Kirjoittaja
|
-
|
Homunculus
17 viestiä
|
#1 kirjoitettu 15.03.2003 15:54 Muok:11.06.2019 14:19
-
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Homunculus
17 viestiä
|
#2 kirjoitettu 15.03.2003 17:13 Muok:11.06.2019 14:20
-
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laihanen
1649 viestiä Ylläpitäjä
|
#3 kirjoitettu 15.03.2003 18:36
Yksi vaihtoehto on vaihtaa sekvensseri cubase SX tai nuendoon. Aika arvokkaita ohjelmiahan ne ovat, mutta tukevat surroundia.
Yksi sairas tapa on kääntää stereoraidasta toisen kanavan vaihe jolloin saadaan ainakin, no, sanotaan että erilainen stereokuva Kannattaa käyttää äärimmäisen harkiten.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Dubbha
|
#4 kirjoitettu 15.03.2003 19:50
BTW, eiks siin fruitys oo mukana stereo enchancer? just se viive homma...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mark Vera
1161 viestiä Ylläpitäjä
|
#5 kirjoitettu 15.03.2003 22:44
Hommaat vain tämän,
http://www.ultrafunk.c...
Lempiplugareitani.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
funkybro
|
#6 kirjoitettu 16.03.2003 17:23
Jostain Databaseaudion syövereistä löytyy ilmainen VST nimeltä StereoFaker, mutta ilman hakutoimintoa se on varmaankin vaikea löytää...
http://www.databaseaudio.co.uk/
funkybro muokkasi viestiä 17:24 16.03.2003
Sehän olikin .co.uk eikä .com.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#7 kirjoitettu 19.03.2003 09:02
Näistä stereokuvajutuista oli muuten aiemmin tällainen viestiketju: http://www.mikseri.net...
Ei en halua vouhottaa vanhijen viestien etsimisestä... Kirjoitin vaan yhden kikkailujutun stereokuvan vääntelyyn liittyen tuonne ja en jaksa kirjoittaa sitä uudestaan... Juu olen laiska.
Tuosta toisen kanavan viivästämisestä tuli mieleen vielä sellainen, että itse viivästäisin sitä ennemminkin joku 10-20ms ja sitten jos mahdollista moduloisin sitä viiveaikaa hieman. Chorus/flange pluginit on hyviä tähän kun laittaa niistä kuivan signaalin pois kokonaan ja feedbackin (tai resonannssin tai miksi onkaan nimetty kyssakin vermeessä) pois myöskin ja säätää viiveajat ja modulaatiot sopiviksi. Sitten vaan syöttää kuivan signaalin vasempaan kanavaan ja plugarin ulostulon oikeaan (tai toisinpäin ).
Joskus 60 ja 70 luvulla tätä tehtiin jopa kahdella nauhurilla ja tekniikasta käytettiin nimea ADT eli artificial double tracking.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
everhad
|
#8 kirjoitettu 19.03.2003 10:34
Kokeile jotain multitapdelayta. Tarpeeksi eri tappeja ja panoroi jokainen erikseen vähän eri puolille ja feedbackia kannattaa laittaa just niin paljon kun voi (tai decay pitkäksi). Tällä hetkellä mun suosikkikaiut löytyy ihme kyllä Buzzista (sen kaiussa on tosi paljon tosi hc-parametrejä säädettävänä).
Voit kokeilla myös laittaa samaan äänilähteeseen vähän sekä reverbia että delayta lyhyehköllä ajalla ja pitkällä decayllä.
Tietysti siis kannattaa myös panoroida synia tms. pikkasen sivuun keskikohdasta. Vaiheen käännöt ja toisen kanavan viivästyttämiset on IMHO syvältä - ambient käytössä siis ainakin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#9 kirjoitettu 19.03.2003 11:31
everhad kirjoitti:
Vaiheen käännöt ja toisen kanavan viivästyttämiset on IMHO syvältä - ambient käytössä siis ainakin.
No jaa... Taustasoundeille ne on mun mielestä ihan ok... Eihän kaikkea pidä noilla levittää. Yks hauska jippo on laittaa delay sillä tavalla että vaan siihen viivästettyyn käytetään noita vaihe/viive kikkailuja.
Toinen veikee juttu varsinkin lyhyille perkussiivisille äänille on laittaa stereodelay silleen että toisen kanavan viive on ihan vähän (esim. 1ms tai alle) lyhyempi kuin toisen. Siis esimerkiksi vasen kanava 500ms ja oikea 500,5ms. Ton pitäis aiheuttaa sellanen hassu juttu että jokainen "kaiku" kuullostaa olevan hieman enemmän vasemmalla kuin edellinen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mindcrasher
|
#10 kirjoitettu 24.03.2003 21:51
Elektrojänis kirjoitti:
Toinen veikee juttu varsinkin lyhyille perkussiivisille äänille on laittaa stereodelay silleen että toisen kanavan viive on ihan vähän (esim. 1ms tai alle) lyhyempi kuin toisen. Siis esimerkiksi vasen kanava 500ms ja oikea 500,5ms. Ton pitäis aiheuttaa sellanen hassu juttu että jokainen "kaiku" kuullostaa olevan hieman enemmän vasemmalla kuin edellinen.
Olisiko tämä sama Reasonissa siis Delayn pannaaminen ei-keskelle? (Jos käytät?)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#11 kirjoitettu 24.03.2003 22:09
Mindcrasher kirjoitti:
Olisiko tämä sama Reasonissa siis Delayn pannaaminen ei-keskelle? (Jos käytät?)
En käytä, mutta veikkaan, että ei ole ihan sama. Jos vaan pannaat delayn ulostulon jonnekkin niin se delay kuuluu eri paikassa kuin originaali mutta ei se mihinkään liiku.
Ideana on tosiaankin että niissä eri kanavissa on eri delay aika (mutta vain hyvin vähän eri). Jos käytetty delay ei anna asettaa vasemman ja oikean kanavan delay aikaa erikseen niin on käytettävä kahta delayta ja pannattava ne sitten vasemmalle ja oikealle.
Hieman samanlaisen efektin saa aikaan jos käytettävässä delayssa saa laitettua vasemmalle ja oikealle kanavalle erilliset feedback arvot. Erona se, että homma toimii vain kanavien välisellä voimakkuus erolla eli se liike syntyy enemmän normaalin pannauksen tyylisesti. Ero selviää kokeilemalla. Kokeiluihin suosittelen harvakseltaan toistettua lyhyttä perkussiivista ääntä niin nuo delay jutut kuuluu helpommin. Muutenkin nuo delay kikkailut kuuluu selkeimmin perkussiivisilla soundeilla. Mattosoundeille ei ehkä kannata turhaan tuota eripituiset delayt kikkaa käyttää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|