Kirjoittaja
|
Tempon hidastaminen vokaaleista äänenkorkeutta muuttamatta.
|
Laupias Tolppanen
348 viestiä
|
#1 kirjoitettu 14.01.2010 20:30
Audacityllä pystyy tekemään, tosin siinäkin on omat rajansa, että ääni pysyy järkevän kuuloisena.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
PutteAtte
122 viestiä
|
#2 kirjoitettu 14.01.2010 20:31
Audacity
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#3 kirjoitettu 14.01.2010 20:42
Myös Reaper tekee sen ihan säätämällä audioraidan ominaisuuksia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#4 kirjoitettu 14.01.2010 21:24 Muok:14.01.2010 21:25
Mr.Fabulous kirjoitti:
lauluraidan tempoa muuttamaan ilman, että pitch nousee/laskee
Ableton Livessä onnistuu todella kätevästi. Ilmaisia Lite-versioita tulee kylkiäisinä monien musalaitteiden mukana, kannattaa katsella josko löytyy sellainen lojumasta nurkasta tai joltain kaverilta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#5 kirjoitettu 14.01.2010 21:37 Muok:15.01.2010 14:42
toiseksi paras kuulemani timestretch on recordissa, joka integroituu reasonin kanssa huomaamattomasti jos molemmat on asennettu koneelle. recordissa voi ladata audioraitoja jotka softa timestretchaa automaattisesti kun biisin tempoa muuttaa. ilmanen ei tietysti ole, mut hyvältä kuulostaa ja vois olla ihan hyvä vaihtoehto jos reasonia käytät jo muutenkin.
toi timefactory 2 kuulostaa ihan himpun verran paremmalta, mut molemmat on kuitenkin huomattavasti laadukkaampia kuin esimerkiksi auditionissa tai ableton livessä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ceekayed
420 viestiä
|
#6 kirjoitettu 15.01.2010 09:32
Suurin osa time-stretchereistä toimii ihan mukiinmenevästi niin kauan kuin pysytään siellä 10% hidastuksissa/nopeutuksissa. Soundforgen integroitu stretch toimii myös tuohon rajaan saakka huomaamattomasti, ja ehkä vähän yli. Jos pitää todella paljon muuttaa tempoa, niin sitten kannattanee varmaan ostaa jo joku record (en ole kokeillut, mutta luotan että veezay tietää mistä puhuu) tai vastaava.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#7 kirjoitettu 15.01.2010 12:06 Muok:15.01.2010 12:06
Noissa algorytmeissä on siitten TODELLA isoja eroja. Sen tiedän, että Prosoniq:in timefactory tuotteissa on todella hyvä algorytmi. Sen myös tiedän, että Adoben Auditionissa suhteellisen huono (kuten 90% eri ohjelmista). Muista en osaa sanoa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jinxed
704 viestiä
|
#8 kirjoitettu 15.01.2010 12:18
Soon kans hyvä pitää mielessä et luokattoman paskalla time stretch efektillä,
pystyy saamaan aikaseks todella jännää soundia.
Mie lasken noi time stretchit samaan kastiin ko säröt, mikään niistä ei oo oikeasti paska, joistain niistä on vaan vaikeampi saada potentiaali esiin ko toisista.
Toisaalta jos on kauhean tarkka siitä et on jäänkirkas soundi ja ammattilaistekniikat ni tommoset viilaamiset voi olla tosi raivostuttavaa touhua. ^^
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#9 kirjoitettu 15.01.2010 12:24
Jinxed kirjoitti:
Mie lasken noi time stretchit samaan kastiin ko säröt, mikään niistä ei oo oikeasti paska
Miusta taas se fekti on just sellanen "digipaska", joka saa kaiken kuullostamaan samalla tavalla "rumalta". Mutta joo. Makuasia toki. Se mikä kuullostaa hyvältä on hyvä. Jos tykkä, niin kannattaa käyttää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jinxed
704 viestiä
|
#10 kirjoitettu 15.01.2010 12:59 Muok:15.01.2010 13:00
Haava kirjoitti:
Jinxed kirjoitti:
Mie lasken noi time stretchit samaan kastiin ko säröt, mikään niistä ei oo oikeasti paska
Miusta taas se fekti on just sellanen "digipaska", joka saa kaiken kuullostamaan samalla tavalla "rumalta". Mutta joo. Makuasia toki. Se mikä kuullostaa hyvältä on hyvä. Jos tykkä, niin kannattaa käyttää.
Juu, yks löytää saatanan kompurasta, toinen 4/4 tahtilajista ja kolmas "digitaalisesta" soundista.
Ja kaikki on oikeassa ja väärässä ihan yhtä paljon.
Mie kiinnitän ite kauhiasti huomiota siihen et käyttääkö konenikkarit mielikuvitusta perusefektien kans, jos ei käytä, mä löydän saatanani sieltä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#11 kirjoitettu 15.01.2010 13:07
Jinxed kirjoitti:
Juu, yks löytää saatanan kompurasta, toinen 4/4 tahtilajista ja kolmas "digitaalisesta" soundista.
Ja kaikki on oikeassa ja väärässä ihan yhtä paljon.
Joo. Oma korva ratkaisee.
Mie kiinnitän ite kauhiasti huomiota siihen et käyttääkö konenikkarit mielikuvitusta perusefektien kans, jos ei käytä, mä löydän saatanani sieltä.
On tota käytetty.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Urjala
500 viestiä
|
#12 kirjoitettu 15.01.2010 13:44
Haava kirjoitti:
Noissa algorytmeissä on siitten TODELLA isoja eroja. Sen tiedän, että Prosoniq:in timefactory tuotteissa on todella hyvä algorytmi. Sen myös tiedän, että Adoben Auditionissa suhteellisen huono (kuten 90% eri ohjelmista). Muista en osaa sanoa.
Tämä on kosminen totuus.
Kerran TimeFactor II:lla muokkailin alunperin 90bpm kappaleesta 140bpmisen ja osia myös toisinpäin ilman mitään minun korvin havaittavaa artifaktointia. Eli iha hito hyv.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#13 kirjoitettu 15.01.2010 17:30 Muok:15.01.2010 17:37
Jinxed kirjoitti:
Mie lasken noi time stretchit samaan kastiin ko säröt, mikään niistä ei oo oikeasti paska
paitsi jos niitä pitäis käyttää siihen että ääni oikeesti kuulostais hitaammalta tai nopeammalta jos ei oo muita parempia vaihtoehtoja kuten uudelleenäänittäminen tai eri sample.
Haava kirjoitti:
Miusta taas se efekti on just sellanen "digipaska", joka saa kaiken kuullostamaan samalla tavalla "rumalta". Mutta joo.
tuli mieleen: traktorin phase voc -timestretch tekee yläpäähän sellasen tietynlaisen lähes huomaamattoman sirinän. se ois muuten tosi oiva venyttelyalgoritmi mut ton takia vähän ikävä kun kaikki sen läpi vedetyt äänet saa sellasen leiman.
timestretchauksia arvioidessa kannattaa tietysti muistaa et vaikka algoritmi itessään ois laadukas niin tulos saattaa silti kuulostaa paskalta jos alkuperänen sample ei vaan toimi liikaa nopeutettuna tai hidastettuna. etenkin vokaaleiden kanssa kannattaa joskus harkita myös vähän työläämpää äänteiden slaissaamista ja uudelleensijottelua niin vibratot ja vastaavat herkemmin huomattavat jutut säilyy paremmankuulosina.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lenno
334 viestiä
|
#14 kirjoitettu 15.01.2010 18:31
Melodynellä ja Ableton Livellä on musta helpointa ja nopeinta saada timestretchatut vokaalit hyvän kuuloisiksi, koska nuotteja pystyy pilkkomaan tarvittaessa vaikka kuinka pieniin paloihin, kun taas Pitch And Timessä, Timefactoryssä sun muissa vastaavissa mm vibrato nousee aika usein ongelmaksi jos muutos on kovin suuri. Tai no, pystyyhän audioeditorissa pilkkomaan niitä sitten pienempiin paloihin joita erikseen timestrechailee mutta on aika todella hidasta hommaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|