Kirjoittaja
|
Multiband-säädöt trancea masteroidessa?
|
Whitel
68 viestiä
|
#1 kirjoitettu 03.02.2007 21:17
Minkähänlaisia arvoja konemusiikki-ihmiset yleensä käyttää multiband-kompressiossa?
Laitetaanko bassopäähän jotain 4-5ms attack? Entä release?
Paljonko yleensä gainiä?
Kovasti on arvailua mulla eikä kyllä tunnu johtavan mihinkään hyvään.
Ilmeisesti multibandillä tulee se jämäkkä potku ja kirkkaus biiseihin?
Auttakaa jos jaksatte, kiitos.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#2 kirjoitettu 04.02.2007 01:08
Kyllä me tehdään trancea, mutta ei käytetä multikompuraa. Transparentti trancemiksi syntyy kun equttaa tiettyjä taajuuksia ja sitten muistaa että masteri limitteriin ei saa ajaa bassoa. Tää nyt ei paljoa varmaan auttanut, mutta en osaa paremmin sitä selittää, ja muutenkin riippuu aika paljon lähdematskusta että minkälaisia asetuksia...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä
|
#3 kirjoitettu 04.02.2007 02:39
eikäku vittu saidzeini kaikkeen muuhun basarilla. Niin et basari syö kaikee muut. Iha vitu pumppaava saundi keles per! Ja muuta sitten ei tarvitakkaan. Syvällisempää keromusta sitten kun opin käyttämään multibandkompuraa joskus. kylä näijo!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KeenLand
347 viestiä
|
#4 kirjoitettu 04.02.2007 03:37
Klaus H kirjoitti:
masteri limitteriin ei saa ajaa bassoa.
Mikäs juttu tämä on? Milläs sitä sitten ne viimeisetkin (tässä tapauksessa limitoimattoman basson aiheuttamat) piikit masterissa hoitaisi, kun kompurakin useimmiten jättää vielä epätasaisuuksia? Ei sillä, että nuo epätasaisuudet varsinaisesti haittaisi, mutta master-limitterin tarkoitushan on juuri tasoittaa dynamiikkaa ja tuoda sitä kautta loudnessia..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#5 kirjoitettu 04.02.2007 03:46
KeenLand kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
masteri limitteriin ei saa ajaa bassoa.
Mikäs juttu tämä on? Milläs sitä sitten ne viimeisetkin (tässä tapauksessa limitoimattoman basson aiheuttamat) piikit masterissa hoitaisi, kun kompurakin useimmiten jättää vielä epätasaisuuksia? Ei sillä, että nuo epätasaisuudet varsinaisesti haittaisi, mutta master-limitterin tarkoitushan on juuri tasoittaa dynamiikkaa ja tuoda sitä kautta loudnessia..
Se on mun oma juttu
Tarkoitin oikeastaan että bassotaajuudet vaan syövät sen masterin energiaa, joten basso pitää hoidella erikoistapauksena. Tottakai se basso siis menee siihen masteriin, mutta se ei saa dominoida kompuran/limitterin toimintaa, ellei sitten halua kuulostaa Eric Prydziltä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tejeez
|
#6 kirjoitettu 04.02.2007 11:52
Jätä vaan kaikki kompressorit pois, laita äänet hiljaa ja käske ihmisiä laittamaan äänenvoimakkuus isolle! Ei tarvi miettiä mitään tommosia hankalia multibandmasterkompurajuttuja!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Whitel
68 viestiä
|
#7 kirjoitettu 04.02.2007 15:31
Yeah,
rakentavaa apua. Ilmeisesti sitten itse vaan yritettävä löytää netistä ohjeita ja kokeiltava loputtomiin..
Noh, olihan tossa joillakin ihan asiaakin. Kiitän.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KeenLand
347 viestiä
|
#8 kirjoitettu 04.02.2007 15:37
Klaus H kirjoitti:
Tottakai se basso siis menee siihen masteriin, mutta se ei saa dominoida kompuran/limitterin toimintaa
Noh sitä vartenhan juuri multiband-kompuroita (ja vastaavia limittereitäkin) on olemassa, etteivät taajuusalueet sotkisi toisiaan lytätessä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Laihanen
1649 viestiä Ylläpitäjä
|
#9 kirjoitettu 04.02.2007 15:52
Masteroimiseen ei ole mitään yleispätevää ohjetta. Säädöt pitää aina tehdä kappaleen miksauksesta riippuen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#10 kirjoitettu 04.02.2007 16:18
kukko57 kirjoitti:
Ilmeisesti sitten itse vaan yritettävä löytää netistä ohjeita ja kokeiltava loputtomiin..
tota sun ois pitäny tehdä alusta alkaen, koska se on ainoa toimiva tapa. mihin kaikilta on hävinnyt kokeilunhalu?
Ilmeisesti multibandillä tulee se jämäkkä potku ja kirkkaus biiseihin?
ei, vaan hyvällä miksauksella. multibändillä voi tasoittaa eri taajuusalueita erikseen. bassoista saa tasaista mössöä, diskantit on pelkkää jatkuvaa sihinää tai keskialueelta voi pistää yhtaikaa tappelevat vokaalit ja liidit aisoihin, esimerkiksi. noi oli tietysti huonoja käytännön sovellutuksia, koska mitä aiemmin biisinteossa kaikki "korjaukset" tehdään, sen parempi ja helpommin hallittava lopputulos (nauhoitat vokaalit mieluummin onnistuneesti kuin laitat kymmenen ekua perään).
Klaus H kirjoitti:
Tarkoitin oikeastaan että bassotaajuudet vaan syövät sen masterin energiaa, joten basso pitää hoidella erikoistapauksena.
riippuu tietysti miksauksesta kuinka isossa osassa alapää on, mut jos haluaa lytätä masterin limitterillä niin ei siitä kannata enää eritellä mitään, koska lyttäys on lyttäystä. jos limitointi laittaa biisin hyppimään bassotaajuuksien tahtiin, on mahdollista, että 1) bassot on liian kovalla, 2) limitointi on liian rankkaa, 3) limitterissä on paskat säädöt, tai 4) mikä tahansa edellisten yhdistelmä. limitointi on onnistunutta, kun biisin soundissa ei huomaa muuta eroa kuin lisääntyneen äänenvoimakkuuden. jos haluaakin saada biisin pomppimaan bassojen tahtiin, kannattaa käyttää hitaammin reagoivaa kompressoria ja mahdollisesti sidechain-sellaista, niin dynamiikkaakin jää jäljelle.
jos tarkoitus on saada sitä jämäkkää potkua masterin kompressoinnilla, joka on tietysti se helpompi luovutusvaihtoehto, niin kannattaa mieluummin hoitaa se tavallisella yksikaistaisella, koska multiband vaikuttaa vain yksittäisiin taajuuskaistoihin, eikä muut taajuudet ole moksiskaan kun basso hakkaa. jämäkkyyden tuntu aiheutuu yksinkertaistettuna muiden äänien hiljenemisestä kun kovempi (ääni joka kuulostaa dominoivalta (eli usein basari)) potkaisee.
hö, ei ollut tarkotus selostaa näin tarkkaan. siinä on aina vaarana että joku noudattaa ohjeita millintarkkaan eikä uskalla kokeilla mitään muuta, tai tekee niin vaikkei haluttu lopputulos sitä vaatisikaan. niin on käynyt liian usein.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KeenLand
347 viestiä
|
#11 kirjoitettu 04.02.2007 16:48
veezay kirjoitti:
limitointi on onnistunutta, kun biisin soundissa ei huomaa muuta eroa kuin lisääntyneen äänenvoimakkuuden.
Tähän vielä lisäisin, että muutoksista saa paljon paremman kuvan, jos laittaa ulostulevan signaalin suhteellisesti yhtä kovalle kuin alkuperäisen äänen (threshold ja ulostuloleveli samalle tasolle siis yksinkertaistettuna). Eli äänenvoimakkuuden ei vielä vertailussa pitäisi lisääntyä, jotta bypassia renkutellessa ei tule hämänneeksi itse itseään
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#12 kirjoitettu 04.02.2007 18:14
Noista attack- ja release-arvoista sen verran, että niitä voi kokeilla säätää tempoon sopiviksi, etenkin jos haluaa biisiin hengitystä/pumppausta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Whitel
68 viestiä
|
#13 kirjoitettu 08.02.2007 14:48
Jahas jahas. Kun nyt kerran tänne threadin aloitin, niin voisin yrittää udella kaikkiin mua pitkään säälittävästi askarruttaviin kysymyksiin vastauksia. Jos joku jaksaa vastata niin arvostan suuresti.
1. Eli sidechain olisi ilmeisesti se paras apu mulle potkun saamiseksi? Sidechain ei vaan auta kun potkua ei löydy edes biisin alusta kun on esim. pelkkä basari. (Lisäksi multa löytyy vaan taajuuksiin perustuvia sidechainejä jotka on mulle turhan haastavia, yllätys)
2. Potkuun liittyen, en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jos basaria kompressoidessa laittaa tiukan attackin, siitä häviää kaikki muna ja jää vaan napsua. Jos sitä yrittää kompensoida eq:lla, se vaan kuulostaa sitten väärältä. Hitaampi attack taas -> ei jämäkkyyttä.
Onhan noita ihmetyksiä enemmänkin, mutta toi potkun saaminen on nyt ehkä se tärkein.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ekse
118 viestiä
|
#14 kirjoitettu 08.02.2007 15:19
Se kicki-sample merkkaa aika paljon tossa. Niillä fruityn mukana tulevilla kickeillä ei paljoa saa aikaseksi
ekse muokkasi viestiä 15:20 08.02.2007
Aa et näemmä edes käytä Fruityä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#15 kirjoitettu 08.02.2007 15:24
Koitappa laittaa Waves:n Rbass tai Maxxbass:ia sen kompuran jälkeen tai ennen.. Kikit on melkeinpä parempi duunaa ite.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#16 kirjoitettu 09.02.2007 11:58
kukko57 kirjoitti:
1. Eli sidechain olisi ilmeisesti se paras apu mulle potkun saamiseksi? Sidechain ei vaan auta kun potkua ei löydy edes biisin alusta kun on esim. pelkkä basari. (Lisäksi multa löytyy vaan taajuuksiin perustuvia sidechainejä jotka on mulle turhan haastavia, yllätys)
basarin täytyy tietysti olla tukeva, että potkua olis. vaihda sample tai koosta monesta eri samplesta uusi (yhdestä napsu, toisesta BOOM ja kolmannesta vaikka joku noiseräpsähdys tai ihan mitä vaan). ime netistä satoja uusia sampleja. paskaan ei kannata tyytyä.
2. Potkuun liittyen, en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jos basaria kompressoidessa laittaa tiukan attackin, siitä häviää kaikki muna ja jää vaan napsua. Jos sitä yrittää kompensoida eq:lla, se vaan kuulostaa sitten väärältä. Hitaampi attack taas -> ei jämäkkyyttä.
kun basari menee kompuran läpi, se tajuaa että nyt on jätkä volat liian kovalla, ja ehtii hiljentää ääntä heti napsun jälkeen. etenkin jos release on säädetty hitaaksi, basarin potku jää hiljaiseksi. ite säädän aina jokaisen basarisamplen erikseen volume envelopeilla audioeditorissa, saa just sellaisen hännän kuin haluaa.
Onhan noita ihmetyksiä enemmänkin, mutta toi potkun saaminen on nyt ehkä se tärkein.
mene töihin ja vittuile pomolle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ill.Beatz
|
#17 kirjoitettu 09.02.2007 14:07
Joo jos ei tiedä kompuroinnista mitään/paljoa niin ei kannata lähteä sorkkimaan multiband-kompuraa. mitä haet sillä? tee kunnon mixdown ensin ja mieti sitten kompurointia ja masterointia
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pieslice
3287 viestiä
|
#18 kirjoitettu 09.02.2007 14:40
Just tollanen rocket engineering noiden soundien kanssa on aiheuttanu sen että mulla inspiraatio ja varsinainen sävellystyö jää helposti taka-alalle kun pitää noita VST-synia, ekuja ja kompressoreita säätää, joten kiinnostus musantekoa kohti tuntuu välillä vähän haihtuneelta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ill.Beatz
|
#19 kirjoitettu 09.02.2007 14:58
pieslice kirjoitti:
Just tollanen rocket engineering noiden soundien kanssa on aiheuttanu sen että mulla inspiraatio ja varsinainen sävellystyö jää helposti taka-alalle kun pitää noita VST-synia, ekuja ja kompressoreita säätää, joten kiinnostus musantekoa kohti tuntuu välillä vähän haihtuneelta.
Se menee helposti tohon, itellä oli aika pitään taukoa musan duunauksesta just ton takia ku aloin runkkaa liikaa soundei. Mut *hot tippinä* ku alkaa tekee biisiä ja lisäilee soundeja siihen raidalle niin ainakun lisää yhen samplen/soundin siihen niin equttaa HETI siitä ylimääräiset taajuudet veks.
se säästää paljon aikaa kun tekee mixdownia yms. hienosäätöä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Whitel
68 viestiä
|
#20 kirjoitettu 09.02.2007 15:45
veezay kirjoitti:
basarin täytyy tietysti olla tukeva, että potkua olis. vaihda sample tai koosta monesta eri samplesta uusi (yhdestä napsu, toisesta BOOM ja kolmannesta vaikka joku noiseräpsähdys tai ihan mitä vaan). ime netistä satoja uusia sampleja. paskaan ei kannata tyytyä.
Kyllä multa löytyy nykysin sellasia juustokiksukickejä(Vengeance-samplejä) että tukevuutta niissä on kyllä alunperin ihan riittämiin, jopa mauttomuuteen asti sanoisin.(esim. toi mun Random Visions- biisin kick, WL Projectissa).
kun basari menee kompuran läpi, se tajuaa että nyt on jätkä volat liian kovalla, ja ehtii hiljentää ääntä heti napsun jälkeen. etenkin jos release on säädetty hitaaksi, basarin potku jää hiljaiseksi. ite säädän aina jokaisen basarisamplen erikseen volume envelopeilla audioeditorissa, saa just sellaisen hännän kuin haluaa.
Kyllä mä laitan releasenkin aina nopeaksi. Tuntuu omituiselta, että valmiista, upealta kuulostavista basareista pitäis lähteä vielä viilaamaan häntiä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laihanen
1649 viestiä Ylläpitäjä
|
#21 kirjoitettu 09.02.2007 17:01
kukko57 kirjoitti:
Kyllä mä laitan releasenkin aina nopeaksi. Tuntuu omituiselta, että valmiista, upealta kuulostavista basareista pitäis lähteä vielä viilaamaan häntiä.
Ota huomioon, että kun käytät noita valmisssamplattuaja soundeja, niin ne on kompressoitu siinä samplatussa biisissä sopivaksi. Ne eivät siksi välttämättä sovi omaan miksaukseesi sellaisenaan. Usein ongalmana on basarin "häntä" jossa korostuu joku tietty reverbi tai muu efekti, ja sellaiset on yleensä hyvä tehdä itse että saa temmon ja soundin oikeaksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Whitel
68 viestiä
|
#22 kirjoitettu 09.02.2007 17:24
Laihanen kirjoitti:
Ota huomioon, että kun käytät noita valmisssamplattuaja soundeja, niin ne on kompressoitu siinä samplatussa biisissä sopivaksi. Usein ongalmana on basarin "häntä" jossa korostuu joku tietty reverbi tai muu efekti, ja sellaiset on yleensä hyvä tehdä itse että saa temmon ja soundin oikeaksi.
Siis ei kai nyt sentään laillisilla sample-levyillä ole biiseistä pöllittyjä basareita? Niitä tarkoitin. Eikä niitä kai ole kompressoitu valmiiksi?
Ja säätääkö jokainen konemusiikin tekijä basareiden häntiä ikään kuin yhtenä pakollisena juttuna kuten esim. kompressointi?
Kai sitä pitää ruveta kokeilemaan( kunhan vain saisin taas äänikortin joskus toimimaan kun mokoma ilmeisesti hajosi).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
mystran
645 viestiä
|
#23 kirjoitettu 09.02.2007 18:06
Mä oon liian laiska ainakin, lähinnä jos häntä häiritsee vedän bassosamplelle envelopen... joskus kans attackiä säädän varsinkin layeröidessä, mut enpä ole itse kamalasti tuntenut tarvetta yrittää saada basaria kaiken yläpuolelle... enemmän tykkään hukuttaa sen kaikkeen muuhun sälään niin ettei sitä oikeastaan enää tietoisesti tunne kuin osana rytmiä... mut mä oonki outo
mystran muokkasi viestiä 18:06 09.02.2007
Plus että jos mä jotain en osaa tehdä niin se on trance...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laihanen
1649 viestiä Ylläpitäjä
|
#24 kirjoitettu 09.02.2007 18:14
kukko57 kirjoitti:
Siis ei kai nyt sentään laillisilla sample-levyillä ole biiseistä pöllittyjä basareita? Niitä tarkoitin. Eikä niitä kai ole kompressoitu valmiiksi?
No jos vengeancen clubsounds levyjä käytät niin ne ovat kyllä samplattuja isolta osin muista biiseistä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
route_electrique
|
#25 kirjoitettu 09.02.2007 19:52
Hyviä bassorumpuja on myös suhteellisen helppo tehdä jos omistaa äänieditorin, kuten Sound Forge. Infected Mushroomin -tutoriaali on loistava. Kannattaa tutustua jos ei ole jo törmännyt tähän.
Tästä (netistä löytyy parempikin versio kyseisestä tutoriaalista, en vaan jaksanut ettiä sitä 'oikeaa' -näin perjantai iltana)
route_electrique moukkasi viskikänneissä viestiä 19:54 09.02.2007
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#26 kirjoitettu 09.02.2007 22:14
kukko57 kirjoitti:
Siis ei kai nyt sentään laillisilla sample-levyillä ole biiseistä pöllittyjä basareita? Niitä tarkoitin. Eikä niitä kai ole kompressoitu valmiiksi?
totta kai, ja mikäpä ton kompressoinnin estäisi.
Ja säätääkö jokainen konemusiikin tekijä basareiden häntiä ikään kuin yhtenä pakollisena juttuna kuten esim. kompressointi?
säädän kaikkea joka mielestäni vaatii säätämistä. jos basarin häntä on liian lyhyt tai pitkä tai hiljainen tai mitä vaan, säädän. ei eroa muusta säätämisestä eikä ole mitenkään erityisen "pakollista".
route_electrique kirjoitti:
Hyviä bassorumpuja on myös suhteellisen helppo tehdä jos omistaa äänieditorin, kuten Sound Forge. Infected Mushroomin -tutoriaali on loistava. Kannattaa tutustua jos ei ole jo törmännyt tähän.
mun mielestä noi siniaaltopitchbend-basarit on ihan perseestä jos haetaan jykevyyttä. ovatpahan käyttökelposia ainakin psykessä ja ysäridancessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Whoax
|
#27 kirjoitettu 27.03.2007 09:48
Täs se taas nähtiin, Mikseri pullollaan samplattu shaissee.. hävetkää!
Hehee. Ei muuta kuin semmonen oikeasta bassarista SM57:lla äänitetty löps vaan joka biisiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#28 kirjoitettu 28.03.2007 01:39
Koko kickin potku riippuu erittäin pitkälle siitä kyseisestä rumpusamplesta. Häveten täytyy myöntää useimpien biisieni sisältävän sen saman KICK_11D-rumpusamplen, mutta koska kyseinen soundi on paras mitä tähän mennessä on tullut vastaan, en ole vaivautunut vaihtamaan.
Multiband-kompuralla, tavallisella kompuralla, limitterillä, equlla tai millälie erikois-super-duper-härpättimellä saadaan kyllä todennäköisesti potkua vaikkapa pasifistikettutyttöön, mutta helpompaa tuo prosessointi on aloittaa hyvästä samplesta. Ei tarvitse lähteä pitkälle, kun pienillä muutoksilla löydetään se soundi mitä haetaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laihanen
1649 viestiä Ylläpitäjä
|
#29 kirjoitettu 28.03.2007 09:57
Mike East kirjoitti:
Just, eli Manuel Schleis ja Manuel Reuter ei ole muuta tehnyt kun ripannut sampleja muiden biiseistä, Vengeance Music painanut ne levylle jotta joku muu voi käyttää ripattuja sampleja? eii ehkä ihan kuitenkaan..
Tokihan levyllä on jätkien omaakin materiaalia paljon, mutta kun kuuntelee esimerkiksi synthsoundien one-shotteja, niin tajuaa että ne ovat samplailtuja muista biiseistä (miksi ne muuten olisivat vain yksittäisiä soundeja joissa joissain vieläpä efektit kuten reverb katkeavat kesken...).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Jaycob
1040 viestiä
|
#30 kirjoitettu 28.03.2007 13:57
Tonkku kirjoitti:
.. ei me tehdä trancea.
Älä nyt yleistä.
Eli masteroimiseen ei ole sääntöjä, vaan masteroit niin että kuulostaa hyvältä omasta mielestä, niinkuin varmaan jo moni sanoikin edellä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#31 kirjoitettu 28.03.2007 17:24
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jokaisen itseäänkunnioittavan trance-artistin pitää osata tehdä miksaus sellaiseksi, ettei se kaipaa 'kotikäytössä' masterointia.
Eli jos et halua piikkejä ja dynamiikkaa, niin perhana miks sä niitä oot sinne laittanu in the first place?
Itse tosin masteroin, samalla periaatteella kuin Laihanen ilmoittaa asian olevan. Se tosin vaan kertoo etten minä ole riittävän hyvä. Vielä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#32 kirjoitettu 28.03.2007 23:02
Laihanen kirjoitti:
Mike East kirjoitti:
Just, eli Manuel Schleis ja Manuel Reuter ei ole muuta tehnyt kun ripannut sampleja muiden biiseistä, Vengeance Music painanut ne levylle jotta joku muu voi käyttää ripattuja sampleja? eii ehkä ihan kuitenkaan..
Tokihan levyllä on jätkien omaakin materiaalia paljon, mutta kun kuuntelee esimerkiksi synthsoundien one-shotteja, niin tajuaa että ne ovat samplailtuja muista biiseistä (miksi ne muuten olisivat vain yksittäisiä soundeja joissa joissain vieläpä efektit kuten reverb katkeavat kesken...).
Tästä tulikin mieleeni esim. Jungle Warfare vol 1 sample cd. Käytännössä kaikki soundit kyseisellä levyllä on ripattu vinyyliltä (funky drummer nopeutettuna ja apache yms. muu peruskaura). Että kyllä voi sample-cd:nkin tekeminen olla helppoa ja copyrighteistä viis. Tottakai käyttäjää uhkaillaan vaikka millä sanktioilla jos "rikkoo" lisenssisopimusta, henk.koht. olen sitä mieltä että screw 'em, mutta tekijät pääsevät helpolla. *menee tästä tekemään omaa sample-cd:tä*
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KeenLand
347 viestiä
|
#33 kirjoitettu 29.03.2007 03:10
Ceox kirjoitti:
Eli masteroimiseen ei ole sääntöjä, vaan masteroit niin että kuulostaa hyvältä omasta mielestä, niinkuin varmaan jo moni sanoikin edellä.
Ei ole varsinaisia sääntöjä, mutta tietyt lainalaisuudet pätevät myös masteroinnissa. Eli kannattaa silti hankkia tarpeeksi tietoutta asiasta, jotta tulisi ainakin ne välttämättömimmät asiat hoidettua asianmukaisesti.
Äänessä on kuitenkin paljon myös sellaista, jota ei korvilla kuule, ja tällaiset seikat olisi syytä ainakin ottaa huomioon. Jos haluaa biisiin esim. hieman lisää loudnessia, niin heti ensimmäisenä kannattaa poistaa mahdolliset kuulumattomissa olevat taajuudet viemästä liikaa tehoa. CD-tasoisen digiäänen kohdalla mm. olisi syytä myös tietää, mitä esim. dither tarkoittaa. Sitten vaikkapa vinyylille masteroidessa pitää olla erityisen tarkkana bassopään voimakkuuksien kanssa, ettei neula ala hyppiä.. jne jne.
Mutta tosiaan siinä vaiheessa kun tuntee tarpeeksi äänen käyttäytymistä ja tietää mitä sille vähintään pitää tehdä lopullista formaattia ajatellen, niin enää pitää osata ikäänkuin kuunnella kohdeyleisön korvilla (käyttäen apuna myös erilaisia heidän suosimiaan äänentoistolaitteita).
No siinä vaiheessa voidaankin jo hyvillä mielin sanoa, että masteroidaan niin, että kuulostaa hyvältä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#34 kirjoitettu 30.03.2007 16:34
realiteetin hukannut kirjoitti:
lopussa masteroimalla voit kikkailla ja nostaa keskitaajuuksia hieman ja ylä taajuuksia todella reilusti taajuuskorjaimella ja näin saat ihan pätevän saundit..
ei saa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Whitel
68 viestiä
|
#35 kirjoitettu 10.04.2007 15:25
Olinkin jo ihan unohtanut tän ketjun..
Joka tapauksessa kiitoksia kaikille vinkeistä. Valitettavasti luulen, että jälki tulee kuulostamaan aika samalta asiantuntevasta avusta huolimatta.
Mainittakoon vielä, että se mun alkuperäinen ongelma tosiaan oli se, että tuntuu että mun biiseistä puuttuu täysin se "energia" vai miten sitä luonnehtis. Kaikki kuulostaa laimealta ja ponnettomalta aina exporttina. Ei mitään voimaa. Ehkä Cubasessa kuunneltuna vielä kuulostaa olevan imua, mutta sitten..
Ajattelin taannoin, jos se keino olis sitten ollut multiband mutta eipä vissiin.
Jotenkin vaan tuntuu, että muilla toi homma ei ole edes ongelma.
No joo, enpä itke aiheesta enempää. Pitää yrittää kokeilla ja miettiä kun joskus saan ton kirotun RME:n takaisin toimintaan..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|