Julkaisen nämä tuotokset nimellä Talvifragmentteja. Kyseessä on siis neljä luonnostelmanpätkää teoksesta, jota sävelsin talvella 2007-2008, ja jonka jatkamisen helmikuun alussa totesin taidoilleni liian haastavaksi. Teoksesta oli tarkoitus tulla viitisentoista minuuttia pitkä teos piehkölle orkesterille.
Syy työn keskeytymiseen löytyy sen rakenteesta. Koko teos perustuu lyhyeeseen teemaan, joka
kuuluu kohdassa 2:24-2:28. Jaoin sen viiteen muutaman nuotin motiiviin, käytettäköön niistä
nimityksiä A,B,C,D ja E. Näistä kehittelin edelleen teemat EBD ja AC. Teoksen oli tarkoitus
sisältää neljä osiota, joiden väliin sijoittuisi 3 siirtymää. Näissä kussakin jokin
alkuperäisistä motiiveista "riistettäisi pois", eikä sitä tämän jälkeen enää kuultaisi.
Seuraavassa osiossa kehiteltäisiin sille sitten korvaava motiivi teemoihin. Näin viimeiset teemat
olisivat AC2, EB2D2 ja AB2C2D2E. Valitettavasti taitoni eivät riittäneet edes ensimmäisen
motiivin vaihtoon (uuden motiivin olisi istuttava kaikkiin teemoihin). Saatan palata asiaan
joskus.
0:00-0:25 Johdanto. Motiivia E kehitellään, ja lopussa taustalla kuullaan eri tavoin käänneltyjä
versioita mm. motiiveista A ja B.
0:27-3:28 Osio 1 ja hahmotelma ensimmäisen siirtymän alkunuoteiksi. Ensin esitellään teema EBD,
sitten AC ja lopulta päästään siihen varsinaiseen ABCDE-teemaan kehitelmineen. Luonnos on
hiotumpaa alussa ja huononee loppuaan kohden (koska ehdin korjailemaan sitä enemmän). Jokaista
"valmista" minuuttia kohden on varmaan 2 minuuttia "roskakoriin päätynyttä". Esim. tuo siirtymän
alku on vain mallia antava väliaikainen ratkaisu, joka ei takuulla olisi päätynyt valmiiseen
teokseen.
Osio 1 ei taida sisältää ainuttakaan mollisointua dramaturgisista syistä; sävelsin tätä
ällömakeilua täysin vastoin luontaisia taipumuksiani. Tarkoitus oli saada aikaan mahdollisimman
voimakas kontrasti teoksen muihin osiin nähden.
3:30-3:40 Siirtymä: tässä tullaan kuulemaan teema C viimeistä kertaa (mutta niin pitkälle ei
luonnos yllä)
3:41-4:58 Osiota 2. Alku hiotumpaa, sisältää vastamelodiana "siirtymäteeman", joka kuullaan tältä
erää viimeisen kerran (ja esiintyy näissä luonnoksissa ainoastaan tässä). Teemaa C kierrellään ja
kaarrellaan, mutta sitä ei enää löydy. 4:31-4:35: kyllä, se kuulostaa Verdin Dies Iraelta, eikä
varmasti olisi lopulliseen teokseen päätynytkään. Mutta tästäkin luonnoksesta suuret osat ovat vain suuntaa-antavia.