Kirjoittaja
|
Kotituotanto-opas
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#1 kirjoitettu 26.02.2003 12:44
www.saunalahti.fi/tombba81/kotituotanto-opas.txt
Kyseessä eivät ole pomminteko-ohjeet, vaan musiikin tuottamiseen
kotona liittyvä tekstinpätkä, jonka omien kokemuksieni pohjalta
kirjoitin. Ainakin aloittelija voi säästyä monelta tyhmältä forum-
kysymykseltä tämän luettuaan. Toivottavasti on apua.
Tekstistä voi palautetta pistää keely@mikseri.net
Juha Kiili muokkasi viestiä 12:44 26.02.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
North Vibes
282 viestiä
|
#2 kirjoitettu 26.02.2003 13:57
Oikeen hieno homma..pitääpä perehtyy ajan kanssa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
wdm
|
#3 kirjoitettu 26.02.2003 13:59
Hmmm , mielenkiintoinen artikkeli.
Kiitos!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
dip flirt
1608 viestiä
|
#4 kirjoitettu 26.02.2003 14:22
Hienoa!
Hyvä opas perustietoineen.
Kompressointiin kiinnitit asiallisesti huomiota.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sta
|
#5 kirjoitettu 26.02.2003 14:26
Hyvä oli todellaki juu. Luin läpi ja oli mielenkiintosta ja helposti ymmärrettävää tekstiä!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
efunkelist
217 viestiä
|
#6 kirjoitettu 01.03.2003 00:29
Hyvä pintaraapaisu aiheesta. Kiitos siitä! Huomauttaisin vain että sana "nauhoitus" tarkoittaa nimenomaan ääninauhalle äänittämistä. en tykkää itsekään saivartelusta mutta toivoisin että enemmän käytettäisiin sanaa ÄÄNITTÄMINEN... itsekin kun yritän kovasti nauhoittaa lauluja yms. soundeja kovalevylle tuon tuostakin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Möhökki
|
#7 kirjoitettu 01.03.2003 01:14
Juu ihan hyvää juttua ja varmasti avuksi monelle. Sen sijaan tästä olen hiukan eri mieltä.
"RUMMUT
- Rumpujen nauhoitus on varmaan syytä jättää ammattilaisille.
Itse en asiaan ole juurikaan perehtynyt, mutta vaatii
erittäin hyvän tilan ja kalliit mikit. Itse teen rummut
Battery-pluginilla, joka matkii hyvin aitoa rumpalia."
Rumpujen mikitys ei ole ihan niin mystinen juttu. Kokeilemalla oppii. Tietysti riippuu, mitä hakee ja mikä on genre, mutta itse olen pikku hiljaa kallistumassa sille kantille, että vähemmän mikkejä --> parempi näin demotasolla itse värkätessä.
Olen saanut tasaisempaa jälkeä niinkin ruikun kuuloisella yhdistelmällä kuin "yksi laulumikki overheadina+basarimikki" kuin sitten taas mikittämällä joka rummun erikseen. John Bonham käytti muistaakseni paikoitellen yhtä (stereo?)konkkamikkia overheadina ja yhtä mikkiä basarissa.
Nohh.. rumpujen mikitykseen on helvetin vaikeaa antaa mitään yksiselitteisiä ohjeita, etenkin kun en ole itsekään mikään guru tai jumala asiassa. Noviisi vasta itsekin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
VMM
|
#8 kirjoitettu 01.03.2003 01:17
Miksi bassoraidasta pitäisi leikata ylä-ääniä pois? Alataajuuksien siivoaminen on toki tarpeellista, mutta enpä lähtisi ylätaajuuksista murehtimaan.
VMM muokkasi viestiä 01:17 01.03.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
VMM
|
#9 kirjoitettu 01.03.2003 01:54
15:07 kirjoitti:
Kiili,
onko Battery-plug-in ilmainen?
Kuulostaako se ihan oikeasti aidoilta rummuilta?
Mistä sen saa?
Kiitos.
Battery ei ole ilmainen, mutta muistaakseni suhteellisen edullinen.
Battery on ainoastaan virtuaali-instrumentti. joka soittaa valittuja sampleja miditiedon ohjaamana, joten se miltä Battery kuulostaa on kiinni yksinomaan käytettävistä sampleista. Parhaimmat samplet ovat erittäin korkealaatuisia.
Lisätietoa Batterystä
Native Instrumentsin kotisivulta
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
VMM
|
#10 kirjoitettu 01.03.2003 02:07
Sen verran vielä, etten kyllä välttämättä suosittelisi limitterin käyttöä masteroitaessa. Tekee hieman turhan suuria lovia dynamiikkaan.
Miksauksessahan limitteri on usein oiva työkalu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
transam
403 viestiä
|
#11 kirjoitettu 01.03.2003 03:48
KANI kirjoitti:
Niin, en osaa nuotteja, soittaa mitään jne. Joten olisiko parasta mennä tietokonemusiikki kurssille, jossa käytetään reason 2:sta, (itselläni fruitti3.56 ja reason2) vai tuleeko siitä mitään jos vain itse harjoittelee? Väsäsin joskus ejayllä jotain ja nyt 2003 olen alkanut käyttämään fruittia ja reasonia.
Ei kurssit koskaan pahasta ole Pääset todennäköisesti nopeammin itse sävellystyöhön käsiksi jos opettelet siellä kurssilla reasonin alkeet! Reasonin käytön oppii harjoittelulla, ajan kanssa, kuten kaikki muutkin ohjelmat!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#12 kirjoitettu 01.03.2003 20:04
en tykkää itsekään saivartelusta mutta toivoisin että enemmän käytettäisiin sanaa ÄÄNITTÄMINEN... itsekin kun yritän kovasti nauhoittaa lauluja yms. soundeja kovalevylle tuon tuostakin
Olet varmasti oikeassa. Täytynee korjata tämäkin "kämmi" seuravaan
painokseen, jos sellaista joskus saan aikaiseksi.
Rumpujen mikitys ei ole ihan niin mystinen juttu. Kokeilemalla oppii. Tietysti riippuu, mitä hakee ja mikä on genre, mutta itse olen pikku hiljaa kallistumassa sille kantille, että vähemmän mikkejä --> parempi näin demotasolla itse värkätessä.
Jätin rummut käsittelemättä, koska itselläni ei ole aiheesta käytännön
kokemusta juurikaan. Tein vain olettamuksia asian vaikeudesta ja yritin
nähdä sen köyhän kotimuusikon perspektiivistä. Jos juuri sinä siellä, joka
luet tätä, tunnet omaavasi vankkaa tietotaitoa rumpujen ÄÄNITTÄMISESTÄ
kotikonstein, niin otan kirjoitelmasi vastaan avosylin ja lisään sen
seuraavaan painokseen.
onko Battery-plug-in ilmainen?
Kuulostaako se ihan oikeasti aidoilta rummuilta?
En oikein pidä threadeista, jotka ovat pullollaan mainoksia,
mutta ihan ilman ärsyttävää linkkiä voin sanoa, että ainakin
Tenbag:in uusin piisi Songwriting käyttää Batteryä ja täysin
ilmaista rumpukittiä siihen(!).
Miksi bassoraidasta pitäisi leikata ylä-ääniä pois? Alataajuuksien siivoaminen on toki tarpeellista, mutta enpä lähtisi ylätaajuuksista murehtimaan.
Tästä voi tietysti vääntää kättä suuntaan ja toiseen aina muailmanloppuun
asti, mutta omissa touhuissa olen nyt kallistunut leikkelemään bassokita-
rasta yläpäitä. Johtuu varmaan siitä, että olen niin paska basisti ja
soittelen sitä kitaramaisesti plekulla, jolloin yläpäät eivät kuulosta
järin seksikkäiltä. Riippuu varmaan paljolti musiikkityylistä. Nyt kun
tarkastin, niin olen näemmä kirjoittanut että kaikki yläpäät pois. Tällä
nyt ajattelin lähennä jotain yli 8khz, joilla ei mielestäni bassokitarassa
tee YHTÄÄN mitään. Mielipide tämäkin . Kiitos omastasi.
Sen verran vielä, etten kyllä välttämättä suosittelisi limitterin käyttöä masteroitaessa. Tekee hieman turhan suuria lovia dynamiikkaan.
Täysin eri mieltä. Eritoten masterointiin tehty limitteri on se piste
i:n päälle, eikä mikään turha piste. Ja aina varoen masteroidaan.
Tattis tyypeille, jotka ovat saanet palautetta aikaiseksi. Lisäksi
pari vapaaehtoista on ilmaantunut kirjoittamaan mahdolliseen
seuraavaan painokseen mm. DJ-touhusta. Jos koet olevasi
ammattimainen kotiammattilainen (hieno sanapari), niin
ota yhteyttä keely@mikseri.net
Juha Kiili muokkasi viestiä 20:10 01.03.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#13 kirjoitettu 01.03.2003 20:08
Juha Kiili kirjoitti:
>en tykkää itsekään saivartelusta mutta toivoisin että enemmän käytettäisiin >sanaa ÄÄNITTÄMINEN... itsekin kun yritän kovasti nauhoittaa lauluja yms. >soundeja kovalevylle tuon tuostakin
Tuosta rumpujen äänittämisestä, voisin mielelläni kaverini Cozmon kanssa kirjoittaa aiheesta rivin tai pari. Kokemusta nääs on...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#14 kirjoitettu 01.03.2003 20:10
Tuosta rumpujen äänittämisestä, voisin mielelläni kaverini Cozmon kanssa kirjoittaa aiheesta rivin tai pari. Kokemusta nääs on...
Kerroppa siitä kokemuksesta sähköpostiini.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Möhökki
|
#15 kirjoitettu 01.03.2003 20:57
Juha Kiili kirjoitti:
Tuosta rumpujen äänittämisestä, voisin mielelläni kaverini Cozmon kanssa kirjoittaa aiheesta rivin tai pari. Kokemusta nääs on...
Kerroppa siitä kokemuksesta sähköpostiini.
Jos noista mun jorinoista jotain apua oli niin saa myös vapaasti käytellä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
VMM
|
#16 kirjoitettu 02.03.2003 18:14
Juha Kiili kirjoitti:
Sen verran vielä, etten kyllä välttämättä suosittelisi limitterin käyttöä masteroitaessa. Tekee hieman turhan suuria lovia dynamiikkaan.
Täysin eri mieltä. Eritoten masterointiin tehty limitteri on se piste
i:n päälle, eikä mikään turha piste. Ja aina varoen masteroidaan.
Väittäisin, että limitteriä paremmin tuohon sopivat erityyppiset loudness maximizer efektit, jotka toimivat yksinkertaista limitteriä hienovaraisemmalla algoritmilla. Tuollaisen tulosta voi sitten täydentää editoimalla kovimpia piikkejä manuaalisesti.
Ainakin itse olen saavuttanut parempia tuloksia kiristämällä kompressioasetuksia tai käyttämällä maximizereita kuin käyttämällä kovaa limitteriä. Tämähän riippuu toki paljon siitä millaisen miksauksen kanssa työskentelee. Voi olla, että limitterikin toimisi jossain raskaammissa miksauksissa, mutta esim. popissa se syö kyllä luonnollista dynamiikkaa mielestäni ihan liikaa vaikka säätäisikin maltilla.
VMM muokkasi viestiä 18:15 02.03.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Error303
|
#17 kirjoitettu 02.03.2003 18:18
Kiva opas. Otin jopa oikeudekseni mainostaa sitä eräällä toisella foorumillakin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cozmo1
187 viestiä
|
#18 kirjoitettu 02.03.2003 19:21
Hieno teos ei voi muuta sanoa.
Pikaisessa silmäilyssä kuitenkin pisti kuitenkin muutama asia silmään...
Esimerkiksi tekstissä puhutaan kompuroinnista ja Eq:tamisesta,
minä ehkä mielummin käyttäisin kompressointia ja ekvalisointia.
Äänityskohdassa mainittiin että kitaran äänittämisessä kannattaa käyttää mallintavia pelejä. Itsellä majailee huoneen nurkassa Marshall G50RCD jossa on mielestäni suhteellisen laadukas soundi puhtaan puolella ja tarvittaessa rutinakin löytyy. Ja tämän kaiken saa ulos linjaulostulosta kaiutinsimuloituna, eroa ei huomaa.
Ja vielä palaisin edellämainittuun rumpujen äänittämiseen, kyseinen kohta on totta jos tekee yksin musiikkia. Silloin on käytännössä mahdotonta nauhoittaa omaa soittoaan. Mutta olemme tehneet bändimme rumpalin K:n(K-mikko) jo kahden vuoden ajan tutkimuksia empiirisellä menetelmällä rumpujen mikityksestä ja äänittämisestä, ja saaneet jotakin aikaankin(voi käydä kuuntelemassa ja kommentoida www.mikseri.net/wack)
Ehkä saamme vielä jotain tänä iltana kirjoitettua.
Metodimme on suunnilleen samanlaisia kuin Reht. Leopardinkin.
Masteroinnista olen täysin samaa mieltä, Waves L1 on kuningaslimitteri
ei pumppaa ei särötä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
dieseldump
|
#19 kirjoitettu 02.03.2003 20:45
Aika kattava perustietopaketti. Mieleeni tuli äkkiseltään sellainen lisäys, että kun miksaa biisiä jossa on sekä kitaraa että laulua, kannattaa ottaa huomioon että nuo kyseiset elementit tykkäävät yleensä jakaa suurin piirtein samat taajuusalueet. On siis oltava erityisen tarkka ekvalisoidessa, etteivät vokaalit ja kuusikieliset syö toisiaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nyhde
Take it sleazy! 3097 viestiä Ylläpitäjä
|
#20 kirjoitettu 03.03.2003 14:09
gerry kirjoitti:
Näytti tarvetta olvan sellaiselle oppaalle (kiitos vaan killi) joten jatkoa on luvassa... Ajattelin hiukan avustaa Killia ja kirjoittaa "jatko osia". Esimerkiksi biisien rakenteista sekä yleensäkin kaikesta musiikkiin liittyen...(mm. miten teet oman demon, sekä miten saat nimeä muusikkona). Mutta lisää informaatiota sitä kaipaaville ainakin minun puolesta on tulossa pian....
En kyllä pistänyt tikkuakaan ristiin koko oppaan eteen, joten olisi ehkä parempi jos kiittäisit Kiilin Juhaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Suvaitsemattomat
|
#21 kirjoitettu 03.03.2003 15:02
Lukaisin tuon, ja muutama kommentti täytyypi sanoa:
-Kyllä kai pop-filtterillä jotain muutakin tekoa on kuin ehkäistä huonon suuhygienian vaikutuksia? (esim. nyt vaikka filtteröidä niitä poppeja)
-Mielestäni kitaran äänityksessä tärkeintä ei ole tuplaus, kyllähän siten usein saa hyvän kuuloista tavaraa, mutta kyseessä on aivan makuasia. En kyllä todellakaan sanoisi, että nauhoita AINA tuplaraita.
-Sana on panorointi, ei panerointi. Panerointi on sitä, kun leivitetään pihvejä jauhoissa.
Eikä se rumpujen äänityskään niin vaikeaa ole, kyllä sitä ihan kotibudjetillakin voi saada ihan hyvää jälkeä aikaan. Ei nyt ehkä mitään Tool/Danny Carey -soundeja, mutta kyllä minä olen ainakin saanut ihan kelpo rumpusoundeja nauhoitettua. Jopa semmoisilla parin sadan markan rummuilla, kun on vähän EQ:lla leikkinyt. Ja eräät parhaista soundeista nauhoitin ihan vaan stereoparilla rumpujen edessä.
Kannattaa kuitenkin ehkä nauhoittaa ainakin basari yksin yhdelle raidalle, sen oikean voimakkuuden harkinta kun on vaikeaa nauhoitustilanteessa. Vaikka käytössä olisi vain kaksia inputtia, niin silti mielestäni kannattaa basari nauhoittaa toiselle ja loput toiselle stereon sijasta.
En kuitenkaan koe tuntevani rumpujen nauhoitusta niin paljoa, että siitä voisin mitään sen enempää kirjoittaa. Neuvoni kun voisivat olla kovin virheellisiä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Möhökki
|
#22 kirjoitettu 03.03.2003 15:22
Eikä se rumpujen äänityskään niin vaikeaa ole, kyllä sitä ihan kotibudjetillakin voi saada ihan hyvää jälkeä aikaan. Ei nyt ehkä mitään Tool/Danny Carey -soundeja, mutta kyllä minä olen ainakin saanut ihan kelpo rumpusoundeja nauhoitettua. Jopa semmoisilla parin sadan markan rummuilla, kun on vähän EQ:lla leikkinyt. Ja eräät parhaista soundeista nauhoitin ihan vaan stereoparilla rumpujen edessä.
Kannattaa kuitenkin ehkä nauhoittaa ainakin basari yksin yhdelle raidalle, sen oikean voimakkuuden harkinta kun on vaikeaa nauhoitustilanteessa. Vaikka käytössä olisi vain kaksia inputtia, niin silti mielestäni kannattaa basari nauhoittaa toiselle ja loput toiselle stereon sijasta.
En kuitenkaan koe tuntevani rumpujen nauhoitusta niin paljoa, että siitä voisin mitään sen enempää kirjoittaa. Neuvoni kun voisivat olla kovin virheellisiä.
Aivan totta. Eräässä netissä olleessa (en ole varma, mutta siitä on tainnut tulla painettu laitos) äänitysoppaassakin sanottiin, että aivan surkeallakin mikillä voi saada hyvää jälkeä. Rumpujen nauhoitus on varmaan eniten henkimaailman hommia. Toolin pojat voi helposti käyttää triggereitäkin. Niiden käytöstä en tiedä mitään.
Tuo on erittäin hyvä ja tärkeä pointti tuo basari/raitajuttu. Ei tullut edes mieleeni, kun siihen on rutinoitunut, eli ehdottomasti basari omaksi raidakseen. Muuten on aika äkkiä keltaisessa liemessä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
cozmo1
187 viestiä
|
#23 kirjoitettu 03.03.2003 16:09
dieseldump kirjoitti:
Aika kattava perustietopaketti. Mieleeni tuli äkkiseltään sellainen lisäys, että kun miksaa biisiä jossa on sekä kitaraa että laulua, kannattaa ottaa huomioon että nuo kyseiset elementit tykkäävät yleensä jakaa suurin piirtein samat taajuusalueet. On siis oltava erityisen tarkka ekvalisoidessa, etteivät vokaalit ja kuusikieliset syö toisiaan.
Näin on.
Tosin rappia äänittäessä kaikki on toisin. Se saattaa jäädä helpommin esimerkiksi rumpujen alle(tai päinvastoin).
Pariin kertaan on käynyt niin että kitara ja matalalta soitettu synastemma on mennyt puuroksi. Aikamme ihmeteltyämme, muistin että Kari Chydenius teki vastaavan pulman edessä niin että pannasi kyseiset raidat vastakkaisiin laitoihin.
Kokeilimme samaa, ja eloveena oli kaukana äänikuvasta. Sietää kokeilla jos soundi puuroutuu, etsitään vain velliä aiheuttavat soittimet ja pan-nupin käännös ja elämä on taas makeata. Sillä puuroahan kaivataan vain aamiaisella.
Sen vielä lisäisin että kosketinsoittajan kannattaa unohtaa vasemmalla kädellä soitto, siitä ei ole pändissä mitään muuta kuin harmia. Tiedän henkilöitä jotka haluavat tulla kuulluiksi ja soittaa vasurilla oktaavibassoa.
No nyt meni kyllä ohi aiheen, mutta toivon että näistä olisi jotakin hyötyä jollekkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#24 kirjoitettu 03.03.2003 16:18
cozmo1 kirjoitti:
Joku kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin ehkä nauhoittaa ainakin basari yksin yhdelle raidalle, sen oikean voimakkuuden harkinta kun on vaikeaa nauhoitustilanteessa. Vaikka käytössä olisi vain kaksia inputtia, niin silti mielestäni kannattaa basari nauhoittaa toiselle ja loput toiselle stereon sijasta.
Näin on.
Sen vielä lisäisin että kosketinsoittajan kannattaa unohtaa vasemmalla kädellä soitto, siitä ei ole pändissä mitään muuta kuin harmia. Tiedän henkilöitä jotka haluavat tulla kuulluiksi ja soittaa vasurilla oktaavibassoa.
No nyt meni kyllä ohi aiheen, mutta toivon että näistä olisi jotakin hyötyä jollekkin.
Tiedätkö?
///
Tuohon ylempään, olen samaa mieltä.
Hankimme kerran kosmon kanssa Radioduosta pari konkkamikrofonikapselia. Pieniä, kaiketi alunperin mittaukseen tarkoitettuja...
Suosittelen kaikille demorumpuäänittäjille, hinta n. 10 euroa kappaleelta, pieni kolvaustyö ja ehkäpä kotelointi ja hyvälaatuinen stereopari on valmis. Taajuusvasteeltaan sopivat ainakin pelleille overheadeiksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Möhökki
|
#25 kirjoitettu 03.03.2003 17:42
Tiedätkö?
///
Tuohon ylempään, olen samaa mieltä.
Hankimme kerran kosmon kanssa Radioduosta pari konkkamikrofonikapselia. Pieniä, kaiketi alunperin mittaukseen tarkoitettuja...
Suosittelen kaikille demorumpuäänittäjille, hinta n. 10 euroa kappaleelta, pieni kolvaustyö ja ehkäpä kotelointi ja hyvälaatuinen stereopari on valmis. Taajuusvasteeltaan sopivat ainakin pelleille overheadeiksi.
Tuo konkkajuttu alkoi kiinnostamaan. Millaiset konkkamikrofonikapselit ne ovat? Mitä muita komponentteja tarvitaan? Miten järjestit koteloinnin vai järjestitkö? Kuinka phantom -asia hoitui? Radioduolla ei kai ollut kotisivuja mutta yhteystiedot löysin. Lisäksi on asiaa Hellsinkiin perjantaina, joten voisin vaikka poiketa siellä.
http://www.elektrolinn... :stä bongasin jonkun konkkamikkikapselin joka maksoi 3,10€.
Tästä voisi perustaa vaikka oman threadin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cozmo1
187 viestiä
|
#26 kirjoitettu 03.03.2003 17:51
Reht. Leopard Mozart kirjoitti:
Tuo konkkajuttu alkoi kiinnostamaan. Millaiset konkkamikrofonikapselit ne ovat? Mitä muita komponentteja tarvitaan? Miten järjestit koteloinnin vai järjestitkö? Kuinka phantom -asia hoitui? Radioduolla ei kai ollut kotisivuja mutta yhteystiedot löysin. Lisäksi on asiaa Hellsinkiin perjantaina, joten voisin vaikka poiketa siellä.
http://www.elektrolinn... :stä bongasin jonkun konkkamikkikapselin joka maksoi 3,10€.
Tästä voisi perustaa vaikka oman threadin.
Jep, tarvitset vain lisäksi piuhaa, plugit ja yhden 1,5 voltin patterin yhtä mikkiä varten. (kahta varten tietysti kaksi)
Siinä on fanttomit ja kaikki. Pieni huomautus, kyseessä on elektriteettimikrofonikapselit.
cozmo1 korjasi viestiä 17:51 03.03.ketäkiinnostaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#27 kirjoitettu 03.03.2003 17:53
Reht. Leopard Mozart kirjoitti:
Tiedätkö?
///
Tuohon ylempään, olen samaa mieltä.
Hankimme kerran kosmon kanssa Radioduosta pari konkkamikrofonikapselia. Pieniä, kaiketi alunperin mittaukseen tarkoitettuja...
Suosittelen kaikille demorumpuäänittäjille, hinta n. 10 euroa kappaleelta, pieni kolvaustyö ja ehkäpä kotelointi ja hyvälaatuinen stereopari on valmis. Taajuusvasteeltaan sopivat ainakin pelleille overheadeiksi.
Tuo konkkajuttu alkoi kiinnostamaan. Millaiset konkkamikrofonikapselit ne ovat? Mitä muita komponentteja tarvitaan? Miten järjestit koteloinnin vai järjestitkö? Kuinka phantom -asia hoitui? Radioduolla ei kai ollut kotisivuja mutta yhteystiedot löysin. Lisäksi on asiaa Hellsinkiin perjantaina, joten voisin vaikka poiketa siellä.
http://www.elektrolinn... :stä bongasin jonkun konkkamikkikapselin joka maksoi 3,10€.
Tästä voisi perustaa vaikka oman threadin.
Tuo phantom olikin hauska viritelmä:
9v patteri tällä tavoin.
(mikrofoni -)-----------(patterin +)(patterin -)------(plugin -/pää)
(mikrofoni +)------------------------------------------(plugin +/maa)
K-mikko muokkasi viestiä ja korjaili ASCII-piirrostaan 17:53 03.03.6858
cozmollekin tiedoksi, että parempaa ja lujempaa ääntä tulee 9 Veellä.
HUOMHUOM... Patterin jälkeen etuasteena oli vanha kotikasettinauhuri, jossa on mikkitulot. Tämä sen takia, että jännite on aika kova... Toimi se kuitenkin.
K-mikko: Uudestaan! 17:56 03.03.1754
Jos päätät rakentaa, voit konsultoida meillä, mikäli tarvitset apua. Myöskin tuota paristovalintaa kannattaa harkita. Kyllä sitä ääntä myös 1,5 V sormiparistosta tuntui lähtevän.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Möhökki
|
#28 kirjoitettu 03.03.2003 18:29
http://www.mikseri.net...
Tuolla puidaan lisää mikrofonin rakennusta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#29 kirjoitettu 03.03.2003 19:12
Väittäisin, että limitteriä paremmin tuohon sopivat erityyppiset loudness maximizer efektit, jotka toimivat yksinkertaista limitteriä hienovaraisemmalla algoritmilla. Tuollaisen tulosta voi sitten täydentää editoimalla kovimpia piikkejä manuaalisesti.
Nyt hieman hymyilyttää. Tällä masterointiin tarkoitetulla limitterillä
tarkoitin nimen omaan tälläistä maximizer-efektiä. Olen itse aina
ajatellut, että eräänlainen "limitteri" sekin vain on. Pitäisi tosiaan lukea enemmän niitä manuaaleja.
Kyllä kai pop-filtterillä jotain muutakin tekoa on kuin ehkäistä huonon suuhygienian vaikutuksia? (esim. nyt vaikka filtteröidä niitä poppeja)´
Aivan totta. Siitähän kapistuksen nimikin tulee. Itselle tuo
pop-filtteri on aina edustanut enemmän sitä hygieniaa kuin
filteröintiä, koska sellainen on aina löytynyt ja kenties ilman
sitä tosiaan alkaisi kaivata myös filteröinti-ominaisuuksia.
Kiitos palautteesta.
Äänityskohdassa mainittiin että kitaran äänittämisessä kannattaa käyttää mallintavia pelejä. Itsellä majailee huoneen nurkassa Marshall G50RCD jossa on mielestäni suhteellisen laadukas soundi puhtaan puolella ja tarvittaessa rutinakin löytyy. Ja tämän kaiken saa ulos linjaulostulosta kaiutinsimuloituna, eroa ei huomaa.
Jos mietitään aloittelijaa, niin hänen varmasti kannattaa hankkia tuollainen
mallintava peli. Yksinkertaisesti siitä syystä, että sieltä irtoaa yhden
hinnalla esimerkiksi 16 vahvarisoundia. Tässä skenaariossa sanoisin,
että määrä voittaa laadun. Lisäksi jos rahat pistää tuohon line6:n
härveliin, niin myös laatua saa ihan pro-tasolle asti. Ehdottomasti
edelleen mallintavan kannalla. Se on niin varma ja yleispätevä ostos.
IHMETTELIJÄT
Monessa kohtaa kirjoitustani tein tarkoituksellisia oikaisuja ja ehkä jopa
valkoisia valheita. En halunnut hukuttaa lukijaa tuhansin
MUTTA-poikkeuksin, vaan antaa itse hyväksi (ja halvaksi)
havaitun ratkaisuni. Tuotannon suhteen joka asiaan löytyy
tuhansia poikkeuksia. Koen kuitenkin turhaksi lähteä niitä
puimaan, koska tarkoitukseni oli tarjota aloittelijalle kymmenen
käskyä, ei raamattua.
ASIASTA KIINNOSTUNEET
Tuntuuko että puhun täyttä roskaa ? Löytyykö karuja asiavirheitä ? Onko
joku asia unohdettu kokonaan ?
Minulle voi kirjoitella yleispäteviä näkemyksiä liittyen musiikin kotituotantoon. Mielellään ASCII-formaatissa sähköpostilla osoitteeseen keely@mikseri.net
Ennenkuin kirjoittaa, niin kannattaa lukea tuo alkuperäinen kirjoitus ja
hahmottaa idea sen taustalla. Eli kohderyhmä on aloittelijat ja tavoite
on antaa aloittelijalle joitain lähtökohtia ja hyviä perusniksejä, joilla
ne ensimmäiset sudenkuopat voisi välttää. Ei ole siis tarkoitus kirjoittaa
pilkuntarkkaa insinöörikuvausta, vaan kannattaa rankasti yleistää. Hiukan
saa valehdellakkin, jos se edesauttaa ymmärrystä.
Lähettäkää myös hyviä linkkejä asiaan liittyen, niin tutkiskelen niitä mielenkiinnolla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Ocsid808
|
#30 kirjoitettu 03.03.2003 20:25
Jeps. Ihan kiva kotiopas on Killi toi. En ole lukenut muita postauksia nyt tässä. Laitan oman mielipiteen pariin kohtaan
"Kompura on erittäin tärkeä. Laulu on erittäin dynaamista
raakamuodossaan, joten sitä täytyy kompressoida todella
rankalla kädellä."
*************
Taitava laulaja osaa ottaa dynamiikan tuomat "ongelmat"
huomioon ja näin ollen myös kompuran tarve ei ole niin suuri,
mikä on hyvä asia, joten liikakäyttö on joskus vaarana. No, mikistä on myös aika reippaasti kiinni
"EQ:lla laulusta kannattaa poistaa surutta alle 150hz
taajudet ja paljon ylempääkin."
***************
Vain maksimissaan 80Hz!
***************
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#31 kirjoitettu 03.03.2003 21:24
Ocsid808 kirjoitti:
Jeps. Ihan kiva kotiopas on Killi toi. En ole lukenut muita postauksia nyt tässä. Laitan oman mielipiteen pariin kohtaan
Killi <> Kiili .. opetellaan lukemaan.
"EQ:lla laulusta kannattaa poistaa surutta alle 150hz
taajudet ja paljon ylempääkin."
***************
Vain maksimissaan 80Hz!
***************
No aika paljon eri mieltä. Ihmisen ääni jossain alle 100hz alueella
ei kyllä paljon piereskele jonkun kitaran tai rumpujen alla. Pois vaan
tuollaiset turhat alueet.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MysteryIslands
162 viestiä
|
#32 kirjoitettu 03.03.2003 21:28
Juha Kiili kirjoitti:
www.saunalahti.fi/tombba81/kotituotanto-opas.txt
Ainakin aloittelija voi säästyä monelta tyhmältä forum-
kysymykseltä tämän luettuaan.
mutta eikös homma ole niin ettei mikään kysymys maailmassa ole tyhmä?
onhan meitä alottelijoitakin, mutta autetaan aina kun voidaan?-)
eihän täällä kukaan kysy mtn jos pian pelkää että kysymys on tyhmä.
voi pian olla että tähän kysymykseen vastatessa foorumissa voi toiselle olla paljonkin apua. eli ei tyhmiä kysymyksiä ja ei tästä mitään numeroa tarvi sitten tehdä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nyhde
Take it sleazy! 3097 viestiä Ylläpitäjä
|
#33 kirjoitettu 03.03.2003 21:29
Ocsid808 kirjoitti:
Jeps. Ihan kiva kotiopas on Killi toi.
Hei oikeasti! Yrittäkää nyt edes kehua oikeaa tyyppiä! Juha Kiili kirjoitti tuon oppaan, eikä minulla ole oikeasti mitään tekemistä sen kanssa. Kiili ansaitsee ne propsit tekemästään työstä, eikä minua kannata sotkea tähän asiaan millään tavalla.
Niin ja onhan tuo tosiaan ihan pätevä opas, josta varsinkin aloittelijoille on varmasti korvaamatonta hyötyä. Osa mainituista seikoista on tietenkin mielipidekysymyksiä, mutta ihan hyvä sentään, että jokin kanta on esille selkeästi tuotu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
VMM
|
#34 kirjoitettu 03.03.2003 22:44
Ocsid808 kirjoitti:
Taitava laulaja osaa ottaa dynamiikan tuomat "ongelmat"
huomioon ja näin ollen myös kompuran tarve ei ole niin suuri,
mikä on hyvä asia, joten liikakäyttö on joskus vaarana. No, mikistä on myös aika reippaasti kiinni
Mitä tarkoitat? Raakaäänitteelle on syytä saada talteen hyvä laulusuoritus, eikä laulajan tule missään nimessä koettaa rajoittaa dynamiikkaa esim. muuttamalla etäisyyttä mikrofoniin tms. Tällaisella kikkailulla on todella vahingollisia vaikutuksia.
En nyt ymmärrä miten laulaja voisi rajoittaa dynamiikkaa: laulamalla voimakkaat kohdat hieman hiljempaa? Ei kai sentään?
Taitava miksaaja saa lauluraidan, jossa on suoraa huutoa ja kuiskausta kuulostamaan hyvältä. Monissa tilanteissa kannattaa kompression lisäksi käyttää ihan suoraviivaisia voimakkuusmuutoksia silloin kuin pelkällä kompressoinnilla ei päästä tarpeeksi tasaiseen lopputulokseen. Minun mielestäni laulajan ei tule missään tapauksessa murehtia dynamiikan paljoudesta.
VMM muokkasi viestiä 22:44 03.03.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#35 kirjoitettu 04.03.2003 03:14
En nyt ymmärrä miten laulaja voisi rajoittaa dynamiikkaa: laulamalla voimakkaat kohdat hieman hiljempaa? Ei kai sentään?
Käsittääkseni tämä on perua sellaisesta seikasta, että laulutyyli jonka
laulunopettaja opettaa on yleensä vähemmän dynaaminen, kuin se
jonka itsenäisesti opit. Tällä tarkoitetaan sitä, että "parempi" (koulutettu)
laulaja "osaa" laulaa vähemmällä voimankäytöllä.
Meikäläisen puolesta kiltit tytöt ja pojat voi laulaa niinkun opettaja
käskee, mutta se on sitten eri asia kuullostaako se hienolta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|