Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Introt, outrot ja skitit (erillisinä kappaleina).

MKDELTA
MKDELTA
11907 viestiä

#1 kirjoitettu 16.04.2007 20:09

Mä tykkään introista ja outroista. Ja lyhyistä välikappaleista.

^ Vastaa Lainaa

buranaC
buranaC
5116 viestiä

#2 kirjoitettu 16.04.2007 20:15

Mäki tykkään introoutroskiteistä, silloin kun niissä on joku idea sisällä.

^ Vastaa Lainaa

Goatsemencommando
Goatsemencommando
18200 viestiä

#3 kirjoitettu 16.04.2007 20:19

Intro kyllä maistuu, kunhan se ei ole ainakaan paljoa minuuttia pitempi. Outro taasen saa olla pitkäkin. Sellaisten "välibiisien" suuri ystävä en ole, satunnaisesti nekin toimivat.

Goatsemencommando muokkasi viestiä 20:19 16.04.2007

Niin, ja intron TÄYTYY olla erillinen biisi. Vittu se on rasittavaa kun joissain levyissä voi tulla joku 5 minuutin intro ja sen jälkeen "ykkösbiisi" samassa kappaleessa. Hienoa autossakin kelailla levyä eteenpäin, jos haluaa heti rokata eikä introilla.

^ Vastaa Lainaa

NapalmHead
NapalmHead
1132 viestiä

#4 kirjoitettu 16.04.2007 20:32

Nykypäivänä ainakin metallibändeillä introjen, outrojen tai väliraitojen tekeminen tuntuu olevan lähinnä "siisti" rutiini, johon ei sisälly minkäänlaista panostusta raidan sisältöön. Levyn alkuun laitetaan jotain epämääräistä suhinaa, jonka pitäisi muka "asettaa tunnelma". Useimmiten sellaiset lähinnä asettavat turhautuneisuuden mieleeni.

Bathoryn Odens Ride Over Nordland on paras intro ikinä. Se on ainoa intro, joka on päässyt erikseen "Parhaat biisit"-listalleni. Ja tietysti Toolin jotkut välijutut, varsinkin Mantra, ovat rautaa.

Bottom line: Introt sun muut ovat useimmiten turhia, koska niistä ei ole yksinkertaisesti tehty hyvän kuuloisia.

^ Vastaa Lainaa

atheos
atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 16.04.2007 20:40

No, sikäli että Toolin Lateralus ja Kington Wallin III ovat varmaan parhaat levykokonaisuudet mitä tiedän niin kyllähän nuo toimivat vaan niin pirun hyvin. Sillä ehdolla että ne kuljettavat biisiä, parantavat sitä kokonaisuutena tai esim. kuljettavat juuri loppunutta biisiä vaivihkaa seuraavaan (kuten siis vaikka ensimmäiset 2/3 Kingston Wallin III:sta).

Mutta joo, jos se 5 minuutin ambient-sekoilu pohjustaa jotain perinteistä mättöbiisiä (esim. Toolin Parabol/Parabola) niin hienoahan se on jos on viitsitty eri raidoiksi masteroida ettei tosiaan tarvitse kelailla jos ei jaksa sitä introa nyt ihan aina kuunnella. Näin vaikkapa CMX:n Pelon enkeli -biisissä.

Sitten on tietty näitä mukahauskoja känniörvellyksiä joita ei kyllä tarvitsisi julkaista ollenkaan.

^ Vastaa Lainaa

VSL
VSL
223 viestiä

#6 kirjoitettu 16.04.2007 22:29

riippuu hieman musiikki tyylistä, yleensä keikoilla introt ja välisoitot on ihan paikallaan, outrot on jotenkin vähän turhaa. levyille voi sopia introt. Mielummin ne outrot vaikka sitten ihan samaan biisin perään, eikä erikseen.

^ Vastaa Lainaa

RonSCHC
RonSCHC

#7 kirjoitettu 16.04.2007 23:13

kyl At the Gatesin akustiset välisoitot on aina paikallaan niiden levyillä

^ Vastaa Lainaa

Henrik Olofsson
Henrik Olofsson
2003 viestiä

#8 kirjoitettu 16.04.2007 23:16

NapalmHead kirjoitti:
Levyn alkuun laitetaan jotain epämääräistä suhinaa, jonka pitäisi muka "asettaa tunnelma".


"Epämääräisen suhinan" on tarkoitus saada kuulija asettamaan volume kohdilleen (lue: lujalle), jotta biisit rokkaisivat tykimmin.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 17.04.2007 05:55

useimmiten

^ Vastaa Lainaa

KoBa
KoBa
3919 viestiä

#10 kirjoitettu 17.04.2007 06:45

Hmm, tuo riippuu. Jos levy muodostaa hyvän kokonaisuuden niin joo, mipä ettei. Tosin olen yleensä niitä ihmisiä jotka pistävät levyn soimaan ensimmäisestä biisistä ja kuuntelevat putkeen siihen että viimeinen kappale on loppunut, joten ei pahemmin kiinnosta ovatko nuo erillisinä raitoina vai ei.

Komppaan atheosta.

^ Vastaa Lainaa

NiiloN
NiiloN
508 viestiä

#11 kirjoitettu 17.04.2007 08:14

NapalmHead kirjoitti:
Nykypäivänä ainakin metallibändeillä introjen, outrojen tai väliraitojen tekeminen tuntuu olevan lähinnä "siisti" rutiini, johon ei sisälly minkäänlaista panostusta raidan sisältöön. Levyn alkuun laitetaan jotain epämääräistä suhinaa, jonka pitäisi muka "asettaa tunnelma". Useimmiten sellaiset lähinnä asettavat turhautuneisuuden mieleeni.


Sama vika oli jo 80-luvun thrash- ja death metal -demoilla. Ei omena kauas puusta...

^ Vastaa Lainaa

Warggoath
Warggoath

#12 kirjoitettu 17.04.2007 08:15

Henrik Olofsson kirjoitti:
NapalmHead kirjoitti:
Levyn alkuun laitetaan jotain epämääräistä suhinaa, jonka pitäisi muka "asettaa tunnelma".


"Epämääräisen suhinan" on tarkoitus saada kuulija asettamaan volume kohdilleen (lue: lujalle), jotta biisit rokkaisivat tykimmin.
naulan kantaan. Kylhän ne yleensä ihan mukavia introt ja outrot ovat mutta kaikki skitit ja muut shitit voi jättää poessa kokonaan...

^ Vastaa Lainaa

Möhökki
Möhökki

#13 kirjoitettu 17.04.2007 09:00

Niin no, onhan ne draaman kaaren kannalta hienoja juttuja jos niihin on panostettu. Eri asia todellakin on ne paskat ambientjutut, joissa soitetaan stringseillä kaks minuuttia jotain muutamaa sointua aiheuttamatta oikeastaan mitään tunteita.

Mutta esimerkiksi Black Sabbathin alkupään levyillä kerta toisensa jälkeen toistuneet akustiset kitarajutut alustivat mukavasti sitä seuraavaan tapporiffittelyyn. Samoin täällä mainittu Tool parhaimmillaan, mutta on niillä turhaakin kakkelivälisoittoa välillä seassa. Ja sitten se Kingston Wallin kolmonen. Tosin jumalainen The Real Thing -biisi vähän kärsii siitä introsta jota ei niin vain skipata jos haluaa heti itse asiaan.

^ Vastaa Lainaa

peccath
peccath
43 viestiä

#14 kirjoitettu 18.04.2007 02:13

Kyllä se vielä vuosikymmenen sitten ainakin oli hienoa, kun Cradle of Filth moisia käytti hyvällä maulla. Toisaalta, enhän minä silloin paremmastakaan tiennyt...

^ Vastaa Lainaa

odkid
odkid
3343 viestiä

#15 kirjoitettu 18.04.2007 13:36

atheos kirjoitti:

Mutta joo, jos se 5 minuutin ambient-sekoilu pohjustaa jotain perinteistä mättöbiisiä (esim. Toolin Parabol/Parabola) niin hienoahan se on jos on viitsitty eri raidoiksi masteroida ettei tosiaan tarvitse kelailla jos ei jaksa sitä introa nyt ihan aina kuunnella.


Samakaltainen juttu on myös tossa uudella Toolin levyllä (Wings pt. 1 & 2). Mitä threadin aiheesee tulee, ni useimmiten ne on turhia - tää johtuu siitä ettei niitä oo mietitty loppuun asti, eli monesti ovat vaan täyteraitoja jotka on laitettu sinne sävellysten puutteessa.

^ Vastaa Lainaa

Marquez
Marquez
42 viestiä

#16 kirjoitettu 20.04.2007 18:16

Pidän kyllä, jos sopivat kokonaisuuteen / sen tunnelmaan tai esim. edelliseen tai seuraavaan biisiin. Jotkin aivan kokonaisuudesta poikkeavat intro/outro/skit/interlude -kipaleet ovat melko turhia, elleivät sitten ole itsessään älyttömän hyviä semmoisia.

^ Vastaa Lainaa

spiritworld
spiritworld
550 viestiä

#17 kirjoitettu 20.04.2007 20:46

useimmiten turhia, toisaalta mitä sitä käyttämätöntä levytilaa tyhjäksi jättämään? ja riippuu introsta jos se on lyhyt parikuymmentä sekuntia eikä sitä erota introksi vaan se sopisisi ihan normaalin biisin aloitukseksi niin silloin se on turha vrt. linkin parkin meteoran intro. ja ei eikös siinä huijata vähäsen kun joku katsoo että hei 16 biisiä! sitten siinä onkin 6 kpl intro/ourto/intermission.
mutta sanoisin että turhia muttei haitallisia. varmaan siinä on tekijällä hauskempaa kuin kuuntelijalla.

^ Vastaa Lainaa

dasx
dasx

#18 kirjoitettu 22.04.2007 08:59

Reht. Leopard Mozart kirjoitti:
Mutta esimerkiksi Black Sabbathin alkupään levyillä kerta toisensa jälkeen toistuneet akustiset kitarajutut alustivat mukavasti sitä seuraavaan tapporiffittelyyn. Samoin täällä mainittu Tool parhaimmillaan, mutta on niillä turhaakin kakkelivälisoittoa välillä seassa. Ja sitten se Kingston Wallin kolmonen. Tosin jumalainen The Real Thing -biisi vähän kärsii siitä introsta jota ei niin vain skipata jos haluaa heti itse asiaan.


Mun mielestä The Real Thingin intro on välttämätön. Jos biisi lähtis suoraan neljän minuutin kohdalta, se olis todella paljon köyhempi tunnelmaltaan.

Tony Iommin välisoitot on helvetin hyviä, erinomaisena esimerkkinä toimii Sabotagella alle minuutin mittainen Don't Start (Too Late) ennen Symptom of the Universea!

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu