Kirjoittaja
|
Muutamia fundamentaalisia perusasioita miksaamisesta.
|
Koneorkesteri
|
#1 kirjoitettu 06.12.2004 15:05
Tässä kun olen viime aikoina kuunnellut Mikseriläisten tuotoksia, on minua todella ruvennut harmittamaan kuinka periaatteessa hyvät biisit ovat tuskaisia kuunnella huonon äänenlaadun takia vielä nykypäivänäkin jolloin asioille on helppo tehdä pienellä vaivalla paljon ilmaistyökaluillakin. Sitten tästä tuli juttua toisessa aiheessa ja minua pyydettiin kirjaamaan muutamia perusasioita miksaamisesta tänne, niin kirjoitanpa sitten.
Nämä ovat aivan yksinkertaisia perusasioita. Toisin sanoen, teistä ei missään tapauksessa tule ammattitason miksaajia vain lukemalla nämä muutamat ohjeet. Sitä ei voi opettaa. En varsinkaan minä, koska en vielä ammattilainen ole itsekään. Mutta kuten yllä mainittu, näillä saatte korvinkuultavaa parannusta aikaan ja statuksenne nousee. Nämä eivät ole mitään ammattisalaisuuksia, vaan nämä asiat löytyvät joka ikisestä alan kirjallisesta tuotoksesta.
Ja ennenkuin muut asiaan perehtyneet edes aloittavat, tässä on nyt minun työtapani, josta kerron. En jaksa ruveta kiistelemään mikä on 'oikein'. Mikään tällä alalla ei ole oikein, mutta näin tämä on minulle opetettu ja olen sen hyväksi havainnut ja kuullut. En aio edes vastata jos joku aloittaa selittämään kuinka ääliö minä olen ja kuinka tämä oikeasti pitää tehdä.
Ja pitemmittä(?) puheitta, muutama perusasia miksauksesta:
1) Tämä on tärkein: Miksaukseen mahtuu vain yksi valtavan hyvä soundi. Jos kaikkiin raitoihin alkaa vääntämään miljoonan euron kaikuja ja hemmetisti alapäätä, menee äänikuva välittömästi tukkoon. Niinpä teidän täytyy valita vain yksi solistinen elementti, joka on päällimmäisenä äänikuvassa ja jota väännätte pitkään ja hartaasti. Loput tukevat tätä yhtä valtavan hyvää. Lopuista tehdään hyviä, muttei äänikuvaa tukkivia.
2) Miten sitten parannetaan äänitettyä soundia? Vastaus on parametrinen EQ. Jos teillä sellainen on ja siinä mielellään vaikka kaksi aluetta, on paljon tehtävissä. Jokaisessa soundissa on paskaa. Oli ne kuinka hyvin äänitettyjä tahansa tai kuinka hyvän kuuloisia. Pakko niitä ei ole ottaa pois, mutta yleensä kannattaa. Ja mitä mikseriläisten tuotoksia olen kuullut, on paljon tehtävää. Näin se tapahtuu:
Laittakaa eq mahdollisimman kapeaksi (ts. suuri q-arvo). Valitkaa taajuus mistä roskaa alatte etsimään (300-350 on aika hyvä paikka aloittaa). Nostakaa sitten taajuutta oikein reippaasti. Pistäkää kappale soimaan ja kuunnelkaa. Ruvetkaa liikuttamaan taajuusvalintaa kappaleen soidessa. Kun kuulostaa pahvilaatikolta, olette löytäneet paskan. Onneksi olkoon. Leikatkaa siitä taajuudesta kunnes yleissoundi kuulostaa paremmalta ja leventäkää taajuusvalintaa (ts. asettakaa pienempi q-arvo). Toistakaa proseduuri tarvittaessa. Huomaatte, että leikatessa taajuuksia raidan yleistaso laskee. Kompensoikaa nostamalla liukua.
3) Miettikää mitä haluatte kyseisen raidan soundista. Jos haluatte potkivaa alapäätä, voi alataajuuksia korostaa. Jos haluatte helinää, voitte nostaa yläpäitä.
4) Suunnitelkaa mihin yksittäiset äänet haluatte äänikuvassa ja liikuttakaa volyymi- ynnä panorointipotikoita asianmukaisesti.
Kah, jos teitte oikein, teillä pitäisi olla parempi soundi.
Yksi asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on kompressointi. Älkää tehkö sitä liikaa! Se on ikävän kuuloista. Myöskin huomioikaa tarkasti, ettei yksikään raita ei käy punaisella, eli särön puolella. Käyttäkää myös korvianne. Olen kuullut täällä paljon tuotoksia jotka ovat aivan tukossa. Jos miksauksenne on tukkoinen, älkää jättäkö asiaa siihen ellei tukkoisuus ole tietoinen tuotannollinen valinta.
Ja ennen kaikkea: 5) Käyttäkää korvianne!
Kysyttävää?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Lunar Vegetarian
1109 viestiä
|
#2 kirjoitettu 06.12.2004 15:12
Onhan tuossa tosiaankin listaa kerrakseen, ja tosiaan, ei kannata tunkea reverbejä päättömästi, sillä tuloksena jota ei haluta voi olla joku tilanpuutoksesta kärsivä tai kaiun takia suttaantunut teos.
Kuitenkin äänten dynamiikka ja se että kaikki äänet ovat puhtaita ja balanssissa toistensa kanssa on minusta tärkeintä. se että pädit ei esim syö kaikkea alleen on mielestäni tärkeä osata.
Ja varsinkin kompressorin käytön opettelu on mielestäni aika a ja o rumpujen ja basson sulauttamisessa yhteen. eiköhän noista nyt alkuun pääse.
Ja murean soundin salaisus on aina efektit, muistakaa, vaikka tuskin tarvitsi muistuttaakkaan
Meskaline muokkasi viestiä 15:12 06.12.2004
Lisättäköön viellä, että limitterin käyttäminen tuo sitä tarvittavaa lisäpotkua .
Omat vinkkini kuitenkin suuntaan trancen puolelle, eritoten olen näitä käyttänyt psykeä tehdessäni, jossa pomppivat bassolinjat kuuluvat menoon mukaan. Miksauksessa kannattaa myös muistaa se ettei kannata laittaa bassosynan iskua samaan kohtaan kuin kickin iskua, tällöin äänet syövät toisiaan, tai korostavat itseään niin, että kajarit varmasti kärsivät. tosin tuonkin voi miksata kuullostamaan hyvältä, ei muta kuin kompuraa vain mukaan
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kukkonen
1735 viestiä
|
#3 kirjoitettu 06.12.2004 15:26
Itse täysin aloittelijana miksauspuolella täytyy pyytää selvennystä pariin kohtaan:
Koneorkesteri kirjoitti:
mielellään vaikka kaksi aluetta
Puhutaan monialueisista taajuuskorjaimista ja nyt on vielä puhetta kaksialueisesta, niin mitä nämä alueet käytännössä ovat? Vertailuesimerkiksi vaikk yksialueinen korjain. Onko se juurikin se "kohta", jolle vai niitä muutoksia asettaa, eli kaksialueisessa on kaksi kohtaa, mihin voi muutoksia asettaa...?
Kun kuulostaa pahvilaatikolta
Eh, millä tavalla pahvilaatikolta? Onko mitään "parempaa" ilmaisua?
Huomaatte, että leikatessa taajuuksia raidan yleistaso laskee. Kompensoikaa nostamalla liukua.
"Nostamalla liukua"...? Löytyykö "liuku" mistäpäin? Taajuuskorjaimesta? Mikä voisi olla englanninkielinen vastike?
Kysyttävää?
Eipä enempää. Kiitos mahdollisista vastauksista ja ihan hyvä kirjoitus, joskin miksauksesta voisi varmasti kirjoitella enemmänkin. Tai minä ainakin voisin lukea ja opetella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
doku
|
#4 kirjoitettu 06.12.2004 15:47
juuh.asiasta voisi toki selvemmin kertoa jos kerran halutaan aloittelevia artisteja auttaa
(eli käyttää selvempiä nimityksiä)
tähän mennessä tulleet vinkit tiesinkin jo aika lailla kokonaan.(luulisin, en ala kommentoimaan koska omat oletukseni kuitenkiin heti kyseenalaistetaan. eli jätän kommentoinnin ammattilaisille tällä saralla) mutta ehkä tulen löytämään täältä seuraavilta vastanneilta jotain vinkkiä tulevia miksauksia varten
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Koneorkesteri
|
#5 kirjoitettu 06.12.2004 16:59
Kukkonen kirjoitti:
Puhutaan monialueisista taajuuskorjaimista ja nyt on vielä puhetta kaksialueisesta, niin mitä nämä alueet käytännössä ovat? Vertailuesimerkiksi vaikk yksialueinen korjain. Onko se juurikin se "kohta", jolle vai niitä muutoksia asettaa, eli kaksialueisessa on kaksi kohtaa, mihin voi muutoksia asettaa...?
Näinhän se on. Ja kun puhutaan parametrisesta eq:sta voi korjauskohdan eli alueen määrittää itse samoin kuinkorjauksen leveyden eli kuinka paljon se vaikuttaa viereisiin taajuuksiin.
Eh, millä tavalla pahvilaatikolta? Onko mitään "parempaa" ilmaisua?
Tämä onkin paha. Kuinka verbalisoida kuulokuva? Sanotaanko, että silloin alkaa "honottamaan" ja kuulostamaan kaikin puolin ilkeältä. Kuten sanottu, 350Hz on hyvä paikka kokeilla. Siellä se on ja nopeasti sen alkaa kuulemaan jopa ilman eqta.
"Nostamalla liukua"...? Löytyykö "liuku" mistäpäin? Taajuuskorjaimesta? Mikä voisi olla englanninkielinen vastike?
Siis nostamalla raidan volyymia. Englanniksi "fader".
ione kirjoitti:
Kun koko homma tapahtuu digitaalisessa ympäristössä virtuaalisilla instrumenteilla, mihin tasoon kannattaa miksata kovimmalla soivat elementit?
Ei kannata päästää ihan nollaan asti. Itselläni masterointivaiheessa maximiserissa (genren sellaista vaatiessa) yleensä on limitteri -0.3db:ssä. -0.1dbkin on käytetty.
Se, kuinka paljon dynamiikkaa haluaa jättää, on itsestään kiinni eikä siihen ole sääntöä. Usein kuitenkin vielä masteroitivaiheessakin lasketaan säkeitä tai hiljaisia kohtia jopa muutaman db:n, jotta kovat kohdat todella soi kovaa. Tämä tehdään siis valmiille stereoraidoille crossfadeilla. Mutta nämä ovat ihan mielipidekysymyksiä. Pääasia on ettei liika limitointi tuki soundia tai rupea pumppaamaan.
Koneorkesteri muokkasi viestiä 16:59 06.12.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#6 kirjoitettu 06.12.2004 22:43
Koneorkesteri kirjoitti:
1) Tämä on tärkein: Miksaukseen mahtuu vain yksi valtavan hyvä soundi.
Tämä pitää minusta paikkaansa vain jos
a) kuuntelijalla on paskat anttilan stereot
b) äänite on komressoitu pannukakuksi.
Jos kumpikaan ylläolevista kohtauksista ei pidä paikkaansa, niin olet minusta väärässä.
Se ei silti tarkoita, etteikö olisi hyvä, että biisissä olisi yksi selkeä jotava "instrumentti" kerrallaan, mutta minusta tämä näkemys on silti taiteellisesti usein liian rajoittunut. Toki siismnä olen 100% samaa mieltä, että jos yrittää tuoda kaiken esiin, niin ei saa yhtään mitään.
2) Miten sitten parannetaan äänitettyä soundia? Vastaus on parametrinen EQ. Jos teillä sellainen on ja siinä mielellään vaikka kaksi aluetta, on paljon tehtävissä.
Tässäkin olen vähän erimieltä. Siinä mielessä smaa mieltä, että parametrinen EQ ja normaalit ylä/alapään filtterit ovat ne parhaat tavavat säätää saundia. Graafisella EQ:lla ei minsuta paljoa tee, mutta makuasia tämäkin.
Noh... Siis se erimielisyys koskee lähinnä sitä, että jos tahtoo saada luonnollista sandia levylle, niin sen saa parhaiten säätmällä mikitysä, eikä EQ:ta.
3) Miettikää mitä haluatte kyseisen raidan soundista.
Tämä on ERITTÄIN tärkeää. Miettikää sitä jo äänitysvaiheessa ja säätäkää sitä mikin paikkaa sen mukaan.
Yksi asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on kompressointi. Älkää tehkö sitä liikaa!
Tämä on minusta se tärkein.
Jos miksauksenne on tukkoinen, älkää jättäkö asiaa siihen ellei tukkoisuus ole tietoinen tuotannollinen valinta.
99% tapauksista tukkosiuus on vittumaista. Tosin on olemassa se 1%. Noh.. Se on erikoistapaus, jota kannataa täsiaan välttää.
Ja ennen kaikkea: 5) Käyttäkää korvianne!
...ja olkaa tietoisian ne korvienne rajoista. Vaikka olisit maailman paras miksaaja, niin korvasi turtuvat. Käytä taukoja ja vertailumateriaalia. Tiedä mitä haluat ja pyri siihen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#7 kirjoitettu 06.12.2004 22:46
ione kirjoitti:
Pointti on siis se, saako "virallisten" sääntöjen mukaan antaa biisin lyttääntyä noin paljon?
Ei ole virallisia sääntöjä. Mikä kuulostaa hyvälle on hyvää. Yksi hyvä ohjenuora on varmistaa, että se ei kamalan epälinearisoitunut (=särkee) se pätkä isoimman lyttäyksen tapahtuessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#8 kirjoitettu 07.12.2004 19:37
Hienoa! nyt tiedän mikä se Equalizer on Täytyy kyllä seuraavassa tuotoksessa ainakin huvikseen väännellä tuota EQ:ta
kiitosta. oli hyvät ohjeet.
JOS joku jaksaa kertoa lisää kompressoinnista niin ilolla kuuntelen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#9 kirjoitettu 07.12.2004 19:49
SaastanenHippi kirjoitti:
JOS joku jaksaa kertoa lisää kompressoinnista niin ilolla kuuntelen.
http://www.mikseri.net...
http://www.mikseri.net...
http://www.mikseri.net...
Nuo löytyivät UKK-ketjusta.. Noissa on jo paljon nieltävää. Lisäksi hakuasana kompressointi auttaa forum haussa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#10 kirjoitettu 07.12.2004 19:56
Haava kirjoitti:
SaastanenHippi kirjoitti:
JOS joku jaksaa kertoa lisää kompressoinnista niin ilolla kuuntelen.
http://www.mikseri.net...
http://www.mikseri.net...
http://www.mikseri.net...
Nuo löytyivät UKK-ketjusta.. Noissa on jo paljon nieltävää. Lisäksi hakuasana kompressointi auttaa forum haussa.
no aattelin, että joku olisi ajan kuluksi tähän noita tietoja ladellut. UKK:ta olisin käyttänyt, jos olisi tullut mieleen käyttää sitä. Mutta kiitosta linkeistä. luen tuolta, mitä ne ovat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|