Kirjoittaja
|
Miten kick ja bassline miksataan?
|
Mike H
1801 viestiä
|
#1 kirjoitettu 16.01.2005 21:32
Niin, siis en ole oikein päässyt perille tuohon asiaan.
Eli miten se niinkun miksataan, ja mitä nämä taajuudet ovat mille ne miksataan?
Niin ja miten tuo bassline miksataan, ettei ala särkemään?
Trancehan on kyseessä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Nyhde
Take it sleazy! 3097 viestiä Ylläpitäjä
|
#2 kirjoitettu 16.01.2005 21:38
Bassorummun miksaaminen riippuu täysin käytetystä äänilähteestä, halutusta soinnista, musiikkityylistä ja siitä, kuinka tarkasti haluaa tyylin ominaispiirteitä noudattaa, joten mitään yleispätevää neuvoa on hieman vaikea lähteä suoralta kädeltä antamaan. Suosittelen kuitenkin lukemaan seuraavassa linkittämäni artikkelin, sillä se sisältää mielestäni erittäin hyviä suuntaviivoja ainakin tanssimusiikin miksaamiseen:
http://www.dnbscene.co...
Myönnettäköön, että teksti on kirjoitettu paikoittain hieman turhankin humoristiseksi ja sisältää muutamia hieman kyseenalaisia konsepteja. Tutustumisen arvoinen tapaus kyseinen artikkeli joka tapauksessa on.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#3 kirjoitettu 16.01.2005 21:42
Heitä aluksi kick-raidalle eq, jolla ensimmäiseksi korostat vaikkapa 80 Hz taajuutta, joka on hyvä munanheilutustaajuus. Kannattaa huomioida myös bassoraita ja pyrkiä sijoittamaan basari eri taajuusalueelle basson kanssa. Näin niistä ei tule puuroa. Basariraidasta/-samplesta riippuen sitten vielä muuta ekvalisointia, jos tarvitsee.
Tämän jälkeen säädä basariraita (ja bassoraita ja tietenkin kaikki muut biisin raidat) volyymiltaan sellaiselle tasolle, ettei se jää muun materiaalin alle, mutta ei myöskään jyrää kaikkea muuta alleen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6686 viestiä
|
#4 kirjoitettu 16.01.2005 22:09
Kompressoinnissa kannattaa rumpuosasto jättää täysin omaan osastoonsa. Ikinä ei kannata master-raidan kompuralla lytistää biisiä kasaan. Yleensä juuri basari kärsii siitä eniten. Basari saa mennä nollarajan ylikin, kunhan ei ala särkemään.
Kantapään kautta opittua.. :/
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mike H
1801 viestiä
|
#5 kirjoitettu 16.01.2005 23:39
Niin siis trancestahan tässä on kyse, eli miten siis miksataan tranceen kick?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lunar Vegetarian
1109 viestiä
|
#6 kirjoitettu 17.01.2005 00:28
Kaikki nämä neuvot tässä threadissa ovat päteviä trancen kickin miksaukseen.
Itse laitan yleensä kick raidalle muutamia tiettyjä härveleitä, joista on hyvä aloittaa.
Normalisointi auttaa asiaa yleensä. kokeile tätä.
EQ / 7 band eq, näillä saat tiettäyjä taajuuksia korjattua mieleiseksesi.
Kickin kanssa reverbaus on välillä rattoisaa puuhaa, kannattaa kokeilla. tosin paljon yleispätevämpi kikka psykelle kuin normi kiksulle.
kick ef-raidalle oma kompressori, jolla hieman tuhdinnat.
Limitteri kehiin. Ja joo, näillä eväillä pitäs jollakinlainen potku olla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pcgn
1262 viestiä
|
#7 kirjoitettu 17.01.2005 00:43
Tää nyt on vähän offtopic, mut mä en vissiin koskaan käytä kompuraa.
Reason 2.5 en ole kompuraa sen vertaa säätänyt, että en edes osaa käyttää sitä.
Mä en vaan tajua että mitä vittua kompuralla tekee.. tähän mennessä ainakin olen pärjännyt ilmankin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nyhde
Take it sleazy! 3097 viestiä Ylläpitäjä
|
#8 kirjoitettu 17.01.2005 01:13
Putte kirjoitti:
Kompressoinnissa kannattaa rumpuosasto jättää täysin omaan osastoonsa.
Tämä on täysin kappalekohtaista, eikä missään nimessä suositeltava yleispäteväksi neuvoksi.
Putte kirjoitti:
Ikinä ei kannata master-raidan kompuralla lytistää biisiä kasaan. Yleensä juuri basari kärsii siitä eniten.
Kunnolla tehty kompressio ei kappaletta lytistä, huonosti tehty sen tekee.
Putte kirjoitti:
Basari saa mennä nollarajan ylikin, kunhan ei ala särkemään.
Jos ääni "menee yli nollarajan", se särkee.
Putte kirjoitti:
Kantapään kautta opittua..
Lienee syytä hankkia muitakin opinlähteitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Putte
6686 viestiä
|
#9 kirjoitettu 17.01.2005 11:45
havu kirjoitti:
Tämä on täysin kappalekohtaista, eikä missään nimessä suositeltava yleispäteväksi neuvoksi.
Miksei?
Kunnolla tehty kompressio ei kappaletta lytistä, huonosti tehty sen tekee.
Tottakai lytistää, jos äänenvoimakkuuksien suhteen lujien ja hiljaisten kohtien voimakkuuksia tasoitetaan, äänikäyrässä olevia piikkeja tasoitetaan ja hiljaisia korotetaan. Toki huono kompressointi saa biisin kuulostamaan kasaan puristetulta. Aika ympäripyöreä argumentti.
Jos ääni "menee yli nollarajan", se särkee.
Kaikkea siedettävissä määrin, kunhan kuuluu. Pieni nollarajan ylitys on harvoissa tapauksessa pahitteeksi. Varsinkaan trancessa kun äänialat käytetään muutenkin jokaista taajuutta käyttäen.
Lienee syytä hankkia muitakin opinlähteitä.
Yes dear..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#10 kirjoitettu 17.01.2005 12:02
Putte kirjoitti:
Kaikkea siedettävissä määrin, kunhan kuuluu. Pieni nollarajan ylitys on harvoissa tapauksessa pahitteeksi. Varsinkaan trancessa kun äänialat käytetään muutenkin jokaista taajuutta käyttäen.
Minä en kyllä kertakaikkiaan voisi suositella clippausta yleispäteväksi ohjeeksi kenellekkään missään muussa kuin ehkä harsnoisea käsittelevässä ketjussa ja siinäkin vain niille digitaalisille harsnoisea tekeville ihmisille. Mitä ihmeen järkeä? Käytännössä aina löytyy parempi konsti lisästä sitä yläpäätä kuin puhdas hard clip. Ellei todella tahdo efektiä, joka tekee ehkäpä karmeimmalla tunnetulla tavalla sitä diskanttia samalla kadottaen informaatiota siitä itse äänestä, vieläpä siten, että se kadotuksen määrä riippuu aina siitä iskun kovuudesta. Huonoin masterointi efekti jonka olen ikinä kuullut. Toki makuva VOI olla monia, mutta oikeasti digitaalinen clippaus on todettu cross-mulaatio särön ohella yhdeksi ikävimmistä ihmiskorvaa ärsyttävistä efekteistä. Toki jos teklee jotain korviä särkevää noisea, niin ok... mutta että yleiseksi efektiksi... Ei voi olla totta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#11 kirjoitettu 17.01.2005 12:48
Tourette kirjoitti:
K-mikko kirjoitti:
Heitä aluksi kick-raidalle eq, jolla ensimmäiseksi korostat vaikkapa 80 Hz taajuutta, joka on hyvä munanheilutustaajuus.
Mun mielipide on se että hankkii ennemmin bassorumpusoundin joka on automaattisesti hyvä vaikka just tolla taajuusalueella, eikä ala jostain paskasta soundista lisäämään tota aluetta erikseen EQ:lla
Jossakin oli IM:n tekemät hyvät ohjeet kickin tekemiseen. Ei vaan muista että missä? -_-
Es2 muokkasi viestiä 12:57 17.01.2005
Niin juu, tosta kickin kompressoinnista viäl...Pieni attack:n käyttö toimii. Tuo "hengittävyyttä". Meinaan siis sitä, että matalille taajuuksille jää enemmän aikaa puuhata oma kohtansa. 80-120ms taijotai, tiätty jokainen kick on erilainen. Pointtina siis se, että jos lyö terävästi liian aikaisin, niin tuntuu ainakin siltä, että jäljelle jää vain ylätaajudet.
Jaa, näin jälkeenpäin luettuna ei tossa tekstissä taida olla mitään pointtia, mutta postaan nyt kuitenkin.
Nii ja kannattaa aina miettiä, kumpi tulee alle ja kumpi päälle, kickki vai basso. Mielestäni ei myöskään kannata tuosta pitää mitään "sääntöä" tai kaavaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nebula_Meltdown
431 viestiä
|
#12 kirjoitettu 17.01.2005 13:54
Es2 kirjoitti:
Jossakin oli IM:n tekemät hyvät ohjeet kickin tekemiseen. Ei vaan muista että missä? -_-
Tässä olis: http://www.infected.co...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Caamos
|
#13 kirjoitettu 17.01.2005 14:15
Hankkikaa kunnon rumpusampleja. Esim. Prosamples tms..
Niistä sitten yks botne ja siihen 1-2 korkeampaa ja napakampaa basaria ja varmistus että "taimi" osuu kohdalleen eikä ne sämplet laukkaa keskenään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6686 viestiä
|
#14 kirjoitettu 17.01.2005 17:41
Haava kirjoitti:
Minä en kyllä kertakaikkiaan voisi suositella clippausta yleispäteväksi ohjeeksi kenellekkään missään muussa kuin ehkä harsnoisea käsittelevässä ketjussa ja siinäkin vain niille digitaalisille harsnoisea tekeville ihmisille. Mitä ihmeen järkeä?
Totta sinäänsä. Ei siitä miksikään yleispäteväksi ohjeeksi ole. Itse olen saanut silti parempia tuloksia päästämällä kickin hakkaamaan yli nollan, ei paljoa, vaan sopivasti. Korva sen sanoo jos särkee, jos särkee niin sitten pienemmälle. Sen takia kuuntelenkin aina näyttööni integroiduilla ala-arvoisilla kaiuttimilla ja emolevylle integroidulla äänikortilla särkeekö se, jos ei, niin kaikki ok.
Kaikenhan voi tehdä hyvin ja huonosti. Mahdollisimman hyvää lopputulostahan kaikki tavoittelee, ja mm. edellä mainittu kikka on ilmentynyt varsin hyväksi konstiksi saada rumpuosasto potkimaan paremmin äänialaltaan laajemmissa biiseissä. Riippuu hyvin paljon biisin rakenteesta kuinka tuota kannattaa soveltaa, esim. hoppibiittiin en pistäisi yli nolliin kun on roimasti muitakin kikkoja käytettävissä.
Edelleen, puhun omakohtaisen kokemuksen perusteella. Enhän minä näitä varsinaisesti opiskellut ole..
se kuka tarttuu tuohon viimeiseen lauseeseen saa nyrkistä!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mike H
1801 viestiä
|
#15 kirjoitettu 17.01.2005 22:14
Niin ja mitenköhän sitä kompuraa oikein käytetään?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Nyhde
Take it sleazy! 3097 viestiä Ylläpitäjä
|
#16 kirjoitettu 18.01.2005 01:00
Putte kirjoitti:
Miksei?
Koska kaikkien kappaleiden rummut eivät kuulosta samalta, kuten eivät muutkaan äänet.
Putte kirjoitti:
Tottakai lytistää, jos äänenvoimakkuuksien suhteen lujien ja hiljaisten kohtien voimakkuuksia tasoitetaan, äänikäyrässä olevia piikkeja tasoitetaan ja hiljaisia korotetaan. Toki huono kompressointi saa biisin kuulostamaan kasaan puristetulta.
Kappaleen eri osien äänenvoimakkuuksien erot luonnollisesti tasoittuvat, mutta lytistäminen on silti hieman turhan voimakas ilmaus. Lisäksi kannattaa muistaa, että myös kompressoreja on erilaisia ja esimerkiksi monialuekompressorilla voi saada aikaan hyvinkin monenlaista jälkeä.
Putte kirjoitti:
Pieni nollarajan ylitys on harvoissa tapauksessa pahitteeksi.
Huomioinkin vain sen tosiseikan, että 0dB:n rajan ylittäminen on mahdotonta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#17 kirjoitettu 18.01.2005 04:25
Menee hieman pilkunnussimiseksi, mutta menköön.
Huomioinkin vain sen tosiseikan, että 0dB:n rajan ylittäminen on mahdotonta.
Digitaalisessa maailmassa tuo riippuu täysin tapauksesta. Osa pluginstandardeista käyttää nykyisin liukulukuja ilmaisemaan samplejä, esimerkiksi näin: 0 = keskellä, 1 = maksimiarvo, -1 = minimiarvo. Minimi- ja maksimiarvot vastaavat 0dB:tä.
Jos oletetaan että käytössä on kaksi pluginia. A joka kertoo signaalin kahdella jolloin äänenvoimakkuus voimistuu, ja B joka jakaa signaalin kahdella. Kun nämä pluginit laitetaan peräkkäin muodostuu ketju A - B. A:n ja B:n välillä 0dB ylittyy ilman että minkäänlaista tietoa katoaa.
Tuo riippuu kuitenkin käytössä olevasta ohjelmasta. Jotkin ohjelmat saattavat tarkistaa mitä A:sta tulee ulos ja "korjaavat" signaalin oikealle tasolle jolloin signaali saattaa leikkaantua. Käytännössä tuo "korjaus" tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa kun äänisignaali siirtyy ohjelmasta ulos (wavina tai kuultavana äänenä) johtuen tallennusformaatin/äänikanavan rajoituksista.
Eli tiivistäen: Ulostulevan signaalin 0dB ylitys = PAHA JUTTU ellei tarkoituksenmukaista, ohjelman sisäinen 0dB ylitys = pahuus riippuu tapauksesta.
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#18 kirjoitettu 18.01.2005 14:57
Yks kikka viäl bassolinjoihin:
Pieni reverbi bassoihin toimii välillä erittäin nätisti. Varsinkin ihan sub-bassoihin(jotain 0-20hz). Nimenomaan siis ihan alimpiin taajuuksiin, eikä mitään hall reverbejä, vaan ihan tuollainen pienehkö huone reverb, lyhyellä reverb ajalla hoitaa homman.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
azo
241 viestiä
|
#19 kirjoitettu 18.01.2005 15:05
gerT kirjoitti:
Alus sun pitää tehdä hyvä basari... Onnistuu ku teet sen esim. 3 basarista (yleensä vaatii enemmän ku kolme basaria). Yhestä otat botnen, toisesta keskiäänet ja kolmannesta
Snaresta saa hyvän napsun. Tai hihatista. Nopee filsu envelope kiinni ja avot.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#20 kirjoitettu 18.01.2005 18:18
Putte kirjoitti:
Korva sen sanoo jos särkee, jos särkee niin sitten pienemmälle.
Toki. Mutta että korva sanoisi mitään, niin suosittelisin monitoroimaan lopptuloksen hyvin.
Sen takia kuuntelenkin aina näyttööni integroiduilla ala-arvoisilla kaiuttimilla ja emolevylle integroidulla äänikortilla särkeekö se, jos ei, niin kaikki ok.
Juuri se huonoin vekotin, jos kuuntelee sitä säröä. nimeomaan lineaarisilla vehkeillä se pitäisi kuunnella. Siis jokatavalla lineaarisilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6686 viestiä
|
#21 kirjoitettu 18.01.2005 20:04
Haava kirjoitti:
Juuri se huonoin vekotin, jos kuuntelee sitä säröä. nimeomaan lineaarisilla vehkeillä se pitäisi kuunnella. Siis jokatavalla lineaarisilla.
Juu siis enhän minä niillä kokonaisuudessaan biisejä tee, tarkistan vain tuon särkemisen. Tuo em. kokoonpano kun tuppaa hieman helpommin särkemään kuin nuo paremmat vekottimet. Voit tulla itse todistamaan kyseisen ilmiön jos et usko.
Mutta miksi se pitäisi lineaarisilla vehkeillä kuunnella? N00beillakseni enemmän kysyn vielä että mitä tarkoitat lineaarisilla vehkeillä? Sellaisia joissa taajuuskäppyrä menee mahd. suorana?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#22 kirjoitettu 18.01.2005 22:09
gerT kirjoitti:
Ja mitä klippaukseen tulee ei musta kannata niinkään katsoa klippaako joku yksittäinen raita, kunhan masteri ei klippa! En mä yksittäisis raitois oo mitään säröä kuullu ku ne ovat joskus punaisel olleet... Kai locigis on vaan niin hyvä headroomi Mut masteri ei saa klipata...
Niin no jos (ja kun) se käyttää kaikkeen laskentaan 32 bittisiä liukulukuja, esim. niin kuin apo mainitsi (-1 ulostulon minimi ja +1 maksimi), niin kyllä siellä pitäisi sitä headroomia olla vaikka lampaat söis. Eriasia on sitten jos se signaali rajataan tuolle tasolle jo ennen sitä kun se tulee ohjelmasta ulos.
Toisaalta jos se masteri ei klippaa (eikä sitä signaalia siis missään vaiheessa rajata keinotekoisesti) niin toi puten kikka on ihan sama kuin laittas kaiken vähän hiljemmalle kanavista ja masterin kovemmalle koska kysehän on silloin vaan niiden äänien suhteellisista tasoista keskenään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#23 kirjoitettu 18.01.2005 23:01
Putte kirjoitti:
Juu siis enhän minä niillä kokonaisuudessaan biisejä tee, tarkistan vain tuon särkemisen. Tuo em. kokoonpano kun tuppaa hieman helpommin särkemään kuin nuo paremmat vekottimet. Voit tulla itse todistamaan kyseisen ilmiön jos et usko.
Täh? Missä kohtaa särkevät? Siis tottakai paskat vehkeet särkevät noepasti jos niillä soittaa kovaa? Vai min säröön nyt viittasit?
Mutta miksi se pitäisi lineaarisilla vehkeillä kuunnella? N00beillakseni enemmän kysyn vielä että mitä tarkoitat lineaarisilla vehkeillä? Sellaisia joissa taajuuskäppyrä menee mahd. suorana?
Tarkoittaa lineaarinen sekä niin, että se toistaa kaikki taajuudet mahdollisimman tasaisesti JA ei särje.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mike H
1801 viestiä
|
#24 kirjoitettu 18.01.2005 23:12
Kertokaas nyt, että miten sitä kompuraa käytetään!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#25 kirjoitettu 18.01.2005 23:26
Mike Horn kirjoitti:
Kertokaas nyt, että miten sitä kompuraa käytetään!
Se löytyy kyllä faq:ista kun tarpeeksi kaivelee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6686 viestiä
|
#26 kirjoitettu 19.01.2005 13:03
Haava kirjoitti:
Täh? Missä kohtaa särkevät? Siis tottakai paskat vehkeet särkevät noepasti jos niillä soittaa kovaa? Vai min säröön nyt viittasit?
Särkee missä särkee. Esim, muutama biisi sitten sain kommenttia siitä että biisi särki. Itse en ollut tätä paremmalla kokoonpanollani huomannut, mutta paskoilla vehkeillä huomasin kuinka vituralleen oli äänenvoimakkuudet säädetty. Useimmillahan ei mitään huippulaitteistoa ole käytettävissä, joten kannattaapi tarkistaa erilaisilla vehkeillä miltä se kuulostaa. Jos paskoilla vehkeillä kuulostaa suht. hyvältä, kuulostaa se tod- näk. myös paremmilla hyvältä..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6686 viestiä
|
#27 kirjoitettu 19.01.2005 13:07
Mike Horn kirjoitti:
Kertokaas nyt, että miten sitä kompuraa käytetään!
Valitse vaikka FL:n oma kompressori (FL compressor) ja aseta se haluamallesi efektiraidalle. Tämän jälkeen katsele niitä presettejä jotta saat jotain käsitystä missä arvoissa liikutaan. Kokeilemalla oppii, ja kuten K-mikko jo viittasi, mikseristä löytyy useampia ketjuja kompressoinnista.
Adobe Auditionista löytyy efektivalikosta Dynamics processing jolla saa pienen perehtymisen jälkeen ihan mukavasti dynamiikat kuntoon. Sieltäkin löytyy erilaisia presettejä joita tutkimalla saa niistä käyristä selvää..
Putte unohti muokkaa-toiminnon :( 13:08 19.01.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#28 kirjoitettu 19.01.2005 13:15
Putte kirjoitti:
Valitse vaikka FL:n oma kompressori (FL compressor) ja aseta se haluamallesi efektiraidalle. Tämän jälkeen katsele niitä presettejä jotta saat jotain käsitystä missä arvoissa liikutaan. Kokeilemalla oppii, ja kuten K-mikko jo viittasi, mikseristä löytyy useampia ketjuja kompressoinnista.
FL:n omaan kompressoriin en kyllä koskis tikullakaan. No ehkä tulitikulla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6686 viestiä
|
#29 kirjoitettu 19.01.2005 13:20
Es2 kirjoitti:
FL:n omaan kompressoriin en kyllä koskis tikullakaan. No ehkä tulitikulla.
Noo, ei sekään täysin kelvoton ole. Tosin parempia kannattaa tietysti tiirailla. Oletin ettei Mike Hornilla ole muita nyt käytettävissään.
Putte muokkasi viestiä 13:21 19.01.2005
Tässä yksi ketju kompressoinnista:
http://www.mikseri.net...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Mike H
1801 viestiä
|
#30 kirjoitettu 19.01.2005 14:45
Putte kirjoitti:
Es2 kirjoitti:
FL:n omaan kompressoriin en kyllä koskis tikullakaan. No ehkä tulitikulla.
Noo, ei sekään täysin kelvoton ole. Tosin parempia kannattaa tietysti tiirailla. Oletin ettei Mike Hornilla ole muita nyt käytettävissään.
Putte muokkasi viestiä 13:21 19.01.2005
Tässä yksi ketju kompressoinnista:
http://www.mikseri.net...
Väärin! Löytyy montaa eri sorttia kopuraa!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#31 kirjoitettu 19.01.2005 15:04
Putte kirjoitti:
Useimmillahan ei mitään huippulaitteistoa ole käytettävissä, joten kannattaapi tarkistaa erilaisilla vehkeillä miltä se kuulostaa.
Kannattaa tarkistaa vaikka olisi miten hyvät laitteet.
Jos paskoilla vehkeillä kuulostaa suht. hyvältä, kuulostaa se tod- näk. myös paremmilla hyvältä..
Tuo muuten ei pidä minusta paikkaansa. Paskoille vehkeille on erittäin helppoa optimoida kamaa jossa kuuluu sitten kaikkea aivan hirveää kaikilla paremmilla laitteistoilla.
Silti nyt jatkan tähän, että on minusta erittäin kamalaa suositella clipin käyttöä yleisesti missään. Sekun edelleen todetusti luo niin epäharmonisia yläsäveliä, että tutkitusti se kuullostaa rumalta. Enemmän tai vähemmän riippuen toki clipin määrästä. Kannattaa meilummin hankkia joku ihan särö jolla sen saman efektin tekee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6686 viestiä
|
#32 kirjoitettu 19.01.2005 16:53
Mike Horn kirjoitti:
Väärin! Löytyy montaa eri sorttia kompuraa!
Mikä oli väärin? Ai oletukseni siitä että sulla ei ole muita kompressoreja? Selvä. Sitten ilmeisesti olet jo jokseenkin perehtynyt niiden toimintaan?
Haava kirjoitti:
Tuo muuten ei pidä minusta paikkaansa. Paskoille vehkeille on erittäin helppoa optimoida kamaa jossa kuuluu sitten kaikkea aivan hirveää kaikilla paremmilla laitteistoilla.
Toki niin voi tehdä. En muuta väittänytkään. Todennäköisempää mielestäni on kuitenkin se, että se kuulostaa edelleen hyvältä, ja ehkäpä paremmaltakin. Tai no, musiikkimakusi huomioon ottaen ymmärrän hyvin pointtisi.
Haava kirjoitti:
Silti nyt jatkan tähän, että on minusta erittäin kamalaa suositella clipin käyttöä yleisesti missään. Sekun edelleen todetusti luo niin epäharmonisia yläsäveliä, että tutkitusti se kuullostaa rumalta. Enemmän tai vähemmän riippuen toki clipin määrästä. Kannattaa meilummin hankkia joku ihan särö jolla sen saman efektin tekee.
En ole suositellut sen käyttöä. Totesin vain että se saa hieman clipata, ja tietysti niin ettei se aiheuta mitään epämiellyttäviä lieveilmiöitä. Tarkoitus ei ole hakea mitään säröefektiä basariin, vaan saada se yksinkertaisesti kuulumaan paremmin. En ole havainnut pienessä nollarajan ylityksessä mitään joka olisi jollain tapaa tuonut minkäänlaista epäharmoniaa tai muuta roskaa sekaan. Uusimmassa biisissäni basari iskee hieman yli, voit siitä kuunnella kuinka se vaikuttaa biisiin. En tietenkään olisi antanut sen mennä yli jos sen olisi saanut muilla tavoin hyvin kuulumaan. Kokoajan tässä opitaan, tähänastiset taidot huomioon ottaen täytyy ilmeisesti tyytyä epäammattimaisiin konsteihin.
Putte muokkasi viestiä 16:54 19.01.2005
Fezz kirjoitti:
Suuret kiitokset! Linkistä löytyi ilmeisen selviä syitä miksi saundini ovat tähän asti olleet niin hirveät. Jos lähtisin hakemaan Mikserin hyödyllisintä viestiä niiltä kahdelta vuodelta joita olen täällä pyörinyt niin se olisi tässä.
Tosiaan oli kieltämättä hyvä linkki. Pikaisella vilauksella löytyi ihan mukavaa nippelitietoa. Pitänee tutustua tarkemmin kyseiseen tekstiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
synapsi
|
#33 kirjoitettu 19.01.2005 17:01
Es2 kirjoitti:
FL:n omaan kompressoriin en kyllä koskis tikullakaan. No ehkä tulitikulla.
Mitä vikaa? Ite käytän sitä ainakin säännöllisesti. Noi muut VST/dxi-kompurat esimerkiks tuppaa olemaan huomattavasti ahneempia tehosyöppöyden suhteen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#34 kirjoitettu 20.01.2005 00:50
Putte kirjoitti:
Tarkoitus ei ole hakea mitään säröefektiä basariin, vaan saada se yksinkertaisesti kuulumaan paremmin.
Sen saa kuulumaan paremmin miksaamalla sen kovemmalle suhteessa muihin soittimiin., EQ:ttamalla tai vaihtamalla koko saundin.
En ole havainnut pienessä nollarajan ylityksessä mitään joka olisi jollain tapaa tuonut minkäänlaista epäharmoniaa tai muuta roskaa sekaan.
Mitä vähemmän se clippaa niin sitä vähemmän sitä paksaa sinne tule. En väitä, etteikö se voisi olla jopa ihan ok. efekti, mutta epäilen silti, että sinä pääsisit parempaa lopputulokseen hakemalla sen mitä tahdon jollain muulla tekniikalla. Esim. Särö tai EQ.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pcgn
1262 viestiä
|
#35 kirjoitettu 20.01.2005 01:11
synapsi kirjoitti:
Es2 kirjoitti:
FL:n omaan kompressoriin en kyllä koskis tikullakaan. No ehkä tulitikulla.
Mitä vikaa? Ite käytän sitä ainakin säännöllisesti. Noi muut VST/dxi-kompurat esimerkiks tuppaa olemaan huomattavasti ahneempia tehosyöppöyden suhteen.
Hä, onks teil jtn 50-luvun koneet vai..?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#36 kirjoitettu 20.01.2005 01:18
twinsane kirjoitti:
Hä, onks teil jtn 50-luvun koneet vai..?
oispa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
pcgn
1262 viestiä
|
#37 kirjoitettu 20.01.2005 01:23
aluminiumblade kirjoitti:
twinsane kirjoitti:
Hä, onks teil jtn 50-luvun koneet vai..?
oispa
:/
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#38 kirjoitettu 20.01.2005 08:58
twinsane kirjoitti:
aluminiumblade kirjoitti:
twinsane kirjoitti:
Hä, onks teil jtn 50-luvun koneet vai..?
oispa
:/
oispa?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ArseAssassin
|
#39 kirjoitettu 24.01.2005 12:17
Aiheesta keskustelua Isratrance foorumeilla.
ArseAssassin korjasi linkin 12:18 24.01.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#40 kirjoitettu 24.01.2005 21:17
Es2 kirjoitti:
twinsane kirjoitti:
aluminiumblade kirjoitti:
twinsane kirjoitti:
Hä, onks teil jtn 50-luvun koneet vai..?
oispa
:/
oispa?
,viilausta?
sanotaan sitten näin "olisipa."
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|