Kirjoittaja
|
Standardi-temmot
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#41 kirjoitettu 22.09.2005 17:47
Tonkku kirjoitti:
miksi ihmeessä lähteä edes änkeemään 140 biittiseen hitaampaa biisiä tempoa nostamalla
Miksei?
pitää olla aivot narikassa tai pari biisiä liian vähän DJ keississä!
.. tai pyritään kehittämään jotain uutta
Tai ainakin ammattitaidon puute on aivan uskomaton..
.. tai sitten on kyse niin kovan luokan hemmosta ettei ymmärrys edes riitä
Ja tempolla ON väliä, oli se mitä tahansa.
Totta, mutta säännöt & perinteet on tehty rikottaviksi. Haavaa lainaten & mukaillen: "onko keinoilla väliä jos tulos kuullostaa hyvältä".
Ite soittelen sen verran sekaisin eri vuosien ja genrejen biisejä että +-16% ei välillä riitä biisien saamiseen samalle bpm:lle. Välillä tulee kikkailtua jopa eri tahtilajeilla ja temmon osilla.
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#42 kirjoitettu 22.09.2005 17:55
Tonkku kirjoitti:
Ite en kyllä lähtisi soittamaan Housea ja Drum'n'Bassia samaan settiin mut mie oonkii mie.. ja +-16 olisi tässä tapauksessa varsin riittämätön juttu, nääs...
+-16% ei riitä jos yrittää suoraan sovittaa bpm:t, mutta biisit saa pysymään tahdissa näinkin:
180bpm d'n'b biisi
120bpm housebiisi (alaspäin pitchattuna kenties)
.. tosin housebiisi kulkee 2/3 suhteella. Toimii vokaalipohjaisten biisien kanssa mistä basarin voi equttaa pois.
... edit: ja itseasiassa kyllä se +-16% riittää jos housebiisi on sieltä nopeammasta päästä (~140bpm):
140bpm*1.16=162,4bpm
180bpm*0.84=151,2bpm
.. eli reilusti saa bpm:iä korjattua... mutta pitää kyllä myöntää että tuo vaatii sopivat biisit että noin tiukka pitchaus kuulostaa hyvältä
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pcgn
1262 viestiä
|
#43 kirjoitettu 22.09.2005 18:00
Mä ainaki kännispäiten avaan Traktor DJ Studion ja laitan soimaan junkkaa, polkkaa, teknoo, mitä milloinkin. Pitchiä joutuu usein laittaa vitusti, ku tempot pyörii siinä 180-200 välillä kokoajan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#44 kirjoitettu 22.09.2005 18:01
Tonkku kirjoitti:
Jeah! Paras tapa on olla soittamatta niitä samassa setissä!
Ollaanpas sitä ahdasmielisiä.
edit: Sinänsä jännää että puolustat henkeen ja vereen niitä "oikeita dj-taitoja", mutta samalla itse rajaat tiukat säännöt sille miten ja mitä saa soittaa.
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#45 kirjoitettu 22.09.2005 19:30
En rajaa mitään sääntöjä vaan ihmettelen mitä ihmettä soitat tanssivalle kansalle
No esim. maailmanmusaa (tjsp.) ja teknoa . Bileissä toi toimi ainakin kuin häkä, kädet ilmassa täydellä salilla.
ps. bileissä soitettu kahdelta levyltä vuonna 2001
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#46 kirjoitettu 22.09.2005 20:27
Tonkku kirjoitti:
Selvä. Hyvän rajatapauksen heitit ilmoille täytyy myöntää.
Kiitos. Tosin, itse en pidä sitä rajatapauksena vaan esimerkkinä siitä miksi sääntöjä ja raja-aitoja ei kannata nostaa/ylläpitää/luoda eri genrejen välille tai niiden sisällä.
Silti noi kävi hienosti yhteen mitä house ja junkka ei vieläkään tee.
Enpä itse jaksa tehdä esimerkkiä, mutta tsekkaappa esim. dj mufflerin setistä Josh Wink - I am Ready Counterstrike rmx VIP (dub). Alkuperäisen housebiisin pitäisi olla tuttu. Remiksi alkaa siinä 65 minsan jälkeen. Remiksissä tulee jopa kolmea eri musatyyliä: hoppia, housea (ylinopeudella) ja junkkaa.
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tammina
1230 viestiä
|
#47 kirjoitettu 23.09.2005 17:28
Ekan levyn temmot asemoivat pääosin välillä
132-142 eli unettavan hissimusan sektorilla.
Uudet ovat enemmän "sitä-tätä + ali-yli" -osastoa.
Eli vitun komeet temmit. On pojilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
syny
|
#48 kirjoitettu 23.09.2005 20:52
Spacesynthissä 124, sanoisin. Toki hitaampaakin löytyy, varsinkin perinteisemmästä kamasta. Nykyaikana kyllä myös nopeampaa josta itsekin eniten tykkään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mark Vera
1161 viestiä Ylläpitäjä
|
#49 kirjoitettu 23.09.2005 21:35
jONN kirjoitti:
Spacesynthissä 124, sanoisin. Toki hitaampaakin löytyy, varsinkin perinteisemmästä kamasta. Nykyaikana kyllä myös nopeampaa josta itsekin eniten tykkään.
120, 126 ja 128 lienee ne yleisimmät. Suurin osa Laserdancesta ja italosta muistaakseni tuolla 126. Hitaampi Spacesynth alle 100 ja nopeampi sinne 160 asti. Tosin tuo 128-135 tuntuu jo aika nopealta johtuen tuosta nopeasta (joku kuvaillut sitä psykemäiseksi) bassolinjasta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fröideiro
|
#50 kirjoitettu 24.09.2005 19:21
160... vaikka fruityn käyttäjänä aina unohtuu 140:neen...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#51 kirjoitettu 27.09.2005 12:52
öö..
tempo 85 = hitaahkon hip hop -biitin vakiotempo.
tempo 90-95 = hip hopin vakiotempo.
tempo 120 = tulee tutuksi rumputunneilla ja rokkimusiikissa. Seinäkellot pitävät meteliä usein tässä tempossa.
tempo 140 = FLstudion vakiotempo ja sopii myös mainiosti jumputusmusiikkiin. Tai oikeastaan ehkä pikkuisen hieman nopea tempo hittijumputukseen. Ehkä n. 135 voisi olla sellainen vakio Dancejumputustempo. Ihan sama
tempo 60 = seinäkellossa tasatunnein tuleva meteli menee usein tässä temmossa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#52 kirjoitettu 27.09.2005 13:09
SaastanenHippi kirjoitti:
öö..
tempo 120 = tulee tutuksi rumputunneilla ja rokkimusiikissa. Seinäkellot pitävät meteliä usein tässä tempossa.
tempo 60 = seinäkellossa tasatunnein tuleva meteli menee usein tässä temmossa.
Täh?! Kyllä kaikki seinäkellot joiden kanssa olen lähempää tuttavuutta tehnyt soivat joko 60 tempolla tai sitten jollain epämääräisellä rubatolla.
Voihan toki olla että kokemukseni seinäkellojen sielunelämästä eivät ole totuus..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#53 kirjoitettu 27.09.2005 13:28
210 on suhteellisen tiukka tempo. Tai sitten siitä puolet eli 105 tienoilla. Ainakin hevissä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#54 kirjoitettu 29.09.2005 15:48
Zitru kirjoitti:
Täh?! Kyllä kaikki seinäkellot joiden kanssa olen lähempää tuttavuutta tehnyt soivat joko 60 tempolla tai sitten jollain epämääräisellä rubatolla.
Voihan toki olla että kokemukseni seinäkellojen sielunelämästä eivät ole totuus..
Olen huomannut tutkiessani kellojen elämää hieman tarkemmin, että sekunnin aikana kello naksuttaa kaksi (2) kertaa. En tiedä, mistä tuo johtuu, mutta useimmissa kelloissa asia on näin. Tai sitten minulla naksuttaa päässä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
kuollut_marsu
|
#55 kirjoitettu 30.09.2005 12:25
dnb ja junkka on kait jossai 150 - 190 välissä...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hannu ja Kerttu
|
#56 kirjoitettu 15.11.2005 07:49
Kahta tempoa. Suunnilleen 140-160 Riippuen sample paljouden tuomasta rajoitteesta. kaikkee ei voi venyttää mielin määrin.. ja sitten nopeeta junkkaa tasasella 170bpm.
-alipoika
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lapsi_ajassa
2467 viestiä
|
#57 kirjoitettu 15.11.2005 22:04
SaastanenHippi kirjoitti:
Zitru kirjoitti:
Täh?! Kyllä kaikki seinäkellot joiden kanssa olen lähempää tuttavuutta tehnyt soivat joko 60 tempolla tai sitten jollain epämääräisellä rubatolla.
Voihan toki olla että kokemukseni seinäkellojen sielunelämästä eivät ole totuus..
Olen huomannut tutkiessani kellojen elämää hieman tarkemmin, että sekunnin aikana kello naksuttaa kaksi (2) kertaa. En tiedä, mistä tuo johtuu, mutta useimmissa kelloissa asia on näin. Tai sitten minulla naksuttaa päässä.
Mun kellossa noi iskut tulee ainakin shufflessa. Mut tempo on silti se 120 jos on kaks paukautusta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Klasu
127 viestiä
|
#58 kirjoitettu 15.11.2005 23:03
Muutama bpm-haarukka:
rap/r'n'b: 80-100
house: 124-132
dance: 124-138
trance: 136-144
d'n'b: 150+
Poikkeuksia tietysti löytyy, mutta nämä ovat aika yleisiä ainakin oman tiskauskokemukseni perusteella.
Ja tuosta "maagisesta" 120bpm temmosta: En ainakaan itse allekirjottais väitettä että se on yleinen hittitempo, ainakin jos puhutaan tanssipopista. Itse asiassa 120bpm biisejä on verrattain vähän, hittejä tai ei.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#59 kirjoitettu 16.11.2005 00:31
...Mutta eihän kukaan tee biisiä tempon perusteella, eihän? Eihän?Tempohan pitäisi määräytyä sävellykseen ja sovitukseen sopivaksi eikä ajatella että "tää on nyt räppiä, tempon pitää olla sit 90". Itse en ainakaan ikinä tuijota tempoa vaan valitsen sellaisen mikä tuntuu parhaiten toimivan siinä yksittäisessä biisissä.
Orjallinen "standarditempo" on aika rajoittava ajatus musiikin kannalta. Miksi laittaa jokaiseen biisiin 140bpm vaikka yksi toimisi paremmin 137bpm ja toinen 145bpm? Ja varmasti jokainen DJ on eri mieltä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klasu
127 viestiä
|
#60 kirjoitettu 16.11.2005 01:48
atheos kirjoitti:
...Mutta eihän kukaan tee biisiä tempon perusteella, eihän? Eihän?Tempohan pitäisi määräytyä sävellykseen ja sovitukseen sopivaksi eikä ajatella että "tää on nyt räppiä, tempon pitää olla sit 90". Itse en ainakaan ikinä tuijota tempoa vaan valitsen sellaisen mikä tuntuu parhaiten toimivan siinä yksittäisessä biisissä.
Orjallinen "standarditempo" on aika rajoittava ajatus musiikin kannalta. Miksi laittaa jokaiseen biisiin 140bpm vaikka yksi toimisi paremmin 137bpm ja toinen 145bpm? Ja varmasti jokainen DJ on eri mieltä.
Ainakin itse katson kyllä tempon joka biisiin erikseen, mutta kyllä se vaan näin on että jos housea lähtee tekemään niin kyllä se tempo sinne 124-132 välille menee. Ja se että tekeekö housea tai trancea tai suomihumppaa riippuu tietysti ihan täysin fiiliksesti ja ideoista mitä päässä pyörii.
Mutta siis standarditempossa ehkä enemmänkin kyse siis siitä temposta minkä ympärille ne bpm:t yleensä pyörii missäkin genressä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#61 kirjoitettu 16.11.2005 02:24
Asiahan on siitä kaksipiippuinen että voihan sitä housea tehdä vaikka 180bpm mutta sitten se taas ei ole housea vaan jotain hard housea tms.Älkää nyt tarttuko tähän, en tunne konemusiikkia kovin syvällisesti. Eli se tempo myös määrää genreä mutta mielestäni jos biisissä toimii paremmin joku tempo joka ei sovi siihen alkuperäisen genren raamiin (vaikka se 180bpm vs. 125bpm) niin pakkoko sitä on sitten väkisin housea vääntää jos biisi toimii paremmin nopeana? Tämä tosiaan muotoutuu kinkkiseksi siinä vaiheessa jos tekijä on päättänyt tehdä house-kappaleen ja pitää siitä kynsin ja hampain kiinni.
Itse en näe moisessa järkeä. Pitää uskaltaa tehdä biisiä sen sävellyksen/sovituksen ehdoilla - jos biisi lähtee itsestään johonkin suuntaan muovautumaan niin antaa mennä vaan. Melko usein kun alkaa sitten väkisin sorvaamaan biisiään siihen muottiin mitä on alunperin ajatellut niin siitä katoaa fiilis ja tekemisen meininki ja lopputulos on tasoa "ihan kiva" eli ei kovinkaan kummoinen. Tämähän pätee toki koko biisiin, sen soundeihin, melodioihin ja rakenteisiin eikä missään nimessä pelkkään tempoon (eli vähän offtopic mutta menköön). Toki tällainen rönsyily ei toimi kaikilla mutta on se silti kokeilemisen arvoinen tapa työstää biisiä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|