2017: Päivitetty kompressoituun versioon. Beat It-tyyppistä rokimpaa menoa yhdistettynä diskotyylittelyyn.
Kuvaus: Kaupungin yöelämään sijoittuva vauhdikkaasti jammaileva ja tyylittelevä menoraita, josta löytyy myös rankkoja, särmikkäämpiä osuuksia. Kuvaa Slappyjen Still Jammin'-levyn rokimpaa ja groovaavampaa linjaa. 1:28 alkava kitarasoolo tuo kokonaisuuteen oman mukavan lisänsä.
Eero on kertonut, että Slappyjen tuoreella comeback-levyllä hän keskittyi pääasiassa säveltämään Jaksonin rokimpaan puoleen istuvia biisejä. Kaikesta päätellen bändin muut jäsenet...
2017: Lisäsin myös tähän kompressoinnin. Jälkikäteen kuunnellen soundaa kyllä hämmästyttävän onnistuneelta näin vanhaksi biisiksi. Slappyjen parhaimmistoa ehdottomasti.
Smooth Criminal-tyyppinen bassokuvio-vetoinen kappale, johon haettiin vanhanaikaista gangsteritunnelmaa. Poppaavat säkeistöt ja loppupuolen kitara-revitykset toimivat hyvin, mutta kertosäe on vähän siinä ja siinä. Joka tapauksessa bändin parhaita biisejä tähän mennessä.
Kappaleen parasta antia on kuitenkin sen elokuvamainen musiikkivideo, johon bändi panosti erityisen paljon:...
2017: Kompressoitu.
Vielä kerran Slappyt päättivät tehdä uuden miksauksen kappaleestaan "Tokyo Nights", joka oli bändin alkuaikojen vahvimpia sävellyksiä. Kappale päätyi lopulta mukaan myös vuonna 2017 ilmestyneelle bändin toiselle albumille "Still Jammin'". Mikko Jackson oli hieman tyytymätön Xscape-albuminsa pituuteen ja syytti levy-yhtiötä rahastuksesta viitaten albumin lyhyeen, kahdeksan biisin kestoon. Samaa ei haluttu toistaa Slappyjen kohdalla, vaan kahdeksan uuden Slappy-biisin kattausta täydennettiin edellisen levyn neljällä biisillä, jotka kompressoitiin ja...
2017: Kompressoin myös tämän.
Slappyjen ensimmäinen biisi neljän vuoden tauon jälkeen. You Done It Yourself on Jaksonin kovasanainen avautuminen Martin Bashir-nimiselle toimittajalle, jonka mies kutsui 2000-luvun alussa useiksi viikoiksi Neverlandiin dokumentin tekoa varten. Hyvähenkisistä haastatteluista huolimatta esitettiin Jakson lopullisessa dokumentissa vähemmän mairittelevassa valossa (kuten kappaleen alun Bashir-samplesta voi päätellä). Tässä biisissä Jakson puhuu suunsa puhtaaksi ja esittää kovia syytöksiä myös Bashiria kohtaan. Tyyliltään biisi on...
Vastavetona Slappyjen viimeaikaiselle siloitetulle meiningille, bändi päätti julkaista vaihteeksi särmikkään rock-biisin. Eero harvemmin kirjoittaa vihaisia kappaleita, mutta Slappyjen puitteissa tämä on jo toinen sellainen. Kyseessä on Jacksonin raivokas punk-henkinen avautuminen kriitikoille, jotka ovat arvostelleet Slappyjen edellisiä singlejä pehmoiluksi ja todenneet Slappyjen rock-uskottavuuden olevan nollassa.
Jakson muistuttaakin (melko suuriegoiseen tyyliin) olevansa rockin kuningas. Myös Jacksonin yrityksille saada Lisa Marie takaisin on naureskeltu lehdistössä ja...
Mahtavaa lyriikkaa. :)
Hieman rokimpi miksaus kappaleesta, jossa kitarat liittyvät nyt mukaan aiemmin, kun taas alkuperäinen kasvoi hitaasti biisin edetessä rokimmaksi. Jo ekassa kertsissä on särökitarat mukana ja kitaroita on muutenkin enemmän. 2. kertsissä on pientä sooloilua lisukkeena. Rummuissa on myös vähemmän bassoa kuin alkuperäisessä.
Kuvaus: Slappyjen tuorein singlelohkaisu, jossa Mikko Jackson heittäytyy antaumuksella entistä eroottisemmille vesille. Tiukkaa diskosykettä kupliva biisi, jonka Eero sävelsi (kieliposkella) vastikään. Dr. Phillin maestromaiset...
Slappyjen Still Jammin'-levyltä tämä biisi löytyy nimellä "Watching To The Stars".
Mikserin balladikilpailusta myöhästynyt kappale. Tyyliltään pitkälti metalliballadi (joskin alussa rauhallista tunnelmointia) ja sävellyksenä enemmän soolokappaleeni kuin Slappyjen. 2:44 alkavassa väliosassa tavoitellaan taianomaisia tunnelmia ja siitä eteenpäin biisi muuttuu raskaammaksi. Lähinnä siis sooloprojektin kappale Michael Jackson-vokaaleilla.
Kuvaus: Slappyjen tuore balladi, joka nousi valtavaksi hitiksi ja laannutti bändin ympärillä vellovaa kohua. Paluu hylkiöistä koko...
2017: Kompressoitu.
Yhtyeen parhaimmistoa. Vauhdikas yhdistelmä disko-poppia ja rockia, jossa Jakson on elementissään. Eeron sävellys ja sanoitus. Loppupuolella kappale yltyy melko kovaan menoon kasari-pop-synineen ja kitara-sooloineen ja vokaaleissakin on annos asennetta. Sanoituksessa puolestaan liikutaan melko machoilla linjoilla, joka tulikin yllätyksenä monelle Jaksonin fanille.
Slappyjen kesäbiisi, jossa riemukkaat sävelmät kohtaavat vähintäänkin hämmentävän sanoituksen (Eero ei halua kommentoida tekstiä sen kummemmin kuin toteamalla, että joitain juttuja ei ollut tarkoitus jättää lopulliseen versioon, mutta niin vain tapahtui). Joka tapauksessa Jakson laulelee elämästään hyvinkin avoimeen tyyliin. Eero on myöntänyt, että kappaleen alkuperäinen demo oli hänen vitsillä äänittämänsä parin laulu-oton improvisaatio. Toisen säkeistön sävellys on erilainen kuin ensimmäisen juuri siitä syystä, että hän oli toiseen siirtyessä jo...
Päivitys 2.11.2015: Laitoin tähän nyt kappaleen kompressoidun version.
Yltiöeroottinen kasaripop-kappale, jonka Slappy-versiossa eroottisuus on vedetty oikein kunnolla överiksi ja homma karkaa täysin parodian puolelle. Pääosaa esittävät rouheat (ja vähintäänkin koomisen kuuloiset) Gunther-laulut sekä naisäänistä ja synista muodostuva eroottinen äänimaailma. Sanoitus on pistetty monelta osin uusiksi, machompaan muotoon. Muutamassa kohdassa biisiä on myös menevämmät bassot kuin Eeron sooloversiossa.
Kuvaus: Menestyksekkään vuoden 2014 päätteeksi Slappyt...
Yksi kaikkien aikojen siirappisimmista balladeista mitä on koskaan levytetty. Säkeistöön on saatu ihan kohtuullisesti tunnelmaa koskettimien ja rautalankakitaran avulla, mutta viimeistään laulusuoritus ajaa kappaleen väistämättä parodian puolelle. Mielenkiintoisena lisänä kappaleessa ovat särökitaraa tarjoileva elektroninen väliosa, sekä viimeisen kertosäkeen vetäminen puhtaana rockina.
Päivitys 2018: Kompressoin
Släppyjen joulu-single. Eeron säveltämä ja pääasiassa (ikävä kyllä) laulama. Kappaleessa jouluinen kosketin-melodia kohtaa diskorummut, metallisen kitaroinnin ja onpa kappaleeseen piilotettu 2:47-alkava erillinen balladi-osuuskin. Kertosäkeen voisi laulaa vaikka lapsikuoro, mutta nyt sen kähisee Eero, joka vie biisiä tahattoman komiikan puolelle. Tuotannollisesti kappaleessa on tutut ongelmat ja sanoitus kertosäkeen osalta melkoisen nolo. Parin minuutin jälkeen kuullaan melko jykevä kitaraosuus, jota balladi-osa seuraa.
Päivitetty versio biisistä, jossa MaryJane laulaa nyt osan kappaleesta ja rummut ovat todella paljon isommalla. Jos haluaa kuulla miten biisin melodian kuuluisi oikeasti mennä, kannattaa oikeastaan hypätä suoraan 3:02 alkavaan MaryJanen osuuteen. :) Se mitä naislaulut liittyvät sanoitukseen, jossa Jaksonin pitäisi purkaa tuntojaan, on hyvä kysymys, mutta Jaksonin tulkinta kyseisessä säkeistössä oli vain sen verran vaatimatonta, että biisi oli pelastettava keinolla millä hyvänsä.
Kuvaus (11.8.2014): Jaksonin ex-vaimosta kertova herkkä balladi, jonka Eero nopeasti sävelsi...
MaryJanen säveltämä kappale, joka on ollut keskeneräisenä jo pidemmän aikaa. Kieltämättä sovitukseni kuulostaa lähinnä ratkiriemukkaalta Afrikkalaiselta lastenlaululta, joka ei ollut säveltäjän tarkoitus ja aiheutti lähinnä huvitusta. :) Laulutulkinta on totta kai mainio, kun MaryJane on asialla. Vokaalit pitäisi toki äänittää uusiksi, koska rahinaa ja taustaääniä on paljon ja osa sanoista leikkienglantia. Omat taustalauluni ovat kyllä aivan kieliposkella-osastoa. Jää nähtäväksi jatketaanko tätä biisiä joskus. Minusta tämä kyllä on tarttuva ja hauska...
Päivitys 2017: Kappale kompressoitu ja soundi päivitetty samaksi kuin sooloprojektin versiossa.
Myyttistä viidakko-tunnelmaa tavoitteleva pop-kappale, johon bändi viimein äänitti myös laulusuoritukset. Säkeistöt sisältävät Eeron matalaa tulkintaa, kun taas korkean kertosäkeen laulaa Jakson. Sanoitus on eräänlainen sekoitus Lostia ja Unchartedia, jonka innoittamana Eero kappaleen alunperinkin sävelsi. 3:27-kohdassa kuullaan Jacksonilta muuten harvinaisen jäätävä karjahdus.... Sitä seuraavan väliosan melodiasta kehittyi myöhemmin Eeron oma suosikkisävellys "Pharaoh's...
Jakson purkaa tuntojaan tässä äärimmäisen lyhyessä, mutta sitäkin intensiivisemmässä maailmanparannus-balladissa. Äänitetty jo 2005. Yksinkertainen sitar-sävelmä ja Jackon sydäntä särkevä tulkinta ovat saaneet maailman kiertueella suorastaan hysteerisen vastaanoton fanien keskuudessa. Sävellykseltään sama kuin Eeron toisen bändin Seiskaysin biisi "Ahosen Janne".
Päivitys 2018: Kompressoitu
Kuvaus: Disko-pop-kokeilu, jonka tässä versiossa MaryJane laulaa väliosien lisäksi nyt myös kaikki kertosäkeet.
Kuten sanoituksesta voi päätellä, ei kappale ollut alunperin MaryJanen laulamaksi suunniteltu, vaan hän toimi biisin taustavokalistina. Taustalaulut kuitenkin olivat niin reippaasti Eeron ja Jacksonin suorituksia parempia, että loppujen lopuksi Eero päätti miksata MaryJanen kappaleen päälaulajaksi.
Yksi bändin tunnetuimmista, vaikkakaan ei onnistuneimmista biiseistä. Riemukas sävellys, joka ikävä kyllä kärsii Jaksonin ja Eeron vaatimattomista laulusuorituksista etenkin kertosäkeen osalta. Kappale lähtee tyylitellen liikkeelle, mutta yltyy loppua kohti vauhdikkaaseen menoon. Viimeinen, Eeron laulama säkeistö onkin särökitaroineen jo rockia. Dr. Phil puolestaan purkaa turhautumistaan tv-uraansa varsin punk-henkisellä rumpaloinnillaan.
Sävellys ja sanoitus ovat Eeron käsialaa ja pääsolistina toimii jälleen enimmäkseen Jakson, joka vaikuttaisi ainakin kappaleen...
Kappaleen pitkä, vanhalla soundilla varustettu versio. (Eka kertsi ei tässä oikein rullaa ja siksi tuo single-versio tuli myös levylle mukaan.)
Kuvaus: Kaupungin yöelämään sijoittuva vauhdikkaasti jammaileva ja paikoitellen tyylitteleväkin menoraita, josta löytyy myös rankkoja, särmikkäämpiä osuuksia. Beat It-tyyppistä rokimpaa Jakson-linjaa discomeiningillä höystettynä. Erikoisena yksityiskohtana basson roolia suurimman osan biisiä vetää sähköpianon kuuloinen matala soitin. 1:52 alkava kitarasooloosuus puolestaan tuo Slappyille harvinaisesti kerrankin lisäarvoa...
Rento, nopea-tempoinen rock-veto. Eeron laulama ja säveltämä. Sävellykseltään melko toimiva kappale, jossa Jakson on tällä kertaa pelkästään taustalaulajan ominaisuudessa. Valitettavasti biisi soitettiin epähuomiossa väärältä korkeudelta, jonka takia Eeron lauluosuudet jäävät todella vaisuiksi. Lopussa synat ja dance-rumpu-biitit hyppäävät esiin, mutta muutoin kappale kyllä tarkoitettu rock-biisiksi. Toteutus ei kuitenkaan tyydytä millään tavoin, joten tämä tullaan äänittämään uudelleen jossain vaiheessa.
Alkuperäinen instrumentaali-versio Eeron säveltämästä viidakko-kappaleesta. Samaa kertosäettä bändi käytti myöhemmin myös kappaleessa "Fire In Her Eyes", mutta eri korkeudelta soitettuna.
Jos on uusin biisi ”In The Starlight” kenties Slappyjen paras kappale, niin pistän vastapainoksi nyt heppoisimman heti perään. :)
Yksi Slappyjen ensimmäisiä demoja vuodelta 2004. Samoilta ajoilta kuin ”Oh Girl”. Raskaalla kitarasamplella (yleensä soitan kitarat itse näppiksellä, mutta tämä on poikkeus) alkava ratkiriemukas kappale on yksi bändin nopeimmin tehdyistä biiseistä. Ei tässä ole kyllä järjen häivääkään, mutta kappale rullaa eteenpäin hyvissä fiiliksissä. Levylle kappaleella ei ollut asiaa ja se nousikin uudelleen esiin vasta vuosia myöhemmin...
Demo-versio yhdestä Slappy And The Juniorsin tunnetuimmista kappaleista. Oh Girl on Elttonin sanoittama ja yhdessä Eeron kanssa säveltämä rento ja menevä pop-biisi. Sanoituksessa Elttoni kertoo uudesta suuntauksestaan ja hän luonnollisesti myös tulkitsee biisin uskomattoman tunnelatauksen kera. Kertosäkeessä kuullaan myös mm. Zooz Maiklia ja Eero laulaa väliosan. Kappale on Eeron rock-vaikutteisiin nähden suorastaan liioitellun poppaava ja sisältää yhden yhtyeen tarttuvimmista kertosäkeistä. Tässä demossa ei ole vielä montaakaan soitinta, mutta lauluosuudet ovat...