Kirjoittaja
|
Tunnelmamusiikki - mielipiteitä säveltämisestä, melodioiden keksimisestä ja vaikutteista
|
Kuusniemi
294 viestiä
|
#41 kirjoitettu 23.12.2003 15:01
Tourette kirjoitti:
siis tarkoitan tätä kommenttiasi: "Pitäydyttekö aina samassa (kuten John Williams) vaiko luotteko itsellenne tarkan soitinkokoonpanon?"
John Williamsilla ei ole aina sama kokoonpano. se ei ole mun mielipide vaan se on fakta. esim Catch Me If You Can leffassa on 60-luvun jazzorkesteri suurimmilta osin,Katuvarpusissa on syntikoita ja Williamsin varhaistuotanto on täynnä mitä omituisimpia kokoonpanoja. tarkoitatko ettei John Williams luo itselleen tarkkaa soitinkokoonpanoa?
"Pitäydyttekö aina samassa (kuten John Williams) vaiko luotteko itsellenne tarkan soitinkokoonpanon?"
Pitäydyn siinä mitä sanon. Se mitä olen itse John Williamsilta kuullut on aina kuulostanut samalta, vaikkakin se on ollut hyvää tavaraa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kuusniemi
294 viestiä
|
#42 kirjoitettu 23.12.2003 15:05
Tourette kirjoitti:
ninomusics kirjoitti:
Tourette kirjoitti:
siis tarkoitan tätä kommenttiasi: "Pitäydyttekö aina samassa (kuten John Williams) vaiko luotteko itsellenne tarkan soitinkokoonpanon?"
John Williamsilla ei ole aina sama kokoonpano. se ei ole mun mielipide vaan se on fakta. esim Catch Me If You Can leffassa on 60-luvun jazzorkesteri suurimmilta osin,Katuvarpusissa on syntikoita ja Williamsin varhaistuotanto on täynnä mitä omituisimpia kokoonpanoja. tarkoitatko ettei John Williams luo itselleen tarkkaa soitinkokoonpanoa?
"Pitäydyttekö aina samassa (kuten John Williams) vaiko luotteko itsellenne tarkan soitinkokoonpanon?"
Pitäydyn siinä mitä sanon. Se mitä olen itse John Williamsilta kuullut on aina kuulostanut samalta, vaikkakin se on ollut hyvää tavaraa.
kuulostaako sinun korvaasi samalta Jurassic Parkin ja Catch Me If You Canin musiikki vaikka siinä on eri soitinkokoonpano? (en halua ymmärtää väärin)
Lyhyesti ja ytimekkäästi, kyllä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kuusniemi
294 viestiä
|
#43 kirjoitettu 23.12.2003 15:21
Tourette kirjoitti:
no, eipä siinä...
kyllä minusta jazz ja klassinen sinfoniaorkesterimusiikki kuulostaa erilaiselta.
oletko tosiaan sitä mieltä että John Williams pitäytyy aina samassa soitinkokoonpanossa joka leffassa? vaikka voin aukottomasti todistaa että asia ei ole niin? minua vaivaa...
No sitten vaivaa. Minun korvaani John Williamsin scoret kuulostavat samalta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kuusniemi
294 viestiä
|
#44 kirjoitettu 23.12.2003 15:25
et vastannut kysymykseeni: pitäytyykö John Williams aina samassa soitinkokoonpanossa?
Mielestäni hänellä on samanlainen kokoonpano käytössään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kuusniemi
294 viestiä
|
#45 kirjoitettu 23.12.2003 15:53
Onko sinusta jazz-kokoonpano sama asia kuin sinfoniaorkesteri?
Jos kysyt onko tavallinen jazz-kokoonpano sama kuin sinfoniaorkesteri niin eivät ole, mutta jos kysyt onko John Williamsin käyttämät jazz-kokoonpano sama kuin sinfoniaorkesteri sanon että hyvin pitkälle kyllä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kuusniemi
294 viestiä
|
#46 kirjoitettu 23.12.2003 16:07
Tourette kirjoitti:
5-henkinen jazz-kokoonpano John Williamsin tai kenen tahansa muun käyttämänä on taas mielestäni eri asia kuin sinfoniaorkesteri.
John williams on käyttänyt monissa elokuvissa pieniä (4-15-henkisiä) jazzkokoonpanoja.
No sitten on. Pysyn silti siinä mitä olen sanonut. Mielestäni John Williams kuulostaa aina samalta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T. H. Rimpinen
|
#47 kirjoitettu 23.12.2003 16:12
Helsingin kaupunginorkesteri soitti kesällä Williamsin monta biisiä (ja myös muiden säveltäjien tuotantoa). Uskomattoman samanlaiselta ne kuulostivat kuin alkuperäisetkin -- kaikki yhdellä kokoonpanolla. Varmastikin Williams on muunnellut kokoonpanoaan uransa aikana, mutta kysymys kuuluukin, onko sillä juurikaan merkitysta. Erkanenpa siis kokoonpanoa koskevasta pilkunviilauksesta ja ilmaisen sen sijaan mielipiteeni kyseisen säveltäjän monipuolisuudesta sellaisenaan.
Lainataanpa HS:n elokuva-arvostelussa mainittua seikkaa Catch Me If You Can- leffan scoresta. Tuon elokuva-arvostelijan mukaan Williams yllätti tuossa positiivisesti, sillä hän teki VAIHTEEKSI jotain ERILAISTA. Tuo yksi tapaus ei silti mielestäni riitä esimerkiksi tuon säveltäjän monipuolisuudesta - varsinkaan, kun miehen tuotannosta en kirveelläkään löydä muuten niin suurta vaihtelua.
Oma mielipiteeni on kyseisen elokuvan scoresta on: se oli suht tyypillistä Williamsia, vaikkakin puettuna jazzin mustaan kaapuun. Plussa toki se, että Williamsille tyypillinen siirappimaisuus puuttui. Mutta siihen se sitten jäikin.
Ja tähän loppuun vetoomus: Williams on edelleen nero. Mutta kaipaavat ne korvatkin vaihtelua.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kuusniemi
294 viestiä
|
#48 kirjoitettu 23.12.2003 16:18
West Stage kirjoitti:
Helsingin kaupunginorkesteri soitti kesällä Williamsin monta biisiä (ja myös muiden säveltäjien tuotantoa). Uskomattoman samanlaiselta ne kuulostivat kuin alkuperäisetkin -- kaikki yhdellä kokoonpanolla. Varmastikin Williams on muunnellut kokoonpanoaan uransa aikana, mutta kysymys kuuluukin, onko sillä juurikaan merkitysta. Erkanenpa siis kokoonpanoa koskevasta pilkunviilauksesta ja ilmaisen sen sijaan mielipiteeni kyseisen säveltäjän monipuolisuudesta sellaisenaan.
Lainataanpa HS:n elokuva-arvostelussa mainittua seikkaa Catch Me If You Can- leffan scoresta. Tuon elokuva-arvostelijan mukaan Williams yllätti tuossa positiivisesti, sillä hän teki VAIHTEEKSI jotain ERILAISTA. Tuo yksi tapaus ei silti mielestäni riitä esimerkiksi tuon säveltäjän monipuolisuudesta - varsinkaan, kun miehen tuotannosta en kirveelläkään löydä muuten niin suurta vaihtelua.
Oma mielipiteeni on kyseisen elokuvan scoresta on: se oli suht tyypillistä Williamsia, vaikkakin puettuna jazzin mustaan kaapuun. Plussa toki se, että Williamsille tyypillinen siirappimaisuus puuttui. Mutta siihen se sitten jäikin.
Ja tähän loppuun vetoomus: Williams on edelleen nero. Mutta kaipaavat ne korvatkin vaihtelua.
Tästä herääkin mielenkiintoinen kysymys: mikä lopulta onkaan tärkeämpää musiikin tekemisessä, se miten se tehdään vai se miltä se kuulostaa...?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T. H. Rimpinen
|
#49 kirjoitettu 23.12.2003 16:29
Pitää toki sanoa, että ilmeisesti varsin korkeatasoisena ammattilaisena Tourette varmastikin kuulee vivahde-eroja paremmin kuin moni muu, ja siksi hänen mielipiteensä Williamsin monimuotoisuudesta saattavat olla täyttä totta. Ovathan klassisen musiikin opiskelijat varsin tarkkakorvaisia, heidän kanssaan olen työskennellyt itsekin. Mutta suurimmalla osalla ihmisistä tuota kykyä tuskin on.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#50 kirjoitettu 26.12.2003 02:00
ninomusics kirjoitti:
Tästä herääkin mielenkiintoinen kysymys: mikä lopulta onkaan tärkeämpää musiikin tekemisessä, se miten se tehdään vai se miltä se kuulostaa...?
Miltä se kuullostaa, johon se miten se tehdään väistämättä vaikuttaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
T. H. Rimpinen
|
#51 kirjoitettu 26.12.2003 14:45
Samaa mieltä on minunkin tässä asiassa oltava Haavan ja Touretten kanssa. Hienovaraisilla ja taitavilla keinoilla saadaan aikaan vaikutelmia, joita kuulija ei välttämättä edes tiedosta, mutta siitä kappaleesta löytyy "se jokin".
Ajatellaan asiaa vaikka pelkästään äänien tasolla. Jokainen miksaajakin tietää, että on silkkaa matematiikkaa, mitkä äänen taajuudet vaikuttavat ihmiseen milläkin tavalla, vaikkakaan en itse tiedä tuosta tämän enempää, koska en ole miksaaja. Mutta maalaisjärjellä jopa minä tajuan sen.
Ei pidä kuitenkaan unohtaa, kenelle musiikkiansa tekee. Noita yllämainittuja keinoja on käytettävä oikealla tavalla, jotta tuo vaikutus syntyy kuulijaan, oli hän itse muusikko / säveltäjä tai ei. Jos mietimme ilmiselvää esimerkkiä -- Mozartia ja Beethovenia -- niin voinemme väittää, että he olivat tässä mestareita. Vaikka heidän tekniikoitaan ei ns. tavallinen pulliainen tiedostakaan, he ovat silti saaneet kuulijoissaan aikaan varsin miellyttäviä tuntemuksia. En kuitenkaan usko, että kenelläkään on varaa sanoa kuulijalle, ettei hän kuuntele Mozartia oikealla tavalla, jos moni kikka ja tekniikka jääkin kuulijalta tiedostamatta, tai jos sillä ei ole kuulijaan minkäänlaista vaikutusta.
Itse edustan sitä "koulukuntaa", jonka mielestä musiikin tulee herättää kuulijassaan tuntemuksia ja väristyksiä, olivat ne sitten yksinäisiä kyyneliä poskella, hymyä kasvoilla tai raikuvaa naurua. Mikäli saan edes yhden ihmisen reagoimaan biisiini noin, tehtäväni on suoritettu tuon kappaleen osalta ainiaaksi.
Musiikin kuuluu mielestäni olla vapaata. Säveltäköön kukin omalla tavallaan.
Ah, missä on Urge kun me hänen näkemystään kaipaamme?
West Stage muokkasi viestiä 14:47 26.12.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheBlindOne
|
#52 kirjoitettu 22.06.2004 16:33
...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheBlindOne
|
#53 kirjoitettu 22.06.2004 16:34
Mistä hommaatte noita sampleja biiseihinne? Laittakaas joku linkki mistä sais elokuva musiikkiin tarkoitettuja sampleja...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T. H. Rimpinen
|
#54 kirjoitettu 22.06.2004 17:20
Monessa threadissa on tietääkseni myös mainittu plugin nimeltään Edirol Orchestral. Siitä saa suht laadukkaita simfoniasaundeja ulos. Suosittelen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheBlindOne
|
#55 kirjoitettu 22.06.2004 17:39
Olisko mitään sivua mistä sais edes jotain kohtalaisia sampleja ihan ilmaseksi
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T. H. Rimpinen
|
#56 kirjoitettu 22.06.2004 18:30
Tourette kirjoitti:
Itse ole lopen kyllästynyt hirveänkuuloisiin orkesterisampleihin ja odotan aikaa jolloin kaikki soundtrack-ihmiset saavat käyttöönsä Gigastudion ja siihen laatusamplet.
Tuohan olisi kiinnostavaa todeta. Osaatko sanoa, missä hintalukemissa liikutaan? Tai pääsiskö sitä vaikka demoamaan jossain? Eihän sitä tiedä, vaikka joku päivä olisi siihen varaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
amppi
|
#57 kirjoitettu 22.06.2004 18:36
Nitro D kirjoitti:
Tourette kirjoitti:
Itse ole lopen kyllästynyt hirveänkuuloisiin orkesterisampleihin ja odotan aikaa jolloin kaikki soundtrack-ihmiset saavat käyttöönsä Gigastudion ja siihen laatusamplet.
Tuohan olisi kiinnostavaa todeta. Osaatko sanoa, missä hintalukemissa liikutaan? Tai pääsiskö sitä vaikka demoamaan jossain? Eihän sitä tiedä, vaikka joku päivä olisi siihen varaa.
Jos haluaa realistisen kuuloisia perus orkesterisampleja järkevään hintaan niin kannattaa tutustua EWQL Symphonic Orchestra Silver Editioniin.
http://www.soundsonlin...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#58 kirjoitettu 22.06.2004 19:25
Tourette kirjoitti:
Tottakai ymmärrän ettei juuri kellään ole varaa niihin, koska ne maksavat aivan älyttömästi
Suhteellista... Hyvän syntikan hinnalla lähtevät.... Kyllä se maksaa kun samplataan jotakin oikeasti hyvin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheBlindOne
|
#59 kirjoitettu 22.06.2004 20:00
Nitro D kirjoitti:
Monessa threadissa on tietääkseni myös mainittu plugin nimeltään Edirol Orchestral. Siitä saa suht laadukkaita simfoniasaundeja ulos. Suosittelen.
Millä tuo plugi toimii? Tartteeko jonkun ohjelman siihen sen lisäksi?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
(Aleksi Niemi)
|
#60 kirjoitettu 23.06.2004 15:22
Miten sävellän? Istun joko pianon ääreen ja rupean tekemään variaatioita jazzahtavilla soinnuilla tai kehitän jotakin kuulemaani melodiapätkää. Aluksi lähes poikkeuksetta syntyy melodia, sitten sanat: 25:stä kappaleestani olen tehnyt 24 tällä tavoin. Mielestäni säveltämistä ei voi oppia - joillakin vaan on lahjoja, toisilla taas ei. Itse olen kai ruvennut kulemaan ääniä päässäni jättämällä usein radion soimaan taustalle. Jossain vaiheessa tajusin pitäväni suuresti tunnelmallisista kappaleista, ja halusin jonain päivänä itsekin säveltää yhtä herkän biisin kuin esimerkiksi Hold Me Now tai From Sarah With Love. Kun olen saanut tehtyä sellaisen, olen suorittanut elämäntehtäväni.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
(Aleksi Niemi)
|
#61 kirjoitettu 23.06.2004 15:28
Viinikan Vivalti kirjoitti:
Mistä tietää, että keksimääsi teemaa ei ole kukaan aikaisemmin käyttänyt/löytänyt? En mä vain tiedä
Olen itsekin miettinyt sitä usein: historian aikana on kuitenkin tehty miljoonia kappaleita - mistä tietää, ettei vastaavaa ole tehty aijemminkin tai että jokin biisi on jäänyt alitajuntaasi, ja nyt pidät sitä omanasi. Täytyy vain luottaa omaan luovuuteensa, ja miettiä tarkkaan, missä on kuullut tuon melodiakulun, jos yhtään epäilee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
(Aleksi Niemi)
|
#62 kirjoitettu 23.06.2004 15:33
Katsokaa muuten joskus Neloselta tulevia ranskalaisia eroottisia elokuvia. Ne voivat toki olla joidenkin mielestä vulgäärejä, mutta katsokaa niitä ihan musiikin näkökulmasta. Minä en ole ainakaan koskaan kuullut yhtä hyvin elokuvan tunnelmaan sopivia kappaleita kuin niissä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T. H. Rimpinen
|
#63 kirjoitettu 23.06.2004 19:53
(Aleksi Niemi) kirjoitti:
Katsokaa muuten joskus Neloselta tulevia ranskalaisia eroottisia elokuvia. Ne voivat toki olla joidenkin mielestä vulgäärejä, mutta katsokaa niitä ihan musiikin näkökulmasta. Minä en ole ainakaan koskaan kuullut yhtä hyvin elokuvan tunnelmaan sopivia kappaleita kuin niissä.
Tuo on muuten totta
Ja nyt kun tarkemmin ajattelen, olen tainnut itsekin syyllistyä samanlaisen musiikin säveltämiseen samantyyppiseen kohtaukseen, kun noissa kyseisissä elokuvissa on... mielenkiintoista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Caca
727 viestiä
|
#64 kirjoitettu 28.04.2005 21:06
Aika onnistunut kokonaisuus:
Sydänten Särkijät - Kuolla Pellossa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
joonalaamanen
|
#65 kirjoitettu 30.04.2005 00:21
Vähän aikaa sitten ostin ampin aikaisemmin mainitseman EWQL Symphonic Orchestra Silver Editionin, ja täytyy sanoa, että en ole yhtään katunut ostosta.
Garritan Personal Orchestran demoja kuunnellessa mielestäni EWQL:n sinfoniaorkesteripaketit on paljon enemmän leffamusiikkia varten, tosin GPO saattaa soveltua paremmin klassisen musiikin säveltämiseen (ainakin mitä itse olen kuullut). Itse vielä olen vasta hyvin alkuvaiheessa EWQLSOSE:n kanssa, mutta on todella helppo- ja mukavakäyttöinen. Vähäsen saattaa ehkä olla suppea valikoima joidenkin käyttäjien mielestä, mutta itselleni ainakin (toistaiseksi) tämä riittää vallan mainiosti. Ja voihan tuon sitten siihen Goldiin päivitellä, jos on tarvetta.
Sitten, toinen todellakin rahan arvoinen paketti ostaa olisi EWQL:n Stormdrum (377€ Thomannilla):
http://www.soundsonlin...
Kuunnelkaapa noita sivuilla olevia demoja. Ne on tehty hyvin pitkälti EWQL-sinfoniaorkestereilla ja muilla EastWestin laatutuotteilla. Stormdrum sisältää todella Hans Zimmermäisiä taustarumpuja, ja niitä on sekä kittejä että looppeja. Noista demobiiseistä mun mielestä paras on "Rise Of The Robots", se on n. 6-minuuttinen, mutta suosittelen kuuntelemista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|