Kirjoittaja
|
Eri musiikkityyleissä käytetyt soinnut
|
Mika Björklund
|
#1 kirjoitettu 28.05.2007 01:43
Ajattelin, että jos olisi musiikkityyleissä käytettyjä sointuja ja tyypillisiä sointukulkuja esillä niin aloittelijoiden ja muuten vaan huonojen (kuten minä) olisi helpompi lähteä kokeilemaan juttuja. Muistelen joskus nähneeni jonkunlaisen äärimmäisen yksinkertaistetun listan jossain trackeri oppaassa, mutta en löydä sitäkään enää mistään.
Luulisi, että asiansa osaavat tietävät miksi eeppinen trance kuulostaa eeppiseltä ja chiptunet chiptuneilta. Esimerkiksi bluesista löytyy juttua paljonkin netistä, mutta tuoreemmista musiikkityyleistä on vähemmän tietoa.
Eli ideana on listata musiikkityyleissä käytettyjä tyypillisiä tai stereotyyppisiä sointuja ja sointukulkuja (jos nämä termit ovat muuten huonoja tässä yhteydessä ja pitäisi puhua jostain muusta niin korjatkaa). Muutenkin voi toki aiheesta keskustella.
Jos tästä on jo ollut keskustelua niin linkkiä kehiin vaan, aiheesta on vähän hankala etsiä foorumeilta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Effekt
1473 viestiä
|
#2 kirjoitettu 28.05.2007 01:48
Perinteinen jazz:
II - V7 - I
VI - II - V7 - I
Puolidimi - V7+9 - I
Effekt muokkasi viestiä 01:52 28.05.2007
Ja tietty klassikko:
http://en.wikipedia.or...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Andy Livid
1235 viestiä
|
#3 kirjoitettu 28.05.2007 11:00
60-70 luvun iskelmät:
C / Am / F / G
Muistaakseni ainakin:
"Unchained melody", Elvis Presley
"Oi Kuu", Rauli Badding Somerjoki
"Pretty Woman", Roy Orbison (en nyt pääse testaan oliko tässäkin nämä)
"You got it" - Roy Orbison, ainakin se kertsin alku-osio
"Vain yksin me kaksi" - Topi Sorsakoski & Agents
+ useita joita ei tule mieleen juuri nyt
Korjatkaa jos muistan väärin...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu 28.05.2007 13:29
Eeppisessä trancessa VI ja IV-asteen soinnut ovat yleisimmät, kuten melodisessa popissa nykyään on melkein aina. Ja sointujen suhde on esim. Am ja F.
Kuuluisia esimerkkibiisejä:
Ralphie B. - Massive
(Gm/D#)
Envio - Touched By The Sun
(A/C#m)
Chakra - I Am (Above & Beyond Remix)
(Cm/G#)
DJ Vesiga Vs Jomar - Nightoperator
(Bb/Dm)
Kyau & Albert - Always A Fool
(F#m/D)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#5 kirjoitettu 28.05.2007 14:51
humppa C:stä
CF - CF - G7 - C
Kvinttikierre aa mollista (Aika monista biiseistä löytyy)
Am, Dm, G, C, F, Hdim, E7
Jotain humppajazz -jammailua mollista
Cm7, Fm7, G7, Cm7 (johonki väliin voi änkeä mukavasti myös B7:n)
Stratovariu!1 tilulilulilulilu -biisi
Am, Dm, F, G
Jotain päästä keksittyä hämärää musiikkia.
C7dim-9, F9, A#6, Dm/A
rokkenroll
C7, F7, G7, C
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#6 kirjoitettu 28.05.2007 15:40
Fakap kirjoitti:
Eeppisessä trancessa VI ja IV-asteen soinnut ovat yleisimmät, kuten melodisessa popissa nykyään on melkein aina. Ja sointujen suhde on esim. Am ja F.
I VI -toisto on muuten aivan vitun surullisen käytetty sointuyhdistelmä. toivosin kuulevani vähän lisää kutos- ja seiskasointuja kuten myös kakkosta ja sus-sointuja ylinousevien ja vähennettyjen kera. sit tosin varmaan täytyy ruveta miettii jo teoriaa tai hallita nuotit muuten vaan fiksusti jos haluaa suoriutua sävellyksestä vähän nopeammin. toinen asia on sointukäännökset ja basson vaihtaminen strategisissa kohdissa soinnun muihin säveliin. klassisin esimerkki a-mollissa lienee Am F C G/H. sitä voi tosin käyttää innovatiivisemminkin ja sillä saa sopivassa määrin lisättyä nostattelevuutta, jos sen perässä juoksee. niin kuin muillakin sävellysteknisillä kikoilla.
Mika Björklund kirjoitti:
Luulisi, että asiansa osaavat tietävät miksi eeppinen trance kuulostaa eeppiseltä ja chiptunet chiptuneilta.
suurimmaksi osaksi soundit.
itsehän väitän, että tietyntyyppisen trancen ja tietyntyyppisen chipin melodioiden ero on hyvin pieni tai olematon, ja pelkästään soundeja muuttamalla toisesta saa hyvin pitkälti toista, ja vice versa. chipit olisivat julmetun huonon kuuloisia, jos niitä tekisi samat ihmiset kuin mikserissä paskatrancea. ja kuvitelkaapa niitä kiksueepoksia joihin skenechippailijat lahjoittaisivat säveliään ^____^
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#7 kirjoitettu 28.05.2007 21:18
veezay kirjoitti:
I VI -toisto on muuten aivan vitun surullisen käytetty sointuyhdistelmä.
Niin tarkoitit vissiin IV/VI-toisto. Mun mielestä se on myöskin erittäin hyvin käytetty sointuyhdistelmä. Esim. noi mainitut biisit ovat ison luokan trancejulkaisuja ja kaikissa niissä biisin hookki rakentuu luonnollisen kuuloisesti sointukaavan ympärille. Sitten on tietysti toisessa ääripäässä niitä amistrancen tekijöitä jotka ei keksi biisiin mitään omaperäistä ja laittaa sitten IV/VI-basson ja jonkun tyhmän munanlätkytysliidin päälle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#8 kirjoitettu 29.05.2007 05:56
Fakap kirjoitti:
Niin tarkoitit vissiin IV/VI-toisto.
en tietääkseni.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#9 kirjoitettu 30.05.2007 09:08
veezay kirjoitti:
en tietääkseni.
Sori, mun vika.. laskin asteet jostain syystä duurissa enkä mollissa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Effekt
1473 viestiä
|
#10 kirjoitettu 30.05.2007 13:32
SaastanenHippi kirjoitti:
A#6
Hmm...??
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#11 kirjoitettu 30.05.2007 13:37
SaastanenHippi kirjoitti:
A#6
Effekt kirjoitti:
Hmm...??
Tämä on näitä samoja kuin myös H#, Cb, E# tai Fb. Musiikinopettajamme sanoi että tässä vaiheessa soittajasta ei kuulu kuin perkele.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Effekt
1473 viestiä
|
#12 kirjoitettu 30.05.2007 13:45
Khimil kirjoitti:
Tämä on näitä samoja kuin myös H#, Cb, E# tai Fb. Musiikinopettajamme sanoi että tässä vaiheessa soittajasta ei kuulu kuin perkele.
Mietin ihan samaa. Eli Bb6 it is.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Free-Soul
Soldier of Love 9011 viestiä Luottokäyttäjä
|
#13 kirjoitettu 01.06.2007 12:26
Khimil kirjoitti:
Tämä on näitä samoja kuin myös H#, Cb, E# tai Fb. Musiikinopettajamme sanoi että tässä vaiheessa soittajasta ei kuulu kuin perkele.
Effekt kirjoitti:
Mietin ihan samaa. Eli Bb6 it is.
Jeps.
Mullekkin on juurtunut päähän että alennusmerkkistä sointujen merkintätapaa kannattaa suosia vaikka ihan solidaarisuudesta kanssamuusikkoja kohtaan.
Mutta mitäs mieltä olette, kumpi on parempi merkintätapa esim. tässä tapauksessa (perus II - V - I - kadenssi):
asteikon mukainen, eli sointuasteita ajatellen loogisempi: F#m7 - B7 - Emaj7
vai alennusmerkkejä suosiva: Gbm7 - B7 - Emaj7 ?
Sivuhuomautuksena klassista teoriaa opiskelleille jotka saattavat nyt hämääntyä; että tuo B tuossa on sama kuin teidän H, eikä H:ksi muutu koska mun musiikin teoriatausta on afroamerikkalaisessa musiikissa, ja se nyt vaan on se B ainakin kaikkien mun tuntemien muusikkojen keskuudessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Free-Soul
Soldier of Love 9011 viestiä Luottokäyttäjä
|
#14 kirjoitettu 01.06.2007 12:47
Fum kirjoitti:
Niin no toi afrosysteemi on siks käyttökelvoton kun ei voi kirjottaa melodioita jotka menee B A C H.
Haha, joo ei onneks tarvikaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
VA
|
#15 kirjoitettu 01.06.2007 13:00
Original Free Soul kirjoitti:
Mutta mitäs mieltä olette, kumpi on parempi merkintätapa esim. tässä tapauksessa (perus II - V - I - kadenssi):
asteikon mukainen, eli sointuasteita ajatellen loogisempi: F#m7 - B7 - Emaj7
vai alennusmerkkejä suosiva: Gbm7 - B7 - Emaj7 ?
Selvästi tuo ensimmäinen. Kun on kyse kadenssista niin on mun mielestä melko olennaista käyttää ns. oikeita säveliä sointumerkissä. Toi jälkimmäinen on paljon hankalampi lukea koska Gb ei yksinkertaisesti kuulu E-duuriin. Kun näkee ton ylemmän jossain, sen hahmottaa heti II-V-I-kuvioksi kun taas toi alempi tulee helposti luettua ennemminkin V-I-kuviona jota edeltää ns. erillinen sointu eli tulee enemmän luettavaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#16 kirjoitettu 01.06.2007 17:10
Original Free Soul kirjoitti:
Mutta mitäs mieltä olette, kumpi on parempi merkintätapa esim. tässä tapauksessa (perus II - V - I - kadenssi):
asteikon mukainen, eli sointuasteita ajatellen loogisempi: F#m7 - B7 - Emaj7
vai alennusmerkkejä suosiva: Gbm7 - B7 - Emaj7 ?
todennäköisesti trackertaustan takia joka tapauksessa ensimmäinen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Effekt
1473 viestiä
|
#17 kirjoitettu 01.06.2007 17:19
VA kirjoitti:
Toi jälkimmäinen on paljon hankalampi lukea koska Gb ei yksinkertaisesti kuulu E-duuriin.
Piste. Puhutaan kuitenkin sävellajin moodeista, joten silloin aina sävellajin mukaan. Fis muutenkin on paljon yleisempi kun Ais, jos vielä edellisestä puhutaan...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|