MKDELTA
11907 viestiä
|
#1 kirjoitettu 01.08.2008 17:09
MC-DeC kirjoitti:
Ja ennen kuin kirjoitatte mitään älkää ehdottakokaan fruity loopsia.
hedelmälingossa ei ole mitään vikaa. :F
Aika harvassa(!? korjatkaan jos olen väärässä) syntikka-syntikassa (ei siis työasemassa) on rumppusoundeja jotka nyt lienevät aika oleellisia biitin kanssa. Tietty jos haluaa jotain synarumpuja niin sellaisia ääniä saa ulos aika monesta syntikasta.
Syntikoiden nappulat ovat pääosin kahta tarvetta varten:
1) Äänten luonti ja muokkaus
2) Äänien tallentaminen yms. menuilu
Kohta 1. on niin laaja että suosittelen että lataat sen linkostudion demon ja vingutat & vongutat 3xoscin nappuloita. Paras tapa tajuta synaäänien tekeminen on tehdä niitä.
Yleensä syntikoissa (jälleen kerran, ihan oikeat syntikka syntikat eikä mitkään samplelootat) on vähintään seuraavat asetukset/ominaisuudet/mikävittuseoikeaniminyssittenolisi luomista varten.
Äänen aaltomuoto. Näitä voi olla vaikka minkälaisia, mutta yleisimmät ovat Sine, Saw, Square, Triangle ja Noise. Aaltomuoto määrittää äänen perusluonteen - siniaalto (sine) pohjainen soundi on aivan erilainen kuin kantti (square) pohjainen soundi.
Verhokäyrä (envelope) äänen voimakkuuden muokkaamiseen. Yleensä tässä verhokäyrässä on seuraavat vaiheet: Attack, Decay, Sustain ja Release. Attack määrittää ajan joka kuluu äänen huippukorkeuden saavuttamiseen, Decay ajan joka kuluu huipusta Sustain-tasolle saapumiseen, Sustain äänen lopullisen voimakkuuden ja Release määrittää sen kuinka kauan ääni soi kun nuotti loppuu.
Filtteri eli filter. Filtterillä leikataan & korostetaan tiettyjä taajuuksia äänestä. Filttereistä löytyy usein ainakin Lowpass (päästä lävitse alataajuuksia, eli bassoa), Hipass (päästää lävitse korkeita taajuuksia) ja Bandpass (päästää lävitse kaistan äänestä). Sen lisäksi filtterissä on usein Resonance-asetus joka määrittää kuinka paljon filtteri korostaa äänen leikkauskohtaa. Bandpassissa harvemmin(?) on resonanssia, mutta siinä on lävitse päästettävän kaistan leveyden määrittävä asetus resonanssin tilalla.
Filtterille on usein myös oma verhokäyrä, joka on muuten samanlainen kuin äänenvoimakkuuden verhokäyrä, mutta se vaikuttaa filtteriin - eli siis kuinka kauan filtterin huipputasoon päästään ja kuinka kauan sieltä kestää tulla takaisin. Usein (aina?) filtterin verhokäyrässä voi myös määrittää vaikuttaako se filtteriin sen määrää lisäävästi vai vähentävästi.
tässä jotain peruskauraa.
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#4 kirjoitettu 02.08.2008 13:58
kannattaa miettiä myös virtuaali-instrumentti+midikeyboard -vaihtoehtoa. 200 €:llä saa jo oikein mainion midiohjaimen jolla sitten voi virtuaali-instruja ruuvailla. Esimerkiksi M-audio Oxygen 61.
Ja itse kyllä suosittelen fl studiota.
Kauheasti ei kokemusta ole vielä syntikoista kerääntynyt, mutta jos noihin hintoihin joitakin laitteita ostaisin, niin:
200€ - ostaisin m-audio oxygenin ja loisin soundit virtuaali-instrumenteilla.
500€ - Ehkä käytettynä korg trinity tai joku vastaava
800-1000€ - kyttäisin huuto.netissä tms. Roland Fantom X -sarjaa. 900€ hintaan on huuto.netissä pyörinyt myös korg karma, joka taitaa olla ihan hyväsoundinen laite. Niin ja roland juno g on uutena 888€ saksassa.
Mutta siis, ehdottomasti suosittelen fl studion lisäksi, että ostat synan käytettynä.
SaastanenHippi muokkasi viestiä 13:59 02.08.2008
|