Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
En ole varma onko tämänlainen viestiketju jo olemassa (en ainakaan haulla löytänyt), jos on, pahoittelen.
Mutta tosiaan, kuten otsikostakin käy ilmi, minkälainen vaikutus huoneella on lähikenttämikityksessä? Voi sinäänsä kuulostaa vähän toopelta kysymykseltä mutta olen saanut aiheesta sen verran ristiriitaista tietoa, että ajattelin josko tästä sopisi täällä keskustella..?
Lähikenttämikityksellä tarkoitan tässä nyt siis perus kitara-, rumpumikityksiä.
Missään überstudiohirmuluokassa ei nyt siis mennä, vaan ihan tälläisesa tavallisessa kulutussarjassa. Shuret, halpis-AKG:t yms.
Austurkarl kirjoitti:
Se olen itse huomannut että jos rumpuja äänittää kohtalaisen isokokoisessa huoneessa (vrt. keskikokoinen n. ehkä 15 oppilaan luokkahuone), eivät kuulosta yhtä hyviltä kuin jos ne äänittäisi pienemmässä ja täydemmässä tilassa.
Paljon mattoja, peittoja seiniin niin kaiut häviävät.
Midäviduu...kyllähän ne parhaat rumpusaundit äänitetään
"eläväisessä", isossa(korkeassa) tilassa..pitäähän sitä ambiensseihin
tarttua muutakin kuin kokolattiamattoa ja munakennoja..
ellei jostain syystä haluta pahvilaatikkosaundeja(?).
Mitä tulee tilan vaikutukseen lähimikityksessä, niin
kyllä sen tilan koon ja materiaalin(puu, kivi, metalli!)
aistii yksittäiseltäkin raidalta..puhumattakaan koko
rumpupatterista. Oli geitit tai ei.
Ja sama pätee muihinkin instrumentteihin.
Mutta tosiaan, kuten otsikostakin käy ilmi, minkälainen vaikutus huoneella on lähikenttämikityksessä? Voi sinäänsä kuulostaa vähän toopelta kysymykseltä mutta olen saanut aiheesta sen verran ristiriitaista tietoa, että ajattelin josko tästä sopisi täällä keskustella..?
Riippummatta mitä mikrofoneja, miten läheltä ja montako mattoa on seinillä, niin tila kuuluu aina mikityksessä. Ainoa tapa poistaa kaiku mikitetystä materiaalista on kaiuton huone. Toki kaiun kuulee selvemmin (ei välttämättä vähemmän) dynaamisella kiinni äänelähteessä mikitettynä, mutta mikään kikka ei poista sitä tosiasiaa, että paska akustiikka kuuluu varsin hyvin läpi aina. Tämä selviää erinomaisesti kun oikesti kokeilee mikä huima ero siinä dynaamisella kiinni vahvarissa mikitetyllä saudilla on kun vaihtaa sen puuseinäisen studion siihen matolla dempattuun treenikseen.
Vielä voisi sanoa niistä kokolattiamatoista ja dumppaus akustiikasta, että ne eivät ratkaise mitään vaan saavat yleensä kaiken kuullostamaan tunkkaisen paskalta. Niillä ei ole mitään tekemstä kaiuttomuuden kanssa. kaiku on vain erilainen. Sellainen jota ei kuule kaikuna, vaan muuna saundin suttaisuutena ja paskuutena.
Tuli mieleen että entä jos äänittäis rummut ulkona? Ei olis ihan uus juttu, ainakin Eput on joskus kokeillu/käyttäny sitä konstia.
Kyllähän rummut toki voi ulkona nauhoittaa. Siinä on vain aika pahasti aika paljonkin ongelmia. Tuuli, linnut ja muu sellainen meteli ylipäänsä. Lisäksi ulkotilojen akustikka on usein aika erikoinen eikä moneenkaan sovi. Ei silti. ainahan se saattaa hyvinkin sopia johonkin, vaikka yleiseksi ideaksi en suosittelekkaan.
Mitä paremman signaali/kohinasuhteen saa aikaiseksi, sitä vähemmän kaiut haittaa.
Täh? Nyt en ymäärrä? Mitä tarkoitat?
Äänitin klassista kitaraa kerran hirsimökissä, soundista tuli puhdas ja selkeä, ei tunkkainen. (Ainakin minun ja meidän äitin mielestä)
Ei hirsimökissä pitäisi mitään varsinaista ongelmaa olla kaikujen kanssa. Vähemmän tunkkainen siitä tulee kuin yleisesti dempatussa huoneessa. varsinkin jos hirsimökki on tarpeeksi iso, niin saattaapi olla hyväkin tila moneenkin nauhoitukseen.