Kirjoittaja
|
Miksaus/ masterointi kysymys
|
Akiskari
|
#1 kirjoitettu 05.09.2004 12:47
Tervehdys
Kuinka alhaalta on järkevää lähteä leikkaamaan bassoja masterointivaiheessa pois ilman että biisistä menee potku? Itse olen lähtenyt 40-50 hertsin tietämiltä. Onko tähän olemassa mitään yleispätevää sääntöä, riippuu tietysti musiikkityylistä. Jotenkin vain tuntuu, että tuo alle 40 hertsiä vain puurouttaa soundin. Kysyn tätä lähinnä siksi, koska nuo genelecin 1030 eivät toista ihan niin alas kuin haluaisin, niin se on aina vähän kysymysmerkki, että mitä sielä alarekisterissä tapahtuu.
tänx
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#2 kirjoitettu 05.09.2004 19:48
Ite teen useasti niin että; 30 hertsi kohdalla alan loivasti leikkaamaan, niin että se on 20 hertsin kohdalla nollassa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
sarana
|
#3 kirjoitettu 05.09.2004 20:15
Jos menee basso puuroksi niin kandee varmistaa, ettei ole enempää kuin yksi bassosoitin kerrallaan soittamassa alimpia taajuuksia.. Basari tai basso, mutta ei molempia samanaikaisesti. jossain 20 hertsin jälkeen kannattaa viimeistään tappaa kaikki sitä alemmat taajuudet viemästä turhaa energiaa. muista kanavista kannattaa myös leikata kaikki alinta soitinta ylemmät taajuudet, eli jos vaikka basari soi 60 hertsin kohdalla niin muista kanavista tappaa kaikki taajuudet jostain 80 hertsistä alaspäin, niin jää basarille tilaa soida yksinään eikä mee puuroksi
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#4 kirjoitettu 05.09.2004 20:36
sarana kirjoitti:
eli jos vaikka basari soi 60 hertsin kohdalla niin muista kanavista tappaa kaikki taajuudet jostain 80 hertsistä alaspäin, niin jää basarille tilaa soida yksinään eikä mee puuroksi
Mun mielestä taas ei kannata leikkaa taajuuksia noin radikaalisti. Tuolla tyylillä soittimistahan menee dynamiikka pilalle ja se tarvittava jämäkkyys katoaa. Tottakai sitä voi vähentää, mutta en kokonaan pois ottaisi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Akiskari
|
#5 kirjoitettu 05.09.2004 21:33
Luulisi niiden Genelecien toimivan vallan erinomaisesti jokaisessa rekisterissä, vähän outoa...
Kyllähän genelecit tunnetusti neutraalisti toistaa, mutta ilman subbaria ei alle 50hz:n mennä, joten sitä osastoa on aika hankala lähteä arpomaan.. Kuitenkin jos näitä geneleceillä (tai millä muulla near-field monitorilla tahansa) kuulumattomia taajuuksia jättää, niin se syö kuitenkin kaiuttimien tehoa aivan turhaan.
-A
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
justusk
|
#6 kirjoitettu 05.09.2004 23:58
Saranan kanssa pitkälti samalla linjalla. Perusmeiningissä kun on basso ja basari alimpina(joista vielä toinen alempi kuin toinen) niin muissa elementeissä ei alle sadan hertsin taajuuksia tarvitse lainkaan, ne vain sotkee.
Kokeilkaa! Laittakaa vaikka rummut, basso ja komppikitarat soimaan. Sitten lähdette nostamaan kitaroitten alapään leikkuria. Missä vaiheessa kitaroista häviää jotain oleellista? Sit kun tuntuu, että jotain hävis, niin sitten vähän takaisin.
Tää on mun tapa tehdä. Joku muu tekee toisin.
-J.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#7 kirjoitettu 06.09.2004 11:02
Es2 kirjoitti:
Ite teen useasti niin että; 30 hertsi kohdalla alan loivasti leikkaamaan, niin että se on 20 hertsin kohdalla nollassa.
No en kyllä pitäisi tuota kovin loivana filtterinä jos se 30Hz kohdalta alkaa laskemaan ja alle oktaavin sisällä putoaa pois täysin (tai edes melkein). Tosin tietysti eri asia on se, ettämistä sen katsot, että siellä 20Hz kohdalla ei sitten enää läpi pääse mitään.
Tourette kirjoitti:
Luulisi niiden Genelecien toimivan vallan erinomaisesti jokaisessa rekisterissä, vähän outoa...
Eikös geneleceissä ole yleensä ihan tarkoituksella leikattu kaikkein alimmat pois. Sillä saa lisää tehonkestoa elementeille ja voidaan muutenkin kikkailla (sopivasti piikittävällä ylipäästösuotimella voidaan suoristaa sitä toistumaan jäävän alapään vastetta). Geneleceissä se lasku sen alimman kunnolla toistuvan alapuolella taitaa olla vielä aika jyrkkä. 1030A:n toisto loppuu speksienkin mukaan alapäässä 55Hz:iin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#8 kirjoitettu 06.09.2004 13:16
justusk kirjoitti:
Perusmeiningissä kun on basso ja basari alimpina(joista vielä toinen alempi kuin toinen) niin muissa elementeissä ei alle sadan hertsin taajuuksia tarvitse lainkaan, ne vain sotkee.
-J.
Niin..No ittelläni on kyllä tuo basso ja basari lähes poikkeuksetta toistepäin. Eli siis, että basso on alempana kuin basari.
Elektrojänis kirjoitti:
Es2 kirjoitti:
Ite teen useasti niin että; 30 hertsi kohdalla alan loivasti leikkaamaan, niin että se on 20 hertsin kohdalla nollassa.
No en kyllä pitäisi tuota kovin loivana filtterinä jos se 30Hz kohdalta alkaa laskemaan ja alle oktaavin sisällä putoaa pois täysin (tai edes melkein). Tosin tietysti eri asia on se, ettämistä sen katsot, että siellä 20Hz kohdalla ei sitten enää läpi pääse mitään.
Kuuleminenhan on hieman hankalaa tuolla 20Hz:n alapuolella, joten olen järkeillyt sen niin, että siitä 20Hz alaspäin ei läpäise yhtään mitään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#9 kirjoitettu 06.09.2004 13:24
Elektrojänis kirjoitti:
Eikös geneleceissä ole yleensä ihan tarkoituksella leikattu kaikkein alimmat pois. Sillä saa lisää tehonkestoa elementeille ja voidaan muutenkin kikkailla (sopivasti piikittävällä ylipäästösuotimella voidaan suoristaa sitä toistumaan jäävän alapään vastetta).
Kyllä. Lisäksi kun elementiltä ei vaadita liikaa toistoa bassopäässä, niin se vähentää sitä, että tarvitsisi kikkailla muuten muilla äänialuillla ==> Parempi äänenlaatu.
Genelekillä on tajuttu se fysikaalinen fakta, että mitä isompi elementti, niin sitä matalammalle sen saa hyvin toistamaan. Tätä fysikaalista rajaa ei voi ylittää. Sen suhteen voi tehdä kompromisseja, mutta ne ovatkin sitten aina komproisseja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#10 kirjoitettu 07.09.2004 17:24
Es2 kirjoitti:
Kuuleminenhan on hieman hankalaa tuolla 20Hz:n alapuolella, joten olen järkeillyt sen niin, että siitä 20Hz alaspäin ei läpäise yhtään mitään.
Muuten ihan hyvin järkeilty, mutta jyrkillä filttereillä on lähes aina sitten kaikenlaisia lieveilmiöitä. Jos tulos on korvaasi sopiva niin anti mennä vaan. Varsinkin koko masteria filtteröitäessä käyttäisin itse mieluusti hieman loivempaa filtteriä, esim. 6dB/oktaavi tai ehkä 12dB/oktaavi. Jos tuosta jyrkemmäksi tuntuisi olevan tarvetta mennä niin siirtyisin takaisin miksausvaiheeseen ja yrittäisin korjata asian siellä ja alottaisin sitten masteroinnin uudelleen.
Toisaalta mun masterointi koostuu usein ei mistään muutenkin. Masterointi kun on sen verran haastava laji että keskityn mieluummin miksaukseen (ja joskus jopa itse biisiin ).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Celesteel
|
#11 kirjoitettu 19.09.2004 21:48
Minähän en tiedä mistään mitään mutta tämän tiedän: Jos ajatellaanradio soittoa tai heppoisen klubin yleistä limitointia niin saat kyllä leikata aivan rauhas 40 alaspäin. ei ne kuitenkaa kuulu ollenkaan.
mut jos puhutaan vähän paremmista koti/kautta klubivehkeistä niin se 30 kannattaa rhdottomasti säilyttää. siitä tulee se jyrinä ja tärinä mitä tanssiva kroppa tarvii.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Infratuna
723 viestiä
|
#12 kirjoitettu 25.09.2004 04:20
OOOOFFTOPIC:
Aika jännän näkökulman sain Genelec:keihin tossa eilen illalla. Yks musiikki työkseen tekevä, työpaikalleen useita Geneleckeijä tilannut ja niitä ennen käyttänyt heppu haukku kyseiset kaiutinmerkin aivan lyttyyn. Mielipide kysymyksiähän nää on mut onks tällänen genelec dissaus yleistä ns. "paremmissa piireissä" ??? Mul on ollu aina semmonen kuva et Genelec rokkaa musaa tehtäessä.
Kiitos muuten hyvistä "vinkeistä". Mukava piristys muuten tää thread tähän Mikserin yleiseen tasoon täällä foorumissa. Pitäis lukee enempi tälläsii jubailui.
Tsuba jub, hyvät yöt!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#13 kirjoitettu 25.09.2004 13:15
U kirjoitti:
konemusassa varsinkin yläpäätä kuunneltaessa Genelecit tahtovat olla jopa liian tarkkoja, eivät tarjoa totuudenmukaista kuvaa
Monitorit eivät tarjoa missään musiikissa totuudenmukaista kuvaa. kuinkahan ihmiset ymmärtäisivät tämän?
Monitorit ovat liian tarkkoja, muun äänenlaadun kustannuksella. Niillä on hyvä tutkiä mitä kaikkea sioltä musiikista oikein löytyy, sillä aina jostain löytyy sellaiset kaiuttimet, jotka korostavat juuri niitä erikoisuuksia joissa saattaa olla niitä virheitä. Eli monitoreilla on hyvä havaita erilaisia mokia siitä änitteestä.
Yleisvaltaiseen äänen fiiliksen ja tunnelman kuunteluun ne eivät kuintenkaan ole optimaaliset. Siksi studiotkin ovat täynnä hyvätasoisia Hi-fi laitteistoja, joilla musiikkia kannattaa myös kuunnella sekä miksaus, että masterointi vaiheessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu 25.09.2004 13:17
ione kirjoitti:
1. Kuinka monta dB:tä tuo 32 bittiä käytännössä on?
Niin monta, että aika vähän yleensä kiinnostaa käytännössä.
2. Kannattaako jo miksausvaiheessa (kyseessä jumppa/poppis/rokki ym. lytätty musiikki)
a) vetää tasot n. 0 desibeliin käyttän samalla masterlimitteriä ja masteroinnissa maksimoida/lytätä se lopullisesti
vai
b) miksata biisi niin, että tasot heiluvat n. -8 ja -2 dB:n välillä ja suorittaa rankka lyttäys/maksimointi vasta masterointivaiheessa?
Ihan kumpi sinulle käytännössä paremmin sopii. Äänenlaadullisesti sillä ei ole mitään merkitystä, jos kerran miksaat 32-bittiseksi.
Haava korjasi quoten 10:41 27.09.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
HMB
|
#15 kirjoitettu 25.09.2004 17:45
ione kirjoitti:
1. Kuinka monta dB:tä tuo 32 bittiä käytännössä on?
Käsittääkseni 16 bittiä per näyte tarkoittaa noin 90dB:n dynamiikkaa joten olisiko se sitten jotain 180dB?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Infratuna
723 viestiä
|
#16 kirjoitettu 26.09.2004 15:24
U kirjoitti:
Ihan vain nopeesti heittäen: konemusassa varsinkin yläpäätä kuunneltaessa Genelecit tahtovat olla jopa liian tarkkoja, eivät tarjoa totuudenmukaista kuvaa, puurouttavat, vaikeaa miksata. Esim. JBL:n LSR- sarja tarjoaa paljon paremman saundin erityisesti konepiireihin ja varsinkin kun puhutaan 10000+Hz. Jep, rok rok rok- piireissä Genelecit rokkaavat paremmin kuin konemusassa.
Jep, kyseinen Herra vaihtoikin Geneleckit JBL:n passiivi laatikkoihin, ei ollu kuitenkaan mitkään 200 egen hyllykajarit
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#17 kirjoitettu 26.09.2004 18:42
ione kirjoitti:
1. Kuinka monta dB:tä tuo 32 bittiä käytännössä on?
HMB kirjoitti:
Käsittääkseni 16 bittiä per näyte tarkoittaa noin 90dB:n dynamiikkaa joten olisiko se sitten jotain 180dB?
Noin olisi jos kysymyksessä olisi 32 bittinen lineaarinen PCM. 32 bittisellä tosin yleensä tarkoitetaan ainakin audiosignaaleissa 32 bittisiä liukulukuja (eli Floatting point) jolloin sitä ei voi noin yksinkertaisesti laskea... Muistaakseni se oli kuitenkin jotain yli tuhat dB (oisko ollu pikkasen päälle 1300dB). Tuossa tosin kvantisointikohina (tai mikättimet häiriöt nyt sitten ovatkaan) muuttuu signaalin voimakkuuden mukaan, mutta useimmissa tapauksissa sillä ei ole juurikaan merkitystä (minun ymmärtääkseni ne jää kuitenkin n. 24 bittisen dynamiikan eli 144dB verran alle itse signaalin tason).
8, 12, 16 ja 24 bittisillä signaaleilla tosiaan tarkoitetaan lähes aina tuota lineaarista PCM:ää jolloin tuo 6dB per bitti pitää paikkansa.
Niin nämä on tietenkin teoreettisia maksimeja. Varsinkin DA- ja AD-muuntimet ei yleensä pääse noihin maksimeihin. Eihän ne muuntimet siihen renderöityyn tiedostoon vaikuta tosin, paitsi analogisista näytteistä äänitettyjen äänien osalta jne... blaablaa blaablaa...
ione kirjoitti:
Kiitos, tuosta juuri olin hieman epävarma. Työnkulku on minulla yleensä 48kHz 32bit miksaus -> 48kHz 32bit masterointi -> exporttaus, resamplaus & ditheröinti 44.1kHz/16bit-muotoon.
jeps... hyvä pitää 32 bittisenä ihan loppuun asti ja muuttaa sitten vasta 16 bittiseksi. Sen sijaan jos loppuformaatti on 44,1kHz niin voi olla järkevämpää aloittaa suoraan 44,1kHz:llä kuin 48kHz:llä. Ero kaistassa ei ole kuitenkaan niin suuri ja aloittamalla 44,1kHz:stä jäisi loppuvaiheessa yksi aika hankala resamplaus pois (44100 ja 48000 kun ei osu oikeen mitenkään kivoihin kokonaislukusuhteisiin). Jos tahtoo oikeen hifistellä niin voisi aloittaa 88,2kHz:stä.
Tämä tietenkin olettaen, että äänitykseen ja monitorointiin käytettävä äänikortti toimii kunnolla 44,1kHz:llä. Kaikki ei toimi. Varsinkin joissain Creativen korteissa on DA- ja ilmeisesti AD-muuntimetkin kiinteästi lukittuna 48kHz:lle ja muut näytteenottotaajuudet tuotetaan kortin omalla resamplauksella joka ei ole kovin hyvä. Tällöin 48kHz:n käyttö puoltaa paikkaansa kun useiden softien resamplausalgoritmit on nykyisin kuitenkin ihan hyvää tasoa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#18 kirjoitettu 27.09.2004 10:47
Elektrojänis kirjoitti:
Niin nämä on tietenkin teoreettisia maksimeja. Varsinkin DA- ja AD-muuntimet ei yleensä pääse noihin maksimeihin.
Totta. Aidosti 16 bittiset ad ja da muuntimet ovat oikeasti harvassa. Mutta tässähän oli kysymys digitaalisesta käsittelystä, joten se 32 bittiä on todellakin tarpeeksi.
ione kirjoitti:
Sen sijaan jos loppuformaatti on 44,1kHz niin voi olla järkevämpää aloittaa suoraan 44,1kHz:llä kuin 48kHz:llä.
Kyllä. Tällä on itseasiassa yllättävänkin kuultavia vaikutuksia lopputulokseen paljolti riippuen käytetystä algorutmeistä. Ei silti. Erittäin pientä näpertelyä äänenlaadun parissa vaikka tuon usein hyvillä laitteistoilla erottaakin ABX testissä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#19 kirjoitettu 27.09.2004 10:58
Haava kirjoitti:
Totta. Aidosti 16 bittiset ad ja da muuntimet ovat oikeasti harvassa. Mutta tässähän oli kysymys digitaalisesta käsittelystä, joten se 32 bittiä on todellakin tarpeeksi.
Niin ja mitä nyt sitten tarkoitetaan aidolla. Voihan ne bitit siellä olla, mutta eriasia mitä niillä tekee jos hukkuu kohinaan...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#20 kirjoitettu 27.09.2004 11:01
Elektrojänis kirjoitti:
Voihan ne bitit siellä olla, mutta eriasia mitä niillä tekee jos hukkuu kohinaan...
Aidolla tarkotetaan sitä, että ne 16 bittiä eivät huku kohinaan... siis siellä muuntimessa. Mitä tapahtuu kohinalle ennen ja jälkeen sitä muunninta, ei tietysti sitä muuntmen tekijää kiinnosta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|