa. Mene ja tiedä.
No mutta yhtä kaikki, tykkäättekö tästä uudesta villityksestä? Voiko tätä tanssia Aira Samulinin kanssa vai pitääkö olla milk&shaker mover?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JM
18460 viestiä
|
#2 kirjoitettu 29.12.2011 06:05
En minä ole kyllä tuota bassosundia mitenkään erityisen uutena pitänyt. Ja dubstepkin alkaa olla kai selvästi yli 10 vuotta vanha musiikin tyylilaji. Se vaan tuli tossa joitain vuosia sitten ja nyt se on sitten vähän aikaa joka puolella ja sitten se menee taas sinne jonnekin. Sellanen se on. Mutta kyllä tollasta samanlaista bassosaundia on sekä dupstepin saati muun elektronisen musan yhteydessä käytetty jo kauan pitkään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#3 kirjoitettu 29.12.2011 06:39
JM kirjoitti:
En minä ole kyllä tuota bassosundia mitenkään erityisen uutena pitänyt. Ja dubstepkin alkaa olla kai selvästi yli 10 vuotta vanha musiikin tyylilaji. Se vaan tuli tossa joitain vuosia sitten ja nyt se on sitten vähän aikaa joka puolella ja sitten se menee taas sinne jonnekin. Sellanen se on. Mutta kyllä tollasta samanlaista bassosaundia on sekä dupstepin saati muun elektronisen musan yhteydessä käytetty jo kauan pitkään.
Kyllä. No mutta, ainakin sinä olet perillä että missä mennään. Kiitos siitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ville Tuppurainen
419 viestiä
|
#4 kirjoitettu 29.12.2011 14:43 Muok:29.12.2011 17:26
Tykkään. Ihanan helppo tapa tuottaa. 1 nuotti pitkänä ja sit ratee väänteleen. Eipä tarviis mitään osaa. Eiku joo jännä että tää on musiikkina yhtäkkiä joka saatanan tuutissa ja töräyksessä..vähän sama kuin emopunkki tuossa joskus taannoin, mutta tuplaten pahasti. Mutta kivasti on uusia elektroonisia esiintyjiä tullut ylös ja konemusa muutenkin nostanut päätään. Jes!
Ja todellakaan ei oo mikään uusimmasta päästä oleva keksintö. Ainoastaan tuotanto tyyli jossa woblaus on itse asia on tullut ilmiö. Ennen se oli vain efekti eikä itse musa.
Ville Tuppurainen muokkasi viestiä 17:24 29.12.2011
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Pohjois-Korea
10911 viestiä
|
#5 kirjoitettu 29.12.2011 16:58
Elektronisen musiikin kuluttajat kaikkine alagenreineen ovat henkilökohtaisen makuni mukaan vielä naruettavampia, kuin erään metelipunkkiskenen Tampereella viihtyvät anarkistiset suurkuluttajat.
Jos äskeinen lause ei mennyt perille, ni voin kertoa että dubstep on ilmiönä aivan saatanan raivostuttava ja saa nenäni vuotamaan verta. Ihan järkyttävää paskaa. Niinku miu mielestä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#6 kirjoitettu 29.12.2011 17:38 Muok:29.12.2011 17:39
Saminoidi kirjoitti:
En ole kauhean innostunut tai vaikuttunut soundista, joka kuulosta siltä, että lapsi on ensimmäisen kerran löytänyt LFO-asetukset syntetisaattorista.
nykyään tosin mentaliteetti on kaikessa se, että jos jokin ei ole helppoa ja vaivatonta, se ei ole tekemisen arvoista. siinä mielessä se on tikkarin arvoinen suoritus, että on vahingossa löytänyt synastaan LFO:n ja vieläpä opettelee käyttämään sitä! kai siitä silloin tekee biisinsä centerpiissin, että muutkin huomais (ja toisaalta kuka jaksaisi tehdä biisiin enää siinä vaiheessa muuta sisältöä).
deadmau5 on tästä vielä askeleen jäljessä, koska sille riittää, kun syna kuulostaa pelkältä sahalta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#7 kirjoitettu 29.12.2011 19:39
Mechanik Project kirjoitti:
Ja ehdottomasti sitä parasta dubsteppiä joita voi jammailla joko himas luurit pääs, sterkat täysillä tai klubilla.
Kaunista-brutaalia-taidetta
Numbernin6
menispä toi basso alemmas.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JM
18460 viestiä
|
#8 kirjoitettu 29.12.2011 19:56
Kuuntelin jotain dubstepia ja tämä nykyajan dubstephan kuulostaa sillain yleisäänimaisemaltaan vähän sellaselta musalta mitä minäki oon joskus tehny ja ainaki kuvitellu, ei oo vaan ollu nimeä tälle, paitsi että bassoissa ei oo lfo:lla tehtyä jatkuvaa wobble-meininkiä, vaan sellasia väliaikasia tempauksia. TAi siis tämä yleisesti saundimaailma, että on tämmöstä ectron ja hiphopin ristisiitosta ja sitten säröjä. Tällastahan mää oon tehny. Nyt menin vähän pihalle että mitä vittua kuka varasti mun idean, millon ja miten ja miksi kun oisin ihan ilmaseksikin antanu, mutta nyt en vaan tienny siitä. Höh. Pitää näköjään alkaa olemaan tarkkana, kuuntelemaan musiikkia niin, että nykyaika ei tarkoita edellistä kymmentä vuoitta, vaan edellistä 2 - 3 vuotta. Ja toisekseen, elkaa tekemään kaikki omat jutut sillai että niiden kantavat ideat (niinku "laitetaan tohon vbassoon ihan vitun julma särö ja miksataan se pintaa nii kyllä sen luulis yhteen biisiin riittävän! ja peittää hei kivasti tuon yhen virheenki tossa!") pysyy piilossa salassa muilta. Voisin jopa julkaista kaikki uudet biisit niin, että kukaan ei tule koskaan ottamaan tolokkua mikä niissä on "se" idea. Ainakin tän jälkeen kun joku teki tän, voi vittu, sillai vähän vituttaa, mutta toisaalta ei tämä niin paha ole. Jatkan sen jonkun muun kuin nykymusiikin kuuntelua.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#9 kirjoitettu 30.12.2011 01:08 Muok:30.12.2011 01:23
Mitäs tähän sanoisi?
Wobble on vain yksi elementti ja kuuluu tekniikoihin jotka on helppo toteuttaa mutta vaikea hallita. Dubstepin bassot nojaavat vahvasti modulaatioon LFO:lla, mutta toteutustapoja on monenlaisia. Juju soundissa on tilan hallinta, usein hyvin minimalistisin keinoin joka jää monelta paitsioon juurikin ylitarjonnan vuoksi, ko. soundi on tällä tavoin irti kontekstista kuin mikseriräppi hiphopista ikään.
Hyvin tyypillinen elektronisen musiikin kehityskaari menossa, 2004-2005 lähtenyt liikkeelle isommalla vaihteella ensimmäisten lafkojen puskiessa tuotteitaan jakelijoille. Itse olen seuraillut varhaisia varheita dark garagen ja grimen kautta aina uusimpiin villityksiin, ja tässä vaiheessa voi sanoo, että kovaa vauhtia ollaan menossa kuplan puhkeamista kohti.
Mielenkiintoista dubstepistä tekee sen, että tämän kaltainen vahva tyylisuuntaus on päässyt syntymään 'modernin' konemusiikin lähestyessä 40 vuoden kypsää ikää, joka on nopeasti kehittyvän digitaalisen tekniikan ja verrattaen nopeasti liikkuvien konemusiikin trendien kohdalla harvinaista. Eritoten *stepin ilmiömäisen nopeasti kasvanut suosio, sekä leviäminen maailmanlaajuiseen tietoisuuteen tekevät siitä merkittävän, ja merkillisen pokkeuksen.
Pienempiä alalajeja syntyy koko ajan joihin ammennetaan konemusiikin kivijaloista, housesta, ambientista sekä myös hiphopista elementtejä luovan kierrätyksen kautta, mutta dubstepistä tekee poikkeuksen sen monitahoinen olemus, joka muistuttaa enemmän juurikin konemusiikin varhaisia, yksinkertaisiin sääntöihin pohjautuvia peruspilareita. Drum'n'bassin kanssa on paljon samaa kehityksen osalta, tällä hetkellä varsinkin nähtävissä se mitä drum'n'bassin kanssa oli meneillään 2000-luvun alkupuolella sekä puolivälissä - jolloin dubstep ensimmäisiä kertoja nosti ruman päänsä maan alta. Tyyleinä myös nojaavat vahvasti saman tyyppisiin elementteihin sekä ratkaisuihin bpm-lukemien eroista huolimatta, muodostaen omat selkeät kokonaisuutensa konemusiikin tyylikartalla.
*stepille ennustettiin kuolemaa jo monta vuotta sitten mutta mutaatio vain jatkuu yhä yllättävimpiin suuntiin - eteläisen Lontoon ghetoista on todella pitkä matka Justin Bieberiin. Ja kunhan uudet aallot raivaavat tilaa, näkisin että konemusiikin kentälle jää uusi, iso jälki, koko konemusiikkikulttuuria on ravisteltu jo tuhansien subwoofereiden, matalien bassojen ja dystooppisten visioiden voimalla.
bze muokkasi viestiä 01:10 30.12.2011
Soundtrack postaukselle
vaikeeta on taas oikein kirotus
bze muokkasi viestiä 01:21 30.12.2011
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#10 kirjoitettu 30.12.2011 01:22
bze kirjoitti:
Mitäs tähän sanoisi?
Wobble on vain yksi elementti ja kuuluu tekniikoihin jotka on helppo toteuttaa mutta vaikea hallita. Dubstepin bassot nojaavat vahvasti modulaatioon LFO:lla, mutta toteutustapoja on monenlaisia. Juju soundissa on tilan hallinta, usein hyvin minimalistisin keinoin joka jää monelta paitsioon juurikin ylitarjonnan vuoksi, ko. soundi on tällä tavoin irti kontekstista kuin mikseriräppi hiphopista ikään.
Hyvin tyypillinen elektronisen musiikin kehityskaari menossa, 2004-2005 lähtenyt liikkeelle isommalla vaihteella ensimmäisten lafkojen puskiessa tuotteitaan jakelijoille. Itse olen seuraillut varhaisia varheita dark garagen ja grimen kautta aina uusimpiin villityksiin, ja tässä vaiheessa voi sanoo, että kovaa vauhtia ollaan menossa kuplan puhkeamista kohti.
Mielenkiintoista dubstepistä tekee sen, että tämän kaltainen vahva tyylisuuntaus on päässyt syntymään 'modernin' konemusiikin lähestyessä 40 vuoden kypsää ikää, joka on nopeasti kehittyvän digitaalisen tekniikan ja verrattaen nopeasti liikkuvien konemusiikin trendien kohdalla harvinaista. Pienempiä alalajeja syntyy koko ajan joihin ammennetaan konemusiikin kivijaloista, housesta, ambientista sekä myös hiphopista elementtejä luovan kierrätyksen kautta, mutta dubstepistä tekee poikkeuksen sen monitahoinen olemus, joka muistuttaa enemmän juurikin konemusiikin varhaisia, yksinkertaisiin sääntöihin pohjautuvia peruspilareita. Drum'n'bassin kanssa on paljon samaa kehityksen osalta, tällä hetkellä varsinkin nähtävissä se mitä drum'n'bassin kanssa oli meneillään 2000-luvun alkupuolella sekä puolivälissä - jolloin dubstep ensimmäisiä kertoja nosti ruman päänsä maan alta. Tyyleinä myös nojaavat vahvasti saman tyyppisiin elementteihin sekä ratkaisuihin bpm-lukemien eroista huolimatta, muodostaen omat selkeät kokonaisuutensa konemusiikin tyylikartalla.
*stepille ennustettiin kuolemaa jo monta vuotta sitten mutta mutaatio vain jatkuu yhä yllättävimpiin suuntiin - eteläisen Lontoon ghetoista on todella pitkä matka Justin Bieberiin. Ja kunhan uudet aallot raivaavat tilaa, näkisin että konemusiikin kentälle jää uusi, iso jälki, koko konemusiikkikulttuuria on ravisteltu jo tuhansien subwoofereiden, matalien bassojen ja dystooppisten visioiden voimalla.
bze muokkasi viestiä 01:10 30.12.2011
Soundtrack postaukselle
bze muokkasi viestiä 01:18 30.12.2011
vaikeeta on taas oikein kirotus
Hmmm.... Tavallaan. Siis on siinä jotain järkeä nähtävissä. En tarkoita että ko. ns. "genre" olisi läpipaska, se vain että mitään uutta & innovaativista siinä ei ole.
Mutta ehkä lievennän sen verran ja totean että musiikki joka antaa ihmisille tunteita ei voi olla läpeensä paha...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#11 kirjoitettu 30.12.2011 01:28 Muok:30.12.2011 01:35
Klaus H kirjoitti:
Hmmm.... Tavallaan. Siis on siinä jotain järkeä nähtävissä. En tarkoita että ko. ns. "genre" olisi läpipaska, se vain että mitään uutta & innovaativista siinä ei ole.
Mutta ehkä lievennän sen verran ja totean että musiikki joka antaa ihmisille tunteita ei voi olla läpeensä paha...
Enpä tuossa suoraan kysymykseesi vastannut mutta avasin lähinnä omia mietteitä aiheista. Vastausta sieltä voi toki yrittää jostain kaivella rivien välistä.
Wobble(amplitudi/filtterimoduloitu)-bassohan ei tekniikkana ole uusi, sitä nyt on kuultu jo ties missä dub-renkutuksissa, ei toki nykyisessä muodossaan mutta kaikki tiet johtavat sinne, tai ainakin hyvin lähelle.
Kiteytettynä mitä tuossa yritin sanoa oli se että konemusiikki ei ole loppupeleissä hirveän pitkällä sieltä x0x-jurnutuksesta, dubstep nimenomaan on kuitenkin sekoittanut pakkaa hyvinkin tehokkaasti ottaen huomioon lähtökohdat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#12 kirjoitettu 30.12.2011 01:33
bze kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Hmmm.... Tavallaan. Siis on siinä jotain järkeä nähtävissä. En tarkoita että ko. ns. "genre" olisi läpipaska, se vain että mitään uutta & innovaativista siinä ei ole.
Mutta ehkä lievennän sen verran ja totean että musiikki joka antaa ihmisille tunteita ei voi olla läpeensä paha...
Enpä tuossa suoraan kysymykseesi vastannut mutta avasin lähinnä omia mietteitä aiheista. Vastausta sieltä voi toki yrittää jostain kaivella rivien välistä.
Wobble(amplitudi/filtterimoduloitu)-bassohan ei tekniikkana ole uusi, sitä nyt on kuultu jo ties missä dub-renkutuksissa, ei toki nykyisessä muodossaan mutta kaikki tiet johtavat sinne, tai ainakin hyvin lähelle.
bze muokkasi viestiä 01:29 30.12.2011
Jep. Taitaa hieman nostalgia vaivata. Minua. Muttah.... Kunnellaan hyvä D&B:tä... mmkays?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#13 kirjoitettu 30.12.2011 01:40
veezay kirjoitti:
deadmau5 on tästä vielä askeleen jäljessä, koska sille riittää, kun syna kuulostaa pelkältä sahalta.
Jännityksellä odotamme sitä milloin deadmau5 löytää studiostaan sidechainin, arpeggion ja sahan lisäksi muutkin jutut.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ville Tuppurainen
419 viestiä
|
#14 kirjoitettu 30.12.2011 02:04
bze kirjoitti:
veezay kirjoitti:
deadmau5 on tästä vielä askeleen jäljessä, koska sille riittää, kun syna kuulostaa pelkältä sahalta.
Jännityksellä odotamme sitä milloin deadmau5 löytää studiostaan sidechainin, arpeggion ja sahan lisäksi muutkin jutut.
Ei sen tarvii löytää kun ihan hyvinhän se noillakin vetää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Shah
2339 viestiä
|
#15 kirjoitettu 30.12.2011 09:37 Muok:30.12.2011 09:40
bze kirjoitti:
Wobble(amplitudi/filtterimoduloitu)-bassohan ei tekniikkana ole uusi, sitä nyt on kuultu jo ties missä dub-renkutuksissa, ei toki nykyisessä muodossaan mutta kaikki tiet johtavat sinne, tai ainakin hyvin lähelle.
Kiteytettynä mitä tuossa yritin sanoa oli se että konemusiikki ei ole loppupeleissä hirveän pitkällä sieltä x0x-jurnutuksesta, dubstep nimenomaan on kuitenkin sekoittanut pakkaa hyvinkin tehokkaasti ottaen huomioon lähtökohdat.
Lähtökohtiin liittyen, olen ollut vähän hämilläni ja hiljaa taustalla tosta dubstep-jutusta. Missä määrin se nojaa/on velkaa itse dubille ja sen variaatioilleen, perinteisestä sellaisesta puhumattakaan? Niin kuin muistanet, olen itse varsinaisen dubin harras kuluttaja ja nyt hiukan hämmentää toi "stepin" highlight. Vieras on genre mulle. 10 v. sitten kun mainitsikin dubbista jotain täällä oli vastaanotto melko lailla vaisu. Nyt yhtäkkiä on faneja ja hehkutusta... Vähän luulen ettei dubsteppi olen mun juttuni.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#16 kirjoitettu 30.12.2011 10:34 Muok:30.12.2011 12:20
Shah kirjoitti:
10 v. sitten kun mainitsikin dubbista jotain täällä oli vastaanotto melko lailla vaisu. Nyt yhtäkkiä on faneja ja hehkutusta... Vähän luulen ettei dubsteppi olen mun juttuni.
en kyllä uskaltais laskea dubstep-faneja dub-faneiksi. ei niillä oikein taida olla muuta konkreettista yhteistä kuin bassoalueen korostaminen biisin elementtinä. ollee lähtöisin jonkun verran eri kulttuureistakin. nimiin on vaan eksynyt sama sana, vaikka toki se viittaa kummassakin samantyylisiin seikkoihin.
10v sitten vastaanotto oli tietenkin vaisu, koska silloin Ott ei ollut vielä tehnyt kovinkaan montaa makeeta levyä.
ps. siirsin ketjun musiikki-alueelle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#17 kirjoitettu 30.12.2011 12:23 Muok:30.12.2011 12:52
Klaus H kirjoitti:
Jotkut toki vannovat ns. "brown noten" nimeen. Saattaa aiheuttaa spontaania rentoutumista klubissa. Mene ja tiedä.
yksi mahtava myytti tämäkin. ei ole olemassa brown notea. mikä tahansa alle 40 hertsin taajuus aiheuttaa ainakin itsessäni mukavan rennon ja uneliaankin fiiliksen jos se soi tarpeeksi kovalla, ja nyt en puhu ulostamisesta vaan ihan perinteisestä kokonaisvaltaisesta rentoutumisesta. onkin sääli, että klubeissa todella harvoin on panostettu tuohon viimeiseen oktaaviin, koska sen toistaminen yhtä lujaa suhteessa muuhun taajuusvasteeseen puhtaasti vaatii laitteistolta ja kukkarolta huomattavasti enemmän.
oon melko varma, että erikokoisilla ihmisillä kaikki ulostamiseen liittyvät lihakset ja elimet on jonkun verran erikokoisia ja -massaisia ja siten niiden resonanssitaajuus on eri ja saattaa vaihdella muutenkin ruumiintoiminnoista riippuen, ja vaikka nämä saataisiinkin värähtelemään tai rentoutumaan jollain tarpeeksi voimakkaalla ja matalalla äänellä, niin oon melko varma, että se sama ääni tekee kyllä aika varmasti sitä ennen paljon pahempaakin tuhoa esim. selkärangalle.
bonusspekulointia: onkohan brown note -termin etymologia se, että koska paska on ruskeeta ja brown noise on kohinaa jonka energia on keskittynyt todella mataliin taajuuksiin, niin tästä on saatu jollain logiikalla hauska konnektio?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#18 kirjoitettu 30.12.2011 14:33
Nitzer Ebb keksi dubsteppin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#19 kirjoitettu 30.12.2011 16:01 Muok:30.12.2011 17:17
veezay kirjoitti:
Shah kirjoitti:
10 v. sitten kun mainitsikin dubbista jotain täällä oli vastaanotto melko lailla vaisu. Nyt yhtäkkiä on faneja ja hehkutusta... Vähän luulen ettei dubsteppi olen mun juttuni.
en kyllä uskaltais laskea dubstep-faneja dub-faneiksi. ei niillä oikein taida olla muuta konkreettista yhteistä kuin bassoalueen korostaminen biisin elementtinä. ollee lähtöisin jonkun verran eri kulttuureistakin. nimiin on vaan eksynyt sama sana, vaikka toki se viittaa kummassakin samantyylisiin seikkoihin.
10v sitten vastaanotto oli tietenkin vaisu, koska silloin Ott ei ollut vielä tehnyt kovinkaan montaa makeeta levyä.
Puuh, uskaltaisin laskea hyvinkin monet dubstep-fanit myös dub/reggae-faneiksi, hiphopin puolelta tulleilla myös hyvinkin suuri edustus Suomessa. Jos katsoo kartoitusta tällä hetkellä niin jokainen Corollamieskin popittaa Skrillexiä pillurallia ajellessaan, mutta alan piireissä näin. Tämän tyyppinen väite saa lähinnä silmät pyörimään päässä.
Shah kirjoitti:
Lähtökohtiin liittyen, olen ollut vähän hämilläni ja hiljaa taustalla tosta dubstep-jutusta. Missä määrin se nojaa/on velkaa itse dubille ja sen variaatioilleen, perinteisestä sellaisesta puhumattakaan? Niin kuin muistanet, olen itse varsinaisen dubin harras kuluttaja ja nyt hiukan hämmentää toi "stepin" highlight. Vieras on genre mulle. 10 v. sitten kun mainitsikin dubbista jotain täällä oli vastaanotto melko lailla vaisu. Nyt yhtäkkiä on faneja ja hehkutusta... Vähän luulen ettei dubsteppi olen mun juttuni.
Termi dub ei ole vaan viittaus vaan ihan konkreettinen ilmentymä soundissa, koko hommahan alun alkajen perustuu siihen, että muutama heppu alkoi hiljalleen repiä speed garagea / breakbeattia pienempiin osiin, poistamalla vokaaleja, lisäämalla bassoja, kaikuja, tilaa. Koska en nyt jaksa kirjoitella enempää, heitän tähän muutama klassisen vedon 2000-luvun loppupuolelta - jos näistä ei dubia löydä niin syytän häiriötä korvien välissä. Esim. tyylin isoimpiin nimiin ja kehittäjiin kuuluvan Digital Mystikzin (Mala+Coki, DMZ) soundit nojaavat hyvin vahvasti nimenomaan dubiin.
Clouds - Under the dancing feet
Kode 9 & Spaceape - Portal
Digital Mystikz - Ancient Memories (B-puolelta löytyvä Skream remix myös erittäin herkullinen)
Goth Trad - Cut End
Appleblim & Geiom - Shreds
Vain pieni pintaraapaisu lukemattomista loistavista julkaisuista, mutta uskaltaisin väittää (tai ainakin toivoisin) että kaliiberin Shah dubipääkin löytäisi näistä sen dubin olemuksen ja kosketuksen
bze muokkasi viestiä 16:07 30.12.2011
Pitää vielä lisätä, että viime aikoina trendi ollut toki enemmän raaempaan ja vihaisempaan päin soundiin ottaen paljon vaikutteita electro housesta sekä dnb:stä muutaman hyvin tietoisuuteen nousseen artistin myötä, mutta juuret ovat jossain ihan muualla.
bze muokkasi viestiä 17:00 30.12.2011
editediteditedit
bze muokkasi viestiä 17:17 30.12.2011
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#20 kirjoitettu 30.12.2011 16:41 Muok:30.12.2011 16:44
bze kirjoitti:
Puuh, uskaltaisin laskea hyvinkin monet dubstep-fanit myös dub/reggae-faneiksi, hiphopin puolelta tulleilla myös hyvinkin suuri edustus Suomessa. Jos katsoo kartoitusta tällä hetkellä niin jokainen Corollamieskin popittaa Skrillexiä pillurallia ajellessaan, mutta alan piireissä näin.
ajateltiin varmaan erilaista fanilaumaa, koska mulla oli lähinnä juuri skrillex-related fanit mielessä (koska en itse ole suuri dubstep-fani enkä oo hirveästi kuullu muuta kuin wobble-painotteista tai aggressiivisempaa matskua, niin samaistun ehkä paremmin näihin "faneihin"). en ihan suorilta pysty kuvittelemaan, että ne lämpenis dubille samalla tavalla. ALAN PIIREISSÄ homma hoituu varmasti tyylikkäämmin ja dub kuuluu yhtä lailla musiikkirepertuaariin dubstepin ohella.
saat lopettaa silmienpyörittelyn.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#21 kirjoitettu 30.12.2011 16:44 Muok:30.12.2011 16:45
veezay kirjoitti:
bze kirjoitti:
Puuh, uskaltaisin laskea hyvinkin monet dubstep-fanit myös dub/reggae-faneiksi, hiphopin puolelta tulleilla myös hyvinkin suuri edustus Suomessa. Jos katsoo kartoitusta tällä hetkellä niin jokainen Corollamieskin popittaa Skrillexiä pillurallia ajellessaan, mutta alan piireissä näin.
ajateltiin varmaan erilaista fanilaumaa, koska mulla oli lähinnä juuri skrillex-related fanit mielessä. en pysty kuvittelemaan, että ne lämpenis dubille samalla tavalla. ALAN PIIREISSÄ homma hoituu varmasti tyylikkäämmin ja dub kuuluu yhtä lailla musiikkirepertuaariin dubstepin ohella.
saat lopettaa silmienpyörittelyn.
Itse toki miellän fanilaumat kovaksi keitettyinä alan harrastajina jotka syövät aamupalaksi ketamiinia ja paskovat wobblea, Skrillex-fanipojat lähinnä trendien mukana liikkuvana massana mut okei.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JM
18460 viestiä
|
#22 kirjoitettu 30.12.2011 16:56 Muok:30.12.2011 16:57
Ketamiini on ihan OK
JM muokkasi viestiä 16:57 30.12.2011
3-ce + MDaI+mETYYLIAMFETAMIINI ON KUITENKI SE PARAS.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Susimies
2960 viestiä
|
#23 kirjoitettu 31.12.2011 00:20
Klaus H kirjoitti:
Kovasti on viime aikoina ollut esillä tämä nuorison suosima ihmeellinen wobble bass.
Jotkut kutsuvat sitä nimellä dubstep. Onhan se toki aika svengaavaa kamaa, mutta olisiko oikeampi nimitys sille ihan sellainen matalien taajuksien moduloimalla aikaan saatua kuraa? Vai voiko tätä ilmiötä tiivistää yhteen pötköön? D&B yhteisö on ainakin ollut hyvin perillä tästä salaisesta pötkylästä, jo vuonna -96 Trace&Nico kokeilivat sitä, mutta huonolla menestyksellä.
Jotkut toki vannovat ns. "brown noten" nimeen. Saattaa aiheuttaa spontaania rentoutumista klubissa. Mene ja tiedä.
No mutta yhtä kaikki, tykkäättekö tästä uudesta villityksestä? Voiko tätä tanssia Aira Samulinin kanssa vai pitääkö olla milk&shaker mover?
on se DubStep paljon paremman kuulosta ku Drum'n'Base joka on kaikista hirveintä konemusaa mitä oon koskaan kuullu. Jopa 90-luvun teknohitit jyrää rumpujabasso biisit kirkkaasti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#24 kirjoitettu 31.12.2011 00:38
Susimies kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Kovasti on viime aikoina ollut esillä tämä nuorison suosima ihmeellinen wobble bass.
Jotkut kutsuvat sitä nimellä dubstep. Onhan se toki aika svengaavaa kamaa, mutta olisiko oikeampi nimitys sille ihan sellainen matalien taajuksien moduloimalla aikaan saatua kuraa? Vai voiko tätä ilmiötä tiivistää yhteen pötköön? D&B yhteisö on ainakin ollut hyvin perillä tästä salaisesta pötkylästä, jo vuonna -96 Trace&Nico kokeilivat sitä, mutta huonolla menestyksellä.
Jotkut toki vannovat ns. "brown noten" nimeen. Saattaa aiheuttaa spontaania rentoutumista klubissa. Mene ja tiedä.
No mutta yhtä kaikki, tykkäättekö tästä uudesta villityksestä? Voiko tätä tanssia Aira Samulinin kanssa vai pitääkö olla milk&shaker mover?
on se DubStep paljon paremman kuulosta ku Drum'n'Base joka on kaikista hirveintä konemusaa mitä oon koskaan kuullu. Jopa 90-luvun teknohitit jyrää rumpujabasso biisit kirkkaasti.
Whoa No mutta makuja on monenlaisia. Enkä tarkoittanut että dubstep olisi täyttyä paskaa, epäilemättä siinäkin genressä voi hioa sen basoilla kikkailemisen äärimmäisyyksiin, taito sekin. Omasta mielestäni jungle ja D&B on melkein parasta konemusan saralla...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#25 kirjoitettu 31.12.2011 02:38
Susimies kirjoitti:
on se DubStep paljon paremman kuulosta ku Drum'n'Base joka on kaikista hirveintä konemusaa mitä oon koskaan kuullu. Jopa 90-luvun teknohitit jyrää rumpujabasso biisit kirkkaasti.
damn.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
_SP_
704 viestiä
|
#26 kirjoitettu 31.12.2011 07:04
veezay kirjoitti:
Saminoidi kirjoitti:
En ole kauhean innostunut tai vaikuttunut soundista, joka kuulosta siltä, että lapsi on ensimmäisen kerran löytänyt LFO-asetukset syntetisaattorista.
nykyään tosin mentaliteetti on kaikessa se, että jos jokin ei ole helppoa ja vaivatonta, se ei ole tekemisen arvoista. siinä mielessä se on tikkarin arvoinen suoritus, että on vahingossa löytänyt synastaan LFO:n ja vieläpä opettelee käyttämään sitä! kai siitä silloin tekee biisinsä centerpiissin, että muutkin huomais (ja toisaalta kuka jaksaisi tehdä biisiin enää siinä vaiheessa muuta sisältöä).
deadmau5 on tästä vielä askeleen jäljessä, koska sille riittää, kun syna kuulostaa pelkältä sahalta.
Tänään juuri juttelin 15v-poikani kanssa musiikin tuottamisesta, ja ihmetyksekseni vain n. 0,8% hänen sadoista kavereistaan työstää edes jollain tasolla omia biisejään. Aika outoa..minä kun luulin, että kynnys (kone)musiikkiharrastuksen aloittamiseen olisi nykyään softineen yms. helpompaa, kuin vaikkapa silloin joskus 90-luvun alussa, jolloin ainakin konemusapuolella oli aika rajalliset resurssit nykypäivään verrattuna. Ja minunkin kavereista jopa melkein puolet työsti omia biisejään silloin 20v sitten :o
Aijuu se dubstep.. Tuntuu olevan monen aloittelevan harrastajan genre nykyään.. Vähän ärsyttävää kun siitä on noussut aiheettoman suuri ilmiö nykyään, mutta eipä tuo genre yksistään niinkään aiheuta peukutusta suuntaan tai toiseen.. Wanha juttu kuitenkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JM
18460 viestiä
|
#27 kirjoitettu 31.12.2011 08:23 Muok:31.12.2011 08:29
_SP_ kirjoitti:
veezay kirjoitti:
Saminoidi kirjoitti:
En ole kauhean innostunut tai vaikuttunut soundista, joka kuulosta siltä, että lapsi on ensimmäisen kerran löytänyt LFO-asetukset syntetisaattorista.
nykyään tosin mentaliteetti on kaikessa se, että jos jokin ei ole helppoa ja vaivatonta, se ei ole tekemisen arvoista. siinä mielessä se on tikkarin arvoinen suoritus, että on vahingossa löytänyt synastaan LFO:n ja vieläpä opettelee käyttämään sitä! kai siitä silloin tekee biisinsä centerpiissin, että muutkin huomais (ja toisaalta kuka jaksaisi tehdä biisiin enää siinä vaiheessa muuta sisältöä).
deadmau5 on tästä vielä askeleen jäljessä, koska sille riittää, kun syna kuulostaa pelkältä sahalta.
Tänään juuri juttelin 15v-poikani kanssa musiikin tuottamisesta, ja ihmetyksekseni vain n. 0,8% hänen sadoista kavereistaan työstää edes jollain tasolla omia biisejään. Aika outoa..
Koska edelleen pitää olla luovuutta, visio sun muuta aluksi, sitten älytön hinku ja sitkeys lähteä toteuttamaan sitä, vaikka softa olisi kunika paljon siinä avuksi (myös träkkereitä kokeilleena), niin se eie riitä, jos ei keksi mitään. Siis päästä ei vain lähde musaa ulos. Jos taas lähtee, niin on aivan yhdentekevää, onko vuosi 2011 vaiko 1991, koska se pakko toteuttaa itseään kyllä ajaa yrittämään ja yrittämään yhä uudelleen.
Ja ei ne softat juuri ainakaan tämän nimun n. 12 vuoden kokemuksen perusteella ole muuttuneet helpommiksi. Ehkä lisämahdollisuudet ovat jopa saaneet hieman hämilleen ja sekoittaneet pakkaa. Aina kun versio viahtuu uuteen, pitää opetella jotain uutta, joten uusi versio ei tarkoita helpompaa versiota, vaan uutta haastetta. Toki, jos hartaasti jaksaa taas työskennellä ja oppii ne uudet ominaisuudet, voi saada musaansa jotain uutta.
Mutta toisaalta mun musa on aika pitkälti sellaista, että sen voisi toteuttaa niillä samoilla vehkeillä mitkä oli käsissä 2001. Nyt se kuulostaa vain ehkä hiukan mielenkiintoisemmalta, koska uudet ominaisuudet ovat tuoneet omia lisämahdollisuuksiaan ja niiden kautta omaa lisäänsä musikilliseen ilmaisuun.
JM muokkasi viestiä 08:25 31.12.2011
Dupstep on muuten aika paska genre aloittelijalle, olen huomannut, monesta aloittelijasta. Se kun vaatii hirmuisesti teknistä osaamista, minkä opettelu on pidemmän päälle tylsää ja muutenkin voi tappaa sen luovuuden kipinän. Älkää siis ensinnä alkako tekemään dupsteppiä. Se ei ole sen helpompaa kuin muukaan musiikinlaji, vaan päinvastoin teknisempää ja muutenkin enemmän "insinöörihommia" verarttuna moneen muuhun. Tehkää vaikka sellaista -94 tränseä niinku siinä yhessä hyvässä biisissä Trainspottingissa. Siihen riittää softan perusplugarit ja edes vähäinen koskettimiston soitttotaito. Soittelet sitten kauniita trancemeldioita tymäkän basarin (voi vittu, tähänkö se kompastu, tämä ei olekaan helppoa) päälle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Susimies
2960 viestiä
|
#28 kirjoitettu 31.12.2011 09:56
Joo on kaks eri asiaa nauhottaa omaa ääntä valmiiden taustojen päälle ja olla nero joka pystyy luomaan kokonaan itse noita taustoja eli säveltämään ja kehittämään sen muiden kuultavaksi ääneksi joka vielä kuulostaa hyvältä.
Arvostan teitä konemusiikin tekijöitäkin enemmän ku meitä mikseri räppäreitä me ei oltais mitään ilman teitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JM
18460 viestiä
|
#29 kirjoitettu 31.12.2011 10:47
Susimies kirjoitti:
Joo on kaks eri asiaa nauhottaa omaa ääntä valmiiden taustojen päälle ja olla nero joka pystyy luomaan kokonaan itse noita taustoja eli säveltämään ja kehittämään sen muiden kuultavaksi ääneksi joka vielä kuulostaa hyvältä.
Nii, tää muaki vituttaa, kun hyvät tuottajat ei tule esille niinkuin räppärit jotka räppää niiden sävellyksiin. Siis 75% hommastahan tekee yleensä yksi ihminen, tekee sävellyksen, nauhoittaa, miksaa, tuottaa loppuhommat... Ja artistin nimenä on aina se, joka on vain yksi soitin muiden joukossa - ihmisääni, räppäri.
Ei mitään räppäreitä vastaan, hyvä räppäri on hyvä ja taiteilija siinä kuin muutkin, mutta kyllä tuottajienkin pitäisi päsätä esille.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#30 kirjoitettu 31.12.2011 10:53
JM kirjoitti:
Dupstep on muuten aika paska genre aloittelijalle, olen huomannut, monesta aloittelijasta. Se kun vaatii hirmuisesti teknistä osaamista, minkä opettelu on pidemmän päälle tylsää ja muutenkin voi tappaa sen luovuuden kipinän. Älkää siis ensinnä alkako tekemään dupsteppiä. Se ei ole sen helpompaa kuin muukaan musiikinlaji, vaan päinvastoin teknisempää ja muutenkin enemmän "insinöörihommia" verarttuna moneen muuhun.
mut jos haluaa oppia tekemään musiikkia, kannattaa tehdä just sellaista musiikkia kuin haluais osata tehdä. silloin on epätodennäköisintä, että kiinnostus kaatuisi siihen, ettei aluksi osaa, koska silloin se onnistumisen halu ja uteliaisuus ("miten toi tehtiin?") kannustaa opettelemaan ja kokeilemaan niitä tarvittavia asioita. jos haluaa tehdä dubsteppiä, niin en usko, että iskelmäbiisien tekeminen kehittäis siinä yhtä paljon kuin dubstep-biisien tekeminen.
jos aloittaa musiikkiharrastuksen niin, että yrittää tehdä jotain mitä muutkin tekee tai mitä joku muu haluaa sun tekevän, joka ei välttämättä ookkaan se oma juttu, niin nopeastihan siinä kyllästyy. musiikinteko nyt on kuitenkin pohjimmiltaan (toivottavasti suurimman osan kohdalla) luovaa toimintaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Susimies
2960 viestiä
|
#31 kirjoitettu 31.12.2011 11:28 Muok:31.12.2011 11:29
JM kirjoitti:
Susimies kirjoitti:
Joo on kaks eri asiaa nauhottaa omaa ääntä valmiiden taustojen päälle ja olla nero joka pystyy luomaan kokonaan itse noita taustoja eli säveltämään ja kehittämään sen muiden kuultavaksi ääneksi joka vielä kuulostaa hyvältä.
Nii, tää muaki vituttaa, kun hyvät tuottajat ei tule esille niinkuin räppärit jotka räppää niiden sävellyksiin. Siis 75% hommastahan tekee yleensä yksi ihminen, tekee sävellyksen, nauhoittaa, miksaa, tuottaa loppuhommat... Ja artistin nimenä on aina se, joka on vain yksi soitin muiden joukossa - ihmisääni, räppäri.
Ei mitään räppäreitä vastaan, hyvä räppäri on hyvä ja taiteilija siinä kuin muutkin, mutta kyllä tuottajienkin pitäisi päsätä esille.
hmm, mietin oisko hyvä idea tai olisko oikeudenmukasta jos muuttaisin omat biisin nimeni sillee että Susimies & Super Fantastiko tai kuka onki biitin tekijänä? vois ihan hyvin tehdä niin se olis mun mielestä oikein. porukka miettis missä kohassa se räppää mut krediiteissä lukis sama nimi biitintekijänä ni kyl sen tajuis.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#32 kirjoitettu 31.12.2011 12:00
voisin kuvitella että Dubstep kuulostaa hyvältä 7,5 magnitudin piritärinöissä kun musassa pitää olla vähän JOTAIN JÄNNÄÄ SÄPINÄÄ! Mun korvissa dubstep kuulostaa yhtä ärsyttävältä kuin esim. Anssi "Paska" Peltosen adhd-radiojuontaminen. Ei vaan näin vanhana pieruna enää jaksa sellaista. Jälkipubertantit arvatenkin tunnekuohuissaan mieltävät genren omakseen, se kun niin kivasti korreloi omia sieluntiloja?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#33 kirjoitettu 31.12.2011 14:21 Muok:31.12.2011 14:32
karman hardon kirjoitti:
voisin kuvitella että Dubstep kuulostaa hyvältä 7,5 magnitudin piritärinöissä kun musassa pitää olla vähän JOTAIN JÄNNÄÄ SÄPINÄÄ! Mun korvissa dubstep kuulostaa yhtä ärsyttävältä kuin esim. Anssi "Paska" Peltosen adhd-radiojuontaminen. Ei vaan näin vanhana pieruna enää jaksa sellaista. Jälkipubertantit arvatenkin tunnekuohuissaan mieltävät genren omakseen, se kun niin kivasti korreloi omia sieluntiloja?
Tässä näkisin (taas) hieman väärinkäsitystä tyylilajista mikä on viimeaikaisten trendien myötä kantautunut muidenkin kuin alan harrastajien korviin lähinnä Datsik / Borgore / Skrillex / Doctor P jne. -tyylisenä agressiivisena sahauksena, johon yleensä viitataan termillä brostep (tuolta voi käydä lukaisemassa humoristisia näkemyksiä aiheesta).
"New kids are destroying the dub scene with fun records you can actually dance, they better all get off my lawn." köh
Viittaan aikaisempiin postauksini joissa olen hieman aukaissut sitä mistä *step on tullut, ja mihin suuntaan menossa, ja mitään 7,5 magnitudin piritärinöitä ei ainakaan omasta mielestäni kaivata - päinvastoin. Musiikki kertoo enemmän mitä kirjallinen ulosantini, joten ohessa taas spammaan huonolaatuisia youtube-linkkejä siinä toivossa että joku ehkä saisi uutta perspektiiviä aiheeseen.
Burial - You hurt me
Toasty - Angel
Ital Tek - Deep Pools
Pangaea - Router
Näiden biisien kanssa tarvitsisi ennemminkin aimo annoksen rauhoittavia ja korreloivat hyvin yleisesti ottaen koomaista sieluntilaani.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Disintegr8
11309 viestiä
|
#34 kirjoitettu 31.12.2011 14:36
Dubstep on nykysuuntauksineen kohtalaisen laaja genre. Aika pitkälti väsynein trolli elektronisen musiikin piireissä nykypäivänä on "en tykkää dubstepistä koska Skrillex öhöhöhö".
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#35 kirjoitettu 31.12.2011 14:41 Muok:31.12.2011 15:01
Disintegr8 kirjoitti:
Dubstep on nykysuuntauksineen kohtalaisen laaja genre. Aika pitkälti väsynein trolli elektronisen musiikin piireissä nykypäivänä on "en tykkää dubstepistä koska Skrillex öhöhöhö".
Myös ihan raakaa tietämättömyyttä ja ennakkoluuloisuutta, monet ovat stepin löytäneet nimenomaan juurikin señor Skrillexin jne. hengentuotoksien kautta ja täten mieltävät koko genren vähän 'vinoon' ettenkö sanoisi. Tämä raaka midfreq-jurnutus on vain hassu sivujuonne melkein vuosikymmenen hiljaisen kehityksen kummallisena kasvaimena - harmi että se 10 vuoden kehitys vaan tuppaa jäämään paitsioon.
Mutta, levylaukkuni koko ei tunne fyysisiä rajoitteita ja varokaa vaan tulen vahtimaan tätä ketjua
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|