Kirjoittaja
|
bassolinjat piano rollissa?
|
Hoozk
67 viestiä
|
#1 kirjoitettu 26.06.2008 12:13
eli miten saan kuulostamaan trancemaiselta tuon basslinen?
Siis rytmitystä tässä haetaan ja oon kuullu jostai epätasaisesta linjasta, miten se tehdään??
screenshotilla tää lähtis ekalla vastauksella varmasti mullaki käyntii!
-pistäkää samal jotai hyvii bass vst linkkii
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Mestari_Li
415 viestiä
|
#2 kirjoitettu 26.06.2008 17:22
gatea ja arpeggioita nii kaikki kuulostaa trancelta
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ekse
118 viestiä
|
#3 kirjoitettu 26.06.2008 18:11
Näyttää tältä
http://meep.1g.fi/ekse...
.. ja kuulostaa tältä
http://meep.1g.fi/ekse...
Ekana soi siis perus arppi basso, eli 1/16 quantizellä väännetty kahden oktaavin välillä hyppivä mongerrus. Tokana paiskii aivan basic offbeat pasuuna, eli laitat vaan nuotit samallai miten laitat haitsut sihisemään rumpukompissa. Usein ransebassoissa ei siis laiteta nuottia kickin kanssa päällekäin, eli offbeat is your friend in all it's varitations
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä
|
#4 kirjoitettu 27.06.2008 22:41
Jypâ kirjoitti:
Száhalalla on jännittäviä ja vauhdikkaita bassolinjoja biiseissään. Mikserissäkin voi kuulla esim. Supriya (Goa Edit). Niin ja Balaĝ Lamará.
Itekin tykkään tehdä kaikenlaisia bassolinjoja ja saada ne kuulostamaan jopa hyviltä.
Älä saatana. Vittu miten hyödyllistä informaatiota.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hoozk
67 viestiä
|
#5 kirjoitettu 28.06.2008 00:22
kiitos ekse! tuosta on hyvä lähteä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
azo
241 viestiä
|
#6 kirjoitettu 28.06.2008 10:42
ekse kirjoitti:
nuottia kickin kanssa päällekäin, eli offbeat is your friend in all it's varitations
On muuten siiten kamalin "bassolinja" mitä voi tehdä.
Mitäs jos vain soittais basson kiipparilla, ja kvantisoi pienellä sufflella?
Logicissa 16B tai jopa 16C, rullaa kuin hirvi.
Toisaalta jos haluaa tehdä tylsän biisin niin sitte...
Kantsii kuunnella Anjuna julkaisuja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#7 kirjoitettu 28.06.2008 13:52
http://www.mikseri.net...
Eli siinä fl studion piano rollia.
Punaisella maalattu on nyt sitten se basso.
Alin raita on basari ja keskimmäinen virveli. (oikeasti pitäisi basari ja virveli laittaa ihan omalle pianorollilleen, mutta tässä esimerkissä nyt on kaikki samassa läjässä, että hahmottaa kokonaisuuden paremmin tms..)
yksi hyvä trance -vst, jolla varmasti saa bassojakin tehtyä, on Superwave P8. Googlella löytyy.
SaastanenHippi muokkasi viestiä 13:52 28.06.2008
Pienellä delayn lisäyksellä saa bassosta vielä vähän rytmikkäämmän. Delayn kanssa pitää kuitenkin olla hyvin varovainen, ettei mene puuroksi biisi.
Kannattaa muuttaa bassoraitaa vaikka seuraavalla tavalla niin kaiun kanssa ei mene niin puuroksi:
http://www.mikseri.net...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#8 kirjoitettu 28.06.2008 15:16
ja jos fl studiossa vääntää kompit patterniin, voi "shuffle" -vipua vääntämällä tehdä rytmistä ..mm.. kolmijakoisemman ja silloin se svengaa ku hirvi
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä
|
#9 kirjoitettu 29.06.2008 00:42
Mä en tajua millai basson saa linjasta pianorolliin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#10 kirjoitettu 29.06.2008 11:24
Jepu kirjoitti:
Mä en tajua millai basson saa linjasta pianorolliin.
no fl slicerilla tietty
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#11 kirjoitettu 29.06.2008 17:39
basslineen en itse tuuppaisi delay'tä. joo, kuulostaa ehkä namilta kun kuuntelee soolona/biitin kanssa...sitten kun tavaraa on se 40+ raitaa niin se bassoraidan delay vain sotkee, varsinkin jos kuvio itsessään on kovinkin nopeaa sätkätystä. ja jos nyt on aivan pakko laittaa beissit viiveen läpi niin sitten ainakin panoroi delayn vähän sivuun (ping pong delaykin ajaa asian, mutta mielummin ihan basic delay vähän viistoon jommalle kummalle laidalle kun toi stereokuvassa pomppiva basso kuulostaa turhan levottomalta) ja veistää niistä pahimmat alapäät HPF:llä pois.
Kaikuakin bassolinjoihin säästeliäästi IMHO. itse tyytyisin johonkin mietoon Early Reflections-tyyliseen reverbiin - ja sitäkin niin ettei sitä juuri pysty erottamaan, vain tuomaan snadisti fiilistä)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#12 kirjoitettu 29.06.2008 17:42
karman hardon kirjoitti:
basslineen en itse tuuppaisi delay'tä. [...]
Kaikuakin bassolinjoihin säästeliäästi IMHO.
Kyllä minäkin olisin eritäin varovainen kaiken bassoefektoinnin kanssa. Yksi kikka on jakaa taajuusalue kahteen palaan bassopäässä ja efektoida vain sitä diskanttipäätä. Siten, että siitä bassoäänestä ne matalammat taajuudet jäävät kokonaan ilman sitä kaikua/efektiä).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ekse
118 viestiä
|
#13 kirjoitettu 29.06.2008 20:54
azo kirjoitti:
ekse kirjoitti:
nuottia kickin kanssa päällekäin, eli offbeat is your friend in all it's varitations
On muuten siiten kamalin "bassolinja" mitä voi tehdä.
Mitäs jos vain soittais basson kiipparilla, ja kvantisoi pienellä sufflella?
Logicissa 16B tai jopa 16C, rullaa kuin hirvi.
Oon samaa mieltä, että offbeatti on ankea ja tylsä bassolinja, mutta suoranaisesti sitä ei tässä topikissa edes kysytty.
Mun käsitys trancebassoista on aika pitkälti aiemmassa postauksessani, ja kun sitä kysyttiin niin aattelin jelppiä kaveria hädässä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
mystran
645 viestiä
|
#14 kirjoitettu 29.06.2008 22:45
Haava kirjoitti:
Kyllä minäkin olisin eritäin varovainen kaiken bassoefektoinnin kanssa. Yksi kikka on jakaa taajuusalue kahteen palaan bassopäässä ja efektoida vain sitä diskanttipäätä. Siten, että siitä bassoäänestä ne matalammat taajuudet jäävät kokonaan ilman sitä kaikua/efektiä).
Tahtoo sen verran lieventää tätä esitettyä näkemystä että dynamiikkaprosessointia ja säröjä voi mielestäni kyllä ajaa niille matalillekin taajuuksille melko vapaasti. Lähinnä viive-efektit (chorus/delay/reverb/phaser...) matalilla taajuuksilla vetää puuroksi.
Mut joo mun viritykset on aina ihan puuroa (by-design?) niin ehkä mua ei kannata kuunnella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#15 kirjoitettu 30.06.2008 07:30
mystran kirjoitti:
Tahtoo sen verran lieventää tätä esitettyä näkemystä että dynamiikkaprosessointia ja säröjä voi mielestäni kyllä ajaa niille matalillekin taajuuksille melko vapaasti. Lähinnä viive-efektit (chorus/delay/reverb/phaser...) matalilla taajuuksilla vetää puuroksi.
Kyllä säröt omasta mielestä kuullostavat lähes poikkeuksetta paremmalta jos jäättää ne alimmat taajuudet rauhaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Möhökki
|
#16 kirjoitettu 30.06.2008 10:10
Haava kirjoitti:
mystran kirjoitti:
Tahtoo sen verran lieventää tätä esitettyä näkemystä että dynamiikkaprosessointia ja säröjä voi mielestäni kyllä ajaa niille matalillekin taajuuksille melko vapaasti. Lähinnä viive-efektit (chorus/delay/reverb/phaser...) matalilla taajuuksilla vetää puuroksi.
Kyllä säröt omasta mielestä kuullostavat lähes poikkeuksetta paremmalta jos jäättää ne alimmat taajuudet rauhaan.
Mistä taajuudesta noin about olisi hyvä se halkaista?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#17 kirjoitettu 30.06.2008 10:31
Möhökki kirjoitti:
Mistä taajuudesta noin about olisi hyvä se halkaista?
SUosittelen kokeilemaan. Se vaihtelee paljon. Aika usein itselläni jotain 75-100hz, mutta sekin voi olla aika matala.
Haava lisäsi viestiä 10:32 30.06.2008
Kannattaa myös muistaa, että splitin jyrkyydellä on paljon väliä joskus. FIR suotimia kannattaa suosia säröjen kanssa, koska ne eivät sotke vaihetta.
Toinen on, että noissa vaiheisiin vaikuttavissa efekteissä (chorus, flänger, phaser jne...) kannattaa olla erityisen trakkana vaiheen kanssa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kiefran
68 viestiä
|
#18 kirjoitettu 02.07.2008 23:39
Kun noita konebassoja tekee niin korva ja sen amissubin tai sen puute paljastaa mitä sille tuli tehtyä. Konebassot on aina konebassot ja ne voi leikata/rajata miten haluaa tai sitten tekee monta raitaa eri nuotista ja rakentelee niistä.
Tai, voi etsiä 'live'bassosta esimerkkiä, lähtee tylsästi ja kuuntele Leonard Cohenin hissiklassikon 'In my secret life' siinä voi miettiä onko se sitten se yamahan synthbass vai studiomuusikko music man bassonsa kansa soittamassa tuhansien ja tuhansien taalojen arvoisella setillään. Tai, Scandinavian music groupin 'sä' kappale. siinä on soitettu bassot 'livenä' mutta käytetty juuri sitä että alempaa jätetään rauhaan ja keskialueelta aletaan nostaa sitten vähä säröä ja muuta digitaalipaskaa...
Lopuksi oma lehmä ojaan eli tässä:
http://www.mikseri.net...
Mielestäni todella loistava basso, soitettu sisään vanhalla arian bassolla mikkituloonn soundblaster live korttiin ja koneella vähän tilaa ja equa kehiin. toimii autossa,talossa sekä hifilaitteissa... Samat huminat ja jyminät konebassoon niin eiköhän tömise ja jos ei onnistu ni aina voi samplata astrixin levyä ja antaa mennä...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kiefran
68 viestiä
|
#19 kirjoitettu 03.07.2008 18:06
Mikä oli tarinan opetus?
Ei ole mitään sääntöä miten pitää miksata...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#20 kirjoitettu 03.07.2008 21:38
Jypâ kirjoitti:
Kiefran kirjoitti:
Ei ole mitään sääntöä miten pitää miksata...
No ei varsinaisesti, säännöt ovat tehty rikottaviksi, mutta säännöt ovat kans lähinnä niitä suuntaviivoja, mikä olisi se suositelluin tapa tehdä jotain.
onhan miksaamisessakin näitä esoteerisempia koulukuntia, mutta alapää kannattaa aina pitää siistinä - kukaan ei tietenkään kiellä laittamasta tempo-paneerattua tirolidelaysäröpassoa ja sen alle vielä 7Hz:n siniaaltoa mutta luulenpa että harvassa ovat ne eksentrisemmän musiikin entusiastit jotka moisesta saavat musiikillisen erektion. eli bassojen suhteen olen Jypan kanssa samoilla linjoilla; se mikä on aikojen saatossa hyväksi havaittu, se vaan toimii - muutkin ratkaisust saattavat toimia, mutta todennäköisemmin eivät toimi. Kokeilla toki aina kannattaa. Monet miksaus/tuotantopoliittiset "innovaatiot" ovat syntyneet sattumalta, kokeilun tai kömmähdyksen kautta - joten knock yourself out: ei sitä tiedä minkälaisen äänenkäsittelyyn liittyvän neronleimauksen sitä voi vahingossa keksiä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ekse
118 viestiä
|
#21 kirjoitettu 03.07.2008 22:55
Mä miksaan puhtaasti siten, että se biisi kuulostaa hyvälle (no omasta mielestä tietenkin) ei se ole mun mielestä kivaa tehdä musaa fiiliksellä että "no jopas on jykevä basari, ja toi basso möyryää ihan tajuttoman muhkeasti.. mut voi vittu en mä voi antaa tän olla näin ku toi 8,5Hz sotkee tuolla :/". Kuten joku sanoi, noi miksauksen "säännöt" on hyviä antamaan suuntaa, mut tälläisenä vapaa-ajan harrastelija-"muusikkona" en siitä pidemmälle mene
Jokaisella omat tavoitteensa tietty. Tiedän etten tällä asenteella ikinä tule masteroimaan huippuluokan bändien levyjä, mutta mun puolesta so be it
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cloom
156 viestiä
|
#22 kirjoitettu 04.07.2008 00:26
Kiefran kirjoitti:
Kun noita konebassoja tekee niin korva ja sen amissubin tai sen puute paljastaa mitä sille tuli tehtyä. Konebassot on aina konebassot ja ne voi leikata/rajata miten haluaa tai sitten tekee monta raitaa eri nuotista ja rakentelee niistä.
Tai, voi etsiä 'live'bassosta esimerkkiä, lähtee tylsästi ja kuuntele Leonard Cohenin hissiklassikon 'In my secret life' siinä voi miettiä onko se sitten se yamahan synthbass vai studiomuusikko music man bassonsa kansa soittamassa tuhansien ja tuhansien taalojen arvoisella setillään. Tai, Scandinavian music groupin 'sä' kappale. siinä on soitettu bassot 'livenä' mutta käytetty juuri sitä että alempaa jätetään rauhaan ja keskialueelta aletaan nostaa sitten vähä säröä ja muuta digitaalipaskaa...
Lopuksi oma lehmä ojaan eli tässä:
http://www.mikseri.net...
Mielestäni todella loistava basso, soitettu sisään vanhalla arian bassolla mikkituloonn soundblaster live korttiin ja koneella vähän tilaa ja equa kehiin. toimii autossa,talossa sekä hifilaitteissa... Samat huminat ja jyminät konebassoon niin eiköhän tömise ja jos ei onnistu ni aina voi samplata astrixin levyä ja antaa mennä...
Jäi vaivaan, et missä on tuota huminaa ja jyminää, tuossa linkin biisissä vai jossain muualla???
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Epoche
5248 viestiä
|
#23 kirjoitettu 04.07.2008 03:48
Jos täytyy kysyy niin unohda koko asia..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Thimns
4927 viestiä
|
#24 kirjoitettu 04.07.2008 03:50
Passot menee ihan samaan linjaan ku kitarat. Joku vahvistinmallinnus on näppärä olla välissä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#25 kirjoitettu 04.07.2008 05:38
Jos et tiedä miten toimii, niin harjotteluu?
Epoche muokkasi viestiä 05:38 04.07.2008
HogAIN , elis iis (siis hogasinh)= plää..anteeks et olisin..siis vinkuminä taas plää..
Epoche muokkasi viestiä 05:41 04.07.2008
Vaikks ona mehe jeikko hujoppi..Älä yliefektoi synias, toki bassoon ja keskiäämeenimme voi käärmekiöitä asentaa, tosin voi uskonmnollisuus...Pari viipaletta..Matoja..Mätänevä ruoka..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#26 kirjoitettu 04.07.2008 11:14
Harvemmin tulee tehtyä tasabiittiä, mut aika mielenkiintosia tuloksia saa kun käyttää synan lfo ominaisuutta.
Eli tässä mun samplessa aluks et millanen soundi kyseessä ja miten se suunnilleen käyttäytyy ja sit miten se toimii rytmillisesti biitin kanssa.
Ääni
Kuva
aluminiumblade muokkasi viestiä 11:37 04.07.2008
ekse kirjoitti:
Mä miksaan puhtaasti siten, että se biisi kuulostaa hyvälle (no omasta mielestä tietenkin) ei se ole mun mielestä kivaa tehdä musaa fiiliksellä että "no jopas on jykevä basari, ja toi basso möyryää ihan tajuttoman muhkeasti.. mut voi vittu en mä voi antaa tän olla näin ku toi 8,5Hz sotkee tuolla :/". Kuten joku sanoi, noi miksauksen "säännöt" on hyviä antamaan suuntaa, mut tälläisenä vapaa-ajan harrastelija-"muusikkona" en siitä pidemmälle mene
Itsekkin täysin samoilla linjoilla. Ihan oman fiiliksen mukaan duunailen. Joskus just tuli ihan liikaa mietittyä kaikenlaisia taajuus hässäköit. Pitää vaan uskaltaa luottaa omiin korviin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Percele
697 viestiä
|
#27 kirjoitettu 04.07.2008 13:15
Kuinka FLStudiossa toimii sidechain-kompressointi? Ei se peak-controller kikkailu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#28 kirjoitettu 04.07.2008 14:46
Toi D-Visionin kikkailu on ainakin mul saanu haluttua soundia
Vaikkakin on Peak Control kikkailua.
aluminiumblade muokkasi viestiä 14:47 04.07.2008
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#29 kirjoitettu 04.07.2008 17:42
Percele kirjoitti:
Ei se peak-controller kikkailu.
Tässä vielä yksi keino sidechain-tyyppiseen efektiin FL:llä: laita basari ja Envelope Controller samaan layeriin, linkitä haluamasi kanavan volume johonkin Envelope Controllerin käyristä, laita layeriin nuotteja ja säädä EC:n käyrä haluamaksesi.
Itse käytän nykyään pelkästään tätä tapaa, koska se mahdollistaa kirurgintarkat säädöt sille miten vaimennettavan kanavan taso reagoi basarin iskuun. Lisäksi siihen Envelope Controllerin käyrään voi linkittää vaikka highpass-filtterin leikkaustaajuuden ja säätää sen nousemaan basarin hännän mukaan, vaimentaen basson matalimmat taajuudet silloin kun niitä on myös basarissa... mahdollisuuksia on paljon.
neokoo lisäsi 18:40 04.07.2008:
Tässä flp-esimerkki (latautuu save as-toiminnolla) jossa on muutama yleinen trancebassolinja ja sidechain-efekti Envelope Controllerin avulla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|