Idean syntyminen:
Tein lopputyökseni musiikki cd:n, johon laitoin itse säveltämiäni kappaleita. Nauhoitin ja miksasin sen yksin koulumme studiossa käyttäen pro tools ohjelmaa. Ollessani toista vuotta koulussa ajattelin että voisin nauhoittaa kappaleitani koulun studiossa, koska siellä on paljon paremmat laitteet kuin kotonani. Sitten rupesin miettimään, että onkohan minulla aikaa nauhoittaa niitä kappaleita kun on työssäoppiminen ja pitää tehdä lopputyökin ja muuta sellaista. Sitten keksin että se cd:hän voisi olla lopputyöni, kun luultavasti yritän kuitenkin päästä johonkin äänihommaan töihin.
Työn aloittaminen:
Kaikki kappaleet jotka tulivat cd:lle olin säveltänyt täysin valmiiksi jo aikaisemmin. Ennen kuin menin studioon päätin tehdä kaikkien kappaleiden bassojen ja kitaroiden nuotit itselleni power tab-ohjelmalla, ettei minun tarvitsisi sitten studiossa alkaa miettiä miten tämä kappale menikään, tai sopisiko siihen tällainen juttu, vaan voisin studiossa keskittyä kokonaan äänitystekniikkaan. Samalla tarkistin kaikki sävellykseni ja tein joihinkin vielä muutamia muutoksia. Aloitin nuottien tekemisen joskus elokuussa. Joihinkin kappaleisiin minulla oli jo nuotit valmiiksi tehtyinä. Yhteen kappaleeseeni halusin kitaroiden, rumpujen ja basson lisäksi myös viulun, alttoviulun, sellon ja kontrabasson, mutta koska powertabilla saa ainoastaan kolme nuottiriviä, päätin säveltää jousisoittimien osuuden vasta koululla. Rummuille ei power tabohjelmalla voi tehdä nuotteja, enkä niitä varmaan olisi osannutkaan tehdä tai lukea, joten improvisoin rumpujen osuuden nauhoitusvaiheessa.
Samoihin aikoihin kävin myös sanoituksia läpi ja tein osaan joitakin korjauksia. Lopuksi tarkistutin ne englannin opettajalla, jotta sanoituksissa ei olisi kielioppivirheitä.
Äänitysten valmistelu:
Koska joissakin kappaleissa vaihtui tempo ja osassa myös tahtilaji kesken kappaleen en voinut laittaa klikkiä joka kappaleeseen soittamaan tasaisessa tempossa ja samassa tahtilajissa. Siksi muutin power tab-ohjelmalla tehneeni nuotit miditiedostoiksi ja vein ne sitten cd rw:llä koululle ja toin sitten miditiedostot pro tools sessioihin. Siten minun oli helpompi tehdä klikkiin tarvittavat muutokset tahtilajissa. Pro tools osasi itse tehdä tempomuutokset, mutta tahtilajien muutokset minun piti tehdä käsin.
Halusin että kaikkiin kappaleisiin tulee samat soundit ja siksi tein aluksi yhden pohjasession, mihin laitoin kaikki raidat valmiiksi ja sitten tallensin sen vain eri kappaleiden nimillä. Tässä oli vain se ongelma että silloin kaikki audio-, fade- ja pluginsettingstiedostot tallentuivat samaan kansioon. Niinpä tein jokaiselle kappaleelle vielä oman kansion ja muutin käsin joka sessiosta paikan minne kappaleen audio- ja fadetiedostot tallentuisivat. Pluginsettings tiedostojen annoin kaikkien tallentua samaan kansioon, koska käytin kaikissa kappaleissa samoja pluginsettingsejä.
Nauhoitin kaikki kappaleet soitin kerrallaan. Ensin basson, sitten kitaran, sitten rummut ja lopuksi laulun. Merkitsin itselleni kaikkien soittimien nauhoitustasot ja muut tarvittavat tiedot, jotta soundi olisi kaikissa kappaleissa aina sama.
Äänitysten aloittaminen:
Aloitin nauhoitukset 14. syyskuuta. Nauhoitin silloin ensimmäisen biisin basson lisäksi myös demokitaran, jotta pystyin kuuntelemaan miltä basson ja kitaran yhteissoundi kuulostaisi.
Kun olin nauhoittanut toisenkin kappaleen basso-osuudet poistin sessiosta ylimääräiset audiotiedostot. En vain ollut muistanut vielä silloin laittaa eri kappaleiden audiotiedostoja eri kansioihin ja poistin siis vahingossa ensimmäiseen kappaleeseen nauhoittamani basso-osuudet jotka nauhoitin sitten uudelleen myöhemmin.
Kun olin saanut kaikkien kappaleiden basso-osuudet nauhoitettua, nauhoitin sähkökitaran ja akustisen kitaran osuudet. Sen jälkeen nauhoitin rummut ja niiden jälkeen laulut, sekä taustalaulut. Nauhoitin basso ja kitararaidat pienissä pätkissä riffi kerrallaan ja kasasin niistä sitten kappaleen. Myöhemmin ajattelin että olisin varmaan säästänyt aikaa jos olisin laittanut taustan pyörimään ja soittanut siihen kaikki kitara ja basso-osuudet ja korjannut sitten mahdolliset virheet. Kitara ja basso-osuuksien nauhoittamista vaikeutti se, että koulun kitarassa ja bassossa oli intonaatio hieman pielessä, eli ne eivät olleet enää samassa vireessä korkeammalta soitettuna. Jouduin sen vuoksi soittamaan joitakin juttuja hieman eritavalla kuin olisi ehkä muuten ollut helpompaa.
Sähkökitara:
Olin tehnyt joitain kokeiluja siitä miten minun kannattaisi nauhoittaa kitarat lopputyöhöni samalla kun olin ollut studiossa tekemässä muutamaan näytelmään musiikkeja. Päädyin silloin siihen lopputulokseen, että paras vaihtoehto olisi nauhoittaa kitarat koulun kitaraefektilaitteen läpi suoraan pöytään, jolloin minun ei tarvitsisi mennä äänityshuoneeseen soittamaan ja siten voisin aina painaa rec- ja stop-nappuloita menemättä toiseen huoneeseen jos tulee virheitä nauhoittaessa. Tein kaksi erilaista särösoundia. Toisen taustakitaroille ja toisen soolokitaroille. Myöhemmin mietin, että olisi sittenkin ollut parempi jos olisin laittanut kitaraefektin vahvistimeen kiinni ja nauhoittanut sitten mikrofonilla vahvistimesta soittoani, koska siten olisin saanut paremmat soundit kitaraan.
Kahteen kappaleeseeni tuli myös puhdas sähkökitarasoundi. Hyvän löytäminen oli kuitenkin hankalaa. Toiseen kappaleeseeni päädyin nauhoittamaan suoraan pöytään ja laitoin sitten amplitube pluginin ja hiukan chorusta. Toiseen kappaleeseeni halusin pientä säröä puhtaaseen soundiin. Sain sen aikaan siten että laitoin koulun kitaravahvistimen lähes täysille, jolloin soundi alkoi hieman säröytyä. Sitten nauhoitin vahvistinta mikrofoonilla. Mielestäni soundi tosin puuroutuu ehkä hiukan liikaa ja voi olla että olisin päässyt parempaan lopputulokseen jollakin toisella tavalla.
Tein kaikille taustakitararaidoille levitysviiveen, eli kopioin ensin nauhoittamani kitararaidan ja panoroin sitten toisen raidan vasemmalle ja toisen oikealle. Oikealle panoroimaani raitaa siirsin seitsemän millisekuntia eteenpäin, jotta ääni tulisi kaiuttimista hieman eri aikaan ja korva kuulisi kitarat reunoista.
Basso:
Bassosoundeja tein kaksi erilaista. Toisessa on särö ja toisessa ei. Niissä kohdissa missä kitarassa on särö on myös bassossa ja niissä kohdissa missä on puhdas kitarasoundi on myös bassosta otettu särö pois. Nauhoitin kummatkin bassosoundit samalla tavalla suoraan pöytään ilman mitään efektilaitteita. Sen jälkeen laitoin bassoraidoille ampilutube pluginin ja säädin sieltä basson soundit mieleisekseni. Hyvän soundin löytäminen oli aika hankalaa ja varsinkin matalien taajuuksien ekvalisointi oli hankalaa, koska niitä tuli helposti liian paljon tai liian vähän. Aluksi säröbassosoundi kuulosti minusta aika tunkkaiselta ja ajattelin että voisin jättää jo aikaisemmin laittamani midi-basson hiljaa taustalle selkeyttämään soundia. Bouncasin kaikkien kappaleiden basso-osuudet wav-tiedostoiksi ja toin ne sitten oikeisiin sessioihin. Myöhemmin sain kuitenkin soundista selkeämmän ja poistin midibassoraidat. Sain kummastakin bassosoundista loppujenlopuksi mielestäni aika hyvän kuuloiset, vaikka luulen että olisin ehkä päässyt vieläkin parempaan tulokseen, jos olisin nauhoittanut basson vahvistimesta mikrofoonilla.
Rummut:
Rummut olivat hankalin ja eniten aikaa vievin soitin. En osaa soittaa rumpuja niin hyvin, että olisin osannut soittaa hyvin cd:lle tulleet kappaleet. Lisäksi koulun rumpujen soundi oli mielestäni hieman ”vaisu” lopputyöhöni. Mietin eri vaihtoehtoja ja päädyin sellaiseen erikoiseen ratkaisuun, että soitan ensin rummut ihan tavallisesti niin hyvin kuin osaan ja ”mikitän” tomit, bassorummun ja snaren ja trikkeröin sitten raidat. Sen jälkeen tein trikkeröinnistä syntyneille raidoille tarvittavat muutokset ja korjasin pahimmat soittovirheet. Alkuperäisiä raitoja en käyttänyt lopullisessa miksauksessa ollenkaan. Sitten soitin ja nauhoitin hi-hatin ja pellit erikseen. Niillekin raidoille minun piti tehdä joitakin korjailuja soittovirheiden takia. Lisäksi jos esim. hi-hat ei ollut aivan samassa tahdissa kuin bassorumpu ja snare, sen kuuli erittäin selkeästi, vaikka ero olisikin ollut pieni. Se teetti taas lisää leikkelyä ja korjailua. Paikoitellen rummut ovat vieläkin hieman epätahdissa ja jotkut fillit eivät mene aivan kohdilleen, mutta suurimmat virheet olen saanut korjattua. Tiedän ainakin että ensikerralla hankin jostakin kunnon rumpalin niin säästän paljon aikaa ja vaivaa ja pääsen parempaan lopputulokseen.
Akustinen kitara:
Kahteen kappaleeseen tuli akustinen kitara ja nauhoitin ne ensin yhdellä mikrofonilla. Kitara kuulosti mielestäni siten nauhoitettuna hiukan tukkoiselta. Lisäksi huomasin, että klikki vuoti mikrofoniin hieman kuulokkeistani, enkä ollut oikein tyytyväinen toisen kappaleen soittooni. Sitten nauhoitin kitarat uudestaan cap tekniikalla, eli laitoin kaksi mikrofonia noin 30cm:n päähän kitarasta ristiin osoittamaan kitaran kaikuaukkoa. Laitoin myös yhden mikrofonin vähän kauemmaksi jotta saisin nauhoitettua hiukan tilaääntä ja saisin stereokuvaa tarvittaessa hiukan kapeammaksi, koska halusin että akustinen kitara kuuluisi kummassakin kappaleessa suunnilleen keskeltä. Siten sain mielestäni hiukan selkeämmän ja paremman soundin. Vaihdoin klikin myös pehmeämpään soundiin, jotta se ei vuotaisi kuulokkeistani niin kovaa mikrofoniin. Klikki kyllä kuuluu vieläkin juuri ja juuri jos sitä osaa tarkkaan kuunnella.
Laulu:
Lauloin kaikki kappaleet itse. Päätin että laulan vain yhden kappaleen päivässä että ääneni kestäisi, kun en kuitenkaan ole mikään oikea laulaja eikä tekniikkakaan ole varmaan ihan oikeaoppinen. Aluksi koitin laulaa siten että kuulin kuulokkeista vain taustan enkä ollenkaan lauluani, mutta sitten huomasin, että on helpompi laulaa jos kuulen ääneni myös kuulokkeista. Lauloin myös muutamaan kappaleeseeni ”taustakuoron”. Toteutin sen siten että muutin ensin taustan korkeammalle ja lauloin viisi kertaa saman kohdan siltä korkeudelta. Sitten laskin lauluraidat oikealle korkeudelle, jolloin soundi muuttui eri kuuloiseksi ja panoroin yhden raidan ihan vasemmalle, yhden vähän vasemmalle, yhden keskelle, yhden vähän oikealle ja yhden ihan oikealle.
Ääniefektejä:
Laitoin lopputyöhöni muutamia ääniefektejä. Jotkut niistä olivat jo valmiiksi nauhoitettuja ja miksattuja ja toin ne sellaisenaan sessioihin, mutta osan tein täysin itse. Ensimmäiseen kappaleeseen tein marssimisääntä siten, että nauhoitin ensin yksittäisiä askelia hiekalla. Sitten leikkasin askeleet ja laitoin ne menemään kappaleen tempossa ja madalsin raitaa. Tein tällaisia raitoja kolme jotta marssi kuulostaisi massiivisemmalta. Laitoin myös kertosäkeen lauluun delayn. Saadakseni tarpeeksi monta delaytä laitoin monta delay pluginia peräkkäin.
Kolmanteen kappaleeseen tein sellaisen efektin, että lauloin ensin niin matalaa nuottia kuin pystyin ja laitoin sen sitten feidaantumaan eksponentiaalisesti, jolloin sain siitä hyvän nostatusefektin. Nauhoitin myös yhteen kohtaan kappaletta vahvistimen kiertoa. Väänsin ensin vahvistimen särön täysille ja äänentason melko kovalle ja laitoin kitaran nojaamaan vahvistimeen. Sitten nauhoitin kiertoäänen mikrofonilla.
Neljännessä kappaleessa käytin sellaista lauluefektiä kertosäkeeseen siirryttäessä että jäin laulamaan viimeistä nuottia ja kävelin samalla poispäin mikrofoonista jolloin ääni etääntyy myös kuulokuvassa ja tuntuu katoavan jonnekin kaukaisuuteen eikä vain hiljene.
Viidennessä kappaleessani käytin kertosäkeessä kitarassa wah wah efektiä. Sain wah wah efektin koulun kitaraefektilaitteesta. Laitoin myös lopun soolokitaralle delayn loppuun.
Kuudenteen kappaleeseen tein moottoripyörän moottorin äänen kitaralla. Tein sen sillä tavalla että viritin kitaran matalimman kielen hyvin matalalle ja kääntelin sitten nauhoituksessa kielen viritysnuppia.
Seitsemään kappaleeseen halusin vanhan mankan soundin. Ensiksi nauhoitin ääntä, joka tulee kun md-soittimeen laittaa md:n sisälle. Se kuulostaa vähän samalta kun kelaisi c-kasettia. Sitten leikkasin kitarariffin omalle raidalle ja ekvalisoin siitä kaikki matalat äänet pois. Sitten kopioin sen raidan ja siirsin sitä kolme millisekuntia eteenpäin. Jätin kummatkin raidat keskelle jolloin syntyi vaihevirhe ja sain soundin kuulostamaan huonommalta. Nauhoitin myös suhinaa laittamalla nauhoitustason täysille jollekin sellaiselle kanavalle missä ei ollut mitään kiinni ja lisäsin suhinan sitten kitaran taustalla, jolloin sain soundista vieläkin huonomman kuuloisen.
Kahdeksanteen kappaleeseen laitoin sampletankista otettuja sampleja. En löytänyt yhtä hyvää matalaa samplea alkuun, joten laitoin kaksi hieman eri kuuloista samplea jotka kuulostivat yhdessä mielestäni hyvältä. Niiden lisäksi laitoin vielä yhden samplen. Nauhoitin siihen volume automaation, joka nousee ja laskee nopeasti. Laitoin efektille myös delayn ja pitkän kaiun. Loppuun nauhoitin myös kitaran daivauksen. Siihen minun piti lainata yhtä kitaraa, koska koulun kitarassa ei ole kampea eikä kelluvaa tallaa jolla sen olisi voinut tehdä.
Miksaaminen:
Nauhoitusten jälkeen miksasin aina kappaleitani ja päivän päätteeksi poltin miksaamani kappaleet rw-levylle, jotta saatoin kuunnella miltä kappaleet kuulostavat kotonani ja mitä muutoksia miksaukseen mielestäni pitäisi tehdä. Huomasin että kappaleista tuli helposti bassovoittoisia ja tunkkaisen kuuloisia, mutta kun leikkasin kitaroista ekvalisaattorilla turhia bassotaajuuksia pois ja bassosta vaimensin kumisevia taajuuksia niin sain yleissoundista selkeämmän. Leikkasin kitaroista ja bassosta myös hiukan keskialueen taajuuksia, jolloin sain niistä mielestäni hiukan raskaamman kuuloisia. Laitoin myös master-raidalle ekvalisaattorin jolla sain yleissoundia vielä hiukan selkeämmäksi. Kaikilta raidoilta leikkasin kaikki taajuudet ainakin alle 40Hz alapuolelta pois, koska kaikki soittimet eivät pysty toistamaan niin matalia taajuuksia, mutta 40Hz on kuitenkin vielä niin matala taajuusalue, että sieltä saa tarpeeksi tarvittavaa jytinää. Kun olin jo jonkun verran miksannut kappaleitani, rupesin vasta miettimään miltä oikeastaan haluaisin cd:ni kuulostavan. Päätin että haluan soundimaailman kuulostavan hiukan etäiseltä. Lähinnä tämä tarkoitti sitä, että lisäsin kaikujen määrää. Joitain muitakin pieniä muutoksia tein, jotta sain soundimaailmaa lähemmäs sitä mitä halusin.
Laitoin ensin yksittäisille raidoille omat kaikupluginit. Sitten päätin tehdä aux-raidat, joihin laitoin kaiut joita käytin sitten kaikissa soittimissa. Käytin lopputyössäni kahdenlaista kaikua. Toinen on huonekaiku ja toinen hallikaiku. Huonekaikua käytin rummuissa ja akustisessa kitarassa. Hallikaikua käytin kitaroissa, bassossa, jousisoittimissa ja laulussa, sekä joissakin efekteissä.
Miksaamisessa auttoi paljon se, että toin mukanani studioon muutaman sellaisen levyn jossa oli mielestäni hyvät soundit ja muutaman sellaisen levyn joiden soundeista en pidä niin paljon ja vertailin niitä omiin tuotoksiini ja tein tarvittavia korjauksia.
Mielestäni monissa kuulemissani levyissä on basso miksattu liian hiljaiselle ja siitä erottaa hyvin heikosti sen mitä se soittaa. Halusin, että omalla levylläni basso olisi helposti kuultavissa. Lisäksi halusin, että kaikki soittimet kuuluisivat selkeästi, mutta huomasin että miksauksesta tuli helposti jotenkin sekava kun siinä ei ollut yhtään ”pääsoitinta”, joka olisi vienyt kappaletta eteenpäin. Siksi nostin kitaraa hiukan, että se selkeästi veisi kappaleita eteenpäin, mutta en niin paljoa että se peittäisi basson alleen. Hi-hatin ja pellit miksasin aika hiljaiselle koska niillä ei ole mielestäni niin hirveän tärkeätä osaa sävellyksissäni ja silloin sain muut soittimet kuulumaan taas vähän kovempaa. Lisäksi peltien ja hi-hatin pienet virheet peittyvät muiden soittimien alle paremmin. Laulun miksaaminen tuotti hiukan ongelmia, koska pienikin muutos raidan voimakkuudessa vaikutti suuresti. Myös sen kappaleen miksaaminen missä oli jousiorkesteri tuotti hieman vaikeuksia koska en osannut oikein päättää kuinka suuri osa orkesterille jäisi kappaleessa. Löysin kuitenkin lopulta mielestäni hyvän tasapainon. Myös toiseksi viimeisen kappaleen miksaaminen tuotti ongelmia. Siinä oli erilainen kokoonpano kuin muissa kappaleissa, joten jouduin miksaamaan sen melkein kokonaan erikseen. Erona muihin kappaleisiin oli esim. se, että joissakin kohdissa on puhdas sähkökitarasoundi ja särösoundi samaan aikaan. Tein särökitaralle kaksi eri raitaa. Kummassakin on samat soundit ja muuten samat asetukset, mutta toinen raita soi kovempaa kuin toinen. Siirsin kovempaa soivalle raidalle ne kohdat missä särökitaran kanssa ei soi puhdaskitara ja hiljempaa soivalle ne kohdat joissa puhdaskitara soi särökitaran kanssa. Tällä tavoin työskentely oli helpompaa kun volumeautomaatioiden kanssa askartelu. Lisää hankaluutta miksaamiseen toi se että joissakin kohdissa soi viisikin kitaraa samaan aikaan ja silloin minun piti laskea kaikkia kitararaitoja niissä kohdissa koska muuten kitarat peittivät alleen kaiken eikä mistään saanut kunnolla selvää.
Kun olin saanut miksattua yhden kappaleen mielestäni hyväksi kirjoitin paperille ylös kaikkien raitojen tasot, panoiroinnit ja plugarit. Sitten miksasin kaikki kappaleet niiden asetusten mukaan. Joitakin muutoksia niihin tuli vielä myöhemmin. Kun olin miksannut näin kaikki kappaleet ja bouncannut ne, toin ne kaikki wav tiedostoina yhteen sessioon ja vertasin kappaleiden yksittäisien raitojen tasoa ja kokonaistasoa toisiinsa, jotta kaikki kappaleet soisivat samalla voimakkuudella.
En ollut tyytyväinen kotona kuunnellessani miksaukseen ja minun piti käydä vielä neljä kertaa miksaamassa kappaleitani uudestaan studiossa ennen kuin olin tyytyväinen lopputulokseen. Viimeisellä kerralla otin myös oman mankkani mukaan studioon koska olen kuunnellut sillä paljon eri levyjä ja siksi minun on helpompi sillä kuunnella miltä miksaus kuulostaa.
CD:n viimeistely:
Kappale järjestystä miettiessäni huomasin että monilla bändeillä joita kuuntelen on sama kaava mihin järjestykseen biisit laitetaan ja noudatin sitä samaa kaavaa. Ensimmäiseksi kappaleeksi laitoin sen kappaleen missä on mielestäni paras intro, jotta cd herättäisi heti kuulijan mielenkiinnon. Toiseksi kappaleeksi laitoin mielestäni kaikista parhaimman kappaleen. Neljänneksi laitoin cd:n ainoan ”balladin”. Viimeiseksi kappaleeksi jätin kaikkein rauhallisimman kappaleen. Muut kappaleet laitoin vähän sikin sokin miten parhaalta tuntui.
Tein koululla myös kannet lopputyöhöni. Laitoin kanteen kuvan monogrammistani, jonka olin suunnitellut ja toteuttanut jo joskus aikaisemmin.
Oma mielipiteeni lopputyöstä:
Ehkä eniten lopputyössäni minua häiritsee rummut, joista olisin saanut varmasti paremman kuuloiset, jos minulla olisi ollut käytettävissäni oikea rumpali ja paremmat rummut. Myös parempi laulaja olisi parantanut lopputyöni musiikin tasoa. Kitara ja basso soundia olisin saanut paremmaksi jos olisin nauhoittanut ne vahvistimesta mikrofonilla. Kaiken kaikkiaan minusta levyn miksaus onnistui kohtuullisen hyvin, mutta nauhoituksissa olisi ollut paljon korjattavaa.
Lopputyön tekeminen oli kuitenkin hyvää harjoitusta ja tiedän nyt monta asiaa jotka tekisin toisin. Vaikka olen koulun studiossa tehnyt aikaisemminkin joitakin nauhoituksia, lopputyön tekemisestä opin eniten, koska se oli huomattavasti isompi projekti ja minulla oli paljon enemmän aikaa tehdä sitä. Nyt pystyisin tekemään lopputyöni varmaan paremmin ja paljon nopeammassa ajassa.
|