Kirjoittaja
|
Djemben (ja miksi ei muidenkin percussioiden) äänittäminen / mikitys
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#1 kirjoitettu 19.11.2004 17:53
Elikkäs olen tässä kaavaillut djemben soittoa joihinkin biiseihini, ja ongelmaksi muodostui mikitys.
Elikkä omistan viiskasin. Lieneekö siitä mihinkään?
Miten saisin yhdellä mikillä sekä kalvo-äänet, että basson ja resonanssit kuulumaan?
Tosiaan äänitys tapahtuisi 'kotioloissa', eli erittäin huono seinien demppaus ja oudonmallinen tila. (tosin tilan kummallisuus saattaa parantaakin akustiikan poistoa)
Jos edelliseen kysymykseen vastaus on "et saa" (kovasti epäilen että on), minkälaista mikkiä suosittelisitte kaveriksi tuolle, ja millä tavalla sijoittelu?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#2 kirjoitettu 22.11.2004 22:54
Zitru kirjoitti:
Elikkäs olen tässä kaavaillut djemben soittoa joihinkin biiseihini, ja ongelmaksi muodostui mikitys.
Elikkä omistan viiskasin. Lieneekö siitä mihinkään?
Viis kasi on yksi parhaista dynaamisista tuohon homaan. Eli huono. Tuollainen akustinen monella tapaa soiva rumpu on yksi selkeimpiä kondensaattori mikrofonilla mikitettäviä soittimia. Dynaamisilla kun ovat periaatteessa parhaista lähimikitykseen ja tuon soittimen tapauksessa lähimikitys (etenkin antamillasi kriteereillä) on iso ongelma.
Miten saisin yhdellä mikillä sekä kalvo-äänet, että basson ja resonanssit kuulumaan?
Eksi tapa. Sijoita mikrofoni tarpeeksi kauas ja oikein suunnattuna, jotta äänien tasapaino on mieleisesi.
Tosiaan äänitys tapahtuisi 'kotioloissa', eli erittäin huono seinien demppaus ja oudonmallinen tila. (tosin tilan kummallisuus saattaa parantaakin akustiikan poistoa)
Sinällään ongelma, koska kaukomikityksessä tilan vaikutus on toki vähän isompi (älkää uskokokkaan että tilöa ei vaikuttaisi radikaalisti myös lähimikityksellä)
Jos edelliseen kysymykseen vastaus on "et saa" (kovasti epäilen että on), minkälaista mikkiä suosittelisitte kaveriksi tuolle, ja millä tavalla sijoittelu?
Noh... Jos kauemmaksi siirretty viiskasi ei kuullosta hyvältä (kuten epäilen), niin iso- (tai hätänä keski-) kokoisella kalvolla varustettu kondesaattorimikrofoni olisi todella optimaalinen tuohon soittimeen.
Sijoittelussa käyttäisin pohjaratkaisuna perinteistä ammattimiehen neuvoa, jos tahtoo mikittää soittimen luonnollisella saundilla:Sijoita mikrofoni vähintään instrumentin pituuden etäisyydelle intrumentista. Nyrkkisääntönä erittäin hyvä.
Sen suuntauksen saa selville vain kokeilemalla ensin korvalla (toinen korva tukittuna, avoin korva soitinta päin) Etäisesti tukimalla mistä löytyy hyvä saundi.. ja sitten mikrofoni siihen ja hineosäätöä mikrofonin läpi kuunneltuna. Siinä sunntauksessa kannattaa nimenomaan yrittää kuunnella missä balanssissa tahtoo noiden selittämiesi äänien soivan.
Auttoiko?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#3 kirjoitettu 23.11.2004 13:10
Haava kirjoitti:
Auttoiko?
Kiitos kyllä paljonkin erittäin upeaa kiitosta. tai jotain..
Taas uusi kääre pukinkonttiin...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu 02.12.2004 23:28
Njaah, me äänitettiin kahdella dynaamisella instrumenttimikrofonilla (tällöin ei ollut muunkaltaisia kapuloita saatavilla), toinen kalvon reunalle ja toinen vähän kauempana sen alapuolella. Niillä kahdella eri soundilla pääsi vielä loppumiksauksessa säätämään sävyn juuri sopivaksi ja kuulostipa kyseinen rumpu siellä muiden soittimien seassa vieläpä vähän djembeltä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
docey
308 viestiä
|
#5 kirjoitettu 03.12.2004 01:44
Keikalla djembe tykätään ottaa sekä etu- että takamikillä, eli mikitetään sekä kalvo edestä että rummun kaikukoppa (vai mikä helvetti sen nimi onkaan) takaa. En sitten tiedä miten studionauhoituksessa, itse olen noudattanut samaa linjaa eli parilla mikillä (mieluiten kondensaattori-) kun nauhoittaa niin hyvä tulee. Tolla takamikillä saa vielä hyvin (jos haluaa) sitä soundin alapäätä korostettua.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheVille
383 viestiä
|
#6 kirjoitettu 03.12.2004 02:15
Haha! Mikä widdu on Djembe? ja jos joku sanoo että lyömäsoitin niin tietää olevansa itse lyömäsoitin sen jälkeen. Anteeksi etukäteen sekava viesti mutta selityskin on valmiina: olin kunnon jazz- ja blues iltamissa ja tuli otettua muutama olut liikaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MCMLXXXVIII
|
#7 kirjoitettu 03.12.2004 04:14
Moondust kirjoitti:
Haha! Mikä widdu on Djembe? ja jos joku sanoo että lyömäsoitin niin tietää olevansa itse lyömäsoitin sen jälkeen. Anteeksi etukäteen sekava viesti mutta selityskin on valmiina: olin kunnon jazz- ja blues iltamissa ja tuli otettua muutama olut liikaa.
Se on sellane jännä lyömäsoitin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#8 kirjoitettu 03.12.2004 08:19
[img=http://mali-music.com/...]
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Caamos
|
#9 kirjoitettu 03.12.2004 08:21
Moondust kirjoitti:
Haha! Mikä widdu on Djembe? ja jos joku sanoo että lyömäsoitin niin tietää olevansa itse lyömäsoitin sen jälkeen. Anteeksi etukäteen sekava viesti mutta selityskin on valmiina: olin kunnon jazz- ja blues iltamissa ja tuli otettua muutama olut liikaa.
Ihailtavaa mikseri.net addiktiota...
Jätkä tulee baarista mikserin äärelle
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheVille
383 viestiä
|
#10 kirjoitettu 03.12.2004 08:32
Caamos kirjoitti:
Ihailtavaa mikseri.net addiktiota...
Jätkä tulee baarista mikserin äärelle
Itse asiassa se on mielestäni aika huolestuttavaa kun näin aamulla seuraa viestejäni.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#11 kirjoitettu 03.12.2004 09:48
docey kirjoitti:
En sitten tiedä miten studionauhoituksessa, itse olen noudattanut samaa linjaa eli parilla mikillä (mieluiten kondensaattori-) kun nauhoittaa niin hyvä tulee. Tolla takamikillä saa vielä hyvin (jos haluaa) sitä soundin alapäätä korostettua.
Jeps. Kahdella mikillä sitä voi nauhoittaa aivan hyvin. Saa säädettävämmän, mutta vähemmän luonnollisen lopputuloksen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|