Kirjoittaja
|
Miten kehittää sävelkorvaa?
|
Trace
|
#1 kirjoitettu 15.12.2002 16:00
Eli kysymyshän on, että miten kehittää sävelkorvaa?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Dj Ibi
|
#2 kirjoitettu 15.12.2002 16:08
No vittu ota minusta mallia! *heh heh heh* ja *heh heh*
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Dj Ibi
|
#3 kirjoitettu 15.12.2002 16:10
Ainiin ja hanki uus tärykalvo korvaasi! Biltemasta varmaan löytyy halpoja
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#4 kirjoitettu 15.12.2002 16:21
Dj Ibi kirjoitti:
Ainiin ja hanki uus tärykalvo korvaasi! Biltemasta varmaan löytyy halpoja
Jos nyt totta puhutaan niin ei se sävelten tajuaminen kyllä mistään tärykalvosta kiinni ole. Opetteles poika vähän biologiaa.
asiaan.
Tuon sävelkorvan kehittämiseen ei auta oikeastaan muu kuin vallan perkeleellinen harjoittelu ( == tekee paljon biisejä joissa käyttää suurta määrää erilaisia melodisia elementtejä). Itselläni kesti pari vuotta ennenkuin tajusin kunnolla että miten homma toimii. Itsekseen opettelemalla on tietty tuskaista ja kaiken joutuu käymään läpi kantapään kautta mutta kyllä se sitten palkitsee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Red
402 viestiä
|
#5 kirjoitettu 15.12.2002 17:05
beezee kirjoitti:
Tuon sävelkorvan kehittämiseen ei auta oikeastaan muu kuin vallan perkeleellinen harjoittelu ( == tekee paljon biisejä joissa käyttää suurta määrää erilaisia melodisia elementtejä). Itselläni kesti pari vuotta ennenkuin tajusin kunnolla että miten homma toimii. Itsekseen opettelemalla on tietty tuskaista ja kaiken joutuu käymään läpi kantapään kautta mutta kyllä se sitten palkitsee.
Samaa mieltä, itselläkin jo jonkun aikaa tullu musiikkia kuunneltua \ tehtyä ja oppinut jo senverran että kuulee kun sävel on tosiaa vinossa tai ei en sitten tiedä opinko tässä enemmän.. enemmän mulla ainakin menee tuo esim biisiin sävelten keksiminen kuuntun kautta.. isken nuottia sinne tänne ja kokeilen miten saa hienoimman saundin aikaan ja sitten siitä lähtee kehittelemään monimutkaisempaa kiertoa..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hi-Fly
|
#6 kirjoitettu 15.12.2002 17:09
Sävelkorvaa ei ole olemassa. Se mitä kutsutte sävelkorvaksi on lähinnä eurooppalaisten tapa tehdä musiikkia. Mee soittaa musaas intiaan, kiinaan tjsp. ni ne voi sanoa et sul ei oo sävelkorvaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Loom Vortex
|
#7 kirjoitettu 15.12.2002 19:13
On siihen olemassa ohjelmiakin. Esim. EarMaster Pro v4.0 ja Kba Complete 2.3. Itse en ole noita kokeillut, mutta Googlella varmaan löytyy esittelyversiot.
Noilla voi harjoitella Intervallien, Kadenssien ja yms. juttujen harjoittelua. Itse en varmaan kovin pitkään noilla ohjelmilla jaksaisi harjoitella. Musiikin laajalla kuuntelulla sävelkorva petraantuu myös.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Dj Ibi
|
#8 kirjoitettu 15.12.2002 20:34
Hei beezee onko sulle sana huumorintaju tuttu häh???????????????
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
ansu
|
#9 kirjoitettu 15.12.2002 20:39
Jos nyt ajatellaan asiaa laajahkosti, niin kyllähän esim. laulelu/hyräileminen edesauttaa asiaa. Eihän se sävelkorva hetkessä siitä mainioksi muutu, mutta kärsivällisyydellä ehkäpä! Myöskin jonkun instrumentin soittaminen auttaa, uskoisin ainakin. Pianosta on minulle ollut runsaasti hyötyä, suosittelen lämpöisesti!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
mu-z
|
#10 kirjoitettu 17.12.2002 02:06
sävelkorvan kehittäminen vaatii työtä, ja aikaa, ellei satu omaamaan absoluuttista sellaista. soittamalla alkaa vähiten tunnistaa vaikkapa eri sointuja, skaaloja yms. korvakuulolta, samoin saamaan biisin päästään jollakin soittimella ulos. itselläni kesti nelisen vuotta, eli sävelkorva kehittyi kitaraa, bassoa ja keyboardeja soittamalla itsestään.
vaikka ei se vielä mikään täydellinen ole, kaukana siitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ocean
182 viestiä
|
#11 kirjoitettu 17.12.2002 03:04
Ja toiset ihmiset voivat tehdä esmes koskettimilla todella kauniita melodioita ymmärtämättä mitään kuinka puhtaita ne ovat. Jos nyt ruvetaan hiuksia halkomaan, niin pianot (ja koskettimet yleensä) ovat harvinaisen epävireisiä soittimia; pienet terssit ovat liian isoja, isot liian pieniä. Piano on kompromissien kompromissi, jonka jokainen sävel on kaikissa soinnuissa vähän sinne päin.
Kitarassakin haetaan hieman samaa, mutta kaulan ylemmistä kohdista tuleekin enemmän epävireisiä ääniä kuin alemmista kohdista. Pitää olla todella laadukas kitara, jotta äänet joka puolelta kaulaa ovat ns. puhtaita, eli tasavireisiä.
Softasyntikoihin (tai ainakin pro52/53:een) voi lisäksi ladata eri viritysjärjestelmiä, jolloin ne kuulostavat länsimaisessa musiikissa todella hirvittävän epävireisiltä...
Tämä romaani lähinnä sen takia, että täydellistä sävelkorvaa on tuskin kenelläkään, hyvä sävelkorva on lähinnä tottunut länsimaiseen musiikkiin, ja sitä pystyy totuttamaan siihen juurikin niin kuin tässä aikaisemmin todettiin, soittamalla ja ennenkaikkea laulamalla jotain.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
efunkelist
217 viestiä
|
#12 kirjoitettu 17.12.2002 10:02
Juu. Parhaiten "sävelkorvaa" saa mielestäni treenattua juuri kromaattisilla instrumenteilla (korjatkaa jos meni väärin!!) kuten LAULU, viulu, nauhaton basso, slide-kitara jne... Kuuntele vaikka levyiltä jotain melodioita ja koita soittaa/hyräillä perässä.
Aloitin soittamiseni kitaralla mutta huima edistys korvakuulolta soittamisessa tapahtui siinä vaiheessa kun avasin suuni - samoihin aikoihin minua tosin suositeltiin hankkimaan jokin aito harrastus
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ocean
182 viestiä
|
#13 kirjoitettu 17.12.2002 13:53
efunkelist kirjoitti:
Juu. Parhaiten "sävelkorvaa" saa mielestäni treenattua juuri kromaattisilla instrumenteilla (korjatkaa jos meni väärin!!) kuten LAULU, viulu, nauhaton basso, slide-kitara jne... Kuuntele vaikka levyiltä jotain melodioita ja koita soittaa/hyräillä perässä.
Öh, jotain tällaista yritin selittää, mutta väsy taisi painaa päälle, ja tulikin hirmu rykäsy.. Kiitos, efunkelist.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Suvaitsemattomat
|
#14 kirjoitettu 18.12.2002 15:55
Ota kitara ja ala opettelemaan biisejä levyltä kuunnellen. Silleen se kehittyy.
Joku sanoi, ettei musanteossa tarvita sävelkorvaa. Noh, periaatteessa ehkä ei, mutta mun mielestä musassa ei juuri mitään muuta tarvitakaan kuin sävelkorvaa. En voi kuvitella että joku ihminen joka ei omaa minkäänlaista sävelkorvaa (länsimaista, aasialaista, whatever) voisi tehdä biisin joka olisi mun mielestä kaikin puolin hieno. Siitä varmastikin puuttuisi jotain olennaista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ticeto
|
#15 kirjoitettu 20.12.2002 13:23
Yritä ettiä kiipparilla tai kitaralla ensin se melodia jostain biisistä. Sitten kun osaat sen, niin yhteen nuottiin käy periaatteessa kolme perusduuri- ja mollisointua. Esim. jos nuotti on F, niin silloin siihen käy duureista F, Bb ja C# ja tietenkin samat mollina. Opettele tunnistamaan, onko sointu duuri- vai mollisointu.
Kun jaksaa vain opetella tuon korvakuulolta soittamisen, niin on helppoa jo biisiä tehdessään kuvitella miltä melodia kuulostaa eri sointukuluilla. Kannattaa myöskin kuitenkin huomata että Hm-F#m-G-A kuulostaa samalta kuin Am-Em-F-G...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Suvaitsemattomat
|
#16 kirjoitettu 20.12.2002 13:36
Hmm. En oo koskaan ajatellut tolleen. Voi olla, että onnistuukin, mutta ei se kyllä noin varmastikaan läheskään aina mene...
Kyllähän ne biisit alkaa sieltä löytymään kun tarpeeksi pausen ja kelauksen kanssa sahaa. (Kuuntelee äänen -> etsii saman soittimesta)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#17 kirjoitettu 20.12.2002 13:49
pitäs saada soittimet soimaa sillee yhdessä hyvin eikä sillee et tulee epämääräst soitin sekamelskaa..sillon on omast mielestäni hyvä sävelkorva...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MixStress
|
#18 kirjoitettu 20.12.2002 19:28
Mulla ainaki on ohjelma!!!!!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#19 kirjoitettu 20.12.2002 19:31
MixStress kirjoitti:
Mulla ainaki on ohjelma!!!!!
ohjelma millä muokkaat sävel korvaasi? varmasti..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
apemon
|
#20 kirjoitettu 08.01.2003 10:23
ns. sävelkorvan kehittäminen on aika vaikeaa..sanotaan nyt vaikka että hyvä sellainen joko on tai sitten ei ole Tietysti auttaa jos joskus on jotain instrumenttia soittanut tai soittaa ja kenties joskus on tunteja siihen ottanut..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
apemon
|
#21 kirjoitettu 08.01.2003 11:29
Yhdyn acidizerin kommentteihin..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Monsieur
|
#22 kirjoitettu 10.01.2003 22:17
No ensinnäkin on hieman kyseenalaista mitä "sävelkorvalla" tarkoitetaan, mutta jos noin yleisesti puhutaan musiikin ymmärtämisestä niin viisainta on opetella ensin nuotit, sitten soittaa,soittaa,soittaa... (mitä soitinta ikinä sitten soitatkin) sitten soinnut ja soittaa soittaa soittaa... Sitten kun vielä opettelee skaalat, ymmärtää rytmin tärkeyden ja tärkeimmät perusasiat (pentatoniset skaalat, jazzissa II IV I:set jne...) ja tutkii, kuuntelee,soittaa ja kehittää melodioita niin ehkä tämä "sävelkorva" siitä vuosien jälkeen paranee. Hyvä apu on kuunnella jaskaa, lattaria, progea ja kaikkea muuta vastaavaa mikä ei turruta korvia vaan auttaa oikeasti ymmärtämään musiikin ihmeellistä ja ah niin suurta maailmaa...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Monsieur
|
#23 kirjoitettu 10.01.2003 22:24
Ihan näin mielekiinnosta DJ SILVESTRO:
Mitä ihmettä tarkoitat tuolla"kyllä sen huomaa jos melodia on C-duurissa ja bassline A-mollissa." Vaikka sulla olisikin absoluuttinen sävelkorva ja erottaisit C-duurin C#/D/D#/E/F/jne. -duurista niin tuskin voisit väittää että erotat luonnollista C-duuria ja a-mollia toisistaan, kun ne kuitenkin ovat sama asia...
Monsieur muokkasi viestiä 22:26 10.01.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Piiska
2384 viestiä
|
#24 kirjoitettu 13.01.2003 01:32
Mul kehitty sävelkorva ku soitin bassoo ja kitaraa...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Suvaitsemattomat
|
#25 kirjoitettu 17.01.2003 10:54
Monsieur kirjoitti:
Ihan näin mielekiinnosta DJ SILVESTRO:
Mitä ihmettä tarkoitat tuolla"kyllä sen huomaa jos melodia on C-duurissa ja bassline A-mollissa." Vaikka sulla olisikin absoluuttinen sävelkorva ja erottaisit C-duurin C#/D/D#/E/F/jne. -duurista niin tuskin voisit väittää että erotat luonnollista C-duuria ja a-mollia toisistaan, kun ne kuitenkin ovat sama asia...
Monsieur muokkasi viestiä 22:26 10.01.2003
Heh, meinasin juuri kirjoittaa saman mutta ehdit näemmä ensin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Suvaitsemattomat
|
#26 kirjoitettu 17.01.2003 10:59
Monsieur kirjoitti:
No ensinnäkin on hieman kyseenalaista mitä "sävelkorvalla" tarkoitetaan, mutta jos noin yleisesti puhutaan musiikin ymmärtämisestä niin viisainta on opetella ensin nuotit, sitten soittaa,soittaa,soittaa... (mitä soitinta ikinä sitten soitatkin) sitten soinnut ja soittaa soittaa soittaa... Sitten kun vielä opettelee skaalat, ymmärtää rytmin tärkeyden ja tärkeimmät perusasiat (pentatoniset skaalat, jazzissa II IV I:set jne...) ja tutkii, kuuntelee,soittaa ja kehittää melodioita niin ehkä tämä "sävelkorva" siitä vuosien jälkeen paranee. Hyvä apu on kuunnella jaskaa, lattaria, progea ja kaikkea muuta vastaavaa mikä ei turruta korvia vaan auttaa oikeasti ymmärtämään musiikin ihmeellistä ja ah niin suurta maailmaa...
Mielestäni teoriajutuilla ei ole mitään tekemistä sävelkorvan kanssa. Teoriajutut on kuin kielissä kielioppi, ovat huomioita jotka helpottavat kielen omaksumista. Hyvän sävelkorvan omaava ihminen puhuu ikäänkuin musiikkia äidinkielenään, eikä näin ollen välttämättä tarvitse kieliopin tukea tehdäkseen laadukkaita tuotoksia. Kielioppi saattaa päinvastoin sitoa ihmisen noudattamaan tiettyjä sääntöjä liikaa ja täten sitoa ihmisen luovuuden keksiä uusia sanoja, käyttää kieltä omaperäisellä tavalla (kuten murteet) yms. Kuitenkin myös hyvän kieliopin omaava ihminen voi tehdä laadukkaita tuotoksia, mutta hän ei välttämättä koskaan sisäistä itse kieltä, miettii vain kaikki sanakäänteensä sääntöjen mukaisiksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Monsieur
|
#27 kirjoitettu 20.01.2003 21:51
Suvaitsemattomat kirjoitti:
Monsieur kirjoitti:
No ensinnäkin on hieman kyseenalaista mitä "sävelkorvalla" tarkoitetaan, mutta jos noin yleisesti puhutaan musiikin ymmärtämisestä niin viisainta on opetella ensin nuotit, sitten soittaa,soittaa,soittaa... (mitä soitinta ikinä sitten soitatkin) sitten soinnut ja soittaa soittaa soittaa... Sitten kun vielä opettelee skaalat, ymmärtää rytmin tärkeyden ja tärkeimmät perusasiat (pentatoniset skaalat, jazzissa II IV I:set jne...) ja tutkii, kuuntelee,soittaa ja kehittää melodioita niin ehkä tämä "sävelkorva" siitä vuosien jälkeen paranee. Hyvä apu on kuunnella jaskaa, lattaria, progea ja kaikkea muuta vastaavaa mikä ei turruta korvia vaan auttaa oikeasti ymmärtämään musiikin ihmeellistä ja ah niin suurta maailmaa...
Mielestäni teoriajutuilla ei ole mitään tekemistä sävelkorvan kanssa. Teoriajutut on kuin kielissä kielioppi, ovat huomioita jotka helpottavat kielen omaksumista. Hyvän sävelkorvan omaava ihminen puhuu ikäänkuin musiikkia äidinkielenään, eikä näin ollen välttämättä tarvitse kieliopin tukea tehdäkseen laadukkaita tuotoksia. Kielioppi saattaa päinvastoin sitoa ihmisen noudattamaan tiettyjä sääntöjä liikaa ja täten sitoa ihmisen luovuuden keksiä uusia sanoja, käyttää kieltä omaperäisellä tavalla (kuten murteet) yms. Kuitenkin myös hyvän kieliopin omaava ihminen voi tehdä laadukkaita tuotoksia, mutta hän ei välttämättä koskaan sisäistä itse kieltä, miettii vain kaikki sanakäänteensä sääntöjen mukaisiksi.
No jos puhutaan jazzista nii aika orpoa sitä on tehdä ymmärrättämättä esim. skaaloja ja kakkosvitosia. No voihan sitä tehä mut ei siitä mitään jazzia tuu...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Suvaitsemattomat
|
#28 kirjoitettu 21.01.2003 10:35
Skaalat ym. ovat vain helpottamassa asioiden opettelua. Hienoa ja omaperäistä musiikkia tulee kun tekee sen mikä kuulostaa hyvältä. Välittämättä skaaloista ym.
Voi olla että teoriasääntöjen avulla tulee oikeaoppista jazzia, mutta kuka haluaa kuulla samat skaalat tiluteltuna samalla tavalla ympäri kerta kerran jälkeen?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sodanjumalanpoika
|
#29 kirjoitettu 21.01.2003 10:47
Mulla kävi silleen, et kun kuuntelin esim. Chick Corean biisejä, niin mä halusin oppii soittaa sooloja samalla tavalla. Ensin yritin plokkaa ne jutut nuotti nuotilta suoraan levyltä, mutta se oli hieman vaikeaa.
Sitten kokeilin keinoa joka toimi. Eli, joko plokkasin soinnut levyltä (tai vaikka Real Bookista), katoin skaalat jostain kirjasta/lehdestä/netistä ja niitä kohtia jossa oli jotain pitkiä juoksutuksia, vedin vaan omaa sen skaalan mukaan.
Siit sit oppi hyvii skaalavaihdoksia, hyvii sointukuvioita ja kaikkee jännää koppi/rytmi kuviota, mut omaan korvaan ne silti kuulosti Corealta. Mut kun vielä vähän varioi, niin ei sit enää..
Suosittelen..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Qbeat
|
#30 kirjoitettu 21.01.2003 11:43
Sävelkorvan kehittämiseen löytyy monia tapoja.
Musiikkia paljon kuuntelemalla/soittamalla sävelkorva kehittyy, tietenkin myös musiikka tekemällä. Yks aika hyvä keino on vaikka yrittää soittaa jotain tuttua biisiä ulkomuistista jollain soittimella: Eli yrittää hakea kappaleen melodiaa sävel kerrallaan. Ja vaikkei kaikilla luonnostaan olekkaan yhtä hyvä sävelkorvaa, niin uskon että jokaisella se voi kumminkin kehittyä jos vaan jaksaa yrittää.
Itse olen soittanu pianoa monta vuotta, ja tällä hetkellä olen Helsingin Musiikki Konservatoriossa opiskelemassa musiikkialan perustutkintoa. Vaikken kaikkea aina tuolla koulussa ymmärräkkään, niin on noista opinnoista kumminkin aika paljon hyötyä, esim. juuri musiikin teossa. Sävelkorvakin on kehittynyt monien erilaisten säveltapailu tuntien ansiosta, ja tietenkin pianon soitosta. Soitan lisäksi ihan harrastuksena rumpuja, mikä on taas kehittänyt rytmitajua.
Melko hyödyllinen tapa sävelkorvan kehittämiseen on musiikkikouluissakin käytetty säveltapailu:
eli otetaan joku ihan itselleen tuntematon nuotti, ja yritetään laulaa/hyräillä melodiaa suoraan nuotista. Tietenkin ne jotka ovat käyneet jossain teoriatunneilla Musiikkiopistossa tai vastaavassa, on tämmöinen tuttua puuhaa. Jos taas ei koskaan ole musiikin teoriaa opiskellut, niin edelle mainittu tapa saattaa ehkä olla liiaan vaikea.
Lyhyemmin sanottuna sävelkorvaa voi kehittää siis :
Soittamalla/kuuntelemalla paljon erilaista musiikkia, sekä tietenkin tekemällä omaa musiikkia! (Ja jos mahdollista, niin käydä jossain teoria/säveltapailu tunneilla.)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Monsieur
|
#31 kirjoitettu 21.01.2003 14:56
Suvaitsemattomat kirjoitti:
Skaalat ym. ovat vain helpottamassa asioiden opettelua. Hienoa ja omaperäistä musiikkia tulee kun tekee sen mikä kuulostaa hyvältä. Välittämättä skaaloista ym.
Voi olla että teoriasääntöjen avulla tulee oikeaoppista jazzia, mutta kuka haluaa kuulla samat skaalat tiluteltuna samalla tavalla ympäri kerta kerran jälkeen?
No niin. siis, kyse ei olekaan samojen skaalojen tai kuvioiden pyörittelystä vaan perusasteikoista poiketaan koko ajan jazzissa, mutta poikkeamisen ja "metsään soittamisen" ideologia on myös ymmärrettävä teoreettisesti (sointujen purkautuminen etc.). Ja vaikka soittaisi free-jazzzia, niin on siinäkin on ymmärrettävä toista soittajaa myös teoreettisesti. Peace.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TabiZ
|
#32 kirjoitettu 23.01.2003 16:43
asiaan.
Tuon sävelkorvan kehittämiseen ei auta oikeastaan muu kuin vallan perkeleellinen harjoittelu ( == tekee paljon biisejä joissa käyttää suurta määrää erilaisia melodisia elementtejä). Itselläni kesti pari vuotta ennenkuin tajusin kunnolla että miten homma toimii. Itsekseen opettelemalla on tietty tuskaista ja kaiken joutuu käymään läpi kantapään kautta mutta kyllä se sitten palkitsee.
Tasan samaa mieltä! Harjoitella pitää paljon... Toisaalta joillakin näyttäisi omaavan säevelkorvan jo syntyessään..?
Toinen juttu on: Ota mallia muilta. Esim. Kuuntele miten samplet loksahtaa paikoilleen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|