Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

salaisuuksien kammio

Näin feikattiin analogiset rummut 10 minutes of midnight -levylle modplug trackerilla

Perusasetukset:
---------------
Itse teen .modit Impulse-tracker -formaatissa. En ole aivan varma noista muista..
Speed=kolmella jaollinen. Tämä siksi että tällöin tempo vastaa 'oikeaa' tempoa, ja raidat on helposti siirrettävissä eteenpäin muihin ohjelmiin. Itse käytän kolmosta.
Tempo=jos käytät 3-speediä, 'oikea' tempo on suoraan se, minkä valitset. jos käytät kutosta, se on puolet siitä. Muistaakseni

Kanavajako:
-----------
1: Bassorumpu (pohja)
2: Bassorumpu (väri)

3: Virveli (pohja)
4: Virveli (väri)

5: Hi-Hatit

6: Tom lo
7: Tom med
8: Tom hi

9: Ride bell
10: Ride laita

11: Isot Symbaalit / Crashit(?)

12: spläshit yms.

13-> perkussiot yms. lisäjutut



Instrumentit ja istrumentointi:
-------------------------------

BASARI
----------
Samplet:
-2 kpl sampleja, toinen "pohja" ja toinen "väri". Pohjasamplen pitäisi kuulostaa enemmän alapäävoittoiselta ja värisamplen yläpäiseltä.

Instrumentit:
-Värisamplelle voi asettaa automaattisen volume-randomisoinnin, joka hieman elävöittää rumputtelua. Sen sliderin kanssa kannattaa kuitenkin pysyä maltillisena, tärkeimmät säädöt tulisi tehdä erityisille iskuille erikseen
-Instrumentit määritetään siten että sampleen tulee äärettömän nopea fade-out seuraavan iskun tullessa. Tavoitteena on saada ääni vaimenemaan siten, ettei se kuulosta täysin konerummulta.
-Pannataan yleensä täsmälleen keskelle

Instrumentointi:
-Tasaiset, kovat iskut: molemmat samplet yhtäaikaa
-Kevyemmät iskut: jompikumpi (yleensä värisample) kovemmalla volumella
-Tuplabasari: vuorotellaan em. iskuja hyvän maun rajoissa. Näissä voi tehdä jonkun verran 'virheitäkin', jos haluaa.
-Ei kannata kovin paljon tehdä rytmistä humanisaatiota tai kuulostaa häiritsevältä Perusiskujen tulisi aina osua kohdalleen.


VIRVELI
--------
Samplet:
-1 pohjasample, kuten basarissa, voimakas peruslyönti joka määrittää yleisen ilmeen ja sitoo iskuja yhteen. (Kuten BD)
-Useita värisampleja, itselläni käytössä 4(?) perusiskua eri suunnille kalvoa ja hieman eri voimakkuuksilla, sekä pari snare rollia, joilla voi myös saada elävyyttä rumpuraitaan.

Instrumentit:
-Pannataan yleensä aika täsmälleen keskelle. (kts. HATIT)
-Kuten edellä, värisamplejen volumeita voi hieman randomisoida. Pohjasamplen laitan feidautumaan supernopeasti, värisamplet hieman hitaammin. Tällä saa vähän parannettua esim. sarjojen ja snare rollien analogisuutta. Jos sample katkeaa kuin seinään, kuulostavat sarjat todella konemaisilta.

Instrumentointi:
-Perusiskut: pohja + väri. Värisamplea voi vaihdella hyvän maun rajoissa, usein kannattaa kuitenkin pysyä suht. pysyvästi samassa samplessa, elleivät samplet ole hyvin 'lähellä toisiaan'.
-Kevyet iskut, iskut kalvon laitaan: Vähennetään pohjasamplen volumea ja käytetään mahdollisuuksien mukaan eri värisampleja.
-Sarjat: Hankala homma. Volumesäädöillä 1. isku kovalle, 2. hiljemmalle 3. taas kovemmalle ja 4. hiljemmalle. etc... Kannattaa käyttää lähekkäisiä värisampleja, jos kuulostaa hyvältä.
-Snare rollit: itse käytän valmiita roll-värisampleja, joita komppaan tarpeen mukaan hiljaisehkoilla pohjasampleilla. Näitten hiomiseen menee aikaa.
-Tuplaiskut: Eli siis kahden kapulan yhtäaikainen tai lähes yhtäaikainen jysäytys virveliin. Jos haluaa hifistellä, näitä varten voisi tehdä toiset raidat virvelille. Itse olen pärjännyt noilla kahdella. Toisen kapulan isku laitetaan ennen varsinaista iskua. Efektikolumniin viive "SD2" tai "SD1" -funktiolla (speedin ollessa 3). Jos tekee toiset raidat toisen kapulan virveleille, voi laittaa 'kakkosiskun' myös "SD1" tai "SD2" toisen iskun jälkeen. Ei toimintatakuuta, koska en ole varsinaisesti testannut miltä tuo kuulostaa. Iskujen pitäisi kuulostaa snadisti erilaisilta, joten toisessa voi käyttää eri värisamplea tai vähintäänkin eri volumea pohjasamplelle / värisamplelle.
-Voi tehdä rytmisiä 'virheitä' jonkun verran, mutta ei missään nimessä liikaa.



HATIT:
--------
Samplet:
-Monia, monia, monia sampleja. eri pituisia, eri kuuloisia, eri voimakkuksilla, etc. Tässäpä tärkeimmät. Korva erottaa hattien taajuuksia ainakin itselläni tosi hyvin, ja rumpujen elävyyden kannalta on ensiarvoisen tärkeää että nimenomaan tämä osasto on 'inhimillisen' kuuloinen.

Instrumentit:
-Kanavan voi pannata hieman jompaan kumpaan suuntaan. Kompensaatio kannattaa hakea vaikkapa virvelistä tai pelleistä, riippuen kumpaa käytetään enemmän. Virveliä EI siirretä yhtä paljon kuin hatteja, sillä virvelin lyöntivoimakkuus on täysin toista luokkaa. (Paitsi jos sävellät vaikkapa shufflea tai jotain...)
-Hieman volumerandomia, voi käyttää pikkaisen enemmän kuin snareissa. Feidaus taas aavistuksen verran hitaampi kuin virveleissä, kuitenkin siten että seuraavan iskun kärki ei saa sotkeentua. Tällä saadaan hieman jatkuvuutta hatteihin.

Instrumentointi:
-Omat sampleni ovat sen verran lähellä toisiaan, että käytän jokaiselle iskulle aina eri samplea kuin edelliselle. Samaa samplea käytettäessä voi elävöittää raitaa hieman kun laittaa efektiksi pienen hienosäätösliden alas tai ylöspäin. Tällöin se sample ei kuulosta aivan edellisen kopiolta.

TOMIT:
---------
Samplet:
-Jokaiselle tomille vähintään 2, mutta mielellään ainakin 3 eri löyntivoimakkuuden samplet.
-Tämän sektion samplet eivät ole niitä omasta mielestäni onnistuneimpia tällä levyllä.

Instrumentit:
-Kanavat pannataan sopivasti L-R -akselille. Maltti on valttia.
-Asetetaan feidautumaan supernopiasti, mutta kuitenkin siten, että menee hieman seuraavan päälle.
-Jos eri lyöntivoimakkuuksia ei löydy valmiina sampleina, voi kevyempien iskujen aikaansaamiseksi koettaa kikkailla instrumentin filttereiden ja volumekäyrien kanssa, mutta kannattaa varautua siihen, että tulos on yleensä aika kammottava. Näitä iskuja voi käyttää jos ne piilottaa hyvin.

Instrumentointi:
-Sarjat: eri samplejen käyttö suositeltavaa. Voi myöskin käyttää "offset"-efektiä leikkaamaan parittoman sarjasamplen alusta hieman pois. Tälläkin tapaa olen joskus onnistunut aika kohtuullisesti.
-Eipä oikein muuta. Minusta nämä on aika helpot tehdä. Siinäpä se. Kirjoittaisin enemmänkin mutta mustepullo hukkui johonkin.

RIDE
------
-Tässä pellissä olen käyttänyt jostain syystä myöskin kahta raitaa. Tulos kuulostaa mielestäni onnistuneelta.
-Toiselle raidalle olen laittanut enemmän ride bellin tyyppistä iskua, toiselle pellin laitaan iskettyä. Molemmille pari kolme omaa samplea. Näitä sampleja vaihdellen ja volumeita varioiden saa aikaan yllättävänkin hyvänkuuloista rideä. Tietenkin on tärkeää panostaa samplejen laatuun. Tämä on taas niitä enimmäkseen ylätaajuuksia kahlailevia soittimia, joten kuuluu aika selvästi.

CRASHIT
---------
-Murheen kryyni.
-Kuuluvat erittäin selvästi, joten olisi tärkeää että näillekin pelleille olisi erilaisia sampleja. Valitettavasti näin ei minun kohdallani ollut, ja tulos kuuluu melkoisen selvästi.
-Kätevintä oli laittaa näille oma yhteinen raita ja hoitaa pannaukset joka pellin kohdalla erikseen. Näin säästää hieman tilaa näytöllä.
-Tämä kanavaratkaisu johtaa siihen, että intrumentit pitää asettaa feidaamaan (nopeasti, mutta hitaammin kuin esim. hatit) kun käytetään samaa samplea, ja jatkumaan jos käytetään eri samplea. Jos sinulla on eri lyöntivoimakkuuksilla olevia peltejä, täytyy jokaiselle tehdä oma raita, ja määrittää instrumentit feidaamaan seuraavan iskun tullessa, oli sample mikä tahansa.

SPLASHIT
---------
-lue crashit.
-murheen kryyni.

PERKUSSIOT YMS.
-------------
-ei tullut oikein käytettyä tuossa levyllä... lähinnä luuppeja tuli surautettua taustalle, jos siltä tuntui.




Efektit:
--------

Käytin vst-pluggareita sekä kanavakohtaisesti että master-tyyppisesti.

Kanavakohtaisista tärkeimpiä: Jompaan kumpaan basariin (väri/pohja) ja/tai jompaan kumpaan virveliin (väri/pohja) pieni ruby tube - särö / kompura. Vaihteli biiseittäin, tavoitteena jokseenkin yksilöllinen saundi biisiin kuin biisiin. Tomien säätö muistaakseni mda-multiband -kompressorilla. Niitä oli pirun hankala saada kuulostamaan mitenkään järkeviltä.

Master-tärkeimmät: Huonekaiku. Taisin käyttää sekä Room Machinea, että Freeverbiä. Maltti on valtti. A. Sekäpä sitten joku master eq, ja/tai multiband kompura. Vaihteli biiseittäin, eikä muistini ole tarpeeksi hyvä väittääkseni mitään tältä saralta. Laitoinpa muuten erääseen biisiin rumpuihin ihan master-särönkin. Ziisus Kraist!

Muuta: Kanavakohtaisia equja, satunnaisia efektejä siellä täällä. Varsinkin peltien kanssa tappelin ihan perkeleesti. Eipä auttanut.

Kirjoitettu Friday 02.04.2004

Kommentit

Vain sisäänkirjautuneet voivat lukea ja lähettää kommentteja.

Liity käyttäjäksi   tai kirjaudu sisään


Kirjaudu Facebook-tunnuksella: