Vuosi 1995. Alunperin omaksi iloksi Slicks'n'Slide -pelin introon tehty nelikanavainen viritelmä, josta tuli tehtyä parin päivän tarkkuudella 10 vuotta myöhemmin uusi versio Speeding champion 2k5. Mitä kaikkea siinä ajassa oppiikan... Tässä siis alkuperäinen versio. Uusi versio projektissa http://www.mikseri.net...
Vuosi 1996. Turhan itseääntoistava muutaman soinnun pianotaustan ja vinguttavan liidisyntikan yhteispeliä. Siitä huolimatta nuo ovat biisin parasta antia, sillä rumpukomppi on suorastaan koominen...
Vuosi 1996. Pehmeillä ksylofonilurituksilla alkava menevätempoinen kokonaisuus, johon kirjoittelin lyrikatkin, tosin tämä on instrumentaaliversio. "Faith hasn't died, yet there'll be some more. No body's perfect, not a single soul. Got to be something still to believe in. That something got to be you, just you, just you. ... Looking for an answer, finding a way... slowly advancing, finding a way... "
Vuosi 1996. Kyseisenä vuonna 31.12. kokonaisuudessaan väännetty biisi. Ehkä turhan pitkä vähäiseen varianssiin nähden, mutta mukavia melodioita kuitenkin.
Vuosi 1997. Kaverin aikoinaan kuvailemana tämä kappale on "tyypillistä syntikkamusaa"; hidas tempo, yksinkertainen bassoraita, syntikkajouset ja -piano. Tämä on venytetympi versio.
Vuosi 1997. Pianoihin, jousiin ja rumpuihin vahvasti nojaava biisi, jonka hienoutta en aikoinaan osannut arvostaa. Ymmärsin viimein vuosi pari myöhemmin biisin olevan varsin hyvä.
Vuosi 1997. Tykästyin kikkailemaan bassoraidan panoroinnilla niin paljon, että huomasin vasta muutamaa viikkoa myöhemmin innostuksissani tuhonneeni biisin hihat-samplen, vaikka hihat-raidat edelleen mukana roikkuivatkin. No, paremmalta tuo kuulostikin ilman...
Vuosi 1997. Muistaakseni Cyber Anterosta ripatun samplesetin ja breakbeat-loopin päälle rakennettu nopeatempoinen syntikkaviritelmä, jonka pääelementtinä on nimenomaan rumpukomppi. Joku tykkää, toinen ei.
Vuosi 1998. Koneistettua kitarointia, joka rakentuu nyt kuunneltuna suorastaan typerän yksinkertaisen bassokuvion päälle. Biisissä on kuitenkin ideoita, joita voisi hyödyntää. Liidiskitta tosin soi välillä suorastaan ärsyttävän terävillä taajuuksilla joten kannattaa varoa korviaan ja ämyreitä.
Vuosi 1998. Tämä kappale on omia kestosuosikkeja. Biisin rakentaminen tapahtui niin monessa osassa, että siihen syntyi toisistaan tyypiltään poikkeavia osia, joiden väliset siirtymät pohjautuvat feidauksiin. Melodiat ovat silti yhä rautaa.
Vuosi 1998. Uudelleenlämmitetty versio vuotta aikaisemmin valmistuneesta biisistäni jokseenkin viilatuilla sampleilla ja parannetuilla taustoilla.
Vuosi 1998. Vauhdilla potkiva tekele, joka heittää monoon vipatusta. Tähän biisiin tykästyin sen verran, että tein samantyylisen jatko-osan 'Cure', joka on melodioiltaan egyptiläishenkinen, mutta biisinä ei kuitenkaan ihan Diseasen veroinen.
Vuosi 1998. Keväällä epätodelliselta tuntuneen 2 viikon reissun jälkeen paluu todellisuuteen oli jotenkin yksitoikkoinen. Acid/techno/trance -vaikutteinen bassojen varassa roikkuva jumputus.
Vuosi 1998. Tämä biisi kuuluu myös omiin kestosuosikkeihin. Se on melankolian sävyttämiä melodioita ja lyömäsoitinkuvioita kolinoilla ja suhinoilla avitettuna. Biisi koostuu kahdesta osiosta, joiden järjestystä yksi ihminen suositteli vaihtamaan. No, huonoin puoli biisissä on sen instrumenttien välttävä taso. Kuuluu listalle "uusin, kun ehdin"...
Vuosi 1998. Jogeir Liljedahlinkin (www.liljedahl-music.com) tuotantoon verrattu sateisena kesäkuun päivänä syntynyt tuotos, joka syntyi hiljalleen kosteuteen kyllästyneen mielen syövereistä.
Vuosi 1998. Monta pitkää minuuttia melankoliaa. Vaikka biisi ei mitään erikoisuuksia tarjoa, on se silti itselleni merkittävä, sillä se valmistui tunteenpurkauksena aikana, jolloin oma parisuhde tuntui sitovalta enkä osannut siitä silloin irroittautua...
Vuosi 1998. Biisi lähtee käyntiin kompin ja basson voimin konemaisena ja rakentuu loppua kohden meneväksi pop/rock-luritukseksi. Tässä biisissä käytin ehkä parasta liidiskittasamplea, joka oli tullut tuohon mennessä vastaan; filter sweepatusta samplesta sai irti monta erityyppistä ääntä, joiden kanssa kikkailin liidi-intro -osassa. Yksi kaveri kuvaili liidiosuutta hauskaksi.
Vuosi 1998. Genre ehkä hakee pahastikin, mutta menevätempoinen syntikkabiisi on kyseessä. Ihan lopussa oleva rääkäisy on omasta "kultakurkusta".
Vuosi 1999. Intro-osassa happoisen basson päällä peltejä kurittava hyvin konemainen syntikkaviritys. Lämmittelyyn meneekin sitten reilu puolitoistaminuuttinen ennenkuin päästään asiaan ja melodioihin vasta parin minuutin kohdalla. Kerto-osio taasen on hyvin menevätempoinen muuhun rakenteeseen nähden.
Vuosi 1999. Alkuperäisen biisin tein 1996 ja kolme vuotta myöhemmin uuden version. No, samplet ehkä vähän paranivat, biisistä en mene vannomaan. Jumputusbiitti on tylsä, mutta parempaakaan en aikoinaan saanut siihen aikaiseksi.
Vuosi 1999. Yhden lokakuuyön aikana alle kolmeen tuntiin väännetty konekitara-syntikkayhdistelmä yksinkertaisella rakenteella ja melodialla.
Vuosi 1999. Konebiittiä, konetaustaa, konemelodiaa, konekitaraa... Tämä biisi toimi tiennäyttäjänä omalle vuoden 2001 tuotannolle ollen jonkinlainen solmukohta menneen ja tulevan välillä.
Vuosi 1999. Iloisia melodioita ja kaiketi joitakin riitasointuja, jotka eivät aina osu korvaan.
Vuosi 2000. Yksi parhaiten onnistuneista raskailla kitaroilla vääntämäni biisi. Konversiossa mukaan eksyi muutama nuottivirhe, jotka johtunevat muutamasta FT2:n kikasta/ominaisuudesta, joita MT2 ei tukenut samalla tavalla. 2006 versio projektissa http://www.mikseri.net...
Vuosi 2000. Toinen osa sekasiittoiseen dance with a daemon -sarjaan. Biisiä voisi kuvailla progressiiviseksi syntikkapopiksi, jossa liikutaan välillä syntikoiden, välillä ambientin ja toisinaan pelkän biitin varassa riehaantuen loppua kohden menevämpään meininkiin.
Vuosi 2000. Alunperin vuonna 1998 tehdyn biisin uusintaversio ja samalla yksi parhaimmista biiseistäni; spatiaaliset syntikat, träkätty komppi ja erinäiset efektit kaverina. Ja se bassossa kuuluva särö on tehty siihen. (Ilman säröä se oli jotenkin lattea.)
Vuosi 2000. Flyin' till they drop -biisini inspiroima jatkoviritelmä, johon ei taaskaan irronnut ihan yhtä vahvaa latausta kuin inspiraation lähteeseen. "Ihan kiva" kuitenkin...
Vuosi 2000. Genre voi taas heittää. Bassopörinöiden varassa suriseva ja komppaava kaksiosainen setti, jonka siirtymä vaiheesta toiseen on varsin pehmeä.
Vuosi 2000. Dance with a daemon part II: Seductionissa olleen pienen klipin innostamana väänsin porn groove -vaikutteisen kolinoihin ja bassoon pohjautuvan fiilistelyn... Kolinat on kuulemma miksattu liian kovalle, mutta tämä silti autenttisena editoimattomana versiona.
Vuosi 2000. Ihmeellinen letkeätempoisen popin ja syntikkakikkailun kombinaatio. Ehämminätiämikägenretääon...
Vuosi 2001. Biisin nimi 'yhdistyminen' kuvaa koalitiota konemusiikin ja metallin välillä. Kipuaa omissa suosikeissa varsin korkealle.
Vuosi 2001. Coalescencen kanssa samassa hengessä koneita ja metallia yhdistelevä menevä ralli.
Vuosi 2001. Osittain Mind of the madman sampleilla väännetty bassoraitojen ja konebiitin päällä pelaava syntikka- ja efektikikkailu. Ehkä hieman turhan rytmikäs ambientiksi, mutta break-beatiksi tämä voisi pienillä muunnoksilla taipua.
Vuosi 2001. Uusilla sampleilla ja siirtymillä paranneltu versio alkuperäisestä.