Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Summerhill School

näisten lentöpällö
näisten lentöpällö
1536 viestiä

#1 kirjoitettu 09.05.2010 18:35

Neillin ajatukset ovat hirveän hyviä pedagogisesti, mutta aika pelottavan suuri vastuu oppilailla on kuitenkin. Seuraava lainaus on humaani:

"I would rather Summerhill produced a happy street sweeper than a neurotic Prime Minister." -- A.S. Neill

Ajatus siitä, että opetus menisi oppilaan taitojen ja kiinnostusten mukaan on hyvä siinä vaiheessa tietty kun perustaidot on opittu. Ei kaikkien tarvitse tietää Peloponnesolaissodista tai Planckin vakiosta eikä varsinkaan siitä, miten 'ostakaa makkaraa' soitetaan nokkahuilulla, mutta ihminen joka ei tiedä mistä lapset tulevat tai ei osaa yhteen- ja kertolaskua ei välttämättä voi toimia optimaalisesti yhteiskunnassa.

^ Vastaa Lainaa

näisten lentöpällö
näisten lentöpällö
1536 viestiä

#2 kirjoitettu 09.05.2010 20:57 Muok:09.05.2010 20:58

Mun mielestä se, että ei tule huijatuksi on ihan hyvä perustelu matematiikan perusteiden oppimiselle. Tietenkin metsässä erakkona voi toimia ihan miten huvittaa, mutta siellä taas on ihan erilainen painotus sanoille 'pakko' ja 'tarve'.

^ Vastaa Lainaa

näisten lentöpällö
näisten lentöpällö
1536 viestiä

#3 kirjoitettu 09.05.2010 21:11

ossi kirjoitti:
naisten lentopallo kirjoitti:
Mun mielestä se, että ei tule huijatuksi on ihan hyvä perustelu matematiikan perusteiden oppimiselle. Tietenkin metsässä erakkona voi toimia ihan miten huvittaa, mutta siellä taas on ihan erilainen painotus sanoille 'pakko' ja 'tarve'.

ja koska ihminen kykenee ymmärtämään tämänkin asian ilman että on "pakko", niin omaksi parhaakseen se voi omasta tahdostaan oppia matematiikkaa? esimerkiksi, minulla ei oo enää mitään tarvetta menestyä yhteiskunnassa. toki osaan matematiikkaa jonku verran ja montaa muutakin juttua. jos haluaisin menestyä tässä yhteiskunnassa, niin on mulla siihenki kyvyt. mutta haluan menestyä muissa asioissa. niinkun esimerkiksi oppia hyväksymään kaikki ihmiset semmosena kun ne on. paljo tärkeämpi kyky ku kyky huijata ihmisiä ostamaan uusia muovisia kiiltäviä juttuja. sekin kyky on hallussa kyllä mutten käytä sitä kykyä.


En näe tässä nyt ristiriitaa. Vaikka olenkin sitä mieltä, että suorituskeskeinen kulttuuri vie länsimaista ihmistä kauemmas sivistyksestä ja kohti suorituskeskeistä eläinten laumakulttuuria, on silti tiedettävä ja osattava jotain että voi elää täällä. Esimerkiksi ihmisten kanssa kommunikoiminen ymmärrettävästi kielellä ja muiden ihmisten uskontojen ja kulttuurien tapojen tuntemusta että näitä voi ymmärtää.

^ Vastaa Lainaa

Goatsemencommando
Goatsemencommando
18200 viestiä

#4 kirjoitettu 09.05.2010 21:14 Muok:09.05.2010 21:15

Mä veikkaan että suurin osa lapsista ei alkais opettelemaan koulussa esim. just matematiikkaa, ellei niitten ole "pakko". Lapset kun harvemmin itse tiedostavat sen että mikä on heille parhaaksi ja mitä taitoja he tarvitsevat tulevaisuudessa, ja matematiikka ei ole mitenkään kiehtova aihe useimmalle ihmiselle. Vielä vanhempanakaan.

Ei sinällään, en minäkään mitään helvetin hankalia laskusuorituksia nykyään tarvitse, mutta kyl jotain sentään täytyy osata.

^ Vastaa Lainaa

Thimns
Thimns
4927 viestiä

#5 kirjoitettu 09.05.2010 21:26

Goatsemencommando kirjoitti:
Ei sinällään, en minäkään mitään helvetin hankalia laskusuorituksia nykyään tarvitse, mutta kyl jotain sentään täytyy osata.


Täytyminen on vähän huono sana tohon kohtaan, eihän kenenkään täydy tehdä tai osata yhtään mitään. Sen sijaan jos haluaa tehdä jotain tiettyä asiaa, joutuu usein osaamaan ensin muutaman muun asian jne.

Esimerkkinä nyt vaikka tälläkin forumilla useita kiinnostava aihe nimeltä digitaalinen signaalinkäsittely. Joo, sitä voi lähteä opiskelemaan kylmiltään suoraan kirjasta jos on ihan vitun fiksu, mutta useimmille aiheeseen vähänkään syvällisemmin perehtyminen...
...vaatii pohjalle jonkinasteista elektroniikan ymmärtämistä,
...mikä taas vaatii vaihtosähkötekniikan ymmärtämistä,
...mikä taas vaatii tasasähkötekniikan ymmärtämistä,
...ja kaikki viisi mainittua vaativat vähintään peruskoulutason matematiikan ymmärtämistä.

Siinä vaiheessa voi tulla mieleen että voi kun oisin keskittynyt matematiikan tunnilla edes vähän ettei tarttis lähteä sen opettelemisesta liikkeelle, se kun olis sillon oppivassa iässä ollut vielä helppoakin.

Ja toiseksi silloin ala-asteella tuskin on kukaan osannut ajatella että minä tahdon ryhtyä prosessoimaan digitaalista signaalia isona.

^ Vastaa Lainaa

näisten lentöpällö
näisten lentöpällö
1536 viestiä

#6 kirjoitettu 09.05.2010 21:28

Peruskoulutason matematiikalla ei kyllä vaihtosähköä vielä ymmärretä. Tasasähköön vielä menee, mutta mulle tuli imaginäärilaskut vastaan lukiossa pitkässä matikassa.

^ Vastaa Lainaa

näisten lentöpällö
näisten lentöpällö
1536 viestiä

#7 kirjoitettu 09.05.2010 21:35

ossi kirjoitti:
Thimns kirjoitti:
Täytyminen on vähän huono sana tohon kohtaan, eihän kenenkään täydy tehdä tai osata yhtään mitään. Sen sijaan jos haluaa tehdä jotain tiettyä asiaa, joutuu usein osaamaan ensin muutaman muun asian jne.

jos haluaa tehdä jotain tiettyä asiaa, niin millon se tuntuu siltä että "joutuu" opettelemaan jotain? mää opiskelin ihan intohimosesti ja omasta tahdosta 3.5 vuotta ammattikorkeakoulussa studiotekniikkaa. ja ihan omasta tahdosta lopetin sen kesken kun omatunto ei kestäny musabisneksen kieroiluja. kohta tiskaan omasta tahdosta.


Minkälaisia nämä musabisneksen kieroilut olivat konkreettisella tasolla, eli yksittäisinä tapahtumina? Tarvitsen hiukan täsmennystä.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#8 kirjoitettu 09.05.2010 22:03 Muok:09.05.2010 22:04

Todella hieno ajatus.

Varsinki se että voi mennä omaa tahtiaan, eikä sitä tahtia minkä luokan hitaimmat ja opetussuunnitelmat laativat.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 22:03 09.05.2010

Ja iha sama mitä skeptikot murmuttaa, toi koulu ilmeisesti toimii, koska se on vielä olemassa.

^ Vastaa Lainaa

näisten lentöpällö
näisten lentöpällö
1536 viestiä

#9 kirjoitettu 09.05.2010 22:06

Tusina Immonen kirjoitti:
Todella hieno ajatus.

Varsinki se että voi mennä omaa tahtiaan, eikä sitä tahtia minkä luokan hitaimmat ja opetussuunnitelmat laativat.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 22:03 09.05.2010

Ja iha sama mitä skeptikot murmuttaa, toi koulu ilmeisesti toimii, koska se on vielä olemassa.


Tuloksetkin ovat ilmeisesti olleet äärimmäisen hyviä. Tietty sisäoppilaitosympäristö ja osaavat opettajat vaikuttavat asiaan todella paljon, mutta todella kiinnostava konsepti ideatasolla.

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#10 kirjoitettu 10.05.2010 10:42

Osittain toimiva systeemi. Esim. taideaineisiin, käsityöhön ja liikunnan tunteihin voitais hyvinkin noita soveltaa. Mutta miusta yläasteelle mentäessä voitaisiin vasta kaikkien aineiden kohdalla tota soveltaa kunnolla. Lukemaan, laskemaan ja biologian perusteita tuntemaan pitäis nyt ainakin oppia. Mutta siis turhaanhan niitä tiettyjä tyyppejä on historiantunnilla väkisin istuttaa, jos se numero on aina ollut ja tulee pysymäänkin vitosena. Jos ei vaan mikään mene kaaliin, niin on miusta ajan ja energian tuhlausta.

^ Vastaa Lainaa

Thimns
Thimns
4927 viestiä

#11 kirjoitettu 10.05.2010 10:47

naisten lentopallo kirjoitti:
Peruskoulutason matematiikalla ei kyllä vaihtosähköä vielä ymmärretä. Tasasähköön vielä menee, mutta mulle tuli imaginäärilaskut vastaan lukiossa pitkässä matikassa.


Niin, unohtui se "jonkinasteista" siitä vaihtosähkön ja tasasähkön edestä. Vaihtosähkössä pärjää helvetin pitkälle trigonometrian ja vektorien kanssa ja niitä ainakin muistaakseni minulle opetettiin jo peruskoulussa ja jos ei opetettu, niin peruskoulumatematiikalla ne sisäisti varsin nopeasti.

^ Vastaa Lainaa

Thimns
Thimns
4927 viestiä

#12 kirjoitettu 10.05.2010 10:53

ossi kirjoitti:
jos haluaa tehdä jotain tiettyä asiaa, niin millon se tuntuu siltä että "joutuu" opettelemaan jotain?


Okei, se oli ehkä huono sananvalinta, sanotaan sitten vaikka että "täytyy opetella".

Joka tapauksessa pointti ei ollut tuo, vaan se että jos ei perusasioita ole opetellut/oppinut oppivassa iässä, on niiden oppiminen (ja syventävä opiskeleminen) aikuisena selvästi vaikeampaa. Näin siis ainakin keskimääräisellä älykkyydellä varustetulle ihmiselle.

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#13 kirjoitettu 10.05.2010 12:15

Jos lähdetään siitä lähtökohdasta et jokainen ihminen tekee vain yhtä asiaa koko ikänsä, ni täähän on mitä mainioin systeemi. Mut jos sähköasentaja haluaa ryhtyä joskus leipuriksi niin se onkin sit vähän paskempi juttu.

^ Vastaa Lainaa

Thimns
Thimns
4927 viestiä

#14 kirjoitettu 10.05.2010 12:56

ossi kirjoitti:
mutta siis meinaan että jos ihminen on vapaa olemaan sitä mitä on, niin kyllä se aika varhaisessa vaiheessa jo ilmenee minusta.


Tuohon voin vastata vain omien kokemusteni perusteella; minua ei peruskouluikäisenä kiinnostanut sähkötekniikka minkään vertaa, mutta nyt kiinnostaa. Samoin pianonsoiton kanssa, jos ei meille olisi sitä pianoa jossain vaiheessa ilmestynyt, en olisi koskaan sellaista pyytänyt hankkimaan ja pianokoulu oli lähinnä sellaista puoliväkinäistä ajan kuluttamista. Vasta sitten joskus parikymppisenä innostuin sen soittamisesta oikeasti.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#15 kirjoitettu 10.05.2010 22:03

Thimns kirjoitti:
ossi kirjoitti:
mutta siis meinaan että jos ihminen on vapaa olemaan sitä mitä on, niin kyllä se aika varhaisessa vaiheessa jo ilmenee minusta.


Tuohon voin vastata vain omien kokemusteni perusteella; minua ei peruskouluikäisenä kiinnostanut sähkötekniikka minkään vertaa, mutta nyt kiinnostaa. Samoin pianonsoiton kanssa, jos ei meille olisi sitä pianoa jossain vaiheessa ilmestynyt, en olisi koskaan sellaista pyytänyt hankkimaan ja pianokoulu oli lähinnä sellaista puoliväkinäistä ajan kuluttamista. Vasta sitten joskus parikymppisenä innostuin sen soittamisesta oikeasti.


Toisaalta erilaisessa kasvuympäristössä mielenkiinnonkohteet olis voinu olla paljonki erilaiset.
Jossittelu tosin on kyllä aika turhaa, kun ei sitä niinku tiiä täs vaiheessa enää...

^ Vastaa Lainaa

appmas
appmas
182 viestiä

#16 kirjoitettu 11.05.2010 15:25 Muok:11.05.2010 15:26

Kiinnostava idea, mutta rajaisin sitä hieman enemmän ns. luoville lapsille sopivammaksi. Esim. henkilöille, joita kiinnostaa luovat aineet, liikunta, käsityöt, jne.

Mutta tuosta, että ihminen ohjautuu luonnostaan tekemään sitä mikä kiinnostaa, olen eri mieltä. Tuskin kymmenvuotias vielä tietää kiinnostaako häntä yliopistoiässä vaikkapa rikosoikeus tai rahoitus. Itse ainakin ajauduin lain ja kauppatieteiden pariin vasta lukion viimeisenä vuotena. Varsinkin murrosiässä lapsia kiinnostaa varmasti kaikki muu paitsi akateemisten aineiden opiskelu, joten kyllä se sitten varmasti kymmenen vuoden päästä siitä harmittaa, kun ei opetellut matematiikan perusteita kymmenen vuotta sitten. Totta, voihan sitä myöhemminkin opiskella, mutta esimerkiksi haluaisi pyrkiä yliopistoon lukemaan kauppatieteitä, niin on kohtuuttoman vaivalloista ruveta pänttäämään asioita yläaste-ikäisen akateemisella osaamisella. Sanon tämän siis ainoastaan akateemista uraa havittelevien lapsien kohdalta, koska niitäkin tuolla koulussa varmasti on.

Mitä taas tulee siihen kun kritisoidaan, että yhteiskunta on sairas ja kaikki valtion johdon ja businessmaailman tekijät ovat sairaita ihmisraunioita. On oikeaa viiden tähden tekopyhyyttä nimittää yhteiskuntaa epäonnistuneeksi paskaksi ; yhteiskuntakriittiset ihmiset ottavat lehdistä artikkeleista joistain yksittäistapauksista ja kutsuvat kaikkia valtion virkamiehiä ja talousmaailman edustajia sioiksi. Helvetin lapsellista yleistystä. Jos maailmassa joka ikisestä asiasta äänestettäisiin ja lakeja ei noudettaisi niin kuka sitten vangitsisi murhaajat ja raiskaajat ja muut sairaat ihmiset, jotka elävät vahingoittamaan muita ihmisiä. Ilman talouden kehittymistä taas eläisimme vieläkin laumoina metsissä eikä tätäkään keskustelua ikinä käytäisi, koska internettiä olisi keksitty, vai tuskimpa vaan joku olisi vaan ajautunt keksimään internettiä, saatika mitään muuta nykyajan vempainta. Maailma tarvitsee auktoriteettiä, näitä auktoriteettejä on valitettavasti käytetty väärin ajan saatossa, mutta olisi helvetin lapsellista väittää, että kaikki yhteiskunnassa on sairasta.
Itse ainakin olen niin mukavuudenhaluinen henkilö, että Hell Yeah katson mielummin elokuvia, syön pizzaa ja käyn internetissä kun asun anarkian täyttämässä luolamiesyhteiskunnassa.

Näin filosofiseksi loppupointiksi voisi heittää ilmoille, että jos yhteiskunta on sairas, ja noin 98 % ihmisistä kuuluu johonkin yhteiskuntaan, niin ovatko kaikki ihmiset sitten myös sairaita ? Ovatko nämä yhteiskuntaa arvostelevat henkilöt sitten jotenkin epäsairaita ? Mitä sairas edes merkitsee ?

appmas muokkasi viestiä 15:25 11.05.2010

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#17 kirjoitettu 11.05.2010 20:13

ossi kirjoitti:

ei vapaassa kasvatuksessa oo kyse siitä että ihminen opetetaan tekemään orjallisesti aina sitä mitä hän teki vaikka 10-vuotiaana. meinaatko että kyky mennä opiskelemaan vanhempana sähköasentajaksi katoaa, jos käy vapaan kasvatuksen koulua lapsena?


No kyllä lievästi vituttaa se mahdollinen puutteellinen taito esimerkiksi matematiikan ja fysiikan suhteen.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#18 kirjoitettu 11.05.2010 21:09

Sunt1o kirjoitti:
ei tää miusta liity mihinkä elämän vaatimuksii. eikä oikei luonnollisuuteenkaa. Luonnostaaha vanhemmat kontrolloi lapsiaa nisäkkäis.

Ja luonnostaan ihminen menee aamukahdeksaksi kilometritehtaalle töihin...?

Musta sillai vähän huono ottaa luontoa mukaan tuohon enää tässä vaiheessa maailman teollistumista...

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#19 kirjoitettu 11.05.2010 21:14 Muok:11.05.2010 21:21

Hyppymiina kirjoitti:
ossi kirjoitti:

ei vapaassa kasvatuksessa oo kyse siitä että ihminen opetetaan tekemään orjallisesti aina sitä mitä hän teki vaikka 10-vuotiaana. meinaatko että kyky mennä opiskelemaan vanhempana sähköasentajaksi katoaa, jos käy vapaan kasvatuksen koulua lapsena?


No kyllä lievästi vituttaa se mahdollinen puutteellinen taito esimerkiksi matematiikan ja fysiikan suhteen.


Täytyypi sanoa että tää meijän peruskoulu ei millään tavalla takaa riittäviä matematiikan ja fysiikan taitoja yhtään mihinkään, paitsi tyyliin kadulla kävelemiseen ja kaupassa asiointiin. Ainoa mitä tämä järjestelmä takaa, on nöyryytys jokaiselle lapselle joka oppii hitaammin kuin keskivertolapsi, ja ihan helvetin tylsää ja turhauttavaa kouluaikaa lapsille jotka oppivat muita nopeammin.

Normioppijaa (l. selkeä enemmistö) se ei haittaa, joten kukaan ei ole oikeasti käärimässä hihojaan mokoman takia.
Toki asiasta puhutaan paljonkin, mutta mitä sille tehdään...? Vastustetaan hiljaisesti?

Tusina Immonen muokkasi viestiä 21:15 11.05.2010

Itse kuulun siihen nopeammin oppivaan ryhmään.
Peruskoulun päästötodistuksen KA: 6,6
sen jälkeiset opinnot arvioitu KA: 9,3

Terveisiä vaan...

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#20 kirjoitettu 11.05.2010 21:39

Tusina Immonen kirjoitti:

Täytyypi sanoa että tää meijän peruskoulu ei millään tavalla takaa riittäviä matematiikan ja fysiikan taitoja yhtään mihinkään, paitsi tyyliin kadulla kävelemiseen ja kaupassa asiointiin. Ainoa mitä tämä järjestelmä takaa, on nöyryytys jokaiselle lapselle joka oppii hitaammin kuin keskivertolapsi, ja ihan helvetin tylsää ja turhauttavaa kouluaikaa lapsille jotka oppivat muita nopeammin.



Päteeks tää niinku yhteenlaskujen ja muiden suhteen? Aika rankka väite.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#21 kirjoitettu 12.05.2010 02:02

Hyppymiina kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:

Täytyypi sanoa että tää meijän peruskoulu ei millään tavalla takaa riittäviä matematiikan ja fysiikan taitoja yhtään mihinkään, paitsi tyyliin kadulla kävelemiseen ja kaupassa asiointiin. Ainoa mitä tämä järjestelmä takaa, on nöyryytys jokaiselle lapselle joka oppii hitaammin kuin keskivertolapsi, ja ihan helvetin tylsää ja turhauttavaa kouluaikaa lapsille jotka oppivat muita nopeammin.



Päteeks tää niinku yhteenlaskujen ja muiden suhteen? Aika rankka väite.


Sillon ku puhutaan matematiikasta ja fysiikasta yhdessä, ei yleensä tarkoiteta matematiikan yhteen- ja vähennyslaskua.
Kerto- ja jakolaskun kanssa voi monilla olla ongelmia peruskoulun jälkeenkin.

Otetaan nyt esiin vaikka näitä ihan fysiikan perussuureita kuten työ, joka vaatii jo kertolaskun osaamista.


Ihan oikeesti ette jaksais saivarrella paskaa.

^ Vastaa Lainaa

Epoche
Epoche
5248 viestiä

#22 kirjoitettu 12.05.2010 02:09

Eikö se nyt oo yks ja vitun sama minkä koulun on pentuna käyny sillai matematiikan yms. kannalta, ei se pirun laskin tiedä kuinka koulutettu kaveri sitä näplää..

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#23 kirjoitettu 12.05.2010 02:13 Muok:12.05.2010 02:16

Hyppymiina kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:

Täytyypi sanoa että tää meijän peruskoulu ei millään tavalla takaa riittäviä matematiikan ja fysiikan taitoja yhtään mihinkään, paitsi tyyliin kadulla kävelemiseen ja kaupassa asiointiin. Ainoa mitä tämä järjestelmä takaa, on nöyryytys jokaiselle lapselle joka oppii hitaammin kuin keskivertolapsi, ja ihan helvetin tylsää ja turhauttavaa kouluaikaa lapsille jotka oppivat muita nopeammin.



Päteeks tää niinku yhteenlaskujen ja muiden suhteen? Aika rankka väite.


Ja sit nyt ihan oikeesti ilman laskinta:

17436,62447 + 775,7389866 = ?

Simppeli yhteenlasku, vai...?

Jos oli, muuta plus miinukseks. Heippa hei.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 02:15 12.05.2010

Reippaan promillen (arvio) kännissä yritin ite tuota, ja yks desimaali meni väärin.
Erotusta noista luvuista en edes uskalla yrittää.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#24 kirjoitettu 12.05.2010 02:15

Epoche kirjoitti:
Eikö se nyt oo yks ja vitun sama minkä koulun on pentuna käyny sillai matematiikan yms. kannalta, ei se pirun laskin tiedä kuinka koulutettu kaveri sitä näplää..

Laskin on demonin vasalli!

Se kyllä tietää kun sille osaa syöttää oikein, mutta ensinnäkin pitäis oppia se.

Toiseks, se että sä lasket laskimella ei kehitä sun päätä yhtään, korkeintaan tylsistää entisestään sitä lyijäriä jota ne sun pään sisään koitti aikanaan terottaa.

^ Vastaa Lainaa

Epoche
Epoche
5248 viestiä

#25 kirjoitettu 12.05.2010 02:29

Tusina Immonen kirjoitti:
Laskin on demonin vasalli!

Se kyllä tietää kun sille osaa syöttää oikein, mutta ensinnäkin pitäis oppia se.

Toiseks, se että sä lasket laskimella ei kehitä sun päätä yhtään, korkeintaan tylsistää entisestään sitä lyijäriä jota ne sun pään sisään koitti aikanaan terottaa.


Päässälaskutaito on pätemistä. Mitä enemmän insinööri sitä isompi taskulaskin..
Ei esim. perus sähkömatematiikka nyt niin vaikeeta ole, aika pitkälti +-*/ laskuja. Täten kunhan tietää mistä kirjasta katsoo kaavan, niin voi laskea asian.

Nyt varmaan sanot ettei ne diplomi-inssit yms. käytä kirjoja apunaan työssään vaan muistaa kaiken ulkoo..

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#26 kirjoitettu 12.05.2010 10:12

Epoche kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Laskin on demonin vasalli!

Se kyllä tietää kun sille osaa syöttää oikein, mutta ensinnäkin pitäis oppia se.

Toiseks, se että sä lasket laskimella ei kehitä sun päätä yhtään, korkeintaan tylsistää entisestään sitä lyijäriä jota ne sun pään sisään koitti aikanaan terottaa.


Päässälaskutaito on pätemistä. Mitä enemmän insinööri sitä isompi taskulaskin..
Ei esim. perus sähkömatematiikka nyt niin vaikeeta ole, aika pitkälti +-*/ laskuja. Täten kunhan tietää mistä kirjasta katsoo kaavan, niin voi laskea asian.

Nyt varmaan sanot ettei ne diplomi-inssit yms. käytä kirjoja apunaan työssään vaan muistaa kaiken ulkoo..


No, takasin sitte siihen itse asiaan, eli elämässä tarvittavaan matematiikkaan.
Ne on tyyliin plus-miinus laskuja kun sä kaupassa lasket hintoja, eikä sulla siellä oo laskinta mukana tai sä oot failannu jotenki tosi pahasti.

^ Vastaa Lainaa

Epoche
Epoche
5248 viestiä

#27 kirjoitettu 12.05.2010 12:35

Tusina Immonen kirjoitti:
Epoche kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Laskin on demonin vasalli!

Se kyllä tietää kun sille osaa syöttää oikein, mutta ensinnäkin pitäis oppia se.

Toiseks, se että sä lasket laskimella ei kehitä sun päätä yhtään, korkeintaan tylsistää entisestään sitä lyijäriä jota ne sun pään sisään koitti aikanaan terottaa.


Päässälaskutaito on pätemistä. Mitä enemmän insinööri sitä isompi taskulaskin..
Ei esim. perus sähkömatematiikka nyt niin vaikeeta ole, aika pitkälti +-*/ laskuja. Täten kunhan tietää mistä kirjasta katsoo kaavan, niin voi laskea asian.

Nyt varmaan sanot ettei ne diplomi-inssit yms. käytä kirjoja apunaan työssään vaan muistaa kaiken ulkoo..


No, takasin sitte siihen itse asiaan, eli elämässä tarvittavaan matematiikkaan.
Ne on tyyliin plus-miinus laskuja kun sä kaupassa lasket hintoja, eikä sulla siellä oo laskinta mukana tai sä oot failannu jotenki tosi pahasti.


Oot kyllä ihan oikeessa et laskusäännöt pitää osata, tai muuten ei kykene keksimään oikeaa tapaa purkaa monimutkaisempi laskutoimitus sarjaksi yksinkertaisempia tai jotai.
Muuten, sää saattasit hämmästyy jos tietäisit mitä kaikkee mä kauppaan mukanani raahaan

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#28 kirjoitettu 12.05.2010 13:18

Tusina Immonen kirjoitti:

Ja sit nyt ihan oikeesti ilman laskinta:

17436,62447 + 775,7389866 = ?

Simppeli yhteenlasku, vai...?

Jos oli, muuta plus miinukseks. Heippa hei.




Paperin kanssa menis helposti ellen ois näin vitun laiska.

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#29 kirjoitettu 12.05.2010 13:20

Tusina Immonen kirjoitti:


Sillon ku puhutaan matematiikasta ja fysiikasta yhdessä, ei yleensä tarkoiteta matematiikan yhteen- ja vähennyslaskua.
Kerto- ja jakolaskun kanssa voi monilla olla ongelmia peruskoulun jälkeenkin.


Eli se ois niinku ihan o.k. jos ei noita alkeitakaan oppisi?

Kyl hnyt vittu alkeellinen yleissvistys tulee olla, että jotekuten pärjää tässä yhteiskunnassa. Ellette sit lähde jotain luonnonlapsiutopiaa rakentamaan.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#30 kirjoitettu 12.05.2010 14:09 Muok:12.05.2010 14:12

Hyppymiina kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:


Sillon ku puhutaan matematiikasta ja fysiikasta yhdessä, ei yleensä tarkoiteta matematiikan yhteen- ja vähennyslaskua.
Kerto- ja jakolaskun kanssa voi monilla olla ongelmia peruskoulun jälkeenkin.


Eli se ois niinku ihan o.k. jos ei noita alkeitakaan oppisi?

Kyl hnyt vittu alkeellinen yleissvistys tulee olla, että jotekuten pärjää tässä yhteiskunnassa. Ellette sit lähde jotain luonnonlapsiutopiaa rakentamaan.


Kuinka niin ei oppis alkeitakaan?

Summerhillissä opiskellaan kyl ihan yleissivistäviä aineita... Esim kielipuolella siellä saa aika paljon laajemmasta valikoimasta valita kun täällä meidän lintukodossa...

Tusina Immonen muokkasi viestiä 14:11 12.05.2010

http://www.summerhills...

tuolta löytyy ihan oikeeta tietoa.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#31 kirjoitettu 12.05.2010 14:33 Muok:12.05.2010 14:35

ossi kirjoitti:
Sunt1o kirjoitti:
ei tää miusta liity mihinkä elämän vaatimuksii. eikä oikei luonnollisuuteenkaa. Luonnostaaha vanhemmat kontrolloi lapsiaa nisäkkäis.

ja niin ne kontrolloi tai ohjaa nytkin. hmm, elämän vaatimuksiin? oon koittanu kuunnella että jos elämä puhuis mulle jotain ja vaatis multa jotain, mutta ei se kyllä oo vielä kertaakaan avannut suutaan. oon tosin huomannu, että minä osaan vaatia iteltäni vaikka ja mitä, ja samoten toiset ihmiset. ja just se on se ero summerhillin vapauden ja yhteiskunnan ei vapauden välillä. ihminen luulee että sen pitää tulla joksikin muuksi. että teki niin tai näin, niin et ole koskaan enempää tai vähempää kun 100% sinä. se että joksikin pitäs tulla ja joku vaatii jotakin on ihmisten omituinen keskintö.


Tuolla koulun sivuilla oli sanottu se aika hyvin monessakin paikkaa eri esimerkein.

Esim FAQin "Tuleeko Summerhillin koulussa läksyjä?" oli vastattu kädestä pitäen selittäen kuinka tommonen läksyn periaate ylipäätään ei toimi siinä systeemissä, mutta että oppilaat usein kyllä tekevät kotitehtäviäkin jos meinaavat osallistua kokeisiin. Nämä kotitehtävät sovitaan yhdessä, eikä oo mitään pakkoa tehdä muun kuin oman osaamisen kannalta.

Tuommosella filosofialla ku mennään, kuitenkaan eristämättä lasta ulkomaailman paineista (esim varmaan selitetään miksi kokeita saa tehdä jos haluaa, ja miten se muissa kouluissa toimii) ni kyllä lapsikin ymmärtää että ihan omaksi parhaakseen se lukee. Ja sillon puhutaan jo motivaatiosta eikä pakosta, ja oppimistulokset ovat varmasti lähes poikkeuksetta parempia.


Tässä eräänä päivänä lukiolla kemian tunnilla jouduin ihan perustelemaan monisanaisesti opettajalle, miksi en osallistu kokeeseen. Opettaja toki tiesi että olen ihan muuten vaan kertaamassa kemiaa ja plakkarissa on jo kympin suoritusmerkintä.
Perusteluni ydin oli, että kokeessa harvemmin oppii mitään, ja se tuntui menevän todella hitaasti vanhemman opettajan päähän.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 14:35 12.05.2010

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#32 kirjoitettu 13.05.2010 00:05

Tusina Immonen kirjoitti:


Kuinka niin ei oppis alkeitakaan?

Summerhillissä opiskellaan kyl ihan yleissivistäviä aineita... Esim kielipuolella siellä saa aika paljon laajemmasta valikoimasta valita kun täällä meidän lintukodossa...



Mut millään tunnillahan ei ole pakko käydä? Eli saa ihan vapaasti jättää kaikki ei-kiinnostavat aineet pois?

Ei se matikka minuakaan ekalla luokalla pahemmin kiinnostanut, mut jälkeenpäin olen ollut ihan kiitollinen.

^ Vastaa Lainaa

har
har
7706 viestiä

#33 kirjoitettu 13.05.2010 01:03

Sunt1o kirjoitti:
Eli tuossa toisessa keskustelussa tuli ilmi tämmöinen Summerhill School joka toimii ikäänkuin hieman vapaamman kasvatuksen periaatteella kun useimmat koulut. Tahtoisin tästä kuulla ihmisten mielipiteitä ja näkemyksiä.

http://en.wikipedia.or...

Kyseessä siis ikäänkuin demokraattisella periaatteella toimiva koulu jossa jokaisella on oikeus osallistua päätöksentekoon ja kokouksiin. Periaatteessa demokraattinen yhteiskunta pienoiskoossa oikeudenkäynteineen päivineen.




Mäkin sain aamulla kuunneltua viimein tuon Elävänarkiston reportaasin Summerhillistä.

Aika ihannoiva kuva siitä 60-luvun henkeen luotiin.

Näin kasvatusalan ammattilaisena sanottakoon, että lapsi kuten aikuinen tarvitsee oppiakseen ja kasvaakseen ja tehdäkseen oikeita valintoja joskus jopa tiukatkin reunat tekemisilleen.

Kuri luo turvalliset seinät, jossa on hyvä kasvaa. Ja turvallisuus on tärkeintä ja hyvät ihmissuhteet kasvattajan ja kasvatettavan välillä.

Vapaa kasvatus on niin laaast siiison!

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#34 kirjoitettu 13.05.2010 08:00 Muok:13.05.2010 08:01

Hyppymiina kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:


Kuinka niin ei oppis alkeitakaan?

Summerhillissä opiskellaan kyl ihan yleissivistäviä aineita... Esim kielipuolella siellä saa aika paljon laajemmasta valikoimasta valita kun täällä meidän lintukodossa...



Mut millään tunnillahan ei ole pakko käydä? Eli saa ihan vapaasti jättää kaikki ei-kiinnostavat aineet pois?

Ei se matikka minuakaan ekalla luokalla pahemmin kiinnostanut, mut jälkeenpäin olen ollut ihan kiitollinen.


Sä taisit jättää tahallas lukematta loput viesteistä.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 08:01 13.05.2010

Eihän se pointti ole siinä ettei ole pakko, vaan siinä että saa.

^ Vastaa Lainaa

Chadonna
Chadonna
Lesbian Pain
5658 viestiä

#35 kirjoitettu 13.05.2010 12:07

Toi koulu toimii tietty vaan jos sinne valikoituu oikeenlaisii lapsii, jotka tajuu valita sit itte sellasii juttui, jotka hyödyntää niit loppuelämäs. Ku lapsena ja teininä sitä kuka vaa on vähä laiskanpuoleisempi, varsinkin noin opiskelujen kannalt ni pitää olla sit sellane kunnianhimonen ja tietoinen. Ja periaattees tuo koulu ei ees opeta sellaseks, jos ei valitse oikeit kurssei. Et vääränlaiset pennut tonne, ni systeemi alkaa kusta.

Toine ajatus, joka heräs on se, et mite noi sit varmistaa et on tietynlainen tietopohja ihmisel, jota sit tarvitaa ammattisysteemeissä kaikkial. Ku peruskoulun ideanahan on tuottaa lapsii, jotka osaa sen tietyn verra. Peruskoulun päättötodistus osottaa siis et siu pitäis taitaa lukemine, kirjottamine ja peruslaskutaito. Mut mite sit tuol se voidaa taata? Ei miul muuta.

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#36 kirjoitettu 13.05.2010 14:13

Tusina Immonen kirjoitti:

Sä taisit jättää tahallas lukematta loput viesteistä.




Sie se taidat ihan tahallesi jatkaa tota ylemmyydentunteista pätemistä, kun et voi niinku selkokielellä selittää, että miten vitussa kukaan kakara opiskelisi biologian, matematiikan tai minkään muun aineen alkeita, ellei niitä pakoteta? Lapset on lähtökohtaisesti lapsellisia. Ei ne osaa huolehtia itsestään tai tarpeistaan.

Ja oppimiskyky myös huononee iän myötä. Sen takia noita asioita pitääkin päntätä päähän ihan pienestä pitäen.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#37 kirjoitettu 13.05.2010 14:27 Muok:13.05.2010 14:28

Hyppymiina kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:

Sä taisit jättää tahallas lukematta loput viesteistä.




Sie se taidat ihan tahallesi jatkaa tota ylemmyydentunteista pätemistä, kun et voi niinku selkokielellä selittää, että miten vitussa kukaan kakara opiskelisi biologian, matematiikan tai minkään muun aineen alkeita, ellei niitä pakoteta? Lapset on lähtökohtaisesti lapsellisia. Ei ne osaa huolehtia itsestään tai tarpeistaan.

Ja oppimiskyky myös huononee iän myötä. Sen takia noita asioita pitääkin päntätä päähän ihan pienestä pitäen.


(Tusina Immonen kirjoitti:
Esim FAQin "Tuleeko Summerhillin koulussa läksyjä?" oli vastattu kädestä pitäen selittäen kuinka tommonen läksyn periaate ylipäätään ei toimi siinä systeemissä, mutta että oppilaat usein kyllä tekevät kotitehtäviäkin jos meinaavat osallistua kokeisiin. Nämä kotitehtävät sovitaan yhdessä, eikä oo mitään pakkoa tehdä muun kuin oman osaamisen kannalta.

Tuommosella filosofialla ku mennään, kuitenkaan eristämättä lasta ulkomaailman paineista (esim varmaan selitetään miksi kokeita saa tehdä jos haluaa, ja miten se muissa kouluissa toimii) ni kyllä lapsikin ymmärtää että ihan omaksi parhaakseen se lukee. Ja sillon puhutaan jo motivaatiosta eikä pakosta, ja oppimistulokset ovat varmasti lähes poikkeuksetta parempia.


Tuolla sivuilla sanotaan myös että hyvin harva oppilas jättää osallistumatta yhteenkään kokeeseen.


Jos sä haluat keskustella aiheesta, niin keskustelen mielelläni. Mut keskustelu on kaksipuolista.
Kuinka niin lapsi ei opi jos ei pakoteta? Kuinka niin lapsi ei ymmärrä omaa parastaan jos sen annetaan itse valita asioiden selittämisen jälkeen?
Pakotetun koulun jälkeen on hyvä sanoa, että se toimii ja mikään muu ei. Mutta voitko perustella väitteesi?

Tusina Immonen muokkasi viestiä 14:28 13.05.2010

^ Vastaa Lainaa

Pohjois-Korea
Pohjois-Korea
10911 viestiä

#38 kirjoitettu 13.05.2010 14:42

Tusina Immonen kirjoitti:
Kuinka niin lapsi ei opi jos ei pakoteta? Kuinka niin lapsi ei ymmärrä omaa parastaan jos sen annetaan itse valita asioiden selittämisen jälkeen?
Pakotetun koulun jälkeen on hyvä sanoa, että se toimii ja mikään muu ei. Mutta voitko perustella väitteesi?


Haastava käytös, murrosikä, kiusaaminen, häiriköinti jne... Tuossa ainakin mun mielestäni varteenotwettavia syitä miksi toi yhteisö ei toimisi (ainakaan jos normaalin koulumaailman ihmistyypit sinne tungettaisiin) Tietenkin jos kouluun huolittaisiin vain niitä älykkäitä ja omaa etuaan ajattelevia oppilaita niin joo. Mutta kun oikeasti koulumaailma ei ole millään tasolla täynnä 'fiksuja' ja 'ajattelevia' nuoria. Sulla on luultavasti liian kauan aikaa omasta peruskoulustasi että tuon seikan ymmärtäisit.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#39 kirjoitettu 13.05.2010 15:44

Hyppymiina kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Kuinka niin lapsi ei opi jos ei pakoteta? Kuinka niin lapsi ei ymmärrä omaa parastaan jos sen annetaan itse valita asioiden selittämisen jälkeen?
Pakotetun koulun jälkeen on hyvä sanoa, että se toimii ja mikään muu ei. Mutta voitko perustella väitteesi?


Haastava käytös, murrosikä, kiusaaminen, häiriköinti jne... Tuossa ainakin mun mielestäni varteenotwettavia syitä miksi toi yhteisö ei toimisi (ainakaan jos normaalin koulumaailman ihmistyypit sinne tungettaisiin) Tietenkin jos kouluun huolittaisiin vain niitä älykkäitä ja omaa etuaan ajattelevia oppilaita niin joo. Mutta kun oikeasti koulumaailma ei ole millään tasolla täynnä 'fiksuja' ja 'ajattelevia' nuoria. Sulla on luultavasti liian kauan aikaa omasta peruskoulustasi että tuon seikan ymmärtäisit.


Ei siitä oo liian kauaa.


7) Is Summerhill suitable for all children – or do some need more structure?

All children respond to personal freedom and self-government. The only time it does not work is where there is friction between the school and the home. Children sense when their parents are not happy with them being at Summerhill. Occasionally a child who is struggling with their own personal difficulties in life may find the freedom at Summerhill so captivating that they are unable to differentiate between freedom and licence and take responsibility for their actions. This can lead to problems with violence or bullying, creating fear in other children. It can also lead to the development of other children being impaired due to the negative influence upon them. In such cases, sadly, the child will have to go elsewhere.


http://www.summerhills...


Siellä sanotaan myös, että jokunen tapaus on ollu semmosta asennetta että ovat joutuneet lähettämään lapsen muualle kouluun.

Mut oikeesti, lue tuo FAQi minkä linkkasin. Siel on ihan hyviä juttuja.

^ Vastaa Lainaa

Tusina Immonen
Tusina Immonen
10508 viestiä

#40 kirjoitettu 13.05.2010 16:04

Sunt1o kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
7) Is Summerhill suitable for all children – or do some need more structure?

All children respond to personal freedom and self-government. The only time it does not work is where there is friction between the school and the home. Children sense when their parents are not happy with them being at Summerhill. Occasionally a child who is struggling with their own personal difficulties in life may find the freedom at Summerhill so captivating that they are unable to differentiate between freedom and licence and take responsibility for their actions. This can lead to problems with violence or bullying, creating fear in other children. It can also lead to the development of other children being impaired due to the negative influence upon them. In such cases, sadly, the child will have to go elsewhere.


http://www.summerhills...

Tuo on tietysti sen koulun vähän puolueellista mielipidettä. Kaikki tommoset tahothan aina pyrkii julkisesti oikeuttamaan oman toimintansa.

Ei sillä että tuohan vaikuttaa ihan järkevältä. Kaikki ei sopeudu tommoseen. Mie vähän epäilen vaan sitä tuota että se pistetään aina vanhempien viaksi.


Joo, kyl tuolla puhutaan myös lapsista jotka ei vaan sovellu tommoseen asenteidensa puolesta.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu