Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Puhallinorkesterille sovittaminen

Jamsteri
Jamsteri
1073 viestiä

#1 kirjoitettu 20.05.2011 19:47 Muok:20.05.2011 20:07

Olin tässä viime aikoina miettinyt, että olisi hienoa sovittaa musiikkia soitettavaksi puhallinorkesterille. Jotenkin sitten tenttiinlukua vältellessäni päädyinkin tuumasta toimeen ja väsäsin pienen pelimusiikkimedleyn, jonka meinasin viedä testattavaksi orkesterille. Ennen kuin ehdin viedä sitä soitettavaksi niin vastaan tuli nettisivu, jossa oli listattuna muutamien orkesterisoittimien vahvuuksia ja rajoitteita. Sitä lukieassani sitten huomasin esim. että olin kirjoittanut klarineteille huomattavan hankalia sävelkulkuja. Kyseisellä nettisivulla oli kuitenkin mm. vaskipuhaltimille kirjoittamisesta tosi huonosti tietoa, eikä sitä oikein meinannut löytyä mistään muualtakaan.

Eli siis kysyn, että tietääkö kukaan mitään nettisivua tai kirjaa, jossa kerrottaisiin miten tällaisia sudenkuoppia voi välttää? Toki vinkit teiltäkin kelpaavat.

Jamsteri muokkasi viestiä 20:07 20.05.2011

^ Vastaa Lainaa

xoom
xoom
38 viestiä

#2 kirjoitettu 20.05.2011 20:49

täältä löytyy perustietoa http://www.mti.dmu.ac....

Orkestroinnista on paljon kirjoja. Itselläni on käytössä samuel adlerin kirja orchestration.

Se, miten vaativaa soitettavaa kirjoitat kannattaa latia sen mukaan, minkä tasoiselle orkesterille kappaletta tarkoitat esitettäväksi. Luultavasti alunperin kirjoittamasi klarinettistemma ei ole mitenkään mahdoton ammattilaissoittajalle.

Parasta mitä aluksi voit tehdä, on ottaa selvää eri puhallinsoitinten ns. heikoista ja vahvoista rekistereistä, tai ylipäänsä siitä, millainen kunkin soittimen ääni on sen eri rekistereissä ja kuinka niissä erilaiset äänenvoimakkuudet vaikuttavat äänenväriin.

Seuraavaksi kannattaa tutustua levyn ja partituurin kera johonkin alan musiikkiin ja miettiä tuon oppimasi rekisteritiedon perusteella, miksi säveltäjä on päätynyt juuri sellaisiin ratkaisuihin. Tästä oppii paljon. Huomiota kannattaa myös kiinittää pedaaliääniin, eli niihin salakavaliin pitkiin taustasäveliin joita ei oikeastaan noteeraa heti, mutta pois jätettynä saavat musiikin kuulostamaan ohuelta ja kuivalta.

^ Vastaa Lainaa

Effekt
Effekt
1473 viestiä

#3 kirjoitettu 20.05.2011 21:14

Jamsteri kirjoitti:
Eli siis kysyn, että tietääkö kukaan mitään kirjaa?


Samuel Adler - The Study of Orchestration

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri
1073 viestiä

#4 kirjoitettu 21.05.2011 12:56

Kiitokset xoomille ja Effektille! Pitääpäs käydä lainaamassa tuo Adlerin kirja kirjastosta jossain välissä kun kuulemma löytyy hyllystä.

^ Vastaa Lainaa

karman hardon
karman hardon
2008 viestiä

#5 kirjoitettu 23.05.2011 06:31 Muok:23.05.2011 06:32

Effekt kirjoitti:
Jamsteri kirjoitti:
Eli siis kysyn, että tietääkö kukaan mitään kirjaa?


Samuel Adler - The Study of Orchestration


joo, tämä...ja vaikka kustantaakin snadisti lisää (CDON.COMista/Bookplus.FI:stä about 80 euroa) niin kannattaa hommata kirjalle kaveriksi se 6 CD-ROMin boksi jossa audiokökkäreitä kirjan nuottiesimerkeistä, havainnollistaa kummasti.

karman hardon muokkasi viestiä 06:32 23.05.2011

...tai jos ei omaksi raaski, niin ehkä toi boksi tulee mukaan kirjastostakin.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu