Kirjoittaja
|
Sanat biisiin.
|
Slippery Jack
271 viestiä
|
#41 kirjoitettu 25.02.2012 15:03
GxBx kirjoitti:
Slippery Jack kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
Slippery Jack kirjoitti:
Painted Face Records kirjoitti:
Ziwich, mä panin erityisesti huomioon just noi helpot riimit ja että puolet laineista ei rimmanu mihinkää, eli sulta löytyy just kriisi biisii, riimi rallii, nii paljoku pallit vaa sallii. Voisit tehä monipuolisempii riimei ja iskee vähän omaa luovuutta riimeihin ettei ne oo vaan samaa toistoo mitä kuulee päivittäin.
Sitte tee riimis silleen että ne rimmaa aina joka neljännellä tahdilla, eli "Moi oon Erkki, mitä kuuluu?" (pilkku = hengitys) eikä näin "Moi oon Erkki ja mull on kusihätä, mut mitä kuuluu?" << toss neljäs tahti on kusihätä.
Tässä meitsin viimesintä
Saundis finessii, monta tosi freeshii
iskevää settii, iskis jopa pressii
muttaku en haluu niitä mun messii
popittakoot, heitän sillävälin sessarii
joka iskee meitsiin, teen mistä diggaan
"eigh dubblejuu bi aihan" (=H.U.U.B.I.han) täällä mikis spiikkaa
en paljoo piittaa, mitä jotkut vikisee
kyll hutkii saa, mut turha tulla kitisee
inisee, vinisee, se ei oo tarpeen
musiikkii sydämmest, vaik pistän lärvin boseen
nii kuulet mun äänen, se kaikuu sun korvissas...
- tää on sitä aitoa!
Sullaki aika hätäsiä loppusointuja. kenen kans tuon sessarii pitäs rimmata? -----messiin / ---- sessarii / ---- diggaan? samoten tarpeen - boseen ja tuo ....se kaikuu sun korvissas?
what? ihan perus AAAA rakennehan tuo on, höystettynä multiriimillä.
A Saundis finessii, monta tosi freeshii
A iskevää settii, iskis jopa pressii
A muttaku en haluu niitä mun messii
A popittakoot, heitän sillävälin sessarii
B joka iskee meitsiin, teen mistä diggaan
B "eigh dubblejuu bi aihan" (=H.U.U.B.I.han) täällä mikis spiikkaa
A en paljoo piittaa, mitä jotkut vikisee
A kyll hutkii saa, mut turha tulla kitisee
A inisee, vinisee, se ei oo tarpeen
A musiikkii sydämmest, vaik pistän lärvin boseen
B nii kuulet mun äänen, se kaikuu sun korvissas...
B - tää on sitä aitoa!
Koita vaikka räppää toi...
Kun puhutaan loppusoinnuista on olemassa kolmea erilaista:
Heikot: Vain yksi kirjain on sama:
esim. Auto - Luopio
Keskivahvat: Kaksi kirjainta ovat samat:
esim. Auto - Maito
Vahvat: Kolme tai useampi kirjain rimmaa:
Esim. Kissa - Pissa, Puskista - Kuskista, jnejne
Sitten jos meillä on vaikka riimipari:
Räppäilee - Muijalleen
niin ei tuo n-kirjain ei haittaa tuossa, koska noissa sanoissa on niin paljon muuta matskua jotka rimmavat keskenään. Yleensä ton n-kirjaimen voi tietty tiputtaa poiskin muuttamatta lainin merkitystä.
GxBx muokkasi viestiä 16:30 21.02.2012
Äikän tunneilla voi oppia jotain hyödyllistäkin
Viittasin toho messii - sessarii ja boseen - tarpeen. Siis joo iha okei riimejä tollaset puolrimmaavat niinku esim. lastenlauluis, virsis ja muussa paitsi hiphopis kyllähä moni friistailaajaki turvautuu tollasii ankeisii loppusointuihin, ite en nii paljo välitä
niin, juuri noista riimeistähän mä puhuin. kyllä hiphopissakin voi käyttää heikkoja loppusointuja. ankeen kuulosta on seki jos joka riimi on supervahva tyyliii tarpeen - arpeen tai kissa - pissa. kuuntele vaikka oikeasti hyviä lyyrikkoja kuten pyhiä ja hugea ja mitä näitä nyt on.
Tai no joo, siis kyllä semmoset hyvät räppärit saa kaikki hyvin rimmaamaan. Esim. Mopp Deep räppää hyvin Shook onesissa vaikka joka loppusointu ei olekaan mikki-dikki-tissi-missi-pissi-hissi
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
GxBx
4644 viestiä
|
#42 kirjoitettu 25.02.2012 15:14
Slippery Jack kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
Slippery Jack kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
Slippery Jack kirjoitti:
Painted Face Records kirjoitti:
Ziwich, mä panin erityisesti huomioon just noi helpot riimit ja että puolet laineista ei rimmanu mihinkää, eli sulta löytyy just kriisi biisii, riimi rallii, nii paljoku pallit vaa sallii. Voisit tehä monipuolisempii riimei ja iskee vähän omaa luovuutta riimeihin ettei ne oo vaan samaa toistoo mitä kuulee päivittäin.
Sitte tee riimis silleen että ne rimmaa aina joka neljännellä tahdilla, eli "Moi oon Erkki, mitä kuuluu?" (pilkku = hengitys) eikä näin "Moi oon Erkki ja mull on kusihätä, mut mitä kuuluu?" << toss neljäs tahti on kusihätä.
Tässä meitsin viimesintä
Saundis finessii, monta tosi freeshii
iskevää settii, iskis jopa pressii
muttaku en haluu niitä mun messii
popittakoot, heitän sillävälin sessarii
joka iskee meitsiin, teen mistä diggaan
"eigh dubblejuu bi aihan" (=H.U.U.B.I.han) täällä mikis spiikkaa
en paljoo piittaa, mitä jotkut vikisee
kyll hutkii saa, mut turha tulla kitisee
inisee, vinisee, se ei oo tarpeen
musiikkii sydämmest, vaik pistän lärvin boseen
nii kuulet mun äänen, se kaikuu sun korvissas...
- tää on sitä aitoa!
Sullaki aika hätäsiä loppusointuja. kenen kans tuon sessarii pitäs rimmata? -----messiin / ---- sessarii / ---- diggaan? samoten tarpeen - boseen ja tuo ....se kaikuu sun korvissas?
what? ihan perus AAAA rakennehan tuo on, höystettynä multiriimillä.
A Saundis finessii, monta tosi freeshii
A iskevää settii, iskis jopa pressii
A muttaku en haluu niitä mun messii
A popittakoot, heitän sillävälin sessarii
B joka iskee meitsiin, teen mistä diggaan
B "eigh dubblejuu bi aihan" (=H.U.U.B.I.han) täällä mikis spiikkaa
A en paljoo piittaa, mitä jotkut vikisee
A kyll hutkii saa, mut turha tulla kitisee
A inisee, vinisee, se ei oo tarpeen
A musiikkii sydämmest, vaik pistän lärvin boseen
B nii kuulet mun äänen, se kaikuu sun korvissas...
B - tää on sitä aitoa!
Koita vaikka räppää toi...
Kun puhutaan loppusoinnuista on olemassa kolmea erilaista:
Heikot: Vain yksi kirjain on sama:
esim. Auto - Luopio
Keskivahvat: Kaksi kirjainta ovat samat:
esim. Auto - Maito
Vahvat: Kolme tai useampi kirjain rimmaa:
Esim. Kissa - Pissa, Puskista - Kuskista, jnejne
Sitten jos meillä on vaikka riimipari:
Räppäilee - Muijalleen
niin ei tuo n-kirjain ei haittaa tuossa, koska noissa sanoissa on niin paljon muuta matskua jotka rimmavat keskenään. Yleensä ton n-kirjaimen voi tietty tiputtaa poiskin muuttamatta lainin merkitystä.
GxBx muokkasi viestiä 16:30 21.02.2012
Äikän tunneilla voi oppia jotain hyödyllistäkin
Viittasin toho messii - sessarii ja boseen - tarpeen. Siis joo iha okei riimejä tollaset puolrimmaavat niinku esim. lastenlauluis, virsis ja muussa paitsi hiphopis kyllähä moni friistailaajaki turvautuu tollasii ankeisii loppusointuihin, ite en nii paljo välitä
niin, juuri noista riimeistähän mä puhuin. kyllä hiphopissakin voi käyttää heikkoja loppusointuja. ankeen kuulosta on seki jos joka riimi on supervahva tyyliii tarpeen - arpeen tai kissa - pissa. kuuntele vaikka oikeasti hyviä lyyrikkoja kuten pyhiä ja hugea ja mitä näitä nyt on.
Tai no joo, siis kyllä semmoset hyvät räppärit saa kaikki hyvin rimmaamaan.
eiku mun pointti oli just se et ei aina tarvitse rimmata hyvin. Ankeen kuulosta on jos koskaan ei rimmaa (paitsi julma-henrin tapauksessa) mutta on myös ankeeta jos aina rimmaa superhyvin. Vaihtelu ja dynamiikka on se millä räpit saa mielenkiintoseks. ihan niiku kaiken muunkin musiikin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Slippery Jack
271 viestiä
|
#43 kirjoitettu 28.02.2012 20:27
GxBx kirjoitti:
Slippery Jack kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
Slippery Jack kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
Slippery Jack kirjoitti:
Painted Face Records kirjoitti:
Ziwich, mä panin erityisesti huomioon just noi helpot riimit ja että puolet laineista ei rimmanu mihinkää, eli sulta löytyy just kriisi biisii, riimi rallii, nii paljoku pallit vaa sallii. Voisit tehä monipuolisempii riimei ja iskee vähän omaa luovuutta riimeihin ettei ne oo vaan samaa toistoo mitä kuulee päivittäin.
Sitte tee riimis silleen että ne rimmaa aina joka neljännellä tahdilla, eli "Moi oon Erkki, mitä kuuluu?" (pilkku = hengitys) eikä näin "Moi oon Erkki ja mull on kusihätä, mut mitä kuuluu?" << toss neljäs tahti on kusihätä.
Tässä meitsin viimesintä
Saundis finessii, monta tosi freeshii
iskevää settii, iskis jopa pressii
muttaku en haluu niitä mun messii
popittakoot, heitän sillävälin sessarii
joka iskee meitsiin, teen mistä diggaan
"eigh dubblejuu bi aihan" (=H.U.U.B.I.han) täällä mikis spiikkaa
en paljoo piittaa, mitä jotkut vikisee
kyll hutkii saa, mut turha tulla kitisee
inisee, vinisee, se ei oo tarpeen
musiikkii sydämmest, vaik pistän lärvin boseen
nii kuulet mun äänen, se kaikuu sun korvissas...
- tää on sitä aitoa!
Sullaki aika hätäsiä loppusointuja. kenen kans tuon sessarii pitäs rimmata? -----messiin / ---- sessarii / ---- diggaan? samoten tarpeen - boseen ja tuo ....se kaikuu sun korvissas?
what? ihan perus AAAA rakennehan tuo on, höystettynä multiriimillä.
A Saundis finessii, monta tosi freeshii
A iskevää settii, iskis jopa pressii
A muttaku en haluu niitä mun messii
A popittakoot, heitän sillävälin sessarii
B joka iskee meitsiin, teen mistä diggaan
B "eigh dubblejuu bi aihan" (=H.U.U.B.I.han) täällä mikis spiikkaa
A en paljoo piittaa, mitä jotkut vikisee
A kyll hutkii saa, mut turha tulla kitisee
A inisee, vinisee, se ei oo tarpeen
A musiikkii sydämmest, vaik pistän lärvin boseen
B nii kuulet mun äänen, se kaikuu sun korvissas...
B - tää on sitä aitoa!
Koita vaikka räppää toi...
Kun puhutaan loppusoinnuista on olemassa kolmea erilaista:
Heikot: Vain yksi kirjain on sama:
esim. Auto - Luopio
Keskivahvat: Kaksi kirjainta ovat samat:
esim. Auto - Maito
Vahvat: Kolme tai useampi kirjain rimmaa:
Esim. Kissa - Pissa, Puskista - Kuskista, jnejne
Sitten jos meillä on vaikka riimipari:
Räppäilee - Muijalleen
niin ei tuo n-kirjain ei haittaa tuossa, koska noissa sanoissa on niin paljon muuta matskua jotka rimmavat keskenään. Yleensä ton n-kirjaimen voi tietty tiputtaa poiskin muuttamatta lainin merkitystä.
GxBx muokkasi viestiä 16:30 21.02.2012
Äikän tunneilla voi oppia jotain hyödyllistäkin
Viittasin toho messii - sessarii ja boseen - tarpeen. Siis joo iha okei riimejä tollaset puolrimmaavat niinku esim. lastenlauluis, virsis ja muussa paitsi hiphopis kyllähä moni friistailaajaki turvautuu tollasii ankeisii loppusointuihin, ite en nii paljo välitä
niin, juuri noista riimeistähän mä puhuin. kyllä hiphopissakin voi käyttää heikkoja loppusointuja. ankeen kuulosta on seki jos joka riimi on supervahva tyyliii tarpeen - arpeen tai kissa - pissa. kuuntele vaikka oikeasti hyviä lyyrikkoja kuten pyhiä ja hugea ja mitä näitä nyt on.
Tai no joo, siis kyllä semmoset hyvät räppärit saa kaikki hyvin rimmaamaan.
eiku mun pointti oli just se et ei aina tarvitse rimmata hyvin. Ankeen kuulosta on jos koskaan ei rimmaa (paitsi julma-henrin tapauksessa) mutta on myös ankeeta jos aina rimmaa superhyvin. Vaihtelu ja dynamiikka on se millä räpit saa mielenkiintoseks. ihan niiku kaiken muunkin musiikin.
Ollos miten on, porukka tykkää eri riimeistä enkä ala sun kaa väittelee
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kapone
4 viestiä
|
#44 kirjoitettu 14.03.2012 12:58
dj.anyway kirjoitti:
Tälläsen väsäsin aikoinaan meniköhän tuntiakaan kun sanat ja biisi oli valmiina
Tule meidän kyytiin !
Sielun haluan.
Elämän ja tajunan.
Kun sen, vihdoin saan.
Tulen kaiken, tuhoomaan
Tajunan, tuhoan.
Revin pään, jumalan.
Veri lentää, taivaaseen.
Helvetti, valloileen.
Hmm.. Kaippa tuo on jotain death metal-biisin sanoituksia tai sitten vain taidetta jota en ymmärrä
Kuitenkin tässä pieni pätkä omia lyriikoita, tänään kirjotettu ja tein nää vaan kokeiluna, halusin kokeilla miten saan tuonne sekaan myös englantia ja siksi tälläinen mitäänsanomaton itserakkaus-sanoma
ku ne sanoo real hiphop is not in the radio/
tsekkaa mun riimit tsekkaa tää audio/
egon koko DD jos mitataa kuppikoos/
ja tsek tää flow, biitis mahtava loop/
oon vast kersa mut back in the old school yo/
viel opettelen mut käytyi koului zero/
jos väität tätä paskaks nii sut kiroon/
if you're scared motherfucker, ni mee kirkkoon/
on viel talvi mut kesä siel mis mä meen/
sulaa lumet mun alta ku dallailen/
Toivon että saisin kommenttia ja rakentavaa palautetta, kiinnostaisi itseäkin alkaa väsäämään räppiä ja pari kertaa olen koittanut itsekin jo nauhoitella mutta motivaatio on vähän loppunut kun on niin paska mikki
Olisin kyllä toisaalta toivonut että olisi löytynyt tasokkaampi ketju näille omille sanoituksille mutta olkoon.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jerepih
87 viestiä
|
#45 kirjoitettu 11.04.2012 23:40
Kaikista eniten mua näissä mikserin räppäreiden lyriikoissa häirittee se että suurimmalla osalla teistä ei oo mitää järkevää sanottavaa (Huom tuossa lukee sitten suurimmalla osalla en tarkoita kaikkia!). Joka tosessa säkeessä esiintyy sana vittu palli tai joku muu vastaava ja biisit kertoo bilettämisestä tai muusta vastaavasta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kapone
4 viestiä
|
#46 kirjoitettu 24.05.2012 21:42
Laitoin tänne jo yhdet sanotukset jotka oli tollasta battlesettiä ja ei oikeen mitään merkitystä niinkuin edellisessä kommentissa sanottiin.
Lisään nyt yhteiskuntavihaa kuvaavan sanoituspätkän, omasta mielestä ehkä parhaat sanoitukset mitä tähän mennessä olen saanut aikaan ja toivon todella että saisin kritiikkiä näille!
Liskot matelee, tääl tuskien ateljees/
tuskissaan matelee, toisiaan raatelee/
sairauksia aattelee, terva kaatelee/
toistensa päälle, sairauksissaan/
kuolee täällä kernauksissaan/
köyhät rikkailla herjauksissaan/
hyvien päälle ylhäältä kustaan/
hyvät asetettuna muottiin mustaan/
vitsaus joka salakavalasti leviää/
rahanvitsaus muka maailmaa kehittää/
näinkö tää pelittää, pelossa edetää/
pahassa eletään, rahassa kylvetää/
pyritään päästä toisen päälle sylkemää/
eikä kukaan aio kääntää kylkeään/
vaan liittää taas vaan yhen pahan sanan sylkeensä/
tee niitä töitä niin teet vanhemmistas ylpeän/
tai muuten saat vastaas katseen nyrpeän/
massist vaikka nyljetään ku paha on hyvettä/
kaiva kaiva sitä kuvetta/
et sä elämäst tuu selvii rypyttä ja ruvetta/
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
defpuma
126 viestiä
|
#47 kirjoitettu 24.05.2012 23:03 Muok:24.05.2012 23:06
jerepih kirjoitti:
Kaikista eniten mua näissä mikserin räppäreiden lyriikoissa häirittee se että suurimmalla osalla teistä ei oo mitää järkevää sanottavaa (Huom tuossa lukee sitten suurimmalla osalla en tarkoita kaikkia!). Joka tosessa säkeessä esiintyy sana vittu palli tai joku muu vastaava ja biisit kertoo bilettämisestä tai muusta vastaavasta.
Mua taas on pistäny enemmänkin silmään ku niin monella suomiräppärillä Mikserissäkin tuntuis nimen omaan aiheita ja sanottavaa riittävän mutta ilmaisu on köyhä. Oon kyllästyny kuunteleen paskaa räppiä pieleen menneistä ihmissuhteista tai siitä kuinka maailma on paha tai muista loppuunkulutetuista aiheista. Kauheen mullistavan merkityksellistä esim yhteiskunnallista sanomaa harva enää nykypäivänä biisiinsä kyllä löytääkään enkä jaksa näitä pahoinvointiyhteiskunta- ja mielialalääke biisejäkään kuunnella ellei tekniikat oo kohdillaan ja ilmaisu kiinnostava.
Hip-hopia ja räppiä on monenlaista ja toiset arvostaa eri asioita esim rap-lyriikoissa niin tekijä- kuin kuuntelijapuolella mutta kyllä yks räpin perusolemuksia on kuitenkin se, että yritetään kikkailla sanoilla ja saada asioita sanottua nokkelasti ja ovelasti vaikkei varsinaista asiaa oliskaan. Hyvänä esimerkkinä räpin legendaarisimpiin kuuluva Rakim, jolla hyvin harvoin on ollut biiseissään varsinaisia merkityksellisiä aiheita tai erityisen painavaa sanottavaa, satunnaista Allahin hehkuttamistahan se on suureks osaks ollut ja tätä perus gheton ongelmista puhumista, mutta ennen kaikkea näppärää kikkailua sanoilla ja flowlla. Tyyli ja ilmaisu tekee äijästä legendan eikä muuta tarvita. Ei musta läheskään aina räpissä tarvi olla sen suurempaa aihetta tai painavaa yhteiskunnallista sanomaa, vaikka toki sellainenkin suuntaus hip-hopissa on erittäin suuri ja tarpeellinen.
Ja mitä tuohon riimien teknisyyteen tulee, niin sehän riippuu juuri siitä millaista musaa tekee tai arvostaa, että onko sen tarkoituksena vaan 'brassailla skilsseillä' vai onko biisissä joku tärkeä sanoma ja aihe. Jos jälkimmäistä ei löydy ja itse ilmaisukin on suht yksinkertainen / köyhä, näkisin tällöin ettei biisi ole erityisen kiinnostava. Monissa tapauksissa yhdistyy kuitenkin teknisyys ja tärkeä sanoma ja se on hienoa. Kuuntelijoita varmasti riittää molemmille vaihtoehdoille jos biisi on hyvin toteutettu ja toimiva enkä lähtisi kumpaakaan tyylisuuntausta sanomaan toista huonommaksi ja omia suosikkeja löytyy molemmista osastoista ja siltä väliltä. Toisaalta ei aina biisin tarvitse edes kuulostaa hyvältä että siihen tykästyy, joku sanoitusten merkityksen tai teknisyyden tms vuoksi, joku jostain muusta syystä. Mutta noin yleisesti sanottuna en jaksa kuunnella räppiä jossa loppusoinnut on heikot tai varsinkaan jos kuulostaa siltä ettei sanoituksiin oo panostettu edes ajatuksen tasolla, sanat tekee biisin mun mielestä.
defpuma muokkasi viestiä 23:06 24.05.2012
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä
|
#48 kirjoitettu 25.05.2012 00:33 Muok:25.05.2012 00:37
(alussa kolmen tahdin kullittelu intro)
kullini on tanassa
navetassa tai pihassa
lantakasassa tai kanassa
junanvaunut ratapihan perällä
ja juna meni ruotsiin
äiti lensi tohloppiin
ja veli veti pappia kakkoseen
jee jee jee
intro unohtui 00:37 25.05.2012
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|