Kirjoittaja
|
Miten hyödyntää spectrum analyzeria miksatessa?
|
Arhebeatz
141 viestiä
|
#1 kirjoitettu 13.07.2011 11:16
Nevari vastaa. Eikö tota hyväksi käyttäen pysty täyttämään koko taajuusalueen vaikka nyt 40hz - 16 000 hz tasasesti jos siltä tuntuu? Ihan mustatuntuu -vastaus sitten
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#2 kirjoitettu 13.07.2011 11:41
quafka kirjoitti:
... enkä nyt tarkoita, että miten sitä teknisesti voisi käyttää. Tiedän miten se toimii. Tämä kapistus kuuluu vain niihin, joiden hyötyä en ole vielä löytänyt oman musisointini tapauksessa.
Kysymykseni on siis, että miten spectrum analyzeria käytännössä voi hyödyntää musiikkia miksatessa?
Ainakin minun silmääni se käyrä/palkit tanssii suunnilleen samalla tavalla joka raidalla. Jos annan raidalle aivan sairaasti EQ:ta, muutoksen jo huomaa. Missä on se hyöty?
Tämä on siis ehkä enemmän "psykologinen" kysymys kuin tekninen.
Tapaatteko käyttää spectrum analyzeria masterissa?
Antakaa protipsejä.
Sääntö numero yksi: Spectrum analyzer ei koskaan korvaa korvia miksatessa.
Sisäitä sääntö numero yksi ja sitten vasta ota se käyttöön korkeintaan korvien apuvälineeksi. Sillä näkee kätevästi missä taajuudella se ylimääräinen tuulettimen ininä on. Sillä näkee kuinka korkealle/matalle se signaali oiekasti ulottuu. Se on vain apuväline joka nopeuttaa signaalin analysointia että on kartalla mitä sieltä raidalta ylipäänsä löytyy ja mistä. Sen voi toki teoriassa korvata kokonaan kuuntelulla, mutta sillä ei voi koskaan korvata kuuntelua.
Mutta joo. Hyvin kätevä väline on ja käytän suht paljon vaan helpottamaan raitojen analysointia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#3 kirjoitettu 13.07.2011 11:43
Arhebeatz kirjoitti:
Nevari vastaa. Eikö tota hyväksi käyttäen pysty täyttämään koko taajuusalueen vaikka nyt 40hz - 16 000 hz tasasesti jos siltä tuntuu?
Pystyy toki, mutta tulee mieleen jokunen kysymys?
a) Miksi se ylipäänsä pitäisi pystyä täyttämään kokonaan?
b) Miksi se pitäsi täyttää tasaisesti?
c) Miten niin tuota ei voisi tehdä ilmankin?
Jos kohdan c) vastaus n, että todella vaikeasti TODELLA tasaiseksi, niin siihen sitten vastakysymys, että miksi se pitäisi täyttää TODELLA tasaisesti?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Heijala
4760 viestiä
|
#4 kirjoitettu 13.07.2011 12:25
quafka kirjoitti:
Kysymykseni on siis, että miten spectrum analyzeria käytännössä voi hyödyntää musiikkia miksatessa?
Ei mitenkään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ravana
161 viestiä
|
#5 kirjoitettu 13.07.2011 12:36
Itse oon käyttänyt lähinnä piikkien metsästykseen. Jos jossain soittimessa on ikävä voimakas piikki, katson analysaattorilla missä se on, että tiedän mistä pienentää. Tämänkin voisi tehdä ilman toki, mutta menee miulla nopeammin analysaattorin kanssa. Mainittakoon, että en toljota sitä analysaattoria siinä vaiheessa, kun pienennän sitä piikkiä. En siis katso analysaattorista, milloin on hyvä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#6 kirjoitettu 13.07.2011 20:13
quafka kirjoitti:
Tapaatteko käyttää spectrum analyzeria masterissa?
pidän tosi usein auditionin analyysi-ikkunaa taustalla musaa tehdessä ja joskus sitä kuunnellessakin, koska se on viihdyttävä ja rentouttava visualisaatio. haluaisin toisen näytön, jotta näkisin sen halutessani koko ajan.
Ravana kirjoitti.
Mainittakoon, että en toljota sitä analysaattoria siinä vaiheessa, kun pienennän sitä piikkiä. En siis katso analysaattorista, milloin on hyvä.
samoin. saatan tosin vilkaista analysaattoria korjauksen jälkeen, ja teen ehkä huomaamattani sellaisen kevyen mental noten, että "okei, tällainen soundi muuttui tuon verran tuosta kohtaa kun korjasin sen hyvänkuuloiseksi tässä kontekstissa".
Haavan mainitsema "mitäs tällä raidalla nyt oikeasti on" -tutkailu on paitsi hyödyllistä, myös mielenkiintoista ja suorastaan hauskaa! soundeista on mukava nähdä, minkälainen tasapaino taajuusalueiden välillä on ja miten tiuhaan energia on jakautunut ja millä tavalla tasapaino muuttuu soundin eläessä. alapääleikkauksen / dc offsetin poiston tarpeen huomaa nopeasti ja ylimmistä diskanteista löytää helposti häiritsevän voimakkaat piikit joita ei ehkä kuule. erilaisten instrumenttien persoonallisuuden näkee "konkreettisesti" ja sitä tietoa voi hyödyntää luovilla tavoilla miksatessa keskenään tappelevia soundeja tai vaikkapa säröttäessä tai muutenkin efektoidessa.
jos taajuusanalyysi näyttää, että jonkun samplen yläpäästä löytyy voimakas terävä piikki 15kHz kohdalla tai 600Hz on koko biisissä usean desibelin kuoppa, niin mä olen vain tyytyväinen että tiedän sen (kontrollifriikki), enkä koe pakottavaa tarvetta mennä korjaamaan sitä vain siksi että käyrä näyttäisi pinkiltä kohinalta. taajuusanalyysin käyttäminen on vähän sama juttu kuin musiikin teorian tunteminen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#7 kirjoitettu 13.07.2011 21:53
Paras käyttötarkoitus on löytää kaikki ärsyttävyydet nopeammin kuin equlla skannaamalla, samoin katsoa esim. missä basarin paras tömähdys on, missä on kuoppaa, missä korostumia yms.
Mutta kuten sanottu, se on aputyökalu. Tasainen taajuusvaste ei todellakaan tarkoita että miksaus on muuten tasapainossa.
Mihinkään sitä ei oikeasti tarvitse mutta kivasti se nopeuttaa perus-equttamista ja ongelmataajuuksien kitkemistä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Rambleon
454 viestiä
|
#8 kirjoitettu 13.07.2011 22:41
atheos kirjoitti:
Paras käyttötarkoitus on löytää kaikki ärsyttävyydet nopeammin kuin equlla skannaamalla, samoin katsoa esim. missä basarin paras tömähdys on, missä on kuoppaa, missä korostumia yms.
Mutta kuten sanottu, se on aputyökalu. Tasainen taajuusvaste ei todellakaan tarkoita että miksaus on muuten tasapainossa.
Mihinkään sitä ei oikeasti tarvitse mutta kivasti se nopeuttaa perus-equttamista ja ongelmataajuuksien kitkemistä.
Juurikin näin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
accent
10939 viestiä
|
#9 kirjoitettu 15.07.2011 00:34
Älä käytä sitä miksatessa, vaan lyriikoiden osana.
"Spectrum analyzer on!
Go crazy!
Dance! Dance!
Dance, dance, dance dance daaaance!
Leila K in da house!"
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3540 viestiä Luottokäyttäjä
|
#10 kirjoitettu 15.07.2011 12:29
Mie käytän aina. Siis kun en osaa sillein suoraan sanoa et hei tän soundin sounti on jossai 300hz kohilla niin tuolla aina noita etsiskelen. Ja sit noita ala- ja yläpään leikkauksia kattelen vähän et mistä kohtaa ei menetä mitää oleellista. Mie en varmaa osais miksata sitäkää vähää mitä nyt ilma spectrum analyzeria, se on tosi oleellinen. Kun en luota aina korviini ihan täysin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Arhebeatz
141 viestiä
|
#11 kirjoitettu 15.07.2011 15:53
Haava kirjoitti:
Arhebeatz kirjoitti:
Nevari vastaa. Eikö tota hyväksi käyttäen pysty täyttämään koko taajuusalueen vaikka nyt 40hz - 16 000 hz tasasesti jos siltä tuntuu?
Pystyy toki, mutta tulee mieleen jokunen kysymys?
a) Miksi se ylipäänsä pitäisi pystyä täyttämään kokonaan?
b) Miksi se pitäsi täyttää tasaisesti?
c) Miten niin tuota ei voisi tehdä ilmankin?
Jos kohdan c) vastaus n, että todella vaikeasti TODELLA tasaiseksi, niin siihen sitten vastakysymys, että miksi se pitäisi täyttää TODELLA tasaisesti?
Huomaa loppu: "Jos siltä tuntuu." Ja voihan sen, mutta eikö tuo ko. asia juurikin näytä että kuinka paljon tulee demppoja per taajuusalue tjsp. En tiedä, en oo hirveesti tutkinut asiaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Arhebeatz
141 viestiä
|
#12 kirjoitettu 15.07.2011 15:54
atheos kirjoitti:
Paras käyttötarkoitus on löytää kaikki ärsyttävyydet nopeammin kuin equlla skannaamalla, samoin katsoa esim. missä basarin paras tömähdys on, missä on kuoppaa, missä korostumia yms.
Mutta kuten sanottu, se on aputyökalu. Tasainen taajuusvaste ei todellakaan tarkoita että miksaus on muuten tasapainossa.
Mihinkään sitä ei oikeasti tarvitse mutta kivasti se nopeuttaa perus-equttamista ja ongelmataajuuksien kitkemistä.
+1.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#13 kirjoitettu 15.07.2011 17:04
Arhebeatz kirjoitti:
eikö tuo ko. asia juurikin näytä että kuinka paljon tulee demppoja per taajuusalue tjsp.
En tiedä mikä on demppa, kun olen vanha käpy, mutta se näyttää juurikin miten plajon äänenvoimakuutta on milläkin taajuusalueella tietyllä "hetkellä".
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JPQ
1161 viestiä
|
#14 kirjoitettu 16.07.2011 04:52
Arhebeatz kirjoitti:
atheos kirjoitti:
Paras käyttötarkoitus on löytää kaikki ärsyttävyydet nopeammin kuin equlla skannaamalla, samoin katsoa esim. missä basarin paras tömähdys on, missä on kuoppaa, missä korostumia yms.
Mutta kuten sanottu, se on aputyökalu. Tasainen taajuusvaste ei todellakaan tarkoita että miksaus on muuten tasapainossa.
Mihinkään sitä ei oikeasti tarvitse mutta kivasti se nopeuttaa perus-equttamista ja ongelmataajuuksien kitkemistä.
+1.
+1.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Arhebeatz
141 viestiä
|
#15 kirjoitettu 16.07.2011 20:19
Haava kirjoitti:
Arhebeatz kirjoitti:
eikö tuo ko. asia juurikin näytä että kuinka paljon tulee demppoja per taajuusalue tjsp.
En tiedä mikä on demppa, kun olen vanha käpy, mutta se näyttää juurikin miten plajon äänenvoimakuutta on milläkin taajuusalueella tietyllä "hetkellä".
Desibeli. Oon teini.
Joo, juurikin noin oon sen käsittäny.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Heijala
4760 viestiä
|
#16 kirjoitettu 19.07.2011 12:59
No tästä ei kyllä mitään hyötyä mutta miksausta voi hyödyntää myös spectrum analyzerissa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BoyOfSatanus
445 viestiä
|
#17 kirjoitettu 20.07.2011 15:22
ei kannata sekottaa päätä tommosilla. mä opin ainaki nopeesti miksaa ilmanki
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#18 kirjoitettu 22.07.2011 11:38 Muok:22.07.2011 11:38
Shredding Dragon kirjoitti:
Joskus noilla analysoijilla voi olla hyvä tarkistaa asioita, kuten yllä jo mainittu. Varsinkin jos miksaa pitkään samassa sessiossa, korvat alkaa lopulta turtua ja voi langeta huonoihin, tavallaan hetkellisesti "hyvältä" kuulostaviin, ratkaisuihin kuten lisää bassoa, (kitarassa) lisää säröä, lisää volumea.
Sinällään samaa mieltä noistya korvien ongielmista, mutta en oikein näe miten mikään analysoija auttaa esim. jonkun liian särön huomamisessa? Kuitebnkin täysin korvalla kuunneltava juttu?
Haava muokkasi viestiä 11:38 22.07.2011
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#19 kirjoitettu 23.07.2011 10:15
Haava kirjoitti:
Sinällään samaa mieltä noistya korvien ongielmista, mutta en oikein näe miten mikään analysoija auttaa esim. jonkun liian särön huomamisessa? Kuitebnkin täysin korvalla kuunneltava juttu?
Haava muokkasi viestiä 11:38 22.07.2011
Olisiko tässä sitten taustalla se, että kun särö luo ylimääräisiä taajuuskomponentteja spektriin, niin jonkin taajuuskaistan liiallista/liian vähäistä korostumista yritetään paikata säröä lisäämällä, vaikka parempi ratkaisu olisi korostaa/leikata jotain taajuusaluetta. Vaikka sitten niin, että lisätään säröä ja katsotaan spektriä ennen ja jälkeen lisäyksen, ja katsomalla, toimisiko paremmin, jos vain korostaisi niitä taajuusalueita, joita särö tuo lisää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#20 kirjoitettu 23.07.2011 10:40 Muok:23.07.2011 10:40
Funereal kirjoitti:
Olisiko tässä sitten taustalla se, että kun särö luo ylimääräisiä taajuuskomponentteja spektriin, niin jonkin taajuuskaistan liiallista/liian vähäistä korostumista yritetään paikata säröä lisäämällä
Just. Voihan sen teoriassa noinkin toki tehdä joo.
vaikka parempi ratkaisu olisi korostaa/leikata jotain taajuusaluetta.
Tai yleensä vielä parempi sovittaa biisiä uusiksi tai vaihtaa saundia kokonaan.
Vaikka sitten niin, että lisätään säröä ja katsotaan spektriä ennen ja jälkeen lisäyksen, ja katsomalla, toimisiko paremmin, jos vain korostaisi niitä taajuusalueita, joita särö tuo lisää.
Olen vahvasti sietä mieltä, että tuota ei näe millään käytännössä spectrum analyzerilla. Käytännössä tuollainen on pakko kuunnella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#21 kirjoitettu 23.07.2011 11:35
Olen vahvasti sietä mieltä, että tuota ei näe millään käytännössä spectrum analyzerilla. Käytännössä tuollainen on pakko kuunnella.
Miksei sitä voisi nähdä? Jos lisää säröä ja katsoo samalla spektrianalysaattoria, niin kyllä siinä voi hyvinkin huomata, että jotkin taajuudet alkavat korostua enemmän. Ja sitten jos lisää näitä taajuuksia, niin voi saada sen todellisen halutun vaikutuksen tappajasärön sijasta. Testasin tämän asian itse ja totesin, että kyllä siinä voi olla jotain perää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#22 kirjoitettu 23.07.2011 12:04
Funereal kirjoitti:
Miksei sitä voisi nähdä?
Koska se analyzer ei kerro miltä se särö kuullostaa? Ihan aidosti kuka hullu vääntää sottimen särön määrää sokkona kuulematta että koska se sopiva? Täh? Tosi teoreettista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Funereal
2863 viestiä
|
#23 kirjoitettu 23.07.2011 12:14 Muok:23.07.2011 12:18
Haava kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Miksei sitä voisi nähdä?
Koska se analyzer ei kerro miltä se särö kuullostaa? Ihan aidosti kuka hullu vääntää sottimen särön määrää sokkona kuulematta että koska se sopiva? Täh? Tosi teoreettista.
Tässähän puhuttiin analysaattorin käyttämisestä apuvälineenä eikä korvien korvikkeena.
Funereal muokkasi viestiä 12:17 23.07.2011
Ja ehkä tätä keinoa käytettäisikin tilanteessa, jossa särön määrä on just hyvä, mutta saamari kun signaali ei erotu taustasta tarpeeks hyvin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#24 kirjoitettu 23.07.2011 12:26 Muok:23.07.2011 12:27
Funereal kirjoitti:
Tässähän puhuttiin analysaattorin käyttämisestä apuvälineenä eikä korvien korvikkeena.
Ok, mutta olen edeleen olen hyvin skeptinen, että auttauisi käytännössä yhtään että näke mihin asti ne uudet yulä-äänet ulottuvat. Teoreettisen mahdollisuuden tunnustan toki.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#25 kirjoitettu 24.07.2011 19:57
Viime aikoina olen alkanut käyttämään moista viimeisessä miksissä ennen master kompressoria, jotta voin säätää equjen rajat paremmin ja säätää kompuran tarkemmin. Lisäksi koska kaiuttimissa saattaa olla joitain alueita joita ei aina kuule, ja vaikka kuulisi on erittäin vaikea tunnistaa taajuutta. Korvat silti aina viimeisenä joka päättää mitä tehdään, mutta nopeuttaa prosessia kun tietää heti mitä kokeilla.
Esim. Viime biisissä oli monia räjähdyksiä koska kyseessä oli soundtracki sotateemaan. Ilman spektrin analyysiä en olisi löytänyt sitä yhtä räjähdystä joka pöllytti lahkeita alta 20hz, sen avulla paikallistin samplen ja pystyin korjaamaan ongelman.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#26 kirjoitettu 25.07.2011 00:46
Epoche kirjoitti:
Viime aikoina olen alkanut käyttämään moista viimeisessä miksissä ennen master kompressoria, jotta voin [...] säätää kompuran tarkemmin.
miten taajuusanalyysi varsinaisesti auttaa kompuran säätämisessä? parempi apuväline ois kompuran oma gain reduction -mittari jos sellanen vaan löytyy.
räjähdystä joka pöllytti lahkeita alta 20hz [...] ongelman
eiks räjähdyksillä oo oikeastikin tendenssi ulottua matalalle?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#27 kirjoitettu 25.07.2011 08:18
veezay kirjoitti:
miten taajuusanalyysi varsinaisesti auttaa kompuran säätämisessä? parempi apuväline ois kompuran oma gain reduction -mittari jos sellanen vaan löytyy.
Ei löydy, auttaa. Tiedät itsekkin että on helpompi sillä katsoa minkälaista kompurointia masteri vaatii kuin vain kuuntelemalla.
veezay kirjoitti:
eiks räjähdyksillä oo oikeastikin tendenssi ulottua matalalle?
Kyllä on, muttei biisin taustaefektinä. Jos kyseessä olis ollut leffan soundtrack niin asia olisi eri, kyseessä oli biisi mistä piti saada matopurkeilla selvää.
..--..
Satuin nyt vastaamaan vaik oon aikasta päissäni, rauha sieluillemme..Kukkia ja kuuk säteitä, juuri niin - kuuk säteitä..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#28 kirjoitettu 25.07.2011 09:12
Epoche kirjoitti:
Ei löydy, auttaa. Tiedät itsekkin että on helpompi sillä katsoa minkälaista kompurointia masteri vaatii kuin vain kuuntelemalla.
en voi ihan suoralta kädeltä väittää että tietäisin. kompressoinnin tarvetta en ainakaan päättele taajuusanalyysista. mikäli kompressoinnin jälkeen biisin tasapaino on muuttunut liikaa, niin saatan ehkä käyttää jotain de-esser-sidechainia tai multibandia jotta tasapaino säilyis enemmän entisen kaltaisena. niiden tarkempaan säätämiseen saatan vilkaista analyysia, mut pelkästään taajuusvasteen takia en päätä lähteä kompressoimaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#29 kirjoitettu 25.07.2011 09:22 Muok:25.07.2011 09:25
veezay kirjoitti:
Epoche kirjoitti:
Ei löydy, auttaa. Tiedät itsekkin että on helpompi sillä katsoa minkälaista kompurointia masteri vaatii kuin vain kuuntelemalla.
en voi ihan suoralta kädeltä väittää että tietäisin. kompressoinnin tarvetta en ainakaan päättele taajuusanalyysista. mikäli kompressoinnin jälkeen biisin tasapaino on muuttunut liikaa, niin saatan ehkä käyttää jotain de-esser-sidechainia tai multibandia jotta tasapaino säilyis enemmän entisen kaltaisena. niiden tarkempaan säätämiseen saatan vilkaista analyysia, mut pelkästään taajuusvasteen takia en päätä lähteä kompressoimaan.
Mä taas en käytä, ole ikinä käyttänyt, tai tule ikinä käyttämään de-esseri-sidechainia - en mä ees osais vaikka haluisin..
Miks sä teet asiat niin monimutkaseks, mä katon mitä analyysi kertoo ja säädän equt ja sitten kompuran - sä käytät jotain dessimilaatio-essimilaatio-sidudamaatio-multichain-compressoraattoria.
Toisaalta, mä yleensä työstän kitaramusaa ja sä teknoo, mä en ikinä käytä sidechainia mihinkään - vaikka junglee tekisinki
Epoche muokkasi viestiä 09:24 25.07.2011
Eikä mitään loukkausta, hieman erilaiset tyylit vaa..
Sori oon hieman vainoharhane..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#30 kirjoitettu 25.07.2011 10:23
Epoche kirjoitti:
Miks sä teet asiat niin monimutkaseks, mä katon mitä analyysi kertoo ja säädän equt ja sitten kompuran - sä käytät jotain dessimilaatio-essimilaatio-sidudamaatio-multichain-compressoraattoria.
ja sä käytät liikaa päihteitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#31 kirjoitettu 25.07.2011 12:37
veezay kirjoitti:
Epoche kirjoitti:
Miks sä teet asiat niin monimutkaseks, mä katon mitä analyysi kertoo ja säädän equt ja sitten kompuran - sä käytät jotain dessimilaatio-essimilaatio-sidudamaatio-multichain-compressoraattoria.
ja sä käytät liikaa päihteitä.
Voitit ehkä tän erän, mut mä tuun takasin - Minä tulen olemaan selkä!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|