Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kätevin tapa käsitellä sampleja

Whitel
Whitel
68 viestiä

#1 kirjoitettu 16.03.2011 19:09 Muok:16.03.2011 19:11

Olen tähän asti sivuuttanut sample-levyiltä löytyvät yksittäiset melodiset soundit esim. bassot, leadit jne., koska olen ajatellut että niitä on turhan hankala hyödyntää.
Mikä mahtaisi olla kätevä ohjelma niiden kanssa kikkailuun?

Vai kannattaako vain perehtyä Cubase 5:n samplen pyörittelyominaisuuksiin?

^ Vastaa Lainaa

GxBx
GxBx
4644 viestiä

#2 kirjoitettu 16.03.2011 19:55

realiteetin hukannut kirjoitti:
Siis mitä sää tuolla tarkoitat? Et käytä oneshotteja koska niitä on on liian vaikeaa käyttää?


Joo siis tässä haettiin neuvoja MELODIAoneshottien hyödyntämiseen.

Muakin kiinnostais tietää. Joku HC samplaaja vaikka veezay tai jacob vois valottaa asiaa...

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7687 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 16.03.2011 20:32 Muok:16.03.2011 20:46

jos perinteinen eri korkeuksilta soittaminen kuulostaa oksennukselta eikä sitä haeta, koittaisin todennäkösesti tehdä vaikka puolen tai kolmannesoktaavin välein melodynellä uusia sampleja ja tekisin niistä patchin sampleriin. pianonkaltaisen soittimen saaminen kuulostamaan järkevältä sittenkään on tosin lähes mahdotonta, joten pitää vaan kiltisti tyytyä siihen tai yrittää metsästää edes muutamalta eri oktaavilta oneshotteja. basson ja liidisoundin tapauksessa kannattaa ainakin koittaa syntesoida samaa soundia itse. pianon tai muun yleisen soittimen kohdalla, ellei kyseessä oo ihan mahdottoman makea ja uniikki soundi, tarpeeksi laadukkaita multisamplauksia löytänee suhteellisen helposti.

yhtaikaa kätevää ja hyvältä kuulostavaa tapaa en tiedä.

^ Vastaa Lainaa

Fakap
Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 17.03.2011 20:03

Tommoset tonaaliset samplet on hyvä saada looppaamaan oikein. Ableton Liven sampleri on aika hiton hyvä tässä ja monessa muussakin sämpylöinnissä. Reasonin NN-XT on vähän rajoittunut, mutta silläkin voi onnistua. FXpansionin Guru about sama juttu. Kontaktin nimeen monet vannoo, mutta en tiiä.. mä oon jotenkin kyrpiintynyt sen käyttöliittymään.

Samplejen layerointi on myös oma taiteenlajinsa. Pitää tunnistaa samplesta ne taajuudet, joita haluaa käyttää ja jättää tilaa niille taajuuksille, joita toisesta päällekkäisestä samplesta haluaa korostaa.

Samplekirjastojen loopeista saa mainioita oneshotteja kun leikkelee. Ja looppien iskujen sliceeminen on kätsyä jos haluaa rakentaa niistä uusia looppeja.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7687 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 24.04.2011 04:27

Standu kirjoitti:
Mikä järki yleensä on edes (ilmeisesti steinbergin) tehä kickdrum sample joka ei oo monona? Eihän siinä vielä jos kickin yläpää leviää stereokuvaan, mutta jos koko mörskä levähtää ni en ymmärrä mikä järki siinä on..

vastakysymys: mikä järki siinä on että kicki on monona?

^ Vastaa Lainaa

Sunt1o
Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3548 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 24.04.2011 09:12

Tracker aikoihinha tää oli niinku miul ainaki käytännössä lähes ainut vaihtoehto sitä oneshot leadia tai bassoa soittaa eri korkeuksilta. Kauhea ettiminen siinä oli looppien alun ja lopun kanssa.

En itse saanut ikinä niinku 'aidon kuulosta', mut monesti päädyin johonkin tulokseen joka ei kuulostanut esim. siltä leadilta mikä se alkuperäinen oli mutta mielestäni äärettömän siistiltä ja tavallaan elävältä. Kun se on kumminkin toisaalta ihan siisti tapa millä se ääni menee ruvelle tässä yhteydessä. Ainaki oikeessa asiyhteydessä.

^ Vastaa Lainaa

karman hardon
karman hardon
2008 viestiä

#7 kirjoitettu 24.04.2011 22:23

Massive Attackin Heligoland-levyllä on myös esimerkki siitä, miten basari heittelehtii stereokuvassa ja silti kuulostaa hiton hyvältä. Muistaakseni biisi on Flat Of The Blade.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7687 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 25.04.2011 17:52

Standu kirjoitti:
Perusteluina tähän, että matalimpien taajuuksien tulisi olla keskellä toimi se, että subwoofereita on yleensä yksi, joka toistaa matalimmat taajuudet ja jos basso leviää stereokuvaan niin sitä voi olla hankala/sekava toistaa.

ei se nyt liiemmin hankalampaa ole, mut äänenpainetta siinä menettää, ja koska bassot vaatii aika paljon enemmän energiaa että ne kuulostaa yhtä voimakkailta kuin vaikkapa keskiäänet, on sinälläänkin fiksua hyödyntää kummatkin kanavat. äänen tulosuuntaa on lisäksi sen vaikeampi havaita mitä matalammalle mennään. jos voimakas iskuääni (esim. basari) on pannattu jatkuvasti sivulle, se saattaa kuulostaa inhottavasti toispuoleiselta. mikään noista syistä ei tosin ole mikään ehdoton perustelu alapään monottamiselle.

Sen takia ihmettelen kick/basso sampleja, jotka ei soi keskellä vaan levii vasemmalle ja oikeelle.

eikö ne samplet saa sun mielestä sisältää ollenkaan stereoinformaatiota? onko basarin napsunkin ja bassosoundin keskialueenkin oltava tiukasti keskellä?

Ja olihan joskus jotain hankaluuksia saada vinyylille biisejä joissa bassot levisi liikaa oikeelle tai vasemmalle. Ihmetyttää vaan, että pitääkö toi perustelu paikkaansa minkä olen kuullut, vai onko se ihan puppuuta?

tuo pitää edelleenkin paikkansa. jos urassa on vain toisella kanavalla ääntä, neula heiluu enemmän sivusuunnassa ja on vaarana, että se hyppää uralta pois. toki vinyyleihinkin voi kaivertaa vaikka millaiset stereobassot, mut siitä ei saa kovin voimakkaan kuuloista ettei neulan sivuttaisliike olisi liian iso, ja dynamiikka kärsii.

joka tapauksessa toi on vain toinen syy biisin alapään monottamiselle, eikä se varsinaisesti liity ollenkaan siihen, että se kuulostaisi aina paremmalta.

"Useimmiten basso toimii parhaiten monona täysin keskelle panoroituna. Pieni määrä lyhyttä kaikua voi auttaa, mutta se voi häiritä basson hahmottamista tekemällä stereokuvasta "epästabiilin", kun basso pitäisi nimenomaan saada "lukittua" tiukasti bassorumpuun."

tosta ei käy ilmi, mihin kaiun pitäisi "auttaa", joten on vaikee ottaa kantaa tohon vinkkiin. liiallinen (liian voimakas ja/tai liian pitkä) kaiku basarin tai basson alapäässä kuulostaa rumalta joka tapauksessa, oli se sitten stereona tai ei.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7687 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 25.04.2011 23:58

Standu kirjoitti:
Jos miksaamisessa on yhtenä tarkotuksena saada parempi soundi niin lyhyt kaiku "auttaa" luomaan paremman soundin. Toi oli vaa villi veikkaus siitä mitä kirjottaja on ajatellu.

mitä ne muut tarkotukset on sun mielestä?

^ Vastaa Lainaa

karman hardon
karman hardon
2008 viestiä

#10 kirjoitettu 26.04.2011 07:18

kyl efektiluonteisesti voi perinteiset mono-soundit (kick, bassline, whatever) panoroida, efektoida, you-name-it, mut jos ne on efektifunktiossa läpi biisin niin kyllä se vaan aika friikiltä kuulostaa. Jos biisin on tarkoituskin kuulostaa pelkästään friikiltä niin sithän se on ihan ok.

basari ja bassline kun perinteisesti vie elektronisempia biisejä ns. eteenpäin, niin näiden elementtien kanssa friikkailussa kannattaa pysyä kohtuudessa, muuten koko biisi leviää käsiin. mitä enemmän matskua tän perustan päällä, sitä vähemmän jää tilaa spedeillä näiden kanssa. Sit kun raitoja on vaiks +50 ja ne on panoroitu sinnetänne, vedetty tilaefektien läpi ja möyhennetty muutenkin niin olis kyl hyvä että siellä biisin pohjana olis joku selkeä judanssi joka pitää meiningit ruodussa. minimalistisemmassa kamassa voi sitten friikkailla mielin määrin.

yleensä ottaenhan se kuulostaa erittäin kummalliselta kun panoroidaan joko bassline tai kick liikaa suuntaan tai toiseen, äänikuva kallistuu todella friikisti - mut oon mä sellaisiakin biiseä kuullut joissa esim. introssa on ollut bassline pannattu äärimmäisesti laitaan ja sit vasta versessä se hyppää keskelle. sekin voi toimia.

^ Vastaa Lainaa

Epoche
Epoche
5248 viestiä

#11 kirjoitettu 26.04.2011 20:27

Kyllähän bassoa sopii rytätä reunoille mielestäni, kunhan lopputulos on järkevä. Otan nyt esimerkin jossa, zubaut tarkkaan 2 minuutin kohdalla (ja hetken siitä eteenpäin) basso heiluu vaikka missä.

Haussa oli eräänlainen perkussiivinen efekti, joka kuulosti hyvältä vielä siinä pilvimäärässä..

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu