Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Koulu ja koulujärjestelmä Suomessa, varsinkin lukio

Twight
Twight
3600 viestiä

#1 kirjoitettu 20.08.2010 15:42

Tässä on uutinen huhtikuulta:
http://www.hs.fi/kultt...

Eli aikovat poistaa pääsykokeet korkeakouluista. Saadaan kuulemma ihmiset tehokkaammin työelämään, ja on reilumpaa lukiolaisille. Ja vähentää kuulemma sumaakin hakujonoissa.

Jo on aikoihin eletty.

Kyllä on niin tyhmä idea, ettei tosikaan! Pitää käyttää rivinvaihtoja sen painottamiseksi.

1. Jos pääsykokeet poistetaan, niin lukiota käymättömät eivät pääse korkeakouluihin. Se ei ollenkaan olisi reilua. Miksei joku saa mennä kouluun opiskelemaan, vaikka siihen olisi kykyä ja motivaatiota? Hirvittävää.

2. Jos pääsykokeet poistetaan, niin korkeakouluhauissa pätee vain ylioppilastodistus -- eli täytyy olla hyvä ENTISTÄKIN nuorempana. Nuorena tehdyt virheet kostautuvat.

Jos ylioppilaita vituttaa se, että amikset pääsee korkeakouluun, niin parempi katsoa peiliin kun on kerta mennyt lukioon, joka ei valmista mihinkään ammattiin kolmen vuoden aikana - ainoastaan avaa oven korkeakouluun (johon siis amiskin voi olla kyvykäs parin matikan ja fysiikan iltakurssin avulla.) Olen tajunnut, että lukio nykyisessä muodossaan on hölmöyttä ja ylioppilaskokeet on hölmöyttä. Mielestäni lukiota pitäisi erikoistaa siten, että voisi entistä tarkemmin valita haluamiaan kursseja jokaisena lukion vuonna.

Linkin takana mielipiteissä Minna Lindgrenillä on erinomainen heitto vaikka taisikin liioitella: miksei voi mennä esimerkiksi tehtaaseen kisälliksi peruskoulun jälkeen? Minä opiskelin paperinvalmistajaksi kolmessa vuodessa enkä noin 40 kk työkokemukseni aikana ole tarvinnut niitä tietoja juurikaan, koska vastuualueeni ovat olleet yksinkertaisia.

Tykkäsin Kari Enqvistin mielipiteestä, lukio kaipaa uudistamista. Mielestäni erilaisten koululaitosten rajoja pitää hämärtää ja tehdä kaikesta opiskelusta pienistä osista (kursseista/moduuleista) koostuvia. Ei tarvita termejä "ylioppilas" tai "paperimies" tai muita. Työnantaja osaa varmasti koulutuksesi perusteella valita, oletko sopiva työhön. Siten jokaisesta voi tulla sellainen osaaja kuin tahtoo ja sellainen, jonka työnantaja tarvitsee. Jos kaikki on samasta muotista niin ei se oikein palvele mitään tarkoitusta. Lisäkouluttautuminenkin tulee valtavan helpoksi.

Nuoret pistetään aina vain entistä aikaisemmin tekemään elämäänsä kriittisesti vaikuttavia päätöksiä. Se on väärin.

Aika sekava viesti mutta asiaa on vaikea jäsennellä.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 20.08.2010 16:12

Twight kirjoitti:

Aika sekava viesti mutta asiaa on vaikea jäsennellä.


Pistä 4-5 asiaan liittyvää kysymystä pohjustukseksi?

^ Vastaa Lainaa

Twight
Twight
3600 viestiä

#3 kirjoitettu 20.08.2010 16:26

Haava kirjoitti:
Pistä 4-5 asiaan liittyvää kysymystä pohjustukseksi?


No, pääpointtini oli: Onko meidän koulujärjestelmän rakenteessa parantamisen varaa?

Pitäisikö koulunkäyntiin liittyviä asioita (valinnat, koulutuksen sisältö) säädellä ennemmin valtio vai koulu itse? (Eli yksi muotti vai yksilöityjä muotteja)

Lukiolaisilla on ongelmia päästä korkeakouluihin. He, jotka ovat ottaneet rahanarvoisia preppauskursseja lukion jälkeen, pääsevät helpommin. Onko tämä oikein? Mitä tehdä?

Pitääkö lukiota käymättömillä olla yhtäläinen oikeus päästä korkeakouluun?

Tradenomeja on liikaa. Muitakin ihmisiä on liikaa. Onko tämä hyvä asia? Mitä tehdä?

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 20.08.2010 16:32

Twight kirjoitti:

Onko meidän koulujärjestelmän rakenteessa parantamisen varaa?


Mä tahtoisin nähä sen, joka sanoo, että ei?

Pitäisikö koulunkäyntiin liittyviä asioita (valinnat, koulutuksen sisältö) säädellä ennemmin valtio vai koulu itse? (Eli yksi muotti vai yksilöityjä muotteja)


Kyllä minusta valtionkin pitää säädellä sitä. Täysin villi systeemi menee helpsoti huonoksi.

Lukiolaisilla on ongelmia päästä korkeakouluihin. He, jotka ovat ottaneet rahanarvoisia preppauskursseja lukion jälkeen, pääsevät helpommin. Onko tämä oikein? Mitä tehdä?


Periaatteessa jos se kauhan isoksi paisuu, niin huono.. toisaalta vaikea sanoa miten sitä voisi estääkkää, kun en oikein kietoakaan kannata.

Pitääkö lukiota käymättömillä olla yhtäläinen oikeus päästä korkeakouluun?


Ei. Lukio on korkeakouluihin valmistava laitos. Lähtökohtaisesti korkeakouluun mennään lukion kautta. Jos tahtoo korkeakouluun, niin käy ensin lukion. Sitten on toki järkeviä poikeuksia, että ensin käydään vaikka insinööriksi ja sitten sopivalla kiintiöllä soveltuvia henkilöitä voidaan huolia oman alan korkeakouluopintoihin (tekniseen korkeakouluun) jne.. Mutta siis lähtökohtaisesti lukion kautta.

Tradenomeja on liikaa. Muitakin ihmisiä on liikaa. Onko tämä hyvä asia? Mitä tehdä?


No siis koulutettujen määrän arvioiminen on älyttömän vaikeaa ja hankalaa. Todella kaukonäkösitä hommaa jossa tulevasta ei tiedä. Se vaan pitää yrittää tehdä niin hyvin kuin mahdollista.

^ Vastaa Lainaa

BVR
BVR
20365 viestiä

#5 kirjoitettu 20.08.2010 16:33

Emmie tiie et liittyyks tää periaattees asiaan, mut vasta oli jossain uutisis et yliopistoihin hakijoissa "syrjitään" ammattikoulun/tai vastaavan tutkinnon omaavia, että lukiolaiset ovat ekalla sijalla. Vähä niiQ epist.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 20.08.2010 16:35

BVR kirjoitti:
Emmie tiie et liittyyks tää periaattees asiaan, mut vasta oli jossain uutisis et yliopistoihin hakijoissa "syrjitään" ammattikoulun/tai vastaavan tutkinnon omaavia, että lukiolaiset ovat ekalla sijalla. Vähä niiQ epist.


Kai nyt, kun lukion koko idea on valmistaa korkeakuolututkintoon. Lähtökohtaisesti JOS tahtoo korkeakouluun, niin kannattaa mennä lukioon.

^ Vastaa Lainaa

Twight
Twight
3600 viestiä

#7 kirjoitettu 20.08.2010 17:37

Twight kirjoitti:
Onko meidän koulujärjestelmän rakenteessa parantamisen varaa?

Haava kirjoitti:
Mä tahtoisin nähä sen, joka sanoo, että ei?

Mitä parantamisen varaa meidän koulujärjestelmässä on?

Ei. Lukio on korkeakouluihin valmistava laitos. Lähtökohtaisesti korkeakouluun mennään lukion kautta. Jos tahtoo korkeakouluun, niin käy ensin lukion. Sitten on toki järkeviä poikeuksia, että ensin käydään vaikka insinööriksi ja sitten sopivalla kiintiöllä soveltuvia henkilöitä voidaan huolia oman alan korkeakouluopintoihin (tekniseen korkeakouluun) jne.. Mutta siis lähtökohtaisesti lukion kautta.

Niinhän se nykyään meneekin. Miksi näin pitää olla? Keksin idean: Jos lukio poistetaan täysin, niin sitten amiksilla ja amk-insseillä ei ole ongelmaa päästä yliopistoihin. Lisäksi ei ole lukiolaisia, joilla on ongelmia päästä yliopistoihin. -> Kaikilla on 2. asteen koulutuksen jälkeen pätevyys jollekin alalle ja kaikilla on hyvät mahdollisuudet jatkokouluttautua. Problem solved!

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 20.08.2010 18:00

Twight kirjoitti:

Niinhän se nykyään meneekin. Miksi näin pitää olla?


Minusta yleissivustys on hyvä juttu akateemisuuden pohjalla. Minusta ei ole hyvä juttu, että diplomiinsinöörit ymmärtävät vain tgkniikasta tai olsiivat kaikki sairaanhoitopohjalla jne.. jne..

Keksin idean: Jos lukio poistetaan täysin, niin sitten amiksilla ja amk-insseillä ei ole ongelmaa päästä yliopistoihin.


Ideasi on typerä. Rapauttaa akateeminen yleissivistys. Tosi dorkaa minusta ja erittäin lyhytnäköistä pitkällä tähtäimelä. Juuri tuollaista tehokkuusajattelua syväosaamisen kustannuksella.

Amiksilla ja amk-lisenssillä pitääkin minusta olla ongelma päästä yliopistoihin. Heidän pitäisi olla työvalmiita.

On järjetöntä a) Kouluttaa kaikkia yliopistossa b) Rapauttaa yliopsitotutkintoa suorittavia yleisisvityksen pohja.

Aidosti tyhmin idea pitkään aikaan mitä olen kuullut.

Lisäksi ei ole lukiolaisia, joilla on ongelmia päästä yliopistoihin. -> Kaikilla on 2. asteen koulutuksen jälkeen pätevyys jollekin alalle ja kaikilla on hyvät mahdollisuudet jatkokouluttautua. Problem solved!


Ongelma ratkaistu ja isompi luotu tilalle. Jee!

^ Vastaa Lainaa

Valium for Van Gogh
Valium for Van Gogh
11143 viestiä

#9 kirjoitettu 20.08.2010 18:03 Muok:20.08.2010 18:05

Twight kirjoitti:
eli täytyy olla hyvä ENTISTÄKIN nuorempana. Nuorena tehdyt virheet kostautuvat.
[...]
niin parempi katsoa peiliin kun on kerta mennyt lukioon, joka ei valmista mihinkään ammattiin kolmen vuoden aikana
[...]
Mielestäni lukiota pitäisi erikoistaa siten, että voisi entistä tarkemmin valita haluamiaan kursseja jokaisena lukion vuonna.
[...]
Nuoret pistetään aina vain entistä aikaisemmin tekemään elämäänsä kriittisesti vaikuttavia päätöksiä. Se on väärin.

Aika sekava viesti mutta asiaa on vaikea jäsennellä.


Sekavaa joo. Ei ihan tule selväksi mikä on mielipiteesi. Nuoret joutuvat tekemään kriittisiä päätöksiä elämästään liian varhain, joten kannattaa mennä lukiota mielummin amikseen, jotta pääsee jo 15-vuotiaana päättämään tulevan ammattinsa? Lukion tulisi antaa parempi mahdollisuus erikoistua tietylle alalle, koska on väärin, että nuori joutuu tekemään tuollaisia päätöksiä siinä iässä? Vai siis häh?

Taidat olla kaksoisagentti!

^ Vastaa Lainaa

Twight
Twight
3600 viestiä

#10 kirjoitettu 20.08.2010 18:35

Haava kirjoitti:
Minusta yleissivustys on hyvä juttu akateemisuuden pohjalla. Minusta ei ole hyvä juttu, että diplomiinsinöörit ymmärtävät vain tgkniikasta tai olsiivat kaikki sairaanhoitopohjalla jne.. jne..

Peruskoulusta saadaan yleissivistys.
Mitä muuta diplomi-insinöörin täytyy tietää, kuin omaa alaansa koskevat asiat? Ymmärrätkö kysymykseni?

Amiksilla ja amk-lisenssillä pitääkin minusta olla ongelma päästä yliopistoihin. Heidän pitäisi olla työvalmiita.

Minusta on käsittämätöntä, että lähtökohtaisesti jollain ihmisryhmällä täytyy yhteiskunnassa olla ongelma. Se on mielestäni kamalaa.
Mitäpä, jos amislaisen alalla on valtavasti ylitarjontaa ammattilaisista mutta tämä rakastaa alaansa, joten haluaa korkeakouluttautua sille? Tuomitsetko hänet ja muut kouluttautumaan ammattilaiseksi toiselle alalle tai toivomaan, että työpaikkoja kuitenkin syntyy?
Mitäpä, jos amislainen, joka on 15-vuotiaana valinnut alakseen levyseppähitsauksen, huomaakin 24-vuotiaana harrastettuaan fysiikkaa 5 vuotta, että rakastaa fysiikkaa yli kaiken ja haluaa olla tutkijana materiaalitekniikan alalla? Tuomitsetko hänet olemaan pelkkä harrastelija ja toimimaan levyseppähitsaajana, unelmoiden miellyttävästä ammatista?

On järjetöntä Kouluttaa kaikkia yliopistossa
[...]
Aidosti tyhmin idea pitkään aikaan mitä olen kuullut.

Tarkoitatko, että on järjetöntä tarjota mahdollisuus korkeakoulutukseen heille, joilla on motivaatiota ja kykyjä? No, lukion lakkauttaminen oli kuitenkin vain ajatusleikki, jolla halusin löytää syysi sen nykyisen rakenteen puolustamiseen.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#11 kirjoitettu 20.08.2010 19:22

Twight kirjoitti:
eli täytyy olla hyvä ENTISTÄKIN nuorempana. Nuorena tehdyt virheet kostautuvat.

Mielestäni lukiota pitäisi erikoistaa siten, että voisi entistä tarkemmin valita haluamiaan kursseja jokaisena lukion vuonna.

Mielestäni erilaisten koululaitosten rajoja pitää hämärtää ja tehdä kaikesta opiskelusta pienistä osista (kursseista/moduuleista) koostuvia.

...
Siten jokaisesta voi tulla sellainen osaaja kuin tahtoo ja sellainen, jonka työnantaja tarvitsee. Jos kaikki on samasta muotista niin ei se oikein palvele mitään tarkoitusta. Lisäkouluttautuminenkin tulee valtavan helpoksi.

Nuoret pistetään aina vain entistä aikaisemmin tekemään elämäänsä kriittisesti vaikuttavia päätöksiä. Se on väärin.


Tuost nyt äkkiä poimittuna nuo olennaiset ongelmat tuossa asiassa.
En tiedä teitkö sen tietoisesti, mutta n. joka toinen noista lainauksista sotii joka toista vastaan jossain määrin.

Enkä tosiaan nyt halua hyökätä sinua vastaan tai edes asiaasi vastaan, vaan ainoastaan todeta, että kaksiteräistä miekkaa tuossa heilutetaan.
Sitä voi haluta opiskelijoille vapaat kädet, mutta täytyy samalla muistaa että 15-16 -vuotias nuori on usein vielä vähän epäkypsä eikä välttämättä tiedä mitä haluaa elämältään.

Esimerkki:
Pena menee peruskoulun jälkeen lukioon. Pena skulaa skebaa.
Pena keskittyy musiikkiin ja muihin taideaineisiin, mutta lukuaineista muu kuin äidinkieli ei oikein kiinnosta, ja sekin vain koska Pena haluaa myös kirjoittaa runoja ja lyriikkaa.
Pena kirjoittaa ylioppilaaksi, aineina äidinkieli, musiikki, taidehistoria ja historia.

Penasta kasvaa kolmekymppinen rappiomuusikko, jolla on päätä mutta paskat paperit. Penalle maistuu olut.
Pena haluaa lääkäriksi...

Paska tsägä.



Niin, toisaalta sanoit kyllä että niin nuoren ei pitäisi pystyä vaikuttamaan omaan elämäänsä vielä niin paljon, mutta toisaalta sitten kuitenkin halusit enemmän valinnaisuutta opintoihin.
Which is it?

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 21.08.2010 13:27

Twight kirjoitti:

Peruskoulusta saadaan yleissivistys.


Välttävä sellainen ehdottomasti joo.

Mitä muuta diplomi-insinöörin täytyy tietää, kuin omaa alaansa koskevat asiat? Ymmärrätkö kysymykseni?


Lukion oppimäärä on minusta aika hyvä suuntaviiva mitä hänne minusta suunnilleen on hyvä ymmärtää. Enkä nyt sano, että se täysin välttämätöntä kaikkien diplomiinsinöörine kohdalla. Yritän sano, että on koko yhteikunnan etu että diplomi-insinöörit ovat myös laajasti sivistyneitä.

Minusta on käsittämätöntä, että lähtökohtaisesti jollain ihmisryhmällä täytyy yhteiskunnassa olla ongelma. Se on mielestäni kamalaa.


Ymmärrän. Ratkaisusi tähän ongelmaan oli vain läpensä huono.

Mitäpä, jos amislaisen alalla on valtavasti ylitarjontaa ammattilaisista mutta tämä rakastaa alaansa, joten haluaa korkeakouluttautua sille? Tuomitsetko hänet ja muut kouluttautumaan ammattilaiseksi toiselle alalle tai toivomaan, että työpaikkoja kuitenkin syntyy?


En tuomitse. Minusta pienelle osalle pitää tarjota tähän mahdollisuus. Kuten jo sanoin, niin en ole poiukkeuksetta sitä mieltä, että korkeakouluihin mennään lukion kautta. Kyllä sinne minusta poikkeuksia mahtuu sopiva kiintiö. Ainahan sitä voi myös vetästä myös sen lukion aikuisenakin. Vaikka töiden ohessa.

Mitäpä, jos amislainen, joka on 15-vuotiaana valinnut alakseen levyseppähitsauksen, huomaakin 24-vuotiaana harrastettuaan fysiikkaa 5 vuotta, että rakastaa fysiikkaa yli kaiken ja haluaa olla tutkijana materiaalitekniikan alalla? Tuomitsetko hänet olemaan pelkkä harrastelija ja toimimaan levyseppähitsaajana, unelmoiden miellyttävästä ammatista?


En tuomitse. Menee lukioon.

Tarkoitatko, että on järjetöntä tarjota mahdollisuus korkeakoulutukseen heille, joilla on motivaatiota ja kykyjä?


Tyhmään kysymyskeen saat ansaitsemasi vastauksen: En tarkoita.

No, lukion lakkauttaminen oli kuitenkin vain ajatusleikki, jolla halusin löytää syysi sen nykyisen rakenteen puolustamiseen.


Että et oikeasti kannata sitä? No hyvä, sillä oli sen sen verran vahingollinen ajatus kyllä.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#13 kirjoitettu 22.08.2010 17:10

Naurettavaa. Aivan vitun naurettavaa. Lukion papereilla suoraan korkeakouluun, mitä helvettiä? Jos kirjotat laudaturin pitkästä matikasta ja kemiasta niin pääset suoraan opiskelemaan musiikkitiedettä, vai?

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 22.08.2010 17:59

realiteetin hukannut kirjoitti:

Siis mitä kummaa siinä on?


Pääsykokeen puuttumiseen lähinnä taisi viitata.

^ Vastaa Lainaa

Chadonna
Chadonna
Lesbian Pain
5658 viestiä

#15 kirjoitettu 22.08.2010 18:00 Muok:22.08.2010 18:02

Joopa. Onneksi pääsin kouluun nyt, tosin AMKhon. Yliopiston ovet ei aukee miule enää ikinä, kun en lukenu ylioppilaskokeisii ja kirjotin vaa C:n paperit

Chadonna muokkasi viestiä 18:00 22.08.2010

Vähän dorkaa, mut toisaalta.. Jotenkin sitä koulutusinflaatiota on säännösteltävä. Mikäli yliopistosta ei tehä vaikeemminpäästävä, niin kaikki on korkeestikoulutettuja. Ja se ei oo hyvä. MUtta tästä ollaan keskusteltu muullonkin. Keskiluokkaa kustaan silmään ja pyritään tekemään taas yläluokka, mut jostain syystä muuta keinoa yhteiskunnan yläpitoon ei päättäjät keksi.

Ei miulakaa oo vastausta.

^ Vastaa Lainaa

Twight
Twight
3600 viestiä

#16 kirjoitettu 22.08.2010 19:32

Haava kirjoitti:
Lukion oppimäärä on minusta aika hyvä suuntaviiva mitä hänne minusta suunnilleen on hyvä ymmärtää. Enkä nyt sano, että se täysin välttämätöntä kaikkien diplomiinsinöörine kohdalla. Yritän sano, että on koko yhteikunnan etu että diplomi-insinöörit ovat myös laajasti sivistyneitä.

Nykyään tietoa on niin paljon joka puolella, että sitä yleissivistyy helposti ilmankin lukiotakin. Mitkä ovat mielestäsi sellaisia aihealueita, joita näiden korkeampien koulutuksien kävijöiden tulisi ymmärtää? Eli mitä yhteiskunta, työnantaja tai joku muu menettää, kun DI on ainoastaan pätevä, ei 'yleissivistynyt'?

Minä kirjoitin:
Mitäpä, jos amislainen, joka on 15-vuotiaana valinnut alakseen levyseppähitsauksen, huomaakin 24-vuotiaana harrastettuaan fysiikkaa 5 vuotta, että rakastaa fysiikkaa yli kaiken ja haluaa olla tutkijana materiaalitekniikan alalla? Tuomitsetko hänet olemaan pelkkä harrastelija ja toimimaan levyseppähitsaajana, unelmoiden miellyttävästä ammatista?

Haava:
En tuomitse. Menee lukioon.


Oletetaan, että ihmisellä on jo melko hyvin tiedossa lukion aikana opittuja asioita, ihan vaan netistä lukemalla. Pitääkö silti mennä lukioon, jotta on se paperinpala? Yhtä hyvin voidaan järjestää pääsykoe, haastattelu tai vastaava, ja hakija säästää vuosia elämästään ja lisäksi opetusresursseja.

Nyt kuitenkin, kuten aloitusviestin linkistä voi päätellä, ollaan ottamassa pois näitä pääsykokeita. Siitä olet varmaan samaa mieltä, että huono juttu, koska yllä sanoit niitä kannattavasi.

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#17 kirjoitettu 22.08.2010 21:17

Ei mitään ongelmaa, olispahan itelläkin tullut oltua lukiossa vähän ahkerampi. Onko tässä ketjussa kukaan muuten edes muistanut, että on olemassa avoimia yliopistoja? Niitä ei varmaan olla poistamassa?

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#18 kirjoitettu 22.08.2010 21:21

Twight kirjoitti:
2. Jos pääsykokeet poistetaan, niin korkeakouluhauissa pätee vain ylioppilastodistus -- eli täytyy olla hyvä ENTISTÄKIN nuorempana. Nuorena tehdyt virheet kostautuvat.


No vittu, ylioppilaskirjotukset sentään tehään 18-19 vuotiaana. Amikseen menevät päättävät tulevan ammattinsa jo 15 vuotiaana.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7993 viestiä

#19 kirjoitettu 22.08.2010 22:17

realiteetin hukannut kirjoitti:

Joo oli vain vähän kummalinen tuo jäsentely. Mutta ainakin tekniikanalalla tuo on ihan tuttua tavaraa. Tarpeeksi hyvillä arvosanoilla matemaattisista aineista omaa, nii pääsee suoraan sisään.


Joo, kyllä tää on tiedossa. Ja se nyt onkin ihan loogista että tarpeeksi hyvillä yo-arvosanoilla matemaattis-luonnontieteellisistä aineista pääsee nimenomaan tekniikan aloille ja fysiikkaan ja kemiaan ja näin toisin. Mutta juurikin tuo että jollekin sellaisille aloille joille vaaditaan jonkinlaista erikoisempaa osaamista (esim. just taide- ja kulttuurialat) pääsisi suoraan jollain pitkän matikan ällällä. Hyi.

Chadonna kirjoitti:

Joopa. Onneksi pääsin kouluun nyt, tosin AMKhon. Yliopiston ovet ei aukee miule enää ikinä, kun en lukenu ylioppilaskokeisii ja kirjotin vaa C:n paperit


Lulz, emmäkää mut sain silti M:n.

^ Vastaa Lainaa

Belrak
Belrak
646 viestiä

#20 kirjoitettu 22.08.2010 22:23 Muok:22.08.2010 22:24

Vessajono kirjoitti:
Mutta juurikin tuo että jollekin sellaisille aloille joille vaaditaan jonkinlaista erikoisempaa osaamista (esim. just taide- ja kulttuurialat) pääsisi suoraan jollain pitkän matikan ällällä. Hyi.

Pöh, kyllähän ne nykyisinkin painottaa niitä haettavan koulutusalan kannalta tärkeimpiä aineita sieltä ylioppilastokarista. Miten ois esim. musiikin tai kuvataiteen numero ylioppilastodistuksesta? Siinä todistuksessa kun nimittäin on muutakin kuin ne kirjoitusten tulokset.

Belrak muokkasi viestiä 22:24 22.08.2010

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu