Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Reverbin käyttövinkkejä

Whitel
Whitel
68 viestiä

#1 kirjoitettu 08.09.2007 14:04

Taas pääsen älyllä paistattelemaan mutta kysynpä silti:

Miten sais mahdollisimman neutraalia reverb-efektointia aikaiseksi? Eli vähän sitä tilaa ja väriä muttei sitä viemärisoundia tai sihinämeininkiä?

Oon kovasti ihmetellyt esim. JS16:n soundia joka on mun mielestä aina miellyttävän neutraali (ja omaperäisellä tavalla biiseissä muuten vaikuttaa kaikki olevan keskellä ja aika syvällä esim. Rosegarden???). Tarkoitan nyt siis myös Daruden tuotantoa, joka on ehkä vähän lähempänä omaa linjaa.

^ Vastaa Lainaa

MKDELTA
MKDELTA
11907 viestiä

#2 kirjoitettu 08.09.2007 14:51

Konvert kirjoitti:
Whitel kirjoitti:
Taas pääsen älyllä paistattelemaan mutta kysynpä silti:

Miten sais mahdollisimman neutraalia reverb-efektointia aikaiseksi? Eli vähän sitä tilaa ja väriä muttei sitä viemärisoundia tai sihinämeininkiä?

Oon kovasti ihmetellyt esim. JS16:n soundia joka on mun mielestä aina miellyttävän neutraali (ja omaperäisellä tavalla biiseissä muuten vaikuttaa kaikki olevan keskellä ja aika syvällä esim. Rosegarden???). Tarkoitan nyt siis myös Daruden tuotantoa, joka on ehkä vähän lähempänä omaa linjaa.


Reverbeissä olevat 'ambience' -presetit antaa vähän aloituspintaa.
Sitten kun teet jonkin hienon verbin niin vähennät voimakkuutta juuri sinne rajoille, missä et oikeastaan edes kuule koko reverbiä mutta huomaat sen siinä vaiheessa kun otat koko reverbin pois.

Näin.

Niin ja itse yleensä teen niin että laitan reverbin jollekin send kanavalle ja sitten lähetän vain tietyn määrän sitä käsiteltävää signaalia reverbin läpi. Näin siis hedelmälinkostudiossa.

^ Vastaa Lainaa

minomus
minomus
300 viestiä

#3 kirjoitettu 08.09.2007 14:52

Ei taida tarkasti kysymykseen sopia, mutta tulipa tämmönen reverb kikka mieleen. Sopii lähinnä crasheille ja erilaisille FX soundeille, lyhyemmällä hännällä ehkä muillekin. Eli suht paljo sendiä pitkälle reverbille ja pelkän reverbistä läpi menevän signaalin sidechain kompuroi basarilla. Tuloksena esim. normaalisti soiva crash pumppaavalla ja hiipuvalla ambienssilla. Ja sitten ei muuta kuin kokeilemaan samaan sendiin muitakin efuja reverbille kaveriksi.

^ Vastaa Lainaa

atheos
atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 08.09.2007 15:19

Jos oikein tahtoo hifistellä niin rautareverbit ovat monesti melko maukkaita, esimerkkinä klassikko TC M5000. Lexicon niinikään on myös melko luotettava merkki joskin merkillä kuin merkillä halpis on aina halpis ja kalliimpi parempi - noin niinkuin hieman kärjistettynä.

Pääsääntöisesti plugarien kohdalla kannattaa käyttää omia korvia, hyvän reverbin yhtenä kriteerinä voi pitää sitä että sen kuulee mutta sitä ei erota. Mitä parempi reverb, sitä enemmän sitä voi ajaa suhteessa kuivaan ilman että soundi alkaa v*tuttamaan. Impulssivasteita käyttävät plugit kannattaa testailla erilaisilla impulsseilla, soundi on monesti parempi kuin lineaarisesti mallintavilla plugareilla.

Tiivistettynä: hyvä laite/plugari on helpoin joskaan ei välttämättä halvin tapa saada hyvää reverbiä.

Ja ainahan send-kanavassa olevaa reverbiä voi efektoida mm. kompressoimalla ja equttamalla sihinää ja kahinaa pois. Myös edellä mainittu sidechain-kikka voi olla kokeilemisen arvoinen.

Varsinaisia käyttövinkkejähän on vaikea antaa. No, snaren ja kickin reverb kannattaa säätää niin että peruskompissa reverb sammuu ennen seuraavaa iskua. Loppu onkin aika materiaalikohtaista.

^ Vastaa Lainaa

petersadul
petersadul
286 viestiä

#5 kirjoitettu 08.09.2007 15:49

Ihan hyviä vastauksia tuossa ylempänä. Itselle tulee lähinnä semmoinen idea mieleen, että kokeileppas reverbin tilalla/reverbin kanssa delay efektiä. Sillä saa monesti tilantuntua aikaiseksi ilman "purkki"efektiä/fiilistä. Itse en tanssimusiikista paljoa ymmärrä (sitä aloitusviestin luoja ilmeisesti tekee), mutta olen kiinnittänyt huomiota runsaaseen delayn käyttöön tanssimusassa niin vokaaleissa kuin synajutuissa.

Kandee myös delaytime säätää biisin tempoon sopivaksi, niin sitä voi annostella snadisti enemmän ja on selkeemmän kuuloinen...

^ Vastaa Lainaa

minomus
minomus
300 viestiä

#6 kirjoitettu 08.09.2007 17:19

Konvert kirjoitti:
petersadul kirjoitti:
Ihan hyviä vastauksia tuossa ylempänä. Itselle tulee lähinnä semmoinen idea mieleen, että kokeileppas reverbin tilalla/reverbin kanssa delay efektiä. Sillä saa monesti tilantuntua aikaiseksi ilman "purkki"efektiä/fiilistä. Itse en tanssimusiikista paljoa ymmärrä (sitä aloitusviestin luoja ilmeisesti tekee), mutta olen kiinnittänyt huomiota runsaaseen delayn käyttöön tanssimusassa niin vokaaleissa kuin synajutuissa.

Kandee myös delaytime säätää biisin tempoon sopivaksi, niin sitä voi annostella snadisti enemmän ja on selkeemmän kuuloinen...


Delayt ja reverbit kannattaa pitää erillään, muuten tulee aika lahjakasta mössöä.
Tai ehkä delayta voi reverboida vähän (tai paljon) mutta ei kyl toisinpäin.


Niin tai sitten ne delayt mukaan sopivan reverbin early reflections osiolla.

^ Vastaa Lainaa

Rojola
Rojola
2394 viestiä

#7 kirjoitettu 08.09.2007 17:24

helvetist reverbbi joka paikka! paitsi baso

^ Vastaa Lainaa

petersadul
petersadul
286 viestiä

#8 kirjoitettu 08.09.2007 17:37

Konvert kirjoitti:

Delayt ja reverbit kannattaa pitää erillään, muuten tulee aika lahjakasta mössöä.
Tai ehkä delayta voi reverboida vähän (tai paljon) mutta ei kyl toisinpäin.


Noh korvia saa toki käyttää. Pätee kaikkeen miksaukseen yllättäen. Pointtini tuossa vain oli se, että monesti aloittelijoilta nämä efektit menee sekaisin kuin pillerit Amy Winehouselta.

Tottakai voi käyttää yhtäaikaa reverbiä ja delayta, mutta niiden annosteleminen on se seikka joka määrittelee kuulostaako se hyvältä. Sitäpaitsi ei ole pakko noita efektejä laittaa kanavan inserttiin vaan vaikkapa auxlähtöihin. Tällöin eivät efektit efektoi toisiaan. Toki ei ihan kaikilla softilla onnistu.

^ Vastaa Lainaa

petersadul
petersadul
286 viestiä

#9 kirjoitettu 08.09.2007 19:20

Konvert kirjoitti:


Aivan, siis tarkoitin että reverbin perään en lähtisi ihan tosta noin vaan laittamaan delayta. Omissa sendeissäänhän ne menevät ihan mukavasti.


Juuri näin.

^ Vastaa Lainaa

Timo JM
Timo JM
241 viestiä

#10 kirjoitettu 08.09.2007 21:08

Kyllä noissa (softa)reverbeissä on paljonkin eroa. Kannattaa vaan hakea sitä mikä miellyttää omaa korvaa.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7677 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 09.09.2007 22:08

Konvert kirjoitti:
Aivan, siis tarkoitin että reverbin perään en lähtisi ihan tosta noin vaan laittamaan delayta. Omissa sendeissäänhän ne menevät ihan mukavasti.

sen sijaan reverb delayn perään toimii.

^ Vastaa Lainaa

route_electrique
route_electrique

#12 kirjoitettu 10.09.2007 08:53

Kaiun ekvalisointi voi auttaa huonompaakin softa kaikua `uppoutumaan` -miksaukseen (jos sitä halutaan)..

Jos haluaa, että kaiku erottuu selvästi miksauksesta kannattaa korostaa korkeita taajuuksia, jos taas haluaa kaiun sulautuvan miksaukseen, kannattaa ekvalisoida korkeita taajuuksia pois (yksi syy miksi vanhat hardware reverbit toimivat miksauksissa hyvin).

Rummuissa kaiku saattaa joskus korostaa liikaa alataajuuksia, jolloin lopputuloksena saattaa olla liian bassoraskas- ja tunkkainen ääni, sillon kannattaa ekvalisoida kaiusta alapää pois, jolloin saadaan yleensä paljon dynaamisempi lopputulos.

Jos taas kaiutettava materiaali on rauhallinen, ja tilaa on runsaasti, niin silloin voi koittaa korostaa alataajuuksia, jotka peittävät hyvin vapaata tilaa.

...

^ Vastaa Lainaa

Whitel
Whitel
68 viestiä

#13 kirjoitettu 10.09.2007 19:28

Hienoa! Kiitän suuresti hyvistä vinkeistä ja runsaasta avusta! Lisää tipsejä toki saa heittää ja olisi myös kiva tietää ihmisten suosikkireverbejä?
Uad:sta oon kuullut hyvää muualtakin, mutta melko tyyris taitaa sekin olla?

^ Vastaa Lainaa

SpeaK
SpeaK
289 viestiä

#14 kirjoitettu 10.09.2007 21:07

FL Studion mukana tuleva Fruity Reeverb2 on yllättävän hyvän kuuloinen reverbi. Yksi parhaista mitä olen kuullut, ja myös todella helppokäyttöinen ja melko hyvin säädettävissä. Parhaisiin puoliin kuuluu myös erittäin alhainen CPU-käyttö.

Teinpä aikani kuluksi pienen esimerkin fl studion reverbistä melko pitkällä decay-ajalla:

http://servut.us/~spea...

Ensin tulee kuiva versio, sitten reverbillä höystetty.

^ Vastaa Lainaa

Whitel
Whitel
68 viestiä

#15 kirjoitettu 14.09.2007 16:10

SpeaK kirjoitti:
FL Studion mukana tuleva Fruity Reeverb2 on yllättävän hyvän kuuloinen reverbi. Yksi parhaista mitä olen kuullut, ja myös todella helppokäyttöinen ja melko hyvin säädettävissä. Parhaisiin puoliin kuuluu myös erittäin alhainen CPU-käyttö.

Teinpä aikani kuluksi pienen esimerkin fl studion reverbistä melko pitkällä decay-ajalla:

http://servut.us/~spea...

Ensin tulee kuiva versio, sitten reverbillä höystetty.


Kiitän. Itse käytän Cubasea eli valitettavasti ei taida kuitenkaan olla mulle hyödyksi. Tykkään tosta soundista kyllä todella paljon. Harmi..

^ Vastaa Lainaa

harmaalokki
harmaalokki
2120 viestiä

#16 kirjoitettu 15.09.2007 12:29

Ilmaisia ei-impulssivaste-VST-reverbejä:

Vanha mutta edelleenkin varsin käyttökelpoinen FreeverbToo

Metallisuudestaan huolimatta moneen tarkoitukseen sopiva KarmaFX Reverb

Raskas mutta laadultaan varsin hyvä Ambience


Fruity Reeverb2 perustuu muuten Sonitus fx-sarjan reverbiin . Niiden kaiunnassa (reverb) ei ole eroa, mutta ensiheijastumat (early reflections) kuulostavat Sonituksen versiossa selkeästi paremmilta.

^ Vastaa Lainaa

Whitel
Whitel
68 viestiä

#17 kirjoitettu 16.09.2007 11:33

neokoo kirjoitti:
Ilmaisia ei-impulssivaste-VST-reverbejä:

Vanha mutta edelleenkin varsin käyttökelpoinen FreeverbToo

Metallisuudestaan huolimatta moneen tarkoitukseen sopiva KarmaFX Reverb

Raskas mutta laadultaan varsin hyvä Ambience


Fruity Reeverb2 perustuu muuten Sonitus fx-sarjan reverbiin . Niiden kaiunnassa (reverb) ei ole eroa, mutta ensiheijastumat (early reflections) kuulostavat Sonituksen versiossa selkeästi paremmilta.



No niin! Suurkiitokset tästä!
Freeverb 1 ja Ambience (en silläkään ainakaan vielä ole saanut kovinkaan hyvää jälkeä aikaan vaikka laadukas onkin) kyllä on jo tuttuja. Pitää kokeilla noita muita. Varsinkin toi Sonitus vaikuttaisi lupaavalta!

^ Vastaa Lainaa

Whitel
Whitel
68 viestiä

#18 kirjoitettu 17.09.2007 18:32

Bongasin googlaamalla Daruden kommentin, jossa kertoi Sandstormissa käytetyt laitteet. Siinä mainittiin DP4, ilmeisesti Ensoniq DP 4. Käsittääkseni sitä ei enää valmisteta, mutta onko kellään tietoa onko mitään toivoa saada hankittua tuota?

On nimittäin Before the Stormin reverbit sanoisinko parhaat mitä oon ikinä kuullut. Vähän hakuammuntaa mutta pitää yrittää..

^ Vastaa Lainaa

pieslice
pieslice
3287 viestiä

#19 kirjoitettu 17.09.2007 23:01

neokoo kirjoitti:
Raskas mutta laadultaan varsin hyvä Ambience


Enpä ole mitään muuta reverbiä enää käyttänyt tuon jälkeen.
Kyllä vie tehot varmaan melko uudestakin koneesta

Mutta tuon dampingit ja gate ovat aika käteviä esim. arpeggioissa.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7677 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 18.09.2007 08:09

Whitel kirjoitti:
Bongasin googlaamalla Daruden kommentin, jossa kertoi Sandstormissa käytetyt laitteet. Siinä mainittiin DP4, ilmeisesti Ensoniq DP 4. Käsittääkseni sitä ei enää valmisteta, mutta onko kellään tietoa onko mitään toivoa saada hankittua tuota?

mua taasen vois kiinnostaa toi vehje sen phaserin takia.

^ Vastaa Lainaa

EO
EO

#21 kirjoitettu 18.09.2007 12:14

Whitel kirjoitti:
Bongasin googlaamalla Daruden kommentin, jossa kertoi Sandstormissa käytetyt laitteet. Siinä mainittiin DP4, ilmeisesti Ensoniq DP 4. Käsittääkseni sitä ei enää valmisteta, mutta onko kellään tietoa onko mitään toivoa saada hankittua tuota?

On nimittäin Before the Stormin reverbit sanoisinko parhaat mitä oon ikinä kuullut. Vähän hakuammuntaa mutta pitää yrittää..


Noita pyörii tasaisee tahtiin esmes Saksan eBayssa, hintaluokka on siinä 300-500 euron välissä. Välillä saattaa saada huomattavasti halvemmalla, joskus menee ihan järjettömään hintaan.

Laite on kiinnostanut itseänikin hetken verran, mutta lähinnä noiden modulaatioefektien takia. Rautakaiuista oma suosikki on ollut Lexiconin 960L ja 480 jotka ovat aivan mahtavia kaikuja. Kurzweilin Rumouria nuo tuolla rapakon takana hehkuttavat aika paljon ja hintaluokka on hiiieman mukavampi kuin noilla lehikoisilla. Muita hyviä rautakaikuja ovat Lexiconin PCM60/70/80 joita voi saada melko halvallakin...

^ Vastaa Lainaa

Mark 2 audio
Mark 2 audio

#22 kirjoitettu 19.09.2007 00:38

Kannataa muistaa että esim sendiin syötettävän ääniraidan eq:ta voi käyttää efektin soundin muokkaamiseen eli esim: kopsaa alkuperäinen raita omaksi raidaksi ja käytä sitä
pelkästään efektin syötöksi, muokkaa reaaliajassa kuunnellen efektipaluuta. Näin voit karsia esim turhat ala/ylääpäät jo syöttö vaiheessa pois.
Tämä+efektin oman eq:n/paluun eq:n käyttö pelastaa jo paljon.

Yleensä Rautapuolen efektit kuulostaa paremmilta. esim Lexiconin Lxp-15
jota ei valmisteta enää, mutta joita saa halvalla esim ebaystä
on täysin aliarvostettu laite. Itse käytän sitä mielummin kuin esim Lexiconin 81:tä tai 91:tä. Välillä niitä joku kaupittelee
huuto.netissä ja hinnat ei päätä huimaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu