Redfox
|
#21 kirjoitettu 30.11.2004 19:09
Tää on mun tekemä arvostelu löytyy myös osoitteesta www.arvostelut.net
Urbaanilegenda – Rivien välistä
Tätä on odotettu kolme vuotta, välimerkki antoi jo esimakua UL:n mahtavuudesta, mutta viimeistään Rivien välistä antaa oikeuden siihen käsitykseen, että UL on suomen kovin räppibändi.
1. Luku on levyn intro, taustasta saa heti sen tunnelman, että nyt on odotettavissa jotain todella kovaa. Kasanova räbäyttääkin lainin kolmesta kirjoitustavasta, jotka tukevat toisiaan täydellisesti. Levyn toinen rauta syntymisen sävelet alkaa melko piinavalla biitillä johon Joniveli räbäyttää neljä lainia, mutta sen jälkeen alkaa sellainen mystinen setitys, että oksat pois: ”kun legenda synty kansa käänsi päätä/vaikkei saanutkaan sisältöö, tyylii eikä ääntä/mut ne kuuli sen et se tulee täältä/missä pumpataan lämpöä ja sulatetaan jäätä/” viitaten kotipaikkaansa Jyväskylään, myös konekiväärimäisen flown omaava Aikapommi loistaa kappaleessa. Kolmas biisi on levyn nimikkoraita, biitti toimii ja Aikapommin setit toimivat mainiosta. Kappaleeseen on saatu omaperäisyyttä 24 lainin säkeistöillä. ”päästä irti” on levyn ensimmäinen single-biisi, joka luultavasti onnistui karsimaan ostajajoukosta myös vakiintuneita UL faneja, kappale on ehkä liian pätkivä, koska se etenee neljän lainin muodostelmissa, mutta kertosäkeen taustalla laulava näisääni toimii kyllä varsin mainiosti, biitti taas saa kappaleen tuntumaan liian leijuvalta ja ylimieliseltä. Levyn iskulinjapuolta edustaa viides kappale ”triangelihyökkäys”, jossa on sinänsä varsin toimiva klubi-biitti, sekä hauskat pelimies läpät, mutta ei sovi kyllä oikein levyn yleiseen mystiseen linjaan. Kuudes kappale ”luostari” palauttelee kuulijaa triangelihyökkäyksen aiheuttamasta järkytyksestä ja onkin varsin toimiva kappale, joka toimii jo ideansa puolesta mainiosti. Pojat ovat olevinaan luostarissa jossa opetellaan räppäämisen ja kirjoittamisen jaloja taitoja, Aikapommi on kappaleessa melko vaisu, mutta Joni ja Kasanova toimivat loistavasti. ”TuliVesiMaa” on levyn parhaita kappaleita ja osoittaa poikien eroavaisuudet kirjoittajina, mutta myös persoonina Kasanova on tuli, Aikapommi vesi ja Joniveli maa, kertosäe on melko kauhea, mutta toimii kappaleen pelkistetyssä hengessä. Kahdeksas biisi ”totinen paikka” on ehkä ymmärrettävissä hieman naisia solvaavaksi kappaleeksi, mutta ehkä pojilla on syynsä, biitti on kylläkin melko karmea, kappale kuulostaa muutenkin aika lailla täyteraidalta.
”käärmeet” on melko metaforapitoinen ja vertauskuvallinen kappale, joka kertoo tulkintani mukaan ihmisten kaksinaamaisuudesta ja pahuudesta, biitti ja räpit ovat mainiot, mutta olen kerinnyt jo tylsistyä kappaleeseen, koska se on ollut kuultavissa UL:n nettisivuilla jo kaksi kuukautta. ”reppaa niinku mä” on joka levyn pakollinen piilodisautteluraita ja toimiikin kyseisessä tarkoituksessaan varsin makeasti. Osansa saavat niin YOR123 ja RF, sekä toinen iso räppiposse Rähinä Records, kulunutta, mutta kuitenkin niin pakollista. Levyn toinen single-biisi ”polttaapolttaa” on lyriikoiltaan melko tyhjänpäiväinen, mutta biitti onnistuu luomaan mukavan leijuvan fiiliksen, kertosäe alkaa kyllästyttämään jo ekalla kuuntelukerralla…Noh läpät o n silti todella maukkaita. ”Solvaamisen jalotaito” on kyseessä kun pojat avaavat sanaiset arkkunsa solvauksen muodossa. Aikapommi ja Joniveli ovat mitä ilmeisemmin tämän aihealueen taitureita, harmi vain, että kertosäe on taas kerran melko tyhjänpäiväinen. Suomen toinen rap-lupaus Toinen Kanava astuu kehiin biisissä ”suomalainen unelma”, biitin vahva basso sopii biisin mahtipontiseen olemukseen helvetin hyvin, tässä kappaleessa shown varastaa toisen kanavan toinen MC Jaise. Jyväskylän undergroundista ponnistava VilleVille loistaa kappaleessa ”missä rakkaus”, Villellä on omaperäinen tapa riimitellä, koska hän jatkaa lainejaan ainaa seuraavalle riville, mikä mahdollistaa vahvan sanoman. Taustan viulut toimivat hyvin biisin ankaran olemuksen kanssa. 15. raita ”taulu” on levyn parhaimpia kappaleita, idea on varsin mielenkiintoinen sillä pojat räppäävät kukin tutkiskellen taulua, metaforittain totta kai. Kertosäkeessä laulaa Laura Malmberg yhtyeestä Elisabeth Underground, neidon ääni sopii hyvin biitin kanssa. Levyn päättää ”toivoo on”, joka on ehdottomasti levyn paras kappale, ensin Kasanova kiskaisee säkeistön kiireistään ja suomen kansan tarmosta tarinoiden. Joniveli taas pohdiskelee sitä kuinka luoja teki maailmasta melko vaikean paikan elää. Aikapommi räjäyttää pankin todella henkilökohtaisella verseellä, joka kertoo hänen verisyöpään sairastumisestaan ja kivusta. Kappaleen lopussa on sellainen minuutin pituinen loppufiilistely, joka takaa niin rauhallisen fiiliksen, että purkillinen masennuslääkkeitäkään ei tee samaa. Biisin biitti on herkän kuuloinen ja rauhallinen, sekä kertosäe onnistuu kiteyttämään biisin sisällön mainiosti…Kiitos UL!
Kokonaisuutena levy on siis varsin toimiva paketti, jonka lyriikat eivät aukea muutamalla kuuntelukerralla, legenda jo syntyessään ja yksi merkittävimmistä suomirap albumeista Ruudolffin uuden platan ohella.
01. 1. Luku 2:00
02. Syntymisen sävelet 3:37
03. Rivien välistä 3:23
04. Päästä irti 4:15
05. Triangelihyökkäys 3:01
06. Luostari 3:29
07. Tulivesimaa 3:38
08. Totinen paikka 3:48
09. Käärmeet 3:56
10. Reppaa niinku mä 4:13
11. Polttaa polttaa 4:14
12. Solvaamisen jalo taito 3:26
13. Suomalainen unelma (feat Toinen Kanava) 5:34
14. Missä rakkaus? (feat VilleVille) 4:47
15. Taulu (feat Laura Malmberg) 4:40
16. Toivoo on 4:45
www.2flyent.com
Peace!
-Redfox
|