Kirjoittaja
|
Muhkeimmat matalabassot
|
JimmyLee
198 viestiä
|
#1 kirjoitettu 12.04.2005 14:08
Mites teette kaikkein paksuimmat submölinänne? Kiljoona sinioskillaattoria päällekkäin vai?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu 12.04.2005 14:20
Piuha kiinni, basso käteen, rec päälle ja eikun antaa palaa. Sitten vielä equtukset ja se on siinä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JimmyLee
198 viestiä
|
#3 kirjoitettu 12.04.2005 14:29
Tarkotin kyllä jotain vähän muuta
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#4 kirjoitettu 12.04.2005 14:39
Ei se xiljoonan sinioskillaattorin päällekkäin laittaminen auta mitään vaikka kuinka yrittäisi. Salaisuus piilee tasapainoisessa miksauksessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kitka
|
#5 kirjoitettu 12.04.2005 14:39
JimmyLee kirjoitti:
Tarkotin kyllä jotain vähän muuta
Jos koneell/ fruitylla niin vaan yksinkertaisesti vaikka Boo Bass, ja sit effektejä Bass Boost ja Parametric Eq:sta Subwoofer.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#6 kirjoitettu 12.04.2005 15:24
G-Bro kirjoitti:
Tämän jälkeen et saa basarisoundeja kuulumaan vaikka miten yrittäisit. Ainakaan kovin tyylikkäästi.
Näinhän siinä käy. Yritin epätoivoisesti miksata tuota mainittua yhtälöä fiksun kuuloisesti mutta kumma kyllä en onnistunut siinä edes keskinkertaisesti. Hyvin ohuella basarilla ja hallitulla kuviolla kyllä mutta jos jotain "oikeata" projektia haluaisi työstää niin eteneminen olisi aikamoista suossa kahlaamista.
Ongelmana tässä on se että Fruityn plugarit ovat hieman "omalaatuisia", Bass Boost on vähintäänkin epäilyttävä tapa buustata bassoa jos haluaa saada alataajuuksille muutakin kuin BooBassin. FL:n parametrisen tarkkuuskin on suhteellinen käsite, varsinkin jos lähtee buustaamaan taajuuksia, tuo mainittu sub boost-asetus -nostaa- matalia 6 desibelillä, täyttä hulluutta!
Pitää tietää aika tarkasti mitä tekee tai päätyy kamppailemaan uskomattomien vaihevirheiden kanssa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
gremino
|
#7 kirjoitettu 12.04.2005 15:25
bze kirjoitti:
Ei se xiljoonan sinioskillaattorin päällekkäin laittaminen auta mitään vaikka kuinka yrittäisi. Salaisuus piilee tasapainoisessa miksauksessa.
Aivan.
Yksi hyvä kikka massiivisen sinibasson tekemiseen on myös tehdä siitä nouseva, lisäämällä paljon attackia. Myös toisen oskillaattorin päälle laittaminen oktaavin ylempänä tai alempana, sekä hieman hiljaisempana lisää mukavasti väriä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JimmyLee
198 viestiä
|
#8 kirjoitettu 12.04.2005 15:40
Tarkentaakseni vielä: Tavoittelen sellaista bassoa joka on hyvin syvä (0hz-40hz), mutta silti voimakas (tyyliin esim. Puretonen Addicted To Bass biisin breakdown kohdissa kuultava). Toisaalta sen pitäisi toimia hyvin muun biisin kanssa (ei sanoja), eli se ei saa pumpata bassorummun kanssa kilpaa jne.. Samalla voisitte itse asiassa kertoa kompressointi vinkkejä. (FLStudio - Peruskompura)
JimmyLee muokkasi viestiä 15:41 12.04.2005
Edit: typo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
gremino
|
#9 kirjoitettu 12.04.2005 16:09
JimmyLee kirjoitti:
Toisaalta sen pitäisi toimia hyvin muun biisin kanssa (ei sanoja), eli se ei saa pumpata bassorummun kanssa kilpaa jne..
Basaria kannattaa siis pitchata ylemmäksi, ja pituutta lyhentää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kukkonen
1735 viestiä
|
#10 kirjoitettu 12.04.2005 16:10
JimmyLee kirjoitti:
Samalla voisitte itse asiassa kertoa kompressointi vinkkejä. (FLStudio - Peruskompura)
Jos tuntee toimintaperiaatteen ja jo vähän osaa käyttää, niin loppu pitää itse oppia kuuntelemaan/toteuttamaan. Hiljaa hyvä tulee ja paremmin opit taitojasi hyödyntämään, mitä enemmän opit oma-aloitteisesti.
JimmyLee kirjoitti:
Tavoittelen sellaista bassoa joka on hyvin syvä (0hz-40hz), mutta silti voimakas
Itse käytän Acid Pro 4:n Resonant Filteriä aika paljon tuomaan jämäkkyyttä siihen bassoon, mutta en pyri kuitenkaan tukkimaan kaikkia röörejä sillä. Eli jos vaan löytyy, niin käytä sellasta namiskaa, joka määrittää efektin prosentit. Tai jotain saman tyyppistä.
Ja basson miksaamiseenkin, kuten kaikkeen muuhunkin, auttaa hyvät kaiuttimet. Tavalliset tietokonepurkit kun tuppaavat korostaa sieltä, mistä pitäisi puristaa.. jne.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
everhad
|
#11 kirjoitettu 12.04.2005 20:08
Mitä itelläni on kokemusta tommosista syvistä bassoista, niin kuten aiemmin joku jo mainitsi pitkällä attackilla ja aika hitailla kuvioilla tuntuu tulevan jotenkin syvemmän oloisia soundeja.
Kompressoida tietysti pitää kanssa.
Mun mielestä FM-synista tuntuu jostain syystä irtoavan jotenkin syvempi soundi. Se perus sinibasso on hyvä, mutta esim. mun TX81Z:sta joku klarinetti-soundi tosi alhaalta soitettuna kuulostaa mun korvaan vielä tuhdimmalta ja "puhtaammalta".
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
fallen_angel
|
#12 kirjoitettu 12.04.2005 21:07
niin sinillä lähtee, niinkun mainoskin sanoo
eq:t sopivasti, ja pitää huolen ettei syö liikaa taajuuksia kumminkaan. matalia taajuuksia boostaa sopivasti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tammina
1230 viestiä
|
#13 kirjoitettu 12.04.2005 23:28
Livenä oktaaveri-spedun + sub-harmonisia
tuottavan räkkimulinexin läpi.
Ja tuo alapää sitten erikseen ulos 18-tuumaisestä kartiosta..
Oli bassoa keikalla, sano
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu 13.04.2005 10:16
Bassosaundi on paljon muutakin kuin kovalla soivia bassotaajuuksia.
Näin:
Moog Taurus, josta "taurus presetti päälle" --> Putkibasso vahvistin --> Isokalvoinen konkka mikittämääm tätä koko komeutta. Vaihtoehtoisesti tuon bassovahvistimen ja mikityksen voi korvataihan putkiasteella, jolla ihan vähän epälinearisoi sitä ätäkkiä ja saa son putkimaisen tuhdin, mutta irtonaisen bassosaundin.
Helppoa ja halpaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JimmyLee
198 viestiä
|
#15 kirjoitettu 13.04.2005 12:26
gremino kirjoitti:
Basaria kannattaa siis pitchata ylemmäksi, ja pituutta lyhentää.
Ideanahan tässä oli et haluun mahdollisimman matalat bassot. Pituuden lyhentäminen kyllä auttaa, mutta ei se oo niin jyhmeen kuulosta sillon. Release arvot pidän yleensä nollissa.
gremino kirjoitti:
Ja basson miksaamiseenkin, kuten kaikkeen muuhunkin, auttaa hyvät kaiuttimet. Tavalliset tietokonepurkit kun tuppaavat korostaa sieltä, mistä pitäisi puristaa.. jne.
Käytän kyllä kuulokkeita jotka toistaa suht hyvin bassoo.
Mitä oikein tarkoitatte basson miksaamisella? EQ:n säätöä vai volumea?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#16 kirjoitettu 13.04.2005 15:21
JimmyLee kirjoitti:
Käytän kyllä kuulokkeita jotka toistaa suht hyvin bassoo.
Kuulokkeissa on vähän se ongelma, että luonnollista bassontiostoa on aika mahdoton saavuttaa. Toiset kuullokkeet kuullostavat paremmalta bassossa ja toisen huonopmmalta, vähän oman maun mukaan, mutta kaiuttimien tyyppiseksi sitä ei oikein saa millään. Eli kuulokkeilla on aika mahdotonta miksata ja säätää bassoa jos kaiuttimilla on tarkoitus se lopullinen toistaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
P2
715 viestiä
|
#17 kirjoitettu 13.04.2005 19:13 Muok:26.08.2016 11:26
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JaDubb
Tutkalla 1965 viestiä
|
#18 kirjoitettu 13.04.2005 19:28
P2 kirjoitti:
Ite joudun työstään kuulokkeilla ja sitten kun kajareilla kuuntelee niin jotkut saundit kuulostaakin ihan erilaiselta. Ei auta muu kun sitten lopuks korjailla niitä saundeja kajareitten ehdoilla vaikka kuulokkeilla joku ääni kuulostaiskin liian kovalta/hiljaiselta.
Sama vika Rahikaisella. Itse työstän kohtalaisen laadukkailla kuulokkeilla yön pimeinä tunteina, ja kun seuraavana päivänä kuuntelee tuloksen kotiteatterikajareilla, on ääni jotakin aivan muuta. Sitten vaan korjaamaan...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
gebo modyo
1102 viestiä
|
#19 kirjoitettu 13.04.2005 19:40
atheos kirjoitti:
Piuha kiinni, basso käteen, rec päälle ja eikun antaa palaa. Sitten vielä equtukset ja se on siinä
Tästä on kyllä aina hyvä lähteä liikkeelle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
gremino
|
#20 kirjoitettu 13.04.2005 21:39
gremino kirjoitti:
Basaria kannattaa siis pitchata ylemmäksi, ja pituutta lyhentää.
JimmyLee kirjoitti:
Ideanahan tässä oli et haluun mahdollisimman matalat bassot. Pituuden lyhentäminen kyllä auttaa, mutta ei se oo niin jyhmeen kuulosta sillon. Release arvot pidän yleensä nollissa.
Matalat bassot vai bassorummut? Mielestäni näiden välillä on tehtävä kompromissi. Jos kyseessä on koneilla tehdyt matalat bassorummut, on bassolinjan soitava aika korkealta, tai toisin päin. Tai tietenkin harmonian näiden välillä voi luoda ilman pitchausta/sun muuta, mutta se taitaa olla vähän vaikeampi homma. Yksi mahdollisuus olisi tietenkin se, että aina basarin kohdalla basso soi tietyllä nuotilla ettei nämä kaksi soi ristiin, tai sitten ihan vain basson hiljentämistä basarin kohdalla. Syy miksi ehdotin basarin pituuden lyhentämistä, on juuri ristiinsoimisen vaara.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#21 kirjoitettu 14.04.2005 07:52
JimmyLee kirjoitti:
Tarkentaakseni vielä: Tavoittelen sellaista bassoa joka on hyvin syvä (0hz-40hz), mutta silti voimakas (tyyliin esim. Puretonen Addicted To Bass biisin breakdown kohdissa kuultava).
Tuonne taajuuteen on ihan turha heitellä mitään bassoja. En ole kuullut tuota "Puretonen Addicted To Bass" -biisiä, mutta olen erittäin varma, että noihin alataajuuksiin senkään biisin basson mahdollinen hyvyys tuskin perustuu. Voihan sinne jotain siniä erikoistapauksissa heittää vielä 40hz, mutta se on kyllä jo aika rajoilla, kun miköään ei sitä toistan kuitenkaan. Se miten basso saadaan toimimaan hyvin onkin jo melkoista mystiikkaa. Eloisa taajuus tyyliin analogisynat antaa usein kiinteämmän ja irtonaisemman fiiliksen siihen saundiin. Pitää myös muistaa, että ne ylätaajuudet vaikuttavat siihen fiilikseen kuinka ne alemmat taajuudet tuntuvat ja kuuluvat.
Bassokitaran alin kielihän on siinä 40hz tietämillä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
EO
|
#22 kirjoitettu 14.04.2005 12:51
Tsekatkaa ne vaiheet, yleisin syy ei-niin-muhkeaan alakertaan on vaiheista johtuvaa. Basso häviää todella helposti jos vaiheet ovat vähänkin vastakkaiset, jos alakerrassa on siis enemmän kuin yksi muljutin, bassari tai mikä ikinä.
Jyhkeää alakertaa on turha yrittää tehdä latomalla miljoona instrumenttia sinne, yksi kunnollinen soundi tekee paljon muhkeamman alakerran, kun sen eq:ttaa ja kompressoi oikein.
Jos omistaa räkkirautaa esmes DBX:n subharmonic synthesizerin tai Aphexin Big Bottomin, niin niillä voi helposti korostaa alasävelsarjan harmonisia kerrannaisia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Sunky
|
#23 kirjoitettu 15.04.2005 20:28
Muhkean saundin aikaansaamiseksi pitää tietää miten ihminen kuulee. Esimerkiksi ei kannata lyhentää bassonuotteja, sillä jos alitamme viidesosasekunnin maagisen rajan, kuulee ihminen lyhyemmän äänen suhteellisesti hiljaisempana, vaikka se soisikin yhtä kovaa kuin pitkä, jolloin pitää kompensoida nostamalla volumea. Ja tason nostohan ei ole hyvä tapa saada asioita kuulumaan paremmin, koska a) lopulta nostat pikkuhiljaa kaikkea ja b) bittejä on loppujen lopuksi vain rajallinen määrä.
Tässä ketjussa jo aiemmin mainitut yläsävelsarjat ovat tärkeitä myös basson kannalta, sillä vaikka pohjasäveltä ei kuullakaan voi ihmisen kuulo "syntetisoida" tämän pohjasävelen esiin. Tämän takia miksauksessa voit nostaa bassoa esiin nostamalla sen harmonisia yläkertoja, koskematta itse perustaajuuteen. Tähän perustuvat juuri kaikki "ultrabassit" tjms.
Kaikkein tärkein asia on kuitenkin tasapainoinen miksaus. Katso ettei hommat sodi toisiaan vastaan vaan pysyy omilla alueillaan niin hommat lähtee sujumaan. Voit treenata tätä vaikka kuuntelemalla biisejä niin, että piirrät kaksiulotteisen kuvan biisin eri elementeistä eri taajuusalueilla ja niiden voimakkuuksista toistensa suhteen...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
gremino
|
#24 kirjoitettu 17.04.2005 15:25
Kolitune kirjoitti:
riippu tietysti mitä saundia väännät mutta kannattaa ainaski tasabiitin kanssa tehdä semmoinen kikka vielä että laitat ne basari-iskut jotka tulee snaren kanssa päällekkäin vähän kovemmalle tai sitten lisää jonkn toisen basarin sen snaren kanssa.virveli kun tuppaa tappamaan tuota bassoa ilkeästi.
Mielestäni tässä on juuri kyse ristiinsoimisesta. Tähän siis auttaisi snaren pitchaaminen oikealle taajuudelle, eikä basarin koventaminen mikä mielestäni vain puurouttaa saundia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cornflake
|
#25 kirjoitettu 17.04.2005 22:38
Mun vinkki on että ollaan aika hukassa jos lähdetään sitä ihan alinta rekisteriä (~alle 50Hz) buustaamaan. Tällä ei saada isoa bassoa vaan huminaa.
Vaikka se alin E on siellä 40Hz hujakoilla, niin kerrannaiset ne on jotka jytäävät.
Itse en ihan sub-jutusta välitä, mutta parhaiten olen saanut alapään pomppimaan leikkaamalla ihan alinta (~40Hz) alapäätä pois, kompressoimalla (varsinkin) alapäätä muutamaan otteeseen ja tuuttaamalla tarvittaessa jostain 100 - 150 Hz välistä.
Täytyy myös muistaa että sitä attakkia pitää löytyä myös, muuten tuossa ei ole voimaa. Eli ylämiddle (2 - 8Hz) maun mukaan messiin. 500 - 800Hz alueelta kannattaa myös leikata maun mukaan. Samoin attakin jälkeinen yläpää, maun mukaan tämäkin.
Ehkä eniten on kuitenkin merkitystä lähtösoundilla, tatsilla ja kuun asennolla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JimmyLee
198 viestiä
|
#26 kirjoitettu 18.04.2005 15:41
Cornflake kirjoitti:
kerrannaiset ne on jotka jytäävät.
Mitäs ne sitten ovat?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#27 kirjoitettu 18.04.2005 15:47
JimmyLee kirjoitti:
Cornflake kirjoitti:
kerrannaiset ne on jotka jytäävät.
Mitäs ne sitten ovat?
Viitannee harmoonisiin yläsäveliin?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JimmyLee
198 viestiä
|
#28 kirjoitettu 18.04.2005 16:14
Haava kirjoitti:
Viitannee harmoonisiin yläsäveliin?
Mitäs ne sitten ovat
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#29 kirjoitettu 18.04.2005 16:19
JimmyLee kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Viitannee harmoonisiin yläsäveliin?
Mitäs ne sitten ovat
Upper harmonics
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Tuskin
|
#30 kirjoitettu 18.04.2005 18:13
Cornflake kirjoitti:
Mun vinkki on että ollaan aika hukassa jos lähdetään sitä ihan alinta rekisteriä (~alle 50Hz) buustaamaan. Tällä ei saada isoa bassoa vaan huminaa.
Vaikka se alin E on siellä 40Hz hujakoilla, niin kerrannaiset ne on jotka jytäävät.
Itse en ihan sub-jutusta välitä, mutta parhaiten olen saanut alapään pomppimaan leikkaamalla ihan alinta (~40Hz) alapäätä pois, kompressoimalla (varsinkin) alapäätä muutamaan otteeseen ja tuuttaamalla tarvittaessa jostain 100 - 150 Hz välistä.
Onkohan teillä nyt oikea oktaavi kyseessä? Minun kokemukseni mukaan (viritän kitaran ja basson tietokoneella tuotetun siniaallon mukaan) kitaran A-kieli on 220Hz. Täten basson A on 110Hz, E 82.407Hz ja matalin H:kin "vain" 61.735Hz. Tosin kontrabasso taitaa soida vielä sähköbassoa oktaavin alempaa, jolloin 40Hz asettuu suht E:n kohdalle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cornflake
|
#31 kirjoitettu 18.04.2005 20:07
Tuskin kirjoitti:
Onkohan teillä nyt oikea oktaavi kyseessä? Minun kokemukseni mukaan (viritän kitaran ja basson tietokoneella tuotetun siniaallon mukaan) kitaran A-kieli on 220Hz. Täten basson A on 110Hz, E 82.407Hz ja matalin H:kin "vain" 61.735Hz. Tosin kontrabasso taitaa soida vielä sähköbassoa oktaavin alempaa, jolloin 40Hz asettuu suht E:n kohdalle.
Ja olet ihan oikeassa.Kuuskyt tai kahdeksankymmentä, big deal Ei, mä puhuin ihan mitä sylki suuhun toi noiden E-kielen hertsien osalta. Kaikkea voi piirulleen muistaa...
Anyway, kerrannaiset eli harmoniset (kuten tuossa tulikin) ovat ne jotka jytäävät. Sub-huminaa voi saada alempaakin, mutta em. tavalla olen itse saanut (vahingossa, ei ole ollut tarkoitus) kunnon sub-meisingin.
Mutta että reverbiä? Ei kiitti. Makunsa kullakin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cornflake
|
#32 kirjoitettu 18.04.2005 20:09
G-Bro kirjoitti:
Biisi taitaapi olla hieman vähemmän tunnettu, ainakin Suomessa.
N. minutin pitkä klippi tässä.
Okei, tuo on todella matalaa meisinkiä. Noilla mun opeilla ei ihan tällaista tule.
*poistuu takavasemmalle*
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JimmyLee
198 viestiä
|
#33 kirjoitettu 19.04.2005 11:44
G-Bro kirjoitti:
Koska en ole täysin varma tarkoititko sitä erittäin matalaa bassoa kohdassa, jossa lauletaan "There's nothing I can do to be cool / I Don't sleep 'till I have my fuel"
Tarkoitin juurikin sitä. Siistin kuulosta ku se on ihan kuulemisen ja tuntemisen rajoilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
1005
735 viestiä
|
#34 kirjoitettu 19.04.2005 11:48
DF Evolution kirjoitti:
Vähä reverbiä
höpöhöpö. basso ei mitään reverbiä kaipaa. pieni särö (putki, tai vst-mallinnus) luo kivaa tunnelmaa liikaan pehmeyteen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#35 kirjoitettu 19.04.2005 11:56
Tuskin kirjoitti:
Onkohan teillä nyt oikea oktaavi kyseessä? Minun kokemukseni mukaan (viritän kitaran ja basson tietokoneella tuotetun siniaallon mukaan) kitaran A-kieli on 220Hz. Täten basson A on 110Hz, E 82.407Hz ja matalin H:kin "vain" 61.735Hz. Tosin kontrabasso taitaa soida vielä sähköbassoa oktaavin alempaa, jolloin 40Hz asettuu suht E:n kohdalle.
Voihan sen noillakin viritysäänillä oikein saada, mutta kyllä minä ainakin olen elänyt siinä uskossa, että se kitaran A on sen 110Hz ja sähköbasson 55Hz. Tätä tukee moni viritysmittari ja omat mittaukseni ja oikeastaan kaikki mitä ikinä olen aiheesta lukenut.
Tietääkseni sähköbasson ja kontrabasson ääniala on myös aika tarkaan samalla alueella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jules Varjola
2537 viestiä
|
#36 kirjoitettu 19.04.2005 14:25
Koneella matalan basson aikaansaaminen on suhteettoman helppoa, vaikkapa fruitylla. Bassboost vain halutulle taajuudelle ja johan jylisee. Kannattaa kuitenkin tehdä miksaus huolella tämän jälkeen, jotta muutkin taajuudet kuuluisivat. Soittamalla tukevan basson tekeminen vaatii hyviä laitteita ja soittotaitoa. Olen törmännyt suureen ongelmaan omien taitojeni ja kirpputorilta löytämäni kuudenkymmenen euron bassokitaran kanssa. Efekteillä voi asiaa hiukan parantaa, mutta siinäkin voi käydä huonosti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#37 kirjoitettu 19.04.2005 19:57
olisi todella kiva lisä esim. fruityyn jos saisi samanlaisen, ööh ku winampissa on se missä näkyy kaikki tasot selkeeti semmonen kevyt ohjelma fruityyn helpottaisi hemmetisti!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JaDubb
Tutkalla 1965 viestiä
|
#38 kirjoitettu 19.04.2005 20:31
aluminiumblade kirjoitti:
olisi todella kiva lisä esim. fruityyn jos saisi samanlaisen, ööh ku winampissa on se missä näkyy kaikki tasot selkeeti semmonen kevyt ohjelma fruityyn helpottaisi hemmetisti!
Ööö, siis oletkos testannu Fruity Spectromania? Jos nyt oikein ymmärsin, mitä haet, niin tuo on juuri sellainen. Esiasetuksiltaan se näyttää tosin erillaista grafiikkaa, mutta säätämällä siitä saa juuri tuollaisen Winampissakin esiintyvän spektrumianalysaattorin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#39 kirjoitettu 19.04.2005 21:09
JaDubb kirjoitti:
Ööö, siis oletkos testannu Fruity Spectromania? Jos nyt oikein ymmärsin, mitä haet, niin tuo on juuri sellainen. Esiasetuksiltaan se näyttää tosin erillaista grafiikkaa, mutta säätämällä siitä saa juuri tuollaisen Winampissakin esiintyvän spektrumianalysaattorin.
Kokeillaanpas samantien sitten!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T3K
|
#40 kirjoitettu 19.04.2005 21:42
Elektrojänis kirjoitti:
kyllä minä ainakin olen elänyt siinä uskossa, että se kitaran A on sen 110Hz ja sähköbasson 55Hz. Tätä tukee moni viritysmittari ja omat mittaukseni ja oikeastaan kaikki mitä ikinä olen aiheesta lukenut.
Juurikin näin kuin elektrojänis kirjoitteli. Kyllä se basson matalin E soi siellä 40Hz:n paikkeilla ja alin A on luokkaa 55Hz. Tarkistin ottamalla basson käteen ja ajamalla äänen FFT-mittarin läpi. Bassoni on muuten D-vireessä, eli vieläkin matalemmalta soitellaan.. Kitaran virityksessä olen käyttänyt 440Hz:n siniaaltoa jonka mukaan myös piano yleensä viritetään. Viritysmittarissani oletustaajus on juuri tämä 440Hz. Lisäksi aikoinaan minulle opetettiin ihan ammattilaisten toimesta että tämä on "the virallinen A".
Että näin..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|