Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Se perkele kun ei vaan ota sujuakseen. Aina ennen biisin aloittamista pidän mielessä rakentaa riimit niin että ne voi räpätä putkeen, mutta ei, joka ainoa kerta se menee siihen että nauhoitan biisin naurettavan lyhyissä pätkissä, melkein joka riimi erikseen ja jos ei kuulosta hyvältä niin sen kuin uudestaan vedetään se pätkä. Tämä näkyy väkisinkin biiseissä vaikka sen kai saa hyvällä miksauksella käsittääkseni aika hyvin eliminoitua, äänentason muutokset siis. Toinen kauhistelemani juttu putkeen räppäämisessä on se, että jos sen pitkän, muutamankymmenen sekunnin versen lopussa tai jossain tulee virhe, niin koko paska pitää nauhottaa alusta ja se turhauttaa.
Ehkä ongelma on se että riimejä kirjoittaessani mietin ne ajatuksissani biittiin ja silloinhan ei luonnollisesti tarvita hengitystaukoja ja nauhoitustilanteessa niitä tuntuu olevan mahdoton väkisin tunkea sinne väliin flow:n kärsimättä. Ihmeellistä sikäli, tiedostan jo oman ongelmani mutta silti inisen täällä.
Antakaa te kokeneemmat silti jotain yleispäteviä vinkkejä tai kertokaa miten itse homman teette. Suunniteletteko hengitystauot biittiin jo lyriikoita väsätessänne? Kuinka pitkissä pätkissä räppäätte about? Onko se tosiaan aina aloitettava nauhoitus alusta jos viimeisessa riimissä menee senat sakaisin? Vai onko se vaan miksauksesta kiinni, kukaan ei oikeasti räppää versejä kokonaan putkeen vaan supermikauksella piilottaa äänenmuutokset?
1005 kirjoitti:
hengitysharjoituksia, ja ihan silkkaa harjoittelua. 16 baria kun saat kerralla sujuvasti putkeen niin aloita äänittely.
Tuota juuri ajattelinkin, hemmetisti harjoittelua vaan. Vertailen aina itseäni noihin tyyppeihin jotka ovat räppiä tehneet vähintään vuoden, jotkut kuuttakin vuotta, eiköhän sen siinä opi. Itsellä kuitenkin on pari kuukautta juttuja takana.
Mutta viitsisitkö vielä tekniikasta mitään ymmärtättömälle selittää, mistä tiedän monta baria koskakin on missäkin tai mistä ne näkee ja niin edelleen?
hmm...näet/kuulet sen ehkä helpoiten, kun sulla on äänitysohjelmasi auki, ja JOS siinä saa vaihdettua aikajanan formaattia välillä /min&sec tai beat/bar. cubasessa ja nuendossa ainakin näin.
Tee riimit biittiä kuunnellen! sit voit sovittaa ne sanat hyvin siihe! Meillä on aina ollu tapana nauhottaa 16bar verse joko 4 pätkissä tai sit kaheksan pätkissä! itellä ei oo ollu mitä'ä ongelmii hengityksen kanssa jos oon tehnyt riimit biittii kuunnellen! kaikkein paras tapa!
Harjottele, ja viel kerran harjottele. Joka 16 barin versettä harjottelen aina pari päivää, että se menee ulkoo. Ja jos tulee virhe lopussa, niin nauhottaa uusiks. Sen verran kiinnostusta täytyy aina löytyä. Ei musiikinteko ole mitään pikapanoo.
1005 kirjoitti:
hmm...näet/kuulet sen ehkä helpoiten, kun sulla on äänitysohjelmasi auki, ja JOS siinä saa vaihdettua aikajanan formaattia välillä /min&sec tai beat/bar. cubasessa ja nuendossa ainakin näin.
Cool Edit Pro:ta käytän nauhoitukseen, olen kyllä suunnitellut vaihtavani joskus. Tuossa ainakin saa tuon aikajanan "SMPTE Start Time Offsetin" muutettua "Decimal (mm:ss.dd)" -muodosta "Bars and beats (BBB:bb.ttt)" -muotoon. Ilmeisesti se tarkoittaa juuri sitä. Ja tuon ensimmäisen luvun pitäisi mennä esim. 16:een. Selvä.
Niin, kärsivällisyys on kyllä toinen ongelmani tässä asiassa. No, oppimista on vielä.