Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Tässä kun olen innostunut tekemään sampleja itse niin tuli semmonen kysysymys esiin. Olen tehty näitä sampleja audacityllä luomalla ääni aaltoja ja sitten muokannu niitä.
Ja sitten kysymys:
Olen luomassa vaikka saha aaltoa (audacityllä), niin mikä pitää olla tajuus (Hz) ja amplitudi (0-1), että se oli C nuotista?
Kun tämmösen kerran perustin nii saa tähän muutakin aiheeseen liittyvää kirjoittaa.
Keski C on 261.626Hz. Mikäli on tarkoitus tehdä esim. bassoääniä niin voi olla tarkoituksellista käyttää oktaavia tai paria alempaa C ääntä eli esim. 130.813Hz tai 65.4064Hz. Jos katsot noita taajuuksia tarkemmin niin huomaat, että oktaavia alemman sävelen saat jakamalla taajuuden kahdella ja oktaavia ylemmän vastaavasti kertomalla kahdella.
Kannattaa myös kokeilla sotkea eri oktaaveista ääniä päällekkäin (ja eri voimakkuussuhteissa).
Äänen voimakkuudella ei ole merkitystä sen vireen kanssa. Yleensä samplet kannattaa tehdä siten, että niiden voimakkuus on kovin mitä voi ilman että sample säröytyy (aaltomuoto leikkautuu ylimpiin ja/tai alimpiin mahdollisiin arvoihinsa huipuissa). Samplen soinnin voimakkuuden kappaleessa voi sitten säätää siinä ohjelmassa jota biisin tekemiseen käytetään.
Samplejen tekemiseen eri aaltomuodoista on olemassa muistaakseni yksi näppärä ohjelmakin... Jep... Tämä: http://www.lysator.liu...
Aina noita taajuuksia ei tarvitse ihan pilkulleen noudattaa, varsinkin jos laittaa päällekkäin useampia perusaaltoja. Hieman elävämpiä soundeja saa esim. niin että laittaa päällekäin pari saha-aaltoa joiden taajuudet on keskenään hieman eri. Kokeile esim hertsin eroa, mutta kokeile muitakin (enemmän sekä vähemmän). Jos haluaa oikein nysvätä niin että vire pysyy mahdollisimman tarkkanakannattaa siirtää esim kahden äänen ollessa kyseessä molempia vähän. Eli kokeile vaikka yhdistää 261.126Hz ja 262.126Hz aallot yhtä voimakkaina. Voi niitä eri taajuuksisia laittaa enemmänkin.
Toisaalta synteettisten äänien lisäksi mielenkiintoisia tuloksia voi saada yhdistelemällä ja käsittelemällä mikrofonin avulla ympäristöstä äänitettyjä ääniä. Jos ne haluaa virittää soimaan tietyissä sävelissä voi joutua näkemään hieman vaivaa tosin, mutta jänniä lopputuloksia saa aikaan sitenkin. Useat äänet kuullostaa jo huomattavan erilaisilta kuin äänen alkulähde kun sen soittaa oktaavin tai parin päästä siitä alkuperäisestä. Mikrofonin ei tähän tarvitse olla kovin kummoinen ainakaan aluksi kun kokeilee. Parin euron "biltemamikki" tai muu tietokonekäyttöön tarkoitettu halpis käy hyvin. Parempia kamoja voi hankkia sitten kun siltä tuntuu. Tämmoinen menee helposti kokeelliseen suuntaan, mutta kaikenlaista jännää voi löytää näinkin.
Aloittajan viestistä tuli selloinen fiilis että pitää mainita perusjuttu, eli samplejen teko ääniaaltoja yhdistämällä onnistuu paljon helpommin tavallisella VST:llä kuin leikkailemalla ja yhdistelemällä erikseen generoituja ääniaaltoja. VST-pluginilla niitä ääniaaltoja voi soittaa helposti useampaa päällekkäin ja suoraan oikeilla nuoteilla.
Kokeellisilla menetelmillä (niinkuin leikkaa & liimaa) pääsee kyllä todella mielenkiintoisiin tuloksiin (tjeu http://en.wikipedia.or... ) mutta "samplen tekemiseen" on paljon tehokkaampiakin työkaluja.