Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Aika mielenkiintoinen juttu. Pitänee myöhemmin syventyä tarkemmin. Yllätävän hyvältä kuulosti tuo midillä tehty esimerkki verratuna oikeaan orkesteriin.
Speed Freek kirjoitti:
Aika mielenkiintoinen juttu. Pitänee myöhemmin syventyä tarkemmin. Yllätävän hyvältä kuulosti tuo midillä tehty esimerkki verratuna oikeaan orkesteriin.
Onhan se ihmeellistä kuinka maailma muuttuu... Hyvin usein tehdään nykyään jopa Hollywood tason tuotannoissa musiikit ilman oikeaa orkesteria (ihmettelen joskus kyllä miksi, kun ei se lyhyt sessio orkesterin kanssa paljoa mitään maksa).
Ihan vaan gigastudion (tms.) läpi sekvensserillä protoolsiin...
Jostain syystä olen pitkään kuvitellut että Hollywoodissa asiat hoidettaisi edes jollain tasolla perinteisin keinoin .. mutta näköjään ei. Hyvä artikkeli siinä mielestä että tuosta sai useammankin tuoreen idean.
Kyseisen nettilehden arkisto näyttäisi selailemisen arvoiselta paikalta.
Olipa suorastaan inspiroivaa tekstiä, varsinkin kun kiinnostus elokuvamusiikkiin ja orkestraatioihin on kasvanut tässä viime vuosien aikana. Kaikkia kivoja pikku kikkoja joita voi hyödyntää myös omissa biiseissä.
Tourette kirjoitti:
...Ja sitten pitää vielä osata lukea elokuvaa, mitä musiikkia se tarvitsee ja mihin kohtaan ja miksi.
Ei ihme ettei heitä synny kuin sieniä sateella.
Voisin myös kuvitella, että eräs suurimmista haasteista elokuvasäveltämisessä on se, että pitää pitää mielessä, että musiikin tulee palvella kuvaa, eikä toisinpäin. Vaikka kuvasta kumpuaisi tajunnanräjäyttävä inspiraatio, saattaa säveltäjä joutua luopumaan siitä, jos se – miten sen nyt sanoisi – ei palvele itse elokuvaa, vaan "syöksyy etualalle". Hyvistä ideoista on todella vastentahtoista luopua.
Tässä vain yksin pohdiskelen, että kaukakohan paljon tuo tapa säveltää tuota musikkia vaikuttaa siihen itse musiikkiin? Eli tuleehan sitä säveltäjä helposti suosineeksi ratkaisuja, jotka toimivat MIDI-tyyppisessä orkestraatiossa?
Enpä usko että se ainakaan nykyään vaikuttaa mitenkään. Nuo standardit koko orkesterin kattavissa soundikirjastoissa ovat aika korkeat. Esim vienna symphonic library sarjan soundeilla saa aikaan tosi aidon kuuloista jälkeä eli midi ei enää ole rajoittava tekijä visioiden toteuttamisessa.
Laadukas ei ole sama kuin monipuolinen. Eli olen 100% varma, että yhdestä viulusektiosta lähtee enemmän variaatioita kuin siitä vienna symphonic librarysta --> rajoittunut --> vaikuttaa sävellykseen?
Voihan toki olla että jos on ollut heikko orkesterisoundien valikoima niin tätä vakuutteluvaihetta varten säveltäjä on yrittänyt saada ne parhaat puolet esiin soundivalikoimasta eli kyllähän sen midin ja soundien rajoittuneisuuden takia voi joutua tekemään sävellyksellisiä kompromisseja mutta nimenomaan tätä vakuutteluvaihetta varten.
Uskotko todella siihen muusikon visioon tuossa määrin? Kyse ei ole minusta mistään kompromissista, vaan ihan huomaamattomasta asiasta, joka seuraa automaattisen vahingossa kun sitä orkestrointia koneelle tekee. En edes väitä, että se on puhtaasti pahaasia. Väitän, että sen vaikutusta ei kannata aliarvioida. Etenkään jos itse tuollaista työtä tekee.