Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Biisi tukossa!?

olt
olt

#1 kirjoitettu 19.09.2005 22:55

Ongelmana on äänitetyn biisin esm Rummut, Basso, Aco kitara,pari sähkistä panoroituna,vähän lead skittaa ja lead laulun saaminen samaan miksaukseen.Biisi kun tulee jo vähemmästäkin täyteen joten miten saan kunkin soittimen mahtumaan mukaan piisin menemättä tukkoon.

Kyseessä on pop/rock tyyliset jutut.Balansseja säätämällä homma ei enää parane.Panorointi on tuttua.Nauhoitan myös skittat melko ohuiksi.
Myös kirkkaan ja herkän laulusoundin tekeminen tuottaa ongelmia.
Tallentimena on yamaha aw16g(kelle laite on tuttu ja etenkin miksaaminen sillä apu on tarpeen)
Tästä eteenpäin tietävät antakaa kuulua

kiittäen

olt

^ Vastaa Lainaa

Khimil
Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 19.09.2005 23:05

Herää kysymys, miten biisin sovitus toimii? Joissain tapauksissa tietty määrä raitoja on yksinkertaisesti liikaa, miksauskikoista huolimatta, koska kaikki soittaa vähän kaikkea tai sovitus on muuten jotenkin katastrofaalinen.

EQ:lla kannattaa rajailla kutakin soitinta tarkasti omalle taajuuskaistalle - tai siis lähinnä niin ettei tietyllä taajuusalueella ole kauheasti kaikkea. Rohkea panorointi on toinen tapa estää raitoja sulautumasta yhdeksi tukkoiseksi klöntiksi.

Minkälaisella mikillä laulut on äänitetty, minkälainen lähtösoundi yleensä ottaen on? Lauluun on olemassa yksi aika hauska ja toimiva kompressorikikka, jolla siihen saadaan hyvin voluumia ilman kompressorin aiheuttamaa "muroutumista".

^ Vastaa Lainaa

Imp
Imp
1020 viestiä

#3 kirjoitettu 20.09.2005 00:07

tarkempi miksaus on aivan asemassa tässä ongelmassa..mitä enemmän soittimia sen työläämpi miksaus homma on.rummut kannattaa rajaa 100hz kohdalle alapään kannalta ja sitten boostia 3-4khz kohdilta.800kz aluetta kannattaa vähentää joillakin soittimilla että muut saavat tilaa miksaukseen.snare kannattaa rajaa 200hz kohdille ja haitsuista kannattaa leikkaa reilusti alapäätä pois. esim

Imp muokkasi viestiä 00:43 20.09.2005

ja rummuista vielä että jossain tapauksissa alle 100hz leikkaus on hyvä..korvasta kiinni

^ Vastaa Lainaa

NiiloN
NiiloN
508 viestiä

#4 kirjoitettu 20.09.2005 07:06

K-mikko kirjoitti:
Minkälaisella mikillä laulut on äänitetty, minkälainen lähtösoundi yleensä ottaen on? Lauluun on olemassa yksi aika hauska ja toimiva kompressorikikka, jolla siihen saadaan hyvin voluumia ilman kompressorin aiheuttamaa "muroutumista".


...miten hauskasta kikasta on kyse? Jaksatko jakaa? Oma kompurankäyttö on usein mennyt aika rosoiseksi vääntämiseksi.

^ Vastaa Lainaa

atheos
atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 20.09.2005 09:40

Mieti mikä miksauksessasi on tärkeintä; onko se laulu, lead-kitara vai joku muu. Joskus raitoja vain on liikaa, esim. 3-4 eri kitaraa ja laulu on kyllä oikeasti kikkailua, akustinen varsinkin tahtoo viedä tilaa miksauksessa tietty soundista riippuen.

Yksi vaihtoehto on tietysti leikata esim. akustisesta keskiääniä ja toisesta sähkiksestä tai leadista ylä- ja alapäätä jolloin ne sopivat hivenen paremmin samalle puolelle. Muutenkin komppisähkikset panoroisin itse melko laidoille, akustinen ja lead sitten keskemmälle. Akustistakin kannattaa levittää jonkin verran mutta ehkä maksimissaan n. 30%. Jos lead soi samaan aikaan laulun kanssa ei sille kannata laittaa kovin paljon tasoa, ennemmin sitten equttaa sen kuulumaan taustalta läpi.

Bassolle ei kannata antaa liikaa yläpäätä jos siellä kerran on hitosti kitaroita jo ennestään, puurouttaa vaan turhaan. Kitaroilta munat pois 120Hz paikkeilta ja bassolta pää poikki 7KHz tienoilta. Samoin laulu kannattaa vetäistä 160Hz low-cutin läpi jne. Kaikesta pois ne taajuudet mitkä eivät ole tarpeellisia.

Itse kyllä miettisin silti ovatko kaikki kitarat samanaikaisesti pakollisia.

^ Vastaa Lainaa

olt
olt

#6 kirjoitettu 20.09.2005 19:17

Kiitos kaikille arvokkaista vinkeistä etenkin taajuuksien rajaamisten kanssa.

Sovitukseen on tarkoitus saada pohjalle akkari,ehkä se kannattaa äänittää vain kerran niin saa ohkasemmaksi? Sit vasempaan puhdas näppäilyskitta oikeaan fillaus/stemmammelodia skitta pienellä säröllä.
Silti on ahdasta.

Laulumikkinä oli muistaakseni akg 2000.
Mikä on etuasteen merkitys laulu/ yhtä hyvin muitten soundien tekemisissä?Yamaha aw16 vahvistin ei vissiin parhaimpia oo.

Tarvitsisin vielä lisäinfoa rumputaajuuksien kanssa kick ja snare tuli jo edellä.Shure 57kalla sain mielestäni linja soundia paremman Basson soundin Hartken combosta.Onko mitään oikeaoppista Bassokaapin mikitystekniikkaam,vai kannattaako moinen ollenkaan?

Kiittäen kaikkia,ehkä saan joskus piisin tänne jos oikeen hyvät ohjeet annatte.

olt

^ Vastaa Lainaa

atheos
atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 20.09.2005 20:28

Basso kannattaa äänittää sekä linjasta että mikittämällä. Helpoiten tämä onnistuu DI-boksin avulla (link-liitännästä piuha vahvariin). Bassokaapin mikitys hoituu hyvin perus-SM58:lla (eri mikillä tietysti erilainen soundi, makuasiahan tuo on), mikki vaan lähelle kaappia osoittamaan suoraan kohti kartiota. Sivulle siirtämällä saa tarvittaessa tummempaa soundia. Tämä siis jos kyseessä kaappi jossa on vain yksi elementti. Jos taasen on esim. erilliset diskantti- ja bassoelementit niin sitten joko mikitys kauempaa tai kahdella mikillä.

Miksausvaiheessa voi sitten yhdistellä näitä kahta raitaa optimaalisen soundin ja maksimaalisen potkun saavuttamiseksi.

Voisin melkeinpä suositella (kaikille muillekin) Silja Suntolan kirjaa Luova Studiotyö joka pitää sisällään selkeät perusteet studiotyöskentelyyn liittyvistä asioista kuten mikityksistä yms. Hinta oli parinkymmenen euron paikkeilla mutta on kyllä mainio kirja.

^ Vastaa Lainaa

olt
olt

#8 kirjoitettu 20.09.2005 20:30

Yamaha aw16g llä Nauhoitettu ja miksattu(yritetty)

^ Vastaa Lainaa

Almost famous
Almost famous
74 viestiä

#9 kirjoitettu 27.09.2005 13:14

Kyllähän nuo nyt pitäisi samaan biisiin saada mahtumaan. Tietysti jos sovitus mättää pahasti, niin se on sitten toinen juttu.

Tällaisesta olen huomannut olevan apua:

Ensiksi laittasin lauluun kompuraa. (ja se kikka mistä jo puhuttiin on luultavasti se et, kopsaat laulun toiselle raidalle ja kompressoit sen raidan tiukkaan ja sit vaan lisäät sitä kompressoimattoman rinnalle tarpeen mukaan. Huom. myös ryhmiä voi käyttää jos sellaisia löytyy ohjelmasta/mikseristä)

Toiseksi kaiulla saat siirrettyä soittimia taemmas. Eli mitä enemmän kaikua sitä kauempana soitin tuntuu olevan. (mutta ei sit liioitella ettei mee kasariks: )) Enemmänkin kannattaa pelailla kaiun pituudella kun määrällä.

Kolmanneks niinku jo mainittiinkin turhat alapäät pois laulusta ja kitaroista. Bassoa en ole kyllä tarvinnut koskaan leikata yläpäästä. Rummuista virppa on ehkä eniten laulun taajuuksilla. Vaan rumpujen miksaamisesta ei ole kokemusta, joten jätän ohjeistuksen muille.

Laulusta vois korostaa jotain 4Khz-6Khz aluetta ja sit kirkkautta jostain 16-18Khz alueelta. Myös monikaista kompuralla saa hyvin kirkkautta kun kompressoi 6Khz-> aika tiukkaan ja nostaa sit ton alueen tasoa varovasti. (tulee vähän sellanen exiter tyylinen juttu) Ja laulu sit tietysti pannataan keskelle ja kitarat hieman sivulle. Jos ei laulussa potku riitä niin ota raidasta kopio ja pannaa toinen raita oikeelle ja toinen vasemmalle. (ja jos ei vieläkään niin yks viel keskelle. Sit jos haluaa lisää elävyyttä niin toista raitaa voi pitchsiftata hieman ylävireeseen. Riippuu paljon kappaleesta ja laulusta mitä tarvitaan. Myös joku exiter tai vastaa efekti antaa lauluraitaan säihkettä ja erottuvuutta. (Kannattaa laittaa todella varovasti ettei tule liian kirkas ja terävä.) Ainiin ja Chorustakin käyttävät lauluun joskus.

Kannattaa sit myös tehä kitararaitaan eq:lla vähän tilaa laululle jos menevät kovin samalta korkekudelta. Niin ja akustisesta kitarasta voi ottaa pohjaa pois tosi paljon ja jättää vaan se helkkä.

Yleinen eq vinkki: jos haluat että soitin on erottuvampi korosta yläpäätä jos haluat että soitin sekoituu muuhun paremmin leikkaa yläpäätä. Niin ja jos haluat soittimen kuulostavan paremmalle leikkaa ja jos haluat sen kuulostavan erilaiselle korosta.

Yks hyvä vinkki lienee aloittaa miksaus niin että laulu on kuulumassa jo rumpuja miksatessa ja näin sille löytyy tavallaan itsestään paikka, kun lisäillään instrumenttejä. Vaan jokaisella on oma tyylinsä tehdä ja oikeaa tapaa ei ole. Täytyy vaan kokeilla ja löytää se itselle toimivin. (ja ei en ole vielä itse löytänyt)

En ole mikään ammattilainen enkä edes kovin osaava harrastaja joten näitä ohjeita ei toinna minään absoluuttisina totuuksina pitää. Toivottavasti tästä on jotain apua.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 27.09.2005 17:33

quafka kirjoitti:

Vastaus ongelmaasi on näin kärjistäen sanottuna kompressointi, joka onnistuu kompressorilla (compressor).


Eikös kompressori yleensä juuri enemmän pahenna tuota tukkeutumis ongelmaa kuin helpota sitä. Komressori masterissä minusta oikein vaatii taajuuskaitojen vapautta verrattuna raakaan masteriin.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 27.09.2005 21:10

quafka kirjoitti:

Tarkoitin yksittäisten instrumenttien kompressointia.


Se saattaa joskus auttaa tuollaiseen vaivaan. Toki sekin on kyllä harvoin se kaivattu lääke tuohon. Kyllä itse lähtisin ennenkaikkea siitä sovituksesta. Sen jälkeen pohtisin mikityksestä ja EQ/filtteri säätöjä.

^ Vastaa Lainaa

Jules Varjola
Jules Varjola
2537 viestiä

#12 kirjoitettu 28.09.2005 10:37

Sanon samaa mitä jo todettukin, eqlla vain leikkimään ja etsimään sopivia taajuuksia kaikille äänille. Kannattaa kuitenkin varoen, ettei lopputulos kuulosta ihan päivastaiselle, kun mitä ajat takaa.

^ Vastaa Lainaa

FrankOdd
FrankOdd

#13 kirjoitettu 28.09.2005 16:28

EQ ja tsykologia kehiin nyt kuten monet ovat jo sanoneet. En ole kuullut matskua joten paha sanoa mikä mättää, mutta fakta on se, että kyllä nuo kaikki pitäis saada vielä aika helpostikin summattua. Ajatellaan nyt vaikka että se/ne akustiset tukee särökeppejä unisonina tai soittaa riffin päälle vaikkapa ylästemmaa. Leikkaa pois esimerkiksi kaikki alta 1,5 kHz:ä ja pistä balanssiin. Kas, kuulija ei huomaa informaation puutetta koska kehittää sen akkarin botnen omassa päässään ja olettaa että on se siellä muun vallin takana. Ehkäpä on, ken tietää - ainakaan se tukota fyysistä taajuuskaistaa. Se että mitä leikataan ja mistä on täysin materiaalista, genrestä ja biisistä kiinni. Samaa voi käyttää sitte lauluun ,stemmoihin, liideihin jne. ja pitääkin käyttää. Gunnareitten levyillä piano elää kivasti mukana rokkiräimeessä.

Perkussiivisisa instrumenteissa saattaa rankkojenkin leikkausten jälkeen tulla ongelmia. Tällasiin tapauksiin sidechain-kompressointi on in - mieluummin kuin yltiö EQ. Basso pois basarin tieltä ja kitaraa/peltejä pois laulun tieltä. Taas kerran pitää miettiä mikä on oleellista biisin kannalta.

Yleensäkin biisin sovituksessa pitäisi jo miettiä se/ne elementit jotka ovat biisin kannalta tärkeimpiä ja rakentaa muu instrumentaatio tukemaan tätä perusrakennetta. Jos esituotanto ja sovitus on hallussa, on äänitys ja miksaus huomattavasti nopeampaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu