Kirjoittaja
|
"Hei, me osataan soittaa"
|
Tacere
|
#1 kirjoitettu 31.12.2005 02:42
Kirjoitin tämän viestin alunperin topicin: "Mitä mieltä TikTakin uudesta levystä?" alle. Mutta päätin siirtää kohtuuden nimissä sen omaksi topicikseen, koska sisältö on sen verran kaukana aiheesta.
Tämän vuoksi tekstini viittaa useaan otteeseen TikTakiin, vaikka kyseessä onkin yleisluontoisempi pohdiskelu ja tarkoituksenani ei ole kohdistaa näitä asioita erityisesti juuri TikTakiin. Mutta tässä se siis on:
Minulla ei ole mitään kyseistä yhtyettä vastaan (paitsi ehkä tuo levy-yhtiön keksinmä rasmus/teinigootti-imago hieman häiritsee), uusi levy on jopa yllättävän hyvä. Ja melko hyvin bändi on aina ollut tuotettu (siellä on kovat tekijät taustalla).
Mutta minua kyllä häiritsee se kun ihmiset mainitsevat, että nostavat hattua siitä, että tytöt "osaavat soittaa" tai "soittavat itse"... En tiedä kuinka hyvin tytöt oikeasti osaavat soittaa, mutta se, että studiossa on soittanut jotain ei nykyään tarkoita, että olisi tarvinnut soittaa hyvin tai edes lähellekään "oikein", että se kuulostaa lopullisella levyllä hyvältä. Minulla on melko kattavat tiedot äänitys- ja studiotekniikan nykyisestä tilasta - olen itse äänittänyt, miksannut ja tuottanut useita äänitteitä ja live-esiintymisiä. Itseasiassa olin tänäänkin vielä muutama tunti sitten hommissa, äänittämässä studiolla rumpuja eräälle bändille.
Melkein mistä tahansa saa tehtyä hyvän kuuloista. Waveformia editoimalla ja time stretchaamalla, ja ihan vain pelkästään eventtejä ajallisesti siirtelemällä saadaan ihmeitä aikaan äänilähteelle kuin äänilähteelle (ja luonnollisesti miksaus ja efektit saavat aikaan vaikka mitä). Rummut beat detectataan protoolsissa, audio slicetetaan ja sitten kvantisoidaan tarkalleen kohdalleen. Laulut viritellään kohdilleen autotunella tai melodynellä. Ja voice designerillä tai esim. Antareksen uuden AVOX pluggaripaketin "Throat" efektillä saa laulajan äänestä paksumman, tai ohuemman ihan miten haluaa - lauluääneen pystyy melko helposti myös lisäämään hengitysilmanääntä, tai jopa tekemään puhtaasta laulusta raspia (enkä nyt tarkoita mitään laulun säröttämistä tms.), kun on oikeat työkalut ja oikeat ihmiset "tiskin takana" jne. jne. jne.
Ja loppujen lopuksi mistä sitä tietää mitä tuottajat ovat säilyttäneet "oikeilla soittimilla" soitetusta matskusta ja mikä on mallintavia syntikoita, instrumenttisampleja yms. tavaraa (olen useita kertoja viime aikoina tehnyt huvikseni ja koemielessä hiottuja äänityksiä, jotka koostuvat pelkästään synilla tehdyistä jutuista, joilla olen monesti saanut alan ihmisiä uskomaan kyseessä olevan "oikeilla soittimilla" soitettua materiaalia)... Tuskinpa sitä tytötkään itse tietävät mitä kaikkea biiseille tehdään sen jälkeen kun he pistäytyvät studiossa soittamassa. Ja voin kyllä henkeni pantiksi antaen luvata, että rummuista ei irtoa sellaista TikTakin uudella levyllä esiintyvää tiukkaa soundia sellaisella lyöntitekniikalla mitä Tuuli käyttää... Rummut on trigattu ja soundi muodostuu lähes täysin sampleista.
Ja vaikka tytöt livekeikoilla soittavatkin, niin kyllä TikTakin (kuten monien monien muidenkin bändien) keikoilla tulee suuri määrä kamaa taustanauhoilta, kuten osa rummuista, osa kitaroista, suurin osa synista ja stemmalauluja (ja tietty jos on viuluja tms. niin ne tulee taustanauhoilta). Rumpalillehan taustanauhojen kanssa vetäminen on tosin jopa haastavampaa kuin normaali soitto, koska pitää osata vetää täysin taimissa klikin kanssa. Mutta taas toisaalta sitä ei voi koskaan tietää mitä kaikkea niistä rummuistakin on jo valmiiksi soitettu sinne taustanauhalle...
En osaa sanoa tarkemmin kyseisten tyttöjen soittotaidoista, mutta pointtini oli vain se, että on tuntuu jotenkin tyhmältä nykyaikana kuunnella levyjä (tai edes keikkoja, koska suurin osa äänityksessä käytettävistä työkaluista on nykyään mahdollista toteuttaa myös livenä) tuotetuilta artisteilta ja sitten arvostaa niitä sillä kriteerillä, että kyseisellä ääniteellä/keikalla esiintyvät artistit/artisti osaavat soittaa. Kun emme me voi sitä oikeasti tietää. Enemmän itse arvostan ja pidän tärkeänä sitä miltä kokonaisuus loppujen lopuksi kuulostaa. Soittaa ne biisit voi kuka tahansa. Ja lisäksi olen sitä mieltä, että kuka tahansa voi myös kehittyä todella taitavaksi (ainakin sillä mittapuulla millä ihmiset tuntuvat esim. mikserissä keskimäärin arvostavan soittajan taitavaksi) soittajaksi missä tahansa soittimessa (ellei ole jotain synnynnäistä vikaa) melko pienellä määrällä oikeanlaista treeniä (Itse saavutin sähkökitaransoitossa korkean teknisen tason jo parissa vuodessa tullessani 13 vuoden ikään aloitettuani soiton 11 vuotiaana, jolloin vetelin jo Tolkin strato sooloja yms. kamaa leikiten) joten myös tätä kautta soittotaitojen arvostaminen on mielestäni jotenkin turhaa. Tämä koskee myös allekirjoittaneen soittamista. Eri asia on sitten jos arvostaa jotain soittajaa sen vuoksi, että hänen soittamansa jutut ovat hienon kuuloisia, monipuolisia, innovatiivisia tms. Mutta se taas jossain määrin liittyy taas muuhun kuin pelkkään tekniseen soittotaitoon tai soittimen hallintaan. Se on lähempänä sitten sitä biisintekemispuolta.
vaikka tästäkin voidaan olla erimieltä, koska on taas subjektiivinen määrittelykysymys, että mikä lasketaan mukaan "soittotaitoon")
Tämä ei siis todellakaan ollut mikään hyökkäys TikTakia vastaan tai mitään sellaista. Vaan tämä oli yleisluontoisempaa pohdiskelua musiikin ja nykyajan tiimoilta (kun klo on 3 yöllä ja on herännyt viideltä aamulla ja ollut koko päivän hommissa)
Ihan kiva bändihän se TikTak on kyllä.
Ja uudella levylläkin on muutama melko hyväkin biisi.
Enkä mä sitä nyt muutenkaan paljon uskaltaisi tässä avoimesti haukkua kun Tuuli on mun kummisedän tytär
Mutta kyllä tytöt varmasti töitä ovat tehneet,,, ja muusikon ammatti ei ole se kaikista helpoin.
Kyllä sen verran mitä mä muistan, niin Tuuli ainakin on musikaalinen ollut jo nuoremmasta lähtien (tosin taisi pianoa ja sitten myöhemmin synaa soittaa, eikä rumpuja...), joten en mä sitä siis epäile etteivätkö tytöt (tai ainakin Tuuli, muistahan mä en voi tietää mitään) soittaa osaisi. Ja harjoitella ovat ainakin saaneet jo monta vuotta, joten ihme jo on jos eivät osaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu 31.12.2005 03:11
Kyllä nyt tuossa ajassa mitä tytöt ovat soittaneet (7-8 vuotta?) oppii helposti sen verran että studiossa voi työskennellä varsinkin kun soittotuntejakin on takana jonkinlainen määrä ja keikkoja senkin edestä. En minä kyllä todellakaan usko että enää tässä vaiheessa täytyy turvautua ulkopuolisiin soittajiin, eihän tuolla soittokokemuksella enää voi olla huono soittaja. Ei se ole mahdollista ellei ole täysin toivoton tapaus enkä kyllä katso ainuttakaan Tiktakin jäsentä sellaiseksi.
Mikäli tytöt livenä soittavat nauhalta niin se on kyllä komeinta ja puhtainta playbackia mitä olen ikinä nähnyt ja kuullut joten en kyllä itse allekirjoita tuota taustanauhameininkiä ollenkaan koska en henkilökohtaisesti usko että kukaan kykenee niin tarkkaan ja virheettömään playbackiin (kyllä, olen sortunut rock-poliisiksi Tiktakin keikoilla).
Jos bändillä on tarvittavat resurssit esittää materiaali livenä niin en kyllä allekirjoita taustanauhoja ollenkaan. Itse käytämme niitä bändin kanssa paikkaamaan kosketinsoittajan kokoista aukkoa kokoonpanossamme mutta nekin varmasti jäävät jos sopiva mies/nainen kiipparin taakse löytyy. Taustanauha on siis ok jos se tuo esitykseen jotain mitä bändi itse ei voisi mitenkään omin voimin tuoda. Levyn tahdissa soittaminen kuten esim. Nightwish yleisurheilun MM-kisojen avajaisissa on mielestäni kyllä melko alhaista joskin tuossa esimerkissä playback oli varmasti turvallisempaa sähköjen ja näin ollen soittajien osalta
Studiohommista, tuottaminenhan on nykypäivää ja ajan henki on se että kaikki on hienosti tahdissa ja nuotilleen oikein. Kovin kliinisen kuuloista se on yhtään rokimmassa menossa mutta esim. metallipuolella tiukka tahti ja siinä pysyminen on melkein pakollinen asia. Kvantisointi ja triggaus ovat tätä päivää kun kilpailu tiukasta soundista ja rytmistä kiristyy koko ajan. Biisin ja sen tarkoituksen ehdoilla on toki paras mennä mutta kyllä minä itse hyväksyn tuon tosiasian että ihmisen panos musiikkiin ei enää yksinään riitä; koneen on tehtävä se viimeinen silaus jotta musiikki olisi kilpailukykyistä nykymarkkinoilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
dasx
|
#3 kirjoitettu 31.12.2005 08:42
Soittotaito on aina ollut aivan yliarvostettua. Paljon tärkeämpää on tyylitaju ja luovuus biisinteossa/improvisoinnissa.
Nykypäivän studiotekniikasta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta näillä protools yms vehkeillä ilmeisesti saadaan ainakin näennäisesti väännettyä paskastakin täytekakkua ja sehän on kyllä ihan perseestä.
Eihän se musiikki (eli biisit) siitä paremmaksi muutu, vaikka kaikki menisikin ihan tahdilleen ja täysin oikeassa sävelessä. Päinvastoin, sellainen tietty meininki ja svengi katoaa, jolloin musasta tulee hajutonta ja mautonta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#4 kirjoitettu 31.12.2005 08:58
dasx kirjoitti:
Soittotaito on aina ollut aivan yliarvostettua.
Nimenomaan näin. Kaikki musiikki lähtee tunteesta tai kuolee siihen. Soittotaito on toki hyvä asia ja edesauttaa tuota tavoitetta, mutta itseisarvona melkoisen turha.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tacere
|
#5 kirjoitettu 31.12.2005 11:36
Tonkku kirjoitti:
Mielestäni täydellisiä soittajia ja täydellisesti soitettua musiikkia ei ole olemassakaan. Hyvä fiilis ja se että biisissä on tarttumapintaa ratkasee enemmän, edes soundeilla ei ole väliä onko ne 'hyvät' vai 'huonot' jos biisi potkii kunnolla munille.
Väittäisin kuitenkin, että soundit ovat "hyvät" jos biisi potkii munille?
En siis tarkoittanut, että pitää olla 24bit/192Khz resoluutio ja L3 Multimaximizer, jotta biisi potkisi. Tarkoitin juurikin sitä, että jos biisi kerran potkii, niin silloinhan saundien täytyy olla toimivat ja hyvät kuutenlijan näkökulmasta. Mielestäni hyvät soundit eivät tarkoita välttämättä millään tasolla, että ne olisivat tarkat tai puhtaat tms. - Ihmiskorvahan nauttii oudoista asioista. Onhan myös esim. putkilaitteiden "lämmmin" (joka on hyvin suhteellinen käsite) soundikin periaatteessa vain äänen särkeytymistä (muuttumista lineaarisesta non-lineaariseksi? korjatkaa jos olen väärässä), ja analoginauhurien lämpö tulee "tape saturationin" lisäksi äänen huojumisesta yms. häiriöistä joita sinänsä äänitysteknisesti voitaisiin pitää haittoina...
Mutta kaikista hirvein keksintö maailmassa on kyllä AT, varsinkin kun nykyään on illmeisesti ihan "yleisesti hyväksyttyä" käyttää sitä niin, että varmasti kuulee, että sitä on käytetty. Jos mä en kuule lauluista, että autotunea on käytetty, niin ei se minua silloin tietenkään myöskään häiritse. Mutta kun joka toisessa biisissä nykyään kuulee heti kun laulaja avaa suunsa, että se on täysin tunetettu... Ja se kuulostaa hirveältä, muoviselta p**kalta. Ja toisaalta sitten myös kun alkaa kuuntelemaan joka biisissä, että onko sitä tunea vai ei, niin tulee vainoharhaiseksi ja alkaa kuulemaan sitä myös paikoissa missä sitä ei ole
liittyyköhän tämäkään taas enää aiheeseen... Se on aika hyvin, että menee omassa topicissaan täysin ohi aiheen
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tacere
|
#6 kirjoitettu 31.12.2005 12:06
Tonkku kirjoitti:
Soittotaidostakaan tuolla levyllä ainakin Ulrichin osalta en mene takuuseen sen verran älytöntä räpellystä Disposable Heroes biisin loppu on että voi perkele..
Antaa mennä vaan ohi aiheen, mutta pakko tässä on vielä yhtyä tuohon Ulrich dissaukseen
Ja kyseinen kaveri on myös nimimerkille Atheos hyvä esimerkki siitä, että ei edes vuosikymmenien soittaminen välttämättä tee kaverista osaavaa soittajaa...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sandman
2360 viestiä
|
#7 kirjoitettu 02.01.2006 07:34
Tacere kirjoitti:
Antaa mennä vaan ohi aiheen, mutta pakko tässä on vielä yhtyä tuohon Ulrich dissaukseen
Ja kyseinen kaveri on myös nimimerkille Atheos hyvä esimerkki siitä, että ei edes vuosikymmenien soittaminen välttämättä tee kaverista osaavaa soittajaa...
Ja tää on hyvä esimerkki missä asenne menee soittotaidon edelle! Lassella onkin kovin peruskomppi maailmassa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Merikuolleensa
|
#8 kirjoitettu 02.01.2006 13:12
Tuli vaan mieleen, että ainakin se TikTakin uusi kappale jossa lauletaan jotain taistelukentästä on ihan helvetin vastenmielinen. Tosi väkisinkeksityn oloinen. Mutta eipä tämä kai ihan tuohon aiheeseen liity.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
tahtila
2311 viestiä
|
#9 kirjoitettu 02.01.2006 13:36
atheos kirjoitti:
Kyllä nyt tuossa ajassa mitä tytöt ovat soittaneet (7-8 vuotta?)
Kyllä muuten ovat pidempään soittaneet, jos ovat 20-vuotiaita ja olleet ala-asteelta asti bändikoulussa (tässä ihan kotiseudulla). Minä itse olen soittanut vasta sen 8 vuotta, TikTakin tytöt ovat varmasti yhdessäkin soittaneet yli 8 vuotta ja itsekseen kaikki tytöt vielä varmasti kauemmin. Ovat tietysti olleet pinnalla 6 vuotta nyt.
Äänitteitä ei minun mielestäni pitäisi arvostella vain sen mukaan, miten se on toteutettu. Minulle merkkaa kaikista eniten se, miltä se kuulostaa. Mutta onhan se totta, että hyvät soittajat tekevät usein hyviä biisejä ja osaavat esittää ne omalla tavallaan loistavasti.
Mutta en kyllä itse tue kauheasti playback-esiintymistä, vaikka onhan se ymmärrettävää, että tietyissä paikoissa esiintyminen voi olla hyvinkin hankalaa 100% livesoitolla. Silti, ei se laske bändien arvoa silmissäni välttämättä, jos musiikki on levyllä kovaa. Itse kun olen viimeaikoina nähnyt sellasia tapauksia, jotka eivät varmasti ole soittaneet playbackina mutta ovat kuulostaneet levyllä suorastaan heikoilta verrattuna siihen livesoittoon.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#10 kirjoitettu 02.01.2006 13:56
Tacere kirjoitti:
Antaa mennä vaan ohi aiheen, mutta pakko tässä on vielä yhtyä tuohon Ulrich dissaukseen
Ja kyseinen kaveri on myös nimimerkille Atheos hyvä esimerkki siitä, että ei edes vuosikymmenien soittaminen välttämättä tee kaverista osaavaa soittajaa...
Ulrich pärjää niin kauan kun ei lähde kikkailemaan tuplilla tai muutenkaan liian monimutkaisilla kuvioilla Jostain olen kuullut huhun että se Onen tuplismättö on soitettu niin että Lars paiskoi kapuloilla basaria kun ei muuten saanut sitä tahtiin. Mutta Metallicassa se jokin on muutenkin aina ollut joku aivan muu kuin tiukka rummutus.
Nykymusiikissa kuulee toki soittovirheitäkin mutta aina ei kyllä pysty päättelemään onko kyseessä tietoinen ratkaisu eli ns. tahallaan väärin soittaminen vaiko vain ajanpuute tai huolimattomuus studiossa. Listoilla pyörii kyllä vähemmän sellaista settiä missä virheitä kuulisi ilman todella tarkkaa syynäämistä. Isommalla rahalla tuotetut bändithän eivät usein edes pysty tähän vaikuttamaan kun tiukka tuottaja vaatii jatkuvalla syötöllä uutta ottoa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
kitara 2
|
#11 kirjoitettu 05.01.2006 05:46
Minun ajatus nauhoitukseta:
Mennään studiolle ja nauhoitetaan esim. paska kitara saundi!Ketä tämä palvelee...?Miksaaja vääntää ja vääntää tunti tolkulla mutta tulos on eri kuuloinen paska kitara saundi.Kyllä kaiken on pakko lähteä siitä,että nauhoitetaan hyvä saundi/signaali!
Okei...nykypäivän vempeleillä saadaan ihmeitä aikaan ja kaikkea korjattua paremmaksi.Mutta miksi ihmeessä mennään studioon jos skepa saundi ja soitto kuulostaa paskalta ja lauluun joudutaan lisäämään "hengitystä"sekä autotunea ja rumpuihin sämplet päälle replacementterillä...mulle on tullut sellanen olo et monet aatteelee et studioon mennään tekemääm paskasta kultaa,mikä on aika vaikeeta!!!!
Asiasta toiseen...soittotaito
2vuoden treenillä tolkin soolot sun muut...oon kade,sillä 15v vuotta skepaa ja niin vikkelä soitto ei onnistu vieläkään(välillä turhauttavaa)!Onko se nykyään siis niin,että soittotaito puntaroidaan nopeuden puitteissa?Oli miten oli niin kyllä mä sen "pikkauksen"vielä otan haltuun!!!!
Meinas ihan unohtua...Tik Takista ei oo oikeestaan mitn pahaa sanottavaa!Kitarisa ainakin käyttää/käytti musaria ja se on JEES!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
odkid
3343 viestiä
|
#12 kirjoitettu 07.01.2006 13:06
Haava kirjoitti:
Nimenomaan näin. Kaikki musiikki lähtee tunteesta tai kuolee siihen. Soittotaito on toki hyvä asia ja edesauttaa tuota tavoitetta, mutta itseisarvona melkoisen turha.
Olen tuosta ihan samaa mieltä... Tuntuu että on pitkälti 2 koulukuntaa: tekniset muusikot ja fiilismuusikot. Toisille se, miten "hyvin" eli tarkasti biisi on soitettu, miksattu, tuotettu jne. meinaa enemmän kuin se, miten paljon biisistä välittyy tunnelma. Tämä on siis mustavalkoinen yleistys, eikä kukaan ihan puhtaasti edusta kumpaakaan noista koulukunnista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
gebo modyo
1102 viestiä
|
#13 kirjoitettu 07.01.2006 13:35
Tacere kirjoitti:
Eri asia on sitten jos arvostaa jotain soittajaa sen vuoksi, että hänen soittamansa jutut ovat hienon kuuloisia, monipuolisia, innovatiivisia tms. Mutta se taas jossain määrin liittyy taas muuhun kuin pelkkään tekniseen soittotaitoon tai soittimen hallintaan. Se on lähempänä sitten sitä biisintekemispuolta.
vaikka tästäkin voidaan olla erimieltä, koska on taas subjektiivinen määrittelykysymys, että mikä lasketaan mukaan "soittotaitoon")
Joskus menneisyydessä joku oli käynyt heittämässä Jaco Pastoriukselle kommenttia että "kyllähän nuo bassoriffit voi soittaa kuka tahansa vähänkään bassoa soittava heeba", johon Jaco vastasi että "niin, mutta koetappa säveltää samanlaista".
Mielestäni tekninen soittotaito ei sinällään ole mikään arvostettava tekijä, enemmänkin arvostettavaa on se, jos osaa tuottaa jotakin uutta ja erilaista ehkä omaa teknistä soittotaitoaan hyödyntäen.
--
Ja mitä koko tuohon pitkään avautumiseen musiikkiteollisuutta kohtaan tulee, vaikuttaa se vain kitkerältä tilitykseltä menestyviä ihmisiä vastaan. Mikä siinä on että jos joku menestyy, niin sitä ruvetaan heti puimaan, että kuinka "ansaittua" se menestys on.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
hapou
21350 viestiä
|
#14 kirjoitettu 07.01.2006 19:43
NORTON kirjoitti:
Toinen hauska ilmiö on se, että olen monien kuullut arvostavan Michael Monroeta siksi, että se on niin notkea. On siinäkin hyvä syy pitää jostain artistista.
Ja kaikenlisäks se osaa soittaa huuliharppua!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
odkid
3343 viestiä
|
#15 kirjoitettu 07.01.2006 20:02
Tonkku kirjoitti:
hapou kirjoitti:
NORTON kirjoitti:
Toinen hauska ilmiö on se, että olen monien kuullut arvostavan Michael Monroeta siksi, että se on niin notkea. On siinäkin hyvä syy pitää jostain artistista.
Ja kaikenlisäks se osaa soittaa huuliharppua!
ja on aivan vitun ruma!
...ja turkulainen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
miarf
|
#16 kirjoitettu 07.01.2006 20:08
apua ku o taas katkeraa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
hapou
21350 viestiä
|
#17 kirjoitettu 07.01.2006 23:11
Tonkku kirjoitti:
hapou kirjoitti:
NORTON kirjoitti:
Toinen hauska ilmiö on se, että olen monien kuullut arvostavan Michael Monroeta siksi, että se on niin notkea. On siinäkin hyvä syy pitää jostain artistista.
Ja kaikenlisäks se osaa soittaa huuliharppua!
ja on aivan vitun ruma!
Niin on mut eikös glamrokkareiden kuulu olla rumia?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cerende
|
#18 kirjoitettu 07.01.2006 23:33
NORTON kirjoitti:
Toinen hauska ilmiö on se, että olen monien kuullut arvostavan Michael Monroeta siksi, että se on niin notkea. On siinäkin hyvä syy pitää jostain artistista.
Ja aina kun Maikin näkee ees vähän isommalla keikalla ni odotan aina sydän kurkussa, et millon se tippuu riehuessaan ja kiipeillessään joka paikassa. Varsinki ruississa (en tiiä miks just siellä) olin ihan paskana koska olin ihan varma, et mike tippuu niistä lavarakenteista.
Ja tiktak osas soittaa jo sillon ekan levyn ilmestymisen aikana, jolloin ne tuskin käytti playback-vehkeitä. Ja eiköhän ne siitäkin oo kehittyny vuosien aikana.
Positiivinen yllätys oli, kun tossa ostin ton tiktakin uuden levyn ja aika monen kuuntelun jälkeen vielä inhosin sitä, ja sit pakotin itteni kuuntelemaan sitä, et os se vaikka aukeis, ja nyt en enää pysty sanomaan sen kuulostavan tylsältä, vakisintehdyltä ehkä, mutta silti mukavalta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KAMUI
|
#19 kirjoitettu 08.01.2006 03:40
Kyllähän täällä nykypäivän musassakin on bändejä jotka todella osaa soittaa ja luulen että iso osa bändeistä kuuluu tuohon osaajiin. Mutta jos halusi silloinjoskus aikoinaan pärjätä musa teollisuudessa piti todella osata soittaa kun ei silloin tietääkseni tuohon loppu tulokseen voinut niinkään vaikuttaa. Ainakaan yhtä paljon kuin nykypäivänä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jahman
57 viestiä
|
#20 kirjoitettu 09.01.2006 20:02
KAMUI kirjoitti:
.....Mutta jos halusi silloinjoskus aikoinaan pärjätä musa teollisuudessa piti todella osata soittaa kun ei silloin tietääkseni tuohon loppu tulokseen voinut niinkään vaikuttaa. Ainakaan yhtä paljon kuin nykypäivänä.
Totta tuo,ei lisättävää.Hienosti sanottu,Amen veli
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|