Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Carpathia kirjoitti:
Mikä on tuo efekti jota on esim. käytetty lauluihin Children Of Bodomin Needled 24/7 biisissä? se mikä lyö aina säkeen lopussa sen laulun ihan yli?
joo no onhan siinä kyllä sitä srkijää ihan ropasti. mutta jos olette lurituksen kuulleet niin huomaatte varmaan myös että kun se yltyy siinä lopussa se huuto niin pomppaa se varmaan monta sävellajia korkeammalle. liekkö sitten niinkin yksinkertasta, että on jonkun whammyn läpi vedetty
Pitäisiköhän minunkin vielä todeta, että kyseessä on todennäköisesti distortion. Jotenkin tuntuu olevan porukalla tapa toistella toisiaan loputtomiin..
BrZ kirjoitti:
Kyllä siinä joo varmaan Distiä on jonkin verran... tai sitten sitä ääntä on boostattu niin että se alkaa särkeä.
No säröähän se on joka tapauksessa oli se noista kumpi tahansa.
En ole tuota kappaletta kuullut kun en bodomia Harrasta, mutta tosta oktaavin (tai useampia) korkeammalle jutusta tuli mieleen yksi juttu mikä saattaa kuullostaa vokaaleille aika villiltä. Kitaralle tarkoitettu oktaaveri fuzz. Ei siis mikään moderni harmonizer tms. vaan joku noista tekniikaltaan vanhemmista pedaaleista kuten Octavia, Ampeg Scrambler, Foxx Tone Machine jne.
Nuohan ei todellakaan tuota mitään puhdasta oktaavia ja jos sisään syötetyssä signaalissa on liikaa taajuuksia niin ne kuullostaa hieman ring modulaattorilta.
Niin joo... Ring modulaattorilla saa myös villejä efektejä jossa alkuperäinen äänenkorkeus vääristyy.
Elektrojänis muokkasi viestiä 16:12 01.10.2005
Kaivoin näytteen tosta biisistä esille... Säröltä se aika pitkälti kuullosti... Ehkä vähän jotain oktaaveria tai jotain villimpää saattoi olla mukana, mutta tiedä hänestä. Se miksi se kuullostaa menevän korkeammalle se ääni johtuu pitkälti siitä, että särö lisää mukaan korkeampia harmoonisia kerrannaisia ja tossa ne menee niin yli, että se perusäänes hukkuu niiden alle.
Säröhän on muutenkin ihan peruspullaa tuollaisessa vokalisointityylissä. Kevyt särötys tuo aina sitä lisäterävyyttä ja -syvyyttä vaikka vokalisti kuinka hyvin tahansa vetäisikin, mutta tietysti se on sitten se että se ei olekaan oikeasti niin munakas se vokalistin tyyli kuin levy antaa ymmärtää. Livenä jos vetää ilman säröjä niin eipä murisekaan niin pahasti ja rock-poliiseilla on jälleen hauskaa.
CoB:han on aina ollut sarkastiselle huumorille pohjautuva bändi joten tuo särön ylikäyttö on mielestäni tulkittavissa pienimuotoiseksi vittuiluksi koko vokaalien särkemistä kohtaan