Kirjoittaja
|
Rap biisin miksaus ohjeita?!?!
|
Miki Häpee
381 viestiä
|
#1 kirjoitettu 11.10.2011 22:13
Miten miksaus tapahtuu? Mitä ostaa/ladata että saa hyvät miksaukset tehtyä? Help guys
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
HW
ärsyttävä 7252 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu 11.10.2011 22:23
Jospa täältä löytyisi paremmin ohjeita.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä
|
#3 kirjoitettu 11.10.2011 23:37
Tällaisia tuli mieleen.
1. Tunne välineet, joita käytät => Reenaa reenaa reenaa reenaa. Vähän paskoillakin, mutta tutuilla kamoilla/softilla saa ihmeitä aikaan.
2. Opettele kuuntelemaan => Kuuntele kamoilla, millä aiot miksata, paljon musiikkia, josta pidät. Osta heti huomenna sikspäkki energiajuomaa ja suklaakeksejä ja kuuntele, kuuntele, kuuntele. Totuta itses niihin vehkeisiin.
3. Pyri mahdollisimman hyvään äänitysjälkeen => Kun äänität, tee se mahdollisimman huolellisesti, oli kamat mitä tasoa tahansa. Miksaamalla ei järkyttävästä kököstä tule radiotasoa, mutta huolellisesti tehdystä tavarasta voi saada ihan miellyttävän kuuloista. Ainakin demotasolle se riittää usein ihan hyvin. Ei sen ekan/tokan/sadannen itsenauhoitteen tarttekaan kuulostaa miltään kalliin studion ja ammattimiksaajan tuotteelta.
4. Ole kärsivällinen. Kuuntele uudestaan seuraavana päivänä/viikkona/kuukautena. Joka kuuntelukerta on oppimistilaisuus. Ja ne tauot kuuntelun välissä kehittää kanssa. Oikeesti minkään ei tartte olla huomenna valmis, eikä edes ensi viikolla.
5. Less is more. Klisee, mutta niin totta miksaamisen ollessa kyseessä. Mitä vähemmän räpeltää, sen parempi. Säästä aina alkuperäinen, ja tee paljon välitallennuksia, jotta voit palata taaksepäin ja reflektoida muutoksia. Usein versio ennen "innokasta" miksailusessiota on parempi, kuin enemmän säädetty, jotenkin sitä sokeutuu helposti hommia tehdessä. Koska 4. kehittyy, tämä ilmiö hieman vähenee ajan myötä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu 13.10.2011 14:37
Moge kirjoitti:
Miten miksaus tapahtuu?
Kuuntelemalla ja korjaamalla.
Mitä ostaa/ladata että saa hyvät miksaukset tehtyä? Help guys
Yrität etsiä ratkaisua, vaikket tiedä ongelmaa. Tarkoitus on saada musa kuulostamaan omissa korvissa hyvältä. Jos et löydä korjattavaa, et tarvitse mitään! Jos löydät korjattavaa, voit sitten miettiä miten sen korjaisi ja ehkä sitten törmätä käytännön ongelmiin, joihin etsiä vastausta täältä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pacos
93 viestiä
|
#5 kirjoitettu 15.10.2011 14:54
kaveri kai tarkottaa et MILLÄ miksata. jollain ohjelmalla vai mikserillä??? mikserillä voi säätää etukäteen, ohjelmilla jälkeenpäin. jos kuulostaa hyvältä ilman miksausta, jätä sellaiseksi
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sämmy
216 viestiä
|
#6 kirjoitettu 21.10.2011 16:52
Kompressori, EQ, DeEsser (jos tarvetta) ja erilaiset delayt ja verbit (kaiut). Näillä pitäs pärjää alkuun :O
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lunar Vegetarian
1109 viestiä
|
#7 kirjoitettu 21.10.2011 17:16
MC-jatuli kirjoitti:
Sämmy kirjoitti:
Kompressori, EQ, DeEsser (jos tarvetta) ja erilaiset delayt ja verbit (kaiut). Näillä pitäs pärjää alkuun :O
Mitä muuten DeEsser tekikää?
Käytetään poistamaan S`n mahdolliset suhahdukset ja sihahdukset äänityksestä. Olettaisimma.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#8 kirjoitettu 21.10.2011 17:53
Lunar Vegetarian kirjoitti:
Käytetään poistamaan S`n mahdolliset suhahdukset ja sihahdukset äänityksestä. Olettaisimma.
ei ihan kokonaan poistamaan, vaan vaimentamaan liian voimakkaita sellaisia. käytännössä se on kompressori, jonka sidechainissa on sama signaali, josta on ekutettu ongelma-aluetta (S-äänteiden tapauksessa diskantteja) kovempaa, jotta kompressori reagoisi niihin aiemmin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Anssi H
445 viestiä
|
#9 kirjoitettu 21.10.2011 19:17
Sämmy kirjoitti:
Kompressori, EQ, DeEsser (jos tarvetta) ja erilaiset delayt ja verbit (kaiut). Näillä pitäs pärjää alkuun :O
Muuta ei oikeestaan edes tarvitse. Tai no tietysti riippuu musiikista mutta noin yleensä. Ainut mikä nyt tuli vielä mieleen niin Filter mutta sitä nyt tuskin räpissä niin tarvitsee. Jo pelkästään kompuralla ja eqllakin pääsee pitkälle. Kyllä se on se lähdesaundi (tässä tapauksessa äänityksen onnistuminen ja oikeanalainen äänitystekniikka) mikä eniten ratkaisee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nagu
530 viestiä
|
#10 kirjoitettu 21.10.2011 21:30
Jos ei miksaus vaan onnistu, viimeisenä vaihtoehtona suosittelen itse vain miksaajan palkkaamista (ei ole kallista).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3540 viestiä Luottokäyttäjä
|
#11 kirjoitettu 22.10.2011 18:23
Oon samaa mieltä siitä että ne olennaisimmat on EQ, kompressori, reverb ja delay melkein genrestä riippumatta. Sit siitä eteenpäin varmaan on enemmän vaihtelua genrestä riippuen, ainakin jos tahtoo semmosta soundia mikä on genren vakio. Mut uskosin et jo noilla saa aika hyvää jälkeä jos on hyvä niitten kanssa ja ok äänitys.
Ja REAPER on hyvä ilmanen softa. Siinä tulee nuo mainitut efektit mukana ja niitä saa erilaisia latailtua ilmaiseksi kun vähän jaksaa etsiä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lunar Vegetarian
1109 viestiä
|
#12 kirjoitettu 23.10.2011 13:20
Nagu kirjoitti:
Jos ei miksaus vaan onnistu, viimeisenä vaihtoehtona suosittelen itse vain miksaajan palkkaamista (ei ole kallista).
Vois kuvitella et hinta määräytyy pitkälti materiaalin pohjalta. Jos raaka äänitykset on täysin kelvottomat ja hommat menee pitkälti korjailuun, uudelleen äänittämiseen yms, ja tunteja näitten parissa kertyy - voi hommasta tullakkin melko hintavaa.
Luonnollisesti jos setit on jo alkuvaiheessa tehty hyvin, en usko että räppien miksaamiseen liikaa saa aikaa tuhlattua.
Olettaen tietysti et tässä nyt puhutaan vain vokaalien miksaamisesta biittiin. Ite biitinhän voi mielestäni miksata aivan niinkuin haluaa, ja mielestäni - saavuttaakseen optimisti läskin biitin kannattaa siihen käyttää muutakin kuin pelkästään EQ`a ja Kompuraa. but thats just me.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pieslice
3287 viestiä
|
#13 kirjoitettu 23.10.2011 14:37
Jotenkin tuntuu että monilla on sellainen käsitys että miksaus on paskan äänityksen korjailua
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#14 kirjoitettu 23.10.2011 14:50
Monesti paras miksausratkaisu on se, ettei miksaukseen kiinnitä mitään huomiota.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#15 kirjoitettu 23.10.2011 16:17
KorgTriton kirjoitti:
Stilu kirjoitti:
Monesti paras miksausratkaisu on se, ettei miksaukseen kiinnitä mitään huomiota.
Tarkoitatko että lopputulosta kuunnellessa ei mikään soi miksauksessa häiritsevästi? Vai ettei miksatessa kiinnitä siihen huomiota?
Ilmasin itteni huonosti. Tarkotin, että ulkopuolisen korvaan lopputuloksessa ei ole mitään häiritsevää tekijää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Miki Häpee
381 viestiä
|
#16 kirjoitettu 23.10.2011 16:45
Sunt1o kirjoitti:
Oon samaa mieltä siitä että ne olennaisimmat on EQ, kompressori, reverb ja delay melkein genrestä riippumatta. Sit siitä eteenpäin varmaan on enemmän vaihtelua genrestä riippuen, ainakin jos tahtoo semmosta soundia mikä on genren vakio. Mut uskosin et jo noilla saa aika hyvää jälkeä jos on hyvä niitten kanssa ja ok äänitys.
Ja REAPER on hyvä ilmanen softa. Siinä tulee nuo mainitut efektit mukana ja niitä saa erilaisia latailtua ilmaiseksi kun vähän jaksaa etsiä.
Noniiin. Tässä tuli vastaus kysymykseeni!!! Kiitos sulle
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Miki Häpee
381 viestiä
|
#17 kirjoitettu 23.10.2011 16:50
ja vieellä tietämättömänä tahtoisin kysellä että voisko joku viellä eritellä mulle noita miksauksia. tai siis että mitä EQ tekee yms.?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#18 kirjoitettu 23.10.2011 16:53
NicoÄlämölö kirjoitti:
Stilu kirjoitti:
Monesti paras miksausratkaisu on se, ettei miksaukseen kiinnitä mitään huomiota.
Eikun just se että siihen kiinnittää hyvällä tavalla huomiota. Siinä saundissa on jokin koukku mihin kuuntelija kiinnittää huomiota. Parhailla miksaajilla on mun mielestä se ihan oma saundinsa ja siitä saundista jopa tunnistaa kenen kädenjälkeä se on.
Hmm.. Siinä vaiheessa, kun itellä on tietotaitoa miksauksesta, osaa myös kuunnella muiden biisejä tarkemmin ja ehkä jopa hahmottaa, miten mikäkin soundi on miksattu. Totta, oot oikeassa. Tuolla kommentilla tarkotin lähinnä tavallista kaduntallaajaa, joka ei tiedä, mitä equalisaattorilla tehdään tai että kompura on jokin muukin, kuin paineilmakompressori. Vähän ontuvasti selitetty, mutta antakaa armoa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Anssi H
445 viestiä
|
#19 kirjoitettu 23.10.2011 16:56 Muok:23.10.2011 17:01
Moge kirjoitti:
ja vieellä tietämättömänä tahtoisin kysellä että voisko joku viellä eritellä mulle noita miksauksia. tai siis että mitä EQ tekee yms.?
http://fi.wikipedia.or...
http://fi.wikipedia.or...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Setä Lucifer
171 viestiä
|
#20 kirjoitettu 23.10.2011 19:22
Kysymys oli rap miksaamisesta ni semmonen vinkki siihen, että räpissä tärkeintä on että laulu kuuluu, eli rohkeesti muuta alas paitti rumpubiittiä ja vokaaleja. (Tääki tosin vaa mun mielipide)
Yleisesti miksaamisesta; tekee aina siihen pisteeseen että kuulostaa hyvältä omasta mielestä, ja siinä se korva vähitellen kehittyy. Jokanen "paska" mixi tääl on musta parempi ku et on antanu jonku toisen miksata, koska jokane "paska" miksaaja (jos jaksaa reena) on tuleva hyvä miksaaja, ja ittehän sen parhaiten tietää miltä oman musan tulee kuulostaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#21 kirjoitettu 23.10.2011 19:28 Muok:24.10.2011 00:04
Moge kirjoitti:
ja vieellä tietämättömänä tahtoisin kysellä että voisko joku viellä eritellä mulle noita miksauksia. tai siis että mitä EQ tekee yms.?
miksaus tarkoittaa kahden tai useamman eri ääniraidan yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi. yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa eri äänien sovittamista keskenään sopivilla äänenvoimakkuuksilla, joka onkin mikserin perimmäisin funktio. ääniraitoja voidaan kuitenkin muokata monipuolisemmin lisäämällä signaalitielle nk. efektejä, joihin kuuluu mm. EQ, kompressori, kaiku (reverb), viive (delay), phaser, flanger ja särö (distortion). on olemassa muitakin efektejä, jotka usein käytännössä perustuvat edellisten yhdistelmiin ja variaatioihin, kuten gate, limitteri, filtteri, vocoder ja wah.
EQ, equalizer (ekvalisaattori, eku): muuttaa äänen taajuusvastetta ja vaikuttaa tietynlaiseen äänitasapainoon. ekvalisaattorilla voi esimerkiksi vaimentaa tai voimistaa keskiääniä.
filter (filtteri, filsu, suodin): EQ:n variaatio. muuttaa äänen taajuusvastetta samoilla periaatteilla, mutta yleensä radikaalimmin. filtterillä voi esim. vaimentaa kaikkia asetettua taajuutta korkeampia ääniä (low pass / high cut), jolloin äänestä tulee tummempi, tai vaimentaa kaikkia asetettua taajuutta matalampia ääniä, jolloin äänestä tulee ohuempi (high pass / low cut). esimerkiksi monissa mikrofonietuasteissa on low cut -tyyppinen filtteri, jolla voi kompensoida nk. proximity effect -ilmiötä, jossa mikrofoni korostaa epäluonnollisesti matalia ääniä kun äänilähde on lähellä mikrofonia.
compressor (kompressori, kompura): vaimentaa tietyn voimakkuusrajan ylittäviä ääniä. käytetään usein tasaamaan vokaalien äänentasoa. kompressori vaatii yleensä eniten opiskelua ja kokeilemista toimintalogiikan sisäistämiseksi.
gate (portti): kompressorin variaatio. hiljentää tietyn voimakkuusrajan alittavat äänet.
limiter (limitteri): kompressorin variaatio. toimii samalla tavalla kuin kompressori, mutta vaimennus tapahtuu nopeammin ja vaimennusta on enemmän.
reverb (reverbi, kaiku): lisää ääneen keinotekoista kaikua, joka saa äänen kuulostamaan jossakin tilassa (huone, halli, areena) soitetulta.
delay (viive): viivästää signaalia. käytetään yleisimmin lisäämään ääneen yksittäisiä selviä kaikuja, kaikuja, kaikuja, kaikuja...
phaser: filtteripohjainen efekti, joka saa äänen "keinumaan". phaser on efekti sanan varsinaisessa merkityksessä, jolla on tarkoitus muokata ääntä erilaiseksi eikä niinkään sovittaa ääntä paremmin muiden äänten sekaan.
flanger: viivepohjainen efekti, joka saa äänen myöskin "keinumaan", joskin aavistuksen eri tavalla. samoin kuin phaser, flangeria käytetään useimmiten muokkaamaan ääntä erilaiseksi.
chorus: erikoistunut versio flangerista, joka sopii hyvin esimerkiksi kuoroefektiksi (hence the name). saa yhdestä laulajasta vaikkapa kahdeksan samaa hieman eri vireessä laulavaa laulajaa. paksuntaa ääntä ja saa siitä leveämmän stereokuvassa.
distortion (särö): melko yksiselitteinen, mutta monipuolinen ja monimuotoinen efekti. kaikille tuttu kitaramusiikista. erilaisia särötyyppejä on lukematon määrä, joista esimerkkeinä overdrive, fuzz, clip ja tube (putki).
miksaaminen on pohjimmiltaan huononkuuloisten ongelmien korjaamista vähän vähemmän huononkuuloisiksi ja erilaisten kompromissien tekoa. miksaus ei ole jotakin joka on pakko tehdä vain siksi että kaikki tekevät sitä, eikä se tee huonosti tehdystä biisistä hyvää. efektejä ei kannata käyttää vain siksi, että niitä on käytettävissä. efektit ovat apuvälineitä, jotka helpottavat ongelmien korjaamista, jotta lopputulos kuulostaisi omaan korvaan hyvältä. *)
________________________
kuvitellaan, että miksaan biisiin lauluja. miksausprosessini voisi olla yksityiskohtaisesti selitettynä esimerkiksi tällainen:
ongelma: laulu on mielestäni liian lujalla.
ratkaisu: vähennän sen äänenvoimakkuutta. tiedän, että se onnistuu mikserin voimakkuudensäätimellä. laulu on nyt sopivalla voimakkuudella.
ongelma: laulussa on kohtia, joissa sanoista ei saa selvää. tutkin, mikä olisi vähiten huono kompromissi, jolla ongelman saa korjattua:
- kannattaako laulun äänenvoimakkuutta säätää kovemmaksi epäselvien kohtien ajaksi?
> ei: äänenvoimakkuuden lisääminen tekee laulusta taas liian voimakkaan.
- kannattaako lauluun laittaa kompressori, jotta laulun äänenvoimakkuus pysyisi tasaisempana?
> ei: en saanut säädettyä kompressoria niin, että laulusoundi pysyisi luonnollisena, eikä se auttanut epäselviin kohtiin kuten olisin toivonut.
- onko biisissä joitakin elementtejä, jotka häiritsevät laulun selkeyttä?
> on: kun yhden melodiasoundeista ottaa pois, laulusta saa paremmin selvää.
- voiko melodiasoundista hankkiutua eroon ja siten tehdä tilaa laululle?
> ei: biisin soundi jää mielestäni liian tyhjäksi ja melodiasoundi tuo biisiin olennaisia harmonioita, jotka muuten jäävät puuttumaan.
- voiko melodiasoundin laittaa hiljemmalle?
> ei: silloin siitä ei saa selvää eikä se erotu.
- voiko melodiasoundia laittaa hiljemmalle aina silloin, kun taka-alalle jäävä laulu soi?
> voi: melodiasoundin hiljentymistä ei huomaa laulun kuuluessa.
ratkaisu: hiljennän melodiasoundia aina silloin, kun laulussa on epäselviä kohtia. tiedän, että se onnistuisi joko automatisoimalla melodiasoundin voimakkuudensäätimen mikseristä, tai lisäämällä melodiasoundiin kompressorin, jonka sidechain-sisääntulossa olisi laulusignaali. voisin syöttää laulusignaalia sidechainiin aina epäselvissä kohdissa, jolloin kompressori hiljentäisi melodiasoundia laulusignaalin voimakkuuden mukaan. päätän valita kompressorin.
lopputulos: olen käyttänyt efektiä biisissä, jolla olen pyrkinyt korjaamaan jonkin ongelman. kompromissina melodiasoundi on hiljempaa tietyissä kohdissa biisiä, mutta olen tyytyväinen siihen, miltä kokonaisuus kuulostaa.
________________________
*) tilanne "hei tää kuulostaa makeelta kun siihen laittaa särön" on myös tavallaan ongelma; ääni kuulostaa vähemmän makeelta ilman säröä, siispä ongelma korjautuu säröefektin lisäämisellä. efektien kanssa leikkiminen ja niillä säätäminen onkin tärkeää, koska oikeastaan vain siten voi oppia, mitä mikäkin efekti käytännössä tekee ja sitä kautta niitä oppii soveltamaan hyödyllisesti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#22 kirjoitettu 24.10.2011 14:16
realiteetin hukannut kirjoitti:
veezay kirjoitti:
ongelma: laulu on mielestäni liian lujalla.
ratkaisu: vähennän sen äänenvoimakkuutta. tiedän, että se onnistuu mikserin voimakkuudensäätimellä. laulu on nyt sopivalla voimakkuudella.
ongelma: laulussa on kohtia, joissa sanoista ei saa selvää. tutkin, mikä olisi vähiten huono kompromissi, jolla ongelman saa korjattua:
- kannattaako laulun äänenvoimakkuutta säätää kovemmaksi epäselvien kohtien ajaksi?
> ei: äänenvoimakkuuden lisääminen tekee laulusta taas liian voimakkaan.
- kannattaako lauluun laittaa kompressori, jotta laulun äänenvoimakkuus pysyisi tasaisempana?
> ei: en saanut säädettyä kompressoria niin, että laulusoundi pysyisi luonnollisena, eikä se auttanut epäselviin kohtiin kuten olisin toivonut.
- onko biisissä joitakin elementtejä, jotka häiritsevät laulun selkeyttä?
> on: kun yhden melodiasoundeista ottaa pois, laulusta saa paremmin selvää.
- voiko melodiasoundista hankkiutua eroon ja siten tehdä tilaa laululle?
> ei: biisin soundi jää mielestäni liian tyhjäksi ja melodiasoundi tuo biisiin olennaisia harmonioita, jotka muuten jäävät puuttumaan.
- voiko melodiasoundin laittaa hiljemmalle?
> ei: silloin siitä ei saa selvää eikä se erotu.
- voiko melodiasoundia laittaa hiljemmalle aina silloin, kun taka-alalle jäävä laulu soi?
> voi: melodiasoundin hiljentymistä ei huomaa laulun kuuluessa.
ratkaisu: hiljennän melodiasoundia aina silloin, kun laulussa on epäselviä kohtia. tiedän, että se onnistuisi joko automatisoimalla melodiasoundin voimakkuudensäätimen mikseristä, tai lisäämällä melodiasoundiin kompressorin, jonka sidechain-sisääntulossa olisi laulusignaali. voisin syöttää laulusignaalia sidechainiin aina epäselvissä kohdissa, jolloin kompressori hiljentäisi melodiasoundia laulusignaalin voimakkuuden mukaan. päätän valita kompressorin.
lopputulos: olen käyttänyt efektiä biisissä, jolla olen pyrkinyt korjaamaan jonkin ongelman. kompromissina melodiasoundi on hiljempaa tietyissä kohdissa biisiä, mutta olen tyytyväinen siihen, miltä kokonaisuus kuulostaa.
Itse varmaan automatisoisin pelkästään vokaaliraidan voluumia
Itse taas poistaisin koko räppibiisin ja tekisin heviä \,,/
(Vähäks oon boy of satanus)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#23 kirjoitettu 24.10.2011 17:43
realiteetin hukannut kirjoitti:
Itse varmaan automatisoisin pelkästään vokaaliraidan voluumia
sulla kävi tuuri, että sun kuvittelemassasi tilanteessa toi toimis. mä kun yritin nostaa sen tasoa, niin vokaaliraita oli vaan paikoitellen liian lujalla, eikä siitä silti saanut selvää. :(
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nagu
530 viestiä
|
#24 kirjoitettu 25.10.2011 17:03
Lunar Vegetarian kirjoitti:
Vois kuvitella et hinta määräytyy pitkälti materiaalin pohjalta. Jos raaka äänitykset on täysin kelvottomat ja hommat menee pitkälti korjailuun, uudelleen äänittämiseen yms, ja tunteja näitten parissa kertyy - voi hommasta tullakkin melko hintavaa. Luonnollisesti jos setit on jo alkuvaiheessa tehty hyvin, en usko että räppien miksaamiseen liikaa saa aikaa tuhlattua.
Täysin samaa mieltä, raakatavarankin on oltava edes jotenkin kelvollista että jotain voi saada aikaan.
Lunar Vegetarian kirjoitti:
Olettaen tietysti et tässä nyt puhutaan vain vokaalien miksaamisesta biittiin. Ite biitinhän voi mielestäni miksata aivan niinkuin haluaa, ja mielestäni - saavuttaakseen optimisti läskin biitin kannattaa siihen käyttää muutakin kuin pelkästään EQ`a ja Kompuraa. but thats just me.
Itse käytän useimmiten juu tuota EQ:ta, Compressoria, Limiteriä (mahtilaite), ja sitten vielä pieniä lisiä riippuen kappaleesta.
En ole vielä kokenut räppiraitojen tarkemmasta miksauksesta, olisi tarkoitus harjoitella lähiviikkoina.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nagu
530 viestiä
|
#25 kirjoitettu 25.10.2011 17:07
veezay kirjoitti:
sulla kävi tuuri, että sun kuvittelemassasi tilanteessa toi toimis. mä kun yritin nostaa sen tasoa, niin vokaaliraita oli vaan paikoitellen liian lujalla, eikä siitä silti saanut selvää. :(
Itse käytän Ableton Live 8.2.6-versiota ja siinä on sellainen laite kuin "limiter", erittäin tehokas vehje, voi tasoittaa soundeja ja lisätä vaikka kuinka voluumia, silti tulee tasaista ja saa selvää (sikäli kuin raaka-versiosta saa). Myös voi ihan tarkalleen tasoittaa soundeja biitistä tai räppiraidasta tai mitä tahansa (käytän itse tätä loppu-faden tekoon).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#26 kirjoitettu 25.10.2011 18:43
Nagu kirjoitti:
Itse käytän Ableton Live 8.2.6-versiota ja siinä on sellainen laite kuin "limiter", erittäin tehokas vehje, voi tasoittaa soundeja ja lisätä vaikka kuinka voluumia, silti tulee tasaista ja saa selvää (sikäli kuin raaka-versiosta saa). Myös voi ihan tarkalleen tasoittaa soundeja biitistä tai räppiraidasta tai mitä tahansa (käytän itse tätä loppu-faden tekoon).
hyvä että oot löytänyt jotain mikä toimii. luulen tosin, että limitoimalla mun esimerkkivokaaleja niistä ois tullu liian diskanttiset, päällekäyvät ja hektiset, joka ei ois sopinu biisin luonteeseen, jonka takia päädyin toisenlaiseen ratkaisuun.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|