Kirjoittaja
|
Nethack
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#41 kirjoitettu 20.02.2006 13:32
Sweetie kirjoitti:
Ja kyllä sitä on merkkiversiossa nykyisin aika ulalla muutaman ensimmäisen levelin aikana. Saa vähän pinnistää, että muistaa mikä on mikin. Tästä seuraa yleensä harvinaisen noloja tilanteita.
Pah.. Äkkiä siihen totuu kun pelaa. pitää kuintekin musitaa, että ne merkit kertovat paljon enmmän kuin grafiikat. Jotka kyllä ovat ihan saatanan rumat. En tiedä scrolliiko se grafiikka enää viimeisessä versiossa, mutta jossain versiossa sekin oli aika ärsyttävää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
accent
10939 viestiä
|
#42 kirjoitettu 20.02.2006 13:40
Jaa, minä taas pari vuotta merkkigrafiikalla pelanneena päätin jokin aika sitten kokeilla graafista versiota, ja huomasin sen olevan mielestäni paljon parempi... Että se on vähän pelaajasta kiinni kumpi on parempi, ei siihen ole mitään yhtä oikeaa vaihtoehtoa.
Ei sen graffan tarvitsekaan olla mitään mieltäräjäyttävän hienoa, vaan sen tehtävä nethackissa on olla hitusen ascii:ta informoivampi. Jotenkin on helpompi pysyä tapahtumissa mukana tilegrafiikoilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#43 kirjoitettu 20.02.2006 13:50
accent kirjoitti:
Ei sen graffan tarvitsekaan olla mitään mieltäräjäyttävän hienoa, vaan sen tehtävä nethackissa on olla hitusen ascii:ta informoivampi.
Ascii juuri nimeomaan on inforvoivampi, kun jotain eri merkkejä (ja värejä) vastaavat samat kuvat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JM
18460 viestiä
|
#44 kirjoitettu 20.02.2006 14:26
Haava kirjoitti:
SpurguX pitää toki myös aina mainita puhuttaessa Rogue-Like peleistä.
!!!
Eka kone ku mulla oli Amstrad 14mhz mikälie, sain sen 4 vuotiaana ja pelasin sillä spurguxia kun police guest 1 oli liian vaikea ku oli englantia.
SpurguX on kova.
Pitääpä siis kokeilla tuota nethackia joku päivä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#45 kirjoitettu 20.02.2006 15:25
Ravana kirjoitti:
Tarkoittiko tuo virke siis seuraavaa:
Se virke tarkoittaa, että joissain tapauksissa useita asciin väri/merkki-yhdistelmiä vastaa yksi ja sama kuva, joten se eri ascii grafiikan kirjain kertoo pelaajalle monissa tapauksissa enemmän kuin se graafisen version kuva.
Toki jos ei osaa yhtään kirjaista ulkoa, niin kuvaversio on informatiivisempi, mutta kyllä ne kuvatkin pitää käytännössä opetella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
taikina
396 viestiä
|
#46 kirjoitettu 20.02.2006 22:27
IVANissa on hauska pelleillä wizard modessa scroll of change materialseilla kun voi tehdä miekat ja panssarit vodkasta tai pepsistätäytyypä taas alkaa pelaamaan adomia ivania ja nethackiä, jos vaippa pääsis läpi....
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jakeriver
1572 viestiä
|
#47 kirjoitettu 25.02.2006 19:43
Itselläni on ollut sen verran kiirettä töissä, ettei vielä ole saanut aikaiseksi tuota instata. Ehkäpä voisin lykätä sen muistitikulle ja pelailla, kunhan kerkiää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tukutuku
128 viestiä
|
#48 kirjoitettu 26.02.2006 22:33
Sanokaapa... luetteko spoilereita? Siis niitä vihjeitä, joissa neuvotaan, miten oma hahmo doupataan käsittämättömään kuntoon jo pelin alkumetreillä, kaapataan amuletti ja vedetään kaikkia turpaan saksalaisella tehokkuudella? Olen kuullut, että ne helpottavat elämää, mutta en itse ole omaa itsepäisyyttäni koskaan lukenut, vaan opetellut kantapään kautta kaikki. Tulos onkin sen mukainen. Joitakin vinkkejä olen kyllä kuullut kavereilta, jotka huitelevat peliä aivan estoitta läpi ja läpi joka viikonloppu.
Nimim. "Jo kolme vuotta pelattu eikä vielä edes linnasta päästy ohi"
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KoBa
3919 viestiä
|
#49 kirjoitettu 27.02.2006 04:57
Ravana kirjoitti:
"Your prayer remains unheard." Ai niin juu, tuli tosiaan uhrattua aiemmin väärälle jumalalle...
Saman olen kokenut itsekin "ziljoona" kertaa...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Salminen
I'm back! 2532 viestiä Ylläpitäjä
|
#50 kirjoitettu 27.02.2006 17:37
Turschka kirjoitti:
Sanokaapa... luetteko spoilereita?
Pelin läpäiseminen ilman ensimmäistäkään spoileria tai lähdekoodin lueskelua vaatii piiiitkää pinnaa, rautaista tahdonvoimaa ja runsasta vapaa-aikaa. Minulla ei ollut ilmeisesti näitä kaikkia, sillä kahdeksan vuoden pelailun jälkeen pääsin parhaimmillani linnaan asti kunnes menehdyin jollain inhottavalla tavalla. Parit spoilerit luettuani ei mennyt kuin muutama kuukausi kun peli oli jo läpi. Ei se helppoa ole spoilattunakaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#51 kirjoitettu 27.02.2006 18:27
Turschka kirjoitti:
Sanokaapa... luetteko spoilereita? Olen kuullut, että ne helpottavat elämää, mutta en itse ole omaa itsepäisyyttäni koskaan lukenut, vaan opetellut kantapään kautta kaikki.
Kannatan. Itse myös hakkaan päätä seinään. Kyllä se on mannaa oppia itse niitä asioita.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
techrono
|
#52 kirjoitettu 27.02.2006 20:01
Olen pelannut hyvin vähän Nethackia, ADOMia ja jopa Roguelike DooMia. Suosittelen kaikille kyseisestä genrestä pitäville eliarvostelu&id=144"" target="_blank" class="bb-url">Unreal Worldia. Suomalaiseen esihistoriaan sijoittuva roolipeli ei jätä ketään kylmäksi. Tyyliltään URW ei ole kylläkään aivan Nethackin kaltainen, enkä tiedä laajuudesta tai monipuolisuudesta Nethackiin verrattuna kun en siihen ole niin kauheasti perehtynyt. Ja Haava varmaankin dissaa tuota ihan sikana kun se ei ole ASCII-grafiikkainen. Mutta hauska se on silti. Ja haastava. Kokeilkaa. Nyt.
techrono muokkasi viestiä 20:04 27.02.2006
Niin tosiaan miinuksena se, että UnReal World on Sharewarea, elikkäs maksullinen. Mutta jos pelistä joku pitää niin sen pienen summan maksamisen ei pitäisi tuottaa ongelmia varsinkin kun alkuperämaa on Suomi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
accent
10939 viestiä
|
#53 kirjoitettu 27.02.2006 20:20
techrono kirjoitti:
Olen pelannut hyvin vähän Nethackia, ADOMia ja jopa Roguelike DooMia. Suosittelen kaikille kyseisestä genrestä pitäville eliarvostelu&id=144"" target="_blank" class="bb-url">Unreal Worldia. Suomalaiseen esihistoriaan sijoittuva roolipeli ei jätä ketään kylmäksi. Tyyliltään URW ei ole kylläkään aivan Nethackin kaltainen, enkä tiedä laajuudesta tai monipuolisuudesta Nethackiin verrattuna kun en siihen ole niin kauheasti perehtynyt. Ja Haava varmaankin dissaa tuota ihan sikana kun se ei ole ASCII-grafiikkainen. Mutta hauska se on silti. Ja haastava. Kokeilkaa. Nyt.
techrono muokkasi viestiä 20:04 27.02.2006
Niin tosiaan miinuksena se, että UnReal World on Sharewarea, elikkäs maksullinen. Mutta jos pelistä joku pitää niin sen pienen summan maksamisen ei pitäisi tuottaa ongelmia varsinkin kun alkuperämaa on Suomi.
Ei toiminu mulla tuo Unreal World eka, ja sit ku sain jotenkin toimimaan niin oli ihan järkyttävän vaikea käyttöliittymä, en päässyt edes alkuun... Ideana kyllä olisi kiinnostava ja helvetin hieno, mutta käytettävyys aika karmea. Ja vielä sharewarea, nykypäivänä! Kyllähän tuommoisesta pelistä olisi joskus 1995 ymmärtänyt että se on sharewarea mutta vielä 2000-luvulla?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
techrono
|
#54 kirjoitettu 27.02.2006 20:24
Ravana kirjoitti:
techrono kirjoitti:
Suosittelen kaikille kyseisestä genrestä pitäville eliarvostelu&id=144"" target="_blank" class="bb-url">Unreal Worldia.
Mutta siis, eihän tuossa taida olla idea lähelläkään Rogue-likeja? Eikö tuossa lähinnä ole ideana vaan olla ja öllöttää ja säilyä elossa? Rakentaa maja, farmata vähän jne...? (Joo myönnän, en ole pelannut oikein...)
itse kirjoitin:
Tyyliltään URW ei ole kylläkään aivan Nethackin kaltainen
Elikkä siis ideana ei todellakaan ole mikään motiiviton ja epärealistinen luolastomättö vaan oikea selviytyminen luonnossa.
techrono muokkasi viestiä 20:26 27.02.2006
accent kirjoitti:
Ei toiminu mulla tuo Unreal World eka, ja sit ku sain jotenkin toimimaan niin oli ihan järkyttävän vaikea käyttöliittymä, en päässyt edes alkuun... Ideana kyllä olisi kiinnostava ja helvetin hieno, mutta käytettävyys aika karmea.
Suosittelen todellakin perehtymään, käyttöliittymään tottumiseen kuluu aikaa mutta kun sen oppii niin se on erittäin käyttökelpoinen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
accent
10939 viestiä
|
#55 kirjoitettu 27.02.2006 20:32
techrono kirjoitti:
Suosittelen todellakin perehtymään, käyttöliittymään tottumiseen kuluu aikaa mutta kun sen oppii niin se on erittäin käyttökelpoinen.
No joo, kokeilen uudestaan sitten kun siitä tehdään freewarea...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
techrono
|
#56 kirjoitettu 27.02.2006 20:43
Ravana kirjoitti:
Mikä on minusta aika lievästi sanottu. Pikemminkin "tyyleillä ei juuri ole tekemistä toistensa kanssa."
Voi olla. En ole Nethackia tai vastaavia pelannut kunnolla vuosiin, joten minun on melko vaikea määritellä niiden suhdetta URW:iin. Tuntumani mukaan pelien pelimekaniikka kuitenkin on keskenään melko samankaltainen.
Ja mitä realistisuuteen tulee, ei se tuokaan ihan joka välissä niin realistinen peli ole, mikä on kyseiselle pelille enemmän häpeä, kuin kaikki epärealistisuus yhteensä rogue-likeille. Jälkimmäiset kun eivät yritä olla realistisia.
Mutta jos kaipaa realismia, niin sitä löytyy enemmän URW:sta kuin roguelikeista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
techrono
|
#57 kirjoitettu 27.02.2006 20:56
Ravana kirjoitti:
Toki, mutta lausumasta "elikkä siis ideana ei todellakaan ole mikään motiiviton ja epärealistinen luolastomättö vaan oikea selviytyminen luonnossa" paistaa ainakin minulle läpi "Nethack paskaa, URW ei"-mentaliteetti. Siihen vain vastasin. Ehkä tajusin väärinkin. Mutta sama se.
Ylitulkitsit viestini. En ole pelannut Nethackia kovinkaan innokkaasti, mutta en todellakaan pidä sitä paskana, hieno peli se on.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
accent
10939 viestiä
|
#58 kirjoitettu 27.02.2006 21:58
Jaa, huomasin että URW:stä oli näköjään tullut windows versiokin, että toimivuusongelma sentään korjaantui. Mutta vielä on kaksi ongelmaa jäljellä: ylivoimaisen kummallinen käyttöliittymä (vielä pahempi kuin muistinkaan kun nyt äsken pitkästä aikaa kokeilin) ja se, että se on sharewarea. Elättelin semmoisia toiveita, että windows-version myötä olisi käyttöliittymää helpotettu (hiiren käyttö olis kova sana), mutta turha toivo.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nyhde
Take it sleazy! 3097 viestiä Ylläpitäjä
|
#59 kirjoitettu 28.02.2006 00:08
Turschka kirjoitti:
Sanokaapa... luetteko spoilereita?
Varsinaisten spoilerien puoleen en ole tainnut kääntyä kuin kerran. Syytä en enää muista, mutta hermo oli joka tapauksessa mennä jonkin yksittäisen asian tähden, eikä tilanne oikein sallinut yritys/erehtys-menetelmän käyttöönottoa. Kun aloittelin Nethackin kanssa, sain kuulla kavereiltani joitain hyödyllisiä vinkkejä. Suurimman osan asioista olen kuitenkin itse keksinyt. Muutamat asiat ovat edelleen täysiä mysteerejä, ja mielestäni näin on aivan hyvä. Esimerkiksi jotkin polymorphauskikat ovat minulle edelleen täysin käsittämättömiä, mutta lähteistä tajuan sentään olla alkupelissä juomatta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Beat
626 viestiä
|
#60 kirjoitettu 28.02.2006 13:42
Höh. Perhana tämmöstä threadia. Menin lataamaan Nethackin taas koneelleni ja illasta menee monta tuntia sen ääressä. Örrrh. Eipä silti. Kivaa on.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
[ sam ]
|
#61 kirjoitettu 01.03.2006 12:46
Which Nethack monster are you?
|...+
|.e.|
+...|
If I were a NetHack monster, I would be a floating eye. I see and sense absolutely everything that happens around me. I just don't do very much about it.
PS: Älkääpä unohtako Falcon's Eye -modia...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
taikina
396 viestiä
|
#62 kirjoitettu 02.03.2006 19:51
oho, tuo falcons eye näyttääpi aika hyvältä, huomioon ottaen että en ikinä, liikaa adomiin tottuneena, pääse sisään nethackiin vaikka kyllä erittäin kovasti halajaisin sen pariin(samanlaiset ja kumminkin erilaisiet näppäimet ja näyttöliittymä näiden välillä hämää tosi paljon).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tahtila
2311 viestiä
|
#63 kirjoitettu 07.03.2006 09:55
accent kirjoitti:
J-Virus kirjoitti:
accent kirjoitti:
Minä olen muuten tekemässä sen tapaista, mutta "vähän" yksinkertaisempaa peliä, tyyliin Sword of Fargoal, jos joku kyseisen klassikko-commodorepelin tietää. Jos ketä kiinnostaa, niin saatan uploadata nettiin tässä lähiaikoina jonkinlaisen beta-testiversion
Itse olen ainakin kiinnostunut. Saanko tiedustella millä ohjelmointikielellä olet peliäsi toteuttanu?
Heh, en millään ohjelmointikielellä, vaan Gamemakerilla (toivottavasti tämä ei karkota potentiaalisia pelaajia, sillä Gamemakeriin suhtaudutaan usein kuin johonkin rupuiseen Klik'n'Playhin, vaikka Gamemaker pystyy aika hämmästyttäviin juttuihin ottaen huomioon, että se kuitenkin on pelinteko-ohjelma. Lupaan kuitenkin, että peli ei ole missään nimessä "pelinteko-ohjelmalla tehdyn oloinen"...)
accent muokkasi viestiä 22:57 13.02.2006
http://irc-galleria.ne... screenshottia aikaisesta vaiheesta, kun satunnaisluolageneraattorisysteemi valmistui...
Eihän sillä ohjelmalla loppujenlopuksi ole niin paljoa väliä, jos sitä osaa käyttää oikein. Screenshot näytti oikein hyvältä. Olisi vaan hyvä, jos tapahtumatekstit näkyisivät nethackin ja adomin tavoin yläreunassa ja tilannetiedot alhaalla, siihen kun yleensä ovat monet noita pelejä pelanneet tottuneet. Esimerkiksi Nethack Win ja Slash'em häiritsevät hieman, kun on tottunut lukemaan tekstit eri kohdalta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
accent
10939 viestiä
|
#64 kirjoitettu 07.03.2006 10:27
J-Virus kirjoitti:
accent kirjoitti:
J-Virus kirjoitti:
accent kirjoitti:
Minä olen muuten tekemässä sen tapaista, mutta "vähän" yksinkertaisempaa peliä, tyyliin Sword of Fargoal, jos joku kyseisen klassikko-commodorepelin tietää. Jos ketä kiinnostaa, niin saatan uploadata nettiin tässä lähiaikoina jonkinlaisen beta-testiversion
Itse olen ainakin kiinnostunut. Saanko tiedustella millä ohjelmointikielellä olet peliäsi toteuttanu?
Heh, en millään ohjelmointikielellä, vaan Gamemakerilla (toivottavasti tämä ei karkota potentiaalisia pelaajia, sillä Gamemakeriin suhtaudutaan usein kuin johonkin rupuiseen Klik'n'Playhin, vaikka Gamemaker pystyy aika hämmästyttäviin juttuihin ottaen huomioon, että se kuitenkin on pelinteko-ohjelma. Lupaan kuitenkin, että peli ei ole missään nimessä "pelinteko-ohjelmalla tehdyn oloinen"...)
accent muokkasi viestiä 22:57 13.02.2006
http://irc-galleria.ne... screenshottia aikaisesta vaiheesta, kun satunnaisluolageneraattorisysteemi valmistui...
Eihän sillä ohjelmalla loppujenlopuksi ole niin paljoa väliä, jos sitä osaa käyttää oikein. Screenshot näytti oikein hyvältä. Olisi vaan hyvä, jos tapahtumatekstit näkyisivät nethackin ja adomin tavoin yläreunassa ja tilannetiedot alhaalla, siihen kun yleensä ovat monet noita pelejä pelanneet tottuneet. Esimerkiksi Nethack Win ja Slash'em häiritsevät hieman, kun on tottunut lukemaan tekstit eri kohdalta.
hmm, tuo on hyvä huomio, ja tulen tekemään sen tuollaiseksi... Huh, nyt on ollut nethackin pelaamisesta taukoa, alkaa taas tuntua siltä, että voisi pelailla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
jakeriver
1572 viestiä
|
#65 kirjoitettu 05.04.2006 09:55
accent kirjoitti:
J-Virus kirjoitti:
accent kirjoitti:
J-Virus kirjoitti:
accent kirjoitti:
Minä olen muuten tekemässä sen tapaista, mutta "vähän" yksinkertaisempaa peliä, tyyliin Sword of Fargoal, jos joku kyseisen klassikko-commodorepelin tietää. Jos ketä kiinnostaa, niin saatan uploadata nettiin tässä lähiaikoina jonkinlaisen beta-testiversion
Itse olen ainakin kiinnostunut. Saanko tiedustella millä ohjelmointikielellä olet peliäsi toteuttanu?
Heh, en millään ohjelmointikielellä, vaan Gamemakerilla (toivottavasti tämä ei karkota potentiaalisia pelaajia, sillä Gamemakeriin suhtaudutaan usein kuin johonkin rupuiseen Klik'n'Playhin, vaikka Gamemaker pystyy aika hämmästyttäviin juttuihin ottaen huomioon, että se kuitenkin on pelinteko-ohjelma. Lupaan kuitenkin, että peli ei ole missään nimessä "pelinteko-ohjelmalla tehdyn oloinen"...)
accent muokkasi viestiä 22:57 13.02.2006
http://irc-galleria.ne... screenshottia aikaisesta vaiheesta, kun satunnaisluolageneraattorisysteemi valmistui...
Eihän sillä ohjelmalla loppujenlopuksi ole niin paljoa väliä, jos sitä osaa käyttää oikein. Screenshot näytti oikein hyvältä. Olisi vaan hyvä, jos tapahtumatekstit näkyisivät nethackin ja adomin tavoin yläreunassa ja tilannetiedot alhaalla, siihen kun yleensä ovat monet noita pelejä pelanneet tottuneet. Esimerkiksi Nethack Win ja Slash'em häiritsevät hieman, kun on tottunut lukemaan tekstit eri kohdalta.
hmm, tuo on hyvä huomio, ja tulen tekemään sen tuollaiseksi... Huh, nyt on ollut nethackin pelaamisesta taukoa, alkaa taas tuntua siltä, että voisi pelailla.
Kannattaa; huikea peli .
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|