Kirjoittaja
|
Opistomuusikot
|
Von Beast
|
#1 kirjoitettu 01.03.2005 05:13
Opistomuusikoteli/höpö
Olen henk/koht tavannut opistomuusikoita. He ovat hienoja ihmisiä. Heille on tärkeää osata soittaa. Vau!. He ovat siinä hyviä. On shiistiä nähdä laivina taas yks apurahajatsiporukka!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Caca
727 viestiä
|
#2 kirjoitettu 01.03.2005 11:07
Opistomuusikot=Mambamiehiä/-naisia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Pastori
Henkinen tuki 7422 viestiä Luottokäyttäjä
|
#3 kirjoitettu 01.03.2005 11:50
Caca kirjoitti:
Opistomuusikot=Mambamiehiä/-naisia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
LauriT
1293 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu 01.03.2005 13:17
Elitistisiä tylsämieliä suurin osa, jos minulta kysytään (...minulla on ensikäden tietoa...).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#5 kirjoitettu 01.03.2005 13:35
Se, että osaa soittaa täydellisesti, ei tarkoita sitä että on täydellinen soittaja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
zood
425 viestiä
|
#6 kirjoitettu 01.03.2005 13:50
Johann Onn kirjoitti:
Kuten ei sitä säveltämistäkään. Ei, vaikka maksu tapahtuismillä tahansa tavalla.
No säveltämistähän kuitenkin opetetaan vaikka missä opistossa, sehän nyt on kuitenkin ihan matematiikkaa. ja mitä nyt sitten voi määritellä luovan säveltämisen kun lähes kaikki on keksitty ja sitä lähes kaikkea jopa opetetaan opistoissa, eikä opisto-opiskelu rajoitu pelkästään jazziin ja klassiseen. Vaikka oma opiskelu rajoittuukin muutamaan säälittävään urkukurssiin joskus ala-asteella ja muu on itse opittua, ne samat asia jotka on oppinut kantapään kautta ja kokeilemalla on moni oppinut opistossa jo puolet nuorempana kuin minä, vaikkakin uusien asioiden löytäminen on kivaa. Yllättävän moni levyttävistä pop/rock/heavy/techno muusikoistakin on ainakin jossain vaiheessa elämäänsä opiskellut musiikkia opistotasoisessa koulussa.
Ehkä noin yleisesti opistotasoisen muusikon tunnistaa siitä että se osaa soittaa, siis toisin kuin minä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ville81
|
#7 kirjoitettu 01.03.2005 14:23
Ja opiskelemattomilla on loputon vähemmyyskompleksi
Menkääpäs kuuntelemaan vaikkapa Ogelin kevätkonsertteja, kuulette miten huonoja muusikkoja ovat, höhö.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
H8TFX
|
#8 kirjoitettu 01.03.2005 14:41
Itseäni harmittaa että teoriapuolen tiedoissani on näinkin suuria aukkoja. Kitaraharmonioita/sooloja ja erityisesti konekokeiluita väsätessä on monta kertaa tullut mieleen, että olisi kiva kun perhana soikoon tietäisi vähän tarkemmin mitä tekee
Kyllä aina yhden genren jipot oppii yksinkin, mutta musiikkia oikeasti opiskelleelle metallista bluesiin hyppääminen onnistuu huomattavasti helpommin. Eli siinä mielessä asiansa osaavia kadehdin.
Mutta mähän nyt oonkin vaan perusrokkari
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
zood
425 viestiä
|
#9 kirjoitettu 01.03.2005 14:45
Ville81 kirjoitti:
Ja opiskelemattomilla on loputon vähemmyyskompleksi
Menkääpäs kuuntelemaan vaikkapa Ogelin kevätkonsertteja, kuulette miten huonoja muusikkoja ovat, höhö.
barrikaadeille opistomuusikkoja vastaan koska ne ovat aiheuttaneet epäsivistyneiden muusikoiden alemmuuskompleksin joka minulla ilmeisesti ilmenee ihan suoraan itsensä vähättelynä mutta useimmilla vihana opistomuusikoita kohtaan. apurahaa myös kaikille, ajatella mihin suorituksiin väinämöinen olisi pystynyt taiteilija-apurahalla, ei olis tarvinu hauen leukaluusta kannelta rakentaa vaan olis voinu mennä kaupaan ja ostaa stratocasterin ja sahailla vähän skaaloja edestakasin sillä, tai sit se olis menny suoraan alkoon ois pudonnu ite sinne suohon
zood putosi suohon 14:46 01.03.2005
Mikä hitto on ogelin kevätkonsertti, ogeli kuulostaa kyllä todella akateemiselta insinöörikuorolta
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#10 kirjoitettu 01.03.2005 14:58
zood kirjoitti:
Mikä hitto on ogelin kevätkonsertti, ogeli kuulostaa kyllä todella akateemiselta insinöörikuorolta
hehheh, veikkaus: ogeli=oulunkylä..tossa yhteydessä tarkoitetaan varmaan ogelin lukion kevätkonserttia tjsp?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
theplan
255 viestiä
|
#11 kirjoitettu 01.03.2005 19:23
Es2 kirjoitti:
zood kirjoitti:
Mikä hitto on ogelin kevätkonsertti, ogeli kuulostaa kyllä todella akateemiselta insinöörikuorolta
hehheh, veikkaus: ogeli=oulunkylä..tossa yhteydessä tarkoitetaan varmaan ogelin lukion kevätkonserttia tjsp?
Veikkaisin, että tässä tarkoitetaan Oulunkylän Pop-jazz-konservatoriota, jossa rehtorina vaikutti legendaarinen Klasu Järvinen, jonka jotkut meistä ehkä vielä muistavat Levyraadista...
Itse asiaa kommentoidakseni, sinänsä viihdyttävä threadi, jossa taas kerran yleistetään melkoisen ansiokkaasti. Ei kai siinä mitään pahaa ole jos osaa soittaa? Mielestäni asia on täysin päin vastoin.
Se onkin sitten vakavampi juttu, jos koulutus tasapäistää nämä "opistomuusikot" niin etteivät he kykene luomaan mitään omaa/omintakeista. Ehkäpä tällaisia tapauksia on, mutta itse tunnen kyllä moniakin koulutettuja, loistavia muusikoita, joilta koulutus ei ole onnistunut viemään luovuutta.
Tarkennettakoon, että itse en kuulu koulutettujen muusikoiden kastiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#12 kirjoitettu 02.03.2005 11:22
Rikkonen kirjoitti:
70-luvulla perustettu entinen Oulunkylän Pop & Jazz opisto on nykyään Arabialla toimiva Pop & Jazz Konservatorio (samassa talossa myös STADIAn AMK), jossa allekirjoittanutkin opiskelee nyt viimeistä vuottaan.
Näin itsekkin muistelin, kun työpaikkani toimipiste on siinä vieressä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#13 kirjoitettu 02.03.2005 11:45
Jos ihminen opiskelee yhtään teoriaa hän muuttuu heti epäluovaksi zombieksi joka ei osaa käyttää aivojaan mihinkään. Hän alkaa välittömästi tehdä niinkuin teorissa on opetettu ja kaikki luovuus katoaa täysin....
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
FrankOdd
|
#14 kirjoitettu 02.03.2005 12:39
Haava kirjoitti:
Jos ihminen opiskelee yhtään teoriaa hän muuttuu heti epäluovaksi zombieksi joka ei osaa käyttää aivojaan mihinkään. Hän alkaa välittömästi tehdä niinkuin teorissa on opetettu ja kaikki luovuus katoaa täysin....
Ai kato.
Jätkä on back.
Opistomuusikot on niinku koulutetut näyttelijät. Ne on tehty ohjattaviksi ja ovat luovuudessa itseilmaisussa juuri sillä samalla viivalla jolla ohjaajakin on. Musiikin tapauksessa tuottaja. Ja arvatkaas vielä mitä? Tuottajat käyttävät, varsinkin Suomen kokoisessa maasssa, paljon mieluummin taitavaa ja ohjattavaksi opetettua soittajaa kuin Naapurin Petteriä joka on jo itessään niin perkeleen luova että koko Peräkylän MLK loistaa onnesta öisin. Harmi vaan ettei Petsku haldaa ammattimaista otetta oikeen mihinkään.
FrankOdd muokkasi viestiä 12:39 02.03.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#15 kirjoitettu 02.03.2005 14:13
FrankOdd kirjoitti:
Opistomuusikot on niinku koulutetut näyttelijät. Ne on tehty ohjattaviksi ja ovat luovuudessa itseilmaisussa juuri sillä samalla viivalla jolla ohjaajakin on.
Jeps. Ja kuten ohjaaja toivoo näyttelijöidensä olevan myös luovia ja taitavia käsikirjotuksen sallimissa rajoissa, niin sama pätee toki musiikkiinkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
FrankOdd
|
#16 kirjoitettu 02.03.2005 14:29
Haava kirjoitti:
Jeps. Ja kuten ohjaaja toivoo näyttelijöidensä olevan myös luovia ja taitavia käsikirjotuksen sallimissa rajoissa, niin sama pätee toki musiikkiinkin.
Ja koskapa sekä ammattinäyttelijöitä että opistomuusikoita palkkaavat ammattiohjaajat sekä ammattituottajat, he selvästikin kokevat saavansa kaiken yllämainitun luovuuden ja taitavuuden kyseisiltä ammatinharjoittajilta. Hence, you're talking bigtimebullshit. Vai minkä vitun takia jokainen kotitarve muusikko ei ole jo perustanut toiminimeä jonka alla kaupata omia jumalaisia kykyjään. Yhy-yhy ja turvat tukkoon. Tai sitten omatunto kohilleen ja yrittämään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#17 kirjoitettu 02.03.2005 14:32
FrankOdd kirjoitti:
Hence, you're talking bigtimebullshit.
Et kai nyt sentään ottanut sitä minun päivänselvää ironiapläjäysviestiäni tosissasi? Eihän sitä ironiaa enää olsiis voinut enempää alleviivata.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
FrankOdd
|
#18 kirjoitettu 02.03.2005 14:37
Haava kirjoitti:
Et kai nyt sentään ottanut sitä minun päivänselvää ironiapläjäysviestiäni tosissasi? Eihän sitä ironiaa enää olsiis voinut enempää alleviivata.
Valitettavasti pidän välillä Teidän huumorintajuanne hieman vaikeasti ymmärrettävänä. Pyydän vilpittömästi anteeksi jos kyseessä tosiaan oli väärin tulkittu ironia.
Tosin sanoma pätee edelleen kaikille muille valittajille.Yhy
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#19 kirjoitettu 02.03.2005 14:40
FrankOdd kirjoitti:
Pyydän vilpittömästi anteeksi jos kyseessä tosiaan oli väärin tulkittu ironia.
Kyllä se tosiaan oli ironiaa. Eihän kukaan oikeasti VOI olla sitä mieltä, että heti kun oppii edes vähän teoriaa kaikki kuovuus katoaa. Lähinnä tämä ääriasenne oli tarkoittetu pilkkaamaan tuota tperää stereotyyppistä asennetta.
Tosin sanoma pätee edelleen kaikille muille valittajille.
Jooh... Olen 100% mukana samassa hengessä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
docey
308 viestiä
|
#20 kirjoitettu 03.03.2005 15:01
FrankOdd ja Haava oikeastaan sanoivat sen mitä minullakin olisi ollut sanottavaa. En tiedä mitä "ensikäden tietoa tylsämielisistä elitisteistä" LauriT:llä on, mutta mun kokemukset opistomuusikoista ovat olleet varsin hyviä. Yhteistyö sujuu huomattavasti helpommin kuin ns. kotimuusikoiden kanssa.
Mua ainakin vituttaa se, etten missään vaiheessa raahannut persettäni mihinkään musaopistoon. Kerran sain yhden viikonlopun ajan opetusta ja taisin kyseisen viikonlopun aikana oppia enemmän kuin edellisen vuoden aikana.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
LauriT
1293 viestiä Luottokäyttäjä
|
#21 kirjoitettu 05.03.2005 18:19
docey kirjoitti:
FrankOdd ja Haava oikeastaan sanoivat sen mitä minullakin olisi ollut sanottavaa. En tiedä mitä "ensikäden tietoa tylsämielisistä elitisteistä" LauriT:llä on...
Tuo oli itseironiaa... jätin kiusallani hymiön pois nähdäkseni, että kuinka moni ottaa tuon tosissaan... (olen siis pahamainen opistomuusikko jo ammatillisella korkea-asteella )
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Von Beast
|
#22 kirjoitettu 08.03.2005 06:55
Kas, promillerajan tuolla puolen aloitettu topicci elää vieläkin.
jatketaan sitten vesilinjalta nyt.
Suomessa on sellainen pyhä kolminaisuus, johon kuuluu ylimielinen levy-yhtiö, omahyväinen tuottaja ja opistomuusikko. Tämä on kummallista miten suomessa huokuu näistä tuottajahahmoista sellainen negatiivinen henki. Laskelmoitua plagiointia ja musiikin teoriaa ihannoiva koulukunta. Teoria tarkoittaa sitä, että asioita selitetään sen mukaan miten ne yleensä loksahtavat paikoilleen luontaisesti. Kuten mersun ovi. Musiikin teoriaa käytetään selkänojana tälle bessewisserismille, jolla voidaan lytätä ja ylenkatsoa mahdollisia uusia ratkaisuja. Opistomuusikko tulee tässä vaiheessa kuvaan. Henkilö on koulutettu ajattelemaan kaavojen mukaan ja omahyväisen tuottajan kanssa heille syntyy yhtälö, jossa mennään sulassa sovussa ilman vastakkainasettelua lopputulokseen joka on väistämättä hengetön. Kaikki siis tietävät liian hyvin mitä ovat tekemässä. Tämä liukuhihnatuotanto haisee kuin huomiotalouden brändi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
juhok
|
#23 kirjoitettu 08.03.2005 11:51
Opistomuusikot ovat mielikuvituksettomia teoriaan jämähtäneitä soittajia ja ei-opistomuusikot viinalla käyviä tekotaitelijoita.
Ah, ihanaa on yleistäminen...
Signal muokkasi viestiä että kaikki ymmärtäisivät sarkasmin 11:52 08.03.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
LauriT
1293 viestiä Luottokäyttäjä
|
#24 kirjoitettu 12.03.2005 22:15
Tourette kirjoitti:
Mihinkään ei kannata koskaan tutustua pintaa syvemmälle. Let's keep it real!
AAMEN!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Okapi
|
#25 kirjoitettu 12.03.2005 23:18
Opistomuusikot vielä muuten kestäisi, mutta jumalauta miten inhoankaan niitä miljardia paskaa opistoista lähtenyttä funk-soul-pumppua, jotka eivät ihan oikeasti yritäkään tehdä mitään, mitä joku ei olisi tehnyt jo vitusti paljon paremmin.
Hassua on se, että suuri osa Suomen musaskeneläisistä ei ole opistomuusikoita koskaan olleetkaan. Jos opistomuusikot ovat niiin siistejä, hyviä jäbiä, mikseivät he osaa tehdä hyviä biisejä?
Nimim. taannoin opistomuusikkona neljä vuotta
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
let J.
|
#26 kirjoitettu 14.03.2005 23:32
Giraffe kirjoitti:
u ei olisi tehnyt jo vitusti paljon paremmin.
Hassua on se, että suuri osa Suomen musaskeneläisistä ei ole opistomuusikoita koskaan olleetkaan. Jos opistomuusikot ovat niiin siistejä, hyviä jäbiä, mikseivät he osaa tehdä hyviä biisejä?
Nimim. taannoin opistomuusikkona neljä vuotta
Entäs sitten Ville Valo, Maija Vilkkumaa ja muut?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mikoleit
|
#27 kirjoitettu 14.03.2005 23:42
Minusta on hauskaa että kaikki dissaavat tässä "opistomuusikkoja". eihän tässä oikeastaan voi tulla muuhun lopputulokseen kuin että tämä paikka on täynnä katkeria ja kateellisia soittelijoita. varmasti kaikki haluavat osata soittaa hyvin. jos joku muuta väittää, valehtelee. minä olen opistomuusikko, en silti myönnä olevani tylsämielinen, luovuusrajoitteinen tai muuta vastaavaa. ja ainakin toivon että minusta tulee vielä jonain päivänä rock-tähti.
-Olavi Takatalo-
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tammina
1230 viestiä
|
#28 kirjoitettu 14.03.2005 23:47
Viime keikalla toisena bändinä oli
Ogelin poikien cover-bändi...
Niin "alta lipan" soittoa ja laulantaa
en ole vähään aikaan kuullutkaan;
raiskauksen kohteeksi joutui niin
Henkka, U2, Doors... etc..
Todella sielutonta läpi/ulkolukua.
Poijaat vetävät samaa settiä kuulemma
ruattinlaivoillakin...
Otan osaa.
Tämä oli varmasti poikkeus...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kyrios
|
#29 kirjoitettu 16.03.2005 12:21
let J. kirjoitti:
Entäs sitten Ville Valo, Maija Vilkkumaa ja muut?
Tekevätkö he itse biisinsä vai onko se kuitenkin se taustalla oleva bändi joka ne biisit tekee? Haluaisin todella tietää että kuinka monta kappaletta esimerkiksi juuri tämä mainitsemasi Ville Valo on HIMille tehnyt? Jos se biisin teko on heidän osaltaan vain sitä sanoitusten kirjustelemista niin vähän kyllä mietityttää oliko siitä opiskelusta sitten mitään hyötyä.
Tosin monihan ei ole ottanut sitä huomioon että opistoihin ei välttämättä lähdetä jos ei ole valmista kiinnostusta musiikkiin ja sen tekoon. Jotkut saattavat mennä opistoihin vain siksi että oppisivat sen teoriapuolen ja soittotaidon. Tuntuukin siltä että joidenkin mielestä se että on opiskellut vie automaattisesti kaikenlaisen omaperäisyyden ja lahjakkuuden säveltämisen puolella. Sama kuin väittäisi että esimerkiksi harrastepohjalla hyviä novelleja kirjoitteleva henkilö ei osaisi enää kirjoittaa hyvin parin vuoden ahkeran äidinkielen opiskelun jälkeen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Hombre Muerto
3489 viestiä
|
#30 kirjoitettu 16.03.2005 12:43
Kyrios kirjoitti:
Haluaisin todella tietää että kuinka monta kappaletta esimerkiksi juuri tämä mainitsemasi Ville Valo on HIMille tehnyt?
Käsittääkseni Valo on säveltänyt lähes jokaisen HIMin biisin. Muistelisin myös, että Vilkkumaa tekee myös oman materiaalinsa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#31 kirjoitettu 16.03.2005 13:31
Von Beast kirjoitti:
Opistomuusikoteli/höpö
Olen henk/koht tavannut opistomuusikoita. He ovat hienoja ihmisiä. Heille on tärkeää osata soittaa. Vau!. He ovat siinä hyviä. On shiistiä nähdä laivina taas yks apurahajatsiporukka!
Musiikkia monet opistomuusikot menevät ammattilinjalle opiskelemaan ihan vain sosiaalisten tekijöiden takia. Eli se että saa soittaa vertaistensa kanssa ja siihen ei tarvita mitään ulkopuolista treenikämppää. II:n asteen linjalle on kuitenkin hakijoita aina liiaksi asti joista vain luokallinen pääsee sisään. Tosin onneksi näitä toisen asteen opiskelupaikkoja on muuallakin kuin arabian rannan Pop & Jazz Konservatoriolla.
Itse tuli oltua Pop & Jazz Konservatorion perusopetuksen puolella yli 8 v. opiskelijana. Perusopetuksen linja ei tarjonnut yhtään sitä mitä II:n asteen puoli. Siitäpä johtuen oman yhtyeen perustaminen oli kymmenen kertaa hankalampaa. Mutta omaan ja yhtyeen treenaukseen se talo tarjoaa mitä parhaimamt puitteet.
Ravintolamuusikon alasta vielä sen verran että sen tila on tällä hetkellä todella huono työmahdollisuuksien listalla kun alan ovat vallanneet elämäntapa(juoppo) ravintolamuusikot jotka soittavat pimeänä tai ei pimeänä 50 % pienemmillä liksoilla omien trio erektuksiensa kanssa niin ravintolanpitäjät eivät enää suostu ottamaan normaalihintaisia koulutettuja/osaavia muusikoita kun nämä amatöörin elämäntapahumppamuusikon retkut ovat vieneet ns. koulutettujen ammattimuusikoiden leivän pöydästä.
Teema on aivan sama kuin esim. siivousfirmoilla että mistä halvimmalla lähtee niin sillä pärjää. Muusikkojen ammatissa hintojen polkeminen on kuitenkin vakava asia näin muusikon kannalta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kyrios
|
#32 kirjoitettu 16.03.2005 14:04
Hombre Muerto kirjoitti:
Kyrios kirjoitti:
Haluaisin todella tietää että kuinka monta kappaletta esimerkiksi juuri tämä mainitsemasi Ville Valo on HIMille tehnyt?
Käsittääkseni Valo on säveltänyt lähes jokaisen HIMin biisin. Muistelisin myös, että Vilkkumaa tekee myös oman materiaalinsa.
No hyvä että tuli tuokin asia selväksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ray-Ska
280 viestiä
|
#33 kirjoitettu 22.03.2005 23:38
Teemujazz kirjoitti:
Von Beast kirjoitti:
Opistomuusikoteli/höpö
Olen henk/koht tavannut opistomuusikoita. He ovat hienoja ihmisiä. Heille on tärkeää osata soittaa. Vau!. He ovat siinä hyviä. On shiistiä nähdä laivina taas yks apurahajatsiporukka!
Musiikkia monet opistomuusikot menevät ammattilinjalle opiskelemaan ihan vain sosiaalisten tekijöiden takia. Eli se että saa soittaa vertaistensa kanssa ja siihen ei tarvita mitään ulkopuolista treenikämppää. II:n asteen linjalle on kuitenkin hakijoita aina liiaksi asti joista vain luokallinen pääsee sisään. Tosin onneksi näitä toisen asteen opiskelupaikkoja on muuallakin kuin arabian rannan Pop & Jazz Konservatoriolla.
Itse tuli oltua Pop & Jazz Konservatorion perusopetuksen puolella yli 8 v. opiskelijana. Perusopetuksen linja ei tarjonnut yhtään sitä mitä II:n asteen puoli. Siitäpä johtuen oman yhtyeen perustaminen oli kymmenen kertaa hankalampaa. Mutta omaan ja yhtyeen treenaukseen se talo tarjoaa mitä parhaimamt puitteet.
Ravintolamuusikon alasta vielä sen verran että sen tila on tällä hetkellä todella huono työmahdollisuuksien listalla kun alan ovat vallanneet elämäntapa(juoppo) ravintolamuusikot jotka soittavat pimeänä tai ei pimeänä 50 % pienemmillä liksoilla omien trio erektuksiensa kanssa niin ravintolanpitäjät eivät enää suostu ottamaan normaalihintaisia koulutettuja/osaavia muusikoita kun nämä amatöörin elämäntapahumppamuusikon retkut ovat vieneet ns. koulutettujen ammattimuusikoiden leivän pöydästä.
Teema on aivan sama kuin esim. siivousfirmoilla että mistä halvimmalla lähtee niin sillä pärjää. Muusikkojen ammatissa hintojen polkeminen on kuitenkin vakava asia näin muusikon kannalta.
Luin jo kolme vuotta sitten ammatilehdistä että muusikon ammattiin koulutetaan liikaa ihmisiä, eli epäilivät että töitä ei löydy kaikille, mutta sitä eivät paheskelleet että hyviä soittajia siis hyvällä perustaidoilla löytyy paljon....
ALV on yksi syy joka vaikuttaa keikkoihin... ja puhtaat amatöörit harvemmin päätyy tanssi lavoille ...rokki jne...porukkaa ovat.
koulutuksesta vielä.... jos olis ollut tälläisiä aikoinaan olisin kyllä mennyt....niin paljon opittavaa niin vähän aikaa.....tosin eipä ehdi kyllästyä....
esimerkkinä laitan tähän trumpetisti Miles Davis .....
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pcgn
1262 viestiä
|
#34 kirjoitettu 23.03.2005 00:11
Zitru kirjoitti:
Se, että osaa soittaa täydellisesti, ei tarkoita sitä että on täydellinen soittaja.
Whoaa!! Onnittelut, toi jää varmaan historiaan! ^^
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jaahas
|
#35 kirjoitettu 05.04.2005 12:39
LauriT kirjoitti:
Elitistisiä tylsämieliä suurin osa, jos minulta kysytään (...minulla on ensikäden tietoa...).
Eli olet itse sellainen? Monet opistosoittajat sanovat, etteivät osaa soittaa ilman nuotteja saati improvisoida. On myös eri asia soittaa väärin, oikein ja hyvin. Se taas, mikä on hyvin soitettu, on jo mielestäni makuasia, mitä oikein soitto taas ei ole - siis makuasia Neljäntenä tohon vois mun mielestä lisätä vielä vitun hyvin soittamisen, johon vain harva pystyy. Yngwie soittaa vitun hyvin mun mielestä sähkökitaraa ja joku soittaa Paganinia niin hyvin, että osaa ainakin aavistaa, millasta Niccolon viulun soitto on voinut olla. Paul McCartneykaan ei kuulemma osaa nuotteja, joten ei se varmaan em. opistoa ole käynyt, eikä "Pauli" missään nimessä ole tylsä soittaja saati persoona Näin esimerkkinä vaan rikkaimmasta elävästä muusikosta.
En mä silti lähtis yleistämään kaikkia opistomuusikoita. Enkä dissaa tässä ketään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jakeriver
1572 viestiä
|
#36 kirjoitettu 10.04.2005 07:09
humhamhöm. paljon hyviä pointteja tullut jo. itsekin kai olen tuossa opistomuusikkoporukassa. tai no. 12 vuotta olen opiskellut klassisessa opistossa ensin pianoa ja sittemmin poikkihuilua. njoopa joo. tuo meidän opisto nyt on niin pieni, ettei siellä ole valtavia treenikämppiä tai mitään muutakaan, mutta laadukas opetus ja osaavat opettajat. itse olen opiskellut normi teoriat, säveltapailu I:n ja teoria I:n. muutaman viikon sisään pitäisi tehdä kenraalibasson kirjoituksesta tentti myöskin. mielestäni teorian osaaminen ei ole pahaksi. jos osaa teorian, se ei tarkoita, etteikö voisi olla luova (oho !?), mutta ei se myöskään tarkoita, että osaisi sen teoriatiedon soveltaa tähän maailmaan ja soittamiseen. tuo jota tuolla monet ovat sanoneet - klassinen muusikko ei osaa tehdä mitään ilman lappuja - on aikas totta. tai no. onhan näitä poikkeuksia; kovin pääsääntöistä näyttäisi olevan esimerkiksi opistomme (yleensä vielä nais-) opettajien "osaamattomuus" tehdä mitään ilman paperia nokan edessä - vaikkakin ovat huippumuusikoitan muuten. opiskelu - oli se sitten soittamisen ja teorian opettelua tai elämänkoulun "kantapäänkautta-koulutuslinja" on varmasti jokaiselle ihmiselle hyväksi... jokainen tyylillään .
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Ville81
|
#37 kirjoitettu 10.04.2005 17:44
Voi teitä!
Puhutaanko nyt klasarimusasta vai pop/jazz-puolesta? Kyllähän se niin on varmaanki, että klassinen musiikki on sitä lapusta soittamista , eikä improvisoinnille ole juuri varaa, mutta esim. kevyen musan koulutus tähtää juuri monipuolisuuteen ja oman luovuuden kehittämiseen.
Teorian tuntemus on tässä tapauksessa vaan hyväksi, sillä onhan paljon helpompaa soittaa esim erilaisia sointuja kitaralla, jos tietää sointurakeneen, jolloin ne soinnut voi rakentaa itse, eikä tarvi päntätä kymmeniä sointuja ulkoa. Lisäksi asteikkojen tuntemus on hyväksi sooloja soitellessa, olipa kyse sitten rockista tai tangosta. Esimerkkejä voisin tähän kyllä luetella tuhansia, mutta eipä aika eikä tila taida riittää.
Tietenkin on mahdollista oppia nämä samat asiat siinä soiton ohessa kantapään kautta, mutta eikö olisi helpompaa, jos joku konsan ope opettaa ne sulle, niin ei tarvi tuhlata vuosia siihen itseopiskeluun ja voi sitten rauhassa keskittyä siihen läpimurtoon ja julkkikseksi tulemiseen
Teorian opetuksen hyödyttömyydestä voisi samantien vetää johtopäätöksen, ettei arkkitehtuuriakaan kannata opiskella, koska silloin voi suunnitella parempia, luovempia ja mielikuvituksellisempiä taloja...! Mitenkäs käy sitten kun talojen perusrakenteet ovat ihan pielessä ja talo romahtaa ennenkuin se on edes harjakorkeudessa?
Silti en tietenkään väheksy itseopiskelleita muusikoita, he voivat olla ihan yhtä hyviä, kuin opiskelleet muusikotkin. Paul McCartneykin kuitenkin soitteli kitaraa monta vuotta ja harjoitteli päivästä toiseen uupumatta ja kävi Saksassakin soitttelemassa laihdutuspillerien voimalla 10h illassa ennenkuin menestys saapui. Kyllä siinä ennättää jo kehittymään mukavasti...Vaikka Pauli ei luekaan nuotteja niin kyllä se soiton kautta on oppinut tunnistamaan erinäisiä sointuja ja asteikkoja, ja osaa ne varmasti yhtä hyvin kuin musiikin teoriaa opiskellutkin. Mutta lisättäköön vielä, että Pauli sai kyllä pienenä trumpettitunteja, eli eiköhän se jotain teoriastakin tiedä...ja Jimi Hendrixistäkin on olemassa videopätkä, missä se soittaa klassista kitaraa nuoteista.
Kyllä nuottien tuntemus ja teoria on vaan hyväksi musiikkia tehdessä. Kuitenkin jossain vaiheessa musiikkia tehdessä/luodessa täytyy säännöt/laput unohtaa ja mennä oman mielen mukaan ja tehdä siten miten hyväksi näkee ja miltä itse tuntuu.
Eiköhän kuitenkin kaikki arvioida soittokykyjen mukaan, eikä sen mukaan, mitä koulua on tai ei ole käynyt. Kaikilla on tasan samat mahdollisuudet tehdä musaa. Tärkeintä on että tehdään musaa.
Tietää Ville81:sen kaveri Petra kertoa.
Ja ylpenä voin sanoa olevani opistotason muusikko...!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Saastara
|
#38 kirjoitettu 02.05.2005 10:11
Valtaosalla näyttää täällä olevan sellainen mielipide, että opistomuusikot ovat pikemminkin soittajia kuin "muusikoita". Naurettavaa, lapsellista ja naivia paskan jauhantaa sanon minä. Mistä lähtien se, että on ollut jollakin tasolla (teknisellä, konkreettisella) oikeasti lahjakas, on ollut este sille ettei voisi olla ihan yhtä "muusikko" kuin kaikki nämä muutkin "oikeat muusikot" jotka täällä näitä opistomuusikkoja haukkuvat.
Minua ei ainakaan haittaisi yhtään olla yhtä lahjakas tekniseltä puolelta kuin nämä nks. opistomuusikot. Se, että soittaa teknisesti lahjakkaasti ei ole mikään este soittaa OIKEASTI hyvin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#39 kirjoitettu 03.05.2005 00:52
Ei voi olla totta.
Lähes kymmenen vuoden pianon soiton opettelun, teorioiden ja säveltapailujen kahlauksen ja yleisen musiikkitiedon opettelun jälkeen saan kuulla, että olen menettänyt luovuuteni, minusta ei tule koskaan mitään muuta kuin nuotteja orjallisesti totteleva näyttelijä ja sieluton soittaja. Eikä näiden väitteiden antajista varmaan kukaan ole edes kuullut minun sävellyksiäni/(rävellyksiäni?)
Opistomuusikko ei eroa tavallisesta muusikosta mitenkään muuten kuin siten, että hän on opetellut teoriaa etukäteen, ja monesti vasta sen jälkeen aloittaa sävellystyönsä. Tavallinen muusikko tekee usein nuo asiat yhtä aikaa. Minusta on hieman huvittavaa, että luovuus katoaisi johonkin opiskelujen aikana.
Minusta tässä threadissa yleistys menee jo TODELLA pitkälle, joku saattaa tuntea yhden opistomuusikon, jonka perusteella haukutaan jokainen joka on kerran eksynyt pianokoulun ovesta sisälle.
Silti, tämä oli loistavaa luettavaa! Ihmettelen vain, miksei useampi opistomuusikko ole tarttunut näppäimistöön ja puolustanut itseään. Ehkäpä tämä liittyy siihen, etteivät opistomuusikot ole kykeneviä luovaan toimintaan...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
docey
308 viestiä
|
#40 kirjoitettu 03.05.2005 13:11
mikko.mottonen kirjoitti:
Ihmettelen vain, miksei useampi opistomuusikko ole tarttunut näppäimistöön ja puolustanut itseään. Ehkäpä tämä liittyy siihen, etteivät opistomuusikot ole kykeneviä luovaan toimintaan...
Tai sitten kyseisen ryhmän edustajat ovat pitäneet aihetta niin hölmönä, että ovat jättäneet kommenttinsa itseironian tasolle (kuten tässä threadissa on jo moneen otteeseen huomattu).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|